Connect with us

Gazdaság

Eljött az idő: a blockchain már nem csak kriptovalutát futtat

Luxusórák speciális garanciális rendszere, élelmiszerbiztonság és koncertjegy vásárlás. Három teljesen különböző terület, ahol immár gyakorlatban is megtestesül a tranzakciók hitelesítésére felállított blockchain rendszer előnye. Az eddig jobbára a bitcoin kriptovaluta mögöttes elszámolórendszereként ismert blockchain kereskedelmi forgalomban történő használatáról szólt az IVSZ DIGITALK meetup sorozatának legutóbbi, SAP-val közös eseménye.

A blockchain esetében legtöbbször még mindig a „kályhánál kell kezdeni”, hogy mindenki megértse: a technológia nem egyenlő a bitcoinnal. Az IVSZ DIGITALK meetup sorozatának legutóbbi, SAP-val közös eseményén az előadók gyakorlati, már működő példákon keresztül azt mutatták be, hogy a technológia mivel tud többet, mint egy hagyományos minőségbiztosítási vagy nyilvántartási rendszer, illetve milyen üzleti lehetőség rejlik benne a vállalkozások számára.

A gazdaság digitalizációjával a nemzetgazdaság teljesítményé is nő. Ennek az egyik kulcsfontosságú, új technológiája lehet a jövőben a blockchain, ami a gazdasági tranzakciók kikezdhetetlen, digitális könyvelése; amely úgy programozható, hogy ne csak a pénzügyi tranzakciókat jegyezze meg, hanem virtuálisan bármit, ami az értékhez kapcsolódik. Megbízhatóságát és sebességét egy új típusú adatrögzítési technika teszi lehetővé, amely garantálja, hogy mindenkinek ugyanazok az információk álljanak a rendelkezésére, és ezeket az információkat semelyik résztvevő se tudja törölni vagy módosítani. Terjedése a szokásosnál hosszabb életutat jár be a megismeréstől az üzleti folyamatokban történő felhasználásig, ennek oka abban keresendő, hogy a blockchain mögött álló technológia bonyolult, csakúgy, mint az általa nyújtott lehetőségek is.

Ismerd meg a halászt!

Anyagkövetés, termékminőség, gyártástechnológia. Ezek állnak az SAP már jelenleg is elérhető, blockchain szolgáltatás-portfóliójának középpontjában, amelyet az szakértője, Faluvégi János mutatott be. A már működő rendszert a cégek elsősorban az ellátási lánc kapcsán használják – például egy élelmiszer esetén a leghitelesebb módon válik követhetővé egy termék életútja.

Az észak-amerikai Bumble Bee Foods vállalat volt a világon az első élelmiszercég, amely blockchain technológiát használt az ellátási lánc átláthatóvá tételéhez. A vállalat egy éve használja az SAP felhő alapú blockchain szolgáltatását arra, hogy nyomon kövesse a sárgaúszójú tonhal útját az óceánból történő kihalászástól egészen az ebédlőasztalig. Mit jelent ez a gyakorlatban? A fogyasztók a termékcsomagoláson található QR kód beolvasásával a megvásárolt élelmiszer teljes életútját megismerhetik, kezdve a kifogás pontos helyszínétől és időpontjától, a kifogáshoz használt eszközön és a szállítási időkön át, a feldolgozási és a csomagolási módszerekig. A technológia felhasználásával maga a fogyasztó is egyfajta „minőségellenőrré” válhat a rendszerben, hisz a technológia segítségével a vásárlási döntésmechanizmusban már sokkal több szempont befolyásolhatja, mint az az egyszerű tény, hogy szereti-e a kérdéses terméket, vagy sem. Ennek a jövőben kiemelkedően fontos szerepe lehet, hiszen az élelmiszerbiztonság és az előállítás kérdései egyre nagyobb teret kapnak; a technológiával megvalósul a teljes átláthatóság. A technológiát az különbözteti meg más rendszerektől, hogy a modellben sokkal többről van szó, mint az adatok eléréséről. Ezek az adatok ugyanis megváltoztathatatlanok, egyszerre jutnak el a szereplőkhöz, segítségükkel pedig tovább erősíthető a fogyasztói lojalitás a termékekkel, ezáltal a gyártókkal szemben is.

A technológia bemutatásáról készült videó itt érhető el.

„Nem csupán újracsomagolunk egy nyílt technológiát, hanem az operatív szinttől egészen a vezetői szintig képesek vagyunk üzletileg releváns adatokkal vegyítve folyamatokba ágyazni azt – ez a „mágia” az új technológia mögött, ez az, amely nagyobb hozzáadott értéket teremt. A Bumble Bee-s együttműködéshez hasonló projektekben az SAP win-win helyzetet teremt az átláthatóság biztosításával: a vállalatok működését modern, intelligens alapokra helyezi, a fogyasztók lojalitását pedig megerősíti a megbízható márkák iránt.”

– mondta el Faluvégi János. Az SAP saját maga által fejlesztett blockchain keretrendszere meggyorsítja és megkönnyíti a technológia széles körben történő alkalmazását az innovációra fogékony piacon. Szándékuk szerint keretrendszert szeretnének biztosítani a fejlesztőknek, lecsökkentve ezáltal a tanulási görbét; hogy átlagos webfejlesztői tudással meghívhatók legyenek ezek a szolgáltatások, ezzel is előre lendítve a tömeges elterjedést. Az egyedi fejlesztések tekintetében már most is rengeteg a felhalmozott tudás, amely segítségével a blockchain alapú rendszerek fejlesztése a jövőben új pályára állítható.

A megbízható technológiák kimondottan nagy hozzáadott értéket képviselnek az élelmiszer- és a gyógyszergyártás területén, ahol a megfelelő minőségű logisztika, a gyorsabb és hatékonyabb szállítás válik megvalósíthatóvá blockchain alapon.A minőségi kérdések mellett a technológia fontos szerepet kaphat az élelmiszerpazarlás elleni küzdelemben is, hiszen a 2050-ig körülbelül 10 milliárd lélekszámú lakosság ellátásában akár már 1% megmenthető élelmiszer is óriási értéket képvisel majd.

Koncertjegyet csakis biztonságos vásárlással

A blockchain szinte minden területen hasznos lehet, ahol tranzakciók történnek, illetve bizalmi és kockázati tényezők is felmerülnek. Az online jegyértékesítés blockchain alapú revolúciójáról Országh Örs, az Interticket innovációs igazgatója tartott előadást. Ezen a területen kiemelten fontos, hogy a blockchain rendszerben minden tranzakció nyomon követhető, ellenőrizhető, valós idejű adatokat ad, vagyis esetünkben egy jegyeladás során az érintett feleknek nem kell heteket várnia az elszámolásra, mert azonnal forintosíthatók az egyes szereplőknek járó összegek, amelyek így voltaképp letétbe helyezve várják a kifizetést vagy a visszaforgatást. A fejlesztés alatt álló rendszerben komoly potenciál rejlik a másodlagos jegyértékesítés kapcsán is, ahol az eredeti szervező jelenleg az esetek többségében nem részesül az eladási árak közti differenciából. A blockchain alapú, tokenizált rendszer rengeteg visszaéléstől kímélheti meg a tranzakció résztvevőit, és magukat a végfelhasználókat is.

Garanciális igények luxus kiszolgálása

Tar Domokos, a One Step Beyond képviseletében egy teljesen más indíttatású, de technológiájában hasonló blockchain „lehetőséget” mutatott be az eseményen. A svájci illetőségű, de a magyar piacon is aktív csapat egy egyedülálló blockchain alapú rendszert vezetett be, amellyel a garanciális vállalások és az eszközök nyomon követése valósul meg a luxustermékek – nevezetesen luxus kategóriás órák – körében. A termékkategória a piac ezen szegmensében már önmagában is elegendő magyarázat a blockchain technológia életre hívására. Az első eladást követően minden adásvétel biztonságosan, csalhatatlanul és megmásíthatatlanul visszakereshető, az eredetiség igazolható, ami jelenleg semmilyen egyéb eszközzel vagy módszerrel sem oldható meg minden kétséget kizáróan. Ráadásul a használatával az ellopott eszközök is nehezen eladhatóvá – vagy eladhatatlanná – válnak, amellyel egy újabb érték jelenik meg a termékek tekintetében.

A cég által használt technológia bemutatója itt tekinthető meg.

A bemutatott esettanulmányokon kívül számos olyan iparág létezik, köztük az autóipar, ahol a blockchain szerepet kaphat a közeljövőben, hisz minden olyan esetben alkalmazható, ahol kiemelten fontos, hogy egy piaci folyamatról, a tranzakció összes szereplője számára ugyanazok az információk álljanak a rendelkezésére. Az előadók a hazai piacot kísérletező, egyelőre főleg PoC (Proof of Concept) projektekben gondolkodó közegnek írták le, ahol még nem sok végig vitt fejlesztést lehet találni. Általános nehézséget okoz a megfelelő szakemberek megtalálása, ezzel együtt viszont egyre egyértelműbb a cégek számára, hogy a technológia miatt alapvetően nem lesz drágább egy fejlesztés. Ahogy az a kép is tisztulóban, miszerint a blockchain alapú projektek 60-70 százaléka továbbra is masszív informatikai alapokat igényel.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Precíziós gazdálkodás: oktatási együttműködést kötött a Széchenyi István Egyetem és a Livestocker Solutions

A Cápák között című televíziós műsorból is ismert üzletember, Moldován András által alapított Livestocker Solutions Kft.-vel kötött együttműködési megállapodást a Széchenyi István Egyetem.

Ennek révén az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának hallgatói a cég korszerű farmmenedzsmentszoftverével tanulhatják a precíziós állattenyésztés technikáit.

A Széchenyi István Egyetem egyik stratégiai célja a fenntartható jövőhöz való hozzájárulás. Az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának tevékenysége is ezt szolgálja többek között az egészséges élelmiszer-előállítás, az agrárdigitalizáció és a precíziós gazdálkodás területén. A kar fontos feladata, hogy a kor kihívásaira válaszolni tudó szakembereket képezzen, amelynek újabb állomását jelenti a napokban aláírt együttműködési megállapodás. Ennek értelmében a Livestocker Solutions Kft. farmmenedzsment-alkalmazását felhasználják a képzésben, így a hallgatók olyan adatalapú döntéstámogató rendszer használatával ismerkedhetnek meg, amely később szakemberekként is segítheti munkájukat.

„Karunk projektalapú oktatását nagymértékben szolgálják széles körű vállalati kapcsolataink. Ezek számos esetben közös kutatás-fejlesztési projekteket, innovációkat is eredményeznek”

– fogalmazott az aláírás alkalmával dr. Tóth Tamás, az egyetem mosonmagyaróvári karának dékánja. Hozzátette, különösen azért örül a Livestocker Solutions Kft.-vel való együttműködésnek, mert az jól illeszkedik az intézmény precíziós mezőgazdaságban és az agrárdigitalizáció terén vállalt küldetéséhez. A dékán a partnerségért köszönetet mondott a cégtulajdonos Moldován Andrásnak is, akit sokan a Cápák között című televíziós műsorból ismerhetnek.

Dr. Ásványi Balázs vállalati kapcsolatokért felelős dékánhelyettes hangsúlyozta, az intézmény életében kiemelkedő szerepet játszanak az ipari partnerekkel való együttműködések, a közös kutatások, a vállalati megrendelések – többek között azért, mert a kar innovatív megoldásokat és multidiszciplináris tesztelési környezetet kínál.

Kulcsfontosságú kérdés az is, hogy frissdiplomásaink milyen hatékonysággal tudnak gazdálkodni. Ennek érdekében feladatunk, hogy a képzéseink során megismertessük őket a legújabb technológiákkal, módszerekkel és a valós piaci igényekkel. Ebben játszik nagy szerepet a Livestocker által rendelkezésünkre bocsátott szoftver”

– húzta alá.

Dr. Húth Balázs, az Állattudományi Tanszék vezetője elmondta, az oktatásban kiemelt figyelmet szentelnek a precíziós állattenyésztésre és takarmányozásra, amelynek keretében országosan is egyedülálló szakmérnöki képzést is indítottak.

„A szoftver használatát akár már a képzés őszi félévében tudjuk integrálni mind a precíziós sertéstenyésztés, mind pedig az »Állattartás műszaki megoldásai, telepirányítási rendszerek« kurzusba. Ezt követően pedig a nappali tagozatos oktatásban is bevezetjük”

– részletezte. Megemlítette a vidékfejlesztési pályázatból a kar Smart Farm tangazdaságában megvalósult sertés-modellistállót, amelyben nemcsak anyagcsere-vizsgálatokat, de különböző precíziós állattartási technológiákat, audiovizuális rendszereket is tudnak tesztelni.

„Az itt keletkező nagy mennyiségű adat kiértékelését is szolgálhatja a korszerű szoftver, amely lehetővé teszi az adatalapú döntések meghozatalát”

– mutatott rá a tanszékvezető.

Németh Norbert, a Livestocker Solutions Kft. exportigazgatója kifejtette, cégük olyan agrárdigitalizációs szoftvervállalat, amely több mint tíz éve kínálja digitális megoldásait az ágazat szereplőinek.

„Folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően nagy komplexitású, a valós igényeket figyelembe vevő termékünk lehetővé teszi, hogy az adatok elemzésével támogassuk a releváns döntések meghozatalát. Mivel egyre kevesebb az erőforrás, ezért egyre okosabban és egyre optimalizáltabban kell a folyamatokat megvalósítani”

– mutatta be a szoftvert.

Az igazgató elmondta, eddig nagyvállalatok kiszolgálására fókuszáltak, most viszont azért nyitottak az egyetem felé, mert így a jövő agráripari szakembereinek felkészítéséhez is hozzá tudnak járulni. Mint mondta, az együttműködés lehetővé teszi a hallgatók tudatos, modern, innovatív gondolkodásmódjának erősítését, amelyre a digitalizációs feladatok és a precíziós gazdálkodás terén is nagy szükség van.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Bitget – Ez lesz az új Revolut?

A Bitget Wallet 2025-ös PayFi jelentése szerint a kriptotárcák már messze túlmutatnak az egyszerű eszköztároláson.

A platform célja, hogy a kriptohasználat hétköznapivá váljon – különösen ott, ahol a hagyományos bankrendszer nem elérhető. A „Pay with Crypto” kampány új szintre emeli a kriptoval való vásárlást, utalást és passzív jövedelemszerzést. Az alábbi interjúban a Bitget Wallet csapata mesél arról, hogyan válik a decentralizált pénzügyi eszköz valódi alternatívává világszerte.

1. A jelentés szerint a tárcák többé nem csupán kriptotárolásra szolgálnak. Mit jelent a „living onchain” koncepció a gyakorlatban?
Bitget Wallet PayFi jelentése szerint a felhasználók 46%-a a tranzakciók gyorsasága miatt választja a kriptós fizetést, miközben a McKinsey adatai szerint az amerikai fogyasztók 92%-a már digitálisan fizet. Ahogy anno a PayPal új korszakot nyitott az e-kereskedelemben, úgy kíván a Bitget Wallet hasonló áttörést elérni a kriptóval. A „Crypto for Everyone” mozgalom célja, hogy egy olyan mindent egyben tárcát kínáljunk, amely kezdőknek is egyszerű, de haladó felhasználóknak is elég erőteljes. A Simple Mode, a GetGas révén díjmentes tranzakciók, és a Shop with Crypto lehetőség – ahol több száz kereskedőnél lehet kriptóval fizetni – mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a kripto valós alternatíva legyen a mindennapokban.

2. Hogyan teszi lehetővé a Bitget Wallet a kripto hétköznapi használatát olyan régiókban, ahol a bankolás korlátozott?
A célunk, hogy valóban használható kriptós ökoszisztémát hozzunk létre – mobilon, a valós igényekhez igazítva. A PayFi infrastruktúránk lehetővé teszi a megtakarítást, utalást, kamatszerzést és fizetést, mindezt bank nélkül. Hamarosan induló Earn Vault funkciónkkal passzív jövedelmet lehet szerezni staking nélkül is. Az olyan integrációk, mint a Solana Pay vagy a nemzeti QR-rendszerek, tovább növelik a valós felhasználhatóságot. Több mint 300 globális márkánál – köztük az Amazonnál – lehet kriptóval fizetni, többnyelvű, egyszerű felületen, teljes eszközkontrollal.

3. Milyen tapasztalatok emelkedtek ki Délkelet-Ázsiából, Afrikából vagy Latin-Amerikából?
A Bitget Wallet 300%-os növekedést ért el egy év alatt, főként a biztonságos, önrendelkezést adó megoldások iránti igény miatt. Afrikában – ahol a bankolás korlátozott és magasak az utalási díjak – a felhasználók fele pénzküldésre használja a tárcát. Délkelet-Ázsiában 60% használja napi utalásra, de sokan már DApp-okat is felfedeznek, tokeneket keresnek. A Super DEX, Bitget Wallet Alpha, DApp hub és QR-alapú stabilcoin fizetések mind támogatják az aktív láncon belüli részvételt. A Paydify, Coinpal és Solana Pay partnerek tovább bővítik a kereskedői hálózatot.

4. Miben különbözik Közép- és Kelet-Európa a többi régiótól?
Kelet-Európában magasabb az aktív fizetési és kereskedési arány – itt a felhasználók inkább pénzügyi eszközként használják a tárcát, nemcsak utalásra vagy tokenfelfedezésre. A szabályozási tudatosság is jellemzőbb. A peer-to-peer rendszerekhez való korábbi hozzászokás és az önálló pénzkezelési igény erősíti a kriptotárcák pénzügyi hídként betöltött szerepét.

5. Mi hajtja a Bitget Wallet gyors növekedését – immár 80 millió felhasználóval?
A Bitget Wallet sikerének titka az egyesített funkcionalitás: fizetés, kamatszerzés, DApp-hozzáférés, tokenkeresés – mindezt mobilbarát formában, saját letétben. A Coinpal, Solana Pay és helyi QR-hálózatokkal való együttműködés révén a mindennapi használat is elérhetővé vált. A 300 millió dolláros védelmi alapunk biztonságot nyújt, ami különösen fontos az új belépők számára.

6. Hogyan segítitek az első felhasználókat eligazodni a Web3 világában?
A jelentés szerint a komplexitás a legnagyobb akadály: gázdíjak kezelése, bonyolult interfészek, nehéz eligazodás. A Simple Mode és a teljesen újratervezett felület ezt küszöböli ki – egyértelmű gombok, automatizált funkciók, AI-asszisztens, amely segít a stake-elés, DApp-használat vagy csere során. A profibb felhasználók válthatnak Pro Mode-ba a haladóbb funkciókért.

7. Mely funkciókra fókuszáltok a jövőben – különösen passzív jövedelem, fizetés vagy kereskedelmi integráció terén?
A célunk, hogy a tárca „dolgozzon” a felhasználókért: különböző kockázat- és hozamprofilú Vault-ok, stabilcoin-alapú hozamok alacsony volatilitású stratégiákkal, helyi QR rendszerek és valuták integrációja. A Shop with Crypto bővítése során kedvezmények, visszatérítések és ösztönzők is elérhetők lesznek, hogy ne csak lehetséges, hanem előnyös is legyen kriptóval fizetni.

8. Hogyan látjátok a kriptotárcák szerepét 2025 végére?
2025-re a tárcák teljes értékű digitális pénzügyi központokká válnak – nemcsak tárolásra, hanem fizetésre, kamatszerzésre, Web3 szolgáltatások elérésére. A felhasználók nem „lánctevékenységként” gondolnak majd rá, egyszerűen csak fizetnek – stabilcoinnal, gyorsan és átláthatóan. A kriptós fizetés pont olyan megszokottá válik, mint ma az Apple Pay vagy Revolut.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Erősítené magyar viszonteladói hálózatát az Apple

A Distribution Partner Program az egyetlen hazánkban elérhető Apple partnerprogram a kkv szektor számára

Az Apple hivatalos magyarországi forgalmazója, az Apcom Hungary Kft. partnerprogramot indított hazánkban az Apple támogatásával. A Distribution Partner Program célja, hogy bővítse és megerősítse a hazai viszonteladói hálózatot, különösen a kis- és középvállalkozások körében, és így még könnyebben elérjék a hazai vásárlók az Apple termékeket.

Az Apple DPP program lényege, hogy a regisztráló viszonteladók kedvező kereskedelmi feltételek mellett férhetnek hozzá az Apple teljes termékpalettájához. Ez nemcsak azt jelenti, hogy az Apple termékeit és kiegészítőit kedvezményes áron, a listaárhoz képest termékcsoportonként meghatározott árengedménnyel vásárolhatják meg, hanem azt is, hogy mindent a rendelkezésükre bocsátanak, ami a sikeres értékesítéshez szükséges. A partnerek hozzáférnek az Apple marketinganyagaihoz, oktatási platformjához, részt vehetnek közös promóciókban, és valós idejű információkat kapnak az elérhető készletről is.

A program különlegessége, hogy Magyarországon jelenleg nincs más hasonló Apple-partnerprogram. Ez a modell lehetővé teszi, hogy hazai IT- és technológiai vállalkozások teljes hozzáférést kapjanak az Apple termékválasztékához – beleértve az egyedi konfigurációjú (CTC) eszközöket is – és saját üzleti stratégiájukhoz igazítva alakítsák ki kínálatukat. A csatlakozás egyszerű: egy gyors regisztrációs folyamat után, az együttműködési szerződés aláírását követően a viszonteladók azonnal élvezhetik a program minden előnyét.

Az Apcom Hungary Kft. célja, hogy a programmal a kis- és középvállalati szegmenst erősítse, különösen az üzleti (B2B) területen. A tapasztalatok alapján a vállalkozásoknak egyre fontosabb, hogy olyan eszközöket használjanak, amelyek nemcsak hatékonyak, de hosszú távon is megtérülnek. Az Apple termékei – például a MacBook Pro és az iPad Pro – éppen ezt nyújtják: erős hardverrel, intuitív kezeléssel és magas szintű IT-biztonsággal rendelkeznek, ráadásul egy friss kutatás szerint egy Mac eszköz üzemeltetési költsége öt év alatt több mint 500 dollárral kevesebb lehet, mint egy hasonló Windows gépé.

A program nemcsak hazánkban érhető el, hanem más európai országokban már sikerrel működik, a régiónkban pedig Magyarország az elsők között vezette be. Itthon már többszáz partner csatlakozott a DPP-hez, és a visszajelzések rendkívül pozitívak. A viszonteladó partnerek arról számoltak be, hogy a programban nyújtott marketinganyagok és tréningek valódi segítséget nyújtanak ahhoz, hogy még professzionálisabban szolgálják ki ügyfeleiket.

Az Apcom Hungary Kft. több mint húsz éve van jelen a magyar IT piacon, 2011 óta jelenlegi nevén. A cég évi több mint 60 milliárd forintos nettó árbevétellel működik, és továbbra is elkötelezett amellett, hogy partnereinek a lehető legjobb kereskedelmi és szakmai feltételeket biztosítsa az Apple prémium termékek forgalmazásához.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss