Gazdaság
Megéri rendet tenni az adatok között
A legtöbb ember nem tudná felsorolni, milyen típusú adatokat tárol a telefonján vagy a számítógépén, ezek közül mi az, ami fontos, és azok hol, milyen mappákban vannak.
A vállalatoknál hasonló a helyzet, csak sokkal nagyobb tételben.
Óriási mennyiségű információt állítanak elő és gyűjtenek napi szinten, de nem tudják pontosan, mennyi számít ebből valóban hasznosnak. Ez megnehezíti számukra, hogy az adatokból üzleti előnyt tudjanak kovácsolni, a sok felesleges fájl tárolása pedig nem kívánt extra költségekkel jár. A Micro Focus szakértői szerint ezért érdemes professzionális eszközökkel rendszerezni a fájlokat, hogy a cégek időt és tárhelyet, illetve ezen keresztül költségeket és energiát takaríthassanak meg.
A vállalatoknál termelődő és tárolt fájlok mennyisége hihetetlen mértékben nő. A legtöbb helyen nem látják át a teljes adathalmazt, ezért inkább mindent tárolnak. Általában nincsenek is tisztában azzal, mennyit spórolhatnának, ha csak a szükséges információkat őriznék meg. Egyre többen próbálják optimalizálni a tárolást olyan modern technológiákkal, mint például a szoftveresen vezérelt megoldások. A Micro Focus szakértői szerint azonban érdemes ezt olyan eszközökkel ötvözni, amelyek hatékony „selejtezést” tesznek lehetővé, azaz segítenek átlátni és rendszerezni a vállalat rendszereiben tárolt összes fájlt.
Rendszerezi az adatokat
Az idő múlásával az adatok képesek önálló életre kelni. Az alkalmazottak jönnek és mennek, a vállalat egyes folyamatait összevonják és módosítják, változnak a szabályozások és új technológiákat vezetnek be… Ezalatt az adatok is új helyekre „költöznek”, összekeverednek, duplikálódnak, egy részük pedig észrevétlenül elavul vagy feleslegessé válik. Mindeközben az egész adathalmazban szétszórtan helyezkednek el olyan bizalmas információk, mint a szervezet jogi, pénzügyi vagy HR-fájljai, illetve az ügyfelek személyes adatai.
Amikor már lehetetlen vállalkozásnak tűnik az óriási mennyiségű, strukturálatlan adat kezelése és felügyelete, érdemes igénybe venni olyan adatelemző szoftvert, mint a ControlPoint. A megoldás átláthatóvá teszi az összefüggéseket és kategóriákba rendezi a dokumentumokat aszerint, hogy milyen jellegű információkat tartalmaznak, például értékes személyes adatokat vagy szellemi tulajdont, esetleg redundáns, elavult vagy irreleváns adatokat. Majd lehetővé teszi, hogy az így besorolt adatokat előre meghatározott házirendek alapján a megfelelő módon kezeljék, például a bizalmas információk nagyobb biztonságot és akár titkosítást is kapjanak vagy védettebb helyre kerüljenek, míg a kevésbé fontos adatokat archiválják vagy akár töröljék a szervezetek.
A Micro Focus megoldása bármilyen típusú adatbázisban és fájlban képes lefuttatni a kereséseket, beleértve a beszkennelt dokumentumokat is. Mivel szöveg- és arcfelismerőt is tartalmaz, összetett feladatokra is alkalmas, például pdf-formátumú, szkennelt szerződésekben is érzékeli a személyes adatokat, illetve be tudja azonosítani az embereket a fotókon, így segít megállapítani, kikről található bizalmas információ a szervezet rendszerében. A szoftver egyik nagy előnye, hogy a különféle típusú személyes adatokat, (pl. címeket, igazolványszámokat, adóazonosító jeleket, társadalombiztosítási azonosítókat) kifejezetten az adott országban általánosan használt formátumban lehet vele keresni.
Kevesebbe kerül
A megfelelő elemző szoftver képes azonosítani és szükség esetén eltávolítani a redundáns, elavult, illetve irreleváns adatokat a vállalat teljes IT-környezetében. Egy ausztrál vízművállalat például összesen 30 százalékkal csökkentette adatlábnyomát a ControlPoint használatával az információk konszolidálásának köszönhetően, ami a biztonsági mentések méretét is csökkentette. Mivel kevesebb fájlt kell tárolni, a fizikai vagy felhőalapú tárolási költségek is csökkennek attól függően, hova menti a szervezet az adatait.
Ezzel egyidejűleg a tárolással járó karbantartási és támogatási összegek is alacsonyabbak lesznek. A vállalatok az ilyen jellegű, felesleges adatok eltávolításával későbbre halaszthatják a tárolókapacitás bővítését, illetve eltávolíthatják, ideiglenesen kiiktathatják vagy átcsoportosíthatják a használaton kívüli tárolókat. Ezenfelül azzal is elősegíthetik a tárolás optimalizálását, hogy a megfelelő adathordozóra mozgatják a különféle típusú fájlokat aszerint, hogy mennyire fontosak és milyen gyakran használják azokat.
Ha kevesebb hardvert kell felügyelni és kevesebb másolat létezik az egyes fájlokból, azok pedig automatikusan azonosíthatók és kategorizálhatók, akkor az informatikai szakembereknek jóval kevesebb időt kell a strukturálatlan adatok menedzselésére fordítaniuk. Ez a feladatok egyszerűsítése mellett a működési költségeket is redukálja, hiszen kevesebb tárhelyet kell kezelni, a szükséges adatok pedig sokkal egyszerűbben megtalálhatók és elérhetők.
Jobban megfelel
A ControlPoint a különféle előírások betartásában is több területen segíti a szervezeteket. Mivel kiszűri és eltávolítja a felesleges adatokat, jóval kevesebb fájlt kell feldolgozni és ellenőrizni az előírások teljesítéséhez. Emellett automatizálja az ellenőrzéshez és a megfeleléshez kapcsolódó folyamatokat, így egyszerűsíti a feltételek teljesítésének igazolását, valamint csökkenti a compliance költségeket és a feladatok számát is. Az automatizálás a hibalehetőségeket is minimalizálja a kategorizálás, valamint az információk migrálása és naplózása során.
Az eszköz továbbá képes azonosítani kifejezetten azokat az érzékeny, személyes adatokat, amelyeket a szigorú előírások, köztük a GDPR érintenek. Majd az azok biztonságos tároláshoz szükséges lépéseket is automatikusan megteszi, például szigorúbb hozzáférési szabályokat állít be vagy titkosított eszközökre mozgatja az információkat.
Emellett azt is észleli, ha kockázatoknak vannak kitéve az adatok. Riasztást küld többek között arról, ha illetéktelenek férnek hozzá a fájlokhoz, így segít időben észleli és elhárítani az adatszivárgási incidenseket. Ennek köszönhetően a megoldás nem csupán az előírások teljesítését segíti, de a biztonságot is növeli.
Gazdaság
Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai
A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.
A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.
Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.
„Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak”
– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.
A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.
„Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre”
– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!
Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.
Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések
Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.
Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.
Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.
Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár
Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.
Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért
A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.
A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.
Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé
Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.
A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.
Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon
2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.
Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.
Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést
Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:
- CIB Bank: 2025. április 1.
- KDB Bank: 2025. április 1.
- K&H Bank: 2025. április 7.
- MBH Bank: 2025. április 12.
- Oberbank: 2025. április 1.
- OTP Bank: 2025. február 15.
- Polgári Bank: 2025. április 1.
- Raiffeisen Bank: 2025. április 1.
- UniCredit Bank: 2025. március 1-től
Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.
Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.
A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak
Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára.
Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.
Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.
Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.
Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.
A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.
A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Nagyon gyúrnak a lakáskampányra a biztosítók: már most tucatnyi akció közül választhatunk
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába