Gazdaság
Összetett védelem, szétszórt adatok
A munkahelyi fájljainkhoz lassan ugyanolyan könnyen hozzáférünk, mint a levegőhöz. Ott vannak a felhőben, és bárhol, bármikor betölthetjük a mobil eszközeinkről.
A munkavállalók dolgát ez megkönnyíti, de a vállalatoknak nehézséget okoz az értékes és érzékeny adatok védelmének biztosítása, ami biztonsági veszélyt jelent.
A Micro Focus szakértői szerint a személyazonosság-kezelési megoldásokkal jelentősen csökkenthetők a kockázatok.
Valamikor réges-régen a vállalatok fiókokba zárták az értékes információkat, illetve tűzfalakkal és jelszavakkal védték adatbázisaikat és rendszereiket a számítógépeken, amelyeknek az irodában volt rendszeresített helyük. Az alaposabbak még videós megfigyelőrendszerrel is ellenőrizték a helyszínt, hogy még nagyobb biztonságban tudják adataikat.
Határtalanul védtelen adatok
Ezek az idők azonban elmúltak. Ma már nem lehet megvédeni a határokat, hiszen eltűntek a határok. Bár a szervezetek a fájlok többségét még mindig a helyszínen működő szervereken tárolják, az információ egy része már a felhőbe került. Egy friss felmérés szerint ugyanis a vállalatok 94 százaléka vesz igénybe valamilyen felhőszolgáltatást, 84 százalékuk többfélét is.
Ezenfelül a cégek székhelyén tárolt adatok sem maradnak szigorúan elzárva. Hordozható eszközeiken keresztül az alkalmazottak számos helyen használják a céges fájlokat, például az otthonukban, útközben vagy éppen konferenciákon és tárgyalásokon. Ráadásul a vállalatok nem csupán házon belül dolgozó beosztottakat foglalkoztatnak: egyes munkákat kiszerveznek alvállalkozóknak, akik az irodán kívül végzik feladataikat, akár egy másik országban. Egyes cégek külsős szakértő félre bízzák a rendszereik karbantartását is, amelyek tele vannak értékes fájlokkal.
Személyes ügy
Mivel rengeteg ember fér hozzá az alkalmazásokhoz, adatbázisokhoz és rendszerekhez, a Micro Focus szakértői szerint a személyazonosságok megfelelő kezelésével lehet gondoskodni a biztonságról. Ez nem csupán a szervezetek saját rendszereire és alkalmazásaira igaz, de a nyilvános felhőkben igénybe vett szolgáltatásokra is. Ez utóbbiak védelmét a szolgáltatónak kell garantálnia, azonban az ügyfelek maguk is tehetnek azért, hogy nagyobb biztonságban tudhassák a felhőben található adataikat. Csökkenthetik a kockázatokat például azzal, ha átfogó személyazonosság-felügyeleti stratégiát alkalmaznak.
Ezzel a szervezetek biztosíthatják, hogy mindenki csak akkor, ott és úgy fér hozzá az információkhoz, amikor, ahol és ahogyan a munkájához szükséges. Az adatok fontosságától függően a vállalatok azt is ellenőrizhetik, hogy az illető csak olyan tevékenységeket végez-e az adott információval, amire valóban jogosult. Az adatok elérését célszerű szerepkörök alapján szabályozni. Mielőtt egy alkalmazott vagy alvállalkozó bejelentkezne a rendszerbe, ajánlott már előzetesen hozzárendelni, mely alkalmazásokat és adatbázisokat érheti el, és mihez kezdhet azokkal, például csupán megnyithatja-e a fájlokat vagy akár módosításokat is végezhet rajtuk.
A bejelentkezés után azt is ellenőrizni kell, hogy az adott illető valóban az-e, akinek „mondja magát”. Az érzékeny információk eléréséhez a mai környezetekben már kevés a felhasználónév és jelszó kombinációja. A megfelelő biztonságot a többlépcsős hitelesítés garantálja, amely során a jelszavak mellett egy további azonosítási módszert, például tokent, sms-ben küldött kódot vagy biometrikus ellenőrzést is bevetnek a szervezetek.
Az IT-biztonságért felelős szakemberek azonban még ezután sem dőlhetnek hátra, hiszen mi történik akkor, ha az alaposan leellenőrzött felhasználó már bejelentkezett, de őrizetlenül hagyja a készülékét, és valaki más átveszi az irányítást? Az ilyen esetek megelőzésére érdemes képernyőzárat alkalmazni, ha bizonyos ideig nem végeznek semmilyen aktivitást a gépeken.
Az is előfordulhat, hogy valaki visszaél a rendelkezésére bocsátott hozzáférésekkel, például ellopja az értékes adatokat, esetleg szándékosan kárt okoz a rendszerben. Ezért a nagyobb kockázatot jelentő, kiemelt jogosultságokkal rendelkező személyek tevékenységét célszerű külön is felügyelni egy dedikált eszközzel.
A dolgok is emberek
Nem szabad megfeledkezni az okoseszközökről sem. Az IoT korában egyre több vállalatnál alkalmaznak különféle intelligens berendezéseket, amelyek saját hozzáféréssel rendelkeznek a hálózathoz, hiszen így tudják a valós időben gyűjtött és elemzett adatokkal segíteni a cégeket a hatékonyabb működésben. Attól természetesen nem kell tartani, hogy egy intelligens szenzor öntudatra ébred, és arra szottyan kedve, hogy ellopja a cég titkos adatait.
Az azonban valós kockázat, hogy kiberbűnözők az ilyen készülékek hozzáféréseit használva okoznak károkat. Arra már öt éve is akadt példa, hogy egy feltört okoshűtőről küldték szét spameket ezreit. Az ilyen eszközöket sem szabad tehát kihagyni a személyazonosság-felügyelet hálója alól. Ha érzékeny adatokat kezelnek, akkor különösen fontos, hogy ugyanazokat a feltételeket szabják a tárgyak esetében, mint az emberek fiókjainál.
Gazdaság
175 év után új fejezet kezdődik a gazdasági kamarák életében
Egy új, határmenti gazdasági együttműködési kezdeményezés elindítását, valamint egy nagyszabású kulturális és kreatív ipart támogató mecenatúra program bevezetését jelentette be Nagy Elek, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a szervezet a 175 éves jubileumi rendezvényén.
Nagy Elek, aki tavaly, frissen megválasztott elnökként meghirdette a kamarai megújulás programját, felidézte a 19. század közepére visszanyúló kezdetekről, hogy Magyarországon 1850-ben Sopronban alakult meg az első kereskedelmi és iparkamara, majd rögtön ezt követően Pozsonyban és Pest-Budán, hogy aztán az egész országban elinduljon útjára a kamarai rendszer. 175 év után is ugyanaz a cél: erősíteni a gazdaságot, segíteni a vállalkozásokat, és a jövő kihívásaira választ adni.
A kamarai rendszer fennállásának 175. évfordulója alkalmából az MKIK a Magyar Nemzeti Bankkal együttműködésben kibocsát egy 175 Ft névértékű jubileumi emlékérmét. A magyar gazdaság önszerveződését ünneplő, limitált példányszámú érme különlegessége, hogy kereskedelmi forgalomban is érvényes.
Bejelentésre került, hogy az Eurochambres, az Európai Kereskedelmi és Iparkamarák Szövetsége támogatásával új Határmenti Bizottságok alakulására lesz lehetőség, amelyek célja a munkaerő szabad áramlásából fakadó feszültségek enyhítése, a gazdasági kapcsolatok erősítése, valamint az infrastrukturális és jogi akadályok csökkentése.
„A közös programban külön figyelmet kap a magyar–osztrák kapcsolatokban a közlekedési infrastruktúra fejlesztése és munkaerő-piaci integráció támogatása. Ez ebben a régióban kiemelten fontos”
– fűzte hozzá Pintér-Péntek Imre, az MKIK általános alelnöke, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.
A Kamara és a Magyar Művészeti Akadémia együttműködésében elindul egy országos mecenatúra program, amelynek célja a társadalmi felelősségvállalás erősítése, a vállalkozói szféra és a kulturális élet összekapcsolása, a kreatív ipar erősítése, valamint a fiatal művészek és alkotók támogatása.
„A gazdasági szféra és a művészet találkozása különleges értéket teremt a társadalomban. A partnerség révén a művészek szélesebb közönséghez juthatnak el, biztosabb anyagi háttérrel és inspiratív szakmai közeggel dolgozhatnak. Az együttműködés nemcsak két világ találkozása, hanem hidak építése: értékek, gondolatok és élmények áramlása a gazdaság és a kultúra között”
– hangoztatta Turi Attila, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke.
Az MKIK és a Kormány májusban aláírt stratégiai megállapodása keretében a Kamara gazdaságfejlesztési javaslatokat dolgozott ki a vállalkozások érdekében az iparstratégia átfókuszálásáról, az innovatív vállalkozások támogatásáról, a legkisebb vállalkozók terheink csökkentéséről és a vámintézkedések negatív hatásainak mérsékléséről.
„Többek között az áfa alanyi adómentesség értékhatárának emelését javasoltuk, eszerint 2026-ban 20 millióra, 2027-ben 22 millióra, 2028-ban pedig 24 millió forintra emelkedne a határ. A KKV-k adóterheinek a csökkentésére és az adóegyszerűsítésre is készítettünk egy ajánlást, az átalányadózók költséghányadának 40-ről 50 százalékra emelését, valamint a szociális hozzájárulási adó 112,5 százalékos szorzójának eltörlését szorgalmazzuk”
– nyilatkozta Balog Ádám, az MKIK alelnöke.
„A reneszánsz idején az ember került a középpontba, a kamarai megújulás középpontjában pedig a vállalkozó ember áll. A kamarai reneszánsz programja nem pusztán intézményi átalakulás, hanem szemléletváltás. A célunk, hogy a magyar vállalkozók érezzék: a kamara értük van, az ő lehetőségeiket segíti, támogatja. Ez a mi víziónk, és minden lépésünket ez vezérli”
– emelte ki Nagy Elek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Jelentős megtakarítás az önkormányzatoknál ‒ a tudatos településeknek áll a zászló
A nemzeti lobogó használata nemcsak hagyomány, de az önkormányzatok számára kötelezettség és költség is, ami még a falvakban is százezres kiadást jelent, a városokban pedig milliókról van szó.
Egy friss technológia segítségével a települések a zászlóhasználat költségein akár 50%-os megtakarítást is elérhetnek.
Sok olyan költség terheli a hazai önkormányzatok mindig forráshiányos kasszáját, amire a lakosság zöme nem is gondol. Ezek egyike, hogy Magyarországon nemcsak a hagyomány, hanem a törvény is kötelezi az önkormányzatokat a középületek fellobogózására az év minden napján, de bizonyos alkalmakkor is — mint például nemzeti ünnepek és egyéb helyi események ‒ szintén emelik az ünnep hangulatát. A nemzeti jelképekről szóló jogszabály nemcsak a zászlók használatát írja elő, de azt is, hogy ezeket megfelelő állapotban szabad csak kitűzni, hiszen egy megfakult, szakadt vagy koszos zászló nyilvánvalóan méltatlan az eredeti küldetésére. Ennek ellenére ‒ nyilván forráshiány miatt ‒ országszerte sok rossz példát látni. A helyzet oka, hogy a területenként változó erősségű szél, a hazánkban jellemző, magas UV-sugárzás idő előtt tönkreteszi a kültéri zászlókat. Egy itthon újdonságnak számító, friss technológia azonban érdemben tud javítani ezen a helyzeten, akár kétszeresére emelve azok hasznos élettartamát.
Nyári időszakban egy folyamatosan kihelyezett zászló funkcionális élettartama mindössze néhány hónap lehet, különösen például az Észak-Dunántúlhoz hasonló, erősen széljárta helyeken. Ha figyelembe vesszük, hogy egy kültéri zászlónak hosszú ideig színhelyesnek, élénknek, kontrasztosnak kell lennie, ez gyakran ennél is kevesebb lehet ‒ mutatott rá Papp János, az egyik legnagyobb múltú magyar gyártó, a Poliform vezetője.
Ezt az élettartamot emeli nagyjából duplájára a speciálisan kezelt, erősített kivitelű anyagok használata és egy új, ehhez illeszkedő, hazánkban unikálisnak számító nyomtatási technológia. Ez akár kevesebb, mint a felére csökkentheti a magyar települések vonatkozó éves költségét. Ez a teljes büdzsében nyilván nem domináns tétel, de plusz néhány százezer vagy millió forintnak minden önkormányzatnál van helye, miközben ez nemcsak pénz kérdése. Ugyanilyen fontos, hogy az önkormányzatok a zászlókultúrával is példát mutassanak a települések lakosainak, vállalkozásainak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
További adócsökkentéseket javasol a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A Magyarország Kormánya és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) közötti stratégiai megállapodás keretében múlt héten lezajlott egyeztetésen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Nagy Elek, az MKIK elnöke elvekben állapodtak meg a vállalkozások működését támogató intézkedésekről.
Ennek folyományaként a Kamara első körben a KKV-k adóterheinek a csökkentésére és az adóegyszerűsítésre tesz javaslatokat a kormánynak.
Az MKIK múlt csütörtökön bejelentette az áfa alanyi adómentességi határ többlépcsős emelésére tett javaslatát, amely szerint a következő három évben 20, 22, majd 24 millió forintra nőne a határ. A legkisebb vállalkozások érdekében a kamara most újabb intézkedéseket is javasol:
- az átalányadózók költséghányadának 40-ről 50 százalékra emelését, valamint
- a szociális hozzájárulási adó 112,5 százalékos szorzójának eltörlését.
Ezek a javaslatok összességében mintegy 5 százalékpontos adócsökkentést jelentenének az érintett vállalkozások számára.
A Kamara a különböző nagyságú KKV-kat érintő adórendszer könnyítésén dolgozik. Míg az előző intézkedések a legkisebbeknek áfa- és átalányadó-könnyítéseket tartalmaztak, addig a növekedésnek indult vállalkozások részére a kisvállalati adó (KIVA) bővítése hozhat tehercsökkentést. Jelenleg a KIVA-ba legfeljebb 50 fő létszám és 3 milliárd forintos árbevétel mellett lehet belépni, bennmaradási korlátként pedig 100 fő és 6 milliárd forint érvényes. Ezek a határok évek óta változatlanok.
Az MKIK javaslata szerint a mutatókat célszerű megduplázni – így 100 főig és 6 milliárd forint árbevételig lehetne belépni, illetve 200 főig és 12 milliárd forint árbevételig maradni a rendszerben. Ez lehetőséget teremtene arra, hogy több ezer, növekedni szándékozó kis- és középvállalkozás is élhessen ezzel az egyszerűbb és kedvezőbb adózási formával. Az intézkedés a kamara számításai szerint mintegy 3–5 ezer vállalkozást és nagyjából 150 ezer munkavállalót érinthet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság5 nap ago
Otthon Start hitel: ezért lehet életveszélyes már most lefoglalózni bizonyos ingatlanokat
-
Ipar2 hét ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Gazdaság7 nap ago
Több milliós megtakarítás: még ingatlanár-robbanáskor is verhetetlen lesz a 3 százalékos lakáshitel
-
Mozgásban2 hét ago
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
-
Tippek2 hét ago
Idén is a budapesti PlayIT ad otthont a T-esports Championship döntőjének
-
Gazdaság1 hét ago
Sokmilliós egyszeri kiadást jelent majd Otthon Start hitelből vásárolni ingatlant
-
Ipar1 hét ago
2,7 milliárd forintos beruházással lép szintet a SPAR logisztikája
-
Gazdaság2 hét ago
Gyorsítósáv: a vállalatok hatékonyságát támogatja a Széchenyi István Egyetem tudásbázisához kapcsolódó cég egyedülálló fejlesztése