Connect with us

Gazdaság

Így tudjuk egyszerre védeni és használni a legféltettebb adatokat

Big data nélkül csak vakon és süketen állunk az autópálya közepén

Napjainkban az adatok számítanak a leghasznosabb és egyben legféltettebb kincsnek.

Egyre több információ áll a vállalatok rendelkezésére, ami egyszerre jelent lehetőséget és kihívást. Ha ugyanis megfelelően elemzik ezeket, akkor komoly üzleti előnyhöz jutnak. Ugyanakkor óvniuk is kell a komoly értékeket képviselő, bizalmas információkat. A Micro Focus szakértői szerint átfogó felügyeleti és titkosító megoldásra van szükség ahhoz, hogy a cégek egyszerre tudják megfelelően védeni és hasznosítani az adatokat.

A vállalatok már most is komoly mennyiségű strukturálatlan adatot termelnek és tárolnak, és ezek volumene óriási ütemben nő. Az IDC becslései szerint az ilyen jellegű fájlok 2025-re akár a globális adatmennyiség 80 százalékát is kitehetik, amely eléri a 163 zettabájtot. Ez pedig tízszer több, mint 2016-ban.

Információk minden zugban

De mi is pontosan a strukturálatlan adat? Ez olyan információt jelent, amely nem rendszerezett, ezért nehezen kereshető, így nem is lehet egyszerűen feldolgozni. A strukturálatlan adat rendkívül sokféle lehet. A leggyakoribb a szöveges változat, például üzenetek, SMS-ek, e-mailek, dokumentumok és prezentációk, illetve blogposztok és különféle tartalmak a közösségi médiában. De ide tartoznak a képek, audio- vagy videófájlok is, amelyek még nehezebben kereshetők. Ezenfelül a különféle gépek is egyre több adatot gyűjtenek, például az IoT-szenzorok is gyarapíthatják a strukturálatlan adatok tárházát, továbbá ilyen jellegű információk lehetnek a weboldalakról, szerverekről, hálózatokról vagy alkalmazásokról gyűjtött naplófájlok is.

A strukturálatlan adatokat tehát nem lehet egyszerűen elemezni. A vállalatoknak azonban érdemes megkeresniük azokat a megoldásokat, amelyek segítenek rendezni és értelmezni ezeket az információkat. Hiszen ezáltal rengeteg hasznos tudást szerezhetnek fogyasztóikról vagy éppen alkalmazottaikról. Ezek segítségével hatékonyabbá tehetik a munkát és saját működésüket, továbbá magasabb színvonalon szolgálhatják ki ügyfeleiket is. A pénzintézetek, bankok és biztosítók esetében pedig akár csalásokra és visszaélésekre is rávilágíthat, ha megfelelően tudják analizálni és hasznosítani a strukturálatlan adatokat.

Megvédeni vagy felhasználni?

Az ilyen jellegű fájlok azonban érzékeny adatokat is tartalmazhatnak. A dokumentumok között előfordulhatnak a cég saját bizalmas információi vagy az ügyfelek személyes adatai is. Ezért megfelelő védelmet kell biztosítani számukra, ami nem csupán a vállalatok saját jól felfogott érdeke, de olyan előírások is kötelezik erre őket, mint például a GDPR.

Ha viszont szimplán csak elzárják ezeket a fájlokat egy védett, titkosított tárhelyre, akkor nem lehet őket hasznosítani, vagy üzleti értéket teremteni belőlük. A külső és belső felhasználóknak egyaránt el kell érniük ezeket az adatokat, hogy dolgozni tudjanak velük. Ahhoz pedig, hogy hatékonyan végezhessék a munkájukat, elengedhetetlen, hogy különféle platformokon keresztül is elérhessék őket, egyszerre akár többen is. Ez azonban jelentős kihívásokat teremt az adatvédelem terén.

Léteznek ugyan olyan biztonsági megoldások, amelyek egy-egy platformon belül képesek szabályozni a hozzáféréseket és jogosultságokat. De ezek hatásköre csak az adott felületre korlátozódik, és az adott fájlokhoz kapcsolódó szabályozások csak az adott platformon belül érvényesek. Ha máshová kerül át a dokumentum, akkor már nem vonatkoznak rá a megadott házirendek.

Okosan védeni és titkosítani

Ezeken a kihívásokon segít a Micro Focus új megoldása, a Voltage SmartCipher. Ez az eszköz a fájlokba ágyazza bele a hozzáféréshez kapcsolódó szabályozásokat. Így azok mindig és mindenhol érvényesek lesznek, mivel a megoldás a helyszínen és a felhőben is képes együttműködni mindenféle típusú adattal. Így a cégek egyszerűen szabályozhatják, hogy az egyes fájlokat ki, mikor, hol és hogyan érheti el, használhatja vagy módosíthatja.

Az eszköz a megfelelőségi auditokat is felgyorsítja, mivel képes valós időben monitorozni, ellenőrizni, feltérképezni és osztályozni a fájlokat, és szükség esetén riasztásokat is tud küldeni, ha adatszivárgást észlelne.

A szoftver egy megoldásban egyesíti a végpontok és a rajtuk található adatok védelmét, így segítségével az IT-biztonsági szakemberek jól átláthatják és központilag kezelhetik a házirendalapú eléréseket, amelyeket aztán helyileg, a fájlok szintjén érvényesíthetnek. Ennek köszönhetően a szervezetek biztonságosan kinyerhetik az információkból az üzleti értéket, miközben védik is a strukturálatlan adatokat.

Gazdaság

Magyarországon is elindult a Wolt és a Telekom együttműködése

Május 12-től a Magyar Telekom ügyfelei díjmentesen aktiválhatják a Wolt+ előfizetést, a Wolt havidíjas szolgáltatását, amely ingyenes házhozszállítást és exkluzív kedvezményeket biztosít számos étterem, élelmiszerbolt és egyéb helyi üzlet kínálatához.

A Deutsche Telekom és a Wolt együttműködésének eredményeként a telekomosok ezekhez az előnyökhöz most 6 hónapig díjmentesen férhetnek hozzá a Magenta Moments kedvezményprogramon keresztül. Sőt, a Magenta 1-es ügyfelek ezúttal is még többet kapnak, hiszen ők 12 hónapig élvezhetik a Wolt+ előnyeit.  A díjmentes 6 hónapos Wolt+ előfizetést biztosító egyedi kuponkódot a Telekom alkalmazás Magenta Moments menüpontjában kérhetik le az ügyfelek év végéig.  A Magenta 1-eseknek szóló, 12 hónapos díjmentes Wolt+ előfizetést biztosító kedvezménykód pedig május 18-ig igényelhető, és a lekéréstől számítva 1 hónapig aktiválható a megadott linken keresztül. Az együttműködés tovább erősíti a Telekom azon törekvéseit, hogy a Magenta Moments program ajánlataival megkönnyítse és színesítse az ügyfelek mindennapjait, és extra törődést, odafigyelést biztosítson számukra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Így lesz a feszültségből stratégiai előny a munkahelyen

A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt kovácsoljanak.

A mai, egyre gyorsabban változó világban már nem működnek a kivárásra épülő stratégiák vagy a kizárólag pénzügyi eredményekre fókuszáló szemlélet. A Deloitte szakértői szerint ehelyett a döntéshozatal során egyensúlyt kell teremteni az üzleti és emberi szempontok között – ezek ugyanis kölcsönösen erősíthetik egymást.

A szervezetek és a munkavállalók közötti feszültségek várhatóan fokozódni fognak, amiben a mesterséges intelligencia (AI) térnyerése is szerepet játszik. A vezetőknek emiatt olyan döntéshozatali megközelítést kell alkalmazniuk, aminek középpontjában az emberi teljesítmény áll, pontosabban az üzleti és emberi eredmények egyensúlya. A Deloitte legfrissebb Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmányában három kulcsdimenziót (munka, munkaerő, szervezet és kultúra) vizsgáltak. A szakértők szerint mindhárom területen olyan feszültségek azonosíthatóak, amelyeket a szervezetek megfelelő megközelítéssel potenciális lehetőségekké alakíthatnak.

A tavalyi felmérésünk eredményei azt mutatták, hogy növekszik a feszültség az üzleti és emberi szempontok között. Az idei válaszok alapján ezek összehangolása sem megy egyik napról a másikra. A felmérésben résztvevő szervezetek mindössze 6 százaléka tett érdemi lépéseket annak érdekében, hogy beépítse stratégiájukba az emberközpontú értékteremtést. Sokan továbbra is csak a gyors üzleti eredmények elérésére koncentrálnak, háttérbe szorítva a hosszú távon jelentkező emberi eredményeket, pedig ezek nem egymást kizáró tényezők. Az üzleti és emberi szempontok együttes figyelembevétele hozhat valódi és hosszú távon fenntartható eredményt

– mondta Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.

A vezetők szerepe és kihívásai: A vezetők ma olyan, egymással ellentétes kihívásokkal néznek szembe, mint a pénzügyi elvárások rövid távú teljesítése és a hosszú távú stratégiai célok elérésének biztosítása. Emellett az AI térnyerése is újfajta kihívásokat teremt. A vezetőknek bizalmat kell építeniük és csapataikat is fel kell készíteniük a mesterséges intelligenciával való együttműködésre, ugyanis a vezetés célja ma is az, hogy másokkal együttműködve, az emberi teljesítményt kiaknázva teremtsen értéket.

Döntéshozatal a bizonytalanságban: A bizonytalan környezet fegyelmezett, adatvezérelt döntéshozatalt követel. A jó döntésekhez elengedhetetlen releváns adatok használata, az érintettek bevonása, de nem a konszenzus kedvéért, hanem a megalapozott döntések érdekében. Fontos, hogy a döntési jogkörök ott legyenek, ahol valódi tapasztalat van – például az AI integrációját érintő kérdésekben.

A stabilitás és agilitás egyensúlya: A munkavállalók stabilitásra vágynak, a szervezetek viszont agilitásra törekednek. Az új munkamodell kialakítása akkor lehet sikeres, ha lehetőséget teremt mindkettőre – például úgy, hogy időt biztosítanak a munkavállalóknak a valóban értékteremtő feladatokra, és csökkentik a felesleges terheket.

Együttműködés a mesterséges intelligenciával: Az AI térnyerése megköveteli, hogy a szervezetek újragondolják a munkavállalói értékajánlatukat. Az emberek már nemcsak munkát keresnek, hanem olyan környezetet, ahol együtt fejlődhetnek a technológiával. Fontos felismerni, hogy a mesterséges intelligencia nem az emberek helyére lép, hanem kiegészíti a humán képességeket.

Egy másik probléma a tapasztalati szakadék. Sok új belépő nem rendelkezik a szükséges tapasztalattal, miközben a belépő szintű lehetőségek is szűkülnek. Ennek áthidalására a munkáltatók, álláskeresők és oktatási intézmények részéről is új szemléletre van szükség.

Technológia, az új értékalap

A technológiai beruházásokat már nemcsak hatékonysági szempontok alapján kell értékelni, hanem figyelembe kell venni azok hatását az emberi teljesítményre is. Az új technológiai döntésekhez új mérési és értékelési rendszerekre van szükség, amelyek összhangban vannak az üzleti és emberi célokkal.

Teljesítmény és motiváció

A dolgozók motivációjának megértése kulcsfontosságú a teljesítmény felszabadításához. A marketing már régóta alkalmazza a motivációközpontú megközelítést – a HR-nek is érdemes ezt követnie. Ugyanakkor a hagyományos teljesítménymenedzsment nem elegendő. Nem várható el, hogy egyetlen folyamat oldjon meg minden emberi teljesítménnyel kapcsolatos kérdést. Ehelyett rendszerszintű, hosszú távú megközelítésre van szükség.

A szervezetek egyre több feszültséggel néznek szembe, de fontos felismerni, hogy ezek nem problémák, hanem lehetőségek. Az üzleti és emberi szempontokat egyensúlyban tartó vezetés képes ezekből előnyt kovácsolni. Ehhez viszont új gondolkodásmódra, bátor döntésekre, rendszerszintű változtatásokra és a mesterséges intelligencia aktív integrálására van szükség. A siker kulcsa az, hogy a vezetők, hosszú távon is fenntartható módon tudjanak egyensúlyt teremteni a nyereség és az emberi érték között

– összegezte Dankó Nóra, a Deloitte Magyarország HR tanácsadási üzletágának szenior tanácsadója.

A teljes Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmány letölthető a Deloitte weboldaláról: https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/glob187692_global-human-capital-trends/DI_2025-Global-Human-Capital-Trends.pdf


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új vezető a Yettel marketing igazgatóságának élén

Május 6-tól Simon György irányítja a Yettel lakossági marketing igazgatóságát.

Simon György több mint 20 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik, karrierje jelentős részében az infokommunikációs szektor különböző területein szerzett tapasztalatot, majd az elmúlt három évben a Szerencsejáték Zrt.-nél dolgozott, ahol digitális lottójátékok fejlesztésére összpontosított. Innen tér vissza a telekommunikációba a Yettel Magyarország lakossági marketing igazgatójaként.

György a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett közgazdasági diplomát, az egész életen át tartó tanulás és a fiatalok mentorálása is közel áll a szívéhez – tanárként is kipróbálta magát, egy évben számvitelt tanított középiskolás fiataloknak. Vezetőként nagyra értékeli az együttműködést és a pozitív légkört, hiszi, hogy ezek nélkül hosszú távon nem lehetséges igazán sikeres csapatot építeni. Dolgozott már agilis szervezetekben, a hagyományos marketingstratégiák mellett szenvedélyesen rajong az intelligens digitális megoldásokért, új vagy újragondolt megközelítéseket alkalmaz és szilárdan hiszi, hogy igazi sikert csak valódi ügyfélélmény és értékteremtés révén lehet elérni.

Magánéletében mély szenvedélyt érez a városi vasúti közlekedési hálózatok története iránt, és szeret feleségének és két gyermekének főzni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss