Gazdaság
Micro Focus – Biztonságra és kényelemre vágynak az emberek
Ha biztonságról van szó, mindig nehéz megtalálni az egyensúlyt a kellően erős védelem és a felhasználók munkavégzését még nem akadályozó, megfelelő biztonsági intézkedések között.
A Micro Focus a kockázatalapú hitelesítés bevezetését javasolja a cégeknek, amelyek így biztosak lehetnek abban, hogy csak akkor terhelik az alkalmazottakat plusz biztonsági körökkel az azonosítás során, amikor az valóban indokolt. Így egyszerre óvják bizalmas adataikat és a munka hatékonyságát.
Nincs olyan iparág, amelyet ne fenyegetnének az adatszivárgási incidensek, naponta érkeznek a hírek a különféle területeken bekövetkezett esetekről. A szervezeteknek muszáj erősíteniük a biztonságukon, és ennek során nagy hangsúlyt kell fektetniük a felhasználóik azonosítására, mivel sok esetben itt bukik el a védelem.
A jelszó a gyökere mindennek
A legutóbbi Verizon Data Breach Investigation Report elemzés szerint ugyanis – a korábbi évekhez hasonlóan – az adatlopási esetekben jelentős szerepet játszanak a felhasználók hozzáférései. Az incidensek 81 százalékánál okozott kárt valamilyen jelszóhoz kapcsolódó hiba, visszaélés, gyenge kódok vagy éppen ugyanazon jelszavak használata többféle felületen. Az esetek 29 százalékában pedig lopott hozzáférési információkkal léptek be a céges rendszerbe a tolvajok.
Bizonyos mértékben segítheti a kockázatok csökkentését, ha a szervezetek felelősebb jelszóhasználatot követelnek meg a felhasználóiktól: kötelezik őket az erősebb jelszavak használatára, és megtiltják azok „újrahasznosítását”. Szintén elősegíti a biztonságosabb kódok használatát, ha az alkalmazottak maguk is helyreállíthatják elfelejtett jelszavaikat egy professzionális eszköz használatával. Az ellopott hozzáférési adatokkal járó veszélyeket azonban ez sem küszöböli ki.
Szigorítás = nehezítés?
Egyre több vállalat érzékeli úgy, hogy a jelszavas azonosítás önmagában már kevés, és kétlépcsős hitelesítéssel erősíti meg a védelmét. Tehát a jelszó mellett pluszban olyan „igazolást” kér a felhasználóktól, amellyel a potenciális támadók nem rendelkezhetnek még akkor sem, ha ellopták a belépési információkat. Ez lehet valamilyen biometrikus adat, például ujjlenyomat, hiszen napjainkban már egyre több eszközben, notebookban és okostelefonban megtalálható az ehhez szükséges leolvasó. De igénybe vehetnek valamilyen tokent, esetleg mobiltelefonra küldött kódot is, ahogy a PSD2 bevezetése óta a pénzügyi szolgáltatások és rendszerek online elérésénél teszik egész Európában.
Rengeteg különféle hitelesítési módszer áll tehát rendelkezésre, amelyeket a szervezetek egyszerűen és átfogóan tudnak kezelni olyan fejlett eszközökkel, mint például az Advanced Authentication. A megoldás legújabb kiadása nemrég jelent meg, amely már arra is lehetőséget biztosít, hogy a felhasználók többféle autentikációs módszert és eszközt is megadjanak előzetesen, és mindig a számukra legkényelmesebb megoldást válasszák a belépéshez.
Az alkalmazottak számára egy idő után azonban túlságosan fárasztó és zavaró, ha mindig körülményes hitelesítéssel kell kezdeniük, mielőtt nekilátnának a munkának, akár naponta többször is, például hosszabb megbeszélések vagy szünetek után.
Megvan benne a rizikófaktor?
Ezt az ellentétet oldhatják fel a vállalatok, ha kockázatalapú hitelesítést használnak. Ez ugyanis attól teszi függővé a megkövetelt hitelesítés erősségét, hogy mennyire tűnik kockázatosnak az adott felhasználó tevékenysége. Ha például egy alkalmazott 9:02-kor akar bejelentkezni a céges rendszerbe a központi irodában, arról a gépről, amelyen minden nap dolgozik, az alacsony kockázatúnak számít, és ez esetben a belépéshez elég lehet pusztán a felhasználónév és a jelszó kombinációja. Ha azonban ugyanez a munkatárs kiküldetésre vagy konferenciára utazik, és több száz kilométerrel messzebbről, egy hotel wifi-hálózatára kapcsolódva szeretne belépni a vállalati hálózatba, akkor a biztonság kedvéért indokolt a további hitelesítési módszerek használata.
A kockázatalapú hitelesítés egyszerűen megvalósítható olyan eszközök segítségével, mint például a nemrégiben megjelent NetIQ Risk Service, amely az Advanced Authentication keretrendszerrel is integrálható. A szoftver minden szükséges elemet ellenőriz a rizikók felméréséhez, beleértve az IP-címet és földrajzi helyet, a felhasználói profil információit, a belépéshez használt eszköz és böngésző adatait, a felhasználó korábbi tevékenységeit, köztük a legutóbbi belépésének idejét és korábbi IP-címeit, illetve korábbi sikertelen belépési kísérleteit. Majd értékeli az információkat, és ez alapján dönt arról, milyen szintű hitelesítést követel meg a bejelentkezéshez. A szervezetek ráadásul maguk is finomhangolhatják ezt az elemzési folyamatot, mivel beállíthatják, hogy az egyes tényezőket milyen súlyozással vegye figyelembe a megoldás.
Gazdaság
Új vezető a Yettel Márka- és Marketingkommunikációs Igazgatóság élén
2025. szeptember 1-től Hamza Kata csatlakozik a Yettel Magyarországhoz a Márka- és marketingkommunikációs Igazgatóság vezetőjeként.
Hamza Kata pályafutása kezdetén fiatalokat célzó élmény- és fesztiválszervezésben szerzett szakmai tapasztalatot, majd a bankszektorban többek között az OTP Junior márka marketingkommunikációján és a bank social media jelenlétén dolgozott. 2017-től az OTP Bank újonnan létrejött Márkamenedzsment csapatát vezette, 2019-től pedig már Márkamenedzsment vezetőként dolgozott 11 országra – Magyarországot is beleértve – kiterjedő csoportszintű márkastratégiai és arculati keretrendszerek kialakításán és implementálásán. A nemzetközi stratégiai támogatás mellett, a magyar piacon teljeskörűen felelt a márkakommunikáció tervezéséért és megvalósításáért.
Kata közel 20 éve foglalkozik marketingkommunikációval, és elkötelezetten hisz a márkaépítés erejében.
„A márka építése számomra sokkal többről szól, mint kommunikáció, hiszen minden egyes interakció formálja azt, legyen szó az ügyfélszolgálattól a digitális felületekig. A márkastratégia számomra az iránytű, ami összhangot teremt, vezet és összeköt bennünket.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új adónem bevezetését javasolja az Európai Bizottság
Az Európai Bizottság a közelmúltban javaslatot tett az Európai Unió bevételi rendszerének átalakítására.
A 2028-34 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi keretrendszer részeként egy új adónem, az úgynevezett Vállalati forrás Európáért (CORE) hozzájárulás tervezetét is ismertették. A multinacionális cégcsoportokat célzó CORE javaslat célja a közös piac előnyeiből jobban profitáló vállalatok nagyobb teherviselésének biztosítása.
Az Európai Bizottság július 16-án közzétette a 2028-tól kezdődő 7 éves költségvetési időszakra vonatkozó javaslatát. Az új, közel 2 billió euró összegű költségvetési tervezet, más néven többéves pénzügyi keretrendszer, célja egy olyan keret létrehozása, amely hozzájárul egy független, biztonságos, és gördülékenyen működő európai gazdasághoz.
A Bizottság javaslatának célja az eddigi uniós költségvetés megreformálása, egyik fő pontja pedig az uniós bevételi rendszer modernizálása. Ennek érdekében egyrészt bizonyos, már meglévő bevételi forrásokat csoportosítanának át, másrészt pedig további saját forrásokat vezetnének be, amelyek diverzifikálnák és stabilabbá tennék az uniós költségvetés bevételi oldalát.
A Bizottság 5 fő saját forrás alkalmazására tett javaslatot, amelyek várhatóan évente 58,5 milliárd euró bevételt jelentenének az uniós költségvetés szempontjából. Az 5 fő saját forrás egyike az úgynevezett „Vállalati forrás Európáért” (Corporate Resource for Europe azaz CORE) nevű hozzájárulás.
A Bizottság javaslata alapján a CORE éves hozzájárulásként kerülne kialakításra, a fizetendő összeg pedig a jövedelemadóktól eltérően a nettó forgalom mértékén fog alapulni egy progresszív sávos rendszer alkalmazásával, amely biztosítaná a nagyobb nettó forgalommal rendelkező vállalatok többlethozzájárulását. Például, egy 100 millió eurónál nagyobb, de 250 millió eurónál kisebb bevételt elérő társaság adóterhe 100 ezer euró lenne – mondta Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.
A CORE fókuszába a multinacionális cégcsoportok kerültek, mivel a hozzájárulás megfizetésére azok az EU piacán működő társaságok lesznek kötelezettek, amelyeknek az éves forgalma eléri a 100 millió eurót. Az értékhatárból adódóan a kis-és középvállalkozásokat a kötelezettség nem érintené. A Bizottság ezzel arra is törekszik, hogy az egységes közös piacból nagyobb előnyt élvezők nagyobb mértékben járuljanak hozzá annak finanszírozáshoz.
Az új adónem, amennyiben bevezetik, mint az EU saját forrása hozzájárulna az EU bevételi forrásainak stabilizálásához és a költségvetési autonómiához. A tervezet pontos részletei még nem ismertek, és még számos vita és módosítás is várható a javaslat kapcsán. Mindazonáltal érdemes folyamatosan tájékozódni a különböző fejleményekről, mivel azok jelentősen befolyásolhatják a nagyobb vállalatcsoportok jövőbeli adókötelezettségeit – összegezte Bujtor Alex, a Deloitte adóosztályának menedzsere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Öt markáns trend alakítja a globális üzleti szolgáltatóközpontok jövőjét
A világ vezető üzleti szolgáltató vállalatai átfogó digitális stratégiákkal, generatív mesterséges intelligencia használatával (GenAI) és globális tehetséggondozással reagálnak a gyorsan változó üzleti környezet kihívásaira – derült ki a Deloitte friss felmérésből.
A kutatás öt kulcsterületre fókuszál – a technológiai fejlesztésektől és vezetői hatékonyságtól kezdve a működésre legalkalmasabb országok feltérképezésén át, a képzett munkaerő megtartásáig – bemutatva, hogyan válhatnak ezen szolgáltatóközpontok a vállalatokban az üzleti transzformáció és hatékonyság hajtóerejévé.
A Deloitte 2025-ös Global Business Services (GBS) felmérésben vizsgált vállalatok működésüket tekintve globális és többfunkciós megközelítést alkalmaznak. Stratégiai prioritásként kezelik a mesterséges intelligencia felhasználását és a digitális fejlesztéseket a működési folyamatok hatékonyságának javítása, a költségcsökkentés és a jobb ügyfélélmény elérése érdekében. Működésükben és a hagyományos üzleti szolgáltatásokon túlmutató tevékenység-portfóliójuk bővítésében pedig egyre meghatározóbb szerephez jut a specializált kompetencia központok felépítése, valamint a világ minden tájáról toborzott tehetségek bevonzása és fejlesztése.
A 2025-ös GBS felmérés öt markáns trendet elemez:
- Az új generációs képességek (next-gen skills) és a kiemelkedő ügyfélélmény növekvő jelentősége
A kutatás eredménye szerint a szervezetek a következő három évben egyre nagyobb figyelmet fordítanak új generációs kompetenciáik fejlesztésére, és digitális képességeik továbbfejlesztésére. A digitalizációt prioritásként kezelő vállalatok csaknem fele működtet GBS-központokat a jelentős digitális és adatkezelési kompetenciákat kínáló Indiában. Mindemellett az ügyfélélmény javítása azért válik még inkább jelentőssé, mert a szervezetek az ügyfelek hűségének növelése mellett így tudják megkülönböztetni magukat versenytársaiktól.
- Egységes vezetés, növekvő megtakarítások
A globális üzleti szolgáltatásokban jellemzően a stratégia meghatározása globálisan történik, míg az ügyfélélményt javító és a napi működést befolyásoló döntések meghozatala a helyi GBS és szakterületi vezetők feladata. A kutatás szerint a globális GBS-vezető pozíciót működtető és hatékony, központi döntéshozatali rendszert kiépítő vállalatok 55 százaléka átlagosan 20 százalékot meghaladó megtakarítást ért el.
- Befektetés a generatív mesterséges intelligenciába (GenAI) és az adatbiztonságba
A globális szolgáltató cégek elsősorban technológiai fejlesztésekkel és üzleti folyamataik fejlesztésével igyekeznek elérni hatékonyságnövelési és költségcsökkentési céljaikat, melyek magukban foglalják például a GenAI technológia alkalmazását, különféle automatizációs megoldások bevezetését vagy adatelemzési képességeik javítását. A kutatásban részt vevő vállalatok 58 százaléka már elindult (vagy tervezi az indulást) a generatív mesterséges intelligencia világába. Elsősorban a pénzügyek és az informatika területén alkalmaznak a cégek AI megoldásokat jellemzően a számlakezelésben, chatbotok alkalmazásában és az adatelemzés területén.
- A legvonzóbb országok a globális üzleti szolgáltatók szemszögéből
A mezőnyből kiemelkedő India, az Egyesült Államok és Lengyelország 2019 óta minden alkalommal szerepelt a kedveltségi lista első öt helyezettje között. Mexikó a munkaerő és a technológia elérhetősége és a versenyképes költségszint miatt tartja a két éve megszerzett harmadik pozícióját. Feljövőben van és idén bekerült Portugália is a Top 10-be, ahol Magyarország, Malajzia és Spanyolország évek óta stabil szereplők.
- Nagy a kereslet a jól képzett munkaerőre
Szolgáltató tevékenységük bővüléséhez igazodva a globális üzleti szolgáltató szervezetek fele tervez létszámbővítést új feladataik ellátására, de a tehetségek felkutatása és megtartása komoly kihívást jelent. A jelentkezők egy részénél a képességek és a képzettség hiánya jelent gondot, míg egyes országokban a magas fluktuáció és a megnövekedett munkaerőköltségek állítják kihívás elé a cégeket. A vállalatok erős és vonzó vállalati kultúra kialakításával, a helyi munkaerőpiaci viszonyokhoz igazított javadalmazási rendszerrel és az ahhoz kapcsolódó, a munkavállók jólétét támogató intézkedésekkel, például a hibrid munkavégzési modell bevezetésével igyekeznek kezelni a problémát.
A Deloitte a globális üzleti szolgáltatások piacát áttekintő, sorrendben a 14. Global Business Services (GBS) Survey című felmérését (korábbi nevén Global Shared Services and Outsourcing Survey) 2024 harmadik és negyedik negyedévében állította össze. A kutatásban több mint 30 ország kétezer iparági szereplőjének válaszait használta fel a Deloitte, amelyeket az elmúlt 8 évben gyűjtött.
A teljes tanulmány ide kattintva érhető el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte
-
Tippek2 hét ago
A One Magyarország több mint 90 országban biztosítja 5G roaming szolgáltatását
-
Zöld2 hét ago
A világ legfenntarthatóbban működő vállalata a Schneider Electric a TIME és a Statista rangsora alapján
-
Gazdaság1 hét ago
Megjelent az Otthon Start jogszabálytervezete
-
Okoseszközök2 hét ago
TOP 10+1 vezeték nélküli fülhallgató: melyiket érdemes megvenni 2025-ben?
-
Mozgásban2 nap ago
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
-
Tippek2 hét ago
Schrödinger növénye: nem tudjuk, él-e, amíg ki nem nyitjuk a csomagot
-
Ipar1 hét ago
Nemzetközi díjat nyert a magyar mérnökök digitális tervezése