Zöld

Elsősorban nem a környezetvédelem miatt veszünk e-autót

e-autót

A többség néhány éven belül villanyautóra vált, de nem a környezet védelme miatt

Az Allianz kutatása alapján a megkérdezettek közel 60 százaléka tervezi, hogy a következő években villanyautóra vált. Az e-kocsik terjedéséhez az európai uniós jogszabályokon és az állami támogatásokon, illetve adókedvezményeken túl az üzemanyagárak emelkedése, továbbá az elektromos és a hagyományos autók árkülönbözetének csökkenése is hozzájárul. A kormány 2016 óta több program keretében összesen közel 15 milliárd forint összegben támogatta az új elektromos autók beszerzését. Az Allianz felmérése szerint a villanyautó-vásárlásoknak az állami támogatások, illetve az adó- és illetékkedvezmények az elsőszámú ösztönzői (46,3 százalék). Az anyagi segítség mellett azonban kifejezetten sokat nyomnak a latba az ismerősök ajánlásai is (26,1 százalék). A válaszadók 24 százaléka szerint a szabályozások miatt már csak zöld rendszámú autóban érdemes gondolkodni, hiszen a jelen állás szerint 2035-től csak elektromos autót vehetünk majd az EU-ban. Ugyanennyien vannak azok, akik azért választanak e-autót, mert úgy vélik, ezek biztonságosabbak hagyományos társaiknál, hiszen kevesebb kopó-forgó alkatrész van bennük, ezért a meghibásodások lehetősége is kisebb, és az életciklusuk során sokkal kevesebb javításra van szükségük. Ebből adódóan a fenntartatásuk is olcsóbb valamelyest, ami a résztvevők közel 20 százaléka számára nyomós érv.

Meglepő módon mindössze 12,4 százalék azok aránya, akiknek prioritás a választás során, hogy környezettudatosan közlekedjenek és ezáltal hozzájáruljanak a klímaváltozás mérsékléséhez. Noha általános tendencia, hogy a magyarok egyre fontosabbnak tartják a fenntarthatóságot és a klímaváltozást lassító intézkedéseket. Az, hogy az e-autók a legmodernebb, jövőbe mutató technológiát képviselik, a válaszadók csupán 5 százalékának jelent motivációt a döntésben.

Az ár és a megtérülési idő mellékes tényezők, márkaorientáltak vagyunk

A kutatásban résztvevők rengeteg szempontot figyelembe véve mérlegelnek elektromosautó-vásárlás előtt. Az autómodell típusa a legfontosabb tényező számukra, ezt követi a hatótáv, majd, hogy hol találhatók a környéken/állandó útvonalon töltőpontok, gyorstöltők. Meglepő módon az ár és a megtérülési idő csak a középmezőnyben szerepel a fontossági listán.  A preferált márkákhoz és modellekhez elérhető biztosításokról és fedezetekről a válaszadók alig egynegyede tájékozódik, a legkevésbé pedig az akkumulátor kapacitás érdekli az embereket a döntésnél.

Bármilyenek is a prioritásaink, átlagosan 27 százalékunk vásárol valójában tudatosan

Mielőtt villanyautó-vásárlásra adjuk a fejünket – legyen az tisztán elektromos vagy plug-in hibrid meghajtású – az Allianz, valamint a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértői szerint fontos, hogy alaposan körbe járjuk a témát és megtegyük ezeket a lépéseket függetlenül attól, hogy a vásárlás kapcsán mik az alapvető prioritásaink:

  1. Elsőként célszerű átgondolni a használati szokásainkat, összeírni a döntési szempontjainkat, meghatározni a költségkeretet, és alaposan tájékozódni a zöld rendszámos autókkal kapcsolatban. Mindazonáltal ezeket csupán a felmérés résztvevőinek alig több mint egynegyede teszi csak meg.
  2. Végleges döntés előtt érdemes megfontolni, hogy egy új vagy egy használt elektromos autó felelne-e meg jobban az igényeinek. Ezzel szemben mindössze 5,7 százalék mérlegeli ezt a lehetőséget.
  3. Fontos több alternatívát is figyelembe venni, 26,6 százalékunk ennek ellenére eleve elköteleződik egy márka mellett, kizárva ezzel egy esetleges jobb opció lehetőségét.
  4. Ha használt jármű a kiszemeltünk, vizsgáltassuk át az autót műszaki szempontok alapján egy szakértővel. A kutatás alapján e tekintetben alaposabbak vagyunk, 47 százalék jár el így.
  5. Az sem mindegy, hogy kihez fordulhatunk technikai jellegű kérdésekkel, érdemes ezért ennek a lehetőségeit is feltérképezni vásárlás előtt. 26,1 százalék ezt figyelembe is veszi.
  6. Tanácsos utána nézni annak is, hol vannak töltőállomások, illetve milyen márka és egyéb szervizek vannak a környékünkön, jellemző útvonalainkon – a válaszadóknak 18,4 százaléka, illetve 16,9 százaléka jár el így. Mindemellett az otthontöltés lehetőségét is érdemes felmérni, 47 százalék meg is teszi.
  7. Azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen biztosítási lehetőségek elérhetők a választott autóra. A megkérdezettek 26,6 százaléka néz utána annak, hogy milyen biztosításokat (KGFB, casco, jogvédelmi) lehet kötni a kiválasztott modellre, azok milyen fedezeteket nyújtanak és mennyibe kerülnek. Jelentős kedvezményekhez juthatunk azzal, ha a különféle gépjárműbiztosításokat ugyanannál a biztosítótársaságnál, csomagban kötjük.
  8. Fontos tájékozódni a járulékos szolgáltatásokról is, például, hogy milyen, autóhasználatot vagy töltést segítő applikációk állnak rendelkezésre. 24,9 százalék tesz így.

A kutatás biztosításra vonatkozó eredményeit dr. Gombolai Éva, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértőjének tapasztalatai is megerősítik. Elmondása alapján az emberek többsége nem tudja, pontosan mire való a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB), mire a casco, és mire a jogvédelmi biztosítás. Pedig sok múlhat ezen, hiszen kizárólag a casco nyújt védelmet az autós saját autójában esett, akár saját hibából bekövetkezett kárára vonatkozóan, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás az általunk másoknak okozott károkat téríti meg.

Ráadásul az elektromos autóknál speciális lehet, hogy milyen plusz védelmet nyújtó fedezetek vagy éppen kizárások vannak, ezért ezekről fontos részletesen tájékozódni még az autó megvétele előtt. Nem mindegy, hogy kinél és milyen feltételekkel kötjük meg a biztosítást. „Az Allianznál kifejezetten a tisztán elektromos és plug-in hibrid autótulajdonosok igényeire szabott biztosítási fedezetek is elérhetők, amelynek keretein belül például, ha útközben lemerül az akkumulátorunk, az Allianz biztosítási csomagjaiban elérhető közúti assistance szolgáltatás részeként a biztosító töltőautót küld a helyszínre (ha elérhető), vagy vállalja a vontatás megszervezését és költségét a legközelebbi megfelelő töltőállomásig, hogy onnan folytathassuk utunkat. Amennyiben valamilyen meghibásodás vagy baleset történik, akkor apróbb hiba esetén megjavítják a helyszínen az autót, vagy ha baleset vagy nagyobb hiba esetén ez nem lehetséges, akkor elszállítják a legközelebbi márkaszervizbe” – magyarázza Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. szenior gépjárműbiztosítási termékmenedzsere.

Zöld

Magyar tőkével építkezik a regionális klímaprojektek úttörője

A tapasztalt osztrák tech vállalkozók által alapított, regionális éghajlatvédelmi projektekkel foglalkozó Tree.ly lezárta 5 millió eurós magvető befektetési körét.

A körben az OTP Csoporthoz tartozó PortfoLion mellett a zöld befektetéseket célzó, osztrák kockázati tőkealap, az aws Gründungfonds, a SymbiaVC és a Tiroli Üzleti Angyalok Hálózata vett részt. A most bevont tőkéből a Tree.ly tovább építi ISO-tanúsított szén-dioxid megkötésen alapuló, erdőfejlesztési modelljét, hogy még több helyi vállalat kapcsolódhasson be finanszírozóként régiójának erdeit védő projektekbe.

Kevés információ jut el a közbeszédbe a karbonkreditek működéséről, pedig a hatékony klímavédelem szempontjából létfontosságú ennek a károsanyag-kibocsátást szabályozó rendszernek a működése. Az országok és szennyező létesítmények számára meghatározott és kiosztott karbonkvóták ösztönzik az alacsonyabb kibocsátást, nem csak a kibocsátási maximum megadásával, de a fel nem használt kvóták kereskedési lehetőségével is. Az önkéntes karbonkreditek a kötelező karbonkvótákkal ellentétben viszont valós kibocsátáscsökkenés révén jönnek létre. A Tree.ly felismerte az európai erdőgazdaságokban rejlő lehetőségeket és fejlesztési projektekkel támogatja az erdőtulajdonosokat, tényleges szén-dioxid megkötést igazoló karbonkreditek létrehozásában és eljuttatásában az ezek után érdeklődő vállalatok számára.

Nem csak a magyar, de az európai erdőkben is kevés tudományos módszertanon alapuló éghajlatvédelmi projekt indul, pedig a helyi nagyvállalatok mellett a KKV-k is nyitottak ilyenek finanszírozására. Eddig sok esetben hiányzott a megfelelő módszertan, a biztosíték arra, hogy a vállalatok klímavédelemre fordított anyagi forrásai helyi vagy régiós szinten, megfelelő eredménnyel kerülnek felhasználásra.

– fejtette ki Pásztor Aurél, a PortfoLion korai fázisú kockázati tőkebefektetésekért felelős partnere, hozzátéve:

A Tree.ly tapasztalt technológiai vállalkozókból álló alapító csapata nem csak arra garancia, hogy a kiváló ötletből működő vállalkozás legyen, de abban is biztosak vagyunk, hogy a vevői oldalon álló vállalatok mellett az erdőgazdálkodók érdekeit is kiemelt fontossággal kezelik.

A Tree.ly ISO-tanúsított szén-dioxid-megkötési módszertana segítségével fejleszti erdőgazdálkodási projektjeit, és összehozza a vállalatokat az erdőtulajdonosokkal, hogy a kiváló minőségű, TÜV által jóváhagyott szén-dioxid-kreditek révén hozzájáruljanak a jövőbiztos erdőgazdálkodáshoz. Jelenleg a Tree.ly tevékenysége 180 110 hektár erdőterületet fed le Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Hollandiában és a Csehországban. A cég innovatív, már tanúsított, magas integráltságú erdőprojektjei több mint 2,8 millió tonna CO₂ tárolási kapacitást biztosítottak eddig, hozzájárulva számos vállalat nettó nulla kibocsátási céljának eléréséhez, teszik mindezt országhatárokon belül, a cégek közvetlen környezetében.

A Tree.ly a befektetést az éghajlatvédelmi teljesítményt tanúsító szabvány következő verziójának kifejlesztése és a platform funkcionalitásának és automatizáltságának további fejlesztése mellett még több erdőtulajdonos és vállalat megnyerésére, így növekedése felgyorsítására fogja felhasználni öt európai piacán. A cég azt tervezi, hogy folytatja, több mint 300 százalékos éves növekedési ütemét és néhány éven belül több mint 1 millió hektárra bővíti éghajlatvédelmi projektjei lefedettségét, ezzel piacvezetővé válik saját piacán

Az önkéntes kibocsátási egységek piaca a következő 5 évben világszerte 15 milliárd euróra, Európában pedig 3 milliárd euróra fog nőni, és a tendencia a magas minőségű, helyi és regionális projektek irányába mutat. Mi vagyunk az egyik leggyorsabban növekvő technológiai vállalat ezen a területen, ezt a növekedést szeretnénk felgyorsítani és még hatékonyabb éghajlatvédelmi projektekkel szolgálni a közép-európai régióban élőket

– magyarázza Jodok Batlogg, a Tree.ly társalapítója és vezérigazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Toyota bZ4X: egy lépéssel közelebb az elektromos jövő

A Toyota új korszakot nyitott a tisztán elektromos hajtású járművek világában a bZ4X bemutatásával, amely az új „Beyond Zero” (bZ) család első képviselője, ám a közeljövőben egy sor dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modell követi majd a környezettudatos japán autómárka kínálatában.

Ez a nagyméretű SUV nem csupán egy újabb elektromos autó, hanem egy innovációkkal teli modell, amely az eTNGA platform alapjaira épül, integrálva az akkumulátort a jármű szerkezetébe a jobb menetdinamikáért és merevségért. A bZ4X kiemelkedő hatótávolságot és kategóriaelső terepképességeket kínál, mind az első-, mind az összkerékhajtású változatokban. A Toyota több mint 25 éves tapasztalatával az elektrifikált járműtechnológia terén és a Subaruval való együttműködés révén a bZ4X nem csak a Toyota, hanem az egész elektromos járműpiac számára jelent mérföldkövet.

A jármű nemcsak a zéró károsanyag-kibocsátás elérésére törekszik, hanem túl is mutat ezen, a „Beyond Zero” filozófia jegyében, amely az emberek mobilitását, biztonságát és életminőségét helyezi előtérbe. Az új bZ4X modellt az európai piacra is bevezetik, demonstrálva a Toyota elkötelezettségét a karbonsemlegesség és a fenntartható mobilitás iránt, miközben a Toyota Environmental Challenge 2050 célkitűzései felé vezető úton halad. Az új modell bevezetése a Toyota azon ambícióját erősíti meg, hogy 2025-re évente 55 millió elektrifikált modellt értékesítsen világszerte, jelentősen hozzájárulva a globális karbonlábnyom csökkentéséhez.

A bZ4X a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett járműve. Ez a modell új utat nyit a vállalat bZ, azaz „Beyond Zero” almárkája révén a zéró károsanyag-kibocsátású modellek bevezetésével, és azzal, hogy először biztosít valódi terepképességeket az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) piacán. Bevezetése felgyorsítja a Toyota többtechnológiás stratégiáját a karbonsemlegesség felé vezető úton. A bZ4X minőségét és teljesítményét a Toyota világelső, több mint negyedszázados tapasztalatai alapozzák meg az elektrifikált járműtechnológia terén. A vállalat a Subaruval is együtt dolgozott a bZ4X fejlesztő partnereként, ezzel olyan területeken sikerült elismert szakértelmet bevonni a tervezésbe, mint például az összkerékhajtás-technika. A bZ4X nem egy meglévő modell átalakítása, hanem egy teljesen új típus, amely az első a különböző bZ járművek sorozatából, amelyeket a Toyota új, kifejezetten a BEV-ek számára kifejlesztett platformjára építenek. Az eTNGA az akkumulátoregységet az alvázba integrálja, teljes egészében a jármű padlója alá.

Az eredmény egy erős és rendkívül merev vázszerkezet és alacsony súlypont, ami meghatározó tényezője a bZ4X stabil és élvezetes vezethetőségének. A moduláris felépítés lehetővé teszi, hogy könnyen alkalmazható legyen különböző járműtípusok széles skálájához, a kis és a nagyobb szegmenseket is lefedve. A bZ4X első- és összkerékhajtású változatban is elérhető. Az FWD modell egy 150 kW-os, az első tengelyen helyet kapó eAxle egységgel rendelkezik, amely 204 lóerős teljesítményt és 265 Nm maximális forgatónyomatékot produkál. Az AWD modell, elöl és hátul egy-egy 80 kW-os eAxle egységet használ, amelyek együttes teljesítménye 218 lóerős és 337 Nm nyomaték. A kategóriaelső terepképességeket az AWD rendszer teszi lehetővé az X-MODE rendszerrel karöltve, amely biztonságos és stabil teljesítményt nyújt sárban és hóban egyaránt. A lítium-ion akkumulátoregység 71,4 kWh kapacitású, és 96 cellából áll, amelyek vízhűtésesek, és folyamatosan, egyesével ellenőrzi ezeket a rendszer bármilyen rendellenesség vagy probléma után kutatva.

A Toyota az akkumulátor minőségébe vetett bizalmát tükrözi a garancia, amely szerint az akkumulátor kapacitásának legalább 70 százalékát megőrzi 10 évig, és amelyre az eredeti EV gyártói garancia 8 évig vagy 160.000 kilométerig érvvényes. Emellett a kiegészítő akkumulátor garancia 10 évig vagy 1 millió kilométerig fedezi a vásárlókat, amennyiben minden évben elviszik az autót egy éves EC állapotfelmérésre (az ÁSZF érvényes).

A bZ4X hivatalos hatótávolsága (WLTP szabvány szerint) az FWD változat esetében 516 km, az AWD modell esetében pedig 470 km. A gyorstöltés 80 százalékos töltöttségre körülbelül 30 perc alatt elvégezhető, normál hőmérsékleti körülmények között. A modell a bemutatásakor kizárólag 6,6 kW-os fedélzeti töltővel volt elérhető, immáron azonban a gyorsabb töltési teljesítmény érdekében 11 kW-os egységgel is megrendelhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Zöld

Ingyenes családi programok a HUMDA Zöld Életre Valók roadshow fővárosi állomásán

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási roadshow budapesti állomásán június 6. és 8. között számos közlekedésbiztonsági, elektromobilitási és interaktív programon vehet részt az egész család.

Az eseményhez kapcsolódó sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a tíz állomásos roadshow-n több mint harmincezren vettek részt, az áprilisi Zöld Életre Valók kampány pedig közvetlenül csaknem félmillió embert ért el. A célunk az volt, hogy hatékonyan és egyben mutassuk be a mobilitás jövőjét, egy olyan világot, amely a gyermekeknek már természetes lesz.

Budapesten az Újbuda Center parkolóban csütörtöktől szombatig várják a szervezők az érdeklődőket óvodás kortól egészen az idős korosztályig. A HUMDA Zöld Életre Valók országos e-mobilitási és technológiai roadshow küldetése az ismeretterjesztés a hidrogén-technológiáról, az energiatárolásról és az elektromos járművekről, azok előnyeiről, működéséről, illetve környezeti vonatkozásairól.

– Az ország egyik legnagyobb környezetvédelmi egyesületének, a Zöld Követ Egyesület alapítójaként is büszke vagyok rá, hogy Budapest legnagyobb kerültében zárul a Zöld Életre Valók roadshow. A fenntarthatóságot népszerűsítjük a gyermekek és a családok körében. Egyéves szoros együttműködésnek köszönhetően hozzájárultunk ahhoz, hogy Magyarország fenntartható zöld ország legyen. Ezt a munkát gyermekeknél kell kezdeni, az ő figyelmük kelthető fel leginkább a környezetvédelem iránt, ha a korosztályuknak megfelelően kapnak információkat, akkor környezettudatos felnőtté vállhatnak. Minél több ilyen kampány kellene az országban – hangsúlyozta Király Nóra, polgármester jelölt az esemény sajtótájékoztatóján elhangzott köszöntőjében.

– Az elektromobilitás térhódítása vitathatatlan, egyre nagyobb teret nyer a közlekedésben. Tíz városban vagyunk jelen a BYD autóbuszokkal, a Zöld Életre Valók roadshow mindenhol közel hozza a felhasználókat a technológiához és eloszlatjuk az esetleges tévképzeteket és reálisan ismerhetjük meg az egész technológiát. Büszke vagyok, hogy ezek az autóbuszok hazánkban, Komáromban készülnek, egy ilyen jármű legalább annyira magyar és európai, mint kínai. A brüsszeli repülőtéren közlekedő BYD buszok közül például mindegyik Komáromban készült – fűzte hozzá Krenner László, a BYD Electric Bus & Truck Kft. közép-kelet-európai értékesítési vezető.

– A számos helyen megfigyelhető akkumulátorellenes hangulat közepette fontos, hogy reálisan lássuk az energetikai összképet és az elektromos járművek működését. Segíteni akarjuk ez elektromobilitás elterjedéséért, a döntőshozókkal és az utazóközönséggel együtt akarjuk előmozdítani a területet. Jelenleg az országban 17 darab járművünk közlekedik, de a szomszédos országokban és Németországban, Lengyelországban és Görögországban is jelen vagyunk. Az európai nagyvárosok felismerték, hogy az elektromobilitás megkerülhetetlen, hiszen a zéró lokális kibocsátás javítja az életminőséget és a zajcsökkentés is kiemelt terület. Úgy látjuk, hogy a dízelbuszokkal összehasonlítva már most gazdaságosabb egy akkumulátoros elektromos meghajtású busz üzemeltetése – mondta Kelemen Hunor, az Ikarus Cégcsoport kereskedelmi igazgatója.

– A Zöld Követ Egyesülettel már a roadshow elindításánál is együttműködtünk. A célunk az volt, hogy hatékonyan és egyben mutassuk be a mobilitás jövőjét, egy olyan világot, amely a gyermekeknek már természetes lesz. A roadshow több int harmincezer látogatója számára kiderült, hogy a változó mobilitás már ma új megoldásokat kíván. Magyarország kiváló pozíciókat foglalt el a közlekedés zöldebbé tételében, ehhez olyan hazánkban működő gyártók is hozzájárulnak, mind az Ikarus és a BYD. Sikeres volt az influenszerkampányuk és az online kampányunk is, amely csaknem félmillió embert ért el. A sajtón keresztül pedig négymillió emberhez juttattuk el üzeneteinket. A célunk, hogy a roadshow résztvevők kicsit másképpen nézzenek az elektromos meghajtású autóbuszokra, megvalósult. Bízunk benne, hogy ősszel újabb településekre tudjuk eljuttatni üzeneteinket és a zöldátállásban erősíteni tudjuk hazánk pozícióit – mutatott rá Weingartner Balázs, a HUMDA igazgatósági elnöke.

A roadshow-n a technológiai bemutatók mellett az érdeklődők többek között gokartszlalomban tehetik próbára tudásukat. A HUMDA közkedvelt Road Safety közlekedésbiztonsági programjának a tudatos közlekedővé formálás a célja. Ezek mellett az egész családot elektromos busz és e-autó kiállítás is várja, valamint e-rollereket is ki lehet próbálni Budapesten. Egy VR-szemüvegen számos, a zöld mobilitáshoz kapcsolódó virtuális „kiállítást” lehet megnézni, az energiatárolási megoldások iránt érdeklődők pedig egy interaktív falon találhatnak meg minden lényeges információt a korszerű technológiákról.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss