Connect with us

Gazdaság

A Gebrüder Weiss a válság idején is erős maradt

A tavalyi üzleti év 1,77 milliárd euró nettó árbevételéhez a digitalizáció, a fenntarthatóság és a telephelyek számának globális bővítése meghatározó módon járult hozzá

A Gebrüder Weiss nemzetközi szállítmányozási és logisztikai vállalat a 2020-as üzleti évben 1,77 milliárd euró nettó árbevételt ért el, ami a megelőző évben elért 1,71 milliárd euróhoz képest 3,7 százalékos árbevétel-növekedés. A vállalat az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is növekedési pályán mozog.

„A pozitív mérleg szempontjából meghatározó volt, hogy a koronavírus okozta válság alatt is rugalmasak és tökéletesen működőképesek tudtunk maradni világszerte minden telephelyünkön. A többszöri lezárások és a globális raktércsökkenés ellenére végig képesek voltunk ügyfeleinknek megfelelő szállítási megoldásokat kínálni. Munkatársaink a nehéz körülmények között is kiválóan teljesítettek”

– mondta Wolfram Senger-Weiss, a Gebrüder Weiss igazgatótanácsának elnöke.

Best of Both Worlds: a digitális stratégia Magyarországon is megállja a helyét

A digitalizációs folyamat egyik mérföldköve volt a vállalat 2020-ban bevezetett myGW online ügyfélportálja, amely egyszerű, gyors és közvetlen hozzáférést biztosít a Gebrüder Weiss valamennyi szolgáltatásához, valós idejű információkat nyújtva a szállítási és logisztikai megbízásokról.

„A Best of Both Worlds elnevezésű digitális stratégiánk – azaz a fizikai és a digitális kompetenciák összekapcsolása – válság idején is sikeresnek bizonyult. Képesek voltunk megmutatni, hogy nemcsak megbízható, hanem innovatív logisztikai partnerei is vagyunk ügyfeleinknek. A pozitív visszajelzések is megerősítenek minket abban, hogy stratégiánk helyes irányban halad”

– fűzte hozzá Wolfram Senger-Weiss. Az ügyfélportál jelenleg Ausztriában, Németországban, Svájcban, Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában érhető el. A vállalat az idei évre tervezi a szolgáltatás kiterjesztését további országokra.

Wolfram Senger-Weiss, a Gebrüder Weiss igazgatótanácsának elnöke. (forrás: Gebrüder Weiss / Gnaudschun).

Kiépült a globális telephelyhálózat – a magyar leányvállalat is bővült

A Gebrüder Weiss 2020-ban folytatta nemzetközi jelenlétének kibővítését: a légi és tengeri szállítmányozási szegmensben tovább növelte németországi telephelyeinek számát, piacra lépett Lengyelországban, Dél-Koreában, Malajziában, Ausztráliában és Új-Zélandon.

„A korlátozott utazási lehetőségek miatt a terjeszkedés megvalósítását szinte mindenhol távolról irányítottuk. Ez külön kihívást jelentett az érintett csapatok számára, amit a digitális kommunikációs eszközök segítségével sikeresen megoldották”

– fűzte hozzá Senger-Weiss. A nemzetközi hálózat így immár 35 ország 170 telephelyén 7400 főt foglalkoztat (teljes munkaidő egyenértékben számítva). A logisztikai vállalat összesen több mint 70 millió euró értékű beruházást eszközölt telephelyei és IT-infrastruktúrája kiépítésébe, illetve akvizíciókba. A saját tőke aránya stabilan 60 százalék feletti: a vállalat többek között ennek köszönheti, hogy a válság idején is erős tud maradni, és nehéz körülmények között is képes tovább fejlődni.

A Gebrüder Weiss Kft. is jelentős növekedést ért el 2020-ban. A Dunaharaszti székhelyű vállalat forgalma egy év leforgása alatt 8 százalékkal, a továbbított küldemények száma 17 százalékkal, a házhozszállítás küldeményszáma pedig 100 százalékkal növekedett. Az év során elnyert új logisztikai megbízás magas színvonalú teljesítése érdekében 10 százalékkal bővült a foglalkoztatottak létszáma.

A Gebrüder Weiss igazgatótanácsa (balról): Jürgen Bauer, Peter Kloiber, Wolfram Senger-Weiss (elnök) és Lothar Thoma (forrás: Gebrüder Weiss / Gnaudschun / 2020. február).

Fenntarthatóság a fókuszban: CO2-semlegesség 2030-ig

A Gebrüder Weiss a fenntarthatóság terén is egyértelmű célokat fogalmazott meg: a CO2-kibocsátást éves szinten tíz százalékkal kívánja csökkenteni, 2030-ra pedig CO2-semlegessé szeretne válni. A kitűzött célokat többek között a saját logisztikai terminálokon kialakított további napelemes rendszerekkel és az alternatív meghajtású teherautók (elektromos, gáz- vagy hidrogénüzemű) arányának növelésével kívánja elérni. A Gebrüder Weiss mindemellett a tavalyi évtől tanúsított klímavédelmi projektekkel biztosítja ügyfelei számára a kibocsátások kompenzálását.

Az elmúlt évben tapasztalt bizonytalan gazdasági helyzet az egyes üzleti területek árbevételének alakulásában is megmutatkozott: a korlátozások és egyes ügyfelek üzletbezárásai miatt – különösen a második negyedévben – a közúti szállítmányozás és logisztika terén elért 1,10 milliárd eurós árbevétel 4,3 százalék csökkenést jelentett a tavalyelőtti 1,15 milliárdhoz képest.

Az internetes kereskedelem iránti megnövekedett kereslet folytán a házhoz szállítási szegmensben a kiszállítások 29 százalékkal növekedtek (2020: 1,37 millió kiszállítás); ezáltal a Gebrüder Weiss Ausztriában és több kelet-európai országban piacvezetővé lépett elő. A légi és tengeri szállítmányozásban 470 millió euró árbevételt ért el a vállalat, ami 23,7 százalékos növekedésnek felel meg a 2019-ben elért 380 millió euróhoz képest. A kiváló üzletfejlesztés mellett – különösen a légi szállítmányozás területén – az Ipsen Logistics felvásárlása is pozitív hatással volt erre a területre. A részben a Gebrüder Weiss Paketdienst (GWP) tulajdonában lévő DPD Austria a legnagyobb kihívásokat jelentő körülmények ellenére is több mint 57 millió csomagot kézbesített. Ez több mint tíz százalékos növekedést jelent, amit a koronavírus okozta válság közepette is sikeresen teljesített.

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss