Ipar
2023-as energiagazdálkodási trendek az építőipari szektorban
Mik lehetnek a legoptimálisabb megoldások a problémák megoldására?
Energiagazdálkodási szempontból számos nehézséget hozott a 2022-es év, és egyes problémákkal továbbra is szembe kell néznie a piacnak. De melyek lehetnek a legoptimálisabb megoldások, és milyen nemzetközi piaci trendek határozzák meg idén a témában a kereskedelmi, ipari és lakóépületek ágazatát? Az Eaton globális energiagazdálkodási vállalat honi leányvállalatának szakembere legfrissebb elemzésében felvázolja a legfontosabb irányvonalakat.
Az energiahiány kockázatát, amely Európában az energiaátalakítással és egyúttal a villamosenergia iránti kereslet növekedésével jelentkezett, a szomszédos Ukrajnában zajló háborús helyzet még inkább súlyosbította. Ez példátlan ellátási szűkülethez és áringadozáshoz vezetett, és ennek eredményként folyamatossá vált az energiabiztonság fokozására irányuló nemzeti törekvés is. Ezzel párhuzamosan a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése szintén sürgető prioritás maradt. Az ENSZ novemberi COP27-találkozója ismét felhívta a figyelmet arra, hogy bár az energiabiztonság fontos, az éghajlatváltozás mérséklésének szükségessége még inkább szükségszerű. Tágabb értelemben az európai építőipari ágazatának sok mindent érdemes megfontolnia, amikor a 2023-ban vele szemben támasztott követelményekre reagál.
Szontág Balázs villamosmérnök, az Eaton Magyarország marketingvezetője a piacon tapasztalható tendenciákat vette górcső alá. Íme három tényező, amelyek idén döntő hatással lesznek az építőipari (kereskedelmi-, ipari- és lakóépületek) szektorra:
- Az energiaigény mérséklése
Az EU tagállamok kormányai keményen dolgoznak a kereslet és a kínálat megfelelő kezelésén, összehangolásán. A Bruegel független agytröszt egy országonkénti összefoglalót készített az elfogadott intézkedésekről Az energiaválságra adott nemzeti költségvetési politikai válaszok címen, amely kiválóan mutatja a megközelítések sokféleségét.
„Az épülettulajdonosok Európa-szerte közös szükséglete, hogy az energiával körültekintően és az eddigiekről eltérő módon gazdálkodjanak. Az épülettípusok körében az új technológiák – például az energiatároló rendszerek stratégiai alkalmazása – válnak előnyössé, amik amellett, hogy sokrétűek, több érdekelt fél számára is relevánsak”
– nyilatkozta Szontág Balázs, aki hozzátette:
„Az energiafogyasztók számára lehetőség nyílik a helyben megújuló energiaforrások teljes körű kihasználására és a csúcsidőn kívüli energiaköltségek csökkentésére. A hálózatra épülő szervezetek számára lehetőség nyílik a szükséges hálózatok méretének csökkentésére, valamint arra, hogy a fogyasztók ellensúlyozzák a csúcsigényt, csökkentve ezzel az azokra nehezedő nyomást.”
- Elektromos járművek és megújuló energiaforrások
Az épülettulajdonosok néha meglepődnek akkor, amikor az elektromos járművek töltését és a megújuló energiaforrásokat egy kalap alá veszik. Nem tűnik egyből nyilvánvalónak, hogy az elektromos járművek töltőinfrastruktúrája hogyan növelheti a hálózat stabilitását és az épület-energiaellátás rugalmasságát. Pedig pontosan ez történik az ágazati összekapcsolásnak köszönhetően, amely az energiatermelés és -fogyasztás szorosabb összekapcsolását, valamint a megújuló energia rendkívül hatékony felhasználását jelenti.
Ezt a napjainkban könnyen kivitelezhető megközelítést kereskedelmi és ipari ingatlanok esetében Buildings as a grid-nek, azaz épületből hálózatnak, a lakóingatlanok esetében pedig Homes as a grid-nek, azaz otthonból hálózatnak nevezzük, mivel az épületet egy energetikai csomóponttá alakítja. Idén várhatóan egyre több ingatlantulajdonos alkalmazza majd ezt a megközelítést, ahogy a benzin- és dízelüzemű járművek kivonásának időpontja egyre közelebb kerül.
„Arra is érdemes számítani, hogy egyre erélyesebbé válik a nemzeti hálózatokra vonatkozó, kétirányú töltés engedélyezését szorgalmazó felhívás. Hiszen az elektromos töltők üzemeltetői jól látják, hogyan tudnának pénzt keresni a hálózati energiaeladással. Ez a megoldás Norvégiában például már engedélyezett és népszerű”
– nyilatkozta a szakember.
A karácsonyi időszakban – vitathatatlanul először – azt is megtapasztalhattuk, hogy az elektromos töltők iránti kereslet meghaladta a kínálatot és az elérhetőséget. Az egyes nyilvános töltőhelyeken kialakult hosszú sorok a jövőben elkerülhetővé válhatnának a kereskedelmi épületek közelében lévő, töltőkbe történő beruházással. Ezek nemcsak hasznos szolgáltatást nyújtanak az alkalmazottak és a környező lakosság számára, hanem a vállalkozások is profitálhatnak ebből a bejövő nyereség révén.
- A szakemberhiány leküzdése
Európa-szerte hiány tapasztalható a villamossági szakemberek körében, ezért az energetikai átálláshoz szükséges infrastruktúra kiépítése estében is létfontosságú a megfelelő munkaerő mielőbbi képzése. Ráadásul az európai országoknak 2023-ban még jobban törekedniük kell arra, hogy a kereskedelmi, ipari és lakóépületek piacán biztosítani tudják a nélkülözhetetlen munkaerőt. A fosszilis tüzelőanyagokat új energiamix-szel felváltó stratégiák megvalósítása – amelyek sokkal nagyobb hangsúlyt helyeznek a megújuló energiaforrásokra – ugyanis a sok infrastrukturális munka mellett megfelelő munkaerőt is igényel. Amíg nem születik megfelelő megoldás, az automatizálás és a hatékony, megismételhető munkafolyamatok bevezetése segít abban, hogy egy adott vállalat a kevesebb képzett emberrel többet tudjon elérni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Hogyan javítható a készletgazdálkodás a megfelelő tárolórendszerrel
A hatékony készletgazdálkodás alapja a megfelelő tárolórendszer. Egy rosszul szervezett raktárban nő az időveszteség, a hibák lehetősége és a felesleges költségek. Egy optimalizált rendszer ezzel szemben csökkenti a helyigényt, gyorsítja a munkafolyamatokat, és növeli a vállalat versenyképességét.
A megfelelő tárolórendszerek, például a Bekuplast által kínált megoldások alkalmazása segíthet a logisztikai hatékonyság növelésében, a hulladék és az anyagmozgatási költségek minimalizálásában.
Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan segíthet egy megfelelő tárolórendszer a készletgazdálkodás javításában, és hogyan választhatja ki az Ön igényeinek legmegfelelőbbet.
A tárolási rendszer szerepe a készletkezelésben
A megfelelő tárolási rendszer biztosítja, hogy az áruk rendszerezve, könnyen elérhetően és biztonságosan legyenek elhelyezve. Egy hatékony raktári struktúra lehetővé teszi:
- A gyorsabb termékmozgást,
- A pontosabb készletnyilvántartást,
- Az anyagmozgatási költségek csökkentését,
- A raktári területek optimális kihasználását.
A modern ipari tárolómegoldások, mint az automatizált raktári rendszerek és az egymásra rakható műanyag konténerek, jelentős javulást eredményezhetnek a hagyományos tárolási módszerekhez képest.
A tárolórendszerek típusai
A tárolórendszerek széles választéka áll rendelkezésre, amelyek közül a legmegfelelőbb kiválasztása az adott vállalkozás igényeitől függ. Néhány gyakran alkalmazott tárolórendszer a következő:
- Polcos tárolórendszerek: Ezek a rendszerek különösen alkalmasak kisebb méretű áruk tárolására, mivel lehetővé teszik a gyors hozzáférést és az áruk könnyű nyilvántartását. A polcos rendszerek előnye, hogy rugalmasak és könnyen bővíthetők, így alkalmazkodnak a változó igényekhez.
- Raklapos tárolórendszerek: A raklapos rendszerek ideálisak nagy mennyiségű és nehéz áruk tárolására. Ezek a rendszerek lehetővé teszik a hatékony térkihasználást és a gyors rakodást, ami különösen hasznos a nagyobb raktárakban és gyártóüzemekben.
- Automatizált tárolórendszerek: Az automatizált rendszerek, mint például a tárolási és visszakeresési rendszerek (AS/RS), jelentősen növelik a raktározási folyamatok hatékonyságát. Ezek a rendszerek automatikusan mozgatják az árukat, csökkentve az emberi munkaerő szükségességét és a hibázási lehetőségeket.
A tárolórendszer kiválasztása
A megfelelő tárolórendszer kiválasztása számos tényezőtől függ, amelyeket figyelembe kell venni a döntéshozatal során.
Az egyik legfontosabb szempont a raktározási kapacitás, amely meghatározza, hogy mekkora mennyiségű árut kell tárolni és milyen típusú rendszerek felelnek meg legjobban ezeknek az igényeknek.
A másik lényeges tényező az áruk jellege, mivel különböző típusú áruk különböző tárolási megoldásokat igényelnek. Például, törékeny vagy veszélyes áruk tárolása esetén különös figyelmet kell fordítani a biztonságra és a megfelelő tárolási körülmények biztosítására.
A rendszer rugalmassága szintén fontos szempont, hiszen a vállalkozások igényei idővel változhatnak. Egy rugalmas tárolórendszer alkalmazkodik a szezonális ingadozásokhoz és a vállalkozás növekedéséhez, ezáltal hosszú távon is hatékony marad.
Az okos raktározási rendszerek bevezetése
A digitalizáció és az automatizált rendszerek bevezetése jelentős előnyöket kínál a készletezési folyamatok optimalizálása szempontjából. Az okos raktározási rendszerek alkalmazása nemcsak időt takarít meg, hanem növeli a pontosságot és csökkenti az emberi hibák lehetőségét is.
- A vonalkódos nyomon követési rendszerek lehetővé teszik a gyors és egyszerű leltározást, ami különösen hasznos nagy mennyiségű árukészlet esetén.
- Az RFID (Radio-Frequency Identification) technológia alkalmazása még tovább növeli a raktározási folyamatok hatékonyságát.
- Az automatizált tárolási és visszakeresési rendszerek (AS/RS) használata jelentős mértékben növeli a raktározási folyamatok hatékonyságát.
- Az integrált szoftvermegoldások lehetővé teszik a készletezési és logisztikai folyamatok teljes körű nyomon követését és optimalizálását.
Következtetés
A hatékonyan kiválasztott és bevezetett tárolórendszerek hosszútávú előnyöket biztosítanak a vállalatok számára. Nemcsak a készletkezelési költségeket csökkentik, hanem hozzájárulnak a fenntarthatóbb és zökkenőmentes logisztikai folyamatok kialakításához is. A modern műanyag konténerek, raktári polcrendszerek és automatizált megoldások kombinálásával a vállalatok hatékonyabbá tehetik a működésüket, miközben növelik a dolgozók produktivitását.
A helyesen kiválasztott tárolási megoldás segít a készletgazdálkodás optimalizálásában, csökkenti a felesleges kiadásokat, és javítja a termelés hatékonyságát. Ezért érdemes időt és energiát fektetni a legjobb tárolórendszer kiválasztásába.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Együttműködik a cargo-partner és a Komptech
A Komptech a cargo-partner támogatásával optimalizálta alkatrészlogisztikai folyamatait, hogy gyorsabb és megbízhatóbb szolgáltatást nyújtson nemzetközi ügyfeleinek.
A Graz közelében található „iLogistics” központ révén a globális újrahasznosítási technológiai szakértő biztosítani tudja az alkatrészek gyors elérhetőségét és a rövidebb szállítási időket. Az ausztri Komptech vezető szerepet tölt be a mechanikai és biológiai hulladékfeldolgozásának, valamint a fás biomassza kezelésének területén. Logisztikai folyamatainak optimalizálása és alkatrészellátásának hatékonyabbá tétele érdekében 2024 októbere óta együttműködik a tapasztalt logisztikai szolgáltatóval, a NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC. cégcsoporthoz tartozó cargo-partnerrel. A partnerség lehetővé teszi a Komptech számára, hogy tovább növelje alkatrészlogisztikai szolgáltatásainak már eddig is magas színvonalát Ausztriában, és megbízható elérhetőséget biztosítson ügyfelei számára Európában és világszerte.
Új helyszín a cargo-partner „iLogistics” központjában
A gyorsabb és hatékonyabb alkatrészellátás érdekében a Komptech a cargo-partner grazi „iLogistics” központjába helyezte át logisztikai tevékenységét. A grazi konténerterminálon található központi raktárból a Komptech mostantól megbízhatóbban és gyorsabban szállíthatja alkatrészeit világszerte. Az új telephely lehetővé teszi a későbbi áruátvételi időpontokat és a meghosszabbított rendelési határidőket.
Az új raktár stratégiai elhelyezkedése kiemelkedő: mindössze tíz percre található a repülőtértől, közvetlen autópálya- és vasúti kapcsolattal rendelkezik, így FCL és LCL szállítmányok kezelésére is kiválóan alkalmas. A Koralm vasútvonal fejlesztése, amely a déli útvonal részét képezi, tovább erősíti az Európán belüli Balti–Adriai folyosót. Az így elérhető időmegtakarítás révén a Komptech ügyfelei még magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe.
Személyre szabott logisztikai megoldások a különböző termékcsoportokhoz
A Komptech széles termékkínálatának eltérő tárolási megoldásokra van szüksége – a kis méretű csavaroktól a több tonnás hengerekig. Ezen igények kielégítésére a cargo-partner speciális tárolási rendszereket alakított ki, amelyek minden termékcsoport számára megfelelő megoldást biztosítanak. A rendszer tartalmaz teherbíró polcokat, hosszú áruk tárolására alkalmas állványokat, valamint beépített mérlegekkel ellátott tárolókat, amelyek automatikusan érzékelik a kivett alkatrészek mennyiségét és típusát. Amennyiben a készletszint egy előre meghatározott érték alá csökken, a rendszer automatikusan utánrendelést generál.
Martin Schenzel, a cargo-partner ausztriai ügyvezetője szerint:
„Személyre szabott tárolási rendszereinkkel jelentősen növeltük a feldolgozási sebességet, így új szintre emeltük a hatékonyságot. 2025-től állandó készletnyilvántartást is bevezetünk, amely megszünteti a leltározási szüneteket, és tovább növeli az ellátásbiztonságot a Komptech számára.”
Manfred Harb, a Komptech ügyfélszolgálati igazgatója hozzátette:
„A cargo-partnerrel való együttműködésünk a grazi „iLogistics” központban lehetővé teszi számunkra, hogy ügyfeleinket világszerte még gyorsabban és hatékonyabban lássuk el alkatrészekkel. Ez a partnerség rugalmasságot biztosít számunkra az ügyféligények kezelésében, miközben garantáljuk a legmagasabb szintű szolgáltatási minőséget.”
Alkatrészlogisztika: a cargo-partner szakértelmével
A cargo-partner széleskörű tapasztalattal rendelkezik az alkatrészlogisztika kiszervezésében, hiszen már több ügyféllel is rendelkezik erről a területről. Az együttműködést alapos tervezés előzött meg, ahol közösen megfogalmazták a Komptech folyamatait és igényeit. Ezek alapján a cargo-partner megtervezte a raktárelrendezést és biztosította a szükséges eszközöket. Dedikált csapatokat hoztak létre az implementáció és az átköltözés felügyeletére.
Teljes átláthatóság a raktártól a kiszállításig
A Komptech számára kiemelten fontosak a magas szolgáltatási színvonal, a rövid szállítási határidők és a pontos átvételi időpontok. A cargo-partner digitális platformján, a SPOT-on és a több API interfészen keresztül történő zökkenőmentes rendszerintegráció révén a Komptech teljes rálátással rendelkezik áruáramlására. Ez lehetővé teszi a készletszintek korai csökkenésének azonosítását, elősegítve a megalapozott döntéshozatalt.
A cargo-partner, a cég utófutásainak kezelése mellett, globális csomagszállítási szolgáltatásokat is nyújt. Emellett a logisztikai szolgáltató biztosítja a központi raktárba történő konszolidált szállításokat. Az Egyesült Államokban működő Komptech csapatok közvetlen hozzáféréssel rendelkeznek a SPOT platformhoz, amely lehetővé teszi számukra a készletszintek valós idejű nyomon követését és a megrendelések hatékony kezelését. A cargo-partner előkészíti és konszolidálja a szállítmányokat, például tengeri szállításra szánt konténerekbe. Az összes szállítási és rendelési folyamat nyomon követhető a SPOT rendszerben, ahol szükség esetén a Komptech árajánlatot is kérhet légi vagy tengeri szállításra.
Martin Schenzel így fogalmazott:
„Az új raktári folyamatok sikeres bevezetésével optimistán tekintünk a jövőbe, és várakozással tekintünk a Komptech-kel való további együttműködés elé. Közösen folytatjuk logisztikai folyamataink optimalizálását.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Átadták Az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat
252 hazai vezérigazgató véleménye alapján harmadik alkalommal ítélte oda Az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat a PwC Magyarország.
A kitüntetéssel olyan hazai cégvezetőt ismernek el, akire a magyarországi vállalatvezetők példaképként tekintenek. Idén a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatóját, Orbán Gábort díjazták február 19-én a PwC budapesti székházában azon a sajtóeseményen, ahol bemutatták a PwC Vezérigazgató Felmérésének eredményeit.
A PwC Magyarország idén tizennegyedik alkalommal kérdezte meg személyes interjúk formájában a hazai vállalatvezetőket arról, hogy miként látják a globális és hazai gazdasági környezetet, saját üzleti helyzetüket, illetve milyen nehézségekkel és kockázatokkal néznek szembe.
A 2024 októbere és decembere között zajló felmérés keretében arról is nyilatkozhattak az első számú döntéshozók, hogy kit tartanak Magyarország leginspirálóbb vezetőjének. A kutatásban részt vevő 265 cégvezető válaszai alapján Orbán Gábor, a Richer Gedeon Nyrt. vezérigazgatója nyerte a 2024 Leginspirálóbb Vezetője Díjat. Az elismerés odaítélésével a PwC azokra a vezetőkre kívánja felhívni a figyelmet, akik az üzleti eredményeken túl a jövő vállalati ökoszisztémáját is építi, és egyéni fejlődésén túl a szervezet kultúra építése mellett is elkötelezettek, ezáltal példaként szolgálhatnak vezetőtársaik előtt.
A díjat Radványi László, a PwC vezérigazgatója adta át az idei felmérés eredményeit bemutató eseményen.
Az idei díjazottal, Orbán Gáborral készült videó – amelyben megosztja vezetői hitvallását és kollégái a sikerhez vezető útjáról nyilatkoznak -, valamint a kutatás eredményei a PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérés oldalán tekinthetőek meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
Dróntechnológia mesterfokon
-
Ipar2 hét ago
Átadták Az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat
-
Gazdaság2 hét ago
Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé
-
Okoseszközök2 hét ago
Az SAP és a Databricks bemutatja az SAP Business Data Cloudot
-
Tippek2 hét ago
NEXT Fesztivál a Trafóban – Fiatal alkotók és kísérleti formák ünnepe Budapesten
-
Tippek2 hét ago
Öt dolog, amire szoftver-beszerzéskor érdemes figyelni
-
Gazdaság2 hét ago
Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9