Ipar
Az építőipar nagy kérdése: lesz munka 2023-ban?
Hogyan válaszol egy generációváltó cég a válság kihívásaira?
Erőteljes a bizonytalanság a hazai építőipari piacon, ami kihat az ezen a területen működő vállalkozások mindennapjaira is. Míg korábban már az előző év végén látni lehetett, milyen beruházásokra lehet számítani az új esztendőben, amelyekből megbízások érkezhetnek, most még februárban is csak ígéretekkel van tele a padlás. Három kérdés uralja a cégvezetők mindennapjait: mennyi munka lesz a piacon, egyáltalán lesz-e munka, és ha hirtelen úgy alakulnak a körülmények, hogy beindul újra a gépezet, milyen hibákat fog szülni a kapkodás, akár a tervezésben, akár a kivitelezésben.
Az építőipar minden szegmensét a várakozás jellemzi. A jövő aggályos. Nem tudni, hogy az EU-s támogatások mikor és hogyan érkeznek meg, ahogy azt sem, hogy a kormány a nehéz helyzetre hivatkozva azokat miként használja fel.
„Nem csak az rejt veszélyt, hogy lesz-e, és ha igen, akkor mennyi munka lesz 2023-ban. Attól sokkal inkább tartunk, hogy ha egyik napról a másikra kezdődik meg az élet az építőiparban, az idő sürgetése miatt már a tervezés fázisnál olyan lavinák indulhatnak el, amelyek magas kockázatot jelenthetnek a kivitelezőknek”
– hívta fel a figyelmet Rózsa Viktor, a villamossággal foglalkozó NUBE Invest Kft. stratégiai és operatív ügyvezetője.
Gazdaságosabbá vált az áram, mint a gáz használata
A tavalyi évben bekövetkezett változások hatására az elektromos áram szerepe az eddiginél is hangsúlyosabbá vált. Mivel ára a gázénál sokkal kisebb mértékben növekedett, ezért mind lakossági, mind vállalati szinten számos tulajdonos döntött úgy, hogy ingatlanának fűtését részben vagy egészben elektromos áramot használó berendezésekkel oldja meg, a gázalapú fűtési rendszerek helyett.
„Magyarországon a kkv-szektor és a lakosság fűtés szempontjából döntően gázra épülő megoldásokat alkalmaz. A gáznál jóval olcsóbb lett a villamos energia, amely nagyrészt az atomenergiára épül. 40%-on osztozik a gázüzemű és a megújuló energiaforrások által termelt áram, mint például a napenergia, a szélenergia, valamint a biomassza és a biogáz”
– fejtette ki Becsei Bendegúz, a NUBE Invest Kft. tulajdonosa és értékesítési vezetője.
Szemléletmódváltásra van szükség
A folyamatosan változó körülmények a cégek vezetőitől maximális rugalmasságot igényelnek, és annak elfogadását, hogy ami az üzletmenetben évtizedekig működött, az a mai viszonyok mellett már kivitelezhetetlen. Elkerülhetetlen a fejlődés, a változtatás és a tervezés – még akkor is, amikor minden tervezhetetlen. A munkatársak megtartására komoly hangsúlyt kell fektetni, fejleszteni kell őket, ami már más üzleti tervet, más menedzselési formát jelent. Az alapanyag-beszerzésben a nagy tétel miatt igen fontosak a magas tudású emberek, a jó kapcsolatok a beszállítókkal, illetve a folyamatos piacelemzés, hogy minimalizálni lehessen a rossz beszerzést, ami miatt esetleg felhasználatlanul maradhatnak az anyagok.
„Mi abban hiszünk, hogy lesz feladat, de az nem fog az ölünkbe pottyanni, a lehetőségeket meg kell ragadni. Ezt azonban csak akkor lehet megtenni, ha a változó helyzetekre gyorsan tudunk reagálni”
– tette hozzá Rózsa Viktor, aki azt is elárulta, hogy cégüknél épp a jelenlegi időszakban zajlik generációváltás, így a fiatal vezetők rögtön mélyvízből indulva vették át az alapítóktól a stafétabotot.
„Elődeink évtizedes tapasztalatai felbecsülhetetlen kincset jelentenek, amit nap mint nap felhasználunk.”
Hogyan kezeli a válságot az új generáció?
A teljes elektromos hálózatokat kiépítő NUBE Invest Kft. tevékenységét 70%-ban erősáramú megrendelések teszik ki, elsősorban ipari csarnokok és társasházak vonatkozásában, míg a maradék 30%-ot képviselik a gyengeáramú megbízások. A beszerzés területén dolgozó kollégák telekommunikációban szerzett digitális tapasztalatai nagy segítséget adnak a naprakész adatok meglétéhez.
„A digitalizáció segítségével folyamatosan monitorozzuk a beszállítókat, valamint a közvetlen kapcsolatokkal valós időben látjuk a raktárkészleteiket”
– ismertette a stratégiai és operatív ügyvezető.
Hozzátette: a beszállítókkal való együttműködés, együtt gondolkodás kiemelkedően fontos része a stratégiának, elengedhetetlen a versenyképességhez.
„Azt valljuk, hogy egy cég annyira erős, amennyire a benne dolgozók jól érzik magukat. Ennek szellemében figyelemmel kísérjük munkatársaink jó közérzetét, hangulatát, nyitottak vagyunk problémáik meghallgatására és arra, hogy a felmerülő gondokat együtt, egy csapatként oldjuk meg. Közös a célunk, és a nagy álmainkat, terveinket csakis összefogva vagyunk képesek megvalósítani”
– zárta gondolatait Becsei Bendegúz.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Új telephelyvezető a Dachser Hungary Food Logistics élén
Prazsák Gábor irányítja telephelyvezetőként 2025 májusától a Dachser Hungary Food Logistics budapesti élelmiszerlogisztikai kirendeltségét.
A több mint 20 éves tapasztalattal rendelkező szakember a raktározási tevékenységért, a szerződéses logisztikáért, a belföldi disztribúcióért, az ügyfélszolgálatért és az értékesítési területért felel a Dachser budapesti telephelyén.
Prazsák Gábor közgazdász, ezen belül logisztikai szakirányon végzett. Több mint 20 éve dolgozik a logisztika területén, az elmúlt 11 évben pedig a hőmérséklet-szabályozott áruszállítás gyakorlatilag minden területével foglalkozott az értékesítéstől, operatív irányítástól kezdve a nemzetközi területeken át az üzletfejlesztésig. Május elején csatlakozott a Dachser Food Logistics csapatához, és a budapesti telephely vezetőjeként a hűtött és szárazélelmiszer-raktározási és szállítmányozási feladatokért felel. Közel 70 kolléga munkáját irányítva dolgozik az operatív vezetés mellett a folyamatok optimalizálásán, szabványos rendszerszerű működtetésén, valamint az üzletfejlesztésen.
„A fenntarthatóságra és az innovációkra, például a digitalizációra való törekvés tette számomra igazán vonzó lehetőséggé a munkavállalást a Dachsernél”
– mondta el Prazsák Gábor.
„Úgy vélem, csak ezen szempontok mentén lehet egy logisztikai vállalat hosszú távon is magas minőségben hangsúlyos szereplője a piacnak, és teljes mértékben azonosulni tudok ezekkel a vállalati értékekkel. Mindemellett remek csapat fogadott a Dachsernél, nagyon jók a kezdeti tapasztalataim, sok támogatást kapok a kollégáktól. Jó volt egy ilyen közegbe megérkezni.”
„Az élelmiszerlogisztika egy különösen kényes, nagy szakértelmet, odafigyelést, precizitást igénylő terület a tevékenységeinken belül”
– mondta el Szabó Péter, a Dachser Hungary cégvezetője.
„Ahogy mindenben, itt is a legmagasabb minőségre törekszünk, bőven az előírások betartásán túl, célunk, hogy ügyfeleink megbízható partnerei legyünk. Gábor kiváló szakember, aki pontosan érti az élelmiszerlogisztika mögött rejlő felelősséget, látja a fejlődési lehetőségeket, így nagyon örülünk, hogy csatlakozott a csapathoz.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
A Robotizálunk Kft. 51%-os tulajdonrészének megvásárlásáról írtak alá szándéknyilatkozatot a Delta Technologies Nyrt. és a Robotizálunk Kft. tulajdonosai.
Az akvizíció növekedési lehetőséget nyújt mindkét cég számára, egyúttal erősödnek szakmai kompetenciáik. A Delta akvizíciós stratégiájába szorosan illeszkedő tranzakciót várhatóan a közeljövőben továbbiak is követni fogják.
A Delta Technologies Nyrt. és a Robotizálunk Kft. tulajdonosai az átvilágításokat követően szándéknyilatkozatot írtak alá a társaság 51%-os tulajdonrészének megvásárlásáról. A megállapodás egyúttal rögzíti a további részesedésnövelés lehetőségét is középtávon. A tranzakció zárásának előfeltétele a felek közötti adásvételi szerződés aláírása, valamint az abban meghatározott esetleges zárási feltételek teljesülése.
A Delta Technologies Nyrt. hosszútávú stratégiájában meghirdetettek szerint a vállalat keresi az olyan, többek között az ipari automatizáció (Ipar 4.0) területén működő társaságokat, amelyekkel fejlesztheti a jelenlegi szolgáltatás portfólióját. A mostani tranzakció a stratégiával összhangban egyrészt tovább erősíti a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalat piaci pozícióját, másrészt mérföldkövet jelent a cégcsoport szakmai profiljának erősítésében az ipari automatizáció és a digitalizáció területén. Céljuk, hogy nagyságrendileg 6 milliárd forintos tőkebevonással 3-5 év alatt további értékteremtő akvizíciókat hajtsanak végre, melynek során első körben főként a hazai, majd középtávon a releváns régiós piacokon keresnek potenciális akvizíciós célpontokat.
A Robotizálunk Kft.-t 2017-ben alapították, győri székhelyén 20 munkavállalót foglalkoztat. Az elmúlt évek során a cég stabil szereplővé vált az ipari automatizálás és robottechnológia hazai piacán. Fő tevékenységük az ipari automatizálás, azon belül is a robotizálás, a robottechnológiai tervezés és kivitelezés. Szakembereik több mint egy évtizedes tapasztalata a célgéptervezés, illetve robotprogramozás területén garanciát nyújt az elvégzett munka minőségére, melynek köszönhetően számos iparágban építettek ki hosszú távú, stabil kapcsolatokat ügyfeleikkel. A Robotizálunk Kft.-t a mérnöki precizitás, a testreszabott műszaki megoldások és a partnereik versenyképességét támogató hozzáállás határozza meg. Céljuk, hogy továbbra is meghatározó és megbízható technológiai partnerként segítsék ügyfeleiket a gyártási hatékonyság és minőség növelésében.
A Delta Technologies Nyrt. az akvizícióval a meglévő ügyfélbázisára és meghatározó piaci jelenlétére alapozva támogatni szeretné a Robotizálunk Kft. további növekedését, valamint elősegítené a társaság külpiaci terjeszkedését, kihasználva a Robotizálunk Kft. komplex ipari automatizációs referenciáit. A tranzakció zárását követően a társaság változatlan formában fog tovább működni.
Az elmúlt időszakban a Delta Technologies Nyrt. és 100%-os tulajdonú leányvállalata, Magyarország egyik legjelentősebb rendszerintegrátora, a Delta Systems Kft. is számos organikus üzletfejlesztést és hatékonyságjavító kezdeményezést valósított meg, új szakmai képviselőkkel erősítette meg felügyelőbizottságát, ezáltal is növelve a befektetők bizalmát.
Az akvizíciókkal és a további üzletfejlesztéssel céljuk a jövedelmezőség javítása, a szinergikus lehetőségek kihasználása, a rugalmasságuk erősítése és a cégcsoporton belüli digitalizációs kompetencia biztosítása.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Ez mentheti meg az e-töltős benzinkutakat
Nem fog elszállni a villanyszámla.
Kezd általános elvárássá válni, hogy a forgalmasabb utak mentén rendelkezésre álljon e-töltő, sőt, lehetőleg gyorstöltést biztosító berendezés. Ezek az akár 300-400 kW teljesítményű töltők jelentős villamosenergia-igénnyel bírnak, az üzemeltetőnek ráadásul fel kell készülnie, hogy elegendő teljesítmény álljon rendelkezésre akkor is, ha egyszerre használják az összes töltőpontot.
Biztosíthatják ezt úgy, hogy a csúcskapacitásnak megfelelő hálózati teljesítményt kötik le az áramszolgáltatónál, ezért azonban a kihasználtságtól függetlenül fizetniük kell. Ez nem túl költséghatékony megoldás, ráadásul a kapacitásbővítést lehetővé tevő, új villamos infrastruktúrák kiépítése is költséges, illetve akár éveket jelentő, időigényes folyamat. Ha azonban alacsonyabb teljesítménylimitet határoznak meg, és átlépik, bírságot kell fizetniük, illetve a védelmi készülékek esetleges működésbe lépése pedig átmeneti áramszünethez, így üzemkimaradáshoz is vezethet.
Erre nyújt megoldást a Siemens új fejlesztése. A dinamikus terhelésmenedzsmentet biztosító eszköz plug-and-play kialakítással, könnyen telepíthető hardveregységgel nem csupán a töltőberendezések, hanem a teljes telephely teljesítményét egyetlen közös rendszerben szabályozza. Azaz optimalizálható úgy a villamosenergia-gazdálkodás, hogy szükség esetén kielégítő töltési teljesítmény álljon rendelkezésre minden egyes töltőponton, miközben az akár alacsonyabb teljesítménylimitet sem lépi át az üzemeltető.
Ez az előrekonfigurált, és szabadon paraméterezhető hardvereszköz egyszerűbbé teszi az elektromos hálózat és a hozzá kapcsolódó eszközök felügyeletét, irányítását. Az ún. Multipurpose Automation Box hidat képez az elektromos fogyasztók, termelők és a szoftveres vezérlőrendszerek között, lehetővé téve az eszközök egy platformon történő vizualizációját, adatainak gyűjtését, illetve kezelését, elemzését.
A megoldás bármilyen Modbus-kommunikációval rendelkező készülékkel összeköthető, így például e-töltők mellett napelem, kiserőmű vagy mikrogrid szabályozásra is alkalmas. Egy automatizációs egység legalább 10 töltő menedzsmentjére képes, gyártótól függetlenül, de skálázhatóságának köszönhetően akár 250 eszköz is kezelhető ezzel a megoldással. Integrálható a távoli felügyeletet biztosító, felhőalapú szoftveres alkalmazásokba, így a Siemens Electrification X portfóliójába is, amelynek segítségével például helyszíni kiszállás nélkül elvégezhető a töltőberendezések hibaelhárítása vagy újraindítása.
Az egység tervezésekor a helytakarékos kialakítás és a zord környezeti feltételekkel szembeni ellenállóképesség mellett kiemelt figyelmet kapott az kiberbiztonság is, ezáltal megbízható, erőforrás- és költséghatékony, valamint fenntartható energiaoptimalizálási megoldást biztosít.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
-
Gazdaság2 hét ago
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás 2025-ben Stratégiai megoldások a versenyképesség növeléséért
-
Okoseszközök1 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság1 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Mozgásban2 hét ago
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
-
Zöld6 nap ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Gazdaság2 hét ago
Fenntartható sörfőzést fejleszt a Danube Cup győztes startup-ja
-
Zöld2 hét ago
Az eldobott cigicsikk a legzavaróbb