Tippek
Kutyabarát etikett: így intézz ügyeket a kutyáddal
Így lehet ügyfél- és állatbarát az ügyintézés – tippek és tanácsok nem csak gazdiknak.
A mai kutyatartás egyre inkább családtagként kezeli az ember legjobb barátját, így nem meglepő, hogy egyre több beülős hely, pláza és üzlethelyiség fogadja az ügyfeleket és vendégeket a négylábúak társaságában. A Yettel üzletei például már két éve kutyabarátok, így közel 100 üzletben lehet ügyet intézni kutyák társaságában. Azonban számos váratlan helyzet adódhat ilyen esetekben, hiszen kedvenceink sokszor nincsenek hozzászokva az új környezethez. Hogyan érdemes felkészülni ezekre az alkalmakra és mit tanácsol a szakember az útnak indulás előtt? Többek között ezen kérdésekre válaszol és oszt meg hasznos tippeket Damásdi Judit, a Hajógyári Kutyasuli vezetője.
Fontos már kölyökkorban elkezdeni
Ha tudjuk, hogy kedvencünkkel fogunk ügyet intézni, érdemes előre készülni, főleg, ha a kisállat még nem járt idegen környezetben. Bizonyos kutyák kifejezetten érzékenyek az otthonitól eltérő hangokra, fényekre, és akár a padlófelületekre is, ahogy a tömeg, az új emberek is bántóak lehetnek számukra. Ahhoz, hogy a kisállatok hozzászokjanak ezekhez a változásokhoz, érdemes már kölyökkorban elkezdeni megismertetni velük a külső környezetet. Ezekben számos program nyújt támogatást; a gazdik segítségért fordulhatnak kifejezetten a kiskutyáknak szóló tanfolyamokhoz, mint például a Tükör Módszer hamarosan induló Online Kölyökkutya Programjához. A szakemberrel való együttműködés sokat segíthet abban, hogy a kedvencek jól kezeljék az őket ért stresszt és elkerüljék a pánikot.
Tájékozódjunk előre a körülményekről
Ha a kisállatokat előre felkészítjük a kihívásokra, az adott bevásárlóközpontban vagy üzletben még mindig adódhatnak meglepetések. A kedvencekre különböző szabályok és feltételek vonatkoznak, melyekről érdemes előre tájékozódni. A Yettel országszerte közel 100 üzlete kutyabarát; az ide érkezők számára is elérhető egy részletes házirend, melyben minden fontos információ megtalálható. Fontos, hogy mindig legyen a gazdiknál póráz, illetve oltási könyv, valamint ne feledkezzünk meg arról sem, hogy szájkosár használatára is szükség lehet. Az ivóvíz nem minden kutyabarát helyszínen biztosított, ezért praktikus kulacsot vagy kinyitható itatótálat és jutalomfalatokat is bekészíteni. A finom falatokkal megerősíthetjük a megfelelő viselkedést, ha kisállatunk végrehajtja a már tanult feladatokat (például: ül, fekszik, marad), valamint segíthetünk neki túllendülni egy-egy nehezebb helyzeten.
Még a legnagyobb elővigyázatosság esetén is megtörténhet a baj, hogy elszökik a kutya, így ha gyakran visszük magunkkal, vagy egyszerűen egy extra biztosítékot szeretnénk, érdemes nyakörvre helyezhető nyomkövetőt beszerezni. A Yettelnél beszerezhető Blaupunkt GS02 nyomkövető eszköz és a hozzá tartozó mobilapplikáció segítségével a kisállatainkat mindig szem előtt tarthatjuk.
A jó kutyás az, akit a környezete is annak tart
A ’kutyabarát’ jelző nem azt jelenti, hogy kedvenceinket kontroll nélkül hagyhatjuk, ezért engedély nélkül semmiképp ne hagyjuk odamenni másokhoz. Természetesen ez fordítva is igaz: ha tudjuk, hogy kedvencünk nehezen viseli az idegeneket, akkor az üzletben tartózkodó más embereket is megkérhetjük, hogy ne közelítsenek hozzá, valamint ne simogassák meg. Fontos, hogy kisállatainkat soha ne hagyjuk magukra, még akkor sem, ha ügyesen tudnak egyhelyben várakozni. A pórázzal való kültéri megkötés sem megoldás, hiszen kedvenceink sorsa akkor is a mi felelősségünk, ha távol vagyunk tőlük: ne kockáztassunk olyan helyzeteket, melyekben akár más kutyával vagy kisgyermekkel találkozhatnak.
Intő jelek, ha távoznunk kell
Még a legalaposabb felkészülés ellenére is előfordulhat, hogy kedvenceink rosszul reagálnak az új ingerekre; ennek egyik leggyakoribb jele az intenzív lihegés, a száj szélének gyakori megnyalása, a fül és farok behúzása, valamint ha laposkúszásban, megfeszült testtel közlekedik. Ha ezeket tapasztaljuk, lehetőség szerint minél hamarabb távozzunk az üzletből, és a kisállatot ért stresszt szabad mozgással vagy játékkal oldjuk fel. Amennyiben erre nincs lehetőség, igyekezzünk nyugodt, halk, de határozott hangnemmel kommunikálni vele, és lassú, gerincmenti simításokkal biztosítani róla, hogy a helyzet nem veszélyes és csupán átmeneti. Ezekben az esetekben nem célra vezető a kisállatot ölbe venni, pórázát megfeszíteni, hiszen így megerősítjük abban, hogy a körülmények veszélyesek, bizonytalanok.
Szerencsére egyre több üzlet ismeri fel a kutyabarát minősítés árnyalatait, mely túlmutat azon, hogy kedvenceinket egyszerűen magunkkal vihetjük. A Yettel kutyák fogadására is felkészített, közel 100 ügyintézési pontján például félreeső pultoknál biztosíthatnak ügyintézést kutyásoknak, korlátozva az üzlethelyiségben egy időben tartózkodó ebek számát. Ezekben az üzletekben biztosítanak ivóvizet is a kutyák számára, amit rendszeresen tisztántartott itatótálból kínálnak a „négylábú vásárlóknak”. Így lehet az ügyintézés egyszerre ügyfél- és állatbarát.
Mit tehet egy kereskedő, hogy üzlete állatbaráttá válhasson?
Egy üzlet állatbaráttá alakítása számos szemponttól függhet. Amit elsőként érdemes megvizsgálni, hogy egy különálló, utcáról nyíló helyiségről van-e szó, mert ebben az esetben egyszerűbb a helyzet, hiszen itt főleg a tulajdonoson múlik, hogy engedélyezi-e az állatok betérését. Amennyiben igen, úgy a technikai követelményeken túl – például rendszeresen tisztított és friss vízzel feltöltött itatótál kihelyezése – érdemes felkészíteni a személyzetet is. Ha azonban az üzlethelyiség egy bevásárlóközpontban van, akkor a kutyabarátság függvénye, hogy maga az áruház legyen állatbarát. Ebben az esetben a pláza saját szabályzatának megfelelően kell eljárni, valamint ekkor is érdemes felkészíteni az üzlet személyzetét és tájékoztatni a szomszédos boltokat a változásról.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
A nyári szabadság után nem könnyű visszazökkenni a hétköznapokba: a gondtalan napokat hirtelen felváltja a feladatok sora, a határidők és a megbeszélések.
A gördülékeny visszatéréshez azonban sokat tehetünk – és nemcsak a saját, hanem a kollégáink jólléte érdekében is. Ahogy dr. Kibédi Katalin etikettszakértő is hangsúlyozza, ilyenkor különösen hasznosak a munkahelyi etikett szabályai, amelyek kapaszkodót adnak, és segítenek visszatalálni a megszokott ritmushoz.
Felkészülés már a szabadság előtt
A nyaralás előtti tudatos tervezés kulcsfontosságú. Állítsunk be távolléti üzenetet, delegáljuk a sürgős feladatokat, és hagyjuk rendezetten az íróasztalunkat. Ez nemcsak profizmust sugall, de tiszteletet is mutat a munkatársaink felé.
Az első nap visszatéréskor
Miután visszatértünk a szabadságunkról, érdemes rövid megbeszélést tartani a vezetőnkkel vagy kollégáinkkal, hogy gyorsan képbe kerüljünk a friss hírekkel és változásokkal. A közös beszélgetések – akár a szünetekben – segítenek oldani a feszültséget, és erősítik a csapatszellemet. A kollégák barátságos üdvözlése szintén apró gesztus, ami sokat számít: egy egyszerű „Jó újra látni!” mindig mosolyt csal az arcokra.
Megjelenés és professzionalizmus
A nyári szabadság után sokan hajlamosak vagyunk lazábban öltözködni és viselkedni, hiszen a könnyedebb napok hangulata még velünk marad. Fontos azonban tudatosítani, hogy a munkahely nem a nyaralás meghosszabbítása: a megjelenésünk mindig üzenetet hordoz. Az ápolt, elegáns, visszafogott öltözködés – női kosztüm, az öltöny, diszkrét kiegészítők – a professzionalizmust erősíti, és segít újra a munkára hangolódni.
Mindennapi etikett az irodában
A szabadság utáni visszatéréskor különösen fontos, hogy odafigyeljünk a mindennapi viselkedésünkre. Az étkezéseknél például érdemes kerülni az erős illatú ételeket, ügyelni a közös terek tisztaságára, és lehetőleg nem az íróasztalunknál falatozni.
A kollégákkal való együttműködés során sok helyzetben segít az udvarias kommunikáció is: ha egy kérésnek nem tudunk azonnal eleget tenni, mert a visszatérés után rengeteg feladat szakad a nyakunkba, akkor kedvesen mondjunk nemet, és jelezzük, mikor térünk vissza a témára. Ha pedig nézeteltérés adódik, törekedjünk a közös célok szem előtt tartására, és kerüljük a felesleges konfrontációt.
Nem kevésbé fontos a mások személyes terének tiszteletben tartása – mielőtt más íróasztalánál vagy tárgyai között tennénk rendet, mindig kérjünk engedélyt. Ezek a kedves gesztusok jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy mindenki kényelmesebben érezze magát a munkahelyén.
Szünetek és dohányzás
A szünetek beiktatása a hatékony munkavégzés része, ugyanakkor a dohányzás és a hevített termékek használata gyakran panasz tárgyát képezi a munkahelyeken. A nemdohányzó kollégák sokszor úgy érzik, hogy ezek a szokások extra pihenőidőt jelentenek a dohányzóknak, hevített termék használóknak, ami növelheti az ő munkaterhelésüket. A méltányosság érdekében fontos, hogy a vállalatok egyértelmű szabályokat vezessenek be: például kijelölt dohányzóhelyekkel, hivatalos pihenőidők bevezetésével, vagy olyan megoldásokkal, amelyek mindenkinek azonos szüneti lehetőséget biztosítanak.
Egyes cégek innovatív kompenzációs gyakorlatokat is alkalmaznak – például extra szabadságot adnak a nemdohányzó munkavállalóknak. A dohányzók és hevített készüléket használók tiszteletet mutathatnak nemdohányzó kollégáik iránt azzal, hogy betartják a vállalati szabályzatot, nem a közös helyiségekben használják eszközeiket, odafigyelnek a ruháikon visszamaradó szagokra, megfelelően kezelik a cigarettacsikkeket vagy dohánytölteteket, valamint ügyelnek arra, hogy szüneteik időtartama ne menjen a közös munkaterhelés rovására.
A munkahelyi harmónia sokszor ezeken a kis dolgokon múlik: egy barátságos üdvözlés, egy tiszta közös tér, egy őszinte, de udvarias „nem”. Ha odafigyelünk egymásra, könnyebben vészeljük át a visszatérés első napjait, és együtt teremthetünk pozitív, támogató munkahelyi légkört.
További részletek: https://hevitettetikett.hu/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Becsengetnek – figyeljünk a legkisebbekre az utakon a Hankook tanácsaival!
Az iskolakezdés nemcsak a tantermeket tölti meg élettel, hanem az utakat is. A reggeli csúcsforgalomban több ezer kisdiák indul el – egyesek önállóan, mások szüleik kíséretében –, ezért kiemelten fontos, hogy az autósok ebben az időszakban körültekintően és óvatosan vezessenek. A Hankook Tire Magyarország minden járművezetőt arra figyelmeztet: lassítsunk, legyünk figyelmesek és készítsük fel autónkat a biztonságos közlekedésre.
„Egy hirtelen mozdulat, egy későn észlelt kisgyerek – és máris megtörténhet a baj. A megelőzés kulcsa a figyelem, a türelem és a jól karbantartott jármű” – hangsúlyozta Roy Katalin, a Hankook Tire Magyarország kommunikációs vezetője. „Az iskolák környékén mindig számítsunk váratlan helyzetekre: egy elguruló labdára, egy szaladva érkező diáktársra, vagy arra, hogy a gyerek nem néz körül, mielőtt lelép az útra.”
- Lassítsunk! Iskolák, óvodák, játszóterek közelében a kisebb sebesség életeket menthet.
- Maradjunk éberek! Gyalogátkelők és buszmegállók mellett mindig számítsunk hirtelen megjelenő gyerekekre.
- Készüljünk a rosszabb látási viszonyokra! Az őszi esőkre, a párás reggelekre és a korai sötétedésre tekintettel ellenőrizzük rendszeresen a világítást és az ablaktörlőket.
- Figyeljünk a gumikra és fékekre! A jó állapotú, megfelelő nyomású abroncs és a hibátlan fékrendszer kritikus a gyors reakcióhoz, ezért tartsuk folyamatosan karban autónkat.
- Tartsuk be a biztonsági szabályokat! A gyerekülések és a bekapcsolt biztonsági övek mind életmentőek lehetnek, nem pusztán kényelmi eszközök.
- Tegyük láthatóvá a gyerekeket! A fényvisszaverő kiegészítők és az élénk színek jelentősen növelik a biztonságot.
A Hankook idén is arra kéri az autósokat, hogy az iskolakezdés heteiben legyenek különösen körültekintőek. A felkészített jármű és a tudatos vezetés együtt garantálja, hogy minden diák biztonságban érjen célba, akár iskolába, akár hazafelé tart. A balesetek megelőzéséhez nemcsak autónk kifogástalan műszaki állapota, hanem vezetői felkészültségünk és figyelmünk is szükséges. Szeptembertől fokozottan ügyeljünk a megnövekedett gyalogosforgalomra az iskolák környékén!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Adni Öröm! – Országos összefogás az iskolakezdéshez
Immár ötödik alkalommal hirdeti meg közös tanszergyűjtő akcióját a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország. A 2025. augusztus 21-től 24-ig között zajló Adni Öröm! kampány célja, hogy segítse a nehéz helyzetben élő családokat a szeptemberi tanévkezdés során, legyen szó akár közvetlen tárgyi adományról, akár pénzbeli felajánlásról, adománykártyák formájában.
„A nyugodt iskolakezdés olyan alapélmény, amely minden gyermeknek jár. Felelős vállalatként a feladatunk pedig az, hogy ebben segítséget nyújtsunk azoknak, akiknek ez nem magától értetődő. Ötödik éve dolgozunk együtt a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal ezen a fontos ügyön, és újra és újra meghatódva tapasztaljuk, milyen önzetlenül csatlakoznak a vásárlóink ehhez az akcióhoz. Idén is számítunk rájuk országszerte”
– mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
Romhányi Tamás, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kommunikációs vezetője kiemelte:
„A legszegényebb családok gyakran nem tudják előteremteni a legalapvetőbb tanszereket sem, így a gyermekek már az iskola első napján hátrányból indulnak. A SPAR Magyarországgal közös tanszergyűjtő akciónk lényege, hogy ezek a gyerekek méltó módon, teljes felszereléssel kezdhessék meg a tanévet. A felajánlott, új tanszerek nemcsak a tanulás eszközei, hanem a figyelem, a törődés és az esély szimbólumai is.”
Az akció személyes gyűjtési szakasza 2025. augusztus 21-e és 24-e között valósul meg. Ebben a négy napban a Magyar Máltai Szeretetszolgálat önkéntesei az ország összes INTERSPAR áruházában jelen lesznek, és várják azokat a vásárlókat, akik egy-egy tanszert vagy iskolakezdéshez kapcsolódó terméket adományként szeretnének megvásárolni és felajánlani a rászoruló gyerekek számára. Az adományokat közvetlenül a pénztárzóna után lehet átadni az önkénteseknek. A felajánlások célba juttatásában a Magyar Máltai Szeretetszolgálat országos hálózata működik közre: a csomagok célzottan jutnak el a megfelelő helyre.
Az adakozás másik formája az adománykártyák vásárlása. Ezek az 500, 1 500, 3 000, 5 000 és 10 000 forint értékű kártyák 2025. augusztus 1-je és 31-e között érhetőek el az INTERSPAR áruházakban. A vásárlásukból befolyt teljes összeget a Magyar Máltai Szeretetszolgálat új tanszerek beszerzésére fordítja, és azokat célzottan juttatja el a segítségre szoruló gyermekeknek.
A gyűjtés során beérkezett felajánlásokat – legyen szó tárgyi adományról vagy az adománykártyákból vásárolt iskolaszerekről – a Szeretetszolgálat munkatársai a szeptemberi tanévkezdésre eljuttatják a rászorulókhoz. Az iskolai felszereléseket gondosan összeállított csomagokban adják át, figyelembe véve a helyi közösségek szükségleteit és a gyermekek életkorát.
Az adománygyűjtés részletei és a résztvevő INTERSPAR áruházak elérhetőségei a www.adniorom.hu weboldalon érhetőek el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Otthon Start hitel: ezért lehet életveszélyes már most lefoglalózni bizonyos ingatlanokat
-
Gazdaság2 hét ago
Jelentős megtakarítás az önkormányzatoknál ‒ a tudatos településeknek áll a zászló
-
Mozgásban2 hét ago
Kátyúk, hőség, teli csomagtartó: Így tegye rendbe autóját a nyári stresszteszt után
-
Ipar2 hét ago
Mesterséges intelligencia térképezi fel a városok energiaéhségét – magyar fejlesztés az EU élvonalában
-
Okoseszközök2 hét ago
Úszás után mobilozás: duplájára nőtt a hívásforgalom a Balaton-átúszáson
-
Okoseszközök1 hét ago
A jövő képe: a vivo új Mixed Reality headsetet és képalkotási víziót mutatott be
-
Gazdaság1 hét ago
175 év után új fejezet kezdődik a gazdasági kamarák életében
-
Okoseszközök2 hét ago
Hat EISA-díjat zsebelt be idén a Hisense