Ipar

Európa már 2025-re túlteljesítheti a 30 GW-os napelemgyártási kapacitást

napelemgyártási

Az Európai Fotovoltaikusnapelem-ipari Szövetség tagjainak új adatai szerint az iparág a küszöbén áll annak, hogy a fotovoltaikus-értéklánc egészében több mint 30 GW éves gyártási kapacitást építsen ki.

Az Európai Bizottság által életre hívott Európai Fotovoltaikusnapelem-ipari Szövetség (ESIA), amelynek titkárságában az EIT InnoEnergy, valamint az irányítóbizottságában a SolarPower Europe és az Európai Napelemgyártási Tanács is részt vesz, friss jelentésében rámutatott, hogy Európa a megfelelő politikai támogatással 2025-re akár túl is szárnyalhatja az EU által kitűzött 30 GW-os éves napelemgyártási kapacitást. Ez a megállapítás a kevesebb mint egy éve (2022 decemberében) megalakult ESIA munkacsoportjainak átfogó cselekvési tervét vette alapul, amelynek fő célja a nemzetközi ellátási lánc versenyképességének javítása, szem előtt tartva az olyan megfontolásokat, mint az energiaköltségek, a fenntarthatóság, az újrahasznosítás és a nyomon követhetőség.

„A Bizottság határozottan támogatja az Európai Fotovoltaikusnapelem-ipari Szövetség törekvéseit a napelemes gyártás uniós fellendítésére. Ahogyan azt a nettó zéró iparági intézkedéscsomag is rögzíti, célunk a nettó zéró technológiák elterjedését gátló szabályozási akadályok leküzdése, amelyben központi szerepet játszik a fotovoltaika és végső soron az EU energiaügyi rugalmasságának és versenyképességének növelése.”

– mondta Kerstin Jorna, az Európai Bizottság belső piacokért, az iparért és a kisvállalkozásokért felelős vezetője.

Tavaly december óta az EISA munkacsoportjai a cselekvési tervben meghatározott kulcsfontosságú intézkedések végrehajtásán dolgoznak. Ennek részeként foglalkoznak az energiaárak szabályozására vonatkozó jogszabályok kiigazításával az Európa számára stratégiai jelentőséggel bíró, energiaintenzív iparágak igényeinek figyelembevétele mellett. Továbbá szabályozási és szakpolitikai megoldásokat keresnek a kínai napelemes üveggel kapcsolatos problémák megoldására, szem előtt tartva az újrahasznosíthatóságra és a CO2-szintre gyakorolt hatásokat. A munkacsoportok szintén kiemelt figyelmet fordítanak a teljes fotovoltaikus-értéklánc mentén megmutatkozó hiányosságok beazonosítására (mind az OPEX, mind a CAPEX terén), a kínai és az amerikai támogatási rendszerekkel összehasonlítva.

A szakemberek felmérték azt is, hogy a 30 GW-nyi fotovoltaikus napelemgyártás áthelyezése az EU-ba akár 50.000 új, szakképzett munkavállalót is igényelhet, ami 2027-ig együtt járna 30.000 munkavállaló tovább- és átképzésével. Emiatt elindítják az egész EU-ra kiterjedő, a tantervi követelményeket, a tanúsítási rendszereket és a képzési akkreditációs folyamatokat is magában foglaló készségfejlesztési ütemterv kidolgozását. Továbbá létrehozzák a Napenergia-akadémiát az új tantervekhez és a távoktatáshoz való szélesebb körű hozzáférés lehetővé tétele érdekében.

Az Európai Bizottság által 2022 decemberében létrehozott ESIA, amely több mint 120 tagot számlál 17 országból, egy olyan európai ipar növekedését szorgalmazza, ami a teljes értéklánc mentén áttörést jelentő napelemes technológiákat fejleszt és forgalmaz, miközben innovatívabb, hatékonyabb, körforgásos és fenntarthatóbb termékeket eredményez, elősegítve az EU éghajlati és energetikai célkitűzéseinek megvalósítását.

A terv és a következő lépések részletes leírása itt olvasható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

Bővíti a napenergia-kapacitást üllői gyártóüzemében a Lenovo: az új panelek 3 MW-os kapacitást biztosítanak, ami elég ahhoz, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg.

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

A Lenovo fenntarthatósági szempontok szerint épült üllői gyártóüzemében az új napelemek révén a teljes napenergia-kapacitás 3 megawattra (MW) nőtt, ami akár ahhoz is elegendő lenne, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg. A két épületben összesen már 5072 napelemet működtető létesítmény része a Lenovo ambiciózus, a második hatókörű kibocsátásának csökkentésére irányuló globális tervének. Ennek részeként a vállalat jelenleg 17 megawattnyi napelemes kollektort működtet és további létesítmények létrehozását vizsgálja Brazíliában, Mexikóban és Kínában.

„A vállalat fenntarthatósági törekvései kiemelt fontosságúak. Mindemellett azt látjuk, hogy az ügyfelek vásárlói magatartása is jelentősen változik a fenntarthatóság érdekében. A Lenovonál a beszállítói láncunktól kezdve a szolgáltatásainkig támogatjuk ügyfeleink fenntarthatósági törekvéseit. Európai ügyfeleink például HPC koncepciókat is tesztelhetnek a 100%-ban megújuló energiával működtethető innovációs központunkban. Ezt követően rendszereiket egy fenntarthatóbb létesítményben gyárthatják le, és a régión belül fenntarthatóbb szállítási módok és csomagolási szolgáltatások segítségével szállíthatják el, ami a szállítási kilométerek és a kibocsátások minimalizálását is támogatja”

– mondta Stefan Brechling Larsen, a Lenovo globális fenntarthatósági szolgáltatásokért felelős vezetője.

„Ügyfeleinknek emellett lehetőségük van szén-dioxid-kompenzációs kreditek vásárlására is, amellyel ellensúlyozhatják a technológiai vásárlásaik átlagos életciklusához kapcsolódó becsült CO2-kibocsátást. A vásárolt kreditekkel az ellenőrzött Climate Action Projectet támogatják, a Lenovo Premier Support Plus-szal, illetve az eszköz- és értékvisszaszerzési szolgáltatásainkkal pedig meghosszabbíthatják az eszközök élettartamát, valamint felelősségteljesebben kezelhetik az elavult technológiákat.”

 

Fenntarthatóság az innovációban és a szolgáltatásokban

A Lenovo technológiákat úgy tervezték, hogy az ügyfelek fenntarthatósági céljait a telepítést követően is támogassák. A Lenovo Neptune™ közvetlen folyadékhűtési technológiája például 95%-os hőelvezetési hatékonyságot és akár 40%-kal alacsonyabb energiafogyasztást biztosít. A HPC-re és mesterséges intelligenciára (AI) szakosodott üllői innovációs központban található a fenntartható folyadékhűtési technológiának az első európai teszt- és bemutatóközpontja, így az ügyfelek még a vásárlás előtt megtapasztalhatják a hatékonyságát.

Szintén Magyarországon található a Lenovo Value Recovery Service európai létesítménye, ahol a visszaküldött Lenovo berendezéseket felújítják és a fenntarthatósági szolgáltatás keretein belül új tanúsítványt kapnak, ezzel támogatva a körforgásos gazdaságot, amely segít csökkenteni az elektromos hulladékot, és lehetővé teszi a vállalati hardverek megfizethető árú beszerzését is.

Fenntartható gyártás Európában

Az üllői létesítményben számos fenntarthatósági intézkedést hajtottak végre, többek között fejlesztették a fűtésszigetelést, új világításérzékelőket építettek be és újrahasznosítják a légkompresszorok hőjét. A gyártóházból származó hőt a gyártóterek melegen tartására, míg télen a hideg külső levegőt hűtésre használják, ami csökkenti az energiaköltségeket.

A Lenovo megoldásainak fizikai gyártása során a helyszínen a Lenovo által 2017-ben kifejlesztett, szabadalmaztatott alacsony hőmérsékletű forrasztási (LTS) eljárását használják. Az LTS eljárással a forrasztási hő legfeljebb 180 Celsius-fokos, ami 70 fokkal alacsonyabb a korábbi módszerhez képest, így csökken a gyártás során keletkező szén-dioxid-kibocsátás. A Lenovo a dolgozói környezeti terhelését is csökkenti a gyár dolgozóinak biztosított ingyenes buszjárattal.

„Az üllői telepehely létrehozása óta fáradhatatlanul dolgozunk fenntarthatósági törekvéseinken, így a napenergia-termelő kapacitás növelésén is, amely eredményeképp most már 100%-ban napenergiával tudjuk üzemeltetni innovációs központunkat”

– mondta Zólyomi Szabolcs, a Lenovo GSC (Global Supply Chain) gyári telephelyének vezetője.

„Az új napelemek hozzájárulnak ahhoz, hogy elérjük a 4 MW napenergia-kapacitást a telephelyen, ami 12 tartálykocsiban lévő földgáz által termelt energiának felel meg. Mivel a telephelyünk Európában található, a szállítási kilométerek csökkentésének lehetőségével és a további napenergia-kapacitással kézzelfogható módon támogatjuk a Lenovo fenntarthatósági céljait. Az európai gyár jelentősége a Lenovo világméretű ellátási láncának részeként csak növekedni fog.”

Az üllői gyár a létesítmény átadása óta 1,5 millió munkaállomást és szervert szállított több mint 2500 ügyfélnek 70 piacon az EMEA-régióban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közvetlenül is bekapcsolta gyűjtőszállítmányozási hálózatába Tunéziát és Törökországot a DACHSER

DACHSER

Két új elosztási pontot (gateway-t) nyitott év elején a DACHSER Tunézia és Törökország felé, mindkettőn elérhető a gyűjtőszállítmányozás, az FTL (full truckload – komplett rakomány) és LTL (less than truckload – részrakomány) szállítás. A DACHSER ennek révén bővíti szolgáltatási portfólióját, valamint gyorsabb és hatékonyabb közúti szállítást kínál ügyfeleinek a két országba oda-vissza. Heti öt járat indul Marokkóba és Tunéziába, heti négy Törökországba – ezekbe a gyűjtőszállítmányokba a magyar ügyfelek küldeményei is becsatlakozhatnak.

A DACHSER a két elosztási pont – a Strasbourgból és a dél-németországi Ungerhausenből Tunéziába, illetve a szintén Ungerhausenből Törökországba tartó – révén  Európa egész területéről érkező gyűjtőszállítmányokat hetente többször is közvetlenül továbbítja a tunéziai Rades és Bennane városokba, valamint a török Isztambulba és Izmirbe.

A DACHSER Tunéziában 35 éves tapasztalattal rendelkezik és mintegy 15 éve van jelen helyi leányvállalattal, Törökországban pedig kilenc éve hozta létre saját vállalatát. Törökország 2015 óta közvetlenül kapcsolódik a DACHSER európai szárazföldi szállítási hálózatához az észak-közép-európai (North Central Europe) régión keresztül. A strasbourgi és az ungerhauseni elosztási pontoknak köszönhetően Tunézia most még közelebb kerül az európai piacokhoz. A DACHSER távoli piacok elérésére szakosodott Cargoplus részlegével megbízható import- és exportkapcsolatokat teremt Európa, Észak-Afrika és a Közel-Kelet között. A következő lépés várhatóan a Kaukázus felé történő terjeszkedés lesz.

A DACHSER már 2023 elején bekapcsolta gyűjtőszállítmányozási hálózatába Marokkót a strasbourgi útvonalon keresztül, és azóta napi rendszerességgel indulnak menetrend szerinti kamionok az észak-afrikai országba. A fix és szinkronizált tranzitidők megbízható és hatékony szállítási tervezést biztosítanak. A Magreb-országokban (Marokkó, Algéria, Tunézia) és Törökországban sokéves logisztikai tapasztalattal rendelkező DACHSER-csapatok gondoskodnak a hatékony folyamatokról és a gyakorlott vámkezelésről is.

A dél-németországi Ungerhausenből és a francia Strasbourgból összesen heti ötször indul kamion a marokkói és tunéziai, illetve szintén Ungerhausenből heti négyszer a törökországi elosztási pontra. A gyűjtőszállítmányozás révén ezekbe a magyar ügyfelek küldeményei is be tudnak csatlakozni – a strasbourgi telephelyre például közvetlen, napi kapcsolattal is rendelkezik a hazai DACHSER.

„Az új elosztási pontok révén 5-6 munkanap (amihez még hozzá kell számolnunk a vámkezelést) alatt eljutnak a küldemények Magyarországról Marokkóba vagy Tunéziába”

– mondta el Szontágné Hajnal Zsuzsanna a DACHSER magyarországi sales managere.

„A vámkezelésben is tudunk természetesen segíteni, szakértő csapat áll rendelkezésünkre, akikkel 25 éve dolgozunk együtt. További fejlesztések is várhatók: a Törökországból érkező küldemények most a DACHSER Pozsony melletti, lozornoi eurohubjába, elosztóközpontjába érkeznek először, és a vállalat azt tervezi, hogy innen is indítanak exportot a jövőben. Ez a magyarországi ügyfelek számára is rövidebb futamidőt, kedvezőbb díjszabást jelent majd.”

Egységes minőségi szabványok Európában és Európán kívül

A DACHSER szabványosított folyamatok és rendszerek révén biztosítja a küldemények követését ügyfelei számára. A vállalat Törökországban már saját szállításirányítási rendszerével, a Dominoval dolgozik, amelyet Tunéziában is hamarosan bevezetnek. Az egységesített folyamatok és szabványok biztosítják a szolgáltatás magas minőségét.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy bővíthetjük a Cargoplus szolgáltatásunk kínálatát, és hogy Marokkó mellett mostantól heti több alkalommal menetrend szerinti kamionjáratok is indulnak Európából Tunéziába, Törökországba és vissza – természetesen magas és egységes szolgáltatási és minőségi szabványaink szerint”

– mondta Renata Gayer, a DACHSER Cargoplus részlegvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Kiszervezett logisztika: a versenyelőny titka a vegyiparban

dachser

A logisztika pusztán költség a cégek életében, amely nem járul hozzá a nyereséghez? A DACHSER Chem Logistics üzletága igazolni tudja, hogy ez a feltevés nem igaz.

A vegyiparban különösen versenyelőnyt jelenthet, ha kiszervezik a logisztikát és az ehhez kapcsolódó feladatokat. Magyarországon a DACHSER öt telephelye foglalkozik veszélyes áruk szállításával, ezen belül kettő pedig ezek tárolásával. A vegyi gyárak üzemeltetésére szigorú szabályok és biztonsági előírások vonatkoznak, amelyek ugyanígy, sőt olykor fokozottabban érvényesek a termékek szállítására. Ha egy vegyipari cég kiszervezi a logisztikai tevékenységeket, akkor az ehhez szükséges speciális szakértelmet és feltételeket a szolgáltató biztosítja. A DACHSER kifejezetten a vegyipar számára fejlesztett iparági megoldása a teljes ellátási láncot kezelni tudja, jelentős terheket – és költségeket – levéve így az ügyfelek válláról.

A vegyipari termékek kategóriájába számtalan árut sorol a szakirodalom: a teljesség igénye nélkül például festékipari termékeket, különböző szintetikus anyagokat, ragasztókat, szigetelőanyagokat, vegyi nyersanyagokat és olajféléket, szinte minden építőipari alapanyagot, a kaucsuk és a gumifélék számos változatát, tisztítószereket, kozmetikumokat, epoxigyantát, növényvédőszereket és műtrágyákat. Közös jellemzőjük, hogy különböző mértékben, de speciális kezelést igényelnek a szállítás, raktározás során.

Egy a speciálisan vegyipari logisztikai szolgáltatók igénybevételéről nemrégiben készült jelentés rámutatott, hogy a vállalatok kevéssé ismerik a kiszervezett erőforrással járó versenyelőnyöket. A megkérdezettek közel 50%-a attól tart, hogy a logisztikai funkció kiszervezésével „elveszíti az irányítást”, és hasonló arányban – főként a kis- és középvállalkozások – a logisztikát pusztán egy újabb költséghelynek tekintik. Holott a tapasztalt szakértők által biztosított hatékony, átgondolt és rugalmas ellátásilánc-menedzsment előnyt jelenthet az árképzésben a vegyipari termékek piacán.

A DACHSER Európa egyik legnagyobb gyűjtőszállítmányozó és logisztikai szolgáltatója, amely kifejezetten a vegyipar számára fejlesztett ki egy egyedi ipari megoldást, a DACHSER Chem Logistics-et. Magyarországon a vállalat öt telephelyén – Pilisvörösváron, Tiszaújvárosban, Zalaegerszegen, Pécsen és Kecskeméten – foglalkoznak veszélyes anyagok szállításával, árukezelésével és átrakásával. Pilisvörösváron és Tiszaújvárosban, azaz a magyar vegyipar két „szívében” található DACHSER telephelyeken veszélyes anyagok tárolását, komissiózását és címkézését is ellátják. Ahogy világszerte, itthon is a vegyipari termékek teljes ellátási láncát menedzseli a szolgáltató, beszerzéstől az átmeneti tároláson és kezelésen át a végső elosztásig.

A veszélyes anyagok kezelésének kulcsa az emberi tényező: kizárólag képzett, tapasztalt szakemberek képesek gyorsan és rugalmasan szállítani az érzékeny árukat. Az ő feladatuk az is, hogy a folyamat megfeleljen a változó iparági szabályozásoknak, és hogy mindig érvényesüljenek a környezeti fenntarthatóság szempontjai. A DACHSER Magyarországon mintegy 200, a veszélyes áruk szállításához szükséges tudással (ADR 1.3 vizsgával) rendelkező munkatársat foglalkoztat, és két veszélyesáru-szállítási biztonsági tanácsadó segíti a mindennapi munkát. Világszerte a vállalat több évtizedes tapasztalatát összesen közel 15 000 képzett szakember erősíti ezen a területen.

Az emberi tudást a DACHSER esetében az informatikai háttér egészíti ki annak érdekében, hogy gyorsan, hatékonyan és biztonságosan érjenek célba a vegyi áruszállítmányok. Globálisan szabványosított informatikai rendszerek teremtenek átlátható és rugalmas keretet az árukezelésnek. A gyors tudás- és adatcsere érdekében a logisztikai szolgáltató éjjel-nappal hozzáféréssel rendelkezik egy világméretű veszélyesáru-adatbázishoz; ez magába foglalja az európai közúti szállítást, valamint a világszintű légi és tengeri fuvarozást.

Az ellátásilánc-menedzsment kulcsfontosságú elemei – az átláthatóság, a megbízhatóság, a rugalmasság és a biztonság – jelen vannak tehát a kiszervezett logisztikai szolgáltatások esetén is. Nem kell ezzel szemben figyelmet fordítania a gyártónak az informatikai háttér vagy akár a szállításhoz szükséges szakértelem megteremtésére, mivel ezek a szolgáltatónál rendelkezésre állnak. Így megváltozhat a logisztika hagyományos funkciója a vegyiparban: a nyereséghez nem hozzájáruló költséghelyből olyan elemmé válik, amelyből jelentős piaci versenyelőnyt lehet kovácsolni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss