Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Sikeresen lezajlott az Edutus Egyetem szervezésében a XVI. World Robot Olympiad Világdöntője

2019. november 8-án Győr városa köszönthette 74 ország legügyesebb és legkreatívabb 8-25 év közötti robotprogramozóit az Olimpiai Sportparkban.

A versenyen több, mint 420 csapat 1200 versenyzője bizonyíthatta tudását a világ minden pontjáról. Hazánkat összesen 6 csapat képviselte – minden kategóriában és korosztályban egy.

A hétvége alatt közel 12.000 látogatót fogadott a rendezvény. Az Edutus Egyetem büszkén jelenti ki, hogy egy rendkívül sikeres és magas színvonalú világdöntőt tudhat maga mögött, amely hazánk történetében az eddigi legnagyobb oktatási és szakmai versenynek mondható.

megnyitó gálán, melynek a Széchenyi Egyetem Sportcsarnoka adott otthont a WRO nemzetközi szervezetének elnöke, Brent Hutcheson köszöntötte elsőként a közel 2700 résztvevőt.
A Magyar Kormány képviseletében Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter tartott ünnepi beszédet, melyben elmondta, hogy a 2020-as világdöntőre Magyarország felajánlja támogatását egy olyan országnak, amely nem tud részt venni anyagi nehézségek miatt. Hozzátette, hogy minden résztvevő nyertes és Magyarország ezzel szeretne példát mutatni.
A WRO versenyek népszerűségét és sikereit hangsúlyozta a főszervező Edutus Egyetem részéről Szögi Zoltán vezérigazgató. Az Edutus 2014-ben csatlakozott a WRO szervezetéhez, mint nemzeti szervező és azóta számos célkitűzést sikerült megvalósítania.

A megnyitó ünnepséget nemcsak látványos táncbemutatók színesítették, de a 74 ország képviselőinek zászlós felvonulása is. Zárás képpen a WRO nemzetközi partnerének, a Juniper Networks filmpremierjének voltak szemtanúi a résztvevők. A „Me and my Robot” című dokumentumfilm a világdöntőre kijutó csapatok felkészülését mutatta be a nagyközönség számára.

Míg az első nap a felkészülésről és a gyakorlásról szólt, a második napon kezdődött az igazi megmérettetés. Az Olimpiai Sportpark Multicsarnokában a Regular kategória 3 korosztálya (Elementary: 12 év alattiak, Junior: 13-15 évesek, Senior: 16-19 évesek) mérte össze tudását az okos személyszállításokos világítás és okos hálózat témakörében. Ebben a kategóriában egy előre megadott versenypályán kell automatizáltan végig menniük meghatározott feladatot teljesítve a robotoknak.

Az Open kategóriában versenyző csapatok (a fent említett 3 korosztályban) a Tenisz csarnokban készültek és várták a zsűrit, ugyanis ebben a kategóriában egy általuk megálmodott projektet kellett prezentálniuk angol nyelven az okos kormányzásokos munkahely és az okos oktatás témakörében. Ehhez egy 2x2x2m-es stand állt rendelkezésükre, melyet saját kreatív elképzelésük alapján készíthettek elő.

Eközben a Judo teremben a Football kategóriában a 10-19 éves gyerekek által programozott robotok mérkőztek meg egymással a győzelemért. A WRO Foci kategóriájának célja, hogy amennyire lehetséges visszaadja egy eredeti focimeccs hangulatát és játékmenetét, amely a látottak alapján sikerült is. Óriási hangulatban szurkoltak a gyerekek a robotoknak, hogy minél több gólt szerezzenek és bajnokok legyenek.

A legidősebb korosztály (17-25 év) Advanced Robotics Challenge (ARC) kategória résztvevői az okos üvegházon belüli feladatok ellátására alkalmas autonóm robotokat építettek. Ebben a kategóriában a robotok már alumínium alkatrészből épülnek össze és méretileg is jóval nagyobbak. A megoldandó feladatok is nehezebbek, komplexebbek, illetve a robotok programozása is csak kódolással megoldható.

Négy kategóriában és hat korcsoportban összesen 6 magyar csapat három napon keresztül mérettette meg tudását. Vasárnap egy ünnepélyes záró ceremónia keretein belül került sor az eredményhirdetésre, ahol kiderült, hogy a magyar fiatalok két ötödik helyet értek el.

WRO

Részletes eredmények: wro2019.org
záró ceremónián Győr Megyei Jogú Város részéről Dr. Fekete Dávid alpolgármester mondott ünnepi beszédet és gratulált a résztvevőknek, helyezetteknek és a magyar csapatoknak egyaránt. Ezt követően sor került az ünnepélyes zászlóátadásra, így hivatalosan is „átengedve a stafétát” a jövő évi világdöntőt szervező ország részére. Magyarország részéről Dr. Fekete Dávid és Szögi Zoltán, mint az idei szervező képviselői tehát átadták a WRO nemzetközi szervezetének zászlaját a 2020-as világdöntőt szervező Kanadának, amit pedig Dominic és Marianne Bruneau vehetett át. A Kanadai csapat pedig egy táncos produkcióval kedveskedett a jelen lévők számára.
A jövő évi magyar WRO2020 fordulókra előjelentkezni a www.wro.hu oldalon lehet.
A World Robot Olympiad versenysorozat 2004-ben kezdte meg útját, ám 2019-ben került először megrendezésre világdöntő Európában. Az Edutus Egyetem büszkén jelenti ki, hogy egy rendkívül sikeres és magas színvonalú világdöntőt tudhat maga mögött, amely hazánk történetében az eddigi legnagyobb oktatási és szakmai versenynek mondható.
A pozitív visszajelzéseket mi sem bizonyítja jobban, minthogy a World Robot Olympiad nemzetközi szervezete megválasztotta Szögi Zoltánt a Tanácsadó Testület tagjának a közép-európai kiterjesztésben végzett munkájáért és a világdöntő sikeres szervezéséért.
A kiterjesztés 11 célországa: Lettország, Litvánia, Lengyelország, Csehország, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Grúzia, Szerbia, Horvátország, Szlovákia
Ez a dicsőség nem csak Edutus Egyetemé, hanem a versenyt támogató szponzoroké is, akik nélkül nem valósult volna meg ilyen minőségben a rendezvény.
Fő támogató: Innovációs és Technológiai Minisztérium, Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal
Bronz fokozatú támogatók: National Instruments, Audi Hungaria, Porsche Hungaria
További támogatók: Széchenyi Egyetem, Győr Megyei Jogú Város, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Digitális Jólét Program, Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft, Neumann János Számítógép-tudományi Társaság
A világdöntőről készült videók és fényképek a World Robot Olympiad Hungary facebook oldalán megtekinthetők.
A verseny első két napjáról készült összefoglaló videók az Edutus Egyetem Youtube csatornáján is megtekinthetők.

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Rekorddöntő Black Friday – Rekorddöntő Black Friday

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot.

A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.

 Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

 A Black Friday akciók idén felülmúlták az előzetes várakozásokat: a PwC október végi kutatásában előrejelzett 17%-hoz képest az online vásárlók 44%-a, mintegy 1,9 millió fő vásárolt a Black Friday (BF) időszak akcióiban. A magas szám azt jelzi, hogy az előzetesen bizonytalanok köréből sokakat sikerült megszólítani egy-egy jó ajánlattal. Miközben a realizált és a tervezett fejenkénti költés – 138 ezer és 130 ezer forint – nem tér el érdemben egymástól, a vásárlók tényleges száma végül jóval nagyobb vásárlási összeget eredményezett: az online költés elérte a 260 milliárd forintot (az előzetesen becsült 175-220 milliárdhoz képest).

„A kiemelkedő részvétel mögött az idei, valóban kedvező akciók állnak, amelyek sokakat ösztönöztek vásárlásra. Másrészt az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás. Ez a két tényező együtt jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az előzetes várakozásokat ilyen mértékben túlszárnyalják a Black Friday-költések”

– mutatott rá Timár Szabolcs, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.

A vásárlók 55%-a olyan terméket vett saját részre, amelyet egyébként is megvásárolt volna, de most olcsóbban jutott hozzá. 48% karácsonyi ajándékot is vásárolt, sőt, a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-időszak alatt került a kosarakba. Ez arra utal, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban használják ki az akciós időszakokat az ünnepi készülődés során.

„Az online vásárlás tovább erősödött, a külföldi webáruházak szerepe is nőtt, miközben a fizikai boltok háttérbe szorultak. A vásárlók tudatosabbá váltak, jobban kihasználják az akciókat, és egyre többen tervezik előre az ünnepi költéseket”

– hívta fel a figyelmet a Timár Szabolcs.

Az online vásárlók 78%-a hazai webáruházat választott, de minden harmadik vásárló külföldi webshopból is rendelt. A hagyományos boltok szerepe visszaszorult: mindössze 16% vásárolt BF-akció keretében fizikai üzletben. A legnépszerűbb termékkategóriák a műszaki cikkek (39%), ezen belül is az okostelefonok és tartozékaik, de a ruházati termékek (25%), smink (17%), játékok és könyvek (14-14%) is előkelő helyen szerepeltek. A vásárlói elégedettség magas, ötfokú skálán 4,14-es értéket ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss