Gazdaság
Az adatsérülések 40%-a az ügyfelekről tárolt adatokat érinti
Hogyan csökkenthetik a vállalkozások a potenciális kárt?
Ingyenes távmunkával foglalkozó modullal, valamint a GDPR és az érzékeny adatok kérdéseit tárgyaló új témakörökkel bővültek a Kaspersky biztonság-tudatossági megoldásai.
Amint az a Kaspersky informatikai biztonsági kockázatokat vizsgáló felméréséből kiderült, az ügyfelek személyes adatai minden más vállalati adatnál gyakrabban érintettek az adatsérülésekben. Az ilyen adatok kiszivárgása rombolhatja a hírnevet és pénzügyi veszteségeket okozhat, ráadásul, ha nem kezelik megfelelően a problémát, a szabályozó hatóságok bírságokat is kivethetnek. Ha azonban az adatfeldolgozást hatékonyan kezelik, a potenciális adatsérülésekből származó kár jelentős mértékben csökkenthető. A Kaspersky segíteni szeretne ügyfeleinek a jobb adatfeldolgozási gyakorlatok elsajátításában, ezért GDPR-ral és bizalmas adatok kezelésével foglalkozó tanfolyamokkal bővítette a vállalatok számára fejlesztett kiberbiztonság-tudatossági oktatóplatformját. Emellett egy, az otthoni munkavégzés biztonsági alapszabályaival foglalkozó ingyenes modult is elérhetővé tett, ezzel is segítve a vállalatoknak biztosítani, hogy a távmunka ne jelentsen biztonsági kockázatot számukra.
Egy vállalat jó hírnevének kialakításában és megőrzésében fontos szerepet játszik az, hogy miként tárolja és használja az ügyféladatokat. A Kaspersky kutatása azonban kimutatta, hogy a kiberbűnözők körében a személyazonosításra alkalmas adatok a leggyakrabban célba vett adattípusok (40%). Így adatsérüléses eseteket követően a felmérésben részt vevő vállalatok 29%-a tapasztalt nehézségeket az új ügyfelek megszerzésénél.
Erre válaszul a Kaspersky a közelmúltban két új képzési témakörrel, egy GDPR-ral és egy, a bizalmas adatok kezelésével foglalkozó tanfolyammal bővítette Automated Security Awareness Platformját, hogy segítséget nyújtson a vállalatoknak a munkatársak továbbképzésében.
Bizalmas kezelés
A bizalmas adatok kezelésével foglalkozó kurzus a külső felek számára nyilvánosságra nem hozható érzékeny adatok (többek között személyes adatok, kereskedelmi titkok vagy belső dokumentumok) kezelésével kapcsolatos általános szabályokat ismerteti. Ez az új témakör megadja a munkatársaknak az ilyen típusú adatok kezeléséhez szükséges szaktudást, továbbá azt is megtanulhatják belőle, hogyan minimalizálhatják a kárt, ha az adatok sajnálatos módon kiszivárogtak.
A témakör több különböző nehézségi szintű modulra van felosztva, a kezdőtől a haladóig. A vállalat így minden szerepkör-profilhoz megtalálhatja az adott kockázati szinthez társított megfelelő képzési programot. Ennek köszönhetően a munkatársakat nem kell túlterhelni az olyan részletekkel, amelyek nem relevánsak a munkakörük szempontjából. Minden dolgozónak tudnia kell, hogy miként kell a korlátozott hozzáférésű adatokat azonosítani, azokat biztonságosan tárolni papíron, számítógépen vagy a felhőszolgáltatóknál, és azt is tudniuk kell, hogy kivel oszthatják meg ezeket az adatokat a vállalaton belül és kívül egyaránt. Az erősen korlátozott hozzáférésű belső erőforrásokat használóknak tudniuk kell tokenek és más biztonsági eszközök használatával titkosítani az adatokat.
A Kaspersky Automated Security Awareness Platformján elérhető oktatóanyag a munkanap során jellemzően előforduló helyzeteket szimulálja. Például, aki a bizalmas adatokkal foglalkozó tanfolyamot végzi, olyan helyzetekkel találkozhat, amikor ki kell választania egy fájl kollégának való elküldésének a legjobb módját, vagy azt, hogy mi a legjobb módszer egy jövőbeli projekt zsúfolt helyen való megbeszélésére.
GDPR mindenkinek
A GDPR-tanfolyam az Általános Adatvédelmi Rendeletben foglalt követelményeket és feladatokat mutatja be. Minden olyan vállalatnak szól, amelyik EU-állampolgárok (dolgozók vagy ügyfelek) személyes adatait gyűjti vagy feldolgozza, akkor is, ha helyileg nem az EU területén található.
A tananyagok különféle tanulási mélységeket kínálnak. Az alapmodulok azt ismertetik, hogy milyen adatokra vonatkozik a rendelet, milyen típusú személyes adatok vannak, valamint iránymutatást nyújt az egyes személyes adatok feldolgozásához. Az alapszintű leckékből a munkatársak azt is megtanulhatják, hogyan dönthetik el, hogy kell-e a GDPR követelményeit alkalmazni egy adott esetben, például akkor, ha EU-állampolgárok részvételével forgatnak videót közterületen, vagy ha olyan nem EU-lakost alkalmaznak, aki korábban az Európai Unióban élt. A haladó szintű leckék az adatkezelők és adatfeldolgozók által betartandó adatfeldolgozási követelményeket ismertetik. Az ismeretek elsajátításával a dolgozók felelősebben fogják tudni kezelni az érzékeny adatokat, ami csökkenti az adatkiszivárgások és a GDPR előírásai megszegésének lehetőségét.
„Mióta hatályba lépett a GDPR, alapos vizsgálatot folytatunk annak megállapítására, hogy mely helyzetekben találják az emberek a legnehezebbnek a rendelet előírásainak betartását. A tanfolyamaink ezekre a valós élethelyzetekre épülnek, mivel így tehetjük azokat a lehető leghasznosabbá. A kurzusaink bemutatják, hogyan válhat egy vállalat a dolgozók egyszerű cselekedetei – például az e-mail címek kétszeres ellenőrzése – révén ügyfelei felelős partnerévé. Ennek eredményeképpen egy olyan vállalati kultúra alakulhat ki, amelyben minden dolgozó a felelős adatkezelést teszi az első helyre”
– mondta Jelena Molcsanova, a Kaspersky biztonságtudatosság-marketing részlegének vezetője.
A vállalat az új fenyegetésekhez igazodva folyamatosan új tanfolyamokat készít és frissíti a meglévők tartalmát, kielégítve az ügyfelek igényeit. Ezért, mivel a COVID-19 világjárvány miatt egyre több vállalat áll át a távmunkára (a vállalatok 75%-a már kibővítette az otthoni munkavégzésre vonatkozó szabályzatát), a Kaspersky az Area9 Lyceummal együttműködve egy új ingyenes modult adott ki. A modul segít az ügyfeleknek minimálisra csökkenteni a vírussal való megfertőződés kockázatát, és megmutatja, hogyan tud a dolgozó biztonságos környezetet kialakítani az otthoni munkavégzéshez akkor is, ha csak minimális mértékben ért az informatikához és az informatikai biztonsághoz. A modul a legszükségesebb területeken fejleszti a készségeket, többek között megtanítja, hogyan hozható létre erős jelszó, hogyan frissíthető egy szoftver, és hogyan védhető az otthoni Wi-Fi hálózat. Az ingyenes modul itt érhető el.
A Kaspersky Automated Security Awareness Platformja oktatási és pszichológiai kutatásokra épül. A különféle tanulási tevékenységek ezért meghatározott időközönként követik egymást, biztosítva, hogy a megtanultak ne felejtődjenek el, az egyes leckék szerkezete pedig az emberek természetes gondolkodásmódját követi. A leckék rövidek, maximum 15 percesek; így megelőzhető az unalom és a kifáradás.
A Kaspersky Automated Security Awareness Platformjáról a hivatalos webhelyen található bővebb információ.
Gazdaság
A magyarok szerint az influenszer a legkevesebbre tartott szakma
Hiába a milliós követőtábor, a magyar lakosság nem kér a tartalomgyártásból. A No Fluff Jobs megbízásából készült országos kutatásból az is kiderül, hogy a magyarok mennyire szeretik a rendőröket, értékelik a HR-eseket, és kinek a fizetését tartják túl magasnak. A felmérés megmutatta, hogy az orvosokat, tanárokat és ápolókat övezi a legnagyobb társadalmi tisztelet, a TikTok-sztárokat viszont a kérdezettek alig 2%-a tartja hasznosnak.
Gyógyítás, gondoskodás, nevelés – ezek a legnagyobb társadalmi megbecsülésnek örvendő hivatások, derült ki a No Fluff Jobs nemzetközi állásportál megbízásából végzett friss, reprezentatív kutatásból, amely a magyar lakosság szakmákkal kapcsolatos véleményét vizsgálta. A felmérés nemcsak a szakmák fontosságának megítélésére tért ki, hanem az azokhoz kapcsolódó érzelmekre, valamint a bérezés társadalmi megítélésére is, illetve arra is rákérdezett, hogy az egyes szakmákat a válaszadók mennyire tekintik férfiasnak vagy épp nőiesnek.
A legmegbecsültebb szakmák: orvos, ápoló, tanár
A magyar társadalom egyértelműen értékeli azokat a hivatásokat, amelyek közvetlenül hozzájárulnak a testi-lelki jólléthez és a szellemi fejlődéshez. Az orvosokat a megkérdezettek 87%-a tartja „nagyon fontosnak”, az ápolókat 85%, a tanárokat pedig 80%. Ezek a szakmák a pozitív érzelmi megítélésben is élen járnak: az ápolókhoz 81%, az orvosokhoz 77%, a tanárokhoz 73% kapcsol pozitív érzéseket.
A középkategória: rendőrök, gazdálkodók, háttérszakmák
A rendőröket és gazdálkodókat szintén sokan tartják fontosnak, de kevésbé nélkülözhetetlennek érzik, mint az egészségügyi és oktatási szakmákban tevékenykedőket. A könyvelőt, a programozót vagy az ügyvédet a többség inkább hasznosnak, mintsem kiemelten fontosnak tartja.
A legmegosztóbbak: újságírók, marketingesek, influenszerek
Az egyik legérdekesebb tanulság, hogy egyes modern vagy éppenséggel a kommunikációhoz kötődő szakmák erősen megosztják a közvéleményt. Az újságírói munkát például csak minden negyedik ember érzi igazán fontosnak, míg 32% bizonytalan, 9% pedig kifejezetten negatívan vélekedik róla. Hasonló a helyzet a marketingesekkel, HR-esekkel vagy kereskedelmi képviselőkkel kapcsolatban is. A legelutasítottabb foglalkozás az influenszer. A válaszadók 44%-a szerint egyáltalán nem fontos, és csak 2% tekint rá „nagyon fontos”-ként. A negatív érzelmek aránya (63%) itt kiugróan magas, sokan nem érzik ennek a tevékenységnek a társadalmi értékét.
Férfias? Nőies? Semleges?
A kutatás kitért a szakmák nemi megítélésére is. A rendőri, gazdálkodói és programozói munkát a többség még mindig inkább férfiasnak tartja, míg az ápolói és könyvelői szakmák inkább nőiesnek számítanak. Jó hír ugyanakkor, hogy számos területen – például az orvos, tanár, újságíró vagy sportoló hivatások esetében – a válaszadók nagy többsége nem társít nemi szerepet a foglalkozáshoz, ami előremutató változást jelez a társadalmi gondolkodásban.
A kutatás arra is rámutatott, hogy a társadalmi hasznosság érzete, az érzelmi kötődés és a sztereotípiák egyaránt szerepet játszanak abban, ki hogyan viszonyul egy-egy szakmához. A tradicionális, emberközeli hivatások továbbra is a legnagyobb megbecsülésnek örvendenek, míg az újabb vagy kevésbé kézzelfogható munkák elfogadottsága még várat magára.
A CAWI módszerrel végzett online kérdőíves kutatást a 21 Kutatóközpont bonyolította le 2025. április 1–14. között. A reprezentatív, 1000 fős mintán végzett kutatás a 18–64 éves, gazdaságilag aktív magyar lakosság véleményét vizsgálta.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A nyári diákmunka miatt sok fiatal nyit bankszámlát a következő hetekben
Elkezdődött a nyári tanítási szünet, ami sok diák számára nem csupán a vakációt jelenti, hanem nyári munkát is a szünet alatt.
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint vannak, akik először lépnek a munkaerőpiacra és először lesz önálló keresetük. Sok család számára aktuális kérdést vet fel: hol érdemes számlát nyitni a gyereknek a megkeresett pénz kezelésére?
A diákok alapvetően szülői engedéllyel 16 éves kortól dolgozhatnak, de a nyári szünet alatt a 15 éves nappali tagozatos tanulók is vállalhatnak munkát. A diákmunka adózása roppant kedvező: vonatkozik rá a 25 éves kor alattiak személyi jövedelemadó-mentessége, és a legtöbb esetben egyéb járulékok sem terhelik a bérüket.
„A nyári diákmunka-szezon elindulásával a fiatalok ezrei tapasztalják meg először, milyen érzés a saját munkájukért fizetést kapni. Amikor a diák már nem csak zsebpénzt kap, hanem munkabért, a bankszámla szerepe is gyökeresen megváltozik. Nem csupán egy digitális persely, hanem a gazdálkodás elsődleges eszközévé válik.” – emelte ki a bankszámla fontosságát Gergely Péter a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
A bankok is felismerték ennek a korosztálynak a speciális igényeit
A diákszámlák jellemzően díjmentes számlavezetést és díjmentes bankkártyát kínálnak, de ennél többet is nyújthatnak: nyitási bónuszokkal, jóváírásokkal és hosszútávú díjmentességgel igyekeznek megnyerni a diákokat, a jövő ügyfeleit, valamint a szüleiket.
Fontos szempont a bankválasztásnál, hogy a diák megkeresett pénze könnyen hozzáférhető legyen, és a számlahasználat ne járjon extra költségekkel.
A számlavezetés ezeknél a speciális számláknál jellemzően feltétel nélkül díjmentes, bizonyos életkorig.
Az OTP Junior számlája 24 éves korig feltétel nélkül díjmentes és 0 forint a számlához kapcsolódó bankkártya éves és kibocsátási díja. Továbbá a 14 év feletti ügyfelek havi 100 ezer forintig díjmentesen utalhatnak elektronikusan, ha a számlához beállításra kerül ez a kedvezményelem. Ezen kívül a fiatalok akár 5-30 százalék pénzvisszatérítést is kaphatnak az OTP Junior Kedvezményprogram partnereinél történő vásárlásaik után, így például a Budapest Parkban, a KFC-ben, vagy a Starbucks-ban. A külföldi nyaralás során pedig a devizaváltás lehet kedvezőbb az Árfolyam+ kedvezménnyel.
A Gránit Bank Family Junior számlacsomag a 18. életév betöltéséig díjmentes, ugyancsak díjmentes bankkártyával. Az Erstének is kedvező diákszámla ajánlata van: az EgySzámla díjcsomag diák kedvezmény 26 éves korig biztosít díjmentes számlavezetéssel és kedvezményes használatot, a hozzá kapcsolódó diákkártya éves díja is kedvező (jelenleg 2 692 forint).
A CIB, az UniCredit, a Raiffeisen és a K&H bankoknál is díjmentes a számlavezetés, az első évben a bankkártya éves díját is elengedik. Az MBH Bank pedig a számlanyitástól számított 2 éven keresztül tartja a díjmentességet a Diákszámlájára.
Nyitási bónuszok
Több bank kínál 20-60 ezer forint értékben bónuszokat, pénzvisszatérítéseket az új ügyfeleknek a számlanyitás mellé. A feltételeket is a diákokhoz illesztették és könnyebben teljesíthetők: nincs elvárt beérkező utalás, jellemzően kártyás vásárlást kell teljesíteni (5-10 darab havonta), valamint aktiválni kell a mobilbanki alkalmazást és a bankkártyát. Ezeket a vonzó összegű jóváírásokat akár még nyár vége előtt megkaphatja a számlatulajdonos és a diákmunkával megkeresett pénz kiegészíthető vele.
Előfordul, hogy a számlanyitási bónusz összege függ a fiatal aktuális életkorától. Az OTP Junior számlánál például egy kiskorú (12 éves kortól) 20 ezer forint jóváírást kaphat, míg 18 éves kortól 30 ezer forint szerezhető.
A további felmerülő költségek tekintetében bankonként eltérő kondíciókkal találkozhatunk. A bankkártyás vásárlások természetesen díjmentesek, azonban az egyéb tranzakciók, mint az átutalás, készpénzfelvétel már nem. Egy diákszámla esetén ritkábban fordulnak elő az ilyen pénzmozgások, de ezek díjait is fontos átnézni.
A készpénzfelvétel pénzbe kerül
A kedvezményes, akár a felnőtt számlákénál alacsonyabb díjak jellemzők, de például a jogszabályi ingyenes készpénzfelvételi nyilatkozat csak 16 éves kortól tehető. Emiatt az ATM-es készpénzfelvételnek van díja a diákok számláin, még ha nem is magas összeg.
A BiztosDöntés.hu diákszámla kalkulátora alapján ezek a díjak 270-1 864 forint között mozognak 30 ezer forintnyi készpénz ATM-ből történő felvétele esetén – tette hozzá a szakértő. A MagNet Banknál van azonban kivétel: a Csillag számlacsomag, amely szintén nulla forintos havi díjú, 14 éves kortól igényelhető, és a bank ettől az életkortól saját ingyenes készpénzfelvételt biztosít.
„A számla kiválasztásánál célszerű elsődleges szempontként a bankszámla fenntartását vizsgálni, és olyat választani, amivel hosszabb távon is jól jár a gyermek, és még jóváírást is szerezhet.„ – hangsúlyozta a BiztosDöntés.hu szakértője.
Megmarad a szülői kontroll
A gyermekek nagykorúvá válásáig csak szülő jelenlétében és beleegyezésével nyitható bankszámla. A 14. életévüket betöltve már korlátozottan cselekvőképesek jogi értelemben is, és a számlájuk felett ekkor már sokkal nagyobb szabadságot kapnak, több funkciót is érnek el.
A szülői felügyelet azonban megmarad és 18 éves korukig a bankszámla kezelésében, használatában is vannak korlátozások. Mint például a költési limitek, illetve a szülő rálátása a számlára.
Gergely Péter kiemelte: „Családonként eltérő, és egyéni döntés, hogy mennyire kontrolláljuk a gyerek bankszámla használatát, de szülőként az megnyugtató szempont, hogy nagyobb biztonságban lehet a gyerek pénze a bankban, mint a zsebében tartva. Vész esetén könnyen küldhetünk pénzt a számlára, letilthatjuk, zárolhatjuk a kártyáját és figyelemmel tudjuk kísérni a költéseit is.”
A nyári diákmunka nemcsak a pénzkeresetről és a zsebpénz kiegészítéséről szól, hanem kiváló alkalom a pénzügyi tudatosság alapjainak elsajátítására is. Az adómentesség óriási könnyebbség, de emellett fontos, hogy a megkeresett összeget a diák ne csak elkölteni tudja, hanem megtanulja beosztani, félretenni és biztonságosan kezelni. Ehhez pedig egy speciálisan fiataloknak szóló bankszámla jelentheti az ideális megoldást.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Magyarországra hozza a legforróbb online hirdetési elemző scale-up szolgáltatásait az INTREN
Az online marketing világában most minden forint befektetés számít, az adatvezérelt döntéshozatal szerepe kulcsfontosságúvá vált.
A hirdetők és e-kereskedők számára ma már elengedhetetlen, hogy pontosan lássák: melyik kampány, melyik platform és melyik piac hogyan járul hozzá az üzleti eredményekhez – mindezt gyorsan, átláthatóan és extra erőforrások bevonása nélkül. Az INTREN, Magyarország egyik vezető digitális ügynöksége most bővíti a hazai cégek számára elérhető szolgáltatások listáját. A RedTrack a közelmúltban 3.2 millió dollárt vont be befektetőktől, és most a hazai piacon az Intren-nel közösen vezeti be marketing mix modeling szolgáltatásait.
A RedTrack megoldása biztosítja, hogy az e-kereskedelmi szereplők és más hirdetés- és médiavásárlást alkalmazó vállalatok egyetlen felületen lássák az összes fizetős csatorna valós teljesítményét – még az iOS-es nehezítések, a cookie- és attribúciós hiányosságok után is. A RedTrack szerveroldali mérések, API-integrációk és valós idejű attribúció kombinálásával összekapcsolja a hirdetési kiadásokat a tényleges eladásokkal. A marketing szakemberek így pontosan nyomon követhetik a csatornák teljesítményét, legyen szó Meta, Google, TikTok vagy egyéb platformokról – hackelések és találgatások nélkül. A RedTrack segítségével az online fókuszú márkák visszaszerezhetik az irányítást a ROAS (hirdetések megtérülése) felett, és magabiztosan skálázhatják kampányaikat.
„A jelenlegi martech környezet, a cookie-k jövője és az adatgyűjtés korlátai miatt kritikus, hogy olyan eszközök álljanak a vállalkozások rendelkezésére, melyek nem csupán gyors és megbízható képet adnak a hirdetésekbe fektetett erőforrások megtérüléséről, hanem segítik az üzleti növekedés hatékony skálázását is. A RedTrack-kel való együttműködésnek köszönhetően mostantól a hazai és régiós ügyfelek is ugyanazokat az AI-alapú, új generációs attribúciós eszközöket használhatják, mint nemzetközi versenytársaik”
– mondta el Tóth Nóra, az INTREN üzletfejlesztési vezetője. A megoldást itthon elsőként az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának mutatták be.
„A RedTrack vezérigazgatójaként megtanultam: nincs olyan, hogy általános megközelítés. Minden vállalkozás egyedi, ahogy minden piac is az. A csapatommal pontosan tudjuk, hogy amikor olyan piacokra lépünk be, amelyeket kevésbé ismerünk, partnerekkel együttműködve lehetünk csak igazán sikeresek. Úgy gondolom, hogy egy fantasztikus terméket építettünk. Az INTREN csapatának segítségével, a közép-kelet-európai piaci ismereteivel pedig most már a lenyűgöző felhasználói élményt is megteremthetjük.”
– nyilatkozta Vlad Zhovtenko, a RedTrack alapítója és vezérigazgatója.
A mostani nem az első meghatározó hír az INTREN cégcsoporttól idén, 2024-ben megnyitott közel-keleti irodájuk után idén májusban jelentették be, hogy a német piacon is bővítették az ügyfeleik számára elérhető szolgáltatásokat az AdStrive nevű berlini digitális ügynökségbe történő befektetés eredményeként.
“A Redtrack-kel való együttműködés egy újabb fontos mérföldkő az INTREN életében. A cél továbbra is az, hogy a hazai ügyfelek is hozzáférjenek a legmodernebb nemzetközi marketingtechnológiai eszközökhöz, és semmilyen hátrányt ne szenvedjenek el a hazai piacot ostromló külföldi cégekkel szemben”
– összegez Tóth Nóra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás2 hét ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar2 hét ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Okoseszközök2 hét ago
Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül
-
Gazdaság6 nap ago
70 ezres drágulás egy hónap alatt, és más érdekességek a KSH és Használtautó.hu első közös statisztikájából
-
Mozgásban5 nap ago
A Forma–1-es Brit Nagydíjon versenyez Molnár Martin a hétvégén
-
Gazdaság1 hét ago
TIME100: a Huawei a világ legbefolyásosabb vállalatai között
-
Ipar2 hét ago
A Williams Forma–1-es csapat mérnöke, dr. Kling Sándor is oktatja a Széchenyi István Egyetem motorsportmérnök-hallgatóit
-
Okoseszközök2 hét ago
Mit tud manapság egy érintőceruza?