Connect with us

Ipar

Átadták Európa legnagyobb szárazföldi intermodális logisztikai terminálját Fényeslitkén

logisztikai
Fotó: MTI

Az East-West Gate az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet

Rekordidő alatt, több mint 40 milliárd forintos magánberuházásból épült meg Európa legnagyobb és legmodernebb, zöld koncepciójú szárazföldi intermodális terminálja Fényeslitkén, a magyar-ukrán határ közvetlen közelében. A széles és normál vasúti nyomtáv találkozásánál fekvő East-West Gate (EWG) évente akár egymillió darab húszlábas konténert is át tud rakni, és alkalmas kamionok, illetve hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására. Az EWG jelentős kapacitással rendelkezik mezőgazdasági termékek átrakására is, így hamarosan az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet. Az átadón begördült a terminálra az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény.

Az előkészítő munkálatokat követően 2021 januárjában kezdődött meg az East-West Gate terminál építése 85 hektáros, Margitsziget méretű területen. A terminálon összesen tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres raktárt is használhatnak a partnerek, és további rakatárak, összeszerelő-üzemek létesítésére is lehetőség van a 140 hektáros fejlesztési területen. Az EWG az idén márciusban kezdődött, több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem végén júniusban kapta meg a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

Új dimenzió az áruszállításban – újjáéled a logisztikai térség

A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át, és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom, a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás. A magánberuházásában épült EWG azonban bő egy év alatt elkészült, és jelentős áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával.

A terminál évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminálon a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG alkalmas kamionok és hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez lehetővé teszi, hogy – az EU klímacéljaival összhangban – az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje. Az EWG darui ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkeznek, így speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak.

Az EWG ezen felül, alkalmazkodva a háborús helyzethez, az ukrán mezőgazdasági termékek átrakására is felkészült. Várhatóan 2022 novemberétől már képes lesz óránként 800 tonna gabona és 450 köbméter napraforgó olaj kezelésére, ezzel az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet. Az ünnepélyes átadón begördült a terminálra az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény, az EWG saját szervezésű szállítmánya. Az Ugrain Trade LLC által feladott, összesen 1146 tonna búza, köles és zöldborsó 44 darab húszlábas konténerben érkezik, és az átrakás után a Csepeli Szabadkikötőbe szállítják tovább.

„Ennek a terminálnak meghatározó szerepe lesz abban, hogy az ukrán gabona eljusson a világ legkülönbözőbb pontjaira”

– mondta az átadón Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Hozzátette:

„mivel a konstancai kikötő kapacitása teljesen lekötött, a román és a szlovák útvonalak telítettek, csak a magyar-ukrán határról az adriai kikötőkbe vezető útvonal a garancia az ukrán gabonaexport szállítására. Európa legmodernebb terminálja, az East-West Gate lehet a központja az áruk átrakásának szélesről normál nyomtávra”

– mondta Szijjártó Péter.

Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerült a nemzetközi vasúti logisztika térképére” – hangsúlyozta Tálosi János. A beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója hozzátette, hogy az elérhető legfejlettebb technológiákat építették be a terminálba, így gyorsabbá és pontosabbá teszik a szállítást. „Az EWG független, szolgáltatásait a világ bármely vasúti és közúti árufuvarozással foglalkozó cége igénybe veheti, nyitott valamennyi fuvarszervező operátor és szállítócég előtt”

– emelte ki Tálosi János.

5G és 3D-s digitális iker 21. század terminálján

Az EWG-n irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat. A terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel. Az osztrák Künz által szállított darukra húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának. Az ehhez szükséges privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország építette ki, a hálózati eszközöket a Huawei Technologies szállította.

„A privát 5G hálózattal kapcsolatos befektetések egyértelműen megtérülnek, hiszen az újgenerációs mobilhálózatokon új ipari, logisztikai üzleti modellek építhetők fel, amelyek hozzájárulhatnak a hazai vállalatok fejlődéséhez, a munkahelyteremtéshez, nem utolsósorban pedig ösztönzik az exportot és vonzó célponttá teszik Magyarországot. Minderre nagyszerű példa az East-West Gate terminálon kiépített privát 5G-hálózat, melynek megnövekedett sebessége, kapacitása és minimális késleltetése lehetővé teszi a legmodernebb eszközökkel, technológiákkal, irányító és biztonsági berendezésekkel felszerelt okos vasúti kombiterminál hatékony és rugalmas működését”

– mondta el Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág vezérigazgató-helyettese.

Megalkották a terminál valósághű virtuális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Egy magyar startup és az EWG együttműködésében fejlesztett megoldás komplexitását tekintve világújdonságnak számít. A MaxWhere a logisztikai központ valamennyi alrendszerének információját begyűjti, feldolgozza és valós időben jeleníti meg, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően, a terminál saját 5G-hálózatán.

Munkahelyteremtés és fejlesztések a hátrányos helyzetű térségben

A több mint 40 milliárd forintból, teljesen magánbefektetésből megvalósult beruházás közvetlenül mintegy száz új munkahelyet hozott létre a hátrányos helyzetű térségben, a jövő év közepére tovább létszámbővítés várható. A terminál ezen felül közvetve ötszáz ember foglalkoztatását teszi lehetővé. A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan több milliárd forint értékben végzett fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton.

Ipar

Bemutatkozott az OptimScan Q12 3D szkenner: 5 mikron pontosság, ipari megbízhatóság

A SHINING 3D bemutatta legújabb ipari 3D szkennerét, az OptimScan-Q12 modellt, amelyet kifejezetten precíziós mérési és minőségellenőrzési feladatokra terveztek.

Az új metrológiai készülék először a most zajló, stuttgarti Control kiállításon mutatkozik be, itthon pedig a FreeDee Kft-nél lehet majd érdeklődni a megoldással kapcsolatban.

Főbb jellemzők:

  • Két szkennelési mód: Az OptimScan Q12 négy darab 12,3 megapixeles kamerával rendelkezik, amelyek két szkennelési mérettartományt kínálnak, amelyek között egyetlen kattintással lehetséges a váltás.
  • Nagy pontosság és részletgazdagság: Az OptimScan-Q12 képes akár 5 mikron pontos és nagy felbontású 3D adatok rögzítésére, lehetővé téve a komplex geometriai formák és finom részletek pontos digitalizálását.​
  • Gyors adatgyűjtés: A fejlett optikai rendszer és a hatékony adatfeldolgozás révén a szkenner gyorsan képes nagy mennyiségű adatot (12 millió pont/másodperc) gyűjteni, növelve ezzel a termelékenységet.
  • Rugalmasság különböző anyagok és felületek esetén: Az eszköz képes különféle anyagok, például fémek, műanyagok és kompozitok pontos szkennelésére, még fényes vagy sötét felületek esetén is.
  • Könnyű integráció meglévő munkafolyamatokba: Az OptimScan-Q12 kompatibilis a legtöbb CAD és mérnöki szoftverrel, így zökkenőmentesen illeszthető be a meglévő tervezési és gyártási folyamatokba.
  • Automatizált minőségellenőrzés: A robotkarokkal és QI szoftverekkel való integráció lehetővé teszi a teljesen automatizált szkennelést és jelentéskészítést.

A SHINING 3D OptimScan-Q12 ideális választás azoknak az ipari – legyen az autóipar, repülőgépgyártás, nehézipar vagy szerszámgyártás-  vállalatoknak, amelyek magas szintű pontosságot és megbízhatóságot igényelnek 3D szkennelési és minőségellenőrzési folyamataikban. A nagy pontosságú 3D szkennelés elősegíti a gyártási hibák korai felismerését és a termékminőség javítását.

Keresse a legújabb SHINING 3D szkennereket a FreeDee-nél!

Érdeklődjön a SHINING 3D hivatalos forgalmazójánál, a FreeDee Kft. csapatánál az OptimScan-Q12 szkennerrel kapcsolatban! Itthon a FreeDee rendelkezik az ország legnagyobb SHINING 3D demó szkennerkínálatával, melyek közül a FreeScan Trak Nova 3D szkenner rendszert és a FreeScan Combot május 13-16. között az Ipar Napjain is bemutatják az A pavilon 208F standján. A több mint egy évtizedes 3D mérési tapasztalattal rendelkező csapat teljes körű támogatást nyújt minden 3D szkenner kiválasztásához, bevezetéséhez és használatához. További információért és bemutatóért lépjen kapcsolatba 3D szkenner szakértőikkel!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét

A Prologis kutatása szerint az e-kereskedelem egyre több helyet követel magának

Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét. A Prologis most publikált kutatása szerint évente 1.4-1.9 millió négyzetméter új logisztikai térre lesz szükség az európai kontinensen felmerülő igények kielégítésére. A szakértők úgy látják, hogy a magyar piacon is bőven lesz lehetőség a növekedésre ezen a területen. A dinamikus bővülést az online megrendelések teljesítéséhez és a visszáru feldolgozásához szükséges egyre nagyobb helyigény hajtja, mivel a hagyományos kiskereskedelmi helyszínek helyett közvetlenül a fogyasztónak történő értékesítésre tervezett logisztikai hálózatokra helyeződik át a fókusz.

A friss adatok szerint az e-kereskedelem jelenléte az európai kontinensen továbbra is 10% körül mozog, ami jóval elmarad az Egyesült Királyságban tapasztalt 32%-os arányától, amely a legmagasabbnak számít Európában. Mivel a szakértők számításai szerint ez az arány 2030-ra várhatóan közel harmadával, 13,4%-ra nő, így emiatt a fogyasztói magatartás változásait támogató logisztikai- és ellátási lánc infrastruktúrája iránti tartós keresletre lehet számítani.

Változó kiskereskedelmi modellek

A gyártó és a fogyasztó közvetlen összekapcsolására épülő üzleti modellek térnyerése további lendületet ad a logisztikai terület növekedésének. Az olyan ázsiai e-kereskedők, mint a Shein, az Alibaba és a Temu rendkívül gyorsan terjeszkednek Európában: Spanyolországban ezek a platformok az e-kereskedelmi megrendelések 34%-át adják, míg Németországban 2022 óta több mint háromszorosára nőtt a piaci részesedésük.

A szabályozás változása felgyorsíthatja a váltást

Az új uniós kereskedelmi szabályozások szintén katalizátorként működhetnek, és tovább alakíthatják a logisztikai környezetet. A de minimis adómentesség javasolt reformja – amely jelenleg 150 euró alatti vámmentes importot tesz lehetővé – növelheti a globális szállításra szakosodott platformok költségeit. Erre válaszul – az USA-ban megfigyelhető tendenciákat tükrözve – sok piaci szereplő a nemzetközi szállítási modellekről a regionális központok és a helyi készletgazdálkodás javára mozdul el, ami gyorsabb szállítást és a költségek kontrollálhatóságát eredményezi.

Ezek a strukturális változások – az e-kereskedelem terjedése, a teljesítési modellek fejlődése és a szabályozási változások – az európai kiskereskedelem átalakulásának középpontjába helyezik a logisztikai ingatlanokat. A kiskereskedőknek át kell alakítaniuk ellátási láncaikat, hogy megfeleljenek a fokozódó versenynek és a szállítási elvárásoknak, a jó elhelyezkedésű raktárak pedig gyorsabb teljesítést, alacsonyabb költségeket és rugalmasságot tesznek lehetővé.

Az e-kereskedelem növekedése kiváló lehetőséget jelent a raktározással foglalkozó vállalatok számára

– mondta Gárdonyi Lóránd, a Prologis Magyarország ingatlangazdálkodási- és ügyfélélmény igazgatója.

Magyarországon az e-kereskedelem elterjedtsége továbbra is az európai átlag alatt van, ami a nemzetközi tendenciákat figyelembe véve azt jelenti, hogy az e-kereskedelemben hatalmas növekedési potenciál rejlik az elkövetkező években. Azok a logisztikai vállalatok, amelyek felkészülten és gyorsan tudnak majd reagálni a várható növekedésre, komoly stratégiai és versenyelőnyhöz juthatnak.”

A városi logisztika mindenekelőtt

Az aznapi és másnapi kézbesítéssel kapcsolatos elvárások szintén átformálják a helyszín prioritásait. A nagy, sűrűn lakott városi központok közelében lévő modern logisztikai létesítmények iránt egyre nagyobb a kereslet. A fogyasztókhoz való közelség ma már létfontosságú szempont a gyors teljesítéshez, ezért a gyorsaságra és hatékonyságra tervezett városi logisztikai területek egyre hangsúlyosabbak az európai ellátási láncokban.

A Prologis ideális helyzetben van ahhoz, hogy megfeleljen a növekvő e-kereskedelmi igényeknek

– fogalmazott Hunyadi Zsuzsanna, a Prologis Magyarország bérbeadásért és ügyfélelégedettségért felelős igazgatója.

Parkjaink Budapest határán és közvetlen közelében helyezkednek el, mindössze néhány kilométerre a legfontosabb közlekedési útvonalaktól, ezért ideálisak arra, hogy teljesítési központokként szolgáljanak, és kulcsszerepet játsszanak a teljes logisztikai folyamatban, a termékek raktározásától a csomagoláson át egészen az utolsó kilométeres kiszállításig.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Gesztenyés Főnix – őszre újjá kell építeni a leégett vótapusztai gyárat

Szó szerint a hamvaiból kell újjáélednie szeptember közepére az ország legnagyobb gesztenyefeldolgozó üzemének.

A Kadarkút-vótapusztai gyárat tűzvész semmisítette meg március 27-én. A lángok egy új gépsor üzembe állítása közben, emberi mulasztás miatt csaptak fel, 3,5 milliárdos kárt okozva, lényegében megsemmisítve a gépeket és a teljes üzemcsarnokot. A rövid határidő ellenére mind a vezető, mind a dolgozók elkötelezettek az újrakezdés mellett és közösen, erőn felül teljesítve futnak versenyt az idővel.

A Sarkpont Zrt. az ország legnagyobb kapacitású és legkorszerűbb gesztenyefeldolgozója. Alapítója és vezetője, Egyed Károly gyerekkora óta rabja a szelídgesztenyének. Mára nemcsak az ország, talán a régió legnagyobb feldolgozóüzemét hozta létre ‒ és hozza létre újra. A Sarkpont Zrt. meghatározó, de messze nem egyetlen terméke a sokak által kedvelt gesztenyepüré. A cég és vezetője fajtanemesítéssel, folyamatos gasztronómiai termékinnovációkkal, táplálkozástudatos fejlesztéseivel minden energiáját a különleges és egészséges gyümölcs kultúrájának építésére fordítja.

A matematikus és mérnök végzettséggel is rendelkező szakember maga tervezi és programozza a cég különleges, magasan automatizált gépsorait, a válogatott alapanyagok pedig egész Dél-Európából, sőt, olykor a tengeren túlról érkeznek az üzembe szeptember-októberben, amikor az éves termelés 80-85%-a készül. Ez idén is így lesz, amennyiben sikerül addigra újjáépíteni a gyárat. Dr. Neszményi Zsolt, Somogy vármegye főispánja és Szászfalvi László, a térség országgyűlési képviselője is biztosította támogatásáról a katasztrófa sújtotta Sarkpont Zrt.-t. Ígértek támogatást a bérekhez és az üzem újjáépítéséhez, valamint az építési engedély soron kívüli megadását.

A gesztenyét nem lehet hosszú ideig tárolni, mert hamar romlani kezd a minősége – ismertette Egyed Károly. A legjobb, ha a beérkezést követő 48 órán belül feldolgozzuk, és mi így is fogunk tenni, ahogy minden évben 1993 óta. A helyzet most persze sokkal bonyolultabb, mint az eddigi években; nem tudjuk nyugodtan várni a szüretet és termékfejlesztésekkel, piacépítéssel tölteni az időt. Szeptemberre állnia kell az új csarnoknak, és újra fel kell építeni a gépsorokat. Sokan ígértek különböző segítséget, melyekről, – ahogy a vezető hozzátette ‒ nagyon gyorsan kiderül majd, jelentenek-e valamit a gyakorlatban.

A munkát már megkezdték, az építési tervek jóváhagyására várnak, remélik, ezeknek sikerül gyorsan átfutnia a rendszeren. E közben a gépekhez szükséges alkatrészeket is be kell szerezni, az összeszerelés is hatalmas munka, nyilván csak a csarnok után. Csarnok alatt ráadásul nemcsak a falakat és a tetőt kell érteni ‒ mind megsemmisült ‒ hanem egy jelentős, élelmiszergyártáshoz szükséges infrastruktúrát is, speciális közműhálózattal és -teljesítménnyel. A kivitelezők lényegében fenntartják számukra a szükséges kapacitásokat, de rengeteg a feladat. Nemcsak adminisztratív határidőkkel küzdenek ‒ mutatott rá Egyed Károly ‒ de például a bank, amelyikkel szinte a kezdetek óta kapcsolatban álltak, most, hogy igazán szükség lenne rá, elég barátságtalanul, szinte ellenségesen áll az ügyükhöz.

Emellett és nem utolsó sorban gondoskodni kell arról a mintegy 40 emberről, akik a cégnél dolgoznak, többen évtizedek óta. Mind állományban maradtak, senkinek nem mondtak fel, és senki nem hagyta el a vállalatot, de szeptemberig még hátra van egy fél év, amikor nincs termelés, nincsenek bevételek, csak elképesztő kiadások. A munkatársak közül sokan önként segítettek a romok eltakarításában, többen még ingyen is felajánlották a munkaerejüket, de családos, hétköznapi emberekről van szó, és a Sarkpont Zrt. a több mint 700 éves település legnagyobb munkáltatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

 

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss