Connect with us

Ipar

A fenntarthatóságból formált üzleti stratégiát az IBM

ibm

A hamarosan megjelenő ENSZ környezeti jelentést úgy jellemezték a szakértők, hogy a tudomány száraz nyelvén megfestett rémálom.

Soha nem volt nagyobb szükség rá, hogy a vállalatok is életük szerves részévé tegyék a fenntarthatóságot. Az IBM jó példát ad erre.

Már több mint 50 éve, hogy az IBM akkori vezérigazgatója, Thomas J. Watson 1971-ben bemutatta a vállalat első környezetvédelmi politikáját, amely az IBM összes alkalmazottját érintette. A politika a termékek teljes fejlesztési ciklusára összpontosított, abból a megfontolásból, hogy a cégnek „állandó figyelmet kell fordítania nemcsak a termék előállításával járó hulladékra, hanem a termékfejlesztés során kialakított folyamatok következményeire is” – idézte a dokumentumot Jim McGregor, a Tirias Research vezető kutatója az EE Times mérnöki portálon megjelent elemző cikkében.

Az IBM környezetvédelmi politikája azóta folyamatosan fejlődött, és a környezetvédelem beépült a vállalat üzleti modelljébe. Az IBM az Egyesült Államokban már 1992-ben segített elindítani az Energy Star programot, hogy felhívja a figyelmet a készülékek energiafogyasztására. A szén-dioxid-kibocsátásáról szóló első jelentése 1994-ben készült, és erre ösztönözte partnereit is. A vállalat 2007-ben hivatalos állásfoglalást tett közzé az éghajlatváltozásról, majd 2015-ben az IBM támogatta a párizsi klímaegyezményt is. Sőt 2019-ben a big blue tagja lett a Climate Leadership Councilnak, egy nonprofit szervezetnek, amely a leghatékonyabb, legigazságosabb és politikailag megvalósítható klímamegoldások támogatására jött létre.

A folyamat azonban folytatódik. Az IBM nemrég bejelentette, hogy 2030-ra szén-dioxid-semlegességet fog elérni, anélkül, hogy a CO2-kibocsátás kompenzálására bármilyen formában szén-dioxid-tanúsítványokat használna. Ez a terv tartalmazza, hogy 2025-ig a vállalat által felhasznált energia 75 százalékát megújuló forrásokból szerzi be, 2030-ra pedig ez az arány 90 százalékra emelkedik. Az IBM azt is tervezi, hogy 2025-re 65 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a 2010-es bázisévhez képest. Ez a vállalat ötödik kibocsátáscsökkentési célkitűzése 2000 óta. Az IBM a szén-dioxid-eltávolítási megoldásokban alkalmazható új membránok kutatásába is befektet.

Ahogy egyre több adatot termelünk és fogyasztunk, egyre nagyobb az igény az adatfeldolgozására, ami mindinkább hibrid felhők (on-prem, privát és a kereskedelmi felhő adatközpontok kombinációja) segítségével történik. Az adatmennyiség exponenciális növekedése ráirányította a figyelmet az adatközpontok óriási energiafogyasztására. Ezért a fenntarthatóság növeléséért nagyon sokat lehet tenni e számítógép-rendszerek energiahatékonyságának növelésén keresztül.

Az IBM folyamatosan javítja a hibrid felhők minden elemének működését, a rendszerek teljesítményének és hatékonyságának növelésétől kezdve a munkaterhelések dinamikus elosztásáig az összes rendelkezésre álló erőforrás között, azért, hogy csökkenteni lehessen az adatközpontok és a vállalatok energiafelhasználását és kibocsátását.

A jelenlegi IBM Power10 processzorok becslések szerint 30 százalékkal javították a hatékonyságot az előző generációhoz képest. Ez processzoronként, rackenként és adatközpontonként nagyobb teljesítményt jelent. A rendszereknél ez a teljesítményhatékonyság 33 százalékos javulását mutat az IBM Power E1080 szerverplatform esetében a Power9 processzorral ellátott E980-hoz képest, és 52 százalékos javulást a Power8 processzorral ellátott E880C-hez képest.

Az IBM úgy építette be a fenntarthatóságot az üzleti stratégiájába, hogy a termékeit és szolgáltatásait világszerte használó kormányzati és kereskedelmi szervezetekkel számos területen – a mezőgazdaságtól a közlekedésig – a fenntarthatósággal is számoló üzleti és technológiai megoldásokat dolgoznak ki – jegyzete meg Jim McGregor.

Az IBM-nek jelentős erőforrásai vannak az időjárás-modellezésben, az amerikai Weather Company (amely a weather.com időjárás-előrejelző portált üzemelteti) is az érdekeltségei közé tartozik. A Big Blue az éghajlati kockázatelemzésben vezető The Climate Service-szel is együttműködött, hogy a Climanomics elemzési platformon keresztül az éghajlati adatokat beágyazzák a pénzügyi döntésekbe. A platform segít a szervezeteknek megérteni, számszerűsíteni és mérsékelni az éghajlati kockázatokat.

De az IBM energia-, gyártó- és közlekedési vállalatokkal dolgozik a kibocsátás csökkentése, az éghajlati kockázatok kezelése, a fenntartható energia hasznosítása, a rendszerhatékonyság javítása és a fenntartható ellátási láncok működtetése érdekében. Emellett az IBM tudományos szervezetek széles körével is együttműködik az éghajlatváltozás modellezésében és elemzésében.

Az IBM Research, a cég K+F részlege a világ egyik legnagyobb ipari kutatóintézete, amely hat kontinensen tizenkét laboratóriumot működtet. Ezekben különféle fejlett technológiákat használva készítenek elemzéseket az éghajlatváltozás enyhítéséhez, illetve segítenek a különféle szervezeteknek a kockázatok felmérésében és az alkalmazkodásban a klímaváltozáshoz. Emellett részt vesznek a szén-dioxid leválasztásához és tárolásához szükséges új anyagok és módszerek fejlesztésének felgyorsításában is.

A cég Rio de Janeiro-i és tokiói laboratóriumaiban például egy anyagtudományi kutatásban a számítási felhőket és a mesterséges intelligenciát kombinálva fejlesztettek ki új polimereket CO2-leválasztó membránokhoz. Az IBM Research tudósai emellett azt is elemezték, hogyan lehet kihasználni a porózus kőzetekben természetesen előforduló apró üres tereket a szén-dioxid tárolására folyékony vagy szilárd formában. Az IBM tehát a fenntarthatóság miatt folyamatosan megjelenő kihívásokat arra is használja, hogy megőrizze, működésben tartsa a technológiai vezető szerephez szükséges innovációt.

Forrás: Computerworld

Ipar

Többéves fejlesztés indul a német vasúthálózatnál

Modernizálják az energetikai hálózatüzemeltetést.

Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.

A fejlesztés központi elemét a meglévő Siemens-hálózatirányítási rendszer korszerűbb verzióra cserélése képezi. A Siemens Spectrum Power 7 szoftverrendszer bevezetésén túl számos új alkalmazást és optimalizálási funkciót is tartalmaz a modernizálási projekt. Ezek közé tartozik például egy teljesen integrált adattárház a hosszú távú archiváláshoz, hardver-, szerver- és hálózati komponensek, dedikált képzési rendszerek, valamint a Siemens Gridscale X szoftverportfólióhoz tartozó PSS®SINCAL tervezőszoftver is. A rendszer emellett folyamatos frissítéseket fog kapni, hogy mindig megfeleljen a legújabb biztonsági követelményeknek.

A DB Energie és a Siemens hosszú távú partnerségén alapuló beruházás segít majd a növekvő hálózati komplexitás, valamint az esetleges rendellenességek és biztonsági fenyegetések hatékony kezelésében. Eközben egyszerű használatot biztosít az üzemeltetőknek, és támogatja a vasúti vállalat klímasemlegessé válását azáltal, hogy megkönnyíti a zöldáram-használatot és a dízel üzemanyagok kivezetését.

A DB Energie-nél nemrégiben zárult egy másik, modernizációs projekt: 2025 januárjában a költséghatékony energiaellátás, valamint a hálózati generátor optimális használatát biztosító Siemens hálózati vezérlőegységet állítottak üzembe.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

ESG Elismerés: cargo-partner elnyerte az EcoVadis Ezüst Minősítését

A NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC. cégcsoporthoz tartozó cargo-partner, az EcoVadis Ezüst Minősítésében részesült, miután összpontszámát 58-ról 72 pontra növelte.

Ezzel a vállalat az EcoVadis által értékelt összes vállalat 8%-ába, valamint az „Egyéb szállítmányozási támogató tevékenységek” szektor legjobb 3%-ába került.

„Az ESG szerves része a stratégiánknak, és az EcoVadis elismerése megerősíti elkötelezettségünket a felelős üzleti gyakorlatok iránt”

– nyilatkozta Luca Ferrara, a cargo-partner vezérigazgatója.

„Folyamatosan dolgozunk azon, hogy minimalizáljuk környezeti hatásunkat, javítsuk hatékonyságunkat és támogassuk ügyfeleink fenntarthatósági céljait. Az Ezüst Minősítés további ösztönzést jelent számunkra, hogy még nagyobb erőfeszítéseket tegyünk egy fenntarthatóbb jövőért.”

Az EcoVadis a világ vezető vállalati fenntarthatósági értékelési rendszere, amely több mint 125.000 vállalatot vizsgál különböző iparágakban. Az értékelés négy fő területre összpontosít: környezetvédelem, munkaügyi és emberi jogok, etika, valamint fenntartható beszerzés. A vállalatokat 0 és 100 pont között értékelik, és teljesítményük alapján különböző szintű minősítéseket kapnak.

Egy év alatt bronzról ezüstre

Alig egy évvel ezelőtt a cargo-partner Bronz Minősítést szerzett, miután pontszámát 44-ről 58-ra növelte. A most elért Ezüst Minősítés jól tükrözi a vállalat folyamatos elkötelezettségét a fenntarthatóság, a felelős üzleti gyakorlatok és az ESG terén történő állandó fejlődés iránt.

Fenntarthatósági kezdeményezések a cargo-partnernél

A cargo-partner aktívan csökkenti károsanyag-kibocsátását számos fenntarthatósági kezdeményezéssel, többek között a vasúti szállítás, elektromos teherautók és alternatív üzemanyagok – például Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF), Fenntartható Tengeri Üzemanyag (SMF) és Hidrogénezett Növényi Olaj (HVO) – alkalmazásával. A vállalat több telephelyén fotovoltaikus rendszereket telepített, és további bővítéseket tervez európai raktáraiban. Emellett a cargo-partner „iLogistics” Központja, amely 2018-ban nyílt meg a Bécsi Nemzetközi Repülőtér közelében, teljes egészében fából épült, ezzel 8 400 tonnával csökkentve a CO₂-kibocsátást.

A fenntarthatóság iránti elkötelezettségét bizonyítja, hogy a cargo-partner telephelyeinek 52%-a rendelkezik ISO 14001 környezetirányítási tanúsítvánnyal, amely garantálja a nemzetközileg elismert környezetvédelmi szabványoknak való megfelelést. Emellett a vállalat a UN Global Compact tagjaként biztosítja, hogy működését az emberi jogi, munkaügyi és környezetvédelmi alapelvekhez igazítsa.

A cargo-partner célja, hogy tovább erősítse fenntarthatósági törekvéseit, beleértve a 2030-ra kitűzött ambiciózus kibocsátáscsökkentési célokat, a megújuló energiaforrások szélesebb körű alkalmazását és a zöld logisztikai megoldások folyamatos fejlesztését. Az EcoVadis Ezüst Minősítés jelentős mérföldkő ebben a folyamatban, és tovább erősíti a cargo-partner szerepét, mint felelős és innovatív logisztikai szolgáltató.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Volvo FH Aero nyerte a Green Truck 2025 díjat

A Volvo eddigi legüzemanyag-hatékonyabb modellje – a Volvo FH Aero – nyerte a 2025-ös Green Truck (Zöld Teherautó) díjat.

A független teszt eredménye szerint a Volvo FH Aero aerodinamikus formatervezésének és hatékony hajtásláncának köszönhetően bizonyul rendkívül üzemanyag-hatékony és környezetbarát tehergépjárműnek.

A Green Truck (Zöld Teherautó) egy átfogó és független sajtóteszt, amelynek során minden évben két német szaklap, a Trucker és a Verkehrs-Rundschau díjazza a leginkább üzemanyag-hatékony távolsági tehergépjármű modellt.

“Büszke vagyok arra, hogy független tesztek is bizonyítják, hogy a Volvo FH Aero egy igazán üzemanyag-hatékony modell, amellyel minden nap költséget lehet megtakarítani a CO2-kibocsátás csökkentése mellett”

– mondja Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks Termékmenedzsment osztályának vezetője.

“Továbbra is törekszünk az üzemanyag-hatékonyság növelésére, hiszen ez nem csak a klímavédelem miatt fontos, de ügyfeleink számára is jelentős termelékenységi előnyökhöz vezet. Az üzemanyag-fogyasztás teszi ki az áruszállítási vállalatok működési költségeinek egyik legnagyobb részét, ezért a mi törekvéseink valóban kifizetődőek.” 

A független újságírói teszt 2025-ös nyertese a 13 literes, 420 lóerős motorral, és az I-Save gazdaságossági csomaggal felszerelt Volvo FH Aero, amelyet tükrök helyett kamerás monitorrendszerrel láttak el. Ez utóbbi az aerodinamikus kialakítása révén járul hozzá az üzemanyag-hatékonysághoz. A tesztelt jármű a szervező által kijelölt útvonalat 21,20 l/100 km átlagfogyasztással teljesítette.

Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke így nyilatkozott:

“A Green Truck díj elnyerésével a Volvo Trucks igazi mesterhármasra tett szert. Először is, a Volvo Trucks volt az egyetlen márka, amely a maximális, ötcsillagos értékelést érte el az Euro NCAP első teherautó-biztonsági tesztjén. Ezt követően elsők lettünk 2024-ben az európai tehergépjárművek piacán, és most pedig a Volvo FH Aero nyerte a független teszten a legüzemanyag-hatékonyabb modell díját! Nagyon büszke vagyok ezekre az eredményekre!”

A Volvo FH Aero modellt 2024. év elején mutatták be, és aerodinamikus fülke-kialakításának köszönhetően az egyenes homlokfalú FH modellhez képest akár 5% üzemanyag-megtakarítás is elérhető vele. Az újságírói teszten részt vevő modellt a Volvo megbízható és hatékony, 13 literes dízelmotorja hajtja, és I-Save gazdaságossági csomaggal szerelték fel, ami egy üzemanyag-hatékony hajtásláncot és szoftverezést takar.

Az új Volvo FH Aero modell négy változatban érhető el: FH Aero, elektromos FH Aero, gázüzemű FH Aero és FH16 Aero. A Volvo FH és FH Aero termékének dízel- és gázüzemű verziója akár megújuló energiaforrásokkal is üzemeltethető, úgy mint a biogáz, a biodízel és a HVO, ezzel jelentős CO2-kibocsátás-csökkenést érve el.

A Green Truck tesztről

  • A tesztben részt vevő járművek specifikációja: 32 tonna szerelvényössztömeg, magas fülke, 390 +/- 50 lóerős dízelmotor, új gumiabroncsok, 3-tengelyes, 24 tonnás félpótkocsi.
  • A tesztet egy 343 kilométeres, főutakból és autópályás szakaszokból álló tesztpályán bonyolították le Dél-Németországban.
  • A tesztben részt vevő Volvo tehergépjármű átlagsebessége 80,14 km/h volt.

Forrás: Volvo Trucks Hungary


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss