Gazdaság

Újabb jel mutatja, hogy a Temu a hazai online kereskedelem sírját ássa

Miközben Magyarországon már minden 4. bankkártyával fizetett forintot online kereskedőnél fizetünk, aggodalomra ad okot, hogy az ázsiai globális piacterek, kiemelten a Temu előretörése miatt a hagyományos kereskedésekben gyorsabban nőtt a kártyás fizetések aránya, mint a hazai webshopokban – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Minden hazai kibocsátású bankkártyával itthon elköltött 100 forintból 24-et már online kereskedőnél fizetünk – mutat rá a kiskereskedelem teljes átalakulására Gergely Péter.

A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztet, hogy történelmi csúcsra jutott az online bankkártyás költés: a magyar webshopokban kifizetett 876 milliárd forint 17,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szinteket. Eközben a fizikai kereskedőknél elköltött 3719 milliárd forint „csak” 8,3 százalékos növekedést jelent.

Lassabb lett az online fizetések növekedése

Fontos ugyanakkor látni, hogy a tranzakciók számának növekedésében a hazai bankkártya történelemben először fordult elő, hogy a fizikai kereskedőknél itthon lebonyolított tranzakciók arányaikban jobban tudtak növekedni, mint az online boltokban lebonyolított bankkártyás forgalom.

Míg a bankkártyáinkkal/óráinkkal 2024 első negyedévében 407 millió alkalommal fizettünk a boltokban, ami 10,4 százalékos növekedést jelent, addig a hazai webshopokban elért új rekord, a hagyományosan erős karácsonyi negyedéves forgalomra is ráverő 50,2 millió kártyás vásárlás csak 8,9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 46,1 millió kártyás vásárlás számát.

A Temu letarolja a hazai online kereskedelmet

A hazai internetes kereskedelem iránti érdeklődés megtorpanását Gergely Péter szerint teljesen egyértelműen az ázsiai webshopok, ezen belül a Temu előretörése magyarázza. A külföldi internetes vásárlások darabszáma közel háromszor gyorsabb bővülést mutatott az év elején éves összevetésben, mint a hazai online kereskedők forgalma.

Az idei első három hónapban már több mint 36,3 millió külföldre irányuló internetes vásárlást regisztrált a Magyar Nemzeti Bank, a nemzetközi online piactereken elköltött 556 milliárd forint 27,7 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi 435 milliárdos értéket.

A hazai webshopok térnyerésének végét jól mutatja a BiztosDöntés.hu szakértője szerint az, hogy míg egy évvel korábban az internetes kereskedelemben lezajló bankkártyás fizetések 61 százaléka hazai kereskedőknél bonyolódott, a magyarországi internetes bankkártyás vásárlások aránya idén március végéig már csak 58 százalékos súlyt képviselnek. A vásárlások értékében ennél is komolyabb a visszaesés: egy évvel ezelőtt a teljes online bankkártyás fizetési forgalom kétharmada hazai webshopokban bonyolódott, idén, az első negyedévben ez az arány már alig haladja meg a 61 százalékot.

Kétszer annyiért vásárolunk a neten, mint a boltban

Az ázsiai vetélytársak előretörése ellenére a BiztosDöntés.hu szakértője szerint minden kereskedőnek érdemes elgondolkodnia, hogy a hagyományos kereskedelmet internetes értékesítéssel is megtámasztja. Ezt Gergely Péter szerint mindennél jobban alátámasztja, hogy a hagyományos boltokban bonyolított vásárlásoknál az átlagos bankkártyás fizetés összege 9.130 forint volt, miközben a webshopokban ennek közel kétszeresét, több, mint 17.450 forintot költenek a vásárlók.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Új vállalatirányítási szemlélet hódít: így készítheted fel a cégedet az AI-korszakra

Alig van túl a vállalati szektor az agilis átálláson, az egyre szélesebb körben alkalmazott forradalmi technológiai megoldások máris újabb szemléletváltást sürgetnek.

Az előrejelzések szerint a mesterséges intelligencia 2030-ra 15,7 billió dollárral növeli majd a globális GDP-t, és ebből a „pénzesőből” senki nem szeretne kimaradni. Az AI-alapú vállalati rendszerek bevezetése azonban a világ nagy részén egyelőre gyerekcipőben jár, mert a cégek nem igazán tudják, hogyan fogjanak hozzá a technológia adaptálásának, míg a munkavállalók vagy azon aggódnak, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat, vagy hogy nem kapnak megfelelő felkészítést ehhez az új típusú ember-gép együttműködéshez. A munkahelyeket alapjaiban megrengető korszakváltáshoz egy újfajta gondolkodásmód, a First Principles Thinking nyújthat hatékony támogatást – a módszertan elsajátítására pedig tökéletes alkalmat adnak a csendesebb nyári hetek a tudatos vezetők számára.

Nem kérdés, hogy a mesterséges intelligencia-forradalom alapjaiban változtatja meg a globális munkaerőpiacot: miközben becslések szerint 85 millió munkahelyet fog megszüntetni a technológia, 97 millió új állást is teremt majd. Az automatizáció főleg a rutinszerű tevékenységeket, adminisztratív folyamatokat vagy alapvető ügyfélszolgálati teendőket válthatja ki, de a McKinsey szerint összességében a munkahelyi feladatok akár 45%-át is elláthatja.

„A jövőt egyelőre elég szélsőségesen látjuk, egyesek szerint a mesterséges intelligencia képes lesz elvégezni helyettünk az összes hétköznapi, unalmas feladatot, így az emberek kreatív tevékenységekre fordíthatják az idejüket, ami egy termelékenyebb és boldogabb társadalomhoz vezet el. Mások úgy gondolják, hogy azok, akiktől elveszi a munkájukat az AI, nehezen találják majd meg a helyüket az átalakult piacon, ami végső soron a vagyoni egyenlőtlenségek fokozódásához járul hozzá. Az igazság valószínűleg valahol a kettő között lesz” 

– véli Gönczy Gábor, a Stylers Group IT cégcsoport ügyvezető-tulajdonosa.

Sok a mozgó tényező – ilyenkor kell visszanyúlni az alapokhoz, vagy még annál is tovább

Az új technológiák tehát új korszakot nyitnak majd a cégek és a munkavállalók életében, az előrejelzések szerint a digitalizáció, a robotika és az AI előretörése miatt már 2030-ra pályát kell módosítania a munkaerőpiacon aktív népesség legalább 14%-ának. A hegyomlásszerű változások sokszínű reakciókat válthatnak ki a munkavállalókból. Bár sokáig az ellenállás és félelem uralta a mesterséges intelligenciával szembeni gondolkodásmódot, a legfrissebb felmérések szerint csupán a dolgozók 13%-a tart attól, hogy az AI elveszi a munkáját, miközben közel harmaduk hatékonyságnövekedést (31%) és új lehetőségeket (27%) remél tőle. Sőt, az emberek nagy része már használ is különböző mesterséges intelligencia alapú eszközöket a mindennapi feladatok megoldására, de több mint felük ezt nem meri bevallani attól tartva, hogy lecserélhetőnek ítéli meg munkaadója. Nagy tehát a zűrzavar a fejekben az AI-korszak hajnalán, de mégis hogyan segítheti át egy vezető a vállalatát ezen a korábban soha nem tapasztalt mértékű paradigmaváltáson?

Egyre több cégvezető fordul megoldásért a First Principle alapú gondolkodásmód felé, amely lényegesen eltér a hagyományos analógiákra és korábbi tapasztalatokra épülő problémamegoldó stratégiáktól. Ezen módszertan kulcsa, hogy a problémákat fundamentális alapokra bontja, így újszerű, a konvencionális keretektől független utakra tereli a szervezet működését. Bár a szemlélet alapjait az ókori görög filozófiában kell keresni, modernkori virágzása Elon Muskhoz kötődik, aki ezt a módszert alkalmazta a Tesla akkumulátorköltségeinek újragondolásakor, de így járt el például az Airbnb is, amikor ahelyett, hogy elfogadta volna a szállodaipar normáit, lecsupaszította a szállás fogalmát és egy merőben új megközelítést alkalmazott.

„A First Principles Thinking lehetőséget nyújt arra, hogy minden, múltban berögződött alapvetést lebontsunk, és arra ösztönöz, hogy ne csak új válaszokat keressünk, hanem magukat, a korábban feltett kérdéseket is újragondoljuk. Ez egy igazi önismereti út is egy vezető számára, aminek a végén hatékony és úttörő megoldásokkal a kezében indulhat el a technológia által teljesen újraértelmezett jövő felé”

 – mondja Gönczy Gábor.

Új korszakhoz új gondolkodásmód kell

A First Priciples Thinking lényege tehát az, hogy ne fogadjuk el az iparági normákat, alapvetéseket, hanem kérdőjelezzünk meg mindent, amit korábban igaznak véltünk és ezen új elvek és szabályok mentén alapozzuk meg vállalkozásunk jövőjét. Számos cég egy konkrét új eszköz, rendszer, technológia bevezetésétől – tehát kívülről – várja a megújulást, miközben a szervezet alapvetően nem elég érett ahhoz, hogy alkalmazkodjon egy ilyen mértékű változáshoz. Fontos, hogy első lépésként megértsék a munkatársak, hogy hogyan támogathatja a munkájukat a digitalizáció vagy éppen a mesterséges intelligencia, illetve, hogy pontosan miként tudják beépíteni ezeket munkafolyamataikba. A kollégák képzése és szemléletformálása tehát kihagyhatatlan mérföldkő, mivel egyre több felmérés mutat rá arra, hogy az emberek valójában nem az új technológiáktól tartanak, hanem attól, hogy nem kapnak megfelelő felkészítést azok használatához.

A Stylers Academynél éppen ezért első lépésként a hatékony AI stratégiát megalapozó First Principles Thinking módszertanának elsajátítására irányuló képzésünket ajánljuk partnereinknek. Az innovatív, megszokott keretektől elszakadó gondolkodásmódot először a vezetésnek érdemes elsajátítania, majd fokozatosan, egyre szélesebb körben be lehet vonni a munkavállalókat

– emeli ki Gönczy Gábor.

A First Principles Thinking szerves részét képezi a kollaborációra, kreatív ötletelésre bíztató vállalati környezet, mellyel feltárhatóak az iparági nehézségek, a cég előtt álló piaci lehetőségek, a szervezet alapjaiban megbújó problémák. 

„A kezdetekhez például jó tipp lehet, ha elemeire szedjük szét az előttünk lévő kihívást, mintha egy szoftvert elemeznénk ki kódonként. Érdemes lehet akár összegyűjteni és listázni az iparágunk alapfeltevéseit, és megnézni, melyeket tudjuk teljes mértékben újraalkotni és az alapján továbbindulni

– teszi hozzá Gönczy Gábor.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Tovább erősíti piacvezető szerepét és stabilitását a Daniella Villamosság

Az Elektro UNO villamossági anyagkereskedelmi üzletágának felvásárlásával tovább erősíti piacvezető szerepét a Daniella Villamosság a pécsi régióban.

A tranzakcióra 2024 júniusában került sor, amelynek eredményeként a 6 telephellyel rendelkező, nagy múltú Elektro UNO villamossági anyagkereskedelmi üzletága – telephelyei és személyi állománya a továbbiakban Daniella Villamosság márkanév alatt dolgoznak tovább.

Az Elektro UNO csapatában felhalmozott szakmai tapasztalat és kultúra a Daniella Villamosság számára is kimagasló értékkel bír, így a vállalatcsoport humán és szellemi tőkével is gazdagodik.
Az eddig 39 telephellyel rendelkező, évi nettó 40 milliárd forintot meghaladó árbevételű, debreceni székhelyű családi vállalkozás telephelyeinek száma az akvizícióval 45-re nő.
Az előzmények

Magyarország piacvezető villamossági kis- és nagykereskedése, a magyar és nemzetközi viszonylatban is jelentős eredményeket felmutató Daniella Villamosság sikereinek meghatározó eleme, a 30 éve működő Elektro UNO villamosági anyagkereskedelmi üzletágának és üzlethálózatának bekapcsolása a cég vérkeringésébe. A két családi vállalat kölcsönös megállapodásának eredményeként az Elektro UNO anyagkereskedelmi üzletágában és üzlethálózatában felhalmozott szaktudás, know-how ezentúl Daniella Villamosság márkanév alatt működik tovább.

Tradicionális név, innovatív nagyvállalat, megszokott minőségű kiszolgálás

A felvásárlással, a Daniella Villamosság még koncentráltabb erőforrásokkal, a piac gyorsan változó körülményeihez igazodó értékesítési stratégiával reagáló stabil, piacvezető gazdasági szereplőként tölt be jelentőségteljesebb pozíciót a viszonteladók, a kivitelezők, a beruházók és a lakossági felhasználók körében. A folyamatok összehangolása után, a kulturális, az emberi értékek és a sokéves szakmai tapasztalat megőrzése mellett egy több mint 500 főt foglalkoztató nagyvállalat jön létre.

Központi értékük az emberi erőforrás

A Daniella Villamosság hazánk legmeghatározóbb, immár 45 telephelyből álló országos lefedettségű szaküzlethálózatával áll a partnerei szolgálatában. Az Elektro UNO csapatában felhalmozott szakmai tapasztalat és kultúra kiemelt értékkel bír a Daniella Villamosság számára, így a cég humán- és szellemi tőkével is gazdagodik. Az akvizíció célja, hogy a gazdagódó közös tudásbázisba rejlő lehetőségek kiaknázásával, a családias értékrend és vállalati kultúra megőrzésével, a tapasztalatok befogadásával válaszoljon a piaci igényekre és ennek megfelelően alakítsa a szolgáltatásportfóliót. A nagyvállalat az előkészített folyamatok mentén zökkenőmentesen integrálja működésébe az újonnan csatlakozott telephelyeket, biztosítva partnerei folyamatos villamosanyag-ellátását, valamint segíti az érkező kollégák beilleszkedését.

Növekvő régiós jelenlét, meghatározó országos lefedettség

Az akvizícióval a telephelyek száma országosan 45-re nő, mivel Pécsett két helyen, valamint Nagyatádon, Dombóváron, Mohácson és Komlón is erősíti helyi jelenlétét a debreceni székhelyű családi vállalat.

„A tranzakció célja az volt, hogy a Daniella Villamosság méretével, infrastruktúrájával versenyképes szolgáltatásokat nyújtson hazánkban, valamint a régióban, ezzel is erősítve piacvezető pozícióját, hozzájárulva ügyfelei sikereihez. Jövőbeni beruházásaival, fejlesztéseivel, folyamatos innovációival pedig partnerei igényeit maximálisan igyekszik kielégíteni.”

– hangsúlyozta Hadnagy Ernő, aki feleségével közös cégük, a Daniella Villamosság ügyvezető igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Suzuki a legnépszerűbb használt SUV

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője megnézte, milyen modelleket és milyen átlagáron keresnek az érdeklődők használt szabadidő-autók között.

A Használtautó.hu aktuális adatait, vagyis a telefonos megkeresések volumenét megvizsgálva tavaly és idén is egyértelműen az Esztergomban gyártott Suzuki Vitara a magyar SUV-vásárlók kedvence. Sőt, 2023-hoz képest megközelítőleg 10-10%-ot nőtt a portálon meghirdetett darabok és a telefonos érdeklődések száma is, miközben a Vitarák átlagára tavalyhoz képest mintegy 5%-kal csökkent.

Emellett a tavalyi dobogóhoz hasonlóan az idein is a BMX X5-öt és a Toyota Rav 4-et láthatjuk. A BMW szabadidő-autóinak sikerét az is mutatja, hogy az X6 továbbra is a legnépszerűbb modellek között szerepel, miközben a Toyota RAV4 bronzérme is indokolt, ugyanis ezt tartják a kompakt SUV kategória megteremtőjének. Ez a modell töltötte be először a valódi terepjárók és a sima személyautók közötti űrt, és immár 1994 óta velünk él.

Mindeközben legmagasabb, több mint 17,5 millió forintos átlagáron a BMW X6-os, legalacsonyabb, 4 millió forintos átlagáron pedig a Mercedes-Benz ML-osztály egy-egy darabjával léphetünk be a szabadidő-autók világába. Érdekesség még, hogy a 2023-as toplistához képest idén a Toyota C-HR is megjelent a legnépszerűbb SUV-ok között, méghozzá 8,2 millió forintos átlagárral.

„Esztergom egyik büszkesége, a Vitara hosszú évek óta az egyik legnépszerűbb típus Magyarországon, újonnan és használtan, ráadásul a SUV-ok kategóriáján is túlmutatva. Mostani gyűjtésünkből ezen kívül még a C-HR-t érdemes kiemelni, tavaly ugyanis nem fért be a top10-be, idén viszont rögtön a 6. helyre ugrott. Extravagáns formája miatt sok vásárló régóta vágyott járműve, a 2016-ban bemutatott típus azonban most került olyan ársávba a használtautó-piacon, amelynek köszönhetően egyre többen engedhetik meg maguknak

emelte ki Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss