Ipar

Van egy iparág, ahol már most 90% az újrafeldolgozás aránya

újrafeldolgozás

Az EU is megcélozta a körkörösséget, a hullámpapírból készülő csomagolások már ma teljesítik az elvárást.

Minden európai lakos évente 180 kilogramm hulladékot termel pusztán csomagolóanyagból, ezért az Európai Bizottság tavaly év végén új szabályokat hozott a pazarló csomagolás megszüntetésére és az újrafeldolgozás ösztönzésésre. Van azonban olyan iparág, ahol már most megvalósult a körforgásos gazdaság, méghozzá az egyik leggyakrabban használt csomagolóanyagnál, amivel nap mint nap találkozunk házhozszállításkor vagy a boltok polcain. A Dunapack Packaging hullámpapírból készült csomagolási megoldásai közel 90 százalékban újrafeldolgozott anyagból készülnek és ugyanekkora arányban újra is hasznosítják azokat.

A csomagolóanyag iparág a primer nyersanyagok egyik fő felhasználója, mivel az EU-ban felhasznált műanyag 40%-át és a papír 50%-át csomagolásra szánják. Szabályozás hiányában az EU-ban 2030-ig a csomagolási hulladék mennyisége további 19%-kal, a műanyag csomagolási hulladék mennyisége pedig akár 46%-kal nőne. Figyelembe véve, hogy minden egyes európai polgár az adatok szerint csupán csomagoló anyagokból már most is 180 kg hulladékot termel, a folyamat aggasztónak mondható. Ezért tavaly novemberben az Európai Bizottság új, uniós szintű szabályokat javasolt a csomagolásokra. A javaslat szerint a gyártóknak olyan megoldásokat kell biztosítaniuk a fogyasztók számára, melyek valamilyen formában újra felhasználhatók. A szabályozás korlátozza a túlcsomagolást, és a csomagolás címkéjén egyértelműen fel kell tüntetni a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos információkat.

A körforgásos gazdaság eszménye – és gyakorlata 

Az új szabályozás a körforgásos gazdaság jegyében készült. Ennek a paradigmának a lényege, hogy az egyszer kitermelt nyersanyagok – legyenek azok ásványok vagy fák – minél tovább maradjanak a gazdaság körforgásában, így csökkentve a természeti erőforrások felhasználását. Ennek két alapvető módja az újrahasználat és az újrafeldolgozás. Az új uniós szabályok értelmében a vállalatoknak termékeik bizonyos százalékát újrahasználható vagy újratölthető csomagolásban kell kínálniuk. Számos intézkedés célja pedig az, hogy 2030-ra teljes mértékben újrafeldolgozhatóvá tegye a csomagolásokat.

Az új szabályozás számos feladatot ró a gazdasági szereplőkre. Az európai papíripar vezető szervezetei üdvözölték a szabályozás célját, ami nem véletlen: a papíripari szektor egésze világbajnok az újrafeldolgozásban, melynek aránya 71,4%.

„A papíriparon belül is kiemelkedik a hullámpapír-ágazat, amely az élen jár a körforgásos gazdaság gyakorlati megvalósításában. A hullámpapír ipar termékei messze a legnagyobb arányban körforgásban maradó csomagolások az EU-ban, 90%-os újrafeldolgozási aránnyal és 89%-os átlagos újrafeldolgozott alapanyag tartalommal”

mutatott rá Dennis Belkovsky, a csomagolóanyag iparágban itthon piacvezető Dunapack Kft. Klaszter ügyvezető igazgatója.

Forklift

Teljes ipari körfolyamat Magyarországon

Érdemes a két számot közelebbről is megvizsgálni: az 90%-os újrahasznosítási arány azt jelenti, hogy az áru szállítását és védelmét biztosító hullámpapír csomagolóanyagok nagy része nem pusztán „újrahasznosítható” – hanem ténylegesen, a gyakorlatban is újrahasznosítják ilyen arányban az EU-ban, már ma is.

„Olyan termékekre kell itt gondolni, mint azok a hullámpapír dobozok, amelyekből a boltok polcain vesszük ki a termékeket, vagy amiben a műszaki cikkek, bútorok, más tartós fogyasztási cikkek otthonunkba érkeznek”

magyarázza Dennis Belkovsky. Az ilyen csomagolási megoldások gyártásában hazánk is fontos szereplő: a Dunapack Packaging Csepelen és Nyíregyházán is jelen van, legújabb és legmodernebb gyára pedig tavaly ősszel kezdte meg működését Dunavarsányban.

A 89%-os újrafeldolgozott tartalom pedig azt jelenti, hogy a csomagolások már ma túlnyomórészt olyan anyagból készültek, amelyhez egyetlen fát sem kellett kivágni. Magyarországon a gyakorlatban ez úgy valósul meg, hogy többek között a Dunapack Packaging egyik testvérvállalata, a Hamburger Recycling Hungary Kft. gyűjti be a Magyarországon keletkező papírhulladékot, másik testvérvállalata, a Hamburger Hungária Kft. pedig ebből (plusz importból) évente 700 ezer tonna hullám-alappapírt termel. Ebből készít csomagolást a Dunapack Kft. Az osztrák Prinzhorn Csoport e három leányvállalata tehát a teljes gazdasági körforgást megvalósítja Magyarországon.

Tudta? A darmstadti egyetem tanulmánya bizonyította, hogy a hullámpapír alapú rostokat több mint 25 alkalommal lehet használni jelentős minőségveszteség nélkül. És hogy miért „csak” 90, nem 100% az újrafeldolgozott tartalom bennük? Mert a valóságban mindig szükséges egy kis mennyiségű új rost bevitele a gyártás során, mivel a rost visszanyerés aránya sosem 100%, keletkeznek apró veszteségek az előkészítés során és a papírgépen és bizonyos papír- és karton típusok (pl. élelmiszerrel érintkező vagy veszélyes áruk csomagolásai) friss rostokat igényelhetnek.

Vissza is kell gyűjteni a papírt

Noha a hullámpapír-csomagolóanyagok már ma is példát adnak más szektoroknak, hogy miként működhet a körforgásos modell, ez nem jelenti azt, hogy nincsenek kihívások. Például elengedhetetlen, hogy a hullámpapírt tényleg szelektíven gyűjtsük.

„Cégcsoporton belüli partnerünk a Hamburger Hungária, melynek dunaújvárosi gyára csak 45%-ban tudja hazai hulladékpapírból fedezni a termelését, a többit importból szerzi be. Míg a cégek ma már a papírhulladék nagy részét begyűjtik és hasznosítják, a háztartási szelektív gyűjtésben még nagy potenciál van. A körforgásos gazdaság sikere mindannyiunkon múlik”

– mondja a Dunapack ügyvezetője.

A hullámpapír csomagolás fenntarthatósági szempontból vezet a műanyaggal szemben

Az európai hullámpapír-ipari szövetség tavaly publikált elemzése rámutatott: egységnyi árut azonos távolságra szállítva egy újrafeldolgozott anyagból készült hullámpapír rekesz 15 környezetvédelmi és fenntarthatósági kritériumból 10-ben jobban teljesít, mint egy újrahasználható műanyag rekesz. A klímaváltozásra gyakorolt hatást tekintve 28%-kal kedvezőbb mutatókkal rendelkezik, feleannyi fosszilis energiára van szükség a gyártásához, sokkal takarékosabb a víz felhasználása terén (222%-kal) és kevésbé is szennyezi azt (79%-kal) a gyártás során.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

Bővíti a napenergia-kapacitást üllői gyártóüzemében a Lenovo: az új panelek 3 MW-os kapacitást biztosítanak, ami elég ahhoz, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg.

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

A Lenovo fenntarthatósági szempontok szerint épült üllői gyártóüzemében az új napelemek révén a teljes napenergia-kapacitás 3 megawattra (MW) nőtt, ami akár ahhoz is elegendő lenne, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg. A két épületben összesen már 5072 napelemet működtető létesítmény része a Lenovo ambiciózus, a második hatókörű kibocsátásának csökkentésére irányuló globális tervének. Ennek részeként a vállalat jelenleg 17 megawattnyi napelemes kollektort működtet és további létesítmények létrehozását vizsgálja Brazíliában, Mexikóban és Kínában.

„A vállalat fenntarthatósági törekvései kiemelt fontosságúak. Mindemellett azt látjuk, hogy az ügyfelek vásárlói magatartása is jelentősen változik a fenntarthatóság érdekében. A Lenovonál a beszállítói láncunktól kezdve a szolgáltatásainkig támogatjuk ügyfeleink fenntarthatósági törekvéseit. Európai ügyfeleink például HPC koncepciókat is tesztelhetnek a 100%-ban megújuló energiával működtethető innovációs központunkban. Ezt követően rendszereiket egy fenntarthatóbb létesítményben gyárthatják le, és a régión belül fenntarthatóbb szállítási módok és csomagolási szolgáltatások segítségével szállíthatják el, ami a szállítási kilométerek és a kibocsátások minimalizálását is támogatja”

– mondta Stefan Brechling Larsen, a Lenovo globális fenntarthatósági szolgáltatásokért felelős vezetője.

„Ügyfeleinknek emellett lehetőségük van szén-dioxid-kompenzációs kreditek vásárlására is, amellyel ellensúlyozhatják a technológiai vásárlásaik átlagos életciklusához kapcsolódó becsült CO2-kibocsátást. A vásárolt kreditekkel az ellenőrzött Climate Action Projectet támogatják, a Lenovo Premier Support Plus-szal, illetve az eszköz- és értékvisszaszerzési szolgáltatásainkkal pedig meghosszabbíthatják az eszközök élettartamát, valamint felelősségteljesebben kezelhetik az elavult technológiákat.”

 

Fenntarthatóság az innovációban és a szolgáltatásokban

A Lenovo technológiákat úgy tervezték, hogy az ügyfelek fenntarthatósági céljait a telepítést követően is támogassák. A Lenovo Neptune™ közvetlen folyadékhűtési technológiája például 95%-os hőelvezetési hatékonyságot és akár 40%-kal alacsonyabb energiafogyasztást biztosít. A HPC-re és mesterséges intelligenciára (AI) szakosodott üllői innovációs központban található a fenntartható folyadékhűtési technológiának az első európai teszt- és bemutatóközpontja, így az ügyfelek még a vásárlás előtt megtapasztalhatják a hatékonyságát.

Szintén Magyarországon található a Lenovo Value Recovery Service európai létesítménye, ahol a visszaküldött Lenovo berendezéseket felújítják és a fenntarthatósági szolgáltatás keretein belül új tanúsítványt kapnak, ezzel támogatva a körforgásos gazdaságot, amely segít csökkenteni az elektromos hulladékot, és lehetővé teszi a vállalati hardverek megfizethető árú beszerzését is.

Fenntartható gyártás Európában

Az üllői létesítményben számos fenntarthatósági intézkedést hajtottak végre, többek között fejlesztették a fűtésszigetelést, új világításérzékelőket építettek be és újrahasznosítják a légkompresszorok hőjét. A gyártóházból származó hőt a gyártóterek melegen tartására, míg télen a hideg külső levegőt hűtésre használják, ami csökkenti az energiaköltségeket.

A Lenovo megoldásainak fizikai gyártása során a helyszínen a Lenovo által 2017-ben kifejlesztett, szabadalmaztatott alacsony hőmérsékletű forrasztási (LTS) eljárását használják. Az LTS eljárással a forrasztási hő legfeljebb 180 Celsius-fokos, ami 70 fokkal alacsonyabb a korábbi módszerhez képest, így csökken a gyártás során keletkező szén-dioxid-kibocsátás. A Lenovo a dolgozói környezeti terhelését is csökkenti a gyár dolgozóinak biztosított ingyenes buszjárattal.

„Az üllői telepehely létrehozása óta fáradhatatlanul dolgozunk fenntarthatósági törekvéseinken, így a napenergia-termelő kapacitás növelésén is, amely eredményeképp most már 100%-ban napenergiával tudjuk üzemeltetni innovációs központunkat”

– mondta Zólyomi Szabolcs, a Lenovo GSC (Global Supply Chain) gyári telephelyének vezetője.

„Az új napelemek hozzájárulnak ahhoz, hogy elérjük a 4 MW napenergia-kapacitást a telephelyen, ami 12 tartálykocsiban lévő földgáz által termelt energiának felel meg. Mivel a telephelyünk Európában található, a szállítási kilométerek csökkentésének lehetőségével és a további napenergia-kapacitással kézzelfogható módon támogatjuk a Lenovo fenntarthatósági céljait. Az európai gyár jelentősége a Lenovo világméretű ellátási láncának részeként csak növekedni fog.”

Az üllői gyár a létesítmény átadása óta 1,5 millió munkaállomást és szervert szállított több mint 2500 ügyfélnek 70 piacon az EMEA-régióban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közvetlenül is bekapcsolta gyűjtőszállítmányozási hálózatába Tunéziát és Törökországot a DACHSER

DACHSER

Két új elosztási pontot (gateway-t) nyitott év elején a DACHSER Tunézia és Törökország felé, mindkettőn elérhető a gyűjtőszállítmányozás, az FTL (full truckload – komplett rakomány) és LTL (less than truckload – részrakomány) szállítás. A DACHSER ennek révén bővíti szolgáltatási portfólióját, valamint gyorsabb és hatékonyabb közúti szállítást kínál ügyfeleinek a két országba oda-vissza. Heti öt járat indul Marokkóba és Tunéziába, heti négy Törökországba – ezekbe a gyűjtőszállítmányokba a magyar ügyfelek küldeményei is becsatlakozhatnak.

A DACHSER a két elosztási pont – a Strasbourgból és a dél-németországi Ungerhausenből Tunéziába, illetve a szintén Ungerhausenből Törökországba tartó – révén  Európa egész területéről érkező gyűjtőszállítmányokat hetente többször is közvetlenül továbbítja a tunéziai Rades és Bennane városokba, valamint a török Isztambulba és Izmirbe.

A DACHSER Tunéziában 35 éves tapasztalattal rendelkezik és mintegy 15 éve van jelen helyi leányvállalattal, Törökországban pedig kilenc éve hozta létre saját vállalatát. Törökország 2015 óta közvetlenül kapcsolódik a DACHSER európai szárazföldi szállítási hálózatához az észak-közép-európai (North Central Europe) régión keresztül. A strasbourgi és az ungerhauseni elosztási pontoknak köszönhetően Tunézia most még közelebb kerül az európai piacokhoz. A DACHSER távoli piacok elérésére szakosodott Cargoplus részlegével megbízható import- és exportkapcsolatokat teremt Európa, Észak-Afrika és a Közel-Kelet között. A következő lépés várhatóan a Kaukázus felé történő terjeszkedés lesz.

A DACHSER már 2023 elején bekapcsolta gyűjtőszállítmányozási hálózatába Marokkót a strasbourgi útvonalon keresztül, és azóta napi rendszerességgel indulnak menetrend szerinti kamionok az észak-afrikai országba. A fix és szinkronizált tranzitidők megbízható és hatékony szállítási tervezést biztosítanak. A Magreb-országokban (Marokkó, Algéria, Tunézia) és Törökországban sokéves logisztikai tapasztalattal rendelkező DACHSER-csapatok gondoskodnak a hatékony folyamatokról és a gyakorlott vámkezelésről is.

A dél-németországi Ungerhausenből és a francia Strasbourgból összesen heti ötször indul kamion a marokkói és tunéziai, illetve szintén Ungerhausenből heti négyszer a törökországi elosztási pontra. A gyűjtőszállítmányozás révén ezekbe a magyar ügyfelek küldeményei is be tudnak csatlakozni – a strasbourgi telephelyre például közvetlen, napi kapcsolattal is rendelkezik a hazai DACHSER.

„Az új elosztási pontok révén 5-6 munkanap (amihez még hozzá kell számolnunk a vámkezelést) alatt eljutnak a küldemények Magyarországról Marokkóba vagy Tunéziába”

– mondta el Szontágné Hajnal Zsuzsanna a DACHSER magyarországi sales managere.

„A vámkezelésben is tudunk természetesen segíteni, szakértő csapat áll rendelkezésünkre, akikkel 25 éve dolgozunk együtt. További fejlesztések is várhatók: a Törökországból érkező küldemények most a DACHSER Pozsony melletti, lozornoi eurohubjába, elosztóközpontjába érkeznek először, és a vállalat azt tervezi, hogy innen is indítanak exportot a jövőben. Ez a magyarországi ügyfelek számára is rövidebb futamidőt, kedvezőbb díjszabást jelent majd.”

Egységes minőségi szabványok Európában és Európán kívül

A DACHSER szabványosított folyamatok és rendszerek révén biztosítja a küldemények követését ügyfelei számára. A vállalat Törökországban már saját szállításirányítási rendszerével, a Dominoval dolgozik, amelyet Tunéziában is hamarosan bevezetnek. Az egységesített folyamatok és szabványok biztosítják a szolgáltatás magas minőségét.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy bővíthetjük a Cargoplus szolgáltatásunk kínálatát, és hogy Marokkó mellett mostantól heti több alkalommal menetrend szerinti kamionjáratok is indulnak Európából Tunéziába, Törökországba és vissza – természetesen magas és egységes szolgáltatási és minőségi szabványaink szerint”

– mondta Renata Gayer, a DACHSER Cargoplus részlegvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Kiszervezett logisztika: a versenyelőny titka a vegyiparban

dachser

A logisztika pusztán költség a cégek életében, amely nem járul hozzá a nyereséghez? A DACHSER Chem Logistics üzletága igazolni tudja, hogy ez a feltevés nem igaz.

A vegyiparban különösen versenyelőnyt jelenthet, ha kiszervezik a logisztikát és az ehhez kapcsolódó feladatokat. Magyarországon a DACHSER öt telephelye foglalkozik veszélyes áruk szállításával, ezen belül kettő pedig ezek tárolásával. A vegyi gyárak üzemeltetésére szigorú szabályok és biztonsági előírások vonatkoznak, amelyek ugyanígy, sőt olykor fokozottabban érvényesek a termékek szállítására. Ha egy vegyipari cég kiszervezi a logisztikai tevékenységeket, akkor az ehhez szükséges speciális szakértelmet és feltételeket a szolgáltató biztosítja. A DACHSER kifejezetten a vegyipar számára fejlesztett iparági megoldása a teljes ellátási láncot kezelni tudja, jelentős terheket – és költségeket – levéve így az ügyfelek válláról.

A vegyipari termékek kategóriájába számtalan árut sorol a szakirodalom: a teljesség igénye nélkül például festékipari termékeket, különböző szintetikus anyagokat, ragasztókat, szigetelőanyagokat, vegyi nyersanyagokat és olajféléket, szinte minden építőipari alapanyagot, a kaucsuk és a gumifélék számos változatát, tisztítószereket, kozmetikumokat, epoxigyantát, növényvédőszereket és műtrágyákat. Közös jellemzőjük, hogy különböző mértékben, de speciális kezelést igényelnek a szállítás, raktározás során.

Egy a speciálisan vegyipari logisztikai szolgáltatók igénybevételéről nemrégiben készült jelentés rámutatott, hogy a vállalatok kevéssé ismerik a kiszervezett erőforrással járó versenyelőnyöket. A megkérdezettek közel 50%-a attól tart, hogy a logisztikai funkció kiszervezésével „elveszíti az irányítást”, és hasonló arányban – főként a kis- és középvállalkozások – a logisztikát pusztán egy újabb költséghelynek tekintik. Holott a tapasztalt szakértők által biztosított hatékony, átgondolt és rugalmas ellátásilánc-menedzsment előnyt jelenthet az árképzésben a vegyipari termékek piacán.

A DACHSER Európa egyik legnagyobb gyűjtőszállítmányozó és logisztikai szolgáltatója, amely kifejezetten a vegyipar számára fejlesztett ki egy egyedi ipari megoldást, a DACHSER Chem Logistics-et. Magyarországon a vállalat öt telephelyén – Pilisvörösváron, Tiszaújvárosban, Zalaegerszegen, Pécsen és Kecskeméten – foglalkoznak veszélyes anyagok szállításával, árukezelésével és átrakásával. Pilisvörösváron és Tiszaújvárosban, azaz a magyar vegyipar két „szívében” található DACHSER telephelyeken veszélyes anyagok tárolását, komissiózását és címkézését is ellátják. Ahogy világszerte, itthon is a vegyipari termékek teljes ellátási láncát menedzseli a szolgáltató, beszerzéstől az átmeneti tároláson és kezelésen át a végső elosztásig.

A veszélyes anyagok kezelésének kulcsa az emberi tényező: kizárólag képzett, tapasztalt szakemberek képesek gyorsan és rugalmasan szállítani az érzékeny árukat. Az ő feladatuk az is, hogy a folyamat megfeleljen a változó iparági szabályozásoknak, és hogy mindig érvényesüljenek a környezeti fenntarthatóság szempontjai. A DACHSER Magyarországon mintegy 200, a veszélyes áruk szállításához szükséges tudással (ADR 1.3 vizsgával) rendelkező munkatársat foglalkoztat, és két veszélyesáru-szállítási biztonsági tanácsadó segíti a mindennapi munkát. Világszerte a vállalat több évtizedes tapasztalatát összesen közel 15 000 képzett szakember erősíti ezen a területen.

Az emberi tudást a DACHSER esetében az informatikai háttér egészíti ki annak érdekében, hogy gyorsan, hatékonyan és biztonságosan érjenek célba a vegyi áruszállítmányok. Globálisan szabványosított informatikai rendszerek teremtenek átlátható és rugalmas keretet az árukezelésnek. A gyors tudás- és adatcsere érdekében a logisztikai szolgáltató éjjel-nappal hozzáféréssel rendelkezik egy világméretű veszélyesáru-adatbázishoz; ez magába foglalja az európai közúti szállítást, valamint a világszintű légi és tengeri fuvarozást.

Az ellátásilánc-menedzsment kulcsfontosságú elemei – az átláthatóság, a megbízhatóság, a rugalmasság és a biztonság – jelen vannak tehát a kiszervezett logisztikai szolgáltatások esetén is. Nem kell ezzel szemben figyelmet fordítania a gyártónak az informatikai háttér vagy akár a szállításhoz szükséges szakértelem megteremtésére, mivel ezek a szolgáltatónál rendelkezésre állnak. Így megváltozhat a logisztika hagyományos funkciója a vegyiparban: a nyereséghez nem hozzájáruló költséghelyből olyan elemmé válik, amelyből jelentős piaci versenyelőnyt lehet kovácsolni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss