Connect with us

Zöld

A FlixBus újabb kísérleti projektet kezd: buszra szerelt napelemek csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást

Napenergiával működő elektromos rendszer és fedélzeti kényelmi funkciók

A FlixBus napelemeket helyezett el Dortmund és London között közlekedő járatán. A napelemek a busz elektromos rendszerét látják el energiával, így hatékonyan csökkentik az üzemanyag felhasználást és a szén-dioxid-kibocsátást.

Technológia: mobil töltés napenergiával

A buszok tetejére szerelt szolár szőnyegek könnyűek és ultra vékonyak, hogy ne növeljék a jármű légellenállását. A töltésvezérlő segítségével a szolár szőnyeg kommunikálni tud a busz váltóáramú generátorával. Normális esetben a generátor üzemanyag felhasználásával tölti fel a busz akkumulátorát, az új technológia azonban lehetővé teszi, hogy főként napenergia révén törtéjen meg ez a folyamat, így a generátor tehermentsül. A próbaidőszak során 100 kilométeren átlagosan 1,7 liter dízel üzemanyagot takarított meg a különleges busz. Napi 600 kilométeres átlagos megtett távolsággal számolva tehát közel 10 liter üzemanyagot takarít meg a jármű. A napelemek várhatóan még több energiát termelnek majd a nyári hónapokban.

Az akkumulátor látja el energiával a busz teljes fedélzeti elektronikáját. A FlixBus flottjában a járművek USB töltőnyílásokkal, konnektorokkal, légkondicionálóval és wifivel vannak ellátva, emellett egyre több buszon fedélzeti szórakoztató rendszer is található. Az új technológiának köszönhetően ezek a berendezések mind napenergiával működnek. Így tehát nem csak a busz, de az utasok energiafelhasználását, így például a telefonok töltéséhez szükséges áramot is megújuló forrásból, egyszerűen a nap sugarainak hasznosításával fedezi a FlixBus.

Különleges együttműködés: helyi buszpartner és nemzetközi technológiai cég

A kísérleti projektben a FlixBus a TRAILAR brit céggel kooperál, ami innovatív szállítási megoldásokat biztosít a haszongépjárművek környezetre gyakorolt hatásának csökkentése érdekében. A hajlékony szolár szőnyegeket kifejezetten a közlekedési szektorban való felhasználásra fejlesztették ki, teherautókon és egyéb szállítóeszközökön már korábban is alkalmazták. A FlixBus elsőként veti be a technológiát nemzetközi távolsági buszokon.

A FlixBus helyi buszpartnerekkel működik együtt, akik a buszok napi üzemeltetéséről gondoskodnak. Ezeknek a partnereknek az egyike a limburgi Kupers Touringcars. A szolár panel az ő egyik buszukra került rá, ami hamarosan már napi rendszerességgel közlekedik Dortmund és London között, Eindhoven, Antwerpen és Bruges érintésével.  A Kupers Touringcars igazgatója, Bert Fonteijn elmondta:

„Nagyon büszkék vagyunk, hogy a mi emeletes buszunk is része lehet ennek a nemzetközi kísérleti projektnek, ezzel is tovább csökkentve a távolsági buszok környezetre gyakorolt hatását. Örülünk, hogy utasainknak előremutató technológiai megoldások bevonásával biztosíthatunk utazási lehetőséget.”

Projekt optimalizáció és kiterjesztés

A TRAILAR, a Kupers Touringcars és a FlixBus rendszeresen ellenőrzi majd az eredményeket és fejleszti a projektet. A technológiát olyan módon alakították ki, hogy az adatok és a hozam ellenőrizhető. A részletek így tovább finomíthatók, a szén-dioxid-kibocsátás pedig a lehető legkisebbre csökkenthető. Olyan faktorok, mint a busz útvonala, illetve az évszakok befolyásolhatják a teljesítményt.

„A célunk, hogy a lehető legklímabarátabb utazási lehetőséget tegyük elérhetővé a lehető legtöbb ember számára.”

– tette hozzá Jesper Vis, a FlixBus Benelux ügyvezető igazgatója.

„A napelemekkel végzett kísérleti projekt csak egy azok közül a klímabarát kezdeményezés közül, amit az utasainknak biztosítunk. Az elsődleges eredmények elemzését követően értékeljük majd annak a lehetőségét, hogy még több buszra, vagy akár a teljes hálózatunkra kiterjesszük a technológiát.”

Klímasemleges utazás

2018-ban a FlixBus helyezte forgalomba a világ első teljesen elektromos távolsági buszát Franciaországban, tavaly az USA-ban is tesztelni kezdett egy elektromos járművet. A vállalat emellett arra is lehetőséget biztosít, hogy az utasok kompenzálják az utazáskor keletkezett szén-dioxid-kibocsátásukat. A FlixBus ezt az atmosfair nemzetközileg elismert klímavédelmi szervezet segítségével teszi lehetővé. Jelenleg átlagosan az utasok 6 százaléka kompenzálja kibocsátását, Hollandiában ez a szám valamivel nagyobb, 9 százalék.

Zöld

Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?

Balaton a mesterséges intelligencia szemével: kiszáradhat a tó? – Szakmai vélemény:Nem  az algoritmusok mentik meg a tavat, hanem az emberek, akik hajlandók meghallgatni egymást.

Több napilap is megkérdezte a mesterséges intelligenciát arról,  hogy kiszáradhat-e a Balaton a következő évtizedekben.

 Az MI előrejelzése riasztó, az egyik a cikk szerint: a tó vízszintje akár drasztikusan csökkenhet, ha a klímaváltozás és a vízgazdálkodási problémák együtt hatnak.

A cikk felveti a kérdést: vajon azért fordulunk az AI-hoz ebben a kérdésben, mert a vízügyi és turisztikai szakemberek lassan reagálnak a történésekre, így kevés a pontos és hiteles információnk a Balaton állapotáról – vagy csupán  “játszunk” a technológiával, miközben elbizonytalanodunk a valóság megértésében?

Éskovács Péter turisztikai és PR-tanácsadó szerint a helyzet nemcsak természeti, hanem kommunikációs válság is, talán ezért  is kérdezgetik sokan az AI-t erről a témáról. Az utóbbi napok hírei – iszapos partok, rekordalacsony vízszint – gyorsan átírták a Balatonról kialakult képet, miközben a szakemberek szerint a tó ökológiai állapota alapvetően stabil. A problémát súlyosbítja, hogy a hírek gyakran nem adják vissza a természetes folyamatok kontextusát, így a közvéleményben a válság valóságként jelenhet meg.

A tanácsadó hangsúlyozza, hogy a megoldás nem a pánik vagy az elhallgatás, hanem az összefogás és a párbeszéd. A balatoni szakemberek, helyi turisztikai szervezetek és a régió településeinek vezetői közösen kell, hogy koordinálják a kommunikációt. Fontos, hogy az információkat érthető, hiteles formában juttassák el a lakossághoz és a látogatókhoz, miközben a helyi történetek, személyes élmények és kulturális programok segítségével a változó természeti környezetet élménnyé alakítják.

Nemzetközi példák – az olasz Garda-tó és az afrikai Victoria-vízesés – bizonyítják, hogy a válságok kreatív kommunikációval újrapozícionálhatók. Az üzenet világos: a természet változása önmagában nem válság, csak akkor válik azzá, ha nem értjük, nem magyarázzuk, és nem kommunikáljuk megfelelően. A Balaton esetében a cél a gyors, átlátható és élményszerű kommunikáció, amely összekapcsolja a helyi szereplőket, a szakmai szervezeteket és a települések vezetőit, és hitelesen mutatja be a tó sokarcúságát.

A kérdés tehát nemcsak az, hogy kiszáradhat-e a Balaton – hanem az is, hogyan beszélünk róla. Ahogy Éskovács fogalmaz: nem az algoritmusok mentik meg a tavat, hanem az emberek, akikr hajlandók meghallgatni egymás. Az AI eszköz lehet az információgyűjtésben, de a valódi érték abban rejlik, hogy az adatokat érthető, közérthető formában, párbeszédre és összefogásra alapozva közvetítjük a nyilvánosság felé, a régió egészének bevonásával.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Zöld

Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái

vízadás

Valódi összefogást hozott az idei nyár Budapesten: a 10 millió Fa, Budapest Városháza, a BKM FŐKERT és a Beeco térképes applikáció 3000 embert mozgatott meg, hogy a hőségben oltsák a város fiatal faállományának szomját. Az applikáció adatai szerint a III., VII., VIII., IX., XI., XII. és XIII. kerületben élő civilek voltak a legaktívabbak Budapesten, vidéken pedig Gödöllőn és Szolnokon volt a leglelkesebb a lakosság.

Szeptember 21-én vasárnap, az idei utolsó Locsolakomával végállomásához érkezett az Önkéntes Vízadás programsorozat. A 10 millió Fa szervezésében megvalósuló megszokott programokon túl, ez alkalommal csatlakozott Geszti Péter is, és a záróünnepség apropóján egy igazi zöld civil dzsemborit hoztunk össze: velünk tartott a Jane Goodall Intézet, és a Humusz Szövetség is! – olvasható a 10 millió Fa Facebook bejegyzésében.

Felidézik, hogy „egyedülálló összefogással indult útjára nyár elején az Önkéntes Vízadás kampány. A március 1-jén tartott Nemzeti Faültetés Napja mozgósító erején felbuzdulva Budapest Városházaval, és a BKM FŐKERT Díviziója megkeresése nyomán, velük karöltve elhatároztuk, hogy kísérleti jelleggel megpróbáljuk bevonni a lakosságot a város fiatal faállományának locsolásába is. Régóta mondjuk ugyanis, hogy tudjuk jól: szükségünk van a fákra. De a fáknak is szükségük van miránk! Ezért volt fontos, hogy a szomjas fák és az állapotuk térképen követhető, élvezetes, és játékos legyen, a Beeco térképes app fejlesztőivel összefogva vágtunk bele ebbe a rendkívüli a kihívásba”.

Párhuzamosan a közösségi locsolási alkalmak elterjedését előmozdítva heti rendszerességgel Locsolakomákat szerveztünk vasárnap délutánonként a város Főkert által fenntartott parkjaiban.

„Az Önkéntes Vízadás eredménye mindannyiunk képzeletét felülmúlta”

  • Közel 3000 embert mozdult ki árnyas otthonából a rekkenő hőségben a fiatal fák megmentésére. Számos locsolóközösség alakult a nyár folyamán.
  • A szomjas fáknak mintegy 400 000 liter vizet juttattunk
  • 7000 fa kapott legalább egyszer vizet
  • A Beeco applikáció 17 000 app letöltését érte el

Ültetünk és Éltetünk!

Az utolsó Locsolakoma egyben 10 millió Fa szokásos szezonváltó eseménye is lett, hiszen miközben lezárult az éltetés és fenntartás időszaka, végre megérkezett az ősz és elindulhat az új faültetések sorozata.

Klímaszorongás ellen: cselekvés és faültetés!

S ahogy az Önkéntes Vízadás program sikerében láttuk, kiutat mutat a klímaszorongásból és segített cselekedni a klímaváltozás ellen, éppen így tudjuk az őszi-téli időszakban is faültetésekbe bevonva cselekvésre invitálni az embereket.

Mostantól a 2026-os Nemzeti Faültetés Napja közösségi ünnepig is minden nap akár egyénileg be lehet szállni a 10 millió fa elültetésébe, hiszen már rendelkezésre áll az 1fo1fa.hu oldal, ahová nem csak a közösségi, de az egyéni faültetéseket is fel lehet vezetni – írják.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Zöld

Harmadfokon is felmentette a bíróság Udvaros Dorottyát és a Greenpeace aktivistáit

Harmadfokon, jogerősen is felmentette a Győri Ítélőtábla Udvaros Dorottyát és a Greenpeace aktivistáit a bűncselekmény vádja alól, így lezárult a négy éve tartó pereskedés a Fertő tavi fecskementő akció miatt.

A Nemzet Színészének és az aktivistáknak azért kellett évek óta bíróságra járniuk, mert a hazánkból lassan már eltűnő füsti fecskék védelmében léptek fel, leszedve a fészkeikre való visszatérésüket megakadályozó „madárvédő hálót”. A Greenpeace Magyarország üdvözli a Bíróság döntését.

A Fertő tó természeti értékeit védő aktivisták 2021-ben figyelemfelkeltő és fecskementő akciójuk során egy lebontásra ítélt Fertő tavi cölöpházról levágták a madárhálót, hogy az Afrikából hazaérkező füsti fecskék visszatérhessenek korábbi fészkeikre és tojást rakhassanak. Ebben az esetben a házat már nem lehetett volna elbontani, mert a tojásos fészkek tönkretétele bűncselekménynek minősült volna.

Az Ítélőtábla helybenhagyta a másodfokú felmentő ítéletet, mely szerint a Greenpeace aktivisták magatartása nem volt veszélyes a társadalomra. A bíróság érvelése szerint a természeti értékeink közös tulajdonunk, melyeknek a védelme fontosabb volt a fecskeháló védelménél. Az érvelésben a bíró azt is hozzátette természeti értékeink védelme mindannyiunk feladata.

Udvaros Dorottya a Greenpeace-hez hasonlóan boldogan üdvözölte az Ítélőtábla döntését. Korábban, a másodfokú ítélet után így nyilatkozott a Nemzet Színésze a perről:

Egy percig sem éreztem bűnösnek magam, sőt! Büszke vagyok arra, amit cselekedtem. Az egyre nagyobb válságban lévő természetet védtem, nagyon boldog vagyok, hogy végre a bíróság is kimondta ezt. Hiába minősítették korábban tettünket bűncselekménynek, semmilyen bírósági ítélet nem változtatna azon a meggyőződésemen, hogy amit tettünk, az a társadalom számára hasznos volt, és nem veszélyes.”

Sok fontos csatát nyertünk már a Fertő élővilágának megmentéséért, az értelmetlen óriásberuházás megállításáért folytatott harcunkban, de nagyon örülök, hogy végre a hazai természetvédelem egyik legabszurdabb perében is az aktivistáinkat felmentő jogerős ítélet született. Örülök, hogy nem kell tovább emiatt az ügy miatt bíróságra járnunk, mert hiába hívták volna bűncselekménynek fecskementő akciónkat, a Greenpeace aktivistáit semmilyen eljárással nem lehetett volna eltántorítani attól, hogy továbbra is minden tőlük telhetőt megtegyenek a természet, hazánk élővilágának védelme érdekében

– nyilatkozta dr. Rodics Katalin, a Greenpeace biodiverzitás-szakértője.

Idén júliusban Barcza Attila, a térség országgyűlési képviselője, a tó és környezete fejlesztésének miniszteri biztosa azt nyilatkozta, hogy „a Fertő tavi fejlesztés folytatását illetően társadalmi konszenzuson alapuló újratervezésre van szükség. A korábbi tervekhez képest egy kisebb volumenű beruházás megvalósulása várható ütemezett formában”. A helyiek és a Greenpeace által a kezdetektől kritizált, természetpusztító beruházás korábbi terveire már 13 milliárd forintot költött el a magyar állam.

Nem ez az egyetlen jogi siker, amit a Greenpeace elért a Fertő ügyében. Korábban a Kúria is a zöldszervezetnek adott igazat, amikor jogszabályokra hivatkozva támadták meg a Fertő tóra tervezett természetpusztító beruházás környezetvédelmi működési engedélyét. Ezt az ítéletet nagy győzelemként ünnepelték a zöldek, mert ez szerintük nemcsak ebben az esetben, hanem más természetvédelmi ügyben is mérvadó lehet.

Az ügyben a Greenpeace aktivistáinak védelmét Dr. Lőrik József büntetőügyvéd látta el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss