Ipar

Keresik az ország legjobb fémipari szakembereit

fémipari
Fotók (forrás: Syrius-Tech):

Hiány van hegesztőből, pedig havi 600 ezer forintot is kereshetnek

2023. október 13-án és 14-én rendezik meg a szakmabeliek találkozójával egybekötve a II. Syrius Országos Fémipari Szakember versenyt Miskolcon. Hegesztők és csőszerelők párban jelentkezhetnek az idei megmérettetésre, amelynek célja a fémipari szakmák hírnevének öregbítése is. A szektorban alapfoktól a mérnök szintig jelentős a munkaerőhiány, ezért szeretnék felkelteni az érdeklődést a fiatalokban a fémipari szakmák iránt, melyekkel akár havi nettó 600 ezer forintot is lehet keresni Magyarországon.

A tavalyi sikereken felbuzdulva idén második alkalommal, hagyományteremtő jelleggel hirdette meg a II. Syrius Országos Fémipari Szakember versenyt a Magyar Hegesztési Egyesület (MAHEG), a Fémipari Szakembercsoport, a Miskolci Egyetem Anyagszerkezettani és Anyagtechnológiai Intézet és a Syrius-Tech Kft. A különbség az előző évi kiíráshoz képest csupán annyi, hogy a hegesztők nem egyénileg, hanem csak párban, csőszerelőkkel közösen nevezhetnek a kétnapos eseményre.

Toma Zoltán, a főszervező Syrius-Tech Kft. ügyvezetője elmondta, a versenyzők nehezített feladatokat kapnak, amit a szakmában országosan jól ismert zsűritagok és a szakma egyik legnagyobbjának számító, 50 éves tapasztalattal rendelkező Heinrich Rezső, mint zsűrielnök fogja ellenőrizni.

„Az ipari csőszerelés igenis csapatmunka és ez a verseny egyik fő szempontja. Elsődleges elvárás a hatékony csapatmunka, ahol a csőszerelőnek az előkészítésben és az összeállításban kell a maximumot nyújtania. A megfelelően összeállított munkadarabot pedig a hegesztőnek kell a lehető legjobb minőségben meghegeszteni. A szakmai tudást és rátermettséget különböző anyagminőségeken is bizonyítani kell. Természetesen a győzelemhez nem elég a legjobbnak lenni, ezt gyorsan is kell tenni, hiszen az időeredmények is mérve lesznek. Szakmai zsűrink végig figyeli a folyamatot és természetesen a kész darabokat a megfelelő technológiai módszerekkel 100 százalékosan ellenőrzi, hogy tényleg a legjobb páros legyen a győztes”

– sorolta.

Mint fogalmazott, a hegesztő egy nagyon tág szakma, hiszen függően attól, hogy ki mit hegeszt, arra kap minősítést. A probléma az, hogy egyre kevesebb Magyarországon a szakember.

Jól megfizetik itthon is a hegesztőket

Toma Zoltán elmondása szerint alapfoktól a mérnöki szintig óriási a hiány hegesztő szakemberből és csőszerelőből egyaránt, mert ma nagyon kevés fiatal választja azt az utat, hogy a fémiparban szeretne dolgozni. A rendezvénnyel az is a céljuk, hogy ezen változtassanak és népszerűsítsék a szakmát.

„Jelenleg az a tendencia, hogy akik ezt a pályát választják, és profi szinten elsajátítják a mesterséget, ők is külföldre mennek dolgozni. Európában és a tengerentúlon az itteni bérek akár két-háromszorosát is megkapják, pedig itthon is jól megfizetik a hegesztőket. Óránként átlagban háromezer forintot keresnek, napi 10 órákat dolgoznak, ami 20 munkanappal számolva is nettó 600 ezer forintos jövedelem”

– mondta.

„A szakemberhiány miatt nagy a kereslet a szakmunkások iránt, ezt is bizonyítja, hogy folyamatosan találkozhatunk akár a legnagyobb cégek állandó álláshirdetéseivel, amelyben keresik a fémiparban jártas munkavállalókat.”

– emelte ki a Syrius alapítója.

Az október 13-14-re kiírt versenyen az első három helyezett nagyobb értékű vásárlási utalványt nyer majd. A megmérettetéssel párhuzamosan a szakmabeliek találkozóját is megrendezik, ahová várják az ágazatban szereplő cégeket és munkavállalókat egyaránt, de nézőként is bárki részt vehet az eseményen, akit érdekel a hegesztés világa.

Az első verseny különlegessége volt még, hogy a legfiatalabb 26 éves induló, Baksa Szilárd érdemelte ki a győztesnek járó címet. Ebből is jól észlelhető, hogy a fémiparszakmában nem mindig az eltöltött évek számítanak, hanem a türelem, a pontosság, a precizitás és a kitartás.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss