Connect with us

Gazdaság

A köztéri parkolás drágulása magával húzta a parkolóházak árát is

parkolási

A tavaly szeptemberben kialakított négy fővárosi közterületi parkolózóna több milliárdos éves bevételnövekedést jelent a 12 érintett önkormányzatnak. A parkolóházak a közteres változtatás nyomán szintén emelték áraikat.

2022 szeptemberéig több parkolózóna működött Budapesten, mint ahány kerület van a fővárosban. Huszonhárom kerületre huszonhétféle árszabás jutott. A Fővárosi Önkormányzat tavaly szeptemberben négy hatalmas, egységes régióra osztotta Budapestet, és megemelte az árakat. A köztéri parkolási szabályok, tarifák átalakulása természetesen alaposan átszabta a magáncégek stratégiáját is: a fedett és nyitott parkolóüzemeltetők a fővárosi önkormányzathoz hasonlóan módosították az árakat.

„A fizetős övezetek kiterjesztése inkább azoknak a parkolóházas vállalatoknak az életét befolyásolta, amelyek a külső kerületekben működnek. Mivel a főváros folyamatosan emelte a köztéri parkolási díjat, mi is ehhez igazodva módosítottuk a tarifáinkat”

– magyarázza Ferreiro Vanda, a Care Park értékesítési és marketing menedzsere.

Sokan féltik a kocsijukat, nem akarják az utcán hagyni, ők rendszeresen a parkolóházakat választják. A Care Park Ausztráliában, Új-Zélandon, Malajziában, Angliában is üzemeltet parkolóházakat, Budapesten pedig piacvezető az üzemeltetést, és a saját tulajdonú parkolókat nézve is. Tizenegy parkolót működtetnek a fővárosban, emellett ingatlanüzemeltetéssel is foglalkoznak.

A cég projektvezetője, Slezák Balázs hozzátette, a parkolóházaikban minimális forgalomemelkedést mértek tavaly szeptember óta. Ennek tükrében dinamikusan, a piaci változásokra rögtön reagálva növelték a díjaikat. Érdekesség, hogy az egyes parkolóik az árakat tekintve nincsenek összekapcsolva, vagyis az Akácfa Parkolóházban eltérő mértékű emelést vezettek be, mint a Gozsdu vagy az Opera Parkolóházban.

Lépcsőzetesen növelték a díjakat: tavaly októberben 700-800 forintos átlagról emeltek 1000-1200 forintra. Idén februárban pedig a legalacsonyabb, 800 forintos tarifa 1000 forintra ugrott, az 1200 forintos 1500-ra, az 1500 forintos pedig 1900-ra. Vagyis első körben 35-40 százalékkal, majd a másodikban 25-30 százalékkal növelték az óránkénti parkolás árát.

Mi várható nyáron?

A parkolóházak nem hivatalosan kétféle parkolási időszakot tartanak számon: a színházi szezont, és a turista szezont. Az április-májustól induló időszakban rengeteg turista keresi fel Budapestet, ők is leteszik a parkolóházakban a kocsijukat, míg novembertől márciusig a belvárosi színházakba látogatók töltik meg a parkolóhelyeket. Egy-egy kiemelt rendezvény, mint a pápalátogatás vagy a Forma-1 megdobja a forgalmat.

„A két időszak forgalma nagyjából kiegészíti egymást. Amikor a színházba járók eltűnnek, elkezdenek nagyobb számban érkezni a turisták”

– jelzi Ferreiro Vanda.

Slezák Balázs szerint a köztéri parkolási szférában a díjakat tekintve még várható változás, náluk azonban a közeljövőben nem terveznek további emelést.

Így változtatott a főváros

A sokéves tapasztalatra építve kívülről befelé, a külső kerületekből a belváros felé haladva nő a tarifa. Dél-Budán foltokban, például Lágymányoson 200 forintért is letehetjük az autónkat, míg a belső kerületekben, Vízivárosban, Erzsébetvárosban, Terézvárosban 600 forintba kerül egy óra utcai parkolás. A D és a C zónákban reggel 8-től este 6-ig, a B-ben 8-20 óráig, az A-ban 8 és 22 óra között lehet parkolni – legfeljebb három órán keresztül (a D zóna kivétel, nincs ilyen megkötés.)

A város bizonyos területein eltérhet az árszabás az egységes tarifáktól, és természetesen a lakossági parkolási engedélyre más szabály érvényes. A 4 zóna díjai a következő, 3500 kilogramm alatti járművekre vonatkoznak: személygépkocsi, három- vagy négykerekű motorkerékpár, három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpár és személygépkocsival vontatott pót- vagy lakókocsi. A köztéri parkolásért január 1. és december 24. között, hétköznapokon kell fizetni.

Egyes kerületek időközben kiterjesztették a fizetős parkolási övezetek határát is, így újabb bevételhez jutottak. A fővárosban működik a kizárólagos lakossági parkolók rendszere is, több kerültben este hat és másnap reggel 7 között csak az ottlakók tehetik le az autójukat. A II. és a XII. kerület azért kezdett harcolni, hogy a főváros a hét minden napjának 24 órájában nyilvánítson kizárólagos lakossági parkolóvá kijelölt parkolóhelyeket, hogy a helyieket ne túrják ki az ingázók.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Új vezető a Yettel Márka- és Marketingkommunikációs Igazgatóság élén

2025. szeptember 1-től Hamza Kata csatlakozik a Yettel Magyarországhoz a Márka- és marketingkommunikációs Igazgatóság vezetőjeként.

Hamza Kata pályafutása kezdetén fiatalokat célzó élmény- és fesztiválszervezésben szerzett szakmai tapasztalatot, majd a bankszektorban többek között az OTP Junior márka marketingkommunikációján és a bank social media jelenlétén dolgozott. 2017-től az OTP Bank újonnan létrejött Márkamenedzsment csapatát vezette, 2019-től pedig már Márkamenedzsment vezetőként dolgozott 11 országra – Magyarországot is beleértve – kiterjedő csoportszintű márkastratégiai és arculati keretrendszerek kialakításán és implementálásán. A nemzetközi stratégiai támogatás mellett, a magyar piacon teljeskörűen felelt a márkakommunikáció tervezéséért és megvalósításáért.

Kata közel 20 éve foglalkozik marketingkommunikációval, és elkötelezetten hisz a márkaépítés erejében.

„A márka építése számomra sokkal többről szól, mint kommunikáció, hiszen minden egyes interakció formálja azt, legyen szó az ügyfélszolgálattól a digitális felületekig. A márkastratégia számomra az iránytű, ami összhangot teremt, vezet és összeköt bennünket.” 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új adónem bevezetését javasolja az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság a közelmúltban javaslatot tett az Európai Unió bevételi rendszerének átalakítására.

A 2028-34 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi keretrendszer részeként egy új adónem, az úgynevezett Vállalati forrás Európáért (CORE) hozzájárulás tervezetét is ismertették. A multinacionális cégcsoportokat célzó CORE javaslat célja a közös piac előnyeiből jobban profitáló vállalatok nagyobb teherviselésének biztosítása.

Az Európai Bizottság július 16-án közzétette a 2028-tól kezdődő 7 éves költségvetési időszakra vonatkozó javaslatát. Az új, közel 2 billió euró összegű költségvetési tervezet, más néven többéves pénzügyi keretrendszer, célja egy olyan keret létrehozása, amely hozzájárul egy független, biztonságos, és gördülékenyen működő európai gazdasághoz.

A Bizottság javaslatának célja az eddigi uniós költségvetés megreformálása, egyik fő pontja pedig az uniós bevételi rendszer modernizálása. Ennek érdekében egyrészt bizonyos, már meglévő bevételi forrásokat csoportosítanának át, másrészt pedig további saját forrásokat vezetnének be, amelyek diverzifikálnák és stabilabbá tennék az uniós költségvetés bevételi oldalát.

A Bizottság 5 fő saját forrás alkalmazására tett javaslatot, amelyek várhatóan évente 58,5 milliárd euró bevételt jelentenének az uniós költségvetés szempontjából. Az 5 fő saját forrás egyike az úgynevezett „Vállalati forrás Európáért” (Corporate Resource for Europe azaz CORE) nevű hozzájárulás.

A Bizottság javaslata alapján a CORE éves hozzájárulásként kerülne kialakításra, a fizetendő összeg pedig a jövedelemadóktól eltérően a nettó forgalom mértékén fog alapulni egy progresszív sávos rendszer alkalmazásával, amely biztosítaná a nagyobb nettó forgalommal rendelkező vállalatok többlethozzájárulását. Például, egy 100 millió eurónál nagyobb, de 250 millió eurónál kisebb bevételt elérő társaság adóterhe 100 ezer euró lenne – mondta Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.

A CORE fókuszába a multinacionális cégcsoportok kerültek, mivel a hozzájárulás megfizetésére azok az EU piacán működő társaságok lesznek kötelezettek, amelyeknek az éves forgalma eléri a 100 millió eurót. Az értékhatárból adódóan a kis-és középvállalkozásokat a kötelezettség nem érintené. A Bizottság ezzel arra is törekszik, hogy az egységes közös piacból nagyobb előnyt élvezők nagyobb mértékben járuljanak hozzá annak finanszírozáshoz.

Az új adónem, amennyiben bevezetik, mint az EU saját forrása hozzájárulna az EU bevételi forrásainak stabilizálásához és a költségvetési autonómiához. A tervezet pontos részletei még nem ismertek, és még számos vita és módosítás is várható a javaslat kapcsán. Mindazonáltal érdemes folyamatosan tájékozódni a különböző fejleményekről, mivel azok jelentősen befolyásolhatják a nagyobb vállalatcsoportok jövőbeli adókötelezettségeit – összegezte Bujtor Alex, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Öt markáns trend alakítja a globális üzleti szolgáltatóközpontok jövőjét

A világ vezető üzleti szolgáltató vállalatai átfogó digitális stratégiákkal, generatív mesterséges intelligencia használatával (GenAI) és globális tehetséggondozással reagálnak a gyorsan változó üzleti környezet kihívásaira – derült ki a Deloitte friss felmérésből.

A kutatás öt kulcsterületre fókuszál – a technológiai fejlesztésektől és vezetői hatékonyságtól kezdve a működésre legalkalmasabb országok feltérképezésén át, a képzett munkaerő megtartásáig – bemutatva, hogyan válhatnak ezen szolgáltatóközpontok a vállalatokban az üzleti transzformáció és hatékonyság hajtóerejévé.

A Deloitte 2025-ös Global Business Services (GBS) felmérésben vizsgált vállalatok működésüket tekintve globális és többfunkciós megközelítést alkalmaznak. Stratégiai prioritásként kezelik a mesterséges intelligencia felhasználását és a digitális fejlesztéseket a működési folyamatok hatékonyságának javítása, a költségcsökkentés és a jobb ügyfélélmény elérése érdekében. Működésükben és a hagyományos üzleti szolgáltatásokon túlmutató tevékenység-portfóliójuk bővítésében pedig egyre meghatározóbb szerephez jut a specializált kompetencia központok felépítése, valamint a világ minden tájáról toborzott tehetségek bevonzása és fejlesztése.

A 2025-ös GBS felmérés öt markáns trendet elemez:

  1. Az új generációs képességek (next-gen skills) és a kiemelkedő ügyfélélmény növekvő jelentősége

A kutatás eredménye szerint a szervezetek a következő három évben egyre nagyobb figyelmet fordítanak új generációs kompetenciáik fejlesztésére, és digitális képességeik továbbfejlesztésére. A digitalizációt prioritásként kezelő vállalatok csaknem fele működtet GBS-központokat a jelentős digitális és adatkezelési kompetenciákat kínáló Indiában. Mindemellett az ügyfélélmény javítása azért válik még inkább jelentőssé, mert a szervezetek az ügyfelek hűségének növelése mellett így tudják megkülönböztetni magukat versenytársaiktól.

  1. Egységes vezetés, növekvő megtakarítások

A globális üzleti szolgáltatásokban jellemzően a stratégia meghatározása globálisan történik, míg az ügyfélélményt javító és a napi működést befolyásoló döntések meghozatala a helyi GBS és szakterületi vezetők feladata. A kutatás szerint a globális GBS-vezető pozíciót működtető és hatékony, központi döntéshozatali rendszert kiépítő vállalatok 55 százaléka átlagosan 20 százalékot meghaladó megtakarítást ért el.

  1. Befektetés a generatív mesterséges intelligenciába (GenAI) és az adatbiztonságba

A globális szolgáltató cégek elsősorban technológiai fejlesztésekkel és üzleti folyamataik fejlesztésével igyekeznek elérni hatékonyságnövelési és költségcsökkentési céljaikat, melyek magukban foglalják például a GenAI technológia alkalmazását, különféle automatizációs megoldások bevezetését vagy adatelemzési képességeik javítását. A kutatásban részt vevő vállalatok 58 százaléka már elindult (vagy tervezi az indulást) a generatív mesterséges intelligencia világába. Elsősorban a pénzügyek és az informatika területén alkalmaznak a cégek AI megoldásokat jellemzően a számlakezelésben, chatbotok alkalmazásában és az adatelemzés területén.

  1. A legvonzóbb országok a globális üzleti szolgáltatók szemszögéből

A mezőnyből kiemelkedő India, az Egyesült Államok és Lengyelország 2019 óta minden alkalommal szerepelt a kedveltségi lista első öt helyezettje között. Mexikó a munkaerő és a technológia elérhetősége és a versenyképes költségszint miatt tartja a két éve megszerzett harmadik pozícióját. Feljövőben van és idén bekerült Portugália is a Top 10-be, ahol Magyarország, Malajzia és Spanyolország évek óta stabil szereplők.

  1. Nagy a kereslet a jól képzett munkaerőre

Szolgáltató tevékenységük bővüléséhez igazodva a globális üzleti szolgáltató szervezetek fele tervez létszámbővítést új feladataik ellátására, de a tehetségek felkutatása és megtartása komoly kihívást jelent. A jelentkezők egy részénél a képességek és a képzettség hiánya jelent gondot, míg egyes országokban a magas fluktuáció és a megnövekedett munkaerőköltségek állítják kihívás elé a cégeket. A vállalatok erős és vonzó vállalati kultúra kialakításával, a helyi munkaerőpiaci viszonyokhoz igazított javadalmazási rendszerrel és az ahhoz kapcsolódó, a munkavállók jólétét támogató intézkedésekkel, például a hibrid munkavégzési modell bevezetésével igyekeznek kezelni a problémát.

A Deloitte a globális üzleti szolgáltatások piacát áttekintő, sorrendben a 14. Global Business Services (GBS) Survey című felmérését (korábbi nevén Global Shared Services and Outsourcing Survey) 2024 harmadik és negyedik negyedévében állította össze. A kutatásban több mint 30 ország kétezer iparági szereplőjének válaszait használta fel a Deloitte, amelyeket az elmúlt 8 évben gyűjtött.

A teljes tanulmány ide kattintva érhető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss