Gazdaság
A munkaerő megtartása lesz a legfontosabb feladat idén
A megélhetési költségek növekedése mobilabbá tette a munkavállalókat országon belül is, az inflációs nyomás miatt kulcskérdéssé vált a bér és a juttatási csomag.
Látványos változás a munkaerőpiacon nem várható 2023-ban, de a munkaerő megtartására sokkal nagyobb fókuszt fognak tenni a vállalatok, mint az eddigiekben. A Magyarországon továbbra is fennálló munkaerőhiány miatt a nagyobb foglalkoztatók ugyanis jellemzően egymástól szívják el a munkaerőt a versenyképességük megtartása érdekében. Év elején különösen megfigyelhető ez a trend, hiszen nagyobb a hajlandóság munkahelyváltásra, különösen a gyári és a betanított munkák területén.
„A dolgozók figyelik a béreket, és ezekben a pozíciókban gyakoribb a munkahelyváltás, könnyebben mozdulnak, ha valahol kedvezőbb juttatási csomagot ajánlanak. A megélhetési költségek növekedése egyértelműen mobilabbá tette a munkavállalókat országon belül is. A bérigények idén is tovább nőnek majd, ez a kiugrás már 2022 második felében is látható volt”
– osztja meg tapasztalatait Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató Kft. ügyvezetője.
2023 HR szemmel: A munkaerő megtartása lesz a legnagyobb kihívás
A fokozódó inflációs nyomás a foglalkoztatói és a munkavállalói oldalt is erősen érinti. Mivel a cégek egymástól szívják el a munkaerőt, így a versenyképesség meghatározó tényezői idén is a bérek és juttatási csomagok lesznek. Ebbe beletartozik az utazási, lakhatási támogatás is, ami rendkívül vonzóvá tehet egy-egy munkahelyet.
„A munkaerőmegtartásban a béreken kívül kiemelt szerepet játszik, hogy milyen egyéb módon kedvez a munkáltató a munkavállalóknak. Ez lehet egyéb anyagi juttatás, életvitelhez kapcsolódó segítségnyújtás, vagy akár a kikapcsolódást, pihenést támogató extra ajándék”
– hangsúlyozza Mihályi Magdolna.
Az elbocsátási hullámok hosszútávon nagy kárt okozhatnak a cégnek
A beruházások a nehéz gazdasági helyzet ellenére teljesen nem álltak le, csak lelassultak – épülnek az új gyárak, üzemek, amelyek plusz munkaerőt igényelnek majd. Az employer brandingnek, azaz a munkáltatói márkaépítésnek kiemelt szerepe lesz idén, ugyanis a munkaerő-megtartásra hatalmas fókuszt kell helyeznie a cégeknek, a lojalitás növelése ezért kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek nagyobb leépítésekre kényszerülnek, nagyon nehezen tudják majd pótolni később a munkaerőt és ez a munkáltatói márkára is negatív hatást gyakorol.
A munkaerőpiacon stagnálást várnak a szakértők
A 2022-es év munkaerőpiaci elemzéseinek év végi adatai is inkább stagnálást mutatnak a munkaerő hiányra vonatkozóan és ez a tendencia várhatóan nem változik idén sem. Az ukrán háború alakulása természetesen a munkaerőpiacra is kihat majd, egyrészt az ukrán nemzetiségű dolgozók visszavándorlása, másrészt a gazdaságra gyakorolt hatása miatt.
A pénzügyi segítség nemcsak a bérek emelését jelenti
Fontos változás lehet, hogy a pénzügyi edukáció kiemelt szerephez juthat az idei évben. A munkavállaló oldaláról, aki pénzügyileg kevésbé volt tudatos eddig, természetesen úgy érezheti, hogy kevesebbet keresett. A külföldi munkavállalók segítése ebből a szempontból kulcskérdés. Mivel többségük a családjukat támogatja, ezért spórol, hogy pénzt tudjon hazaküldeni.
„Egy HR-szolgáltató ebben is tudja támogatni a dolgozókat. Segítünk nekik abban, hogyan jöhetnek ki jól a fizetésükből, közösségi oldalakon csoportokban tudják egymást támogatni, informálni, hol, mihez lehet olcsóbban hozzájutni. A vállalatokat pedig a munkaidő betartására kell ösztönözni. A kulcsszó tehát maga a törődés”
– hangsúlyozza a Jobtain szakértője.
A HR szolgáltatók szerepe felértékelődik idén
A HR szolgáltatók szerepe még nagyobb hangsúlyt kaphat 2023-ban, különösen a bizonytalan gazdasági helyzet miatt. Munkájuk során mindig az adott körülményekhez kell alkalmazkodniuk, hogy a partnereik igényeit maximálisan kielégítsék. A nagy foglalkoztatók részéről ez elvárás is. Szakértőként gyorsabban reagálnak a trendekre, szélesebb a piacismeretük és csökkentik az emberi erőforrás kockázatait. Ismerik a külföldi munkaerő szokásait, motivációját, segítenek nekik a beilleszkedésben. Olyan területekről közvetítenek munkavállalókat a vállalatok felé, mint például a Fülöp-szigetek, és további belső-ázsiai országok vendégmunkásainak megérkezésére is lehet számítani. A gyárak esetében a munkaerő behozatala elengedhetetlen, nemzetgazdasági jelentősége van a versenyképesség és termelékenység megtartásának.
Az ukrán háború alakulása is befolyásolja a munkaerőpiac alakulását
Európában mindenhol drágább lett az élet az ukrán háború miatt bevezetett szankcióknak, valamint az általános gazdasági változásoknak köszönhetően. A Jobtain ügyvezetője elmondta: bár az infláció Magyarországon kiemelten magas, számottevően nem várható a magyar munkaerő külföldre vándorlása. Inkább jellemző, hogy az ukrán vendégmunkások hagyják el az országot. Tömeges elvándorlásra tehát nem számíthatunk, sőt a várakozások azt mutatják, inkább visszajöhetnek olyan dolgozók, akik eddig külföldön vállaltak munkát. Az ukrán munkavállalók helyettesítése belföldről nehezen oldható meg, ezért a munkaerő-kölcsönző cégek továbbra is jelentős szerepet fognak játszani a kieső munkaerő pótlásában, elsősorban távol-keleti, Fülöp-szigeteki vendégmunkások közvetítésével. Az ukrán háború végével pedig biztos, hogy hirtelen tömeges hiánnyal kell szembe nézni majd azokban a szektorokban, ahol most rengeteg ukrán vendégmunkás dolgozik.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ajánljuk még
Aranyat befektetésnek? Igen!
Szalay Ádám: Vállalkozóként fontos, hogy felfelé húzzon a csoport, ahová tartozunk
Ideális sport iskola mellett: a tanulásban is segíthet a falmászás
Egyre több a gerincbeteg Magyarországon, többségük inkább elviseli a fájdalmat
Íme a kibervédelmi to-do lista őszre
Nem is gondolná, min múlhat az üzleti siker
Gazdaság
Új vezető a Liegl & DACHSER Logisztikai Kft. pénzügyi osztályának élén
Új pozíciójában a szerteágazó tudással rendelkező szakember mintegy 20 fő munkáját irányítja majd.
Vadász László 22 év, pénzügyi területen eltöltött tapasztalattal rendelkezik. A szakember a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán szerezte meg diplomáját. Azóta különböző multinacionális vállalatoknál töltött be a pénzügyi területhez kapcsolódó munkaköröket. Karrierje folyamán mind vertikálisan, mind horizontálisan végigjárta a szakmai lépcsőfokokat. Az évek során dolgozott könyvelői, elemzői, kontrolleri és pénzügyi vezetői pozícióban is.
Ennek köszönhetően a pénzügy három fő területén is átfogó ismereteket és tapasztalatot szerzett, így komoly rálátással rendelkezik a számvitel, az adózás és a kontrolling kérdéskörére is. Ugyanakkor ágazati tapasztalata is nagy segítséget jelent számára új pozíciójában. Szakmai életútja folyamán dolgozott állatgyógyszereket forgalmazó kereskedelmi vállalatnál, FMCG gyártócégnél, illetve szolgáltatást nyújtó cégnél is. Minderre a tapasztalatára a DACHSER Magyarországnál is szüksége lesz, mert a vezetése alá tartozó területen összesen 20 fő munkáját irányítja.
Vadász László legfontosabb feladatai közé a folyamatok fejlesztése, hatékonyabbá tétele, a Dachser elvárásainak cégcsoportos szinten történő megfelelés mellett a magyar jogszabályi követelmények betartása, kintlevőség-kezelés, készpénzgazdálkodás, valamint a fenti feladatokhoz kapcsolódó kockázatkezelés tartozik.
„Az új pozíciómban legfontosabb erősségemnek az ágazati, illetve a szakterületek közötti tapasztalatomat tartom. A logisztika új terület számomra, de már most látom, hogy nagyon sok dologban hasonlít a gyártásra, ott ugyanis szintén szigorú időkeretek közé szabályozva jöttek egymás után a lépések. Ugyanakkor a szolgáltatási szektorban szerzett tapasztalatomat itt is kamatoztatni tudom. Ezekre alapozva fejleszthetem a DACHSER folyamatait.”
– mondta el Vadász László, a Liegl & DACHSER Logisztikai Kft. új pénzügyi vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Booking.com botrány: Jobban járhatunk, ha közvetlenül foglalunk
Számos kedvezményről maradhatnak le a vendégek.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már vizsgálódik a holland Booking.com szerződési és szerződésteljesítési gyakorlata kapcsán, ám a hazai szállásadóknak még jó időbe telik helyrehozni az esetlegesen okozott károkat. A hazai hotelek közül többen most azon vannak, hogy tudatosítsák a vendégeikkel: akár sokkal jobban is járhatnak, ha közvetlenül foglalnak.
Lapértesülések szerint a GVH-hoz érkező piaci információk alapján számos magyarországi szállásadó üzletmenetében okozott komoly fennakadást, hogy a Booking.com olyan szerződéses feltételeket alkalmazott, amelyek miatt sérülhetett a szabadpiaci verseny, ez pedig közvetlenül kihathatott a szállásfoglaló fogyasztókra is. A képet tovább árnyalja, hogy a holland cég masszív online jelenléte révén a szállásadók szerint eltereli azokat az ügyfeleket, akik közvetlenül szeretnének a hazai szállodáknál foglalni. Olyan szállodák, mint a Club Tihany Resort, azt állítják, hogy amikor a potenciális ügyfelek a márkanevüket keresik, gyakran a Booking.com platformjára irányítják őket. Ez a terelés nemcsak a közvetlen foglalások elvesztését jelenti, hanem a szállodáknak a Booking.com-nak fizetett jutalékot is, amely 13-18 százalék között mozog.
„Ez nem csak a szállodákra, hotelekre nézve hátrányos gyakorlat, de a vendégekre is, akik nem biztos, hogy tudatában vannak annak, hogy nem a szálláshely közvetlen oldalára kattintottak. A Booking.com masszívan hirdet, ezért a google találatok között előkelő helyet foglal el, még akkor is, amikor valaki a hotel konkrét nevére keres rá. Ez sok szállásadó szerint piactorzító magatartás”
– magyarázta Tóth Mihály, a Club Tihany marketingvezetője.
Egyedi igények csak közvetlenül
A szakember szerint a vendégek sok esetben nincsenek is tudatában annak, milyen előnyöktől esnek el, ha közvetítőn keresztül foglalnak. Sok szolgáltatást ugyanis így nem vesznek igénybe a vendégek, amikre egyébként lehetőségük lenne akár ingyenesen is. Májusban ráadásul eltörölték az árparitást, azaz azt a szabályozást, ami biztosítja, hogy egy bizonyos szobatípushoz megegyező árakat és foglalási feltételeket kell megadni minden disztribúciós csatornán, így a közvetlen foglalással akár anyagilag is jól járhatnak a vendégek.
„Rengeteg energiát fektetünk abba, hogy a Club Tihany szolgáltatásait folyamatosan a vendégek igényei alapján fejlesszük, ebben pedig nagy szerepe van azoknak a kéréseknek, kérdéseknek, amelyeket a vendégek foglaláskor tesznek fel. Ha azonban mondjuk a Booking.com-on keresztül foglalnak, ilyenekre nincs lehetőség. De egy korábbi érkezést vagy későbbi távozást sem tudnak ezen a közvetítői csatornán keresztül megbeszélni. De számos egyéb olyan kedvezmény és szolgáltatás van, amelyekről tudtukon kívül lemondanak így a vendégek. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy míg nálunk lehet SZÉP-kártyával fizetni, addig a Booking.com-on nem. De alapvetően, ha bármi gond adódik, az oldal nem tudja kezelni, a vendégnek pedig így nincs közvetlen kapcsolata a szállodával”
– tette hozzá Tóth Mihály.
A marketingvezető tájékoztatása szerint jelenleg a vendégek mintegy 60 százaléka foglal közvetlenül, 40 százalék pedig olyan szállásközvetítő oldalon keresztül, mint a Booking.com.
„Talán elmondható, hogy emelkedő tendenciát mutat a közvetlen foglalások száma. Az idei nyári szezon egy látványos változása volt még, hogy kevesebb magyar vendég érkezett a balatoni szállodába, míg a külföldi vendégek száma látványosan nőtt”
– tájékoztatott Tóth Mihály.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Már 4 országban sikeres a magyar biztosítási platform
Az osztrák UNIQA leányvállalata, a CHERRISK kezdetektől azt a célt tűzte ki, hogy maximális hatékonyság mellett páratlan ügyfélélményt nyújtson. Az induláskor alig pár fős csapat mára meghatározó innovációs központtá növekedett.
A 2018. szeptember 17-én indult CHERRISK by UNIQA 5 év alatt 4 országba jutott el, miközben az operációt továbbra is a budapesti központból irányítják. Jelenleg a digitális biztosítási szolgáltatón keresztül 3 típusú biztosítás érhető el, amikkel eddig közel 600 ezren biztosították magukat utas, lakás vagy baleset termékkel.
A siker receptje
„Házon belül a modellt Insurance 2.0-nak hívjuk” – árulta el Kurtisz Krisztián alapító, az UNIQA Biztosító jelenlegi vezérigazgatója, aki az alábbi 5 pontban látja a CHERRISK sikerének kulcsát:
- Központosított működés – „Nem építünk felhőkarcolót minden országban, ahova betesszük a lábunkat, hanem inkább egy hatékony és lean operációt működtetünk a budapesti irodánkból.”
- Újszerű jogi megoldások – „Hiszünk az egyszerűségben, ezért amellett, hogy meg akarunk felelni minden jogi előírásnak, mindig megvizsgáljuk hogyan lehet olyan folyamatokat kialakítani, amik kiemelkedő ügyfélélményt nyújtanak, érthetőek és egyszerűek.”
- Közösséget támogató ökoszisztéma – „Egyik alappillérünk az egyedi jótékonysági programunk, amely lehetőséget nyújt az emberek számára másoknak segíteni amellett, hogy magukkal is jót tesznek. Ezzel visszatérünk a biztosítás alapjaihoz.”
- Innovatív határokon átívelő értékesítés – „Bármely újítás, amit bevezetünk nemzetközileg is működőképesnek kell lennie, hiszen így tudjuk a költségeket alacsony szinten tartani.”
- Adatvezérelt modell – „Működésünk során kiemelt szerepet kap az adatalapú döntéshozatal, ennek köszönhetően ügyfeleink számára is gyorsabban és hatékonyabban tudunk megfelelő szolgáltatást nyújtani.”
Kárrendezés percek alatt
A biztosítás világában rendhagyó módon egy központból szolgálják ki a biztosított ügyfeleket. A kárbejelentési folyamat nagy mértékben automatizált, ennek köszönhetően az egyszerűbb káresetek perceken belül lerendezhetőek. A kárrendezés is az esetek 99%-ban online és telefonon keresztül történik, nem igényel személyes kapcsolatfelvételt.
„Az emberek biztosításkötéskor azt az ígéretet vásárolják meg, hogy ha bajba kerülnek, akkor gyorsan és egyszerűen jutnak segítséghez. A mi feladatunk, hogy ezt az ígéretet valóra váltsuk, és a kárrendezést – legyen bármilyen nehéz helyzet is – jó élményként könyveljék el. Ezt a folyamat minden állomásán érthető és transzparens kommunikációval igyekszünk elérni, a lehető legrövidebb idő alatt. Büszkék vagyunk arra, hogy az átlagos kárrendezési idő a CHERRISK-nél egy nap, ami az iparágban kiemelkedő eredmény”
– emelte ki Gráf-Velencei Gergely, a CHERRISK operációs vezetője.
Több mint biztosítás
A CHERRISK a kezdetektől játékos módon szeretett volna kapcsolódni ügyfeleivel, ezért is hozta létre applikációját, a CHERRISK GO-t, amelybe 2019 óta közel 300.000 fő regisztrált. Az alkalmazás célja, hogy felhasználói az egészség jegyében minél többet mozogjanak, amiért pontokat, azaz virtuális cserkókat gyűjthetnek. A cserkókat kedvezményekre, szolgáltatásokra, nyereményekre és jótékony célokra lehet beváltani. Eddig több, mint 125 ezer darab ún. goodie-t váltottak be az applikációt használók.
A modell DNS-ében a kezdetektől szerepelt a jótékonyság. Az iparágban egyedi CSR tevékenységet folytatnak, ami azon túl, hogy jó ügyeket támogat, az ügyfeleket is bevonja a CHERRISK GO alkalmazáson keresztül. A CHERRISK GO jóvoltából ugyanis pénzadomány nélkül, kizárólag mozgással is lehetséges jó ügyeket támogatni. 5 év alatt 51 jótékonysági szervezetet támogattak a felhasználók több, mint 52 millió forinttal, amiből a non-profit szervezetek visszakövethető projekteket valósítottak meg.
Nemzetközileg is elismert
2020 óta a CHERRISK már a nemzetközi piacokon is ismert név. Először Németországba lépett be saját márkával, majd 2022-ben a cseh és szlovák piacon is debütált UNIQA brand alatt a biztosítási platform. A német piacon a kezdeti nehézségek ellenére – COVID alatt utasbiztosítással indultak – szép növekedési pályára állt az értékesítés, aminek köszönhetően több százezer embert biztosítottak utazásuk során. Ennek ékes bizonyítéka, hogy az egyik vezető német összehasonlító portálon kiemelt pozícióba került a CHERRISK Utasbiztosítás.
A CHERRISK 2020-ban és 2022-ben is elnyerte a neves Business Vision Most Innovative Insurance Solution díját és itthon is a HUNFINTECH díjazottja lett tavaly a leggyorsabban növekvő fintech cég kategóriában.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
5 tipikus kihívás a kkv-knál, amire jó megoldás az operatív lízing
Eldöntheti egy cég sorsát a vállalkozó hangja
Mit adhat hozzá az okos technológia a televíziózás élményéhez?
Modern fogászat – modern beavatkozások
Íme a kibervédelmi to-do lista őszre
5000 négyzetméteres építőanyag- és barkácsáruház nyílt Gödön
Így fűthetsz “okosan”
Mibe fektessünk a 21. században? Ingatlanba!
Bőröndbe integrált kijelzőmegoldást mutatott be az LG
MI-t használó szoftverrobotot mutatott be a KINCSINFO
Technokrata.hu
Festményen elevenednek meg az utazási emlékek
2023-ban a business casual stílus hódít a munkahelyeken
A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna az adatbiztonsági megfelelésen
Megtorpant az online kiskereskedelem
MI-vel teszi hatékonyabbá és fenntarthatóbbá a cégek működését a Schneider Electric
Új közösségi platformmal hódítja meg a magyar milliárdos vállalkozó a világot
Zökkenőmentes félévkezdés 5 tipp a produktivitásért a Samsung Galaxy Tab S9 szériával
Az ABB munkatársai a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületnél önkénteskedtek
Húszezer laptopot szállít a Delta Systems az iskoláknak
Megnyitott a LEDVANCE bemutatóterem, az „OKOS FÉNYEK OTTHONA”
Műszaki-Magazin.hu
Villámtöltő-forradalom: Így változik meg Magyarország közlekedése az EU döntése alapján
Az építőipari kkv-knak nyújt segítséget az SZTNH IP Hősök kampánya
A MINI oxfordi gyára is elektromos üzemmódba kapcsol
Innovációs versenyt rendez a Bosch
Robotok számára 3D energialánc figyelés
Radikális változásokat igényel az energiaipar
Az ipari gáz minősége és tisztasága közötti különbség
Megnyitott a LEDVANCE bemutatóterem, az „OKOS FÉNYEK OTTHONA”
10-ből 9-en valósítanának meg energiahatékonysági fejlesztést otthonukban
Bővíti hazai e-mobilitási szolgáltatásait a Siemens Zrt.
Friss
- Ipar2 hét
5000 négyzetméteres építőanyag- és barkácsáruház nyílt Gödön
- Tippek2 hét
Így fűthetsz “okosan”
- Ipar2 hét
Láthatatlan ellenség leselkedik a gyártósorokon dolgozókra
- Mozgásban4 nap
Villámtöltő-forradalom: Így változik meg Magyarország közlekedése az EU döntése alapján
- Zöld2 hét
Most hétvégén lesz a hazánkban is egyre népszerűbb World Cleanup Day
- Tippek5 nap
Grafit és hungarocell: egy hatékony páros!
- Okoseszközök2 hét
A Yettelhez is érkeznek az iPhone 15 széria modelljei
- Zöld6 nap
Magyarország kétszer annyit költ éghajlatromboló közúti fejlesztésekre, mint a környezetbarát vasútra