Mozgásban

Magyar autósport-történeti siker Molnár Martintól a brit F4-ben

A Virtuosi Racing versenyzője remek hétvégét zárt és a legjobb újonc lett Zandvoortban.

Molnár Martin nemcsak saját, hanem a magyar autósport első dobogós helyezését is szerezte az FIA által felügyelt Forma–4-es bajnokságban a hollandiai Zandvoortban, a brit F4 idei hatodik állomásán. A Virtuosi Racing magyar pilótája ráadásul tarolt az újoncok között, hiszen kétszer a legjobb, egyszer pedig a második legjobb újonc lett.

Molnár Martin bizakodva várta a brit Forma–4-es bajnokság folytatását az egy hónapos nyári szünet után, hiszen amellett, hogy kedvenc pályáján versenyezhetett, jóval kiegyenlítettebb küzdelemre volt kilátás, mivel először látogatott el a hollandiai Zandvoortba F4-es széria. A Virtuosi Racing magyar versenyzője a szakadó esőben rendezett időmérő edzésen életében először vezetett vizes aszfalton ezen a helyszínen, de remek teljesítménnyel a 4. időt autózta, ami szintén pályafutása eddigi legjobbja. Ezután pedig rögtön az első versenyen sporttörténelmet írva a 3. helyen intették le.

A hétvége előtt az újonc értékelésben már 8 dobogós helyezést szerző 15 esztendős sportoló a második helyről indult – mivel erre a futamra a második legjobb időmérős körük alapján rangsorolják a pilótákat –, majd ebben a pozícióban fordult be az első kanyarba. Később ugyan az összetett második helyén álló Alex Ninovic megelőzte, a szakadó esőben jó tempót autózva tartotta meg a harmadik helyet. Ezzel nemcsak a brit Forma–4-ben, hanem az összes FIA F4-es bajnokságot tekintve is az első magyar lett, aki dobogón végzett, ráadásul mindezt az idei szezon eddigi legnépesebb, 27 fős mezőnyében hozta össze.

„A lehető legjobbkor jött ez a dobogós helyezés, ami nekem és a csapatnak is jót tett. Rendkívül élvezetes hétvégét tudhatok magam mögött a kedvenc pályámon, mindhárom versenyem jól sikerült, aminek köszönhetően több helyezést javítottam az összetettben. A dobogó után érkező reakciókból több mint 1000 km-re Magyarországtól is éreztem a felém áradó szeretetet, és hogy mennyien szorítanak nekem, ezt ezúton is köszönöm. Aminek külön örülök, hogy az első futam volt az egyetlen zavartalan verseny a hétvégén, azaz sem biztonsági autós fázis, sem megszakítás nem segített, és senki nem is esett ki előlem, úgyhogy ezt a dobogót erőből sikerült elérnem. A hátralevő két verseny előtt fontos volt kordában tartani a várakozásokat, de a helyén kezeltem a történteket, ezzel együtt remélem, hogy lesz még részünk hasonlóban a szezon hátralevő részében”

– értékelt a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

Parázs csaták, káosz és újabb jó eredmények

Miután Martin az 1. futamon az újoncok között pályafutása során első alkalommal a legjobb lett, ezt másnap megismételte, míg egy alkalommal az újoncértékelés 2. helyén rangsorolták. A második, szintén szombatra tervezett futam hatalmas káoszba torkollt a rosszul működő rajtlámpák miatt. Martin szerencsére kimaradt a több autó egymásba szaladásával végződő kavarodásból, ami azt jelentette, hogy ezt a versenyt vasárnapra halasztották. Végül száraz pályán vágott neki a 20 perces távnak a mezőny, Martin pedig a 9. helyről rajtolva az első kört a 7. pozícióban fejezte be. Noha a tempójával nem volt elégedett, a gumikezeléssel – az utolsó körben futotta meg a legjobb körét – és a helyezésével már az lehetett, hiszen a 7. helyen végezve a második legjobb újonc lett.

A hétvége harmadik, egyben utolsó versenye sem zajlott le probléma nélkül, hiszen egy hatalmas baleset miatt piros zászlóval kellett azt félbeszakítani nem sokkal a féltáv után. Martin remek rajttal feljött a 4.-ről a 3. helyre, és néhány körön át meg is tartotta azt, majd Alex Ninovic megelőzte, így a 4. helyen érte őt a megszakítás. A kényszerszünet után repülőrajttal folytatódott a verseny, Martin pedig parázs csatákba bonyolódott, és annak ellenére 5. lett, hogy az első szárnyát veszítő Ninovic feltartotta, ami miatt ketten is elmentek mellette.

A látottak elnyerték Kiss Pál Tamás, a MOTAM szakmai vezetőjének, egyben Martin coach-ának és mentorának tetszését is.

„Olyan, mintha nem egy hónap, hanem egy év telt volna el az előző hétvége óta, annyira más versenyzést láthattunk Martintól. A korábbiakkal ellentétben nagyon gyors volt a helyzetfelismerése, ami az összes rajtja és csatája során látszott. Az összetett dobogó meghozta az áttörést, ezután sokkal magabiztosabbá vált; helyet csinált magának; a védekezése rengeteget fejlődött; amikor kellett, agresszív volt, amikor pedig nem volt értelme annak lenni, engedett. Ilyen nehéz pályán, ilyen nehéz körülmények között – mert itt az esőtől kezdve a hűvös, poros aszfalton versenyzésen át a napsütéses, felgumizott aszfalton zajló futamig volt minden”

– remekül teljesített.

„A hétvége előtt nekem az volt a fő elvárásom az irányába, hogy az újoncok értékelésében érjük utol az első helyezettet, a Mercedes-junior Yanpu Cuit – folytatta Kiss Pál Tamás. – Ez nemcsak helyezésben, hanem tempóban is sikerült, hiszen amikor a második versenyen Martin közvetlenül mögötte végzett, akkor is a teljes táv során azonos tempót autóztak. Külön öröm az egész csapatnak, hogy Martin folyamatosan fejlődik, és olyan érzésem volt Zandvoortban, mintha új szezont kezdtünk volna. Martin frissen és kipihenten érkezett, mind a pályán, mind azon kívül remekül helytált. A legfontosabb területként a versenyzésének javítását jelöltük meg, és már egyetlen hétvége alatt nagyon sokat fejlődött, ami a külső és fedélzeti kamerás felvételeken és az adatokban is látszott. Természetesen van még hova fejlődni és dolgozunk is tovább, de most az öt lépcsős ranglétrán egy-két lépcsőfokot feljebb léptünk, ami meg fogja könnyíteni a munkát a szezon hátralevő részében. Martinnak egyértelműen a top 10-ben van a helye, és miként azt ő is elmondta, erőből hozta össze ezt a dobogós helyezést.”

A brit Forma–4 mezőnye a hollandiai kiruccanás után visszatér a szigetországba, ahol a skóciai Knockhillben versenyez legközelebb augusztus 10-én és 11-én.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Íme a legkeresettebb egyterű autók

egyterű

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője az iskolakezdés apropóján megnézte, hogy mely egyterű, vagyis családi célra is tökéletesen alkalmas kivitelű autók a legnépszerűbbek, és azt is, milyen átlagárakon.

A Használtautó.hu portálon a legfrissebb adatlekérés, azaz a telefonos megkeresések száma alapján az Opel Zafira, a Volkswagen Turan és a Renault Scenic vezeti az egyterűek (MPV, multi-purpose vehicle) népszerűségi toplistáját.

Legalacsonyabb, 622 ezer forintos átlagáron egy átlagosan 18,5 éves Citroën Xsarát lehet megvenni (a toplista legidősebbjeként), míg legmagasabb, 3 667 000 forintos átlagáron egy átlagosan 10,9 éves Ford S-Maxhoz juthatunk (a toplista legfiatalabbjaként).

Mivel az újautó-piacról eltűnni látszanak az egyterűek, egyre többen keresgélnek a használtak között. Ezekért a valóban praktikus autókért pedig a vásárlók is hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni, így a toplistán szereplő modellek 13,8 éves átlagéletkora is fiatalabb a teljes magyar autópark átlagánál

mondta Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.

 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Olaszországban kezdik, de Horvátországban folytatják a nyarat a magyarok

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom, a tipikus nyaralóhelyek közül a Balaton térsége a nyerő

A Yettel összesített adatok alapján folyamatosan vizsgálja a hálózatán zajló forgalom típusát és intenzitását mind a belföldön, mind a külföldön mobilt használó ügyfelek esetében. Most a szabadságokkal teli nyári időszakot elemezte a vállalat, érdekes megállapításokat nyerve az adatokból.

Idén nyáron a Yettel ügyfelei összesen 155 külföldi országban roamingoltak és 126 országból látogattak Magyarországra olyan külföldi mobilhasználók, akik a Yettel hálózatára csatlakoztak.

A Yettel nyári adatforgalmi elemzése meglepő eredményeket hozott többek között a külföldön mobilt használó Yettel előfizetők esetében: az idei nyári hónapok aggregált mobilhasználati szokásait vizsgálva kiderült, hogy a népszerűbb déli nyaralóhelyek közül júniusban az olasz térségben növekszik meg leginkább a magyarok külföldi adatforgalma, ezt követően július-augusztusban Horvátország átveszi a vezető szerepet.

A hozzánk látogató külföldi ügyfelek adatforgalma a június-július-augusztus hónapokban egyre magasabb volt, a három nyári hónapban átlagosan több mint 60%-kal többet mobilneteztek az itt tartózkodó vendégek, mint egy átlagos tavaszi hónap során. A legnagyobb forgalmat bonyolító külföldi országok idén nyáron Németország, Románia, Ausztria, Lengyelország és az Egyesült Királyság.

A Balaton a Riviéra

A belföldi nyári adathasználat – a Yettel saját előfizetőinek aggregált adatait vizsgálva – is jelentős növekményt hozott; az előző évekhez képest több mint kétszeresére nőtt a kiszolgált adatforgalom mennyisége. A hónapokat tekintve a naptár szerinti sorrendben dőltek meg a havi adatforgalom-rekordok, a legforgalmasabb hónap az augusztust volt. A jelentősebb vízterületek közül a nyáron a Balatonnál volt a legnagyobb adatforgalom-növekmény, ezt a Tisza-tó környéke követte, majd a Velencei-tó térsége állhat a képzeletbeli adatforgalom-dobogóra.

A teljes országot vizsgálva a top adatforgalmazó területek idén nyáron Budapest és Pest vármegye, Győr-Moson-Sopron, Somogy, Borsod-Abaúj-Zemplén és Bács-Kiskun vármegyék.

A Yettel az elmúlt időszakban egy több tízmilliárd forint értékű beruházással a teljes hálózatának megújításába kezdett. Ez nem csak az országosan elérhető 4G-hálózat kapacitását növelte a korábbi 2-3-szorosára, de lehetővé tette az 5G bevezetését és elterjedését is, ami mára már közel 1 000 bázisállomáson érhető el országszerte, és augusztusban az országos adatforgalom több mint 20%-a már ezen az új technológián zajlott.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Magyar csapat is indul a FIM Endurance Világbajnokságon a HUMDA támogatásával

Szeptember 14. és 15. között rendezik meg a FIM Endurance Világbajnokság (EWC) idei negyedik futamát a franciaországi Paul Ricard pályán Le Castelletben.

A 24 órás viadalon a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. és a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola (MAMI) közreműködésével és támogatásával elindul a nemrég alakult Hungarian Endurance Racing Team by Moto-Jungle Racing négy versenyzője. Sebestyén Péter, Kovács Bálint, Görbe Soma és Számadó Máté a Superstock kategóriában versenyeznek majd.

A FIM Endurance Világbajnokság (EWC) egy 1980-ban indult hosszútávú versenysorozat, amely a nemzetközi szövetség, a Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) alá tartozik. Az EWC 2024-es szezonja két 24 és két 8 órás időtartamú versenyből áll. A sorozat áprilisban kezdődött a franciaországi Le Mans-ban megrendezett 24 órás futammal, majd ezt követte a belgiumi Spa-i 8 órás verseny júniusban és a japánban lebonyolított Suzuka 8 órás futam júliusban. A szezonzárót, a legpatinásabbnak számító Bol d’Or 24 órás versenyt a franciaországi Paul Ricard pályán rendezik szeptemberben 14. és 15. között. Az Endurance világbajnokságon Formula EWC és Superstock kategóriában indulnak a csapatok, a HERT az utóbbiban.

Az EWC versenyek különlegessége a látványos állórajt, amikor a versenyzők a pálya egyik oldalán sorakoznak fel, majd futva közelítik meg a másik oldalon felsorakoztatott motorokat, majd nyeregbe pattannak és elindulnak az első kanyar felé. A motoroknál fontos előírás, hogy általános megjelenése nem térhet el a széria modelltől. A Superstock motorok legalább 175 kilogramm súlyúak.

Az endurance azaz hosszútávú versenyek nem kizárólag a tempóról szólnak, hanem a kitartásról, így különösen nagy kihívást jelentenek, mivel a résztvevőknek nemcsak gyorsnak, hanem tartósan megbízhatónak is kell lenniük a 8-24 órán át tartó futamokon.

– Büszkék vagyunk arra, hogy a HUMDA és a MAMI együttműködésével egy magyar csapat is lehetőséget kap, hogy megmutassa tehetségét a nemzetközi porondon. Ez a verseny nem csak a versenyzők számára jelent hatalmas lehetőséget, de az egész magyar motorsport számára is, hiszen a világ legjobb csapatai között mérhetjük meg magunkat – mondta Rizmayer Gábor, a Hungarian Endurance Racing Team vezetője.

A HUMDA és a MAMI közös munkája tette lehetővé, hogy a magyar csapat a legmodernebb technológiával és a legkorszerűbb felszerelésekkel vegyen részt a versenyen. A versenymotor alapja a BMW M1000RR motorkerékpár, melyet a szabályoknak megfelelően készítettek fel a viadalhoz. A felkészülés során a csapat négy különböző versenypályán a csehországi Brno-ban, a szomszédos Szlovákiaringen, a hazai Pannóniaringen, valamint a verseny helyszínéül szolgáló Paul Richardon tesztelt, hogy a lehető legjobb formában állhassanak rajthoz. A felkészülés végére sikerült megtalálni azokat a beállításokat, amivel a versenyzők megközelítették a tavalyi top időeredményeket.

A jelenlegi csapat versenyzői olyan fiatal tehetségek, akik tagjai vagy tagjai voltak a HUMDA Zrt. Hungarian Motorsport Academy (HMA) utánpótlásnevelési programjának, pályafutásukat a társaság évek óta támogatja. Mindannyian fiatal koruk óta versenyeznek.

Sebestyén Péter 30 éves, hazánk egyik legtapasztaltabb versenyzője. Versenyzett a Red Bull Rookies Cup-ban, a Spanyol bajnokságban 125ccm-es kategóriában, Moto GP 125-ös kategóriában, IDM 125 European Junior Cup-ban, World SBK-ban, World SSP-ben is. A Supersport-világbajnokságon a HUMDA együttműködésével indult.

Kovács Bálint 23 éves, a legtapasztaltabb hazai Endurance-versenyzőnek számít, harmadik éve indul a világbajnokság futamain, eddig 7 viadalon vett részt. Jelenleg az IDM-ben (Nyílt Német Gyorsasági Bajnokság) szerepel a gyári BMW csapatban.

Görbe Soma 19 éves, Northen Talent Cup bajnok, az Alpok-Adria STK 600-ban összesített 2. helyezést ért el. Idén megnyerte az IDM Pro Stock 1000 bajnokságot. Korábban a HUMDA pilótájaként indult a FIM Moto3 Junior világbajnokságon és a Red Bull MotoGP Rookies Cup mezőnyében.

Számadó Máté 19 éves, a Super Sport 300 (SSP 300) kategóriában világbajnokságon szerzett pontot, az IDM 300 bajnokságban háromszor állt a dobogón. Jelenleg az Alpok-Adria SST 1000 kategóriájában versenyez.

A világbajnoki sorozaton belül a Superstock kategória talán még erősebb, mint a Formula EWC, mivel itt a szabályrendszernek köszönhetően még kisebbek a motorok közötti eltérések. Ráadásul a Superstock-specialista csapatok mellett minden gyári EWC csapatnak van ebben a kategóriában fiókcsapata, ami tovább növeli a versenyt.

A hosszútávú versenyeknél 24 óra alatt rendkívül sok technikai és egyéb probléma adódhat, azonban a felkészülési időszak alatt futott tesztek eredményei óvatos optimizmusra adnak okot. A csapat elsődleges célkitűzése a célba érés tehát, hogy értékelhető helyen be tudják fejezni a futamot.

– Ez az esemény mérföldkő a magyar motorsport történetében. A verseny nemcsak a kitartásról és gyorsaságról szól, hanem a csapatmunkáról és a stratégiáról is. Biztosak vagyunk benne, hogy a magyar csapat megállja a helyét a legjobbak között – emelte ki Lévay Károly technikai vezető, a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola részéről.

A HUMDA és a MAMI továbbra is elkötelezettek amellett, hogy támogassák a hazai tehetségeket és hozzájáruljanak Magyarország motorsport sikereihez a nemzetközi porondon. A várakozások szerint HERT lehet a jövőben a gyorsasági motorkerékpársport utánpótlásnevelés, valamint szakemberképzés platformja. Ugyanis sikeres motorsport program elképzelhetetlen megfelelő szakemberek – versenymérnök, versenytechnikus – nélkül.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss