Connect with us

Gazdaság

Délkelet-Európa vezető pénzintézetei az IBM-mel gyorsítják a digitális transzformációt

A pénzügyi szolgáltatások világa rendkívül gyorsan változik és fejlődik: az új belépők, a megváltozó fogyasztói szokások és a számos új szabályozás indukálják elsősorban a bankszektor folyamatos és jelentős átalakulását.

Ennek kapcsán Novica Ninic, az IBM közép- és kelet-európai integrációs és fejlesztési felhő-értékesítési vezetője blogjában kifejti: a banki termékek fogyasztói soha nem voltak még ennyire hozzákötve az online és digitális világhoz; az ügyfelek, a sokuk számára életre szóló és kulcsfontosságú partnert jelentő pénzügyi intézményektől olyan online szolgáltatásokat várnak, amelyek bárhol és bármikor, kényelmesen igénybe vehetők.

Az online és az internetes bankolás Délkelet-Európában folyamatosan bővül, a régió legtöbb bankja már bevezette és elkezdte népszerűsíteni online banki platformjait. Az ügyfelek könnyen választhatnak a szolgáltatások közül, a technológia mára a megkülönböztetés egyik sarkpontja lett, és versenyelőnyt jelent a piacon.

Az Információ és Kommunikáció Technológiára (IKT vagy angolul ICT) fordított összegek Közép- és Kelet-Európában – beleértve a délkelet-európai országokat is – továbbra is emelkednek és az IDC (International Data Corporation) által kiadott egyik új jelentés szerint (Worldwide Semiannual IT Spending Guide: Industry and Company Size) 2019-ben elérik a 127,3 milliárd dollárt.

Az IKT-piaci költések terén az iparági szektorok összehasonlításban a távközlési és a bank szektor áll az első helyen. A bankok az erősödő versenyre adott válaszként a digitalizációba és a folyamataik automatizálásába fektetnek. Olyan új funkciókat és szolgáltatások fejlesztenek, amelyek még tovább javítják a bankolás élményét. Ilyen tipikus fejlesztések például a digitalizált ügyfélregisztráció, (digital onboarding), az azonnali hitelezés vagy a kognitív, mesterséges intelligenciára épülő pénzügyi tanácsadás.

Novica Ninic véleménye szerint 2019-ben és azt követően is a technológia marad a fő fókuszban a pénzintézetek esetében, függetlenül azok méretétől. A vezető bankok folytatni fogják az új technológiák bevezetését olyan területeken, mint a robotizált folyamat feldolgozás, az automatizált adatbányászat, fejlett adatelemzés, a mesterséges intelligencia pénzügyi bűncselekmények elleni felhasználása vagy a banki infrastruktúra korszerűsítése. Mindezekkel magas szintű, személyre szabott élményt és az ügyfelek igényeihez igazított szolgáltatásokat nyújtanak majd, minden esetben biztonságos körülmények között.

Az IBM a THINK South East Europe Summit-on mutatta be azokat a régióban tevékenykedő pénzügyi szolgáltató cégeket, amelyek az IBM-től kértek segítséget digitális megújulásukhoz és a kiemelkedő ügyfélélmény biztosításához:

  • A Bankart szlovéniai pénzforgalmi szolgáltató, az IBM-mel együttműködve építette fel a PSD2-hez (Payment Services Directive 2.), vagyis az Európai Unió fizetési szolgáltatásokra vonatkozó direktívájához illeszkedő nyílt bankolási platformját. Ily módon az IBM-mel együtt a Bankart egy egységes PSD2 platformot kínál 11 szlovén banknak, annak érdekében, hogy azok meg tudjanak felelni az EU direktívájának és lehetővé tegye számukra a digitalizálást, a nyílt bankolás szemléletének alkalmazásában.
  • Horvátországban a Zagrebačka banka (ZABA) összefogott az IBM-mel, hogy új szolgáltatásokat vezessen be vállalati ügyfelei és lakossági felhasználói számára.

A ZABA a DevOps gyakorlatát alkalmazta az alapvető üzleti alkalmazások telepítésének automatizálásához az IBM UrbanCode Deploy segítségével, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy alkalmazásokat fejlesszenek, teszteljenek, telepítsenek és monitorozzanak gyorsan, jó minőségben és kontrolláltan.

Johannes Maurer_Bernhard Gotze

Ennek eredményeként a Zagrebačka banka fenntartva a folyamatos fejlődést, felgyorsítja az alkalmazások fejlesztésének sebességét és emeli a fejlesztési munka minőségét, valamint képessé vált arra, hogy az ügyfélélmény további fokozása érdekében, gyorsabban alakítson ki és telepítsen új szolgáltatásokat.

  • NLB Group, a szlovákiai székhellyel és Délkelet-Európára vonatkozóan exkluzív stratégiai fókusszal rendelkező pénzügyi csoport összefogott az IBM-vel adatmenedzsmentje digitális transzformációjának felgyorsítása érdekében. Az NLB egy adatkezelési központot fog építeni, amely teljes körű integrációs és mesterséges intelligencia képességeket kínál. Ez lehetővé teszi a bank minden üzleti és informatikai felhasználójának – részlegektől függetlenül -, hogy megalapozottabb döntéseket hozzon azáltal, hogy holisztikus képet kap a vállalat adatairól, beleértve a belső és külső forrásokból – mint például a közösségi média, weboldalak, stb. – származó strukturált és strukturálatlan adatokat.

A megoldás az IBM technológiáját és szolgáltatásait integrálja a bank adataival, a modern adatkezelés és a fejlett elemzési megoldás biztosításának érdekében.

  • A cég által kiszolgált piacok változatos gazdasági és jogi szempontrendszere miatt a magyar székhelyű OTP Csoport több leányvállalaton keresztül nyújt globális pénzügyi szolgáltatásokat Délkelet-Európában. A cég K+F részlege olyan korszerű megoldásokat alkalmaz, mint a mesterséges intelligencia és a Blockchain, olyan nyílt forrású technológiákon, mint az IBM OpenPower szerverek. Ennek hatására a pénzintézet képes felszabadítani a technológiában rejlő összes lehetőséget, hogy a termelésfejlesztés területén felgyorsítsa a piacra jutást, és sikeresen működtessen nagyon hatékony üzleti megoldásokat a piacon.
  • Bulgáriában a DSK Bank az IBM SPSS-t választotta az ügyfélszolgálati és kockázat elemző munka felgyorsításához a hatékony és pontos hitelkockázat-elemzés segítségével.

Az SPSS körülbelül hatszor gyorsabbá fog tenni egy átlagos hitelbírálatot, néhány percre rövidítve az időt az elbírálásig.

Boris Ederov, a DSK Bank lakossági hitelkockázat igazgatóságának vezetője elmondta:

„Az IBM SPSS kulcsszerepet játszik a DSK Bank digitális transzformációjában. A fogyasztói hitelbírálat egy meghatározó első lépés, és további hatalmas lehetőségek rejlenek ebben a technológiában, hogy prediktív elemzéseket építsenek más kulcsfontosságú folyamatokba, mint például az ügyfélmegtartás és a termékajánlások. Azáltal, hogy a megoldás egyetlen platformot kínál minden kockázatértékelési és döntéshozatali folyamatunkhoz, az SPSS erős alapot teremt nekünk a jövőbeli növekedéshez. ”A DSK bank 2017-ben az IBM Cloudot választotta az alapvető banki rendszereinek üzemeltetésére.”

  • Az UniCredit Bulbank Bulgáriából, az IBM Security-hez fordult annak érdekében, hogy olyan területeken bővítse tapasztalatait mint az adat és információvédelem, felhasználói hitelesítés /azonosítás, hozzáférés-kezelés és adatvédelem. Roberto Furesi, az Unicredit BulBank biztonsági osztályának vezetője megjegyzi: „A biztonság a szervezet egészén átívelő csapatmunka, nem pedig önálló funkció. Mindenki önmagában biztonsági menedzser.”
  • A Banca Intensa Szerbiában az IBM API Connect platformot választotta, hogy az innováció révén felszabadítsa a belső applikációkban és adatokban rejlő lehetőségeket. A platform segít, hogy üzleti lehetőségeik kibővítésére vonatkozó céljaikat megvalósítsák. A pénzintézet a hagyományos üzleti tevékenységeken túl, új piacokra is szeretne belépni és ezzel új bevételi lehetőségekre szert tenni, mindezekkel szerezve versenyelőnyt és előmozdítva az innovációt.
  • A Societe Generale Serbia Bank optimalizálta és automatizálta a „Know Your Customer”, azaz ismerd meg ügyfeled programjának folyamatait az adatminőség javítása, az átvilágítási folyamatok végrehajtása és az ügyfélbevezetés (onboarding) idejének rövidítése érdekében. A folyamat-automatizálási projekt eredményeként a banki folyamatok és az új ügyfélelek szerződtetése 5-10-szeresére gyorsult. A bank ügyfélportfóliója megfelel a Societe Generale nemzeti és csoportszabályainak, valamint a szerb nemzeti AML- CFT-jogszabályoknak is. Ezek az új optimalizált folyamatok az IBM Business Automation Workflow és az IBM Integration Bus platformokon futnak, amelyek lehetővé teszik, hogy egyszerűbbé váljon a szabályozási változások alkalmazása, a nehézségek felismerése, és megbízható jelentések készítése.
  • A Raiffeisen Románia az IBM Cloud Watson Assistant szolgáltatását választotta. Az IBM Felhőn futó szolgáltatás megújítja a cég humánerőforrás-osztályát azáltal, hogy innovatív virtuális ügynököt von be a szervezet működésébe, hogy így támogassa a cég alkalmazottait a HR-rel kapcsolatos ügyeik intézésében és azonnali hozzáférést biztosítson számukra a releváns információkhoz.

A gyakran felmerülő kérdések kezelése mellett a virtuális ügynök a közeljövőben beépül a cég belső rendszereikbe is, hogy dinamikus segítséget nyújtson az alkalmazottaknak olyan személyes ügyekben is mint például szabadság igénylése és egyéni munkavállalói dokumentumok létrehozása. A platformon az összes felhasználói interakció román nyelven zajlik. Az IBM Watson Assistant tartalmait a Raiffeisen és az IBM szakértői egy csapatként együttműködve fejlesztették ki a project során.

A fenti példák is azt támasztják alá, hogy a pénzügyi szolgáltatóipar sok területen alakul át a digitalizáció hatására és, hogy ebben az IBM technológiája vezető szerepet tölt be. Egyetlen más vállalat sem támogatja nagyobb mértékben a világ banki infrastruktúráját.

Az IBM ma a világ bankjainak 90%-ában biztosít back office támogatást, a 20 legfontosabb Fortune 500-as bank és pénzintézet közül, pedig 19 az IBM Cloud szolgáltatását használja.

Korábban még soha nem fordult ennyi bank az IBM-hez technológiai szakértelme miatt – ideértve a felhő szolgáltatást, a mesterséges intelligenciát, a biztonságot, a központi egységet és működést biztosító rendszereket (mainframe), a blockchain-t és most még a Quantumot is -, hogy foglalkozzon a pénzügyi szolgáltatók üzleti modelljének átalakításával, amelyeket a változó fogyasztói igények, a verseny új formái és a növekvő szabályozási követelmények alakítanak.

Lásd az IBM banki és pénzügyi piacoknak szóló megoldásait

Gazdaság

Az Ennoconn megerősítette együttműködését a Prologisszal

Az ipari informatikai rendszerek globális gyártója 40 000 négyzetméternyi területről hosszabbított szerződést

Az Ennoconn és a Prologis megújították szerződésüket, melynek értelmében az Ennoconn tovább bérli a Prologis Park Budapest-Sziget területén található 40 000 négyzetméter alapterületű ipari raktárépületet, melyből 10 000 négyzetméter gyártási területet képez. A megállapodásban az iO Partners ingatlanügynökség is közreműködött. Az Ennoconn, mint a globális vezető szerepet betöltő vállalat az integrált felhőüzemeltetési szolgáltatások, ipari IoT és beágyazott technológia területén, igénybe vette a Prologis egyedi bérleti konstrukcióját, amely lehetővé teszi számára a hosszú távú tervezést fix üzemeltetési díjjal és előre kalkulálható költségekkel a bérleti szerződés teljes időtartama alatt.

„Az Ennoconn nagy örömmel jelentette be, hogy hosszabbítja együttműködését a Prologisszal, hiszen a cég szakértelme és megbízhatósága elengedhetetlen partneri szerepet biztosít számunkra a hosszú távú céljaink megvalósításában. Világszínvonalú létesítményünkben továbbra is kiszolgáljuk az NCR (jelenleg NCR Atleos és NCR Voyix) amerikai tulajdonú vállalatot hardver szinten. A helyi üzem a „low volume-high mix” technológiai környezetben gyártja a legkorszerűbb ATM-eket, POS (Point of Sale) terminálokat, KIOSK-okat és önkiszolgáló pénztárgépeket, immár 2006 óta”

– mondta Kenderesi Loránd, az Ennoconn Mérnökségi, Új Termékbevezetési és Létesítménygazdálkodási Igazgatója. „A raktár tökéletesen alkalmas arra, hogy a globális ellátási láncunkba integráljuk az összes helyi, európai, valamint a közép- és távol-keleti országokat, és a jövőben is kulcsfontosságú szerepet játszik majd működésünk zavartalan fenntartásában.”

A nemzetközi tevékenységi- és működési körrel rendelkező vállalat, amely így más országokat is kiszolgál majd a raktárépületen keresztül, többek között kiváló stratégiai elhelyezkedése miatt választotta ismét a Prologis Park Budapest-Sziget épületét, mert a Budapest belvárosától mindössze 17 km-re, a szigetszentmiklósi Leshegy Ipari Parkban lévő helyszín hatékony elérést biztosít a nemzetközi repülőtérhez, az M1-es, M5-ös és M7-es autópályákhoz. Továbbá az épület magas színvonalú kialakítása – például a telepített LED világítás – révén a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe véve végezheti működését az Ennoconn.

Nagy büszkeséggel tölt el minket, hogy az Ennoconn a folytonosság mellett döntött és választása ismét a mi épületünkre esett

– mondta Gárdonyi Lóránd, a Prologis Magyarország ingatlangazdálkodási- és ügyfélélmény igazgatója.

Sosem vesszük készpénznek, hogy ügyfeleink velünk maradnak, de mindent megteszünk, hogy a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsuk, segítséget adjunk az üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő kérdésekben, a Clear Lease konstrukciónkkal stabilitást és jó tervezhetőséget vigyünk az ügyfeleink életébe, és fenntartható stratégiai megoldásaink révén hosszú távon biztosítsuk partnereink zavartalan működését.”

„Hiszünk abban, hogy a jó együttműködés alapja az ügyfélre szabott odafigyelés, ezért kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ügyfeleink minden helyzetben megbízható partnerként tekinthessenek ránk

– tette hozzá Hunyadi Zsuzsanna, a Prologis Magyarország bérbeadásért és ügyfélelégedettségért felelős igazgatója.

Célunk, hogy ne csupán szolgáltatást nyújtsunk, hanem valódi értéket teremtsünk partnereink számára. Folyamatos párbeszédre törekszünk, hogy pontosan értsük ügyfeleink igényeit, és azokra rugalmas, innovatív megoldásokkal tudjunk reagálni. A hosszú távú kapcsolat és az ügyfeleink sikere számunkra is közös eredmény.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Soha ennyi pénz nem hevert még parlagon a lakosságnál

Rekordszintre, 11 200 milliárd forint fölé ugrott februárra a lakossági számlákon lévő folyószámlabetétek állománya, vagyis tovább nő a lekötés nélküli pénzek mennyisége a lakosságnál.

Mindez annak ellenére van így, hogy már a klasszikus lekötött betéteknél is akadnak versenyképes kamatokat kínáló konstrukciók a bankoknál – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Korábban soha nem látott szintre, 11 238,8 milliárd forintra emelkedett februárra a lakosságnál lévő látra szóló és folyószámlabetétek állománya, ami éves összevetésben több mint 16 százalékos növekedés a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint.

„Ennek nyomán a teljes lakossági betétállomány több mint 84 százaléka már lekötés nélkül pihen a folyószámlákon, amire szintén nem akadt eddig példa”

– hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Hozzátette: a megugrásban nyilvánvalóan meghatározó szerepük lehet a lakossági állampapírok kamatkifizetéseinek is, amelyek az első negyedévben több száz milliárd forinttal dobhatták meg a kimutatott állományt.

„Ezzel együtt ekkora mennyiségű pihenő pénz még akkor is figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy a lakossági számlákon lévő összeg jelentős része napi kiadásokat szolgál”

– mutatott rá a szakértő. Hozzátette: arra is számítani lehet, hogy ekkora mennyiségű szabad pénz nem marad tartósan a lakossági számlákon, előbb-utóbb helyet keres majd magának.

Már léteznek versenyképes lekötött betéti ajánlatok 

Gergely Péter szerint bizonyos szempontból érthető, hogy az utóbbi években fokozatosan emelkedett a folyószámlabetétek mennyisége és aránya a lakosságnál, hiszen a lekötött betéti kamatok hosszú ideig nulla és egy százalék között mozogtak.

Mára viszont – hívta fel a figyelmet – megváltozott a helyzet, és a különböző befektetési alapok – illetve a lakossági állampapírok – mellett a lekötött betéteknél is találni versenyképes kamatot kínáló konstrukciókat, igaz, a BiztosDöntés.hu lekötött forintbetét kalkulátora szerint a jó kamatokhoz többnyire bizonyos feltételeket is teljesíteni kell.

A Gránit Bank eBank nevű konstrukciójánál most évi 6,5 százalék az akciós kamat: a betét futamideje három hónap, a leköthető összeg pedig minimum 50 ezer, legfeljebb 30 millió forint lehet. Az eBank betétnél az akciós kamat feltétele ugyanakkor, hogy friss megtakarítást helyezzen el az ügyfél, és – ahogy ez a konstrukció nevéből is sejthető – rendelkezzen aktivált mobilbankkal a pénzintézetnél, és havonta legalább 400 ezer forint jóváírás érkezzen a számlájára.

A Gránit Bank a rövid lejáratú forintbetéti konstrukciók között szintén kínálatban tartja a KamatMax betétjét, ahol a futamidő hat hónap, az elérhető éves kamat pedig 5 százalék. Itt az a feltétel, hogy az ügyfél a futamidő alatt havonta legalább 20 ezer forintért – vagyis összesen 120 ezer forintért – vásároljon a Gránit Bank által kibocsátott kártyával.

A MagNet Banknál a Prizma betéttel lehet kedvező éves kamatokat elérni. Ennél a konstrukciónál több futamidő is létezik: a legmagasabb, évi 6,62 százalékos kamatot a három hónapos lejáratnál lehet elérni, míg a hat hónapos futamidőnél évi 6,45, a 12 hónaposnál pedig 4,61 százalékos az elérhető éves kamat. Itt a legkisebb leköthető összeg 500 ezer forint, ami kizárólag új forrás lehet.

Az OTP Bank Prémium Forint Betétjénél most 6 százalékos az éves kamat – itt a lejárat egyébként hat hónapos –, viszont ebbe a konstrukcióba kizárólag azok az ügyfelek helyezhetik el megtakarításaikat, akik rendelkeznek lakossági Bázis Számlával, amihez Prémium Next szolgáltatás is kapcsolódik.

Visszatértek a kombinált betétek, két számjegyű is lehet az éves kamat

Két pénzintézet a befektetési jegyekkel kombinált betéteket is visszahozta a kínálatba: ezek lényege, hogy az elhelyezett pénznek csak egy része kerül lekötött betétbe, a másik részt a pénzintézet által forgalmazott valamelyik alap befektetési jegyeiben lehet elhelyezni. A betéti rész kamata ezeknél a konstrukcióknál nagyon vonzó, a befektetési rész hozama viszont már a kiválasztott alap teljesítményén múlik.

A CIB Bank CIB Tandem megtakarítás nevű kombinált betétjénél a betéti részbe egyharmad, míg a befektetési részbe kétharmad része kerül az elhelyezett összegnek. A betéti rész futamideje 3 hónap, a legkisebb, itt elhelyezhető összeg pedig százezer forint. A betéti részre fizetett kamat ennél a konstrukciónál alapesetben évi 7 százalék, ám a prémiumbanki (Magnifica néven futó) szolgáltatásra jogosult ügyfeleknek évi 10 százalékos kamatot kínál a pénzintézet.

A Gránit Bank Hozampáros néven futó betétjénél 4 hónapos futamidőre lehet lekötni a betéti részben elhelyezett pénzt, szintén igen attraktív, évi 8 százalékos kamat mellett. Ennél a terméknél fele-fele részben oszlik meg a betéti részben és a Gránit befektetési jegyekben elhelyezett összeg, amelynek el kell érnie a 200-200 ezer forintot. Fontos feltétel viszont, hogy ez a konstrukció csak a pénzintézethez frissen behozott pénzzel vehető igénybe.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Több mint 10 ezer mérnök kellene a magyar gazdaságba

Magyarország könnyen a közepesen fejlett országok csapdájába reked, ha a nálunk megtermelt GDP továbbra sem teszi lehetővé azokat a fejlesztéseket, amelyekre az gazdaságunknak égető szüksége lenne.

Ahhoz, hogy ezt elkerüljük a mostaninál jóval több képzett mérnök szakembert kellene csatasorba állítani, akik révén nagyobb hozzáadott értékű tevékenységekkel bővülhetne a hazai ipari kibocsátás. A korszerű technológiák, technikák tudásalapú munkahelyet követelnek és ezek elképzelhetetlenek hozzáértő, felkészült és nem utolsósorban jól fizetett műszaki diplomások nélkül – áll az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) friss állásfoglalásában, ami kitér arra is, hogy tartósan nagy a deficit a hazai felsőfokú mérnökképzésben. A Szövetség becslése szerint ennek negatív következményeként már most több mint 10 ezer mérnök hiányzik a gazdaságból.

„Hazánk nem áll túl jól a hatékonyság és versenyképesség terén. Ennek az a legfőbb oka, hogy viszonylag magas az olyan cégek aránya, amelyek az összeszerelési tevékenységük miatt csak alacsony hozzáadott értéket produkálnak. Hovatovább ezeknek a vállalatoknak a munkavállalói jellemzően bruttó 300 ezer forintos minimálbér környékén keresnek, aminek az adóvonzatai a központi költségvetésen se sokat segítenek. Ha ez így marad a közepesen fejlett országok csapdájában rekedünk. Ebből egyebek közt úgy keveredhetünk ki, ha jelentősen növeljük a műszaki végzettségű diplomások arányát, akikre építve nagyobb hozzáadott értéket képviselő tevékenységek telepíthetőek be az országba.”

– mondta Dr. Ábrahám László, az EJMSZ elnöke.

A szakember szerint a műszaki szakemberek utánpótlása több kihívással is küzd. Bár sok a középiskolás, de kevesen választják közülük a mérnöki szakokat. A szakképző centrumokban már több diák jár, mint gimnáziumba, de ha végeznek a java részük, szakmával a kézben, továbbtanulás helyett munkába áll. Őket az összeszerelő üzemek csábítják is magukhoz. Sajnos a gimnáziumokból kilépő diákok sem a műszaki egyetemeket veszik célba, mert nem ismerik a mérnöki pályákban rejlő lehetőségeket. Az egyetemekre bekerülő fiatalok nagyszámú lemorzsolódása pedig az utolsó csepp a pohárban, ami a hazai mérnökpopuláció bővülése ellen hat.

Az EJMSZ a megoldást egy jól átgondolt, az egész oktatást felölelő programban látja, ahol az egyes impulzusok egymást erősítve orientálják a fiatalokat a műszaki pályák felé. Ennek a folyamatnak az első lépéseként már az óvodában érdemes lenne a robotokról, a különböző technikai megoldásokról vizuális előadásokat, bemutatókat tartani, mert ebben a korban még a gyerekek nyitottsága, befogadóképessége maximális a fiúk és a lányok közt egyaránt. Erre vonatkozó tapasztalatokkal a Szövetség is rendelkezik a STEMOvee programjának köszönhetően.

Második lépcsőben az általános – és középiskolákban szakköri foglalkozások keretében kellene arra ösztönözni a diákokat, hogy a legkülönbözőbb területeken alkossanak. Erre az élményalapúságra nem csak a szakkörökben, hanem a teljes STEM oktatásban szükség lenne, hogy fel lehessen ébreszteni és fenn lehessen tartani mind a fiúkban, mind a leányokban a műszaki pálya iránti érdeklődést.  Különösen fontos lenne ez a lányok esetében, akiknek a tanulmányi eredménye a STEM tárgyakban jobb is, mint a fiúknak az EJMSZ saját felmérései szerint.  Az önbizalmuk viszont sokszor elveszik, ahogy a mérnöki pályához közelednének és a műszaki egyetemeken alig 8-10%-ra csökken az arányuk, eltekintve egy – két olyan területet, mint a vegyészet vagy az építő- és építészmérnöki szak.

Dr. Ábrahám László úgy látja, ha lányok számát 50% közelébe lehetne tornázni, akkor jelentős javulás érhetnénk el. Nem csak a mérnökök mennyiségét, de a minőségét tekintve is, mert ők a tapasztalatok szerint precízebben dolgoznak és a teljes munkafolyamatot végig viszik, míg a férfiak 80-90%-os készültségnél már újabb projekt után néznek. A helyzeten a lányoknak szervezett külön programokkal (céglátogatás, női mérnökökkel való kötetlen. pályaorientációs találkozások, mentorálás) lehetne sikeresen változtatni. A tavalyi évben az EJMSZ Női mérnök leszek programjában közel 400 középiskolás lány vett részt. A körükben végzett attitűdmérés egyértelműen arról tanúskodik, hogy a kapott információknak köszönhetően tudatosabban fordultak a mérnöki pályák felé, vagy szűnt meg a bizonytalanságuk a pályaválasztásukat illetően.

A Szövetség elnöke ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy az EJMSZ-éhez hasonló kezdeményezések korántsem elegendőek a markáns változás eléréhez. Mindenképpen nemzeti szintű összefogásra van szükség a cégek, oktatási intézmények és a kormányzat bevonásával, hogy jelentősen növekedjen a mérnökök száma. Hosszútávon pedig az ő révükön is bővüljön a GDP és végső soron hazánk kiemelkedhessen a közepesen fejlett országok csapdájából. A 2025. március 5-én, a BME-n szervezett, Lányok a – STEM – porondon elnevezésű EJMSZ konferencián a műszaki területen meghatározó ipari és oktatási szereplők egyértelműen az összefogás mellett tették le a voksukat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss