Connect with us

Egyéb kategória

Mindennapjaink része ma már a mesterséges intelligencia

mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) szerepe egyre fontosabb az életünkben.

Piaca évente 40 százalékot nő a következő években, csak az Európai Unió évi 20 milliárd eurót költ majd a területre. Az egészségügyi ellátástól a közlekedésen át az ipari termelésig számos szektor működését alakítja át az MI, amely már most is képes önállóan cikket írni vagy éppen kiszűrni az internet hamis információit. A negyedik generációs technológiák az üzleti életben is rengeteg fejlődési lehetőséget kínálnak a cégeknek, arcfelismerő alkalmazásoktól a munkaeszközök nyomon követéséig – hangsúlyozza Borzák Péter, az INSPYRE ügyvezetője.

A new york-i tech-tanácsadó cég, az ABI Research szerint az IoT területén belül a legfejlettebb technológiákon – mint az AI és a gépi tanulás – alapuló szolgáltatások piaca évente 40 százalékot nő majd a következő esztendőkben, és a terület forgalma 2026-ra elérheti a 3,6 milliárd dollárt.

Azt, hogy a mesterséges intelligencia (MI) szerepe mennyire fontos, jól mutatja az Európai Unió törekvése: évente összesen több mint 20 milliárd euró összegű beruházást valósítana meg ezen a területen. Európa vezető szerepet szán magának az MI projektekben, és a 2030-ig tartó időszakot „digitális évtizeddé” akarja tenni.

Algoritmusok irányítják az életünket

Milyen fejlesztések határozzák meg az életünket?

Az MI és a gépi tanulás kapcsán még sokan azt gondolják, hogy ez egy kiforratlan, a jövőben megvalósuló technológia, ami még évekig nem befolyásolja a mindennapjainkat – ez azonban tévedés. E pillanatban, e sorok olvasása közben is folyamatosan befolyásolja az olvasót az MI és a gépi tanulás: a közösségi média vagy a Google kereső algoritmusa már hosszú ideje elemzi a felhasználót, éppen ez alapján döntötte el, hogy ezt a témát, ezt a cikket nagy valószínűséggel érdekesnek fogja találni

– fogalmaz Borzák Péter, az INSPYRE ügyvezetője.

Egy másik példát is említ a közösségi média világából: ha az okostelefonunkkal fényképezünk, akkor az általunk készített képet a háttérben egy mesterséges intelligencia a másodpercek törtrésze alatt elemezte és javította ki annak érdekében, hogy minél jobb minőségű legyen a végeredmény.

Negyedik generációs technológiák az üzleti életben

A negyedik generációs technológiák az üzleti életben is rengeteg fejlődési lehetőséget kínálnak a cégeknek – hangsúlyozza a technológiák üzleti alkalmazásában jelentős hazai és nemzetközi tapasztalattal rendelkező INSPYRE.

A cég például nemrégiben egy magyarországi összeszerelő üzemben a képfelismerés és képfeldolgozás adta lehetőségeket kihasználva olyan alkalmazást fejlesztett, amely nyomon követi, hogy az üzem több tíz hektáros területén hol találhatók éppen az egyes termékek vagy munkaeszközök, és azok éppen milyen munkaszakaszban érintettek.

Nemcsak az elemzésben járnak elől ezek a technológiák, hanem a következtetésekben is – ez pedig a kreatív szakmában történő alkalmazásra is számos lehetőséget ad.

A tényellenőrzésre és -felderítésre szolgáló WeVerify például olyan beépülő online modulokat kínál, amelyek segítik a tényellenőrzőket, újságírókat, emberjogi aktivistákat és polgárokat abban, hogy megvizsgálják a közzétett videók és képek valóságtartalmát, és szükség esetén leleplezzék a hamis információkat. Elkezdődött már olyan szövegíró alkalmazások használata is, amely egy szabadon megadott téma alapján először „tájékozódik” Google keresések segítségével, majd a találatok alapján saját(!) konzekvenciát von le és ír belőle cikket. Az úgynevezett Fluency AI-k pedig az angolul írt mondatokat értelmezik és teszik „anyanyelvibbé” szókincs és szórend tekintetében.

Szabályozni kell a területet

Mi várható a jövőben?

A megbízható mesterséges intelligencia több téren is tartogat előnyöket: javíthatja az egészségügyi ellátást, biztonságosabbá és környezetkímélőbbé teheti a közlekedést, növelheti az ipari termelés hatékonyságát, továbbá olcsóbbá és fenntarthatóbbá teheti az energiatermelést és -felhasználást

– érzékelteti a lehetőségeket Borzák Péter.

Felhívja azonban a figyelmet: a technológiai fejlődéssel párhuzamosan egyre fontosabbá válik a mesterséges intelligencia szabályozásának kérdése is. Az Európai Unió már kiadott egy szabályozó kódex tervezetet, amely jogi pontossággal igyekszik meghatározni az MI fogalmát, amelyet három elemmel definiál: az MI-nak meghatározott technológiákat kell alkalmaznia, ember által kijelölt célokat (önállóan) kell tudni követnie, valamint olyan kimeneteket (ajánlás, döntés, predikció) kell produkálnia, amelyekkel „befolyásolja” a környezetet.

Egyéb kategória

Bemutatták a jövő Yettel üzleteit

Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei.

Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.

A mobiltársaság egyre nagyobb fókuszt helyez a digitális ügyfélélményre, hivatalos alkalmazásában is egyre több hasznos és kényelmi funkciót biztosít, ami megkönnyíti az ügyfelek mindennapi életét, vagy szükség esetén a kapcsolattartást a vállalattal. A kényelmes, digitális megoldások előretörésével a személyes kapcsolatfelvétel lehetőségét biztosító Yettel üzletek továbbra is várják az ügyfeleket, sőt, a szolgáltató teljesen újragondolta, amit a személyes ügyintézésről eddig ismerhettek az emberek: a kiszolgálásban mostantól a közvetlenség kapja a főszerepet. Ezt erősíti az új üzletkialakítás is, elsősorban, hogy a megszokottól eltérően nem egymással szemben elhelyezkedő asztalok és székek alkotják a berendezést, hanem egy kényelmes kanapén, egymás mellett ülhetnek az ügyintézők és a vendégek. A készülékgyártók termékei is új módon jelennek meg az üzlet területén: nem különálló eszközöket, hanem azok teljes ökoszisztémáját mutatják be az erre kialakított prémium felületeken.

Az új design mellett a Yettel digitális vállalatként eddig is nagy hangsúlyt fektetett új funkciók bevezetésére; most az akadálymentesítés terén vezetnek be egy új innovációt. A fogyatékossággal élő vendégek az online időpontfoglalásnál jelezhetik speciális igényeiket, ezt követően pedig a helyszínen már a vállalat kollégái segítik őket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a bejelentkezéskor SMS-ben kapott válaszban található linkre kattintva nemcsak az üzleten belüli eligazodáshoz kérhetnek személyes támogatást, hanem a megközelítéshez és a bejutáshoz is. A funkció novembertől országszerte közel 90 üzletben érhető el.

Az új, egységes dizájnt valamennyi Yettel országban alkalmazzák majd; a tervek szerint több hazai üzlet is ennek megfelelően alakul át. Az előkészítő szakasz után, mérlegelve a tapasztalatokat, a mobilcég azon dolgozik, hogy további üzletei is e szerint újuljanak meg.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egyéb kategória

Gerillaakcióval lepte meg hétfő reggelre a fővárost az SOS Gyermekfalvak

Mit keres egy baba hordozókendőben a Nagymező utcai Radnóti-szoborra, Hofi-szoborra, a Széll Kálmán-szoborra vagy a Madách téren álló Táncosnőre kötve?

Hogy kerül egy rácsos babaágy a Blaha Lujza térre? Az SOS Gyermekfalvak utcai gerillaakciójával a kórházban hagyott több száz csecsemő ügyére hívta fel a figyelmet.

Közel 300 kisbaba tölti élete első hónapjait kórházban, mert szülei elhagyták, vagy nem tudják hazavinni.
Az SOS Gyermekfalvak október 7-én, az állami gondoskodásban élő gyerekek napján az elhagyott csecsemőkre és a drasztikus nevelőszülő hiányra hívta fel a figyelmet kreatív utcai gerillaakciók keretében.

A főváros számos közterét lepték el a hordozókendős szobrok, a Blaha Lujza téren és a Nyugati téren pedig felállított rácsos ágyak fogadták a járókelőket. A kampányhoz csatlakozott többek között a budapesti Radnóti Miklós Színház és számos ismert ember is, mint Dallos Bogi, Puskás Peti, Tapasztó Orsi, Ábel Anita, Ördög Nóra, Kiss Ramóna, Szabó Győző, Szabó Erika, Sena, Nádai Anikó.
Közel 24 000 gyerek él gyermekvédelmi gondoskodásban, 30%-uk gyermekotthonban, 300 baba pedig kórházakban, mert nincs elég nevelőszülő. Az alapítvány azért küzd, hogy minden szülők nélkül élő gyerek családba kerülhessen és megoldódjon a kórházban ragadt kisbabák helyzete.

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egyéb kategória

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

Az internet ugyanúgy kell, de másképpen használják a generációk.

Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.

Az idén nyáron bemutatott Yepp, a fiatalabb közönségnek tervezett mobilszolgáltatás fogadtatásából kiderült, hogy a 18-35 éves korosztály mellett a 36-55 éves korcsoportban is megvan az igény a digitálisan igénybevehető szolgáltatásokra, az egyszerű, ‘bárhol-bármikor’ ügyintézésre. Mivel a mobilnet-használók adatigénye folyamatosan növekszik és a Yepp korlátlan belföldi mobilnet-hozzáférést kínál, így a Yettel országos reprezentatív kutatásában arra kereste a választ, hogy – bár az internethez való hozzáférés módja azonos az egyes generációkban – a különböző korcsoportok mire és hogyan használják a netet. Az eredmények alapján ez már jelentős különbségeket mutat a korosztályok között.

Kevesen használjak keveset a netet (sokak sokat)

100 fő Z generációs válaszadó közül mindössze 1, az Y generációsok közül 4, és még az X generáció tagjai közül is csak 12 olyan felhasználó van, aki legfeljebb naponta csak egyszer használja netezésre az okostelefonját. A 16-25 évesek közel fele (49%), de még a 46-55 évesek egyharmada és az 56 év fölöttiek egynegyede is mobilon netezik „amikor csak lehetséges” – azaz szinte egész nap. Az okostelefon ezzel minden más eszközt megelőz – a következő legnépszerűbb a laptop és a notebook, amelyet a megkérdezettek közel fele (48%) használ naponta legalább egyszer internetezésre.

A közösségi médiában a legtöbb időt az Y generáció tölti, közülük is leginkább a 26-35 évesek. A közösségi oldalakon a legkedveltebb tevékenység a posztok, bejegyzések olvasása – minden második válaszadó naponta legalább 1-2 órát tölt ezzel. Ezt a videónézés követi, majd jóval rövidebb időtartamban a saját poszt, bejegyzés vagy hozzászólás írására fordítanak időt. A videó egyértelműen a legfiatalabbak, a Z generáció tagjainak a szórakozása: kétharmaduk (66%) naponta legalább 1-2 órát, 20 százalékuk pedig több mint három órát fordít erre naponta.

Még mindig a Facebook és az Instagram vezet

A fiatalok közösségi platformja egyértelműen a TikTok és az Instagram – előbbit a Z generáció fele, utóbbit pedig 55 százaléka naponta többször is használja. A Facebook a 26 éven aluliak körében némileg kevésbé népszerű, de így is döntő részük (81%) naponta belép a felületre. A YouTube inkább a Z és az Y generációk platformja, az X (korábbi nevén Twitter) pedig a kevésbé elterjedt oldalak közé tartozik itthon. Az egyéb közösségi oldalakat már kevésbé használjuk, de a Reddit, a BeReal és főleg a Snapchat a legfiatalabbak között azért népszerű (utóbbin a Z generáció tagjainak 37 százaléka legalább napi szinten küld üzenetet). Bár a Teams sokaknak munkaeszköz, mégis inkább az Y és Z generáció használja, nem pedig az idősebb X generáció.

Így üzenünk a neten

Az üzenetküldő és chatszolgáltatások esetén is megfigyelhetők a korosztály szerinti különbségek: minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban messengerezik – de még az 56 év fölöttiek 56 százaléka is naponta többször használja az alkalmazást. A Viber és a Whatsapp esetén hasonló a helyzet: bár az Y és az X generáció is sűrűn lép fel ezekre a platformokra, de utóbbiak körében magasabb a szolgáltatást egyáltalán nem használók aránya. A Gmaillel, az Outlookkal és az irodai levelezőprogramokkal inkább az Y és az X generáció küld e-maileket.

Leginkább az Y generáció, különösen a 26-35 évesek töltenek időt munka- és magáncélú e-mailek írásával (sorrendben 51, illetve 46 százalék legalább napi félórát foglalkozik ezzel). Munka miatt szintén az Y generáció chatel a legtöbbet (47 százalékuk naponta legalább félórát), magáncélból viszont már a Z generáció tagjai (minden második fiatal naponta legalább 2-3 órát). A chatelésről is elmondható, hogy a kor előrehaladtával egyre rövidül az ezzel töltött idő.

Látható tehát, hogy generációnként eltérő mértékben, de rengeteg időt töltünk a digitális térben. A az ország első digitális előfizetése, a Yepp éppen azoknak a felhasználóknak jelent jó megoldást, akiknek elsősorban adatra van szükségük, és ügyeiket online szeretik intézni. A tarifa korlátlan belföldi adatkeretet és 50 GB EU/1-es díjzóna roamingot biztosíté, hűségszerződés nélkül vehető igénybe, és digitálisan, teljes egészében a Yettel alkalmazáson keresztül rendelhető meg. Így ugyanazt a felhasználói élményt hozza, mint amit sok közkedvelt szolgáltatás a streamingtől az ételrendelésen át az autómegosztásig. Ezzel is biztosítja a digitálisan érettebb felhasználóknak az elvárt, kötöttségek nélküli szabadságot.

Az egyes generációk kutatásban használt életkori meghatározása: Z: 16-24 évesek, Y: 25-44 évesek, X: 45-65 évesek.

A kutatás 1006 fő online megkérdezésével zajlott 2024. március 14-25. között. A minta reprezentatív a 16-65 éves magyar lakosságra életkor, nem, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint (Impetus Research).


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss