Gazdaság
Eljött az idő: a blockchain már nem csak kriptovalutát futtat
Luxusórák speciális garanciális rendszere, élelmiszerbiztonság és koncertjegy vásárlás. Három teljesen különböző terület, ahol immár gyakorlatban is megtestesül a tranzakciók hitelesítésére felállított blockchain rendszer előnye. Az eddig jobbára a bitcoin kriptovaluta mögöttes elszámolórendszereként ismert blockchain kereskedelmi forgalomban történő használatáról szólt az IVSZ DIGITALK meetup sorozatának legutóbbi, SAP-val közös eseménye.
A blockchain esetében legtöbbször még mindig a „kályhánál kell kezdeni”, hogy mindenki megértse: a technológia nem egyenlő a bitcoinnal. Az IVSZ DIGITALK meetup sorozatának legutóbbi, SAP-val közös eseményén az előadók gyakorlati, már működő példákon keresztül azt mutatták be, hogy a technológia mivel tud többet, mint egy hagyományos minőségbiztosítási vagy nyilvántartási rendszer, illetve milyen üzleti lehetőség rejlik benne a vállalkozások számára.
A gazdaság digitalizációjával a nemzetgazdaság teljesítményé is nő. Ennek az egyik kulcsfontosságú, új technológiája lehet a jövőben a blockchain, ami a gazdasági tranzakciók kikezdhetetlen, digitális könyvelése; amely úgy programozható, hogy ne csak a pénzügyi tranzakciókat jegyezze meg, hanem virtuálisan bármit, ami az értékhez kapcsolódik. Megbízhatóságát és sebességét egy új típusú adatrögzítési technika teszi lehetővé, amely garantálja, hogy mindenkinek ugyanazok az információk álljanak a rendelkezésére, és ezeket az információkat semelyik résztvevő se tudja törölni vagy módosítani. Terjedése a szokásosnál hosszabb életutat jár be a megismeréstől az üzleti folyamatokban történő felhasználásig, ennek oka abban keresendő, hogy a blockchain mögött álló technológia bonyolult, csakúgy, mint az általa nyújtott lehetőségek is.
Ismerd meg a halászt!
Anyagkövetés, termékminőség, gyártástechnológia. Ezek állnak az SAP már jelenleg is elérhető, blockchain szolgáltatás-portfóliójának középpontjában, amelyet az szakértője, Faluvégi János mutatott be. A már működő rendszert a cégek elsősorban az ellátási lánc kapcsán használják – például egy élelmiszer esetén a leghitelesebb módon válik követhetővé egy termék életútja.
Az észak-amerikai Bumble Bee Foods vállalat volt a világon az első élelmiszercég, amely blockchain technológiát használt az ellátási lánc átláthatóvá tételéhez. A vállalat egy éve használja az SAP felhő alapú blockchain szolgáltatását arra, hogy nyomon kövesse a sárgaúszójú tonhal útját az óceánból történő kihalászástól egészen az ebédlőasztalig. Mit jelent ez a gyakorlatban? A fogyasztók a termékcsomagoláson található QR kód beolvasásával a megvásárolt élelmiszer teljes életútját megismerhetik, kezdve a kifogás pontos helyszínétől és időpontjától, a kifogáshoz használt eszközön és a szállítási időkön át, a feldolgozási és a csomagolási módszerekig. A technológia felhasználásával maga a fogyasztó is egyfajta „minőségellenőrré” válhat a rendszerben, hisz a technológia segítségével a vásárlási döntésmechanizmusban már sokkal több szempont befolyásolhatja, mint az az egyszerű tény, hogy szereti-e a kérdéses terméket, vagy sem. Ennek a jövőben kiemelkedően fontos szerepe lehet, hiszen az élelmiszerbiztonság és az előállítás kérdései egyre nagyobb teret kapnak; a technológiával megvalósul a teljes átláthatóság. A technológiát az különbözteti meg más rendszerektől, hogy a modellben sokkal többről van szó, mint az adatok eléréséről. Ezek az adatok ugyanis megváltoztathatatlanok, egyszerre jutnak el a szereplőkhöz, segítségükkel pedig tovább erősíthető a fogyasztói lojalitás a termékekkel, ezáltal a gyártókkal szemben is.
A technológia bemutatásáról készült videó itt érhető el.
„Nem csupán újracsomagolunk egy nyílt technológiát, hanem az operatív szinttől egészen a vezetői szintig képesek vagyunk üzletileg releváns adatokkal vegyítve folyamatokba ágyazni azt – ez a „mágia” az új technológia mögött, ez az, amely nagyobb hozzáadott értéket teremt. A Bumble Bee-s együttműködéshez hasonló projektekben az SAP win-win helyzetet teremt az átláthatóság biztosításával: a vállalatok működését modern, intelligens alapokra helyezi, a fogyasztók lojalitását pedig megerősíti a megbízható márkák iránt.”
– mondta el Faluvégi János. Az SAP saját maga által fejlesztett blockchain keretrendszere meggyorsítja és megkönnyíti a technológia széles körben történő alkalmazását az innovációra fogékony piacon. Szándékuk szerint keretrendszert szeretnének biztosítani a fejlesztőknek, lecsökkentve ezáltal a tanulási görbét; hogy átlagos webfejlesztői tudással meghívhatók legyenek ezek a szolgáltatások, ezzel is előre lendítve a tömeges elterjedést. Az egyedi fejlesztések tekintetében már most is rengeteg a felhalmozott tudás, amely segítségével a blockchain alapú rendszerek fejlesztése a jövőben új pályára állítható.
A megbízható technológiák kimondottan nagy hozzáadott értéket képviselnek az élelmiszer- és a gyógyszergyártás területén, ahol a megfelelő minőségű logisztika, a gyorsabb és hatékonyabb szállítás válik megvalósíthatóvá blockchain alapon.A minőségi kérdések mellett a technológia fontos szerepet kaphat az élelmiszerpazarlás elleni küzdelemben is, hiszen a 2050-ig körülbelül 10 milliárd lélekszámú lakosság ellátásában akár már 1% megmenthető élelmiszer is óriási értéket képvisel majd.
Koncertjegyet csakis biztonságos vásárlással
A blockchain szinte minden területen hasznos lehet, ahol tranzakciók történnek, illetve bizalmi és kockázati tényezők is felmerülnek. Az online jegyértékesítés blockchain alapú revolúciójáról Országh Örs, az Interticket innovációs igazgatója tartott előadást. Ezen a területen kiemelten fontos, hogy a blockchain rendszerben minden tranzakció nyomon követhető, ellenőrizhető, valós idejű adatokat ad, vagyis esetünkben egy jegyeladás során az érintett feleknek nem kell heteket várnia az elszámolásra, mert azonnal forintosíthatók az egyes szereplőknek járó összegek, amelyek így voltaképp letétbe helyezve várják a kifizetést vagy a visszaforgatást. A fejlesztés alatt álló rendszerben komoly potenciál rejlik a másodlagos jegyértékesítés kapcsán is, ahol az eredeti szervező jelenleg az esetek többségében nem részesül az eladási árak közti differenciából. A blockchain alapú, tokenizált rendszer rengeteg visszaéléstől kímélheti meg a tranzakció résztvevőit, és magukat a végfelhasználókat is.
Garanciális igények luxus kiszolgálása
Tar Domokos, a One Step Beyond képviseletében egy teljesen más indíttatású, de technológiájában hasonló blockchain „lehetőséget” mutatott be az eseményen. A svájci illetőségű, de a magyar piacon is aktív csapat egy egyedülálló blockchain alapú rendszert vezetett be, amellyel a garanciális vállalások és az eszközök nyomon követése valósul meg a luxustermékek – nevezetesen luxus kategóriás órák – körében. A termékkategória a piac ezen szegmensében már önmagában is elegendő magyarázat a blockchain technológia életre hívására. Az első eladást követően minden adásvétel biztonságosan, csalhatatlanul és megmásíthatatlanul visszakereshető, az eredetiség igazolható, ami jelenleg semmilyen egyéb eszközzel vagy módszerrel sem oldható meg minden kétséget kizáróan. Ráadásul a használatával az ellopott eszközök is nehezen eladhatóvá – vagy eladhatatlanná – válnak, amellyel egy újabb érték jelenik meg a termékek tekintetében.
A cég által használt technológia bemutatója itt tekinthető meg.
A bemutatott esettanulmányokon kívül számos olyan iparág létezik, köztük az autóipar, ahol a blockchain szerepet kaphat a közeljövőben, hisz minden olyan esetben alkalmazható, ahol kiemelten fontos, hogy egy piaci folyamatról, a tranzakció összes szereplője számára ugyanazok az információk álljanak a rendelkezésére. Az előadók a hazai piacot kísérletező, egyelőre főleg PoC (Proof of Concept) projektekben gondolkodó közegnek írták le, ahol még nem sok végig vitt fejlesztést lehet találni. Általános nehézséget okoz a megfelelő szakemberek megtalálása, ezzel együtt viszont egyre egyértelműbb a cégek számára, hogy a technológia miatt alapvetően nem lesz drágább egy fejlesztés. Ahogy az a kép is tisztulóban, miszerint a blockchain alapú projektek 60-70 százaléka továbbra is masszív informatikai alapokat igényel.
Gazdaság
Kihalás szélére kerülhet a középvezetői réteg, és ez nagy baj
A munkaerőpiac éppen a feje tetejére készül állni: a fiatal generációk nem vágynak középvezetői székekbe, a cégek pedig egyre nehezebben találnak utánpótlást.
A Z generáció számára a karrier egyre kevésbé az előléptetésről, inkább az önmegvalósításról, a rugalmasságról és a work-life balance-ról szól. Ami egykor presztízs, elismerés volt, az ma sokak szemében puszta nyűg.
„A középvezetői réteg vékonyodása nem pusztán vállalati szintű probléma, hanem szélesebb társadalmi jelenség. Ha a fiatal generációk vezetői ambíciói ilyen ütemben csökkennek, az hosszú távon az egész munkaerőpiacra kihat. Ha nem lesz, aki vállalja ezeket a kulcsszerepeket, a multinacionális cégek egyszerűen továbbállnak” – figyelmeztet rá Horányi-Kiss Annamária, a JIT Talent vezető tanácsadója, recruitment szakértő.
Nem divat már középvezetőnek lenni
A középvezetői pozíció egykor motiváló elismerés volt, presztízst és előrelépési lehetőséget jelentett. A mostani fiatal munkavállalók azonban már nem feltétlenül vágynak erre a szerepre. A team leaderek, csoportvezetők, műszakvezetők és egyéb középvezetői pozíciók betöltése egyre nehezebb: az egyik vezető hazai állásportálon jelenleg is több száz álláslehetőség van meghirdetve „csoportvezető” kifejezésre – mutat rá Horányi-Kiss Annamária.
A Z generáció már eleve más munkaerőpiacra lép be. Ők a digitális világ szülöttei, ahol az eszközök, a szoftverek és – ma már egyre gyakrabban – a mesterséges intelligencia dönt helyettük. Ez a helyzet viszont aláássa a döntéshozatali képességet és a felelősségvállalást. A „ha elbukom, újrapróbálom” számítógépes játék logika a munkahelyen nem működik. Ott a vezetői szerep komoly, téttel bíró, konfliktusokkal teli döntéseket követel, amihez egyre kevesebben kapnak kedvet. Márpedig a középvezetői szint ütközőzóna: fentről érkező utasításokat tompít, lentről érkező panaszokat szűr, és mindkét oldal elvárásainak igyekszik megfelelni.
Ráadásul a Z generáció egyre nagyobb része úgy lép be a piacra, hogy még sosem dolgozott. Nem ismerik a monotóniát, a kereteket, és bár kreatívak és gyorsak, a vezetői szerep terhe alatt könnyen besokallnak. Egyre fontosabbá válik számukra a munka-magánélet egyensúlya, a személyes jólét (wellbeing) és a rugalmas munkavégzés. Ugyanakkor a vállalatok sem mindig tudják megfelelően ösztönözni a fiatalokat arra, hogy hosszú távon elköteleződjenek egy cégnél és felvállalják a vezetői szerepkörrel járó felelősséget.
Az egyéni karrierépítés és a vállalkozói lét is egyre népszerűbb opcióvá vált. Különösen a marketing, IT és kreatív iparágakban figyelhető meg, hogy a fiatal szakemberek szívesebben dolgoznak szabadúszóként, minthogy egy cégen belül vállaljanak vezetői szerepet. Ez a trend azonban hosszú távon kihívást jelent a vállalatok számára: ha a belső utánpótlás nem megoldott, akkor a középvezetői réteg ki fog öregedni, és komoly generációs szakadék alakulhat ki a szervezeten belül.
A jövő vezetői ott ülnek, de nem biztos, hogy tudják
Egy középvezetőnek nemcsak a feladatait kell tudnia, hanem értenie kell a cég működését, kultúráját és belső dinamikáit is. Éppen ezért sokkal hatékonyabb, ha a vállalat a saját emberei közül választja ki és fejleszti a jövő vezetőit, ahelyett hogy kívülről hozna be valakit, aki mindezt nulláról tanulja. Csakhogy önmagában a tehetséges fiatalok megtalálása nem elég: a középvezetők ritkulása nemcsak abból fakad, hogy a fiatalok nem akarnak vezetni, hanem legalább annyira abból, hogy a szervezeti kultúra és az ösztönző rendszerek sem támogatják őket ebben. Ha a vállalatok valóban biztosítani akarják a középvezetői utánpótlást, előrelátó, tudatos lépéseket kell tenniük, és alkalmazkodniuk kell az új munkaerőpiaci viszonyokhoz – tanácsolja Horányi-Kiss Annamária.
Ha a pozíció túl sok stresszel és aránytalan felelősséggel jár, nem csoda, hogy kevesen kérnek belőle. Ahhoz, hogy a fiatalok kedvet kapjanak a vezetői szerepre, a cégeknek elengedhetetlen vonzóbbá formálni a középvezetői pozíciót. A rugalmas munkavégzés, a munka–magánélet egyensúlyának megteremtése, valamint a jól átgondolt pénzügyi és erkölcsi ösztönzők – például bónuszrendszerek, extra szabadnapok vagy vezetői coaching és képzések – mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a középvezetői szerep ne tehernek, hanem valóban vonzó karrierlehetőségnek tűnjön.
A második fontos lépés, hogy a cégeknek tudatosan fel kell építeniük a fiatalokban szunnyadó vezetői ambíciókat. Ehhez nem elég pusztán elmondani, mennyire fontos a jó vezető. Éles helyzetek kellenek, ahol a fiatalok kipróbálhatják magukat. Erre tökéletes eszköz a gamifikáció, a versenyhelyzetek megteremtése, vagy akár a jól megszervezett kickoff napok, amelyek nemcsak a projektindítás adminisztratív mérföldkövei, hanem remek alkalmak arra is, hogy kiderüljön: ki képes irányítani, dönteni, motiválni. Egy jó kickoff esemény túlmutat a célok és feladatok egyeztetésén – valójában terepet ad a rejtett tehetségek felszínre hozására. Már csak az a kérdés, észreveszik-e a cégek, kik azok, akik valóban készen állnak a vezetői szerepre.
A vezetőhiány a legnagyobb költség
A sikerhez ma már nem elég a középvezetőket fejleszteni – egyre nagyobb szükség van arra is, hogy a felsővezetők kapjanak célzott mentorálást. Bár a topmenedzserek rendszerint megkapják a maguk szakmai támogatását, jóval kevesebb figyelem jut arra, hogyan motiválják a középvezetőiket, és hogyan ismerjék fel a csapatukban rejlő tehetségeket. Pedig épp ezekből a kulcsemberekből nőhetnek ki a jövő vezetői – mondta Horányi-Kiss Annamária, a JIT Talent recruitment szakértője.
Ráadásul a digitális generáció már fiatalon hozzászokott a folyamatos ingerekhez, viszont a monotónia tűrését nem tanulta meg. Ez a helyzet a vezetőkre is új terheket ró: őket is tréningezni kellene arra, hogyan szervezzék a csapat munkáját változatosan és motiválóan.
Ha a cégek nem lépnek időben, a jövő középvezetői rétege egész egyszerűen el fog tűnni, és ezzel nemcsak néhány üres állás marad, hanem felborulhat a szervezetek belső egyensúlya is. A kérdés már nem az, hogy a fiatalok akarnak-e vezetni, hanem az, hajlandók-e a vállalatok újragondolni a játékszabályokat. Mert a babzsák, a csocsóasztal és a heti egy wellbeing-nap önmagában nem ösztönöz vezetésre. Ahhoz, hogy a jövő vezetői felismerjék saját szerepüket, és az élre álljanak, a cégeknek most kell lépniük.
A szakértő figyelmeztet, hogy a vezetőhiány nemcsak belső feszültségeket és szervezeti zavarokat okoz, hanem kézzelfogható pénzügyi veszteséget is jelent, nem is keveset. Minél fontosabb egy pozíció, annál magasabb a betöltetlen munkakör költsége, a COV (cost of vacancy). Ráadásul a probléma nem áll meg a látható veszteségeknél: a túlterhelt felsővezetők, a motiválatlan csapattagok és az irányítás nélkül maradt projektek rejtett, közvetett költségei is jelentősen megterhelik a szervezetet. A vezetőhiány ezért nem egyszerűen HR-kérdés, hanem súlyos üzleti kockázat, amely közvetlen hatással van a cég versenyképességére és hosszú távú fenntarthatóságára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A Schneider Electric megoldásaival épült a Start Campus forradalmi adatközpontja
Páratlan szintű működési hatékonyság, megbízhatóság és skálázhatóság – többek között ezek jellemzik a Start Campus új, SIN01 adatközpontját, amelynek megvalósításához a Schneider Electric legmodernebb energiamenedzsment és épületüzemeltetési megoldásait használták fel.
A vállalat a 100 százalékban megújuló energiaforrásokból származó energia beszerzésére irányuló áramvásárlási megállapodás (PPA) stratégiájának kidolgozásában is támogatta a Start Campus-t.
A SIN01 jelzésű létesítmény, ami a Start Campus összesen 1,2 GW-osra tervezett kampuszának első épülete a Schneider Electric EcoStruxure for Data Centers portfóliójának és fenntarthatósági szolgáltatásainak átfogó megoldáscsomagját használja. Célja, hogy új mércét állítson fel a rugalmas és fenntartható munkaterhelésű, mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat és felhőszolgáltatásokat kiszolgáló adatközpontok számára. A 26 megawattos, egy használaton kívüli erőmű közelében lévő, újrahasznosított ipari területen épült létesítmény 2024. negyedik negyedévében kezdte meg működését. Az adatközpontot úgy tervezték, hogy páratlan szintű működési hatékonyságot, megbízhatóságot és skálázhatóságot érjen el.
A SIN01 létesítményhez a Schneider Electric az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat az adatközpontok életciklusára optimalizált megoldások átfogó csomagját biztosította. Ezek közé tartoznak az olyan megoldások, mint a Schneider Electric Galaxy VX UPS, az SF6-mentes kapcsolóberendezések – amelyek kiküszöbölik a káros üvegházhatású gázok (GHG) használatát –, a közép- és kisfeszültségű elektromos elosztórendszerek hőérzékeléssel, valamint a nagy sűrűségű fehér és szürke adatközponti térben telepített további infrastruktúra.
„A Start Campus víziója Európa egyik legnagyobb, mesterséges intelligencia igényeket kiszolgáló adatközpontjának létrehozásáról példa nélküli volt. Megtiszteltetés számunkra, hogy partnerek lehetünk ennek megvalósításában, és az adatközpontok, az épületek, az energia és az ipar területén szerzett szakértelmünkkel segíthetünk megteremteni az alapokat a SIN01 révén. Ez az új létesítmény nemcsak több befektetést és innovációt ösztönöz a régióban, hanem világszínvonalú adatközpont-kapacitást nyújt az ügyfeleinek a mesterséges intelligencia infrastruktúrájuk működtetéséhez”
– mondta el Pablo Ruiz Escribano, a Schneider Electric „Secure Power and Data Center Business” részlegének európai vezető alelnöke.
Biztonságos, skálázható, MI-kész infrastruktúra
Az üzemidővel, a hatékonysággal és a megbízhatósággal kapcsolatos legmagasabb szintű elvárásoknak történő megfelelés érdekében a Schneider Electric EcoStruxure Buildings Management (BMS), Energy Management, Power Monitoring Expert (PME) és Planon szoftverei valós idejű intelligenciát és automatizálási képességeket kínálnak, amelyekhez fokozott kiberbiztonsági szolgáltatások társulnak. Mindezt támogatja a vállalat egyedi szolgáltatása, amely magában foglalja a távfelügyeletet, az eszközkezelést, a 24/7-ben történő karbantartást és a helyszínen lévő mérnököket.
Ezenkívül a Schneider Electric fenntarthatósági és tanácsadói szolgáltatásain keresztül segítette a Start Campust a 100 százalékban megújuló energiaforrásokból származó energia beszerzésére irányuló áramvásárlási megállapodás (PPA) stratégiájának kidolgozásában. A Start Campus a tervezés, a kivitelezés, a telepítés és az üzembe helyezés során alkalmazott átfogó megközelítéssel biztonságos, skálázható és energiatakarékos infrastrukturális platformot hozott létre, amelyet a felhő- és mesterséges intelligencia adatközpontok telepítésére szabtak.
„A Start Campusnál elkötelezettek vagyunk a fenntartható, mesterséges intelligencia alkalmazását támogató digitális infrastruktúra következő generációjának megalapozása mellett. Az energia a mai digitális infrastruktúra egyik legkritikusabb erőforrása. De ez nem csak a hozzáférésről szól, hanem az energia hatékony, intelligens és fenntartható kezeléséről is. A Schneider Electrickel való partnerségünk átalakítja működésünket, mivel világszínvonalú energiatechnológiát és valós idejű átláthatóságot biztosít számunkra a teljes infrastruktúránkra vonatkozóan”
– jelentette ki Robert Dunn, a Start Campus vezérigazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Magyarországon is elindult a Wolt és a Telekom együttműködése
Május 12-től a Magyar Telekom ügyfelei díjmentesen aktiválhatják a Wolt+ előfizetést, a Wolt havidíjas szolgáltatását, amely ingyenes házhozszállítást és exkluzív kedvezményeket biztosít számos étterem, élelmiszerbolt és egyéb helyi üzlet kínálatához.
A Deutsche Telekom és a Wolt együttműködésének eredményeként a telekomosok ezekhez az előnyökhöz most 6 hónapig díjmentesen férhetnek hozzá a Magenta Moments kedvezményprogramon keresztül. Sőt, a Magenta 1-es ügyfelek ezúttal is még többet kapnak, hiszen ők 12 hónapig élvezhetik a Wolt+ előnyeit. A díjmentes 6 hónapos Wolt+ előfizetést biztosító egyedi kuponkódot a Telekom alkalmazás Magenta Moments menüpontjában kérhetik le az ügyfelek év végéig. A Magenta 1-eseknek szóló, 12 hónapos díjmentes Wolt+ előfizetést biztosító kedvezménykód pedig május 18-ig igényelhető, és a lekéréstől számítva 1 hónapig aktiválható a megadott linken keresztül. Az együttműködés tovább erősíti a Telekom azon törekvéseit, hogy a Magenta Moments program ajánlataival megkönnyítse és színesítse az ügyfelek mindennapjait, és extra törődést, odafigyelést biztosítson számukra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Okoseszközök1 hét ago
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Kiszolgáltatottság helyett kiszolgálás
-
Okoseszközök2 hét ago
A TCL 2025-ben elismert nemzetközi design díjakkal erősíti meg vezető szerepét
-
Ipar2 hét ago
Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora
-
Ipar1 hét ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét
-
Mozgásban2 hét ago
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre nagyobb jövedelemtől adnak csak személyi hitelt a bankok