Gazdaság
Startup Grind tech konferencia a Szilícium-völgyben magyar szemmel
A vállalkozásoknak, startupoknak szóló nemzetközi hálózat, a Startup Grind 2020. februárban ünnepelte fennállásnak 10. évfordulóját. A Startup Grind története 2010-ben indult, amikor Derek Andersen és egy barátja összeült egy februári napon, hogy a vállalkozásuk előtt álló nehézségekről beszéljenek, őszintén. Akkor még nem gondolták, hogy ez az első találkozó csak a kezdet, és hogy pár évvel később egy országokon és kontinenseken átívelő közösség fog formálódni, amivel több millió ember életére lesznek hatással.
A baráti beszélgetésekből mára a Startup Grind egy globális nonprofit hálózattá nőtte ki magát. Száznál is több országban működnek azok a helyi közösségek, akik nap mint nap azon dolgoznak, hogy a hasonlóan gondolkodó vállalatok, cégek és startupok számára egy olyan platformot biztosítanak, ami összeköt, edukál és inspirál.
2020. február 11-én tartotta a nyolcadik konferenciáját a Startup Grind, a helyszín San Francisco, Redwood City volt, ahol 2 napra a világ élvonalába tartozó startupok, tech cégek és szervezetek találkoztak, hogy tanuljanak egymástól, és hogy megosszák a közönséggel azokat a történeteket és siker sztorikat, amik inspirálhatják a vállalkozások következő generációit. A Startup Grind magyarországi szekciója, a Startup Grind Budapest, a Start it @K&H inkubátor és az INPUT Program támogatásával az idei konferenciára 3 magyar résztvevő is kiutazott. A konferencián a Start it @K&H inkubátor programjában résztvevő Zero Waste Journey-től Mascsák Klaudia, a Briefly részéről pedig Bittera Réka és Tassonyi Csenge vett részt. A két napos eseményen több mint 96 ország képviseltette magát és több mint 100 workshop és programelem közül választhattak a látogatók.
A Startup Grind Global konferenciáról rengeteg pozitív tapasztalattal és élménnyel tért haza a 3 fiatal startupper. A 10 napos amerikai útjuk során bejárták San Francisco-t, ízelítőt kaphattak az amerikai startup világ egy kis szeletéből, illetve új kapcsolatokkal és tudással gyarapodtak. Sokan érezhetik úgy, hogy az itthoni startup világ egy burkot képez, és aki nem volt még nagyobb nemzetközi startup tematikájú eseményen az könnyen általánosíthat. Így volt ezzel Klaudia is, akinek ez egy remek alkalom volt, hogy kilépjen a biztonságosnak hitt komfortzónájából és megtapasztalja, illetve betekintést nyerjen a szilícium-völgyi startup gondolkodásba és életérzésbe. Elmondása szerint Budapesten ritkán találkozik olyan emberekkel, akik nem csak felületesen érdeklődnek a másik iránt, illetve nagyon ritkán élte át azt, hogy a magyar startupok támogatnánk egymást, helyette mindenkiben a versenytársat keresik. A legnagyobb kontraszt szerinte, az emberek hozzáállásában van. Az ottani környezet sokkal befogadóbb, a startup vállalkozók szenvedélye pedig ragadós, ami így együtt képes megteremteni a tökéletes légkört, hogy merjünk nagyot álmodni. A Zero Waste Journey tanácsa: kellő önbizalom, megfelelő empátiával párosulva, a figyelmesség, hogy mindenkiben észre vegyünk valami különlegeset, mindehhez pedig nyitottságra és új gondolkodás módra van szükség. Hazatérve Klaudia és csapata újult erővel dolgozik azon, hogy egy olyan mobil applikációt hozzanak létre, ami segít a felhasználóknak egy zero-waste környezetet teremteni.
A Briefly alapítói Réka és Csenge, akik egy az ügyfelek és szabadúszók? közötti együttműködést segítő platformot álmodtak meg, korábban részt vettek már nagyobb startup konferenciákon, mint például a Web Summit vagy a Techfestival. Nem volt teljesen új tehát számukra ez a környezet, de elmondásuk szerint az amerikai networking semmilyen korábbi élményhez sem hasonlítható.
“Sokat tanultunk az amerikai Smalltalk erejéről, hogy hogyan lehet nyitottsággal gyorsan és egyszerűen kapcsolódást kiépíteni egy potenciális ügyféllel. Mindezeket főleg az aktív networking által sajátítottuk el, melyben nagy segítségünkre volt a konferencia saját fejlesztésű applikációja, mely lehetővé tette a kapcsolatfelvétel hasonló érdeklődésű startupperek-kel, potenciális befektetőkkel vagy ügyfelekkel. Több speed-meetinget is szerveztünk az applikáció segítségével, többek között amerikai startup-okkal, akik számára nagyon vonzó volt a Briefly ajánlata, hiszen komplexebb projektekre nyújtunk megoldást kedvezőbb áron, mint például nagy versenytársunk az amerikai piacon legismertebb Upwork.” – mondta Tassonyi Csenge társalapító.
Az üzleti tervük validációja mellett nagy potenciált láttak a különböző amerikai accelerator programokban is, hiszen saját tapasztalatból tudják, milyen sokat ad egy kelet-közép-európai early stage startup portfóliójához egy külföldi mentorprogram, mint a londoni Eligent club is, amelyben jelenleg részt vesznek. Az utazásuk egyik legnagyobb eredménye, hogy részt vehettek a konferencia egyik side event-jén, egy Founder Gym meetup-on, melyre Paige Hendrix Buckner, a Founder Gym Program Director-a invitálta meg őket egy előadása után. Ezzel párhuzamosan pedig el is indult az egyeztetés arról, hogy a következő programba ösztöndíjjal bekerülhessen a Briefly Csapata. A Startup Grind Budapest és a Start it @K&H közreműködésével, a rendezvény ideje alatt az alapítók Doncsev Andrással, Magyarország San Francisco-i Alkonzulátusának vezetőjével is találkoztak, mely során megismerhették az amerikai piacra lépés lehetőségeit és folyamatát egy magyar startup számára.
A Zero Waste Journey és a Briefly példája jól mutatja, hogy akaraterővel és kitartással bármi elérhető, a jó hír pedig, hogy a lehetőség mások számára is nyitva áll, ugyanis az induló és feltörekvő startupok március 25-ig még jelentkezhetnek a Start it @K&H aktuális, féléves inkubációs programjába. A Startup Grind Budapest továbbra is aktívan keresi azokat a partnereket és együttműködési lehetőségeket, amik segíthetik az induló vagy már működő vállalkozásokat és startupokat, abban, hogy részt vegyenek különböző eseményeken és workshopokon, illetve, hogy megjelenést biztosítson nekik a hazai és nemzetközi színtéren. Hiszünk az együttműködés és a nyitottság kultúrájában, és örülünk, hogy partnereink között tudhatjuk a Start it @K&H-t, Magyarország legnagyobb nagyvállalati inkubátorát.
Gazdaság
Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai
A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.
A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.
Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.
„Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak”
– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.
A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.
„Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre”
– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!
Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.
Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések
Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.
Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.
Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.
Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár
Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.
Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért
A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.
A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.
Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé
Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.
A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.
Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon
2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.
Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.
Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést
Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:
- CIB Bank: 2025. április 1.
- KDB Bank: 2025. április 1.
- K&H Bank: 2025. április 7.
- MBH Bank: 2025. április 12.
- Oberbank: 2025. április 1.
- OTP Bank: 2025. február 15.
- Polgári Bank: 2025. április 1.
- Raiffeisen Bank: 2025. április 1.
- UniCredit Bank: 2025. március 1-től
Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.
Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.
A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak
Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára.
Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.
Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.
Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.
Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.
A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.
A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába
-
Tippek2 hét ago
Weboldalad nincs az élmezőnyben? Így javíthatsz rajta!