Egyéb kategória
Az eltűnés ellen küzdenek a Maldív-szigetek lakosai
Mindent megtesznek azért, hogy a térképen maradjanak
A globális felmelegedés minden kontinenst érint. Napról napra érkeznek hírek olvadó északi-sarki jégtömbökről, szélsőségesen tomboló viharokról vagy éppen a tengerszint emelkedéséről. Ez utóbbi miatt időről időre felvetődik a kérdés, hogy valóban eltűnhet-e a térképről a Maldív-szigetek csodálatos világa. És bár a maldívok karbon-kibocsátása elenyésző, mégis sokat tesznek a fenntarthatóságért, és persze azért, hogy országukat ne lepje el az Indiai-óceán.
A globális felmelegedés egyik következménye, hogy a tengerek és az óceánok szintje folyamatosan emelkedik. Ez pedig egy olyan ország számára, mint a Maldív-szigetek, amelynek legmagasabb pontja mindössze 2,3 méterrel van a tengerszint fölött, igencsak tragikus jelenség, ugyanis így az ország mind a közel 1200 szigetét ellepheti az Indiai-óceán. Persze a szakemberek és a kormány mindezt nem nézi karba tett kézzel, megpróbálnak mindent megtenni, hogy a tragédia ne következzen be.
„Az éghajlatváltozás hatásaival nap, mint nap együtt kell élnünk, de minden tőlünk telhetőt megteszünk a problémák megelőzése érdekében. Ilyen például a part menti védelem kiépítése a szigetek körül. Közben pedig korszerű technológiával vizsgáljuk, hogy a klímaváltozás hogyan hat a korallzátonyainkra. A drónokkal vagy éppen műholdas technológiával gyűjtött adatokat összehasonlítjuk a már rendelkezésünkre álló adatokkal. Próbáljuk tehát megfejteni, hogy az éghajlatváltozás hogyan hat a zátonyainkra.”
– mondta Aminath Shauna, a Maldív-szigetek környezetvédelmi, klímaváltozási és technológiai minisztere.
De a kormány mellett az ország luxusszállodái is igyekeznek mindent megtenni a környezetvédelemért. Az egyik legnagyobb szállodalánc például külön programot dolgozott ki annak érdekében, hogy minél fenntarthatóbb legyen a működésük.
„Van egy fenntarthatósági programunk, amely a Sun Siyam Cares nevet kapta. Ennek keretén belül kidolgoztunk egy környezetvédelmi tervet. A tervnek 360 teljesítendő pontja van, köztük olyan vállalások például, hogy az élelmiszer alapanyagokat, amit csak lehet, nem külföldről, hanem helyi termelőktől szerezzük be, mint például a zöldségeket vagy a kókuszdiót. De nincs egyetlen műanyag palackunk sem, üvegben szervírozzuk a vizet.”
– meséli Erkaiym Tabyldieva, a Sun Siyam Iru Fushi környezetvédelmi referense.
A szállodalánc egyébként a vendégek számára is szervez programokat a fenntarthatóság jegyében. Az Iru Fushi nevű szigeten például fát is ültethetünk a hotel dolgozóival közösen, amit emléktáblával is megörökítenek. De szervez turistautakat a szomszédos szigetekre, ahol a helyi lakosok életébe tekinthetünk bele és láthatjuk az ültetvényeket, ahonnan származnak a helyi élelmiszer alapanyagok, de ezeken a szigeteken akár a helyi szelektív hulladékgyűjtő telephelyeket is meglátogathatjuk. Ezek egyébként arról híresek, hogy az itt gyűjtött műanyagot az Adidas használja fel az általuk gyártott cipőkhöz és mezekhez. A szállodalánc legnagyobb szigetén, a Siyam World-on egyébként – méretéből adódóan – be kellett vezetni valamiféle „tömegközlekedést”. Szintén a fenntarthatóság jegyében nem benzines, hanem elektromos kisbuszokkal élvezhetjük a sokszor dzsungelszerű kis utakat. Nem olyan régen pedig az étkezés kapcsán is új rendszert alakított ki a szállodalánc a nagymértékű pazarlás miatt.
„A régi rendszerben sajnos jellemző volt, hogy ketten-hárman rendeltek tíz előételt, nyolc főételt, és mivel ezek egyenként is olyan adagok, hogy az ember nem tudja elfogyasztani az egészet, elég sok étel a kukában végezte. A szálloda vezetősége emiatt új rendszert dolgozott ki, aminek a lényege, hogy minden vendég egy előételt, egy levest, egy főételt, és egy desszertet, tehát 4 fogást ehet vacsorára és ebédre. Az új rendszer senkinek nem okozott gondot, eddig még mindig, mindenki elégedetten távozott, senki nem maradt éhen.”
– meséli Gálberki Bianka, a Siyam World egyik étteremvezetője.
A szálloda dolgozói mindezekről a törekvésekről egyébként egy bizottságban döntenek, amelynek tagjai a vezetőséggel közösen dolgoznak ki újabb és újabb programokat a fenntarthatóság jegyében. Mint minden másra, erre a feladatra is modern gondolkodású, fiatal csapat áll rendelkezésre.
„Sok helyi fiatal tehetség dolgozik nálunk. A Siyam World vezetője például minden idők legfiatalabb szállodavezetője. Ő is helyi, mindannyian helyiek vagyunk, akik rendszeresen összeülünk és megosztjuk egymással őrült ötleteinket. Ilyenkor visszagondolok arra a napra, amikor elkezdtük. Azt mondták, túl fiatal vagy, nem fogod tudni, mit és hogyan csinálj. De úgy döntöttünk, hogy a Siyam Worldben esélyt adunk a fiatalokat, és hagyjuk őket, hagy ötleteljenek. És így jött létre valami csodálatos dolog, amit különböző emberek különböző ötletei alapján raktunk össze.”
– meséli Sara Siyam, a Sun Siyam Resorts kreatív igazgatója.
A jó csapatmunkára pedig szükség van, hiszen egy egész világ bánná, ha 100 év múlva eltűnne ez a gyönyörű, fehér homokos, a kék minden árnyalatát felvonultató csodálatos szigetvilág. Így nem csoda, hogy a Maldív-szigetek legnagyobb szállodaláncainak is célja, hogy gyerekekből és felnőttekből egyaránt környezetvédelmi nagykövetek váljanak, hogy ez a földi paradicsom még sokáig, sokak örömére lehessen.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyéb kategória
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei.
Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.
A mobiltársaság egyre nagyobb fókuszt helyez a digitális ügyfélélményre, hivatalos alkalmazásában is egyre több hasznos és kényelmi funkciót biztosít, ami megkönnyíti az ügyfelek mindennapi életét, vagy szükség esetén a kapcsolattartást a vállalattal. A kényelmes, digitális megoldások előretörésével a személyes kapcsolatfelvétel lehetőségét biztosító Yettel üzletek továbbra is várják az ügyfeleket, sőt, a szolgáltató teljesen újragondolta, amit a személyes ügyintézésről eddig ismerhettek az emberek: a kiszolgálásban mostantól a közvetlenség kapja a főszerepet. Ezt erősíti az új üzletkialakítás is, elsősorban, hogy a megszokottól eltérően nem egymással szemben elhelyezkedő asztalok és székek alkotják a berendezést, hanem egy kényelmes kanapén, egymás mellett ülhetnek az ügyintézők és a vendégek. A készülékgyártók termékei is új módon jelennek meg az üzlet területén: nem különálló eszközöket, hanem azok teljes ökoszisztémáját mutatják be az erre kialakított prémium felületeken.
Az új design mellett a Yettel digitális vállalatként eddig is nagy hangsúlyt fektetett új funkciók bevezetésére; most az akadálymentesítés terén vezetnek be egy új innovációt. A fogyatékossággal élő vendégek az online időpontfoglalásnál jelezhetik speciális igényeiket, ezt követően pedig a helyszínen már a vállalat kollégái segítik őket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a bejelentkezéskor SMS-ben kapott válaszban található linkre kattintva nemcsak az üzleten belüli eligazodáshoz kérhetnek személyes támogatást, hanem a megközelítéshez és a bejutáshoz is. A funkció novembertől országszerte közel 90 üzletben érhető el.
Az új, egységes dizájnt valamennyi Yettel országban alkalmazzák majd; a tervek szerint több hazai üzlet is ennek megfelelően alakul át. Az előkészítő szakasz után, mérlegelve a tapasztalatokat, a mobilcég azon dolgozik, hogy további üzletei is e szerint újuljanak meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyéb kategória
Gerillaakcióval lepte meg hétfő reggelre a fővárost az SOS Gyermekfalvak
Mit keres egy baba hordozókendőben a Nagymező utcai Radnóti-szoborra, Hofi-szoborra, a Széll Kálmán-szoborra vagy a Madách téren álló Táncosnőre kötve?
Hogy kerül egy rácsos babaágy a Blaha Lujza térre? Az SOS Gyermekfalvak utcai gerillaakciójával a kórházban hagyott több száz csecsemő ügyére hívta fel a figyelmet.
Közel 300 kisbaba tölti élete első hónapjait kórházban, mert szülei elhagyták, vagy nem tudják hazavinni.
Az SOS Gyermekfalvak október 7-én, az állami gondoskodásban élő gyerekek napján az elhagyott csecsemőkre és a drasztikus nevelőszülő hiányra hívta fel a figyelmet kreatív utcai gerillaakciók keretében.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyéb kategória
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
Az internet ugyanúgy kell, de másképpen használják a generációk.
Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.
Az idén nyáron bemutatott Yepp, a fiatalabb közönségnek tervezett mobilszolgáltatás fogadtatásából kiderült, hogy a 18-35 éves korosztály mellett a 36-55 éves korcsoportban is megvan az igény a digitálisan igénybevehető szolgáltatásokra, az egyszerű, ‘bárhol-bármikor’ ügyintézésre. Mivel a mobilnet-használók adatigénye folyamatosan növekszik és a Yepp korlátlan belföldi mobilnet-hozzáférést kínál, így a Yettel országos reprezentatív kutatásában arra kereste a választ, hogy – bár az internethez való hozzáférés módja azonos az egyes generációkban – a különböző korcsoportok mire és hogyan használják a netet. Az eredmények alapján ez már jelentős különbségeket mutat a korosztályok között.
Kevesen használjak keveset a netet (sokak sokat)
100 fő Z generációs válaszadó közül mindössze 1, az Y generációsok közül 4, és még az X generáció tagjai közül is csak 12 olyan felhasználó van, aki legfeljebb naponta csak egyszer használja netezésre az okostelefonját. A 16-25 évesek közel fele (49%), de még a 46-55 évesek egyharmada és az 56 év fölöttiek egynegyede is mobilon netezik „amikor csak lehetséges” – azaz szinte egész nap. Az okostelefon ezzel minden más eszközt megelőz – a következő legnépszerűbb a laptop és a notebook, amelyet a megkérdezettek közel fele (48%) használ naponta legalább egyszer internetezésre.
A közösségi médiában a legtöbb időt az Y generáció tölti, közülük is leginkább a 26-35 évesek. A közösségi oldalakon a legkedveltebb tevékenység a posztok, bejegyzések olvasása – minden második válaszadó naponta legalább 1-2 órát tölt ezzel. Ezt a videónézés követi, majd jóval rövidebb időtartamban a saját poszt, bejegyzés vagy hozzászólás írására fordítanak időt. A videó egyértelműen a legfiatalabbak, a Z generáció tagjainak a szórakozása: kétharmaduk (66%) naponta legalább 1-2 órát, 20 százalékuk pedig több mint három órát fordít erre naponta.
Még mindig a Facebook és az Instagram vezet
A fiatalok közösségi platformja egyértelműen a TikTok és az Instagram – előbbit a Z generáció fele, utóbbit pedig 55 százaléka naponta többször is használja. A Facebook a 26 éven aluliak körében némileg kevésbé népszerű, de így is döntő részük (81%) naponta belép a felületre. A YouTube inkább a Z és az Y generációk platformja, az X (korábbi nevén Twitter) pedig a kevésbé elterjedt oldalak közé tartozik itthon. Az egyéb közösségi oldalakat már kevésbé használjuk, de a Reddit, a BeReal és főleg a Snapchat a legfiatalabbak között azért népszerű (utóbbin a Z generáció tagjainak 37 százaléka legalább napi szinten küld üzenetet). Bár a Teams sokaknak munkaeszköz, mégis inkább az Y és Z generáció használja, nem pedig az idősebb X generáció.
Így üzenünk a neten
Az üzenetküldő és chatszolgáltatások esetén is megfigyelhetők a korosztály szerinti különbségek: minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban messengerezik – de még az 56 év fölöttiek 56 százaléka is naponta többször használja az alkalmazást. A Viber és a Whatsapp esetén hasonló a helyzet: bár az Y és az X generáció is sűrűn lép fel ezekre a platformokra, de utóbbiak körében magasabb a szolgáltatást egyáltalán nem használók aránya. A Gmaillel, az Outlookkal és az irodai levelezőprogramokkal inkább az Y és az X generáció küld e-maileket.
Leginkább az Y generáció, különösen a 26-35 évesek töltenek időt munka- és magáncélú e-mailek írásával (sorrendben 51, illetve 46 százalék legalább napi félórát foglalkozik ezzel). Munka miatt szintén az Y generáció chatel a legtöbbet (47 százalékuk naponta legalább félórát), magáncélból viszont már a Z generáció tagjai (minden második fiatal naponta legalább 2-3 órát). A chatelésről is elmondható, hogy a kor előrehaladtával egyre rövidül az ezzel töltött idő.
Látható tehát, hogy generációnként eltérő mértékben, de rengeteg időt töltünk a digitális térben. A az ország első digitális előfizetése, a Yepp éppen azoknak a felhasználóknak jelent jó megoldást, akiknek elsősorban adatra van szükségük, és ügyeiket online szeretik intézni. A tarifa korlátlan belföldi adatkeretet és 50 GB EU/1-es díjzóna roamingot biztosíté, hűségszerződés nélkül vehető igénybe, és digitálisan, teljes egészében a Yettel alkalmazáson keresztül rendelhető meg. Így ugyanazt a felhasználói élményt hozza, mint amit sok közkedvelt szolgáltatás a streamingtől az ételrendelésen át az autómegosztásig. Ezzel is biztosítja a digitálisan érettebb felhasználóknak az elvárt, kötöttségek nélküli szabadságot.
Az egyes generációk kutatásban használt életkori meghatározása: Z: 16-24 évesek, Y: 25-44 évesek, X: 45-65 évesek.
A kutatás 1006 fő online megkérdezésével zajlott 2024. március 14-25. között. A minta reprezentatív a 16-65 éves magyar lakosságra életkor, nem, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint (Impetus Research).
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Nagyon gyúrnak a lakáskampányra a biztosítók: már most tucatnyi akció közül választhatunk
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába