Connect with us

Zöld

Az ABB Frosinone a hulladéklerakást kiváltó megoldásaiért elnyerte az UL Solutions platina minősítését

frosinone

Az Olaszországban működő ABB Frosinone az első ABB-létesítmény a világon, amely a hulladéklerakóba történő elhelyezés kiváltását biztosító módszereiért elnyerte az UL Solutions platina minősítését.

A minősítést a UL2799A számú, a hulladékmentesség osztályozásához kidolgozott ellenőrzési és tanúsítási eljárás (Environmental Claim Validation Procedure for Zero Waste Classifications) alapján ítélték meg. A platina minősítés eléréséhez a frosinonei gyár hulladékának 100%-át olyan módszerekkel hasznosítják, amelyek szükségtelenné teszik a hulladékok lerakóba helyezését.

A hulladéklerakóba történő elhelyezés kiváltását biztosító hulladékgazdálkodási cél elérése központi szerepet játszik az ABB erőforrás-kímélő és a körforgásos szemléletet elősegítő környezetvédelmi törekvéseiben. Az ABB 2030-ig szóló fenntarthatósági stratégiája túlmutat azon, hogy az energetikai átálláshoz szükséges kulcsfontosságú technológiákkal aktívan elősegíti az alacsony szén-dioxid-kibocsátású társadalom kialakítását. A vállalat az értékláncában, valamint a termékeinek és a megoldásainak életciklusa során is fenntartható gyakorlatokat valósít meg.

Az ABB Electrification Smart Power üzleti fenntarthatósági vezetője, Alessandro Bottarelli így nyilatkozott:

„A teljes értékláncunkban azon dolgozunk, hogy fenntarthatóbb megoldásokat kínáljunk minden érdekelt fél számára. A független ellenőrző szervezet platina minősítéssel díjazta a hulladék legfenntarthatóbb, egyben körkörös hasznosítását célzó hulladékgazdálkodási rendszerünket; mindez azt igazolja, hogy nagy célokat lehet elérni, ha mindenki elkötelezett a pozitív változás mellett.”

Az UL Solutions korábban az ABB Electrification Smart Power két, a kínai Hsziamenben és Hszinhuaban működő létesítménynek adott arany minősítést, mivel ezek az üzemek 99, illetve 95%-kal csökkentették a hulladékok lerakótelepen történő elhelyezésének arányát.

„A haladás és az átláthatóság iránti elkötelezettségünkkel összhangban az a célunk, hogy 2025-re minden jelentős gyártóüzemünk UL-tanúsítással rendelkezzen”

– mondta Bottarelli.

Az UL Solutions platina minősítése a frosinonei csapat folyamatos erőfeszítéseinek eredménye, és bizonyítja, hogy a létesítmény a felelős és innovatív hulladékgazdálkodási stratégiájával hatékonyan segíti a fenntarthatóság ügyét. Az ABB Frosinone részt vesz az ABB „Mission To Zero” programjában is.  A gyár intelligens energiagazdálkodási megoldásokat és megújuló energiaforrásokat használ a szénlábnyom folyamatos javítása érdekében.

Az UL Solutions környezetvédelmi-teljesítmény érvényesítési eljárása előírja, hogy egy létesítménynek a keletkező hulladék legalább 90%-t olyan módszerekkel (a hulladék energiává történő alakítása nem tartozik a preferált módszerek közé) kell kezelni, amelyekkel megelőzhető a hulladék lerakótelepen történő elhelyezése.  Az UL 2799A platina minősítés elérése érdekében a teljes frosinonei telephelyen keletkező hulladék 100%-át olyan módszerekkel kezelik, hogy az üzemből egyáltalán nem kerül hulladék lerakóba. A hulladék döntő részét újra felhasználják, újrahasznosítják vagy komposztálják, 9%-át pedig energiatermelésre használják fel.

Az UL Solutions környezetvédelmi projektfelelőse, Chiara Della Ducata elmondta:

„A hulladéklerakókba történő elhelyezés megelőzését szolgáló cél eléréséhez átfogó, felelős megközelítésre van szükség a termékek és anyagok gyártása, fogyasztása és elhelyezése terén. Az UL Solutions független környezetvédelmi-teljesítmény ellenőrzési és tanúsítási programjának alkalmazásával az ABB Frosinone a hulladékok környezettudatos és innovatív módon történő kezelésével bizonyította elkötelezettségét a körforgásos gazdálkodási elvek iránt. A „Platinum Zero Waste to Landfill” minősítés elnyerését követően az ügyfelek biztosak lehetnek abban, hogy az ABB Frosinone minimalizálja az elektrifikáció terén alkalmazott termékei környezeti hatását.”

A munkatársak képzése döntő szerepet játszott az oktatásban, az önálló döntési hatáskör bővítésében és egy olyan kultúra kialakításában, amelyben a hulladékmentesség mindenki számára prioritás. A képzések és workshopok elsősorban a hulladéknak a hatályos környezetvédelmi jogszabályoknak megfelelő kezeléséről és a hulladék szelektív gyűjtésének fontosságáról szóltak. A hulladékok meghatározása és szétválogatása a gyár minden olyan pontján biztosított, ahol hulladék keletkezik. A frosinonei telephelyen mintegy 170 felcímkézett szelektív tároló áll rendelkezésre a gyártás során keletkező hulladék számára. Minden egyes munkaállomáson a papír, a kartonpapír és a műanyag szelektív gyűjtését biztosító konténerek állnak rendelkezésre.

Az ABB az alacsony szén-dioxid-kibocsátású társadalom megteremtéséhez nélkülözhetetlen technológiákat szállít, amelyeket úgy állít elő, hogy a lehető legkisebb legyen azok környezeti lábnyoma. A fenntarthatóság elve az ABB-megoldások életciklusának minden szakaszába beépül. Az ABB Frosinone korszerű megszakítókat gyárt a megújuló energiaforrásokhoz, a mikrohálózatokhoz, valamint a digitális energiamenedzsment számára. A telephely villamos energiájának 100%-a tanúsított megújuló forrásokból származik, a hulladék 100%-át újrahasznosítják vagy újra felhasználják (hulladéklerakóba nem szállítanak hulladékot), az üzem beszállítói számára előírt fenntarthatósági program pedig folyamatos javulást eredményez a Scope 3 szerinti CO2-kibocsátás terén.

Az 1969-ben alapított ABB Frosinone a vállalatcsoport egyik kiválósági központja, amely kisfeszültségű megszakítók fejlesztésére és gyártására szakosodott. A telephely évente több mint 3,5 millió megszakítót gyárt, és több mint 1000 embert foglalkoztat. A telephely részt vesz az ABB „Mission To Zero” programjában, és Olaszországban egyike az „Ipar 4.0 világítótorony” (Industry 4.0 Lighthouse) minősítést szerző létesítményeknek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Zöld

Zöldebbé válhat a rajongás digitális ajándéktárgyakkal

Virtuális ajándéktárgyakkal válaszol a klímaválságra egy magyar csapat

Virtuális relikviákkal váltaná ki a környezetterhelő rajongói ajándéktárgyakat egy magyar alapítású, amerikai székhelyű fejlesztőcsapat. A rendszer lehetővé teszi, hogy pólókat, bögréket vagy sapkákat csak digitálisan vásároljanak meg a felhasználók, amelyek kiterjesztett valóságban jelennek meg, így fizikai gyártás és szállítás nélkül is posztolhatók.

Egyre többet halljuk: amit nem posztoltál, az meg sem történt. A fiatalabb generációk körében már nem csak élményt, hanem státuszt is jelent egy koncertről, egy sztártól vásárolt relikviáról való posztolás. Ezt a változást felismerve fejleszt virtuálisan is megjeleníthető, digitális termékeket egy magyar tulajdonú, amerikai székhelyű cég.

„Az emberi agy ugyanaz maradt, csak a színpad változott. A státuszvágy ma is ugyanúgy működik, mint évszázadokkal ezelőtt, csak épp az online térben éljük ki, mivel ott azonnal több ezer ismerőnknek tudjuk villantani, hogy hol jártjuk, mit vásároltunk” – mondta Jáger László, a magyar tulajdonosi hátterű, amerikai bejegyzésű Benefit Barcode Inc. alapítója, amely éppen erre az új fogyasztói pszichológiára épít. A cég felismerte, hogy a fiatal generációk számára a digitális önkifejezés gyorsabb és olcsóbb. Egy poszthoz ma már az esetek többségében nincs szükség a tárgya fizikai birtoklására.

A 2000-es években még egy luxusóra vagy egy exkluzív táska jelentette a társadalmi elismerést. Ma viszont egy koncertjegy vagy egy virtuális NFT ugyanúgy státuszt ad. A közösségi médiában megosztott élmények – a „nézd, hol jártam” vagy „nézd, mit vettem” típusú posztok – az új presztízsnyelv.

„Manapság a fiatalok sokszor nem is az élmény miatt mennek el egy koncertre, hanem azért, hogy posztolhassák, hogy ott voltak. Egy J.Lo-jegy ma már státuszszimbólum. A digitális presztízs ugyanazt az üzenetet közvetíti, mint régen egy drága ékszer” – mondta Jáger László, a Benefit Bercode alapítója.

A Bercode célja, hogy ezt a digitális státuszt tárgyiasítsa, de fenntartható módon. A rendszer lehetővé teszi, hogy a rajongók akár csak virtuálisan megvásárolhassanak márkás tárgyakat, például bögrét, pólót vagy sapkát, azok kiterjesztett valóság (AR) segítségével a valós térben is megjeleníthetők. A vásárló lefotózhatja a digitális bögréjét úgy, mintha az asztalon lenne, és azonnal posztolhatja a közösségi médiában anélkül, hogy bárki fizetett volna az adott tárgy gyártásáért vagy logisztikájáért.

Zöldebben is lehetünk menők

A merchandising-ipar évente több száz milliárd dollárt termel, miközben hatalmas környezeti lábnyomot hagy maga után. Egyetlen póló gyártásához akár 2700 liter víz kell, egy plasztikkártya előállítása pedig 150 gramm szén-dioxid kibocsátással jár. A Benefit Bercode rendszere ezekre a problémákra kínál megoldást: a státuszkifejezéshez nincs többé szükség felesleges gyártásra. Ha egy rajongó mégis szeretné a kezében is tartani az adott relikviát, úgy a tárgy fizikai verzióját is bármikor megrendelheti.

„A virtuális tárgyak képesek ugyanazt az örömöt adni, mint a valósak. A különbség az, hogy ezekkel nem terheljük a környezetet. A Barcode-ban a státusz nem a fogyasztásról, hanem az önkifejezésről szól” – mondta Jáger László, a Benefit Barcode alapítója.

A Bercode Platformon megvásárolt termékek mindegyik tartalmaz egy egyedi vonalkódot, amely egyrészt nullára csökkenti a hamisíthatóságot, lehetővé teszi a családon belül megosztást, valamint kedvezményeket biztosít kiskereskedőknél, illetve helyi szolgáltatóknál. A modell tehát egyszerre szól az érzelmi presztízsről és a racionális haszonról. Nem véletlen, hogy a legnagyobb luxusmárkák is a digitális irányba mozdulnak. A Gucci, a Louis Vuitton vagy a Prada már évek óta kísérletezik NFT-kollekciókkal és virtuális kiegészítőkkel. A digitális luxus a fiatal generáció számára ugyanazt a státuszt adja, csak épp kevesebb hulladékkal és több kreativitással.

A jövő: sztárok, 3D-élmények

A cég következő fejlesztése a háromdimenziós tárgyak és a hírességekkel közös digitális élmények világa. A cél, hogy bárki megvásárolhasson egy virtuális autót, táskát vagy sporteszközt, amely kiterjesztett valóságban megjelenik a saját környezetében. A technológia már most képes a fix 3D-objektumok valósághű megjelenítésére, de hamarosan mozgó elemeket is kezelni tud. A jövő kulcsa a nagyobb nemzetközi művészek, influenszerek, sportolók bevonása: az ismert személyekkel közös virtuális termékek és élmények világszerte virálissá tehetik a rendszert, akár hónapok alatt száz millióra nőhet a felhasználók száma.

„A sztárok nemcsak követőket, hanem hitelességet is adnak. Ha egy híresség majd a Bercode-os webshopjában kínálja a termékeit a rajongóinak, az üzenet azonnal eljut milliókhoz. Ez a mi stratégiánk: megmutatni, hogy az esetek többségében a digitális tulajdon nem kevesebb, hanem másfajta érték amellett, mindemellett olcsóbb, gyorsabb és környezetbarát” – mondta Jáger László, a Benefit Bercode alapítója.

A vállalat közösségi finanszírozással is támogatja a terjeszkedést. Az amerikai cég összes tulajdonosa magyar, a vezetői azt szeretnék, hogy későbbiekben is csak magyarok élvezhessék a közös siker gyümölcseit. Ennek érdekében létrehozta tulajdonoskartya.hu oldalát, ahol a diszkont kártyákat vásárlók ajándékban kapják a – cég tulajdonrészét megtestesítő – részvényeket. Emiatt ez nem klasszikus befektetés, hanem a fejlesztésekhez való közösségi hozzájárulás. A tulajdonosok között több ismert név is van, köztük színészek és sportolók, a neveiket bárki megtekintheti a platformra bejelentkezve. A cél, hogy a Benefit Bercode Inc. néhány éven belül unikornissá váljon, vagyis elérje az egymilliárd dolláros cégértéket.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Zöld

Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?

Balaton a mesterséges intelligencia szemével: kiszáradhat a tó? – Szakmai vélemény:Nem  az algoritmusok mentik meg a tavat, hanem az emberek, akik hajlandók meghallgatni egymást.

Több napilap is megkérdezte a mesterséges intelligenciát arról,  hogy kiszáradhat-e a Balaton a következő évtizedekben.

 Az MI előrejelzése riasztó, az egyik a cikk szerint: a tó vízszintje akár drasztikusan csökkenhet, ha a klímaváltozás és a vízgazdálkodási problémák együtt hatnak.

A cikk felveti a kérdést: vajon azért fordulunk az AI-hoz ebben a kérdésben, mert a vízügyi és turisztikai szakemberek lassan reagálnak a történésekre, így kevés a pontos és hiteles információnk a Balaton állapotáról – vagy csupán  “játszunk” a technológiával, miközben elbizonytalanodunk a valóság megértésében?

Éskovács Péter turisztikai és PR-tanácsadó szerint a helyzet nemcsak természeti, hanem kommunikációs válság is, talán ezért  is kérdezgetik sokan az AI-t erről a témáról. Az utóbbi napok hírei – iszapos partok, rekordalacsony vízszint – gyorsan átírták a Balatonról kialakult képet, miközben a szakemberek szerint a tó ökológiai állapota alapvetően stabil. A problémát súlyosbítja, hogy a hírek gyakran nem adják vissza a természetes folyamatok kontextusát, így a közvéleményben a válság valóságként jelenhet meg.

A tanácsadó hangsúlyozza, hogy a megoldás nem a pánik vagy az elhallgatás, hanem az összefogás és a párbeszéd. A balatoni szakemberek, helyi turisztikai szervezetek és a régió településeinek vezetői közösen kell, hogy koordinálják a kommunikációt. Fontos, hogy az információkat érthető, hiteles formában juttassák el a lakossághoz és a látogatókhoz, miközben a helyi történetek, személyes élmények és kulturális programok segítségével a változó természeti környezetet élménnyé alakítják.

Nemzetközi példák – az olasz Garda-tó és az afrikai Victoria-vízesés – bizonyítják, hogy a válságok kreatív kommunikációval újrapozícionálhatók. Az üzenet világos: a természet változása önmagában nem válság, csak akkor válik azzá, ha nem értjük, nem magyarázzuk, és nem kommunikáljuk megfelelően. A Balaton esetében a cél a gyors, átlátható és élményszerű kommunikáció, amely összekapcsolja a helyi szereplőket, a szakmai szervezeteket és a települések vezetőit, és hitelesen mutatja be a tó sokarcúságát.

A kérdés tehát nemcsak az, hogy kiszáradhat-e a Balaton – hanem az is, hogyan beszélünk róla. Ahogy Éskovács fogalmaz: nem az algoritmusok mentik meg a tavat, hanem az emberek, akikr hajlandók meghallgatni egymás. Az AI eszköz lehet az információgyűjtésben, de a valódi érték abban rejlik, hogy az adatokat érthető, közérthető formában, párbeszédre és összefogásra alapozva közvetítjük a nyilvánosság felé, a régió egészének bevonásával.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Zöld

Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái

vízadás

Valódi összefogást hozott az idei nyár Budapesten: a 10 millió Fa, Budapest Városháza, a BKM FŐKERT és a Beeco térképes applikáció 3000 embert mozgatott meg, hogy a hőségben oltsák a város fiatal faállományának szomját. Az applikáció adatai szerint a III., VII., VIII., IX., XI., XII. és XIII. kerületben élő civilek voltak a legaktívabbak Budapesten, vidéken pedig Gödöllőn és Szolnokon volt a leglelkesebb a lakosság.

Szeptember 21-én vasárnap, az idei utolsó Locsolakomával végállomásához érkezett az Önkéntes Vízadás programsorozat. A 10 millió Fa szervezésében megvalósuló megszokott programokon túl, ez alkalommal csatlakozott Geszti Péter is, és a záróünnepség apropóján egy igazi zöld civil dzsemborit hoztunk össze: velünk tartott a Jane Goodall Intézet, és a Humusz Szövetség is! – olvasható a 10 millió Fa Facebook bejegyzésében.

Felidézik, hogy „egyedülálló összefogással indult útjára nyár elején az Önkéntes Vízadás kampány. A március 1-jén tartott Nemzeti Faültetés Napja mozgósító erején felbuzdulva Budapest Városházaval, és a BKM FŐKERT Díviziója megkeresése nyomán, velük karöltve elhatároztuk, hogy kísérleti jelleggel megpróbáljuk bevonni a lakosságot a város fiatal faállományának locsolásába is. Régóta mondjuk ugyanis, hogy tudjuk jól: szükségünk van a fákra. De a fáknak is szükségük van miránk! Ezért volt fontos, hogy a szomjas fák és az állapotuk térképen követhető, élvezetes, és játékos legyen, a Beeco térképes app fejlesztőivel összefogva vágtunk bele ebbe a rendkívüli a kihívásba”.

Párhuzamosan a közösségi locsolási alkalmak elterjedését előmozdítva heti rendszerességgel Locsolakomákat szerveztünk vasárnap délutánonként a város Főkert által fenntartott parkjaiban.

„Az Önkéntes Vízadás eredménye mindannyiunk képzeletét felülmúlta”

  • Közel 3000 embert mozdult ki árnyas otthonából a rekkenő hőségben a fiatal fák megmentésére. Számos locsolóközösség alakult a nyár folyamán.
  • A szomjas fáknak mintegy 400 000 liter vizet juttattunk
  • 7000 fa kapott legalább egyszer vizet
  • A Beeco applikáció 17 000 app letöltését érte el

Ültetünk és Éltetünk!

Az utolsó Locsolakoma egyben 10 millió Fa szokásos szezonváltó eseménye is lett, hiszen miközben lezárult az éltetés és fenntartás időszaka, végre megérkezett az ősz és elindulhat az új faültetések sorozata.

Klímaszorongás ellen: cselekvés és faültetés!

S ahogy az Önkéntes Vízadás program sikerében láttuk, kiutat mutat a klímaszorongásból és segített cselekedni a klímaváltozás ellen, éppen így tudjuk az őszi-téli időszakban is faültetésekbe bevonva cselekvésre invitálni az embereket.

Mostantól a 2026-os Nemzeti Faültetés Napja közösségi ünnepig is minden nap akár egyénileg be lehet szállni a 10 millió fa elültetésébe, hiszen már rendelkezésre áll az 1fo1fa.hu oldal, ahová nem csak a közösségi, de az egyéni faültetéseket is fel lehet vezetni – írják.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss