Connect with us

Ipar

Új piacok nyílnak a robotikában

OnRobot Rábai Mátyás

Egyre szélesebb körben jelenik meg az igény a gyártó vállalatok körében automatizációs megoldások impelentálásra, ez pedig új lehetőségeket nyit a kollaboratív robotikában szerepet vállaló cégek számára is. Rábai Mátyás, az OnRobot RnD központjának újonnan kinevezett kutatás-fejlesztési igazgatója szerint nem csak az egyre impresszívebb megtérülési idő, de a munkaerőhiány is az automatizáció felé hajtja a cégeket.

Egy hónapja vezeti az OnRobot RnD központját kutatás-fejlesztési igazgatóként. Mi a fő feladata?

Az OnRobot egy transzformáció előtt áll, a hadverközpontú fejlesztésekből a szoftverfejlesztések irányába indul el. Korábban a fejlesztések egy vízesés modell mentén történtek, ugyanakkor a gyakran változó vevői igények és a piac gyorsasága életre hívta az igényt, hogy átálljuk egy agilisebb modellre, és rugalmasan, iterációkon keresztül, visszajelzések alapján fejlesszünk. Most ennek az átalakításnak a mentén vezetem a budapesti központot.

Az OnRobotnak a dániai Odensében és Aalborgban is van kutatás-fejlesztési központja. Velük mennyire szoros az együttműködés?

Napi szinten tartjuk a kapcsolatot az odensei és aalborgi kollégákkal, van számos olyan projektünk, amelyben vegyes csapatok dolgoznak együtt. Mindhárom központban nagyon fiatal és eltökélt a csapat.

A high-tech világ nagyon motiváló, az OnRobotnak pedig olyan nagyratörő víziói vannak, amelyek mindannyiunk számára rendkívül inspirálók.

Melyek ezek a viziók? Mik most a kollaboratív robotika piacán a legfontosabb kihívások?

Kettős kihívással néz most szembe az iparág. Egyrészt a pandémia még inkább felhívta a gyártók figyelmét az automatizációs megoldások szükségességére, amelyek közül a kollaboratív robotika az, amely könnyen telepíthető, rugalmasan alkalmazható és az implementált megoldás összetettségétől függően nem igényel feltétlenül szakképzett programozói hátteret. A piaci igények kiszolgálásához rugalmas gyártási folyamatok szükségesek, egy robotkart pedig könnyen lehet többféle feladatra alkalmazni, nem igényel nagy helyet, sem biztonsági kerítést.. Mindez, és a befektetési költségek gyors megtérülése lehetővé teszi, hogy az olyan kis- és középvállalatok is beszálljanak a robotizálásba, amelyek korábban erre nem láttak lehetőséget.

A másik tendencia, hogy a gyártók igyekeznek komplett, integrált megoldásokat nyújtani felhasználóik számára, amelyek egyszerűsítik folyamataikat.

Az OnRobot egyébként nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy az automatizálási küszöb leszállításával megnyíló új piacok 80-85 százalékát saját, integrált megoldásaival szeretné lefedni, tehát mindkét kihívásra igyekszik reagálni. Ebben segítségére van, hogy kiegészítői mindegyik robotkargyártó termékével kompatibilesek, így a vevő számára mindegy, hogy FANUC, ABB, Denso, vagy Universal Robots robotkart vesz, a termék ugyanazt tudja.

Mindezt szoftveres oldalról mivel lehet támogatni?

Olyan adatalapú megoldásokkal, amelyek a gyártással kapcsoltban plusz információt szolgáltatnak és mindenki számára elérhetők.

Az OnRobot például november végén dobta piacra WebLytics szoftverét, amely egy monitorozó, gyártási teljesítményt mérő szoftver. Ennek segítségével a gyártók figyelemmel követhetik a termeléssel kapcsolatos hasznos információkat – mint a selejtarány vagy a karbantartási igény – akár otthonról, a kanapén ülve mobiltelefonjukon keresztül.

Egyszerűen kezelhető és könnyen integrálható megoldással kell a vevői igényekre reagálni, ez minden gyártó célja.

International Federation of Robotics (IFR) legfrisebb World Robotics 2021 riportja szerint az elmúlt négy évben megduplázódott a kobotok aránya az ipari robotokon belül, és további jelentős bővülést prognosztizál a következő évekre. Ön szerint milyen tendenciák alakítják majd az automatizációt a közeljövőben?

Pont az IFR említett riportja számol be piaci tendenciák átalakulásáról, az energetikai ipar nagyon pörög, világszinten tavaly először meg is előzte az autóipart a kollaboratív robotok alkalmazásában. Az automatizációba való belépési küszöb leszállításával pedig olyan piacok, kis- és középvállalatok is belépnek majd a robotikába, amelyek eddig nem voltak jelen.

Technológiai szempontból a piaci kihívások alakítják majd a fejlesztési irányokat, és mivel ez egy rendkívül gyorsan fejlődő high-tech iparág, biztos, hogy az applikációk köre is bővülni fog. Nem mindegy például, hogy egy megfogó milyen paraméterek mentén képes ellátni egy áthelyező (pick and place) feladatot. Éppen ezért gyártóként azt is el kell majd dönteni, hogy mely igényekre érdemes kemény mérnöki munkával megoldást nyújtani, és melyeket érdemes másra hagyni.

Az OnRobotnak market enablerként, új piacok megnyitójaként abban kell majd ügyesnek lennie, hogy az új területek nagy részét le tudja fedni és tudjon a vevők számára optimalizált megoldást nyújtani.

Magyarország jelenleg a 27. a világ országai között robottelepítések tekintetében. Milyennek látja a hazai gyártók érdeklődését az automatizált megoldások iránt?

Nyugat-Európában egy év alá lehet szorítani a kobotok alkalmazásának megtérülését, de már Magyarországon is két-három év alatt megtérülhet egy ilyen megoldás.  Ez az, ami előbb-utóbb a magyar piacon is elengedhetetlenné teszi még szélesebb körben, hogy a vállalatok robotokat alkamazzanak. És nem csak azért, mert a megtérülés vonzó, hanem mert az automatizáció megoldást nyújt a krónikus munkaerőhiányra.

Ipar

Új lendület a Bitgetnél: Ignacio Aguirre Franco lett a vállalat globális marketingigazgatója (CMO)

Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange-e (UEX), tovább erősíti globális márkanarratíváját és felhasználói elköteleződési stratégiáját Ignacio Aguirre Franco kinevezésével, aki a vállalat új Marketingigazgatója (CMO) lett.

Ignacio több mint tizenöt évnyi tapasztalatot hoz a technológia, a fintech és a blockchain világából, karrierje pedig az engineering és a marketing területeit köti össze. A Bitgethez való csatlakozása előtt vezető pozíciókat töltött be többek között az Adobe-nál, a SAP-nál, a Scorechain-nél és a Xapo Banknál, ahol globális termékek növekedését támogatta, a piaci pozíciót erősítette, és jelentős felhasználói bővülést ért el. Saját bevallása szerint „alkotó típus”, aki mérnöki precizitást és marketinges történetmesélést ötvöz – képes a komplex technológiát kulturákon átívelő, érthető és vonzó üzenetté formálni.

A Bitgetnél Ignacio feladata a Universal Exchange (UEX) víziójának előmozdítása: a CeFi, a DeFi és a TradFi világának összekapcsolása egy mindenki számára könnyen elérhető ökoszisztémában. Ő irányítja majd a márka globális marketingkezdeményezéseit, különös hangsúlyt fektetve a felhasználói elköteleződés növelésére, a termék-storytelling megerősítésére, valamint a Bitget innovatív megoldásainak – többek között az Onchain, a GetAgent és a Stock Futures – tömeges adaptációjára. Hozzáállása a technikai termékek egyszerűsítésére, kreatív megközelítésére és a Bitget kulturális-pénzügyi platformként való pozicionálására épül, a következő generációs felhasználók számára.

„Minden nagyszerű technológia alapja az, hogy hozzáférést és új lehetőségeket teremt a változásra. A pénzügyek világa túl régóta széttöredezett; a Bitgetnél az a küldetésem, hogy lebontsuk ezeket a régi korlátokat”

– mondta Ignacio Aguirre Franco, a Bitget CMO-ja.

„Gondoskodni fogok arról, hogy az UEX története – a jövő pénzügyi tervrajza – milliárdokhoz jusson el, és a biztonságos hozzáférés a kriptóhoz és a valós világ eszközeihez (RWA) minden ember számára valósággá váljon.”

Ignacio érkezése egy új korszak kezdetét jelzi a Bitget életében, amelynek célja a globális jelenlét erősítése, valamint az innováció, a biztonság és a bizalom terén betöltött vezető szerep megszilárdítása. A Bitget célja, hogy 2026-ra elérje a 150 milliós felhasználói bázist, miközben egyre több, piacok közötti kereskedést támogató megoldást vezet be – ezzel is közelebb kerülve a pénzügyi befogadás hosszú távú víziójához.

„Ignacio technológiai szakértelme és kreatív víziója tökéletes összhangban van a küldetésünkkel. Irányítása meghatározza majd, hogyan kapcsoljuk össze az innovációt, a kultúrát és a közösséget világszinten, ahogy a Bitget valódi Universal Exchange-gé fejlődik”

– hangsúlyozta Gracy Chen, a Bitget vezérigazgatója.

A Bitget idén ünnepli 7. születésnapját, és ezzel párhuzamosan kulturális lábnyomát is bővíti olyan globális partnerségeken keresztül, mint a LALIGA, a MotoGP és az UNTOLD Fesztivál. Ignacio kinevezése egyben azt is jelzi, hogy a Bitget továbbra is elkötelezett a technológia és az emberi élmény összekapcsolása mellett – közelebb hozva az embereket egy szabadabb pénzügyi jövőhöz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Újra indul a verseny a Magyar Innovációs Nagydíjért

34. magyar innovációs nagydíj 2025

A Magyar Innovációs Szövetség 34. alkalommal hirdeti meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat és további 9 ágazatai innovációs díjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2025. évben mérhető üzleti, illetve társadalmi hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.

A szervezésben közreműködő partnerek közé idén csatlakozott a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is annak érdekében, hogy még több hazai vállalat mutathassa meg innovációs eredményeit, és adhassa át a legjobb innovációs gyakorlatokat a hazai gazdaság e téren még kevésbé járatos szereplőinek. Újdonság, hogy idén az egyéni pályázatok mellett jelöléssel is bekerülhetnek cégek a versenybe. Pályázni 2026. február 9-ig a Magyar Innovációs Szövetség weboldalán lehet.

A Magyar Innovációs Szövetség a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal főtámogatásával, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával és a Nemzeti Innovációs Ügynökséggel együttműködésben hirdeti meg a pályázatot, amelynek fő üzenete, hogy az innováció tanulható, és a legjobb gyakorlatokat érdemes a hazánkban már bizonyítottan eredményes innovációs gyakorlattal rendelkező vállalatoktól átvenni. Ennek jegyében a pályázat célja az, hogy megtalálja és elismerésben részesítse a hazai innováció legkiemelkedőbb eredményeit, és megmutassa a legjobb gyakorlatokat a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontoknak is megfelelő, innovatív termékek és technológiák létrehozása terén.

A korábbi években már megszokott pályázási folyamat mellett idén újdonság, hogy a hazai innovációra rálátással rendelkező szervezetek ajánlásával is bekerülhetnek cégek a pályázók körébe. E szervezetek a pályázatban támogatóként, illetve társszervezőként közreműködő partnerek, valamint hozzájuk csatlakozott az Entrepreneurship Club of Corvinus, a Hungarian Business Angel Network, a Magyar Nemzeti Bank, a Startup Hungary és az STRT Holding. A jelölő szervezetek november 30-ig nominálhatnak kiemelkedő innovációs eredményt elért hazai vállalkozásokat.

Az innovációs teljesítmények még szélesebb körű elismerése érdekében az idei évben társszervezőként csatlakozó Magyar Kereskedelmi és Iparkamara egy új díjjal is hozzájárul a hazai cégek teljesítményének elismeréséhez a KKV innovációs Díj létrehozásával.

A 2025. év legkiemelkedőbb teljesítményét elismerő Magyar Innovációs Nagydíj mellett összesen kilenc ágazati díj talál majd gazdára:

  • a 2025. évi Ipari Innovációs Díj,
  • a 2025. évi Informatikai Innovációs Díj,
  • a 2025. évi KKV Innovációs Díj,
  • a 2025. évi Agrár Innovációs Díj,
  • a 2025. évi Energiaügyi Innovációs Díj,
  • a 2025. évi Környezetvédelmi Innovációs Díj,
  • a 2025. évi SZTNH Iparjogvédelmi Innovációs Díj,
  • a 2025. évi Deep Tech „Alapkutatástól az Innovációig” Díj, és a
  • a „2025. év legjobb startup vállalkozása” Díj.

Az elmúlt harminchárom évben, az évente kiírt Magyar Innovációs Nagydíj pályázati felhívásra összesen több mint 1500 pályamű érkezett be, ezekből 255 kapott különböző innovációs díjat. Ezek a díjazottak alkotják a hazai innováció „elitjét”, a Magyar Innovációs Klubot, amely a most meghirdetett nyertesek előtt is nyitva áll.

A Magyar Innovációs Nagydíj, és az ezzel együtt kiosztott további Innovációs Díjak kiemelkedő marketing értéket képviselnek és jelentős publicitást biztosítanak a díjazottak számára, növelve a termékeik, szolgáltatásaik iránti bizalmat, innovatív megoldásaik szakmai rangját. A rangos díj szakmai színvonalát a Magyar Innovációs Alapítvány Kuratóriuma által felkért tudósokból, vezető gazdasági szakemberekből álló bírálóbizottság biztosítja, amelynek elnöke Dr. Hankó Balázs, kultúráért és innovációért felelős miniszter.

Dr. Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke beszédében hangsúlyozta: „A közgazdasági Nobel-díj nyertesei szerint ahol nincs innováció, ott nincsen gazdasági növekedés!”

Bőthe Csaba, a MISZ ügyvezetője, a szervezőbizottság elnöke kiemelte:

„Az 1992-ben útjára indított Magyar Innovációs Nagydíj pályázat az elmúlt évtizedekben nagy rangot szerzett azzal, hogy a kiemelkedő innovációs teljesítményeket megtalálta és példaként mutatta be. Maga a pályázat is egy „legjobb gyakorlatnak” tekinthető tehát. Az idén mégis jelentősen megújított formában kerül kiírásra a pályázat, mivel még a legjobb megoldásokat is folyamatosan fejleszteni kell. Bízunk abban, hogy pályázat mögött felsorakozó széles körű együttműködés és az új megoldások révén még több kiváló innovációs eredményt megvalósító céget ismerhetünk meg, illetve díjazhatunk.”

A vállalatok minél szélesebb körének elérése érdekében az idei évben az Indamédia Csoport média támogatóként csatlakozott a díj meghirdetéséhez és népszerűsítéséhez.

A Magyar Innovációs Nagydíjra, illetve a további 9 innovációs díjra pályázni 2026. február 9-ig lehet a www.innovacio.hu/innonagydij weboldalon, a pályázati kiírás részletei pedig megtalálhatók itt: https://innovacio.hu/magyar-innovacios-nagydij/#nagydijaktualis.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Az újgenerációs adatközpontok igényeire optimalizálva fejleszt a Schneider Electric

A megawattos teljesítményű rackek támogatására fejleszt új, átfogó megoldást a Schneider Electric az NVIDIA-val együttműködve.

A 800 VDC-re történő átállást segítő berendezés egyszerre kínál áramátalakítást, fokozott biztonságot és energiatárolási képességet.

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat megerősítette elkötelezettségét az adatközponti szektor 800 VDC-s architektúrákra való átállásának támogatása iránt, ami elengedhetetlen a következő generációs adatközpontokban alkalmazott, új, nagy sűrűségű rack rendszerek használatához.

„A 800 VDC-re való átállás a számítási sűrűség növekedésével járó természetes fejlődés. A Schneider Electric célja, hogy segítse ügyfeleit a biztonságos és megbízható átállásban. Szakértelmünk a teljes energiaellátási ökoszisztéma megértésében rejlik, a hálózattól a szerverig, és olyan megoldásokat tervezünk, amelyek zökkenőmentesen integrálhatók, kiszámítható teljesítményt nyújtanak és biztonságosan működnek”

– mondta el Jim Simonelli, a Schneider Electric adatközpontokért felelős technológiai igazgatója.

Rendszerszintű megközelítés

A mai adatközpontokban használt hagyományos 54 voltos energiaelosztást kilowatt-méretű rackekhez tervezték, ami nem képes támogatni a modern mesterségesintelligencia-gyárakban (MI) hamarosan megjelenő, megawatt-méretű rackeket. Emiatt skálázható, integrált energiatárolóval rendelkező 800 VDC-s elosztórendszerek bevezetése szükséges. A Schneider Electric az NVIDIA-val együttműködve olyan 800 VDC-s úgynevezett „sidecar”-t fejleszt, amely akár 1,2 MW teljesítményű rackeket is képes táplálni, támogatva ezzel a következő generációs NVIDIA GPU-kat és az NVIDIA gyorsított számítási infrastruktúrájának jövőbeli verzióit.

A „sidecar” az adatközpontba bejövő váltakozó áramot 800 VDC-re alakítja át, lehetővé téve a hatékony és biztonságos megawatt-nagyságrendű rack-teljesítményt, mindezt minimális anyag- és infrastruktúra-költségekkel. Az új megoldás rendelkezik moduláris áramalakító polcokkal, moduláris energiatároló egységgel a rövid idejű áramkimaradások áthidalására, illetve Live Swap képességgel a fokozott biztonság érdekében.

A „sidecar” fejlesztése során is érvényesül a Schneider Electric innovációs stratégiája, ami a rendszerszintű megközelítésre épül az áramellátás kapcsán is. Ahelyett, hogy kizárólag az egyes komponensekre koncentrálna, a Schneider Electric holisztikus szemléletet alkalmaz az energiainfrastruktúra vonatkozásában. Ez az átfogó megközelítés központi szerepet játszik a nagy sűrűségű rack-telepítések támogatásában, amelyek szigorúbb ellenőrzést igényelnek az áramellátás és a megbízhatóság kapcsán.

„A skálázható energiaellátási architektúrák képezik az alapját a következő generációs MI-infrastruktúrának, amely a teljesítményt és a hatékonyságot egyaránt maximalizálja. Az NVIDIA és a Schneider Electric hosszú távú partnerségre építve fejleszti és szállítja a 800 VDC rendszerekhez szükséges fejlett energiaellátási architektúrákat, amelyek a mesterséges intelligencia alkalmazásokat futtatják majd, és meghatározó szerepet játszanak az MI-forradalomban”

– jelezte Dion Harris, az „NVIDIA HPC, Cloud, and AI Infrastructure Solutions GTM” részlegének vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss