Gazdaság

A Visa síkra száll a nők szerepvállalásának erősítéséért az új évtizedben is

A nemzetközi nőnap közeledtével a Visa bemutatja a Hand in Hand International és az IFundWomen szervezetekkel együttműködésben indított támogatási programját

A Női Történeti Hónap indulásával egyidőben a Visa (NYSE:V) bejelentette, hogy két új partnerséggel erősíti tovább a vállalat elkötelezettségét a nők gazdasági szerepvállalása iránt. A Hand In Hand International és az IFundWomen csatlakozik a Visához, hogy oktatási erőforrásokkal és finanszírozással segítsék a női vállalkozókat üzleti vállalkozásuk elindítása és fejlesztése során szerte a világon. A női vállalkozók globális aránya gyorsabban növekszik, mint a férfi vállalkozóké – világszerte több mint 250 millió nő kezdett vállakozásba.

“A nők tevékenyen járulnak hozzá a gazdaság növekedéséhez szerte a világon és mozgatórugói az új vállalkozások létrehozásának”

– mondta Al Kelly, a Visa vezérigazgatója és elnöke.

„A Visa elkötelezett amellett, hogy hálózata, márkája és a pénzügyi forrásai teljes erejét kihasználva rávilágítson erre a növekvő gazdasági erőre és segítse a női vállalkozókat álmaik megvalósításában.”

A partnerségekről:

  • IFundWomen: Az IFundWomen egy finanszírozási és oktatási platform, amely támogatásokkal és közösségi finanszírozással, szakértői üzleti tanácsadással, illetve női vállalkozók hálózatával biztosítja a tőkéhez való hozzáférést. A Visa új, az IFundWomen szervezettel közös globális partnerségét kifejezetten úgy tervezték, hogy segítse a vállalkozóknak biztosítani a szükséges finanszírozást különböző pályázatok útján. További információkat és a támogatásra való jelentkezési lehetőséget a vállalkozók itt találnak: com/Visa
  • Hand in Hand International: Összhangban a vállalat azon küldetésével, amely az egyének, vállalkozások és gazdaságok fejlődését tűzte ki célul, a Visa 2,4 millió dollár értékű hároméves partnerséget indít az afrikai, dél-ázsiai és közel-keleti fejlődő gazdaságokra koncentráló globális nonprofit Hand in Hand International szervezettel. A Visa és a Hand in Hand International közötti partnerség célja 10 ezer kenyai mikrovállalkozás – amelyeknek legalább 75%-a női tulajdonban van – számára az üzleti oktatás és a szélesebb körű pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítása. A partnerség hozzájárul a nők gazdasági szerepvállalásának erősödéséhez, amelynek multiplikátorhatása van3 – serkenti a gazdasági növekedést és kiemelkedőbb fejlődési eredményeket hoz magával.

A partnerséggel összefüggésben a Visa egyben nyilvánosságra hozta a második éves „A női vállalkozások helyzete” (State of Female Entrepreneurship) jelentés4 főbb megállapításait is. Az évenként közölt tanulmány célja, hogy feltárja korunk női vállalkozóinak céljait, törekvéseit és az eléjük kerülő kihívásokat. A legfontosabb megállapítások között szerepelt, hogy a finanszírozás továbbra is a legnagyobb kihívás: az Egyesült Államokban a női vállalkozók 79%-a erősebbnek érzi gazdasági szerepét, mint öt évvel ezelőtt, ugyanakkor 66%-uk nehézségekről számol be a szükséges finanszírozás megszerzése kapcsán.

“A felgyorsult digitalizáció világában a vállalkozásoknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó fogyasztói preferenciákhoz. Különösen a kisvállalkozások számára sokszor komoly kihívást jelent lépést tartani ezekkel a változásokkal. Azok a női vállalkozók, akikkel találkoztam, mind arról számoltak be, hogy nagyobb tőkére lenne szükségük vállalkozásuk finanszírozásához, működtetéséhez és bővítéséhez”

– mondta Suzan Kereere, a Visa globális kereskedelmi és értékesítési vezetője.

„Örülünk, hogy idén az eszközökhöz és támogatásokhoz való hozzáférés biztosítása révén hozzájárulhatunk az egyenlőbb versenyfeltételek megteremtéséhez, valamint tovább támogathatjuk a nőket az élet minden területén – egy befogadó digitális társadalom eléréséért.”

A Visa régóta elkötelezett amellett, hogy partnerségek, programok és szponzorációk révén segítse a női szerepvállalást. A társaság legújabb törekvései a következők:

  • Nők az üzleti életben:
    • Female Founder Collective: A Visa Rebeca Minkoff Female Founder Collective hálózatával kötött partnersége már a második évébe lépett. A Female Founders Day alkalmából a Visa workshopot rendez, ahol hitelezési és digitális fizetési szakértők megvitatják azokat a stratégiákat, amelyeket a kisvállalkozások tőke és kölcsönök megszerzésére használhatnak.
    • Women’s World Banking: 2017-ben, a Visa Alapítvány 20 millió dolláros induló támogatást nyújtott a Nők Világbankjának, hogy segítse a nők által vezetett mikro- és kisvállalkozásokat tőkéhez jutni és bővülni. A program jó úton halad, és az év végére eléri az egymillió női vállalkozót.
    • She’s Next, Empowered by Visa: 2019-ben a Visa elindította a nők tulajdonában lévő kisvállalkozásokra vonatkozó, She’s Next, Empowered by Visa elnevezésű kezdeményezését, amelynek keretében workshopokat rendeztek New Yorkban, Atlantában, Torontóban és a Fokvárosban a Dél-afrikai Világgazdasági Fórumon. A She’s Next a Visa márkáját és hálózatát használja annak érdekében, hogy eszközöket biztosítson a női vállalkozóknak vállalkozásuk felépítéséhez – dominóhatást eredményezve az érintett nők közösségeiben.
  • Nők a sportban:
    • SheBelieves Cup: A Visa, mint a SheBelieves Kupa szponzora, átadja az első MVP) -trófeát (Most Valuable Player) a versenysorozat leginspirálóbb és legmotiválóbb sportolójának, akit a korábbi női labdarúgók bizottsága választott ki. A Visa ezen kívül egy gyakorlati pénzügyi készégfejlesztő workshopot is rendez a SheBelieves Summit-on, amely a pénzügyi ismeretek fontosságát húzza alá és rávilágít arra, hogyan lehet előre megtervezni a pénzügyi sikert.
    • The Second Half: A Visa női UEFA-val, illetve a FIFA női világbajnoksággal létrehozott úttörő partnersége nyomán a Visa nemrég bejelentette a Második Félidő indulását, ami egy karrierfejlesztési program az európai női labdarúgók támogatására, túllépve a futballpálya keretein.
    • Olimpiai és Paralimpiai játékok: A Visa által szponzorált olimpiai és paralimpiai reménységi programját, a Team Visát több mint 50%-ban női sportolók adják, már a program indulásától kezdve. A 2020-as Tokiói Olimpiai készülésben a Visa több mint 50 női olimpiai és paralimpiai reménységet támogat világszerte. Ezen kívül a Pekingi 2022-es Téli olimpiai játékok közeledtével a Visa és a China Women’s Development Foundation, illetve a Pekingi Sport Egyetem bejelentett egy olyan programot, amelynek célja a nők jogainak érvényesítése kisvállalkozásuk fejlesztésére, valamint a helyi társadalmi-gazdasági fejlődéshez és a fenntartható növekedéshez való hozzájárulásra.

Gazdaság

Használt házat a legnehezebb eladni

Használt

Az emelkedő tranzakciószám ellenére is nő a forgási idő, vagyis az ingatlanok mindhárom lakástípus esetében a korábbinál hosszabb időt töltenek a piacon, ami a vevők kivárásával magyarázható, mutatott rá Kosztolánczy György az Otthon Centrum vezérigazgatója az első negyedév egyik tanulságára. 

Lassult az év első negyedévében az ingatlanpiac tempója – ismertette az Otthon Centrum legfrissebb felmérését Kosztolánczy György, aki arról is beszámolt, hogy mindhárom használt lakástípus esetében nőtt a forgási idő, vagyis az ingatlanok az előző mérés adataihoz képest hosszabb idő után találnak vevőre. Nem csak az idő, de a különbség is nőtt az ingatlantípusok között: továbbra is panelt lehet a leggyorsabban eladni és itt nőtt legkevésbé a forgási idő, míg az eddig is a leghosszabb ideig piacon lévő családi házak esetében nőtt leginkább az értékesítési idő.

Az év első három hónapjának statisztikái alapján a panelek átlagosan 97 napot töltenek a piacon az eladásig, ami két nappal hosszabb az előző negyedévben mért országos átlagnál. Bár Budán néhány nappal csökkent ez az érték, a legtöbb térségben nőtt a forgási idő: a panelpiac Budapesten a legaktívabb, a leginkább pörgő Budán és a külső pesti kerületekben, ahol 86 nap az átlag érték, míg a belvárosban mért 99 nap lényegében az országos átlaggal megegyező. A régióközpontokban, valamint Pest vármegyében 102 nap, a többi megyei jogú városban 108 nap az értékesítési átlag, míg a kisebb városokban már a négy hónapot is meghaladja a piacon töltött idő.

A társasházi lakások átlagos értékesítési ideje idén 120 nap, ami egy héttel hosszabb az előző negyedévi átlag értéknél. A legtöbb térségben szintén nőtt az értékesítési idő, egyedül a régióközpontokban tapasztalható megközelítőleg kéthetes csökkenés. Csak a nagyobb városokat jellemzik az átlagnál jobb értékek: Budán és a hat régióközpontban a legkedvezőbb a helyzet 105 nappal, de a belvárosi 115 napos átlag szintén kedvezőnek mondható. A többi vidéki városban és a külső pesti kerületekben 130 nap, Pest vármegyében 150 nap kell az eladáshoz.

A használt házak országos átlagban már 185 napig vannak a piacon, ami az előző negyedévi átlag értéknél 30 nappal hosszabb idő. Ebben a szegmensben is a budai kerületeké a legkedvezőbb átlag 160 nappal, míg a hatrégió központ 166 nappal a második. A többi településtípus között nem kiugróak a különbségek: a községekben 175, Pest vármegyében és a megyei jogú városokban 190, a kisebb városokban 195, a külső pesti kerületekben pedig 200 nap az átlagos értékesítési idő.

A szakember elmondta, noha az értékesítési idő növekvő trendje idén sem tört meg, az év második felében előreláthatólag kevesebb idő kell majd az értékesítéshez. A piacon a növekvő tranzakciószámok ellenére is még mindig sokan kivárnak a vásárlással, ami az egyre kedvezőbb lakáshitel kamatokkal, valamint a nemrégiben meghirdetett otthonfelújítási program közeljövőben elérhető kedvezményeivel is magyarázható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

A munkavállalók véleménye alapján idén a Lufthansa Systems Hungária lett a hazai IT szektor legvonzóbb munkaadója

A magyar munkavállalók körében készített átfogó felmérés alapján az idei évben a Lufthansa Systems Hungária Kft-t választották hazánk legvonzóbb munkaadójának az IT kategóriában.

A nagy presztízsű elismeréssel idén tizenegyedik alkalommal díjazták Magyarország legnépszerűbb munkáltatóit. A kapcsolódó felmérésből az is kiderült, hogy az IT szektor a dolgozók megítélése alapján továbbra is a legattraktívabb iparág Magyarországon.

A Randstad Hungary idén is díjazta az ország legvonzóbb munkahelyeit. A Randstad Employer Brand kutatás keretében a legnépszerűbb munkáltatók mellett számos izgalmas, a munkavállalók attitűdjeit, motivációit felmérő kérdésre is választ keresett a vállalat.

A Randstad a legfontosabb iparágakra lebontva külön is vizsgálta, hogy melyek hazánk legvonzóbb munkahelyei. A budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 770 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató Lufthansa Systems Hungária a munkavállalók véleménye alapján 2024-ben elnyerte a Magyarország legvonzóbb munkaadója díjat az IT kategóriában. A Randstad kutatásából továbbá az is kiderült, hogy a munkavállalók szerint 2024-ben is az IT a legvonzóbb szektor Magyarországon.

A Lufthansa Csoporthoz tartozó Lufthansa Systems légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozik, innovatív szoftvertermékeinek köszönhetően a légiközlekedési informatika egyik meghatározó szereplője.

„Rendkívül megtisztelő számunkra, hogy elnyertük a legvonzóbb munkahelyeknek odaítélt Randstad-különdíjat az IT kategóriában. Az elismerés kiváló visszaigazolás a munkavállalók részéről, mely azt jelzi, hogy az izgalmas és sokszínű szakmai munka mellett támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkahelyi légkört biztosítunk kollégáink számára. Az IT szektor világszinten az egyik leggyorsabban fejlődő és egyre nagyobb súllyal bíró iparág, nagy verseny folyik a tehetségek bevonzásáért és megtartásért is. Éppen ezért folyamatosan törekszünk arra, hogy attraktív és támogató munkahelyet alakítsunk ki, segítve a kollégák szakmai fejlődését és a munka-magánélet egyensúly fenntartását”

– mondta el Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.

A Randstad friss Employer Brand kutatása rávilágított, hogy 2024-ben a magyar munkavállalók továbbra is a vonzó munkabért és juttatási csomagot tartják a legfontosabb tényezőnek munkahelyválasztáskor. Emellett kiemelkedő jelentőséggel bír a munkahelyi légkör minősége, beleértve a kollégákkal és a vezetőkkel való kapcsolatot. Szintén fontos szempont a munkáltató pénzügyi stabilitása, és az, hogy lehetőséget biztosít-e a munka és magánélet megfelelő egyensúlyának megteremtésére.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Nagy a magyar cégek lemaradása a kisgyermekes anyák foglalkoztatásában

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országban körülbelül 300 ezer főnyi potenciális munkaerő áll rendelkezésre, bár ez a szám régiónként változó.

A jelenlegi gazdasági helyzetben kiemelt szükség van a kisgyermeket nevelő anyák munkaerőpiaci reintegrálásának fokozott támogatására.

 „Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy bár a szülési szabadságra menetel általában zökkenőmentes a hazai cégeknél, a visszatérés már egyáltalán nem az. Sőt, az ideális anyabarát munkahely címet is egyelőre kevés munkáltató kaphatná meg. Szerencsére azonban a probléma ismert a vállalatok előtt is, így célunk velük együtt változtatni a jelenlegi helyzeten” 

– mondta el Chapman-Varga Anna, a Jobtain “Anya dolgozik!” projektcsoportjának vezetője.

Munkáltatói és munkavállalói oldalról is rendkívül fontos a kisgyermekes anyák munkaerőpiaci pozíciójának stabilizálása, támogatása. A nők körében a 25-49 éves korosztályban a három vagy többgyermekesek foglalkoztatási rátája 2012-höz képest 10 év alatt ugyan 20 százalékkal nőtt, még mindig mindössze 66 százalékuk dolgozik jelenleg. Ez viszonylag alacsony arány, főleg európai összevetésben. De az egy vagy két gyermekes anyák munkaerőpiaci reintegrációja is nehezített. Számos korábbi kutatásból kiderült, hogy sokan az anyákat nem tekintik „teljes értékű munkavállalónak”, és ők maguk is hasonlóan gondolkodnak, mivel napjuk nagy részét a gyermekgondozási feladatok teszik ki.

A Jobtain Anyák Napjára készített, országos kvalitatív kutatásában kisgyermekes anyákat és HR vezetőket kérdezett arról, milyen tapasztalataik vannak a szülési szabadságról, a gyermekvállalás után történő munkába állásról. Milyen támogatásokat kapnak az anyák a család és a munkáltató részéről a karrierépítésben, vagy egyáltalán a munkaerőpiacra történő visszatérésben. Sőt, az ideális anyabarát munkahely képét is felvázolták a kutatásban résztvevők segítségével.

A gyermekvállalásban és szülési szabadságban a hazai vállalatok támogatóak

Az édesanyák alapvetően nem tapasztalnak negatív reakciókat, amikor bejelentik munkahelyükön, hogy gyermeket várnak. Támogatást kapnak a munkáltatójuk részéről az adminisztratív ügyintézésben és legtöbbször egy tervet is felállítanak a HR osztállyal közösen a munkából való távozás ütemezésére. Sőt, az apróbb ajándékok, de akár komolyabb értékű babacsomagok is jellemzőek munkáltatói oldalról a várandós anyák részére.

„A cégek HR vezetői is úgy látják, hogy támogatóak a szülés előtt álló anyákkal. Fizikai munkakörökben – de szükség esetén szellemi pozícióban is – egészségügyi felmérés alapján javasolják a munkában való könnyítést, felmentést.  Gyártósori munkák esetében, szinte azonnal, ahogy a leendő édesanya tudomást szerez a várandósságról, az üzemorvosi vizsgálatot követően automatikusan kiveszik a munkából az édesanyát. Azokat a leendő anyákat is támogatják, akiknek esetleg egészségügyi vizsgálatokra, beavatkozásokra van szükségük a teherbeeséshez”

– hangsúlyozza Chapman-Varga Anna.

A vállalatok részéről általában a szülési szabadságra menetelhez nem kapcsolódik az akadálymentesített adminisztráción kívül egyéb támogatás. Nem tartják prioritásnak a cégek ilyen jellegű juttatások bevezetését, de egy szülés utáni baba-csomagot megvalósíthatónak látnak. A megkérdezett édesanyák többsége ugyanis úgy véli, az állami támogatások összegszerűsége elszakadt a valóságtól, azok nem követik a gyermekkel járó valós költségek színvonalát. Az akadálymentes szülési szabadságra menetel tehát biztosított, a visszatérés sajnos annál kevésbé.

A visszatérés nehézségei: hat munkahely tíz év alatt

A Jobtain kutatásából kiderül, az édesanyák szülést követően általában a gyermek második életévét követően és többnyire anyagi megfontolásból térnek vissza a munkaerőpiacra. Az anyagi okok mellett azért a karrier és a felnőtt társaság hiánya is befolyásolja a döntést, de sokan kényszerként élik meg és félnek, hogy nem tudnak egyszerre megfelelni a munkahelyi és családi elvárásoknak. A korábban a témában végzett kutatások alapján is kiderült, a kisgyermekes anyák munkaerőpiaci visszatérésekor a vállalatok azonos elvárásokat támasztanak feléjük, mint a gyermekvállalás előtt. Ennek az elvárásnak pedig szinte lehetetlen megfelelni, különösen támogató családi háttér hiányában vagy egyedülálló anyaként. A Jobtain kutatása is rámutatott, hogy sokan kénytelenek munkahelyet váltani, mert a korábbi pozíciójuk vagy megszűnt, vagy nem tudják összeegyeztetni a gyerekneveléssel a munkaidőt, esetleg a többműszakos munkarenden kívül nem kínál más lehetőséget a munkáltató. Szintén probléma egy többműszakos munkarend esetén, hogy a bölcsődék és óvodák nyitva tartásával összeegyeztethetetlen.

„Volt olyan édesanya, akinek 10 év alatt 6 munkahelye volt az említett okok miatt. A kutatásunk rámutatott: sajnos továbbra is probléma, hogy egy-egy állásinterjún a munkáltatók kockázati tényezőként kezelik, ha egy nő kisgyermekeket nevel. Rákérdeznek, hogy milyen segítséget kapnak otthon és kire számíthatnak a gyerekek betegsége esetén. A kiválasztást pedig a válaszok nagymértékben befolyásolják”

 – emeli ki a szakértő.

A cégeknek el kell mozdulniuk a korábbi gyakorlataiktól

A vállalatok egyre inkább felismerik, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben az anyák reintegrációja kiemelten fontos a munkaerőtoborzás és megtartás során. Ennek érdekében egyre elterjedtebbek az atipikus foglalkoztatási formák és azokban a pozíciókban, ahol lehetőség van rá, a cégek biztosítják a rugalmas munkaidőt és a home office-t a gyermeket nevelő édesanyáknak.

„A kékgalléros, fizikai munkakörökben azonban erre sajnos korlátozottabbak a lehetőségek, de vannak pozitív kezdeményezések például kismama műszakok bevezetésével”

– hangsúlyozza Chapman-Varga Anna. Hozzáteszi: emellett tisztában vannak azzal a cégek, hogy az édesanyák visszatérése egy rendkívül nehéz terület. Éppen ezért igyekeznek biztosítani a munkába való reintegrációt és tudják azt is, hogy a visszatérő munkatárs nyereséget is jelent a cég számára, hiszen nem kell betanítani új munkaerőt. Az édesanyák ennek ellenére mégis gyakran érzik, hogy tudásuk elavult a szülési szabadság alatt. Azok az anyák, akik korábban jól érezték magukat a munkahelyükön általában pozitív fogadtasáról számoltak be, azonban volt, aki érezte, hogy nem kezelik egyenrangú kollégaként többet.

„Pozitív a cégek részéről, hogy egyre több munkáltató figyelembe veszi szabadságolásnál az anyák szükségleteit. Emellett képzést, mentorálást biztosítanak a visszatérőknek. Továbbá érzékenyítik a felsővezetőket az anyák problémáira. A munka-magánélet egyensúlyának biztosítása is fókuszban van”

– emeli ki a szakértő.

Az ideális anyabarát munkahely

A kutatásban résztvevő megkérdezett édesanyák az ideális anyabarát munkahely jellemzőit is felvázolták. Az egyik legfontosabb kritérium a rugalmas és csúsztatható munkaidő biztosítása. Pénteken esetleg rövidebb munkavégzés, de a négynapos munkahetet is támogatnák a megkérdezett édesanyák. A munkahelyi gyermekfelügyelet – különösen nyáron és iskolai szünetekben – szintén megoldott lenne az ideális anyabarát munkahelyen. Egyes cégek részéről vannak ilyen jellegű kezdeményezések egyébként, de sokszor nehéz megoldani, hogy a gyerekek biztonsága és a szakértő felügyelet biztosított legyen. A munkahelyi pszichológus és egy pihenő sarok szintén nem hiányozna a tökéletes munkahelyről.

Szemléletváltásra és azonnali változásra lenne szükség

Az eredmények is igazolták, hogy a terület fejlesztése elengedhetetlen. A munkaadóknak a jelenlegi munkavállalóik megtartása és az új munkaerő toborzása érdekében alkalmazkodniuk kell a munkaerőpiaci változásokhoz. A foglalkoztatottak között a kisgyermekes nők különösen sérülékeny csoportot képeznek.

Annak érdekében, hogy munkaadóként mindkét fél számára előnyös ajánlatot tudjon tenni egy cég, először is meg kell érteni az édesanyák speciális élethelyzetét és reális igényeiket. Célunk egy anyukákra specializálódott munkaerő-kölcsönzési és közvetítési szolgáltatás felépítése, hosszú távon képzéssel, fejlesztéssel és coachinggal kiegészülve. Ennek megvalósításához azonban elengedhetetlen – ahogy a kutatásból is kiderül -, hogy a cégek is optimalizálják a munkafeltételeiket, és rugalmas munkaidővel, személyre szabott munkarenddel, változatos műszakbeosztással stb. segítsék a munkavállalást” 

– összegez a Jobtain szakértője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss