Gazdaság
A MagentaKraft projektjei befektetők érdeklődését is felkeltették!
December 10-én került megrendezésre a MagentaKraft idei évének online záróeseménye, az első DONEday.
A Telekom fiataloknak szóló platformja márciusban indult útjára és egy teljesen egyedülálló koncepciót képvisel. A folyamatosan épülő virtuális közösség mellett, három hónap alatt több, mint 30 krafter 10 aktív projekten dolgozott a Telekom edukátorainak segítségével. Ennek méltó lezárásaként három csapat érezte készen magát arra, hogy befektetők előtt is prezentálják projektjeiket és esélyt kapjanak rá, hogy ötleteik megvalósulhassanak.
A Telekom törekvése, hogy a MagentaKraft platformján keresztül a fiatalok szakmai támogatást kapjanak, elképzeléseiket konkrét akciótervbe forgathassák és a megvalósítás vagy a továbbgondolás útjára léphessenek. Emellett fontos cél, hogy a közös munkát követően lehetőségük legyen élesben is prezentálni jövőbeli, potenciális együttműködő partnerek számára. A MagentaKraft indulásakor kezdetét vette egy virtuális ötletbeküldési időszak, melyet aztán augusztusban az első KraftChallenge egészített ki. A Kraftba bekerülő fiatalok 2 folyamaton mehettek keresztül. A Longwalk olyan csapatok számára volt ideális, akiknek arra volt szükségük, hogy elképzelésüket mélyebben ki tudják dolgozni. Ebben a design thinking folyamat segített nekik, ahol minden lépésnél a Telekomból érkező edukátorok támogatták őket. A Shortcut rendszerbe azok a csapatok kerültek, akiknek már jól átgondolt – akár már elindult – projektötletük volt, nekik igényekre szabott tréningekkel segítettet a Kraft.
A záróeseményt Szabó Melinda, a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese nyitotta meg, aki elmondta:
„A MagentaKraft a Telekom életében is egy óriási újdonságot hozott. Az első ötletek még apró kis kezdeményezésről szóltak, hogyan kezdjük el hasznosítani a Telekom régebbi épületeit, oly módon, hogy ez valamilyen értéket hozhasson a világba. Ebből a kis ötletből született a MagentaKraft, ami egy olyan közösségi tér, élmény, filozófia, ami teljesen egyedülálló ma Magyarországon. Itt vagytok Ti fiatalok, akik tele vagytok ötletekkel, teljesen másképp látjátok a világot és élő bizonyítékai vagytok, hogyan lehet a semmiből valami igazán jót alkotni.”
A zsűriben Szabó Béla, a Telekom márka és kereskedelmi kommunikációs igazgatója mellett, a meghívott befektetők vettek részt. Az MFB csoporthoz tartozó Hiventurest Simán Kristóf képviselte, a Drukkától Bohner Tamás, a BnL Start Partners-től pedig Bálint Viktor volt jelen.
Az online rendezvény autentikusággát növelte, hogy a műsorvezető a MagentaKraft legfiatalabb tagja, a 14 éves Bozai Ákos volt. Ákos szerkesztőtársával együtt egyébként a Suliport nevű, tinédzsereket foglalkoztató és tinédzsereknek szóló blog megalkotója. Rajtuk kívül még 5 olyan csapat volt, akik nem pitcheltek, csak röviden mutatták be projektjeiket, ám már ezzel is felhívták magukra a befektetők figyelmét. Ilyen volt a Webshop suli, akik webshopok indításban segítenek, a Zöldítők kezdeményezés, ami gamification alapú online Balkonkertész képzés. Bemutatkozott továbbá a Dress-coding, ők speciális igénnyel élőknek készítenek ruhákat, a Tribe, ami egy vállalkozásokat segítő tudásmegosztó közösség és a Szakmán az életem blog, mely a pályaválasztásban mutat utat.
A pitchelő csapatok között volt a Könyvelő-Net, ami a szakértők és az ügyfelek problémáira a két oldal találkozásával egyfajta „könyvelő tinderként” nyújt megoldást. Ők egyébként a KraftChallenge kapcsán HelloBiznisz különdíjat nyertek és a DONEday előadásukkal felhívták magukra a befektetők figyelmét is. A Scool missziója, hogy érdekessé tegyék a tanulás és a tanítás élményét egy mobileszközökön futó szerepjáték (fantasy RPG) segítségével. A digitális oktatáshoz kapcsolódó elképzelésben nem csak a befektetők, de a Telekom is látott potenciált. A pitchelők sorát a FlyBuilt zárta. A csapat többek között weboldalak készítésével segíti a vállalkozásokat, különös tekintettel azokra, akik mondjuk a karanténidőszak miatt nehéz helyzetbe kerültek. Ők is nyertek HelloBiznisz különdíjat és további egyeztetésekre is sor fog kerülni a befektetőkkel.
A DONEday során Szabó Béla, a Telekom márka és kereskedelmi kommunikációs igazgatója elmondta:
„A MagentaKraft születése egy hosszú út eredménye. Általában sem a Telekom, sem más nagyvállalatok nem szoktak ilyen színtű dolgokba beleállni, ezért nagyon büszke vagyok rá, hogy nekünk sikerült. A fiatalokat nem a telefonjuk hátlapjáról kell megítélni, hanem arról, hogy mire képesek okoseszközeikkel. Ők többet tudnak a felnőtteknél arról, hogy a digitális világ segítségével mire lehetünk képesek. Ezzel egy történelmi lehetőséget kaptak, nekünk pedig a felnőttek világában, a nagyvállalatoknál, történelmi felelősségünk, hogy megteremtsük a lehetőséget újabb és újabb ötletek születéséhez.”
A MagentaKraft tehát nagy sikerekkel zárta debütálásának első évét és bár csupán online tudott üzemelni, így is sikerült nagyszerűen együttműködni a fiatalokkal. Jövő januártól a tervek szerint ismét ötletbeküldési időszak várható és a tavaszi időszakban a debreceni helyszín megnyitására is sor kerülhet.
További információ: https://magentakraft.hu/
Gazdaság
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
2025 augusztusában tovább emelkedtak az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió‑val.
Az autók közel 90%-át 10 millió forint alatt kínálták, de nőtt a 5–10 milliós és 10 millió forint feletti árkategóriák aránya is. A Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentése a havi statisztikai sorozat harmadik része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.
Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?
A használt autók piacán hazánkban 2025 augusztusában a megjelent hirdetések 39,3%-a 2,5 millió forint alatti, 26,6%-a 2,5–5 millió forint közötti, 21,0%-a 5–10 millió forint közötti és 13,1%-a 10 millió forint fölötti értékű volt. 2024 augusztusához viszonyítva a 2,5 millió forint alatti értékben autót kínáló hirdetések aránya 2,8%-kal csökkent, míg a 2,5–5 millió forint közöttieké 0,6%-kal növekedett. Az előző év azonos időszakához képest az 5–10 millió forint közöttieké 1,8%-kal, és a 10 millió forint feletti hirdetések aránya pedig 0,4%-kal emelkedett. Az összes hirdetést figyelembe véve idén augusztusban a kínálati átlagár 5,5 millió, az előző év azonos időszakában pedig 5,3 millió forint volt.
Az adatok nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is pontos képet festenek. A hirdetett járművek fele benzinmeghajtású volt, míg 40,8%-uk dízelmotorral szerelt. Az alternatív hajtások súlya ugyan még mindig kisebb, de növekvő: elektromos autóból 5,3%, hibridből pedig 3,9% szerepelt a kínálatban. A legnagyobb bővülést az elektromos kategória produkálta: éves szinten 35,0%-kal nőtt a kínálatuk. A benzinmeghajtásúaké 2,3%-kal, a dízelmeghajtású autók száma 4,0%-kal, míg a hibridmeghajtású autók száma 1,7% -kal csökkent.
A dízelautók átlagosan több mint 40%-kal futottak többet, mint a benzinesek
A különböző hajtású autók életkora és használtsága között is van különbség. A benzinesek átlagosan 14,1 évesek, míg a dízelek 12,4 évesek. Utóbbiak viszont jóval többet futottak: a dízel járművek átlagos futásteljesítménye 222 ezer kilométer, a benzineseké pedig 156 ezer kilométer – vagyis több mint 40%-os eltérés látszik. Ez a használati szokásokat is tükrözi, hiszen a dízel autókat jellemzően hosszabb utakra, intenzívebb igénybevételre használják.
A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen és a BMW állnak, a Ford pedig megelőzte az Opelt a harmadik helyért. Ezeket évek óta stabil kereslet jellemzi, nem véletlen, hogy a sorrend alig változott 2024 augusztusa óta. A 10-es listán a legalacsonyabb átlagéletkora a Kianak (9,3 év), míg a legmagasabb a Opelnek (13,8 év) volt augusztusban. A 2024. augusztusi adatokhoz képest egyedül a Suzuki életkora csökkent 0,3 évvel. A legnagyobb mértékű emelkedés pedig a BMW esetén következett be, amelynek átlagéletkora 0,5 évvel nőtt.
Mekkora átlagos értékvesztéssel számolhatunk egy év alatt?
Az elemzésből az is kiderül, hogy évente a következő mértékű értékvesztéssel számolhatnak a tulajdonosok: benzinesek 6,9%, dízelek 7,9%, elektromosok 8,0%, hibridek 6,1%. Minden további ezer kilométer megtétele 0,2%-os árcsökkenést eredményez a piacon. A járművek állapota is jelentős árkülönbséget generál: az újszerű autók átlagosan 27,7%-kal kínálhatók drágábban, míg a sérült példányok akár 58,9%-kal olcsóbbak lehetnek.
A 10 legnépszerűbb modell kínálati átlagárának tekintetében a Suzuki Swift emelkedett a legnagyobb mértékben, 9,6%-kal, a Ford Mondeo ezzel ellentétben 10,7%-os csökkenést mutatott egy év alatt. Az életkort elemezve egyedül a Ford Mondeonál figyelhetünk meg stagnálást, míg a többi modell esetén mérséklődés következett be. A legnagyobb visszaesést a Kia Ceed produkálta, 12,9%-kal.
A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében havonta megjelenő kiadvány célja, hogy új szintre emelje az átláthatóságot a magyar használtautó-piacon. A keresleti és kínálati adatok pontosabb megismerésével nemcsak a vásárlók és eladók, de a kereskedők és piaci elemzők is jobb döntéseket hozhatnak. A 2025. augusztusi adatok szerint az árak enyhén emelkednek, miközben az elektromos autók kínálata dinamikusan bővül, és a hibrid járművek is tartják pozícióikat. A márkák és hajtásláncok közötti különbségek jól mutatják, hogy a hazai piac fokozatosan igazodik a nemzetközi technológiai és környezettudatos trendekhez.
A használtautó piaci trendekről további információ a Használtautó.hu – KSH, 2025. augusztusi statisztikájában olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért
A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem együttműködése új szintre lépett.
A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem stratégiai megállapodást kötött, és ezzel megerősítették több évtizedes együttműködésüket. A partnerség célja, hogy a világ egyik vezető könyvvizsgáló és tanácsadó cége aktívan hozzájáruljon a gazdaságtudományi felsőoktatás további fejlesztéséhez, valamint támogassa a hallgatók szakmai fejlődését és munkaerőpiaci felkészültségét.
A PwC közreműködésének köszönhetően a hallgatók átfogó gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek, és már egyetemi éveik alatt szakmai kapcsolatokat építhetnek ki a sikeres pályakezdés érdekében. A PwC szakértői aktívan részt vesznek az elméleti és a gyakorlati oktatásban – vendégelőadásokat és workshopokat tartanak. Ezen felül a vállalat számos karrierlehetőséget kínál a BGE hallgatói számára: az egyetemi évek alatt gyakornoki, záróvizsgát követően pedig pályakezdő pozíciókat.
A szerződés aláírásával egyidőben adták át a BGE auláját, melyet a PwC új arculatába öltöztettek.
„A BGE számunkra egy kiemelten fontos partner, ahonnan évről évre számos tehetséges fiatal érkezik a PwC Magyarország csapatába. Becslésünk szerint az elmúlt több mint három évtizedben közel háromezer BGE-s hallgató vagy végzős csatlakozott hozzánk”
– kezdte nyitóbeszédét Radványi László, a PwC Magyarország vezérigazgatója.
„Az oktatás és tehetségfejlesztés vállalati stratégiánk egyik fókuszterülete. Ahhoz, hogy a jövő munkavállalói megfelelő készségekkel és tudással lépjenek a munkaerőpiacra, a gyakorlati képzés kulcsfontosságú. Ezzel a megállapodással a fiatalok fejlesztése mellett kiszámítható karrierútjukat is kívánjuk támogatni a PwC szakmai tudásának átadásával, valamint gyakorlati tapasztalat nyújtásával”
– mutatott rá Radványi László.
Az együttműködés több területre kiterjed: szakmai kurzusok, vállalati gyakorlatok, állásbörzék, pályaorientációs tanácsadás – mind azért, hogy a diákok már az egyetemi évek alatt fejleszthessék azokat a kompetenciákat, amelyekre pénzügyi, számviteli vagy adózási területen szükségük lesz.
„Szektorokon átívelő szakértelmünkkel és a legfejlettebb technológia alkalmazásával segítjük mind a vállalatokat, mind az oktatási szereplőket a sikeres, fenntartható működés megteremtésében”
– emelte ki az átadó ünnepségen Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.
„A BGE számára kiemelten fontos, hogy hallgatóink a legmagasabb színvonalú elméleti képzés mellett olyan gyakorlati tudást is megszerezhessenek, amely közvetlen belépőt jelent számukra a munkaerőpiacra. Nagy öröm számunkra, hogy a PwC-vel – amelyhez sok tehetséges volt hallgatónk csatlakozott az elmúlt évtizedekben – most új szintre emelhetjük az együttműködésünket. Meggyőződésem, hogy e stratégiai partnerség mind az egyetem, mind hallgatóink, mind pedig a vállalat számára értéket teremt”
– hangsúlyozta Dr. Andor György, a BGE rektora.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
Az első hetek banki tapasztalatai alapján új időszámítás kezdődött a magyarországi lakáshitelezésben az Otthon Start indulásával.
A pénzintézetek megduplázódó átlagos hitelösszegről, 20 évet meghaladó átlagos futamidőről számoltak be a BiztosDöntés.hu szakértőinek. Minden ötödik igénylő ráadásul piaci, fogyasztóbarát vagy CSOK Plusz lakáshitelt is igényel az Otthon Start mellé, mert nem elegendő a kitűzött lakáscélhoz a maximálisan elérhető 50 millió forint.
Az Otthon Start hitel repülőrajtot vett szeptember 1-jén, ugyanis több bank már augusztusban elindította a maga regisztrációs felületét, amelyeken keresztül meg lehetett kezdeni a hiteligénylési folyamatot. A Gránit Bank Otthon Start oldalán például több ezren regisztráltak előre a hitel benyújtására, a beérkező kérdések gyors megválaszolásában pedig a bank AI alapú virtuális ügyintézőjének, a Gránit Gurunak van azóta is fontos szerepe. Az oldal forgalma a szeptember eleji tízszeres kiugrást követően magas szinten stabilizálódott, amit jól mutat, hogy minden harmadik beérkező kérdés jelenleg is az új támogatott hitelprogrammal kapcsolatos.
Nem csak az érdeklődők, hanem a beérkező hiteligénylések száma is rendkívül magas a bankoknál. A K&H Bank például közel 3 000 hiteligénylésről számolt be, ezek mintegy harmadánál az értékbecslés folyamata is elindult, 120 ügylet pedig már befogadásra került. A banknál az első folyósítás is megtörtént, amit hamarosan több is követhet.
A Gránit Bank is hasonló tapasztalatokról számolt be: a gyors átfutási időnek köszönhetőn már az első hetekben számos ügylet befogadás és értékbecslés státuszban volt, és már itt is történt folyósítás. A volumen nagyságát jól mutatja, hogy a Gránit Bank milliárdos összegű befogadott hiteligénylésről számolt be.
Az UniCredit Bank eddig több száz igénylést fogadott be, mintegy ötödüket már jóvá is hagyták, a többi pedig bírálat alatt van. Ők úgy látják, hogy rajtuk kívül sok az olyan érdeklő, akik a begyűjtött információk birtokában most kezdenek majd csak megfelelő ingatlant keresni.
Duplázódó hitelösszeg, rekord hosszú futamidő
A bankok a korábbi átlagnál hosszabb futamidőről és megduplázódó, 40 millió forint körüli átlagos hitelösszegről számoltak be. A kettő tulajdonképpen összefügg, hiszen a nagyobb hitelösszeg magasabb törlesztőjét a futamidő meghosszabbításával tudják az adósok csökkenteni.
A K&H és az UniCredit Bank az eddigi igénylések alapján egyaránt 22 éves átlagos futamidőről számolt be, de a Gránit Bank szerint is közelít az átlag a maximálisan elérhető 25 évhez.
Ez alapján várhatóan a következő hónapokban újabb rekordra számíthatunk az átlagos eladósodás hosszát illetően a BiztosDöntés.hu szerint. (Új lakás vásárlásánál a 2025 májusi 22,1 év, míg használt lakás vásárlásánál a júniusi 20,7 év volt az eddigi rekord.)
A piaci lakáshiteleket is magával húzhatja az Otthon Start
A bankoktól érkező válaszok alapján más hiteltermékeket is erősíthet az Otthon Start népszerűsége. A Gránit és az UniCredit banknál úgy látják, hogy körülbelül minden ötödik igénylő kombinálja más konstrukcióval – piaci lakáshitel, minősített fogyasztóbarát lakáshitel, CSOK Plusz – az Otthon Startot.
Ennek leggyakoribb oka az, hogy a támogatott hitel 50 millió forintos maximális összege – különösen Budapesten – nem minden esetben elegendő a kiszemelt ingatlan megvásárlásához. A CSOK Plusz és az Otthon Start együttes igénylésével például akár 100 millió forint lakáscélú hitelhez is hozzá lehet jutni legfeljebb 3 százalékos kamattal, amennyiben elegendő igazolt jövedelemmel rendelkezik ehhez egy házaspár.
A BiztosDöntés.hu szakértői szerint a Babaváró hitel esetében is hasonló trendre lehet számítani, hiszen az akár 11 millió forint összegű, ingatlanfedezet nélkül felvehető, kamatmentes kölcsön akár önerőként is felhasználható egy Otthon Start hitelhez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
A Hankook 2025-ben is az Aranylabda hivatalos szponzora
-
Ipar2 hét ago
Az amerikai vámok és az európai zöldpolitika szorításában is stabilak a hazai gumiabroncspiac kilátásai
-
Okoseszközök2 hét ago
Okosmegoldások, amelyek értéket adnak az ingatlanokhoz
-
Mozgásban2 hét ago
Nagyobb fenntarthatóság lítiumion technológiával
-
Ipar2 hét ago
Generációk energiája: Szegedre figyel idén a teljes villamosipari szektor
-
Gazdaság2 hét ago
A digitális fejlődés és a kollaboráció találkozása, a Zeus-rendszer
-
Gazdaság2 hét ago
ViVeTech Nyrt.: 20-25 százalékos árbevétel-növekedést tervez 2025-ben
-
Tippek2 hét ago
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól