Connect with us

Gazdaság

Délkelet-Európa vezető pénzintézetei az IBM-mel gyorsítják a digitális transzformációt

A pénzügyi szolgáltatások világa rendkívül gyorsan változik és fejlődik: az új belépők, a megváltozó fogyasztói szokások és a számos új szabályozás indukálják elsősorban a bankszektor folyamatos és jelentős átalakulását.

Ennek kapcsán Novica Ninic, az IBM közép- és kelet-európai integrációs és fejlesztési felhő-értékesítési vezetője blogjában kifejti: a banki termékek fogyasztói soha nem voltak még ennyire hozzákötve az online és digitális világhoz; az ügyfelek, a sokuk számára életre szóló és kulcsfontosságú partnert jelentő pénzügyi intézményektől olyan online szolgáltatásokat várnak, amelyek bárhol és bármikor, kényelmesen igénybe vehetők.

Az online és az internetes bankolás Délkelet-Európában folyamatosan bővül, a régió legtöbb bankja már bevezette és elkezdte népszerűsíteni online banki platformjait. Az ügyfelek könnyen választhatnak a szolgáltatások közül, a technológia mára a megkülönböztetés egyik sarkpontja lett, és versenyelőnyt jelent a piacon.

Az Információ és Kommunikáció Technológiára (IKT vagy angolul ICT) fordított összegek Közép- és Kelet-Európában – beleértve a délkelet-európai országokat is – továbbra is emelkednek és az IDC (International Data Corporation) által kiadott egyik új jelentés szerint (Worldwide Semiannual IT Spending Guide: Industry and Company Size) 2019-ben elérik a 127,3 milliárd dollárt.

Az IKT-piaci költések terén az iparági szektorok összehasonlításban a távközlési és a bank szektor áll az első helyen. A bankok az erősödő versenyre adott válaszként a digitalizációba és a folyamataik automatizálásába fektetnek. Olyan új funkciókat és szolgáltatások fejlesztenek, amelyek még tovább javítják a bankolás élményét. Ilyen tipikus fejlesztések például a digitalizált ügyfélregisztráció, (digital onboarding), az azonnali hitelezés vagy a kognitív, mesterséges intelligenciára épülő pénzügyi tanácsadás.

Novica Ninic véleménye szerint 2019-ben és azt követően is a technológia marad a fő fókuszban a pénzintézetek esetében, függetlenül azok méretétől. A vezető bankok folytatni fogják az új technológiák bevezetését olyan területeken, mint a robotizált folyamat feldolgozás, az automatizált adatbányászat, fejlett adatelemzés, a mesterséges intelligencia pénzügyi bűncselekmények elleni felhasználása vagy a banki infrastruktúra korszerűsítése. Mindezekkel magas szintű, személyre szabott élményt és az ügyfelek igényeihez igazított szolgáltatásokat nyújtanak majd, minden esetben biztonságos körülmények között.

Az IBM a THINK South East Europe Summit-on mutatta be azokat a régióban tevékenykedő pénzügyi szolgáltató cégeket, amelyek az IBM-től kértek segítséget digitális megújulásukhoz és a kiemelkedő ügyfélélmény biztosításához:

  • A Bankart szlovéniai pénzforgalmi szolgáltató, az IBM-mel együttműködve építette fel a PSD2-hez (Payment Services Directive 2.), vagyis az Európai Unió fizetési szolgáltatásokra vonatkozó direktívájához illeszkedő nyílt bankolási platformját. Ily módon az IBM-mel együtt a Bankart egy egységes PSD2 platformot kínál 11 szlovén banknak, annak érdekében, hogy azok meg tudjanak felelni az EU direktívájának és lehetővé tegye számukra a digitalizálást, a nyílt bankolás szemléletének alkalmazásában.
  • Horvátországban a Zagrebačka banka (ZABA) összefogott az IBM-mel, hogy új szolgáltatásokat vezessen be vállalati ügyfelei és lakossági felhasználói számára.

A ZABA a DevOps gyakorlatát alkalmazta az alapvető üzleti alkalmazások telepítésének automatizálásához az IBM UrbanCode Deploy segítségével, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy alkalmazásokat fejlesszenek, teszteljenek, telepítsenek és monitorozzanak gyorsan, jó minőségben és kontrolláltan.

Johannes Maurer_Bernhard Gotze

Ennek eredményeként a Zagrebačka banka fenntartva a folyamatos fejlődést, felgyorsítja az alkalmazások fejlesztésének sebességét és emeli a fejlesztési munka minőségét, valamint képessé vált arra, hogy az ügyfélélmény további fokozása érdekében, gyorsabban alakítson ki és telepítsen új szolgáltatásokat.

  • NLB Group, a szlovákiai székhellyel és Délkelet-Európára vonatkozóan exkluzív stratégiai fókusszal rendelkező pénzügyi csoport összefogott az IBM-vel adatmenedzsmentje digitális transzformációjának felgyorsítása érdekében. Az NLB egy adatkezelési központot fog építeni, amely teljes körű integrációs és mesterséges intelligencia képességeket kínál. Ez lehetővé teszi a bank minden üzleti és informatikai felhasználójának – részlegektől függetlenül -, hogy megalapozottabb döntéseket hozzon azáltal, hogy holisztikus képet kap a vállalat adatairól, beleértve a belső és külső forrásokból – mint például a közösségi média, weboldalak, stb. – származó strukturált és strukturálatlan adatokat.

A megoldás az IBM technológiáját és szolgáltatásait integrálja a bank adataival, a modern adatkezelés és a fejlett elemzési megoldás biztosításának érdekében.

  • A cég által kiszolgált piacok változatos gazdasági és jogi szempontrendszere miatt a magyar székhelyű OTP Csoport több leányvállalaton keresztül nyújt globális pénzügyi szolgáltatásokat Délkelet-Európában. A cég K+F részlege olyan korszerű megoldásokat alkalmaz, mint a mesterséges intelligencia és a Blockchain, olyan nyílt forrású technológiákon, mint az IBM OpenPower szerverek. Ennek hatására a pénzintézet képes felszabadítani a technológiában rejlő összes lehetőséget, hogy a termelésfejlesztés területén felgyorsítsa a piacra jutást, és sikeresen működtessen nagyon hatékony üzleti megoldásokat a piacon.
  • Bulgáriában a DSK Bank az IBM SPSS-t választotta az ügyfélszolgálati és kockázat elemző munka felgyorsításához a hatékony és pontos hitelkockázat-elemzés segítségével.

Az SPSS körülbelül hatszor gyorsabbá fog tenni egy átlagos hitelbírálatot, néhány percre rövidítve az időt az elbírálásig.

Boris Ederov, a DSK Bank lakossági hitelkockázat igazgatóságának vezetője elmondta:

„Az IBM SPSS kulcsszerepet játszik a DSK Bank digitális transzformációjában. A fogyasztói hitelbírálat egy meghatározó első lépés, és további hatalmas lehetőségek rejlenek ebben a technológiában, hogy prediktív elemzéseket építsenek más kulcsfontosságú folyamatokba, mint például az ügyfélmegtartás és a termékajánlások. Azáltal, hogy a megoldás egyetlen platformot kínál minden kockázatértékelési és döntéshozatali folyamatunkhoz, az SPSS erős alapot teremt nekünk a jövőbeli növekedéshez. ”A DSK bank 2017-ben az IBM Cloudot választotta az alapvető banki rendszereinek üzemeltetésére.”

  • Az UniCredit Bulbank Bulgáriából, az IBM Security-hez fordult annak érdekében, hogy olyan területeken bővítse tapasztalatait mint az adat és információvédelem, felhasználói hitelesítés /azonosítás, hozzáférés-kezelés és adatvédelem. Roberto Furesi, az Unicredit BulBank biztonsági osztályának vezetője megjegyzi: „A biztonság a szervezet egészén átívelő csapatmunka, nem pedig önálló funkció. Mindenki önmagában biztonsági menedzser.”
  • A Banca Intensa Szerbiában az IBM API Connect platformot választotta, hogy az innováció révén felszabadítsa a belső applikációkban és adatokban rejlő lehetőségeket. A platform segít, hogy üzleti lehetőségeik kibővítésére vonatkozó céljaikat megvalósítsák. A pénzintézet a hagyományos üzleti tevékenységeken túl, új piacokra is szeretne belépni és ezzel új bevételi lehetőségekre szert tenni, mindezekkel szerezve versenyelőnyt és előmozdítva az innovációt.
  • A Societe Generale Serbia Bank optimalizálta és automatizálta a „Know Your Customer”, azaz ismerd meg ügyfeled programjának folyamatait az adatminőség javítása, az átvilágítási folyamatok végrehajtása és az ügyfélbevezetés (onboarding) idejének rövidítése érdekében. A folyamat-automatizálási projekt eredményeként a banki folyamatok és az új ügyfélelek szerződtetése 5-10-szeresére gyorsult. A bank ügyfélportfóliója megfelel a Societe Generale nemzeti és csoportszabályainak, valamint a szerb nemzeti AML- CFT-jogszabályoknak is. Ezek az új optimalizált folyamatok az IBM Business Automation Workflow és az IBM Integration Bus platformokon futnak, amelyek lehetővé teszik, hogy egyszerűbbé váljon a szabályozási változások alkalmazása, a nehézségek felismerése, és megbízható jelentések készítése.
  • A Raiffeisen Románia az IBM Cloud Watson Assistant szolgáltatását választotta. Az IBM Felhőn futó szolgáltatás megújítja a cég humánerőforrás-osztályát azáltal, hogy innovatív virtuális ügynököt von be a szervezet működésébe, hogy így támogassa a cég alkalmazottait a HR-rel kapcsolatos ügyeik intézésében és azonnali hozzáférést biztosítson számukra a releváns információkhoz.

A gyakran felmerülő kérdések kezelése mellett a virtuális ügynök a közeljövőben beépül a cég belső rendszereikbe is, hogy dinamikus segítséget nyújtson az alkalmazottaknak olyan személyes ügyekben is mint például szabadság igénylése és egyéni munkavállalói dokumentumok létrehozása. A platformon az összes felhasználói interakció román nyelven zajlik. Az IBM Watson Assistant tartalmait a Raiffeisen és az IBM szakértői egy csapatként együttműködve fejlesztették ki a project során.

A fenti példák is azt támasztják alá, hogy a pénzügyi szolgáltatóipar sok területen alakul át a digitalizáció hatására és, hogy ebben az IBM technológiája vezető szerepet tölt be. Egyetlen más vállalat sem támogatja nagyobb mértékben a világ banki infrastruktúráját.

Az IBM ma a világ bankjainak 90%-ában biztosít back office támogatást, a 20 legfontosabb Fortune 500-as bank és pénzintézet közül, pedig 19 az IBM Cloud szolgáltatását használja.

Korábban még soha nem fordult ennyi bank az IBM-hez technológiai szakértelme miatt – ideértve a felhő szolgáltatást, a mesterséges intelligenciát, a biztonságot, a központi egységet és működést biztosító rendszereket (mainframe), a blockchain-t és most még a Quantumot is -, hogy foglalkozzon a pénzügyi szolgáltatók üzleti modelljének átalakításával, amelyeket a változó fogyasztói igények, a verseny új formái és a növekvő szabályozási követelmények alakítanak.

Lásd az IBM banki és pénzügyi piacoknak szóló megoldásait

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss