Ipar
Átadták Európa legnagyobb szárazföldi intermodális logisztikai terminálját Fényeslitkén
Az East-West Gate az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet
Rekordidő alatt, több mint 40 milliárd forintos magánberuházásból épült meg Európa legnagyobb és legmodernebb, zöld koncepciójú szárazföldi intermodális terminálja Fényeslitkén, a magyar-ukrán határ közvetlen közelében. A széles és normál vasúti nyomtáv találkozásánál fekvő East-West Gate (EWG) évente akár egymillió darab húszlábas konténert is át tud rakni, és alkalmas kamionok, illetve hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására. Az EWG jelentős kapacitással rendelkezik mezőgazdasági termékek átrakására is, így hamarosan az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet. Az átadón begördült a terminálra az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény.
Az előkészítő munkálatokat követően 2021 januárjában kezdődött meg az East-West Gate terminál építése 85 hektáros, Margitsziget méretű területen. A terminálon összesen tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres raktárt is használhatnak a partnerek, és további rakatárak, összeszerelő-üzemek létesítésére is lehetőség van a 140 hektáros fejlesztési területen. Az EWG az idén márciusban kezdődött, több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem végén júniusban kapta meg a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.
Új dimenzió az áruszállításban – újjáéled a logisztikai térség
A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át, és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom, a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás. A magánberuházásában épült EWG azonban bő egy év alatt elkészült, és jelentős áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával.
A terminál évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminálon a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG alkalmas kamionok és hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez lehetővé teszi, hogy – az EU klímacéljaival összhangban – az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje. Az EWG darui ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkeznek, így speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak.
Az EWG ezen felül, alkalmazkodva a háborús helyzethez, az ukrán mezőgazdasági termékek átrakására is felkészült. Várhatóan 2022 novemberétől már képes lesz óránként 800 tonna gabona és 450 köbméter napraforgó olaj kezelésére, ezzel az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet. Az ünnepélyes átadón begördült a terminálra az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény, az EWG saját szervezésű szállítmánya. Az Ugrain Trade LLC által feladott, összesen 1146 tonna búza, köles és zöldborsó 44 darab húszlábas konténerben érkezik, és az átrakás után a Csepeli Szabadkikötőbe szállítják tovább.
„Ennek a terminálnak meghatározó szerepe lesz abban, hogy az ukrán gabona eljusson a világ legkülönbözőbb pontjaira”
– mondta az átadón Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Hozzátette:
„mivel a konstancai kikötő kapacitása teljesen lekötött, a román és a szlovák útvonalak telítettek, csak a magyar-ukrán határról az adriai kikötőkbe vezető útvonal a garancia az ukrán gabonaexport szállítására. Európa legmodernebb terminálja, az East-West Gate lehet a központja az áruk átrakásának szélesről normál nyomtávra”
– mondta Szijjártó Péter.
„Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerült a nemzetközi vasúti logisztika térképére” – hangsúlyozta Tálosi János. A beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója hozzátette, hogy az elérhető legfejlettebb technológiákat építették be a terminálba, így gyorsabbá és pontosabbá teszik a szállítást. „Az EWG független, szolgáltatásait a világ bármely vasúti és közúti árufuvarozással foglalkozó cége igénybe veheti, nyitott valamennyi fuvarszervező operátor és szállítócég előtt”
– emelte ki Tálosi János.
5G és 3D-s digitális iker 21. század terminálján
Az EWG-n irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat. A terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel. Az osztrák Künz által szállított darukra húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának. Az ehhez szükséges privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország építette ki, a hálózati eszközöket a Huawei Technologies szállította.
„A privát 5G hálózattal kapcsolatos befektetések egyértelműen megtérülnek, hiszen az újgenerációs mobilhálózatokon új ipari, logisztikai üzleti modellek építhetők fel, amelyek hozzájárulhatnak a hazai vállalatok fejlődéséhez, a munkahelyteremtéshez, nem utolsósorban pedig ösztönzik az exportot és vonzó célponttá teszik Magyarországot. Minderre nagyszerű példa az East-West Gate terminálon kiépített privát 5G-hálózat, melynek megnövekedett sebessége, kapacitása és minimális késleltetése lehetővé teszi a legmodernebb eszközökkel, technológiákkal, irányító és biztonsági berendezésekkel felszerelt okos vasúti kombiterminál hatékony és rugalmas működését”
– mondta el Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág vezérigazgató-helyettese.
Megalkották a terminál valósághű virtuális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Egy magyar startup és az EWG együttműködésében fejlesztett megoldás komplexitását tekintve világújdonságnak számít. A MaxWhere a logisztikai központ valamennyi alrendszerének információját begyűjti, feldolgozza és valós időben jeleníti meg, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően, a terminál saját 5G-hálózatán.
Munkahelyteremtés és fejlesztések a hátrányos helyzetű térségben
A több mint 40 milliárd forintból, teljesen magánbefektetésből megvalósult beruházás közvetlenül mintegy száz új munkahelyet hozott létre a hátrányos helyzetű térségben, a jövő év közepére tovább létszámbővítés várható. A terminál ezen felül közvetve ötszáz ember foglalkoztatását teszi lehetővé. A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan több milliárd forint értékben végzett fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton.
- További információ: https://eastwestil.com/
- Videók a terminál építéséről és működéséről: https://www.youtube.com/channel/UCSmEMpKbWzL0ZfyWU7hnguA/videos
- Élőkép a terminálról: https://eastwestil.com/live-video/
Ipar
Sokoldalúan konfigurálható kompakt erőművek
Új egyenáramú motorok a GXR és SXR családokból a FAULHABER portfólióban.
Új egyenáramú motorok a GXR és SXR családokból a FAULHABER portfólióban © FAULHABER
Termékportfóliójának bővítése keretében a FAULHABER több újdonságot is bevezet egyenáramú mikromotorok sorozatába: az új GXR 1437 sorozat réz-grafit kommutátorral ellátott nagy teljesítményű motorjait, valamint a jól bevált SXR sorozat nemesfém kommutátorral ellátott motorjait, 1424-es és 1437-es méretben. A maximális megbízhatóságra és rugalmasságra tervezett hajtások új lehetőségeket nyújtanak a modern, helytakarékos hajtásrendszerek számára.
A 14 mm átmérőjű új modellek tökéletesen illeszkednek a FAULHABER moduláris termékkínálatába – beleértve a zökkenőmentes kompatibilitást a bolygókerekes hajtóművekkel és a mágneses jeladókkal. Dario Del Favero termékmenedzser kifejtette: „Az új 14 mm-es motoroknak köszönhetően a felhasználóknak többé nem kell kompromisszumot kötniük a kompaktság, a funkcionalitás vagy a teljesítmény terén. A pontosan illeszkedő 14GPT hajtóművel és az IEP3 jeladóval kombinálva egy átmérőkompatibilis teljes megoldás jön létre, amely optimális hatékonyságot és maximális dinamikát biztosít.” Az alkatrészek pontos összehangolásának köszönhetően a fejlesztők és a mérnökök élvezhetik az egy forrásból származó, tökéletesen összehangolt szinergiák előnyeit.
Robusztus, tartós és egyedileg konfigurálható
A GXR és SXR motorok tartós, robusztus kialakítással és kiváló teljesítménnyel rendelkeznek. Ehhez hozzájárul a hatszögletű tekercselés, amely maximális teljesítménysűrűséget biztosít a legkisebb helyen. A különböző csapágykonfigurációk mellett rugalmas feszültségváltozatok és változatos elektromos csatlakozási lehetőségek is elérhetők. A kínálat részét képezik az elülső és hátsó tengely módosításai, valamint az optimalizált forgórész-kiegyensúlyozás is.
Mint minden FAULHABER termék, az új egyenáramú motorok is teljesítik a RoHS előírásokat és megfelelnek a legmagasabb minőségi követelményeknek. A sokféle konfigurációs lehetőség pontos alkalmazkodást tesz lehetővé a legkülönbözőbb területeken – például csúcskategóriás optikai rendszerekben, távcsövekben és mikroszkópokban, valamint orvosi alkalmazásokban, például sebészeti robotokban vagy infúziós szivattyúkban.
Tökéletes illeszkedés a moduláris FAULHABER rendszerhez
Az új GXR és SXR motorokkal a FAULHABER megerősíti elkötelezettségét a csúcstechnológiás alkalmazásokhoz szükséges nagy teljesítményű hajtásrendszerek szállítása iránt. Moduláris kombinálhatóságuknak és nagyfokú alkalmazkodóképességüknek köszönhetően ezek a kompakt egyenáramú motorok új perspektívákat nyújtanak a miniatürizálás és a rendszerintegráció terén, miközben maximális teljesítményt és megbízható működést biztosítanak.
New DC-Motors from the FAULHABER GXR and SXR Families
A vállalat bemutatása – Schönaich meghajtószakértői
A FAULHABER nagy precizitású, miniatürizált meghajtórendszerek, szervokomponensek és hajtásrendszer-elektronikai egységek fejlesztésével, gyártásával és üzembe helyezésével foglalkozik egészen 200 W leadott teljesítményig. Ide tartozik továbbá például az ügyfélspecifikus megoldáscsomagok üzembe helyezése, valamint a számos különböző standard termék gyártása is, pl. kefe nélküli motorok, DC mikromotorok, jeladók és mozgásvezérlők. A FAULHABER nevet világszerte a csúcsminőség és a megbízhatóság védjegyeként ismerik a komplex és komoly kihívásokat támasztó alkalmazási területeken, mint pl. az orvostechnológiában, a gyárautomatizálásban, a precíziós optika területén, a telekommunikációban, a repülő- és űripar, valamint a robotika területén. A nagy teljesítményű, 200 mNm folyamatos nyomatékot biztosító DC motoroktól kezdve a mindössze 1,9 mm külső átmérőjű mikromeghajtókig a FAULHABER számos különböző termékből felépülő standard termékpalettája több mint 25 millió különböző módon kombinálható egy adott alkalmazáshoz szükséges optimális hajtásrendszer kialakítása érdekében. Ugyanakkor a technológiai „építőkészlet” alapegységei módosíthatók, aminek segítségével az ügyfelek speciális igényeinek kielégítése érdekében speciális verziók is kivitelezhetők.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Az Emerson oxigénelemzője egyszerűen használható a tüzelő berendezések optimalizálásához
Az Emerson a mai napon bemutatta az új Rosemount™ CX2100 helyszíni oxigénelemző készüléket, amelynek célja, hogy biztosítsa a tüzelő berendezések folyamatainak optimalizálásához szükséges kritikus információkat, és segítse a gyártókat a kibocsátási normák teljesítésében, az energiaköltségek csökkentésében és a biztonság növelésében.
Az ilyen típusú elemző készülékeket széles körben használják különböző iparágakban, többek között az energia- és közüzemi, a vegyi és petrolkémiai, a cellulóz- és papíriparban, a kőolaj- és finomítóiparban, a fémiparban és a bányászatban.
A jelenlegi tüzelőberendezési folyamatokhoz használt oxigénelemzők telepítése, üzembe helyezése és karbantartása általában nehéz, ami megnehezíti a folyamatok optimalizálását. Ezzel szemben a CX2100 egyszerűen telepíthető, és számos kiegészítővel rendelkezik, amelyekkel különböző folyamatokhoz, például magas hőmérsékletű, magas részecsketartalmú és magas kéntartalmú alkalmazásokhoz is telepíthető. A távadó a szondától akár 91 méterre (300 láb) is felszerelhető, ami tovább egyszerűsíti a telepítést, ami különösen fontos az üzemeltetők és karbantartók biztonsága szempontjából.
A CX2100 üzembe helyezését a helyi kezelői felület útmutatóval ellátott beállítási és üzembe helyezési funkciója egyszerűsíti, amely hét nyelven elérhető. A távadó kapacitív érintőgombokkal rendelkezik, számos testreszabási lehetőséggel, és a belső elektronikát védő, strapabíró fémházban van elhelyezve. Az irányított beállítás távoli, központigépen, például vezérlő- vagy eszközkezelő rendszeren keresztül is elvégezhető.
A szonda gyors csatlakoztatási/leválasztási funkciója megkönnyíti a karbantartást, mivel nincs szükség újrakábelezésre, így gyorsabban megvalósítható a csere. A hosszú élettartamot a kerámia vagy Hastelloy diffúzorok biztosítják, amelyek megvédik a szondát a magas hőmérsékleti körülmények között bekövetkező károsodástól, és ezek a diffúzorok a helyszínen cserélhetők.
Az automatikus kalibrálás és az automatikus kalibrálás-ellenőrzés funkciók rendszeresen mérik az analizátor pontosságát, így a technikusok több időt fordíthatnak magasabb értékű feladatokra, és a biztonság is javul, mivel az analizátor kalibrálási határain belül marad. A biztonságot tovább javítja a lángbiztonsági reteszelés, amely automatikusan kikapcsolja a szonda fűtőelemét, ha lángkioltást észlel.
További információ: Emerson.com/RosemountCX2100.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Afrika legnagyobb üvegkonténer-gyára nyírbátori rendszerekkel működik
Palackmozgatás és palettázás – Az MSK Hungary nyírbátori szakemberei kulcsszerepet játszottak Afrika legnagyobb üvegkonténer-gyárának, az Ardagh Glass Packaging–Africa nigeli üzemének fejlesztésében. A „cold end” palackmozgató, palettázó és csomagoló rendszerek magyar mérnöki tudással, helyben gyártott berendezésekkel és Siemens-eszközökkel valósultak meg. A projektről Uwe Jonkmanns-szal, az MSK Covertech Group nemzetközi értékesítési és marketingigazgatójával beszélgettünk.
A nyírbátori MSK Hungary immár közel három évtizede a hazai és nemzetközi ipari csomagolástechnika meghatározó szereplője. Az 1995-ben alapított gyártóegység mára közel 400 munkatárssal, korszerű gyártócsarnokokkal, saját fejlesztő csapattal és teljes körű mérnöki kompetenciával dolgozik, és a cégcsoport egyik legfontosabb exportbázisa.
MM: Milyen szerepet tölt be az MSK Hungary a cégcsoporton belül?
Uwe Jonkmanns (UJ): Nyírbátor a csoport központi gyártóbázisa és fő termelési telephelye. Itt készülnek az MSK acélalkatrészei, a felületkezelés és az összeszerelés is itt történik; komplett gépeket és szállítópálya-rendszereket építünk, amelyeket közvetlenül a vevőknél telepítünk. Az elmúlt években több mint 20 millió eurót fordítottunk épületekre, gépparkra és automatizálásra, ennek köszönhetően az egyedi alkatrészgyártástól eljutottunk a komplett, átadásra kész berendezésekig. Portfóliónkban többek között stretch-hood csomagológépek, palackszállító és anyagmozgató rendszerek, emelők és forgatóasztalok szerepelnek.
MM: Az MSK termékeivel mely piacokra fókuszál, kik tartoznak a fontosabb vevői közé?
UJ: Fő piacunk a konténerüveg-ipar, ahol a teljes „cold end” – palackmozgatás, palettázás, csomagolás, raktározás – megoldásait szállítjuk, a szegmens meghatározó nemzetközi szereplőjeként. Emellett jelen vagyunk az építőanyag-, a papír- és csomagolóiparban, az italgyártásban – itt egyedülállóan végzünk palettakicsomagolást a töltőüzemekben –, továbbá a háztartási gép- és a vegyiparban. Hazai referenciáink közül kiemelhető az Unilever, a MOL és az Electrolux; jelenleg egy zöldmezős üveggyár teljes „cold end” rendszerén dolgozunk, ami az MSK Hungary eddigi legnagyobb megrendelése.
MM: Milyen speciális kompetencia teszi a hazai vállalatot különlegessé a gyártáson túl?
UJ: Nyírbátorban működik a saját HMI- és vizualizációs szoftverfejlesztő csapatunk (Management System / EMSY), amely a gépeink vezérlésének kulcseleme világszerte.
MM: Bemutatná az egyik afrikai projektjüket, amelyet régi partnerével, az Ardagh Glassnál valósítottak meg? Hogyan indult, mi volt a fő célja?
UJ: Ez egy konténerüveggyár az Ardagh Glass Packaging–Africa (korábban Consol, az Ardagh Group része) számára, amely a világ egyik legnagyobb konténerüveg-gyártója. Az MSK évek óta erős szereplő a dél-afrikai üvegipari piacon, korábban is szállítottunk ehhez az ügyfélhez, így ez egy újabb megbízás egy hosszú távú partnerségben. Nyírbátori rendszereinkkel segítjük Afrika legnagyobb üvegkonténer-gyárát abban, hogy a cold end megbízhatóan és nagy sebességgel működjön.
MM: Mi motiválta a beruházás elindítását, mi volt a fő cél?
UJ: Az Ardagh Glass Packaging–Africa a dél-afrikai üvegpiac növekvő igényeire reagálva döntött úgy, hogy bővíti kapacitását Nigelben, és ehhez ismét az MSK-t választotta a technológia és a szervizháttér miatt. Az üveggyárak 24/7-ben üzemelnek, a kemencéket nem lehet leállítani, ezért kulcsfontosságú volt egy megbízható, nagy sebességű, modern „cold end” rendszer telepítése, amely hosszú távon is fenntartható és hatékony működést biztosít.
MM: Mik voltak a beruházás fő elemei, milyen ütemezéssel valósult meg, és milyen kihívásokkal találkoztak közben?
UJ: A teljes „cold end” rendszert szállítottuk – mindent, ami a palackok formázása és lehűtése után következik. A projekt célja egy nagy sebességű, modern rendszer telepítése volt, amely akár 500–600 palackot kezel percenként üdítőital-, bor- és sörpalackozó sorokon. A megrendeléstől a szállításig körülbelül 6–7 hónap telt el, a hajózás 4–6 hétig tartott, a helyszíni telepítés és üzembe helyezés pedig 6–8 hét alatt zajlott le. Jelentős technikai vagy kulturális akadályokkal nem szembesültünk, hiszen régóta dolgozunk együtt az Ardagh Glass Packaging–Africával, mindkét fél pontosan ismeri a folyamatokat és az elvárásokat.
MM: Miért éppen Siemens-berendezéseket választottak ehhez a projekthez, és milyen eszközöket, megoldásokat építettek be?
UJ: Vezérléstechnikát és a kulcskomponenseket minden projektünknél Siemens-megoldásokra standardizáltuk, így itt is Siemens PLC-k és egyes hardverelemek kerültek beépítésre a vezérlőszekrénybe. Ez a szabványosítás nemcsak megbízható és energiahatékony működést biztosít, hanem egységes programozási és karbantartási környezetet is teremt a világ bármely pontján. A vevőink számára ez külön előny: a Siemens globális alkatrész- és szervizhálózatára támaszkodhatnak, így a folyamatos 24/7-es üzemeléshez szükséges támogatás mindenhol elérhető.
MM: Vannak-e már tapasztalatok, eredmények a projekttel kapcsolatban?
UJ: A rendszer már üzemel, és a beindítás zökkenőmentesen zajlott. Az első tapasztalatok alapján a berendezések a tervezett sebességen és hatékonysággal működnek, így az ügyfél már most élvezi a nagyobb kapacitás előnyeit. Az MSK gépeit hosszú élettartamra tervezzük: tipikusan 20–25 évig szolgálnak, két kemenceciklust is lefedve, miközben stabil teljesítményt és megbízható működést biztosítanak.
MM: Milyen további fejlesztéseket terveznek?
UJ: Családi vállalatként az innováció nálunk stratégiai kérdés. Most a szoftver- és mesterségesintelligencia-integrációra összpontosítunk: olyan megoldásokon dolgozunk, amelyek még magasabb szintű automatizálást, prediktív karbantartást és önállóan hibát jelző, kezelési utasításokat adó gépeket tesznek lehetővé – különösen fontos ez ott, ahol az operátorok kevésbé képzettek. Új szoftvermegoldásainkat és digitális szolgáltatásainkat a következő kiállításon mutatjuk be, ezek egy része már most is pilotfázisban van ügyfeleinknél.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkezett a Nothing Ear (3) fülhallgató
-
Okoseszközök2 hét ago
Huawei-újdonságok Párizsból: számos új okoseszköz debütált a vállalat termékbemutatóján, köztük a WATCH GT 6 sorozat
-
Gazdaság2 hét ago
Jön a teljes bértranszparencia az Unióban: itt vannak a legfontosabb tudnivalók
-
Gazdaság2 hét ago
Az egészségpénztáraknak is nagyon jól jöhet az Otthon Start hitel
-
Zöld2 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Ipar2 hét ago
Még egyszerűbb lesz a fejlett MI-infrastruktúrák telepítése
-
Ipar2 hét ago
Magyar víztisztító projekt Egyiptomban
-
Gazdaság1 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?