Connect with us

Gazdaság

Az adatsérülések 40%-a az ügyfelekről tárolt adatokat érinti

Hogyan csökkenthetik a vállalkozások a potenciális kárt?

Ingyenes távmunkával foglalkozó modullal, valamint a GDPR és az érzékeny adatok kérdéseit tárgyaló új témakörökkel bővültek a Kaspersky biztonság-tudatossági megoldásai.

Amint az a Kaspersky informatikai biztonsági kockázatokat vizsgáló felméréséből kiderült, az ügyfelek személyes adatai minden más vállalati adatnál gyakrabban érintettek az adatsérülésekben. Az ilyen adatok kiszivárgása rombolhatja a hírnevet és pénzügyi veszteségeket okozhat, ráadásul, ha nem kezelik megfelelően a problémát, a szabályozó hatóságok bírságokat is kivethetnek. Ha azonban az adatfeldolgozást hatékonyan kezelik, a potenciális adatsérülésekből származó kár jelentős mértékben csökkenthető. A Kaspersky segíteni szeretne ügyfeleinek a jobb adatfeldolgozási gyakorlatok elsajátításában, ezért GDPR-ral és bizalmas adatok kezelésével foglalkozó tanfolyamokkal bővítette a vállalatok számára fejlesztett kiberbiztonság-tudatossági oktatóplatformját. Emellett egy, az otthoni munkavégzés biztonsági alapszabályaival foglalkozó ingyenes modult is elérhetővé tett, ezzel is segítve a vállalatoknak biztosítani, hogy a távmunka ne jelentsen biztonsági kockázatot számukra.

Egy vállalat jó hírnevének kialakításában és megőrzésében fontos szerepet játszik az, hogy miként tárolja és használja az ügyféladatokat. A Kaspersky kutatása azonban kimutatta, hogy a kiberbűnözők körében a személyazonosításra alkalmas adatok a leggyakrabban célba vett adattípusok (40%). Így adatsérüléses eseteket követően a felmérésben részt vevő vállalatok 29%-a tapasztalt nehézségeket az új ügyfelek megszerzésénél.

Erre válaszul a Kaspersky a közelmúltban két új képzési témakörrel, egy GDPR-ral és egy, a bizalmas adatok kezelésével foglalkozó tanfolyammal bővítette Automated Security Awareness Platformját, hogy segítséget nyújtson a vállalatoknak a munkatársak továbbképzésében.

Bizalmas kezelés

A bizalmas adatok kezelésével foglalkozó kurzus a külső felek számára nyilvánosságra nem hozható érzékeny adatok (többek között személyes adatok, kereskedelmi titkok vagy belső dokumentumok) kezelésével kapcsolatos általános szabályokat ismerteti. Ez az új témakör megadja a munkatársaknak az ilyen típusú adatok kezeléséhez szükséges szaktudást, továbbá azt is megtanulhatják belőle, hogyan minimalizálhatják a kárt, ha az adatok sajnálatos módon kiszivárogtak.

A témakör több különböző nehézségi szintű modulra van felosztva, a kezdőtől a haladóig. A vállalat így minden szerepkör-profilhoz megtalálhatja az adott kockázati szinthez társított megfelelő képzési programot. Ennek köszönhetően a munkatársakat nem kell túlterhelni az olyan részletekkel, amelyek nem relevánsak a munkakörük szempontjából. Minden dolgozónak tudnia kell, hogy miként kell a korlátozott hozzáférésű adatokat azonosítani, azokat biztonságosan tárolni papíron, számítógépen vagy a felhőszolgáltatóknál, és azt is tudniuk kell, hogy kivel oszthatják meg ezeket az adatokat a vállalaton belül és kívül egyaránt. Az erősen korlátozott hozzáférésű belső erőforrásokat használóknak tudniuk kell tokenek és más biztonsági eszközök használatával titkosítani az adatokat.

A Kaspersky Automated Security Awareness Platformján elérhető oktatóanyag a munkanap során jellemzően előforduló helyzeteket szimulálja. Például, aki a bizalmas adatokkal foglalkozó tanfolyamot végzi, olyan helyzetekkel találkozhat, amikor ki kell választania egy fájl kollégának való elküldésének a legjobb módját, vagy azt, hogy mi a legjobb módszer egy jövőbeli projekt zsúfolt helyen való megbeszélésére.

GDPR mindenkinek

A GDPR-tanfolyam az Általános Adatvédelmi Rendeletben foglalt követelményeket és feladatokat mutatja be. Minden olyan vállalatnak szól, amelyik EU-állampolgárok (dolgozók vagy ügyfelek) személyes adatait gyűjti vagy feldolgozza, akkor is, ha helyileg nem az EU területén található.

A tananyagok különféle tanulási mélységeket kínálnak. Az alapmodulok azt ismertetik, hogy milyen adatokra vonatkozik a rendelet, milyen típusú személyes adatok vannak, valamint iránymutatást nyújt az egyes személyes adatok feldolgozásához. Az alapszintű leckékből a munkatársak azt is megtanulhatják, hogyan dönthetik el, hogy kell-e a GDPR követelményeit alkalmazni egy adott esetben, például akkor, ha EU-állampolgárok részvételével forgatnak videót közterületen, vagy ha olyan nem EU-lakost alkalmaznak, aki korábban az Európai Unióban élt. A haladó szintű leckék az adatkezelők és adatfeldolgozók által betartandó adatfeldolgozási követelményeket ismertetik. Az ismeretek elsajátításával a dolgozók felelősebben fogják tudni kezelni az érzékeny adatokat, ami csökkenti az adatkiszivárgások és a GDPR előírásai megszegésének lehetőségét.

„Mióta hatályba lépett a GDPR, alapos vizsgálatot folytatunk annak megállapítására, hogy mely helyzetekben találják az emberek a legnehezebbnek a rendelet előírásainak betartását. A tanfolyamaink ezekre a valós élethelyzetekre épülnek, mivel így tehetjük azokat a lehető leghasznosabbá. A kurzusaink bemutatják, hogyan válhat egy vállalat a dolgozók egyszerű cselekedetei – például az e-mail címek kétszeres ellenőrzése – révén ügyfelei felelős partnerévé. Ennek eredményeképpen egy olyan vállalati kultúra alakulhat ki, amelyben minden dolgozó a felelős adatkezelést teszi az első helyre”

– mondta Jelena Molcsanova, a Kaspersky biztonságtudatosság-marketing részlegének vezetője.

A vállalat az új fenyegetésekhez igazodva folyamatosan új tanfolyamokat készít és frissíti a meglévők tartalmát, kielégítve az ügyfelek igényeit. Ezért, mivel a COVID-19 világjárvány miatt egyre több vállalat áll át a távmunkára (a vállalatok 75%-a már kibővítette az otthoni munkavégzésre vonatkozó szabályzatát), a Kaspersky az Area9 Lyceummal együttműködve egy új ingyenes modult adott ki. A modul segít az ügyfeleknek minimálisra csökkenteni a vírussal való megfertőződés kockázatát, és megmutatja, hogyan tud a dolgozó biztonságos környezetet kialakítani az otthoni munkavégzéshez akkor is, ha csak minimális mértékben ért az informatikához és az informatikai biztonsághoz. A modul a legszükségesebb területeken fejleszti a készségeket, többek között megtanítja, hogyan hozható létre erős jelszó, hogyan frissíthető egy szoftver, és hogyan védhető az otthoni Wi-Fi hálózat. Az ingyenes modul itt érhető el.

A Kaspersky Automated Security Awareness Platformja oktatási és pszichológiai kutatásokra épül. A különféle tanulási tevékenységek ezért meghatározott időközönként követik egymást, biztosítva, hogy a megtanultak ne felejtődjenek el, az egyes leckék szerkezete pedig az emberek természetes gondolkodásmódját követi. A leckék rövidek, maximum 15 percesek; így megelőzhető az unalom és a kifáradás.

A Kaspersky Automated Security Awareness Platformjáról a hivatalos webhelyen található bővebb információ.

Gazdaság

Kiugróan magas, 23%-ot meghaladó növekedést hozott a március a használtautó-piacon

A Használtautó.hu legfrissebb adatai alapján márciusban a portálon 23,8%-kal nőtt az érdeklődők száma az előző évi adatokhoz viszonyítva.

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő oldal szakértője a kimagasló adatok lehetséges okait és részleteit vizsgálta.

2025 márciusa kiugró keresleti adatokat hozott. Az idei évben az átlagárak 6,6%-os emelkedése mellett a használt autók iránti kereslet kivétel nélkül minden hajtáslánc esetében növekedett, összesítve 23,8%-kal. Tovább erősítette a piac bővülését a meghirdetett autók számának szintén 6,6%-os növekedése is, hiszen így még több lehetőség közül választhatnak az érdeklődők.

Hajtásláncokra bontva az érdeklődés növekedése az alábbiak szerint alakult:

  • Benzines autók esetében az érdeklődők száma 312 ezer volt, ez 20,4%-os növekedés.
  • A dízelautók iránti kereslet 22,1%-kal nőtt, összesen 232 megkeresés érkezett márciusban
  • Az elektromos hajtásláncú járművek iránti kereslet kilőtt, itt 67,2%-kal többen érdeklődtek, mint tavaly, ez összesen 31 ezer megkeresést jelentett
  • Hibrid autók esetében 25 ezer megkeresést regisztráltak, ami 46,7%-os növekedést jelent


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A vállalatok miatt kell fenntartani a bankfióki pénztárakat

Az elmúlt év végén a banki ATM-ekből felvett összeg 40 százalékára rúgott már az ügyfelek által befizetett összeg.

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője szerint hiába csökkentik a modern ATM-ek a bankok készpénzlogisztikai költségeit, az átlagos készülékek duplájába kerülő befizetős ATM-eket csak forgalmas helyeken érdemes telepíteni. A bankfiókok pénztárai egyre inkább a vállalati készpénzforgalom színterei lesznek. 

A banki pénzbefizetési tranzakcióknak már több mint kétharmada nem a bankfiókban hanem az ATM készülékeknél bonyolódik. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője arra emlékeztet, hogy 2018 I. negyedévében, amikor az ATM-es készpénzbefizetések száma még nem érte el a 900 ezret, a bankfiókokban még több mint 5,5 millió készpénz befizetés történt a pénztárakban. Az elmúlt év IV. negyedévében ugyanakkor már több mint 4 millió készpénzbefizetést indítottak az automatáknál a magyarok, miközben a pénztári befizetések száma 1,8 millióra zuhant. 

Közel az 1000 milliárdos határ

Miközben az ATM-es készpénzbefizetések darabszáma az elmúlt hét évben négyszeresére emelkedett, az ATM-es befizetések értéke még jelentősebben ugrott meg: míg 2018 I. negyedévében 152 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek ATM-en keresztül, addig az elmúlt év utolsó negyedévében már az 1000 milliárd forintot közelítette az ATM-s készpénzbefizetések értéke. 

A növekedés egyértelműen annak köszönhető, hogy elterjedtek a modern, készpénzbefizetésre alkalmas ATM-ek. Korábban a legtöbb ATM csak borítékos befizetést tudott fogadni, mellyel a jóváírás leghamarabb a következő munkanapon történt, amikor valamelyik banki dolgozó kézzel átszámolta a befizetett összeget. 

Ma már az összes ATM-es készpénz befizetésnél automatikusan, és a legtöbb esetben azonnal jóváírja a bankunk az ATM-nél befizetett összeget. 

A cégek a fiókot használják

Ugyanakkor a BiztosDöntés.hu szakértője szerint a bankfiókok továbbra is a nagy összegű befizetések színterei lesznek. 

Annak ellenére, hogy a legmodernebb ATM-ek egy tranzakcióban már akár 200 bankjegyet is be tudnak fogadni, így az egy tranzakcióra jutó átlagos összeg, akár 4 millió forint is lehet (de a régebbi készülékek is legalább 40 bankjegyet, azaz 800 000 forint befizetését tennék lehetővé), addig az ATM-es befizetések átlagos értéke csak 40 százalékkal 171 000 forintról 238 000 forintra emelkedett. 

Ezzel szemben a bankpénztári befizetések átlagos értéke a 2018-as 561 000 forintról, 2,25-szeresére, 1,267 millióra emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy miközben darabszámban 10-ből már közel 7 esetben az ATM-et választják az ügyfelek, 100 befizetett forintból 70-et még a pénztárosok számolnak át a bankfióki befizetés után. 

Ez persze érthető a BiztosDöntés.hu szakértője szerint: nem túl életszerű, hogy valaki hatalmas bankjegyköteget venne elő az utcán álló ATM-nél, így a céges készpénz befizetések még döntő részben a fiókokban zajlanak majd. Mindez azt jelentheti, hogy a jövő bankfiókja a lakossági területen a tanácsadásra, a vállalati ügyfeleknél pedig a pénzforgalmi tevékenységre alapoz majd.

A kivett összeg 40 százalékát más ügyfelek rakják az automatába

Az ATM-es készpénzbefizetések darabszáma az elmúlt év egészében 16,5 százalékos bővülést mutatott.

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint figyelmeztető lehet, hogy a dinamika a tavalyi év második felében már csökkeni kezdett. 2024 IV. negyedévében már csak 13 %-kal többen kezdeményeztek ATM-s készpénzbefizetést, mint 2023 végén. Ugyanakkor az is látható, hogy ma már 100 ATM-látogatásból 16 alkalommal készpénz befizetés az ügyfelek célja.

A készpénz befizetések értéke ugyanakkor továbbra is rendkívül dinamikus növekedést mutat. Az elmúlt év egészében a 2023-as értékhez képest 24,5 százalékkal több, összesen 3649 milliárd forintot fizettek be ATM-eken keresztül az ügyfelek. Mindez Gergely Péter szerint azt jelenti, hogy az ATM-ekből felvett összegnek már 41,4 %-át tudják kiadni modern automaták, amelyeket előzőleg egy másik ügyfél fizetett be az ATM-be. Ez az arány 2 éve még alig 28% volt – emlékeztetett Gergely Péter. 

A falvakban nem éri meg a befizetős ATM

A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a befizetett pénz visszaforgatására alkalmas ATM-ek arra kiválóan alkalmasak, hogy lényegesen csökkentsék a bankok amúgy vaskos készpénzlogisztikai költségeit. 

Gergely Péter szerint ennek ellenére aligha várható, hogy az elmúlt hetekben megfogalmazott kistelepülési ATM-bővítési programot ilyen készülékkel oldanák meg a bankok. Ezek bekerülési költsége ugyanis a szakértő szerint mintegy kétszerese a sima, önmagában 4-8 milliós, csak készpénzkiadásra alkalmas ATM-nek, ráadásul – emlékeztetett a szakértő – a kistelepüléseken minimális lenne a készpénzbefizetési forgalom. 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Fordulat az építőiparban: csökkenő munkadíjak, stagnáló szakemberhiány

Csökkentek az építőipari munkadíjak: az átlagos négyzetméterár 7 százalékkal esett vissza, ezzel újra a tízezer forintos lélektani határ alá került.

A szakemberhiány gyakorlatilag változatlan: az átlagos várakozási idő februárban 53 nap volt – derül ki a Mapei Kft. friss országos kutatásából.

A szakemberhiány érdemben nem változott: míg 2024-ben átlagosan 52 napot kellett várni egy szakemberre, idén ez az idő 53 nap.

„Ez a várakozási idő már mind a szakemberek, mind pedig a megrendelők számára optimális, tervezhető”

– mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője. A szakember szerint a probléma ma már nem is a vállalási idők hosszában keresendő, hanem a visszaeső keresletben és a piaci bizonytalanságban.

A munkaerőhiány keletről nyugatra nő

A szakemberhiány területi eloszlása 2025-ben is markáns eltéréseket mutat: a legrövidebb várakozási idő Nógrád megyében jellemző, ahol átlagosan 40 nap alatt kezdődhet meg a munka, míg a leghosszabb átfutási időt Somogy megyében találjuk, 54 nappal. A fővárosban 47 napos az átlagos vállalási idő, ami bár közel van az országos átlaghoz, mégis valamivel alatta marad. Ennek Markovich Béla szerint az a magyarázata, hogy a folyamatosan magas kereslet mellett a fővárosban a szakemberkínálat is nagyobb. Pest, Komárom-Esztergom és Fejér vármegyékben szintén magas, 50–51 napos várakozással kell számolni.

A régiós adatok ugyanakkor pontosabb képet rajzolnak az országos helyzetről, mivel a megyei átlagokat könnyen torzíthatják egy-egy kiugró válaszok, ezzel szemben a nagyobb területi mintán alapuló regionális bontás kiegyensúlyozottabb és megbízhatóbb.

A számokból világosan kirajzolódik a tendencia: keletről nyugatra haladva egyre hosszabb a várakozási idő. Míg Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon átlagosan 42 napot kell várni a munkakezdésre, addig Nyugat-Dunántúlon ez már eléri az 54 napot. A Dél-Alföldön 48 nap az átlagos várakozási idő, ami ugyan elmarad a nyugati régiókban mért értékektől, de jelentősen meghaladja az Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon tapasztalt 42 napos átlagot. Markovich szerint a viszonylag magas érték oka, hogy a térségben zajló nagyberuházások – köztük a szegedi BYD-gyár és a kecskeméti Mercedes-bővítés – erőteljesen szívják el a munkaerőt.

A szakemberhiány alakulása jelentős eltéréseket mutat az egyes szakmacsoportok és a vállalt munkák nagysága szerint. Minél nagyobb a beruházás, annál hosszabb a várakozási idő: apróbb javítások esetén átlagosan 49 nap, kisebb felújításoknál 51 nap, közepes beruházásoknál 58 nap, míg nagyobb projekteknél 59 nap a jellemző. Az adatok alapján a nagyobb beruházások vállalási ideje csökkent a legnagyobb mértékben az előző évhez képest, ami a lakáspiac visszaesésével, valamint az állami és önkormányzati beruházások alacsony szintjével magyarázható.

A leghosszabb vállalási idő továbbra is a generálkivitelezőknél jellemző, ahol átlagosan 63 napot kell várni a munkakezdésre. Szorosan követik őket a bádogosok (62 nap), az épületszigetelők (60 nap) és a kőművesek (57 nap). Ezzel szemben 2025-ben az épületgépészek a leggyorsabbak, ők átlagosan 42 napos vállalási idővel dolgoznak. Az országos átlag (53 nap) alatti értékeket produkálnak még az ácsok (48 nap), a villanyszerelők és a víz- és gázszerelők (egyaránt 50 nap), valamint a festők (51 nap).

Árcsökkenés Budapesten, felzárkózás vidéken

Az építőipari szakipari munkák átlagos négyzetméterára 2025 februárjában 9 495 forint volt, ami 7 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Az adatok alapján az országos átlagár csökkenését elsősorban Budapest és Közép-Magyarország jelentős súlya és áresése okozta, ugyanakkor a vidéki régiókban egyértelmű felzárkózás figyelhető meg az árakban.

A legmagasabb átlagár Észak-Magyarországon tapasztalható, ahol 10 321 forint/m² a jellemző munkadíj. Ezt követi Közép-Magyarország (10 260 Ft) és Budapest (10 166 Ft). Az országos átlag alatti árakkal Észak-Alföld (9 495 Ft) és Dél-Alföld (9 307 Ft) rendelkezik. A dunántúli térségek közül Dél-Dunántúlon 9 835 Ft, Nyugat-Dunántúlon 9 802 Ft, míg Közép-Dunántúlon 9 728 Ft az átlagos munkadíj négyzetméterenként.

A megkérdezett szakemberek 64 százaléka tervez áremelést 2025-ben, az emelés átlagos mértéke 14 százalék.

„Az építőipari árak változása mögött elsősorban gazdasági kényszer húzódik meg, nem pedig árrésnövelés a cél”

– mondta Markovich Béla.

Az áremelési szándék hátterében leginkább a tartós infláció (65%), az üzemanyagárak (22%), az anyagköltségek (17%), valamint a vállalkozások működési kiadásainak (16%) növekedése áll. A munkabérek emelkedése (12%) szintén hozzájárul a költségnyomáshoz. Ezzel szemben a piaci árakhoz való igazodás (4%) és az elmaradt korábbi áremelések pótlása (3%) csupán kisebb mértékben befolyásolják az árképzést.

A szakemberek 36 százaléka ugyanakkor nem tervez áremelést idén, 80 százalékuk ezt a fizetőképes kereslet hiányával és az ügyfelek árérzékenységével indokolja. A válaszadók 58 százaléka érzékeli úgy, hogy nőtt a verseny, illetve kiszámíthatatlan a gazdasági környezet, ami ugyancsak jelentősen befolyásolja az árazási döntéseiket is.

A visszafogott kereslet és a piaci bizonytalanság miatt sok vállalkozás inkább az árstabilitást tartja elsődleges szempontnak, és elkerüli az áremelés kockázatát, mivel attól tartanak, hogy a jelenlegi, rendkívül árérzékeny piacon a drágulással elveszíthetik megrendeléseiket.

„Kevesebb a munka, nagyobb a verseny. A stabilitás fontosabb lett, mint az áremelés”

– mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

Fordulóponton az építőipari hangulat

Bár továbbra is sokan borúlátóan tekintenek az építőipari ágazatra, a szakemberek megítélése javuló tendenciát mutat. A felmérés szerint az építőipari szakemberek 47 százaléka úgy érzi, hogy az ágazat rossz irányba halad – ez ugyan még mindig magas arány, de 11 százalékponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Ezzel párhuzamosan 24 százalék már javulást érzékel, ami 8 százalékpontos növekedést jelent. A válaszadók 29 százaléka szerint pedig nem változott a helyzet, ami 3 százalékkal magasabb az előző évhez képest.

„Bár továbbra is nehézségekkel küzd az ágazat, már pislákol a fény az alagút végén. Az, hogy egyre többen érzékelnek javulást, azt mutatja, hogy a piaci szereplők alkalmazkodtak a körülményekhez, és kezd visszatérni az óvatos optimizmus”

– vélekedik Markovich Béla. A cégvezető szerint a stabilizálódó alapanyagárak, az állami ösztönzők és a kereslet lassú élénkülése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a szakemberek megítélése pozitívabb irányba mozdult.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss