Gazdaság
Eljött az idő: a blockchain már nem csak kriptovalutát futtat
Luxusórák speciális garanciális rendszere, élelmiszerbiztonság és koncertjegy vásárlás. Három teljesen különböző terület, ahol immár gyakorlatban is megtestesül a tranzakciók hitelesítésére felállított blockchain rendszer előnye. Az eddig jobbára a bitcoin kriptovaluta mögöttes elszámolórendszereként ismert blockchain kereskedelmi forgalomban történő használatáról szólt az IVSZ DIGITALK meetup sorozatának legutóbbi, SAP-val közös eseménye.
A blockchain esetében legtöbbször még mindig a „kályhánál kell kezdeni”, hogy mindenki megértse: a technológia nem egyenlő a bitcoinnal. Az IVSZ DIGITALK meetup sorozatának legutóbbi, SAP-val közös eseményén az előadók gyakorlati, már működő példákon keresztül azt mutatták be, hogy a technológia mivel tud többet, mint egy hagyományos minőségbiztosítási vagy nyilvántartási rendszer, illetve milyen üzleti lehetőség rejlik benne a vállalkozások számára.
A gazdaság digitalizációjával a nemzetgazdaság teljesítményé is nő. Ennek az egyik kulcsfontosságú, új technológiája lehet a jövőben a blockchain, ami a gazdasági tranzakciók kikezdhetetlen, digitális könyvelése; amely úgy programozható, hogy ne csak a pénzügyi tranzakciókat jegyezze meg, hanem virtuálisan bármit, ami az értékhez kapcsolódik. Megbízhatóságát és sebességét egy új típusú adatrögzítési technika teszi lehetővé, amely garantálja, hogy mindenkinek ugyanazok az információk álljanak a rendelkezésére, és ezeket az információkat semelyik résztvevő se tudja törölni vagy módosítani. Terjedése a szokásosnál hosszabb életutat jár be a megismeréstől az üzleti folyamatokban történő felhasználásig, ennek oka abban keresendő, hogy a blockchain mögött álló technológia bonyolult, csakúgy, mint az általa nyújtott lehetőségek is.
Ismerd meg a halászt!
Anyagkövetés, termékminőség, gyártástechnológia. Ezek állnak az SAP már jelenleg is elérhető, blockchain szolgáltatás-portfóliójának középpontjában, amelyet az szakértője, Faluvégi János mutatott be. A már működő rendszert a cégek elsősorban az ellátási lánc kapcsán használják – például egy élelmiszer esetén a leghitelesebb módon válik követhetővé egy termék életútja.
Az észak-amerikai Bumble Bee Foods vállalat volt a világon az első élelmiszercég, amely blockchain technológiát használt az ellátási lánc átláthatóvá tételéhez. A vállalat egy éve használja az SAP felhő alapú blockchain szolgáltatását arra, hogy nyomon kövesse a sárgaúszójú tonhal útját az óceánból történő kihalászástól egészen az ebédlőasztalig. Mit jelent ez a gyakorlatban? A fogyasztók a termékcsomagoláson található QR kód beolvasásával a megvásárolt élelmiszer teljes életútját megismerhetik, kezdve a kifogás pontos helyszínétől és időpontjától, a kifogáshoz használt eszközön és a szállítási időkön át, a feldolgozási és a csomagolási módszerekig. A technológia felhasználásával maga a fogyasztó is egyfajta „minőségellenőrré” válhat a rendszerben, hisz a technológia segítségével a vásárlási döntésmechanizmusban már sokkal több szempont befolyásolhatja, mint az az egyszerű tény, hogy szereti-e a kérdéses terméket, vagy sem. Ennek a jövőben kiemelkedően fontos szerepe lehet, hiszen az élelmiszerbiztonság és az előállítás kérdései egyre nagyobb teret kapnak; a technológiával megvalósul a teljes átláthatóság. A technológiát az különbözteti meg más rendszerektől, hogy a modellben sokkal többről van szó, mint az adatok eléréséről. Ezek az adatok ugyanis megváltoztathatatlanok, egyszerre jutnak el a szereplőkhöz, segítségükkel pedig tovább erősíthető a fogyasztói lojalitás a termékekkel, ezáltal a gyártókkal szemben is.
A technológia bemutatásáról készült videó itt érhető el.
„Nem csupán újracsomagolunk egy nyílt technológiát, hanem az operatív szinttől egészen a vezetői szintig képesek vagyunk üzletileg releváns adatokkal vegyítve folyamatokba ágyazni azt – ez a „mágia” az új technológia mögött, ez az, amely nagyobb hozzáadott értéket teremt. A Bumble Bee-s együttműködéshez hasonló projektekben az SAP win-win helyzetet teremt az átláthatóság biztosításával: a vállalatok működését modern, intelligens alapokra helyezi, a fogyasztók lojalitását pedig megerősíti a megbízható márkák iránt.”
– mondta el Faluvégi János. Az SAP saját maga által fejlesztett blockchain keretrendszere meggyorsítja és megkönnyíti a technológia széles körben történő alkalmazását az innovációra fogékony piacon. Szándékuk szerint keretrendszert szeretnének biztosítani a fejlesztőknek, lecsökkentve ezáltal a tanulási görbét; hogy átlagos webfejlesztői tudással meghívhatók legyenek ezek a szolgáltatások, ezzel is előre lendítve a tömeges elterjedést. Az egyedi fejlesztések tekintetében már most is rengeteg a felhalmozott tudás, amely segítségével a blockchain alapú rendszerek fejlesztése a jövőben új pályára állítható.
A megbízható technológiák kimondottan nagy hozzáadott értéket képviselnek az élelmiszer- és a gyógyszergyártás területén, ahol a megfelelő minőségű logisztika, a gyorsabb és hatékonyabb szállítás válik megvalósíthatóvá blockchain alapon.A minőségi kérdések mellett a technológia fontos szerepet kaphat az élelmiszerpazarlás elleni küzdelemben is, hiszen a 2050-ig körülbelül 10 milliárd lélekszámú lakosság ellátásában akár már 1% megmenthető élelmiszer is óriási értéket képvisel majd.
Koncertjegyet csakis biztonságos vásárlással
A blockchain szinte minden területen hasznos lehet, ahol tranzakciók történnek, illetve bizalmi és kockázati tényezők is felmerülnek. Az online jegyértékesítés blockchain alapú revolúciójáról Országh Örs, az Interticket innovációs igazgatója tartott előadást. Ezen a területen kiemelten fontos, hogy a blockchain rendszerben minden tranzakció nyomon követhető, ellenőrizhető, valós idejű adatokat ad, vagyis esetünkben egy jegyeladás során az érintett feleknek nem kell heteket várnia az elszámolásra, mert azonnal forintosíthatók az egyes szereplőknek járó összegek, amelyek így voltaképp letétbe helyezve várják a kifizetést vagy a visszaforgatást. A fejlesztés alatt álló rendszerben komoly potenciál rejlik a másodlagos jegyértékesítés kapcsán is, ahol az eredeti szervező jelenleg az esetek többségében nem részesül az eladási árak közti differenciából. A blockchain alapú, tokenizált rendszer rengeteg visszaéléstől kímélheti meg a tranzakció résztvevőit, és magukat a végfelhasználókat is.
Garanciális igények luxus kiszolgálása
Tar Domokos, a One Step Beyond képviseletében egy teljesen más indíttatású, de technológiájában hasonló blockchain „lehetőséget” mutatott be az eseményen. A svájci illetőségű, de a magyar piacon is aktív csapat egy egyedülálló blockchain alapú rendszert vezetett be, amellyel a garanciális vállalások és az eszközök nyomon követése valósul meg a luxustermékek – nevezetesen luxus kategóriás órák – körében. A termékkategória a piac ezen szegmensében már önmagában is elegendő magyarázat a blockchain technológia életre hívására. Az első eladást követően minden adásvétel biztonságosan, csalhatatlanul és megmásíthatatlanul visszakereshető, az eredetiség igazolható, ami jelenleg semmilyen egyéb eszközzel vagy módszerrel sem oldható meg minden kétséget kizáróan. Ráadásul a használatával az ellopott eszközök is nehezen eladhatóvá – vagy eladhatatlanná – válnak, amellyel egy újabb érték jelenik meg a termékek tekintetében.
A cég által használt technológia bemutatója itt tekinthető meg.
A bemutatott esettanulmányokon kívül számos olyan iparág létezik, köztük az autóipar, ahol a blockchain szerepet kaphat a közeljövőben, hisz minden olyan esetben alkalmazható, ahol kiemelten fontos, hogy egy piaci folyamatról, a tranzakció összes szereplője számára ugyanazok az információk álljanak a rendelkezésére. Az előadók a hazai piacot kísérletező, egyelőre főleg PoC (Proof of Concept) projektekben gondolkodó közegnek írták le, ahol még nem sok végig vitt fejlesztést lehet találni. Általános nehézséget okoz a megfelelő szakemberek megtalálása, ezzel együtt viszont egyre egyértelműbb a cégek számára, hogy a technológia miatt alapvetően nem lesz drágább egy fejlesztés. Ahogy az a kép is tisztulóban, miszerint a blockchain alapú projektek 60-70 százaléka továbbra is masszív informatikai alapokat igényel.
Gazdaság
Egyre nagyobb probléma az öregedő hazai járműpark
Az Europ Assistance közelmúltban végzett reprezentatív felmérése rávilágít, hogy a magyar autósok közel fele (49%) 16 évesnél idősebb gépjárművet használ.
Ez azért is aggasztó, mert felmérés szerint a gépkocsi tulajdonosok csupán kicsivel több mint kétötöde (43%) rendelkezik olyan anyagi kockázatot csökkentő megoldással, mint a casco biztosítás és/vagy az asszisztencia-szolgáltatás így a tulajdonosok nagy többsége teljesen védtelen egy-egy autós vészhelyzet (karosszéria sérülés, vagy meghibásodás) esetén. A felmérésből az is kiderül, hogy a magyar háztartások közel háromnegyede (72%) rendelkezik saját gépkocsival, az autósok több mint fele (57%) pedig legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat.
Az Europ Assistance a közelmúltban végzett átfogó, reprezentatív felmérést a magyarok autóhasználati és gépjárművel kapcsolatos biztosítási szokásai kapcsán. A kutatás megállapítja, hogy a 18-69 éves lakosság közel háromnegyedének (72%) háztartásában van saját autó, minden ötödik személy háztartásában pedig több gépjármű is megtalálható. A felmérés szerint hazai autók 49 százaléka legalább 16 éves, a 6-15 éves gépjárművek aránya 34 százalék, és csupán minden hatodik gépkocsi fiatalabb évjáratú: 1-5 éves. A megállapítások összecsengenek a KSH által közölt adatokkal is, melyek szerint a magyarországi személyautók átlagéletkora 2024-ben már elérte a 16,2 évet.
A kutatás továbbá rámutat, hogy a magyar autósok több mint fele (57%) legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat autójával, minden harmadik autótulajdonos pedig havonta legalább egyszer. A lakosság másik harmada évente 1-3 alkalommal autózik országhatáron belül, és csak minden ötödik autósra igaz, hogy sosem vagy két évnél is ritkábban utazik ilyen távon.
Növelni kell a tudatosságot – vannak kockázatcsökkentő megoldások
Az elöregedő járműpark egyik szomorú következménye, hogy gyakrabban fordulnak elő meghibásodások, így emelkedik annak veszélye, hogy az autótulajdonosoknak hirtelen mélyen a zsebükbe kelljen nyúlni, ha valamilyen meghibásodás, vagy karosszéria sérülés történik. Ennek ellenére az autósok 53 százaléka semmilyen asszisztencia vagy CASCO biztosítással sem rendelkezik, melyek anyagi segítséget jelentenek a váratlan helyzetekben.
Legyen szó új vagy több éves járműről, bármikor történhet váratlan meghibásodás. Gyakran jelentkezhetnek akkumulátor problémák vagy elektromos hibák, előfordulhat a hűtőfolyadék szivárgása vagy hiánya, a vezérműlánc elszakadása, de egy defekt is komoly gondot okozhat. Modernebb autók esetében a szoftver és szenzorok hibái jelentkezhetnek.
„Mindössze a magyar autótulajdonosok alig több mint negyede (27%) köt asszisztencia biztosítást, ami professzionális vészhelyzeti, útközbeni segítségnyújtást jelent. Pedig érdemes előrelátónak lenni, hiszen az elöregedő autók esetében egyre nő a meghibásodás veszélye akár menetközben is, ami miatt az esetleges mentési, szállítási költségek is hirtelen megterhelhetik a családi kasszát, míg a havi körülbelül 1400 forinttól elérhető gépjármű asszisztencia-szolgáltatás egyfajta pénzügyi és pszichés védőhálót biztosít az útközben bekövetkező vészhelyzetek esetére, kiszámíthatóbbá téve a családi költségtervezést is”
– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.
A háztartásban saját autóval rendelkező 18-69 éves magyarok körülbelül ötöde rendelkezik CASCO biztosítással, 14 százalék kapott ingyenesen gépjármű asszisztencia szolgáltatást (márkakereskedéstől vagy szervíztől), 13 százalékuk pedig önálló asszisztencia szolgáltatást (amiért külön fizetnek egy szolgáltatónak) vesz igénybe.
A kutatás rámutat továbbá, hogy az autósok 91 százaléka hasznosnak tartja a gépjárműasszisztenciát, kétharmaduk számára pedig lényeges szempont, hogy a szolgáltatás bármilyen korú és kilométeróra-állású autóra is megköthető legyen.
Érdemes elővigyázatosnak lenni, rövidebb utakon is megtörténhet a baj
A vezetés során is érdemes körültekintően eljárni, baleset ugyanis rövidebb utakon, akár egy gyors városi bevásárlás alkalmával is megtörténhet. A KSH adatai szerint 2025 első félévében összesen 6629 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, tehát nem kell külföldre utazni, hazánk határain belül, kisebb távolságokon is megtörténhet a baj.
„Koccanás vagy az autó meghibásodása esetén senki sem szeretne az autópálya mentén vagy adott esetben egy forgalmas út közepén vesztegelni. Ilyen esetekben nyújt megnyugtató megoldást az AutoSOS szolgáltatás. Egyetlen telefonszám tárcsázásával érhető el a gyors, 0-24 órában hívható segítség, a szolgáltató kiérkezéséről pedig e-mail vagy SMS üzenet formájában kapnak automatikus értesítést az érintettek. Szakértő kollégáink többek között az autó helyszíni javítását és szervízbe szállítását is intézik. Azoknak sem kell aggódniuk, akik idősebb autóval rendelkeznek, hiszen asszisztencia-szolgáltatásunk bármilyen korú, és futásteljesítményű autóra vonatkozik”
– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés
Egyik napról a másikra több mint duplájára, 114%-kal, kilogrammonként 94 Ft-ról 204 Ft-ra emelte a reklámhordozó papírok EPR-díját egy, a Magyar Közlöny 2025/106. számában szeptember 22-én kihirdetett minisztériumi rendelet.
A nyomdák, illetve nyomdai anyagokat megrendelő vállalkozások által közvetlenül a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek fizetendő összeg súlyos csapást mér a nyomdaágazatra, ezért az annak jelentős részét tömörítő Nyomda- és Papíripari Szövetség írásban tiltakozott a rendeletet hozó Energiaügyi Minisztériumnál, illetve Lantos Csaba Energiaügyi miniszternél, kérve a rendelet haladéktalan felülvizsgálatát és az ágazati egyeztetést.
Mint kifejtik, a döntés teljesen felkészületlenül éri az iparágat, és indokolatlanul rontja az üzleti bizalmat a nyomdatermékekkel szemben. Mindezt annak ellenére, hogy a papír az összes reklámhordozó közül az egyik legjobban újrahasznosítható anyag, melynek újrahasznosítási aránya itthon is meghaladja a 80%-ot, így a lépés környezetvédelmi szempontokkal sem indokolható. Emiatt az intézkedés teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a Kiterjesztett Gyártói Felelősség rendszerének alapelveit, különösen az „indokolt költség” elvét. Nem véletlen, hogy az EU-ban sehol máshol nem működik olyan EPR-rendszer, ami külön „büntetné” a reklámhordozó papírt ‒ hiszen újrahasznosítás szempontjából mindegy, mi áll a papíron. Ennek EPR-díjai eddig is a legmagasabbak között voltak Magyarországon, miközben más, európai országokban ez a 40-80 Ft közötti ársávban mozog.
A Nyomda- és Papíripari Szövetség tiltakozó levelet is jegyző elnöke, Orgován Katalin rámutatott: az október 1-től hatályos intézkedés azonnal 50-80%-kal emeli a nyomdai papírok árát, ami nemcsak közvetlen inflációs hatással jár, hiszen végül a költség a lakosságra hárul, de közel lehetetlen helyzetbe hozza azokat a nagy nyomdai vállalkozásokat, amelyek megbízóikkal éves megállapodások alapján dolgoznak, rögzített díjakon. Mindez többezer iparági munkahelyet veszélyeztet, és nemcsak a szegmenst, de az idősebb korosztályt és a nyugdíjasokat is sújtja, illetve azokat, akik elsősorban papíralapú kommunikációt használnak, innen tájékozódnak. A rendelet a gyakorlatban a szomszédos országok vállalkozásait, a szürke importot és a feketegazdaságot támogatja majd, további versenyhátrányba hozva az itthon adózó, tisztességes hazai vállalkozásokat.
A Szövetség indoklásában szerepel az is, hogy az intézkedés fiskális szempontból is kontraproduktív lehet. A döntés látszólag a MOHU bevételeit hivatott növelni, de szakmai tapasztalatok alapján minden ilyen, akár ennél enyhébb intézkedésnél is drasztikusan visszaesnek a nyomdai megrendelések. Egy ilyen mértékű emelés várhatóan 40-50%-os megrendelés-csökkenést hoz majd, így még a MOHU-nak sem jelent majd többletbevételt. Ha pedig emiatt a nagy megrendelők végleg a digitális csatornák felé fordulnak, az hamar a MOHU számára is kiesést jelent majd, miközben a hirdetésre fordított díjak nem a hazai nyomdáknál, hanem a jellemzően külföldi tulajdonú, nagy, nemzetközi digitális hirdetési hálózatoknál csapódnak majd le.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak
Azonnal, alkalmazásból menedzselhető szolgáltatások, aszerint, hogy éppen növekszik vagy csökken a vállalkozás telekommunikációs igénye.
A hazai vállalkozások számára a számos lehetőség mellett kihívást jelent a nehezen kiszámítható üzleti környezet; még a stabil cégek esetén is előfordul, hogy míg az egyik hónapban bővül, a másikban már visszafogja a költségeit. Rugalmasság, digitális ügyintézés, költséghatékonyság – ezt kínálja a Yettel új üzleti megoldása azoknak a KKV-knak, amelyek nemcsak alkalmazkodni, hanem fejlődni is szeretnének.
A magyar kis- és középvállalkozások (KKV-k) adják a hazai foglalkoztatottság 65%-át, és becslések szerint 50-55%-kal járulnak hozzá a hazai GDP termeléshez, miközben a cégek számára a folyamatosan változó gazdasági környezetben a költséghatékonyság és a rugalmasság kulcsfontosságú tényezőkké váltak. A vállalkozásoknak gyorsan kell alkalmazkodniuk: miközben a digitalizáció és a technológiai fejlődés új lehetőségeket teremt, egyúttal új elvárásokat is támaszt feléjük. A Yettel most bejelentett legújabb fejlesztései pontosan ezekre az igényekre adnak választ: elindul a Yettel Business ReFlex hűségnélküli, mégis kedvező feltételeket biztosító tarifacsalád, valamint a Yettel Business mobilalkalmazás, amely a mobilról menedzselhető üzleti funkciók révén teljesen új szintre emeli az üzleti ügyfélélményt.
Rugalmas tarifa, hűségidő nélkül, mégis kedvező feltételekkel
A Yettel Business ReFlex tarifák lényege, hogy a vállalkozások igényeire, kötelező hűségidő vállalása nélkül alakíthatóak: nincs kötelező 2 éves hűségidő, mégis kedvező árak és feltételek érhetők el, szabadon lehet váltani nagyobb vagy kisebb tartalmú tarifacsomagok között, akár havonta. Így a cégek gyorsan reagálhatnak a piaci változásokra, valamint bővülő vagy éppen csökkenő telekommunikációs igényeikre. A hűség nélküli ajánlatokhoz havi visszatérítés is jár, amelyet a vállalkozás akár készülékvásárlásra, tartozékokra vagy számlajóváírásra is felhasználhat – akár összevontan, egy nagyobb értékű telefonbeszerzéshez is.
Yettel Business app: digitális ügyfélélmény, egy helyen minden
Az új Yettel Business app kifejezetten a társaság kis- és középvállalati méretű üzleti ügyfelei számára készült, egyedülálló fejlesztés a hazai mobilkommunikációban. Az alkalmazás lényegében azt a digitális élményt kívánja biztosítani, amit a Yepp tarifa kínál a lakossági ügyfelek számára: egyetlen alkalmazáson keresztül elérhető kényelmes és rugalmas ügyintézés, költségkontroll és kedvezmény-érvényesítés. A Yettel Business appban az ügyfelek önállóan menedzselhetik előfizetéseiket, módosíthatják tarifáikat, rendelhetnek extra szolgáltatásokat attól függően, hogy növekszik vagy csökken a vállalkozás igénye a telekommunikációs szolgáltatásokra. A tranzakciók azonnal teljesülnek, nem szükséges Yettel üzletbe látogatni ezek elintézésére. A platform folyamatosan bővül, az ügyfelek visszajelzései alapján újabb hasznos funkciókkal és lehetőségekkel.
Technológiai háttér és ügyfélközpontúság
A Yettel az elmúlt években közel 100 milliárd forintos hálózatfejlesztést hajtott végre, így ma már országosan 99% feletti – lakosságra vetített, kültéri – lefedettségű 4G és több mint 1000 bázisállomáson elérhető szupergyors 5G hálózat áll az üzleti ügyfelek rendelkezésére. A vállalat 2028-ig további több tízmilliárd forintos fejlesztést tervez Magyarországon.
„A KKV-szektor a hazai foglalkoztatás kétharmadát biztosítja, és becslések szerint a GDP több mint felét állítja elő, így gazdasági szempontból kiemelt jelentőségű. A Yettelnél az elmúlt évek hálózatfejlesztései mellett arra törekszünk, hogy olyan üzleti megoldásokat kínáljunk, amelyek valódi válaszokat adnak a vállalkozások működési, növekedési céljaihoz. A ReFlex tarifacsalád és a Yettel Business app bevezetésével a rugalmasságot, a digitális ügyintézést és az egyedi igényekre szabható költségstruktúrát helyezzük előtérbe – mindezt egy technológiailag élenjáró, országos lefedettségű mobilhálózatra építve.”
– mondta Fülöp Gábor, a Yettel üzleti értékesítési és marketing igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Gazdaság2 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
-
Gazdaság2 hét ago
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
-
Mozgásban2 hét ago
Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért
-
Ipar2 hét ago
Miközben az AI-felkészültségünk javul, a mesterséges intelligencia iránti bizalmatlanságunk fokozódik
-
Okoseszközök2 hét ago
Így válhat a Samsung Galaxy Watch8 okosóra-széria a biohackerek ideális technológiai társává
-
Ipar2 hét ago
Új kutatásokat és kezdeményezést jelentett be a Schneider Electric a New York-i Klímahéten