Ipar

Globális mozipremierek és zenei világturnék hajtják a szórakoztatóipart

A globális reklámbevételek 2026-ban el fogják érni az 1 ezer milliárd dollárt, a streaming szolgáltatók a konszolidációtól és az élő sporteseményektől várják a növekedés fellendülését.

A PwC Global Entertainment & Media Outlook kiadványa a 2024-28 közötti időszakra vonatkozóan elemezte a szórakoztató- és médiaipar kilátásait.

A gazdasági nehézségek, a technológiai újítások, valamint a fokozott földrajzi és ágazati verseny ellenére 2023-ban tovább növekedett a globális szórakoztató- és médiaipar (E&M). Összbevétele 5%-os emelkedéssel elérte a 2,8 ezer milliárd dollárt, ezzel pedig meghaladta az általános gazdasági növekedés IMF által prognosztizált mértékét. A PwC 25. alkalommal elkészített, 53 országban 13 ágazatra kiterjedő felmérésének eredményei azt mutatják, hogy a globális E&M bevételek az előrejelzések szerint 3,9%-os összetett éves növekedési ütemmel (CAGR) 2028-ban el fogják érni a 3,4 ezer milliárd dollárt.

Világszinten továbbra is az Amerikai Egyesült Államok lesz a világ legnagyobb fogyasztási és reklámozási piaca, ahová 2023-ban a globális kiadások több mint egyharmada áramlott. Ami a fejlődést illeti, az USA 4,3%-as arányához képest a gyors növekedést mutató nagyobb piacok közül egyértelműen Kína (7,1%) és India (8,3%) tűnik ki, de a kevésbé érett országok E&M piaca még ennél is gyorsabb ütemben növekszik: Indonézia 8,5%, Nigéria 10,1%-os CAGR-ral 2028-ig.

A globális reklámbevételek 2026-ban el fogják érni az 1 ezer milliárd dollárt

A globális reklámbevételek 2028-ig várhatóan 6,7%-os összetett éves növekedési ütemben fognak emelkedni (ami a 2020-as szint kétszeresét jelenti), megelőzve az elemzésben szereplő másik két tág szórakoztató- és médiaipari kategóriát: a konnektivitást (2,9%) és a fogyasztói szegmenst (2,2%). A reklámozásból származó összes bevétel 2026-ban eléri az 1 ezer milliárd dollárt, és előrejelzések szerint a következő öt évben az E&M ágazat teljes növekedésének 55%-át fogja adni.

Az internetes reklámozás jelenti a reklámipar legnagyobb és egyik leggyorsabb ütemben növekvő szeletét. Ez a terület 2023-ban 10,1%-kal nőtt, 52,5 milliárd dollárnyi új bevételt hozott és 2028-ig 9,5%-os összetett éves növekedési ütemet fog produkálni, ami az összes reklámkiadás 77,1%-át fogja kitenni.

„Az emberek egyre inkább online fogyasztják a tartalmakat, ezért a szórakoztató- és médiaipari vállalatoknak azokon a felületeken kell kapcsolódniuk a vásárlóikhoz, ahol a legtöbb idejüket töltik”

– emelte ki Kerekes Antal, a PwC technológiai tanácsadásért felelős cégtársa.

Reklámalapú csomagokkal és jelszómegosztási korlátozásokkal a streaming növekedéséért

A streaming szolgáltatások növekedésének mértéke – elsősorban a magasabb áraknak köszönhetően – elmaradt az előző évekétől. Az over-the-top (OTT) videószolgáltatások előfizetései a 2023. évi 1,6 milliárdról 2028-ra 2,1 milliárd dollárra fognak emelkedni, ami 5%-os összetett éves növekedési ütemet takar. Ez a gyakorlatban egy OTT videóelőfizetés esetében az átlagos globális bevétel összegében viszont alig jelent változást: a 2023. évi 65,21 dollárról 2028-ra várhatóan 67,66 dollárra fog emelkedni. Ekkorra a reklámbevételek a globális OTT streamingbevételek kb. 28%-át teszik ki a 2023-as 20%-hoz képest.

„A streaming szolgáltatók előfizetőszámának stagnálása üzleti modelljeik átformálására, és az előfizetéseken túlmenő, új bevételi források keresésére készteti a piac szereplőit, ilyen például a reklámalapú változatok (magasabb reklámtartalommal alacsonyabb előfizetési díjak) bevezetése, a jelszavak megosztásával kapcsolatos szigorú intézkedések vagy az élő sportesemények közvetítése. Ezek az újítások pedig már most meghozták az eredményüket, hiszen a vezető streaming szolgáltató az elmúlt negyedévben 8 millióval növelte előfizetőinek számát, miután 2023-ban fellépett a jelszómegosztással szemben. Ugyanígy, a 2024-es párizsi olimpia – az első ilyen világszintű esemény – teljes programja elérhető élőben egy streaming platformon a mi régiónkban is, ami minden bizonnyal jelentős előfizetőszám-növekedést fog náluk is eredményezni”

– hangsúlyozta a szakember. Mindeközben a fejlett piacokon az iparág konszolidációja az előfizetés-szolgáltatók összekapcsolásának formájában zajlik.

Élő események, globális mozizás és gaming csúcsra járatva

Az e-sportokat (profi bajnokságokkal és élő nézőkkel megszervezett versenyszerű játékot) is magában foglaló globális játékipar az E&M univerzum egyik leggyorsabban fejlődő ágazata. 2023-ban 4,6%-os növekedéssel 227,6 milliárd dolláros bevételt ért el, becslések szerint pedig 2027-ben elérik a 300 milliárd dollárt, ami a 2019-es szintnek csaknem kétszerese. Az ázsiai és csendes-óceáni térség továbbra is a játékipar legnagyobb regionális piaca és a szegmens globális összbevételének 48,1%-át adja, ami 2028-ban 54,4%-os aránnyal 181,8 milliárd dollárra fog emelkedni.

A személyes, valós, technológia által támogatott területek, például az élő zenei előadások és a globális mozizás továbbra is a legjobban növekvő ágazatok: a mozi- és koncertjegyek eladásából származó bevételek a világszintű fogyasztói kiadások 2023. évi nettó növekedésének 38,6%-át teszik ki. Az élőzenei előadásokból származó bevételek a nagy rendezvényeknek, mint például a zenei világturnéknak köszönhetően 26%-kal emelkedtek és a teljes zenei piac bevételeinek több mint felét adták. A moziipar 2023-ban – a számos nagy sikerű bemutatónak köszönhetően – 30,4%-os növekedést tudott felmutatni az előző évhez képest, és számítások szerint a globális mozibevételek 2026-ban meghaladják a 2019. évi, járvány előtti szintet.

„Az E&M ágazatban a generatív mesterséges intelligencia (genAI) alkalmazásának eddigi célja elsősorban a gyorsaság és a hatékonyság fokozása volt, de már egyre inkább integrálják az AI-t tartalomkészítő és hirdetési eszközökbe is. Az AI már ma is hatékony a reklámozásban felhasználható kreatív ötletek gyors kidolgozásában, azoknak különböző kontextusokhoz igazításában és a visszajelzések alapján ezek finomhangolásában is. Ha a GenAI-t ki tudjuk használni új ötletek generálására, új élmények kitalálására is, akkor a növekedésre óriási tér mutatkozik.”

– érvelt a szakember.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Alapkőletétel Debrecenben: 71 futballpálya méretű napelempark kerül kialakításra a BMW debreceni gyáránál

A BMW Group Gyár Debrecen területén létrejövő 500.000 négyzetméter területű, 43 MW névleges teljesítmény leadására képes napelempark 2025 év végén kezdi meg működését.

A napelempark alapkőletételére szeptember 3-án került sor. A két cég képviseletében Dr. Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja, Marc Spieker, a beruházó E.ON Hungária Csoport anyavállalata, az E.ON SE igazgatósági tagja, és Hans-Peter Kemser, a BMW Group Gyár Debrecen elnök-vezérigazgatója vettek részt. Az eseményen beszédet mondott Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere, Kósa Lajos országgyűlési képviselő, valamint Papp László, Debrecen polgármestere is.

Szijjártó Péter az eseményen a beruházás kapcsán kiemelte:

„Két német vállalat és Debrecen, Magyarország együttműködése ismételten egy olyan teljesítményt állít elő, amely a Guinness Rekordok Könyvének a jövő évi kiadásában jogosan tarthat igényt a bekerülésre”.

Milan Nedeljković, a BMW AG gyártásért felelős igazgatósági tagja elmondta:

„Célunk a globális termelési hálózatunk ökológiai lábnyomának minimalizálása. A debreceni üzem technológiai úttörő ebben a törekvésben.”

Hans-Peter Kemser, a debreceni gyár elnök-vezérigazgatója hozzátette:

„Új magyarországi üzemünkben mindennapjaink elengedhetetlen része a fenntarthatóság. Termelésünk fosszilis energiahordozók nélkül működik majd. Az elektromos energiát kizárólag megújuló forrásokból nyerjük.”

A rövidesen a próbagyártást megkezdő üzemnél kialakításra kerülő napelempark kapacitása közel 45 gigawatt óra, amely energiamennyiség – közvetlen felhasználás esetén – húszezer háztartás kiszolgálására lenne elegendő. A beruházás tervezője és kivitelezője, illetve majdani működtetője az E.ON Hungária Csoport. A napelemeket a járműgyár több épületének tetejére és homlokzatára, valamint a BMW Group Gyár Debrecen területén található talajfelületekre és árkokba helyezik majd el. A beruházó a talajfelületekre forgóállványos napelempaneleket telepít, melyek képesek a Nap mozgásának követésére. Az E.ON Hungária Csoport a kivitelezési munkálatok során szelektív hulladékgyűjtést folytat és a talajmunkák közben kitermelt humuszt szétteríti a területen.

Marc Spieker, az E.ON SE igazgatósági tagja az eseményen kiemelte:

„A közlekedés dekarbonizációját Európa-szerte csak erős partnerek szoros együttműködésével lehet elérni. Büszke vagyok az E.ON és a BMW közös debreceni beruházására. A BMW-gyár napelemparkja kiváló példát mutat Magyarországnak és a határokon túl is: előrébb visz minket a zöldebb, elektrifikált gazdaság felé vezető úton.”

Fenntarthatóság a BMW Group Gyár Debrecennél

A BMW Group Debrecenben további megújuló energiaforrások helyben történő felhasználásának lehetőségét is vizsgálja.

Különböző új eljárások és rendszerek – például a villamosenergia-alapú hőtermelés (power-to-heat), a Heat Grid és az eRTO – alkalmazása révén a debreceni üzemnél lesz az első olyan festőüzem a BMW Group globális termelési hálózatában, amely teljes mértékben szakít a fosszilis tüzelőanyagok használatával.

A társadalmi felelősségvállalásban is megmutatkozik a vállalat elhivatottsága a fenntartható jövőért. A „Légy környezettudatos” elnevezésű programot idén másodszor támogatta a cég és járult hozzá ezzel is a fiatalok környezettudatosságra neveléséhez. A debreceni BMW gyár minden alkalmat megragad arra, hogy közvetlen környezetében tettekké formálja a fenti törekvéseit.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A Rackhost elérte Bécset partnerével, az Inter.link-kel együtt

A Rackhost és az Inter.link együttműködése 2024 elején kezdődött, és a partnerség azóta mindkét fél előnyére vált.

A Rackhost megbízható IP-tranzit szolgáltatót keresett, és ezt az Inter.link személyében találta meg. Az Inter.link is hamar felismerte, hogy a Rackhost ideális partner, mivel saját infrastruktúrával és kolokációs lehetőséggel rendelkezik, így komplex megoldást nyújt az Inter.link hálózata számára.

Theo Voss, az Inter.link társalapítója és vezérigazgatója elmondta: „Tapasztalatukkal és infrastruktúrájukkal a Rackhost egyértelmű választás volt a budapesti PoP-unk számára, és nagyon örülünk, hogy a nagy teljesítményű IP-tranzit szolgáltatásunkon felül a Flex Ethernet mellett döntöttek.”

A partnerség következő lépéseként az Inter.link egészen Bécsig juttatja a Rackhostot, hogy csatlakozhasson a helyi internetközpontokhoz. Bár még korai szakaszban jár a projekt, izgalmas lesz látni, milyen további előnyöket nyújthat ez a magyarországi internetszolgáltatók és más ügyfelek számára.

Csapó Gergely, a Rackhost Zrt. vezérigazgatója így nyilatkozott: „Az Inter.linkkel való együttműködésünk nagy mérföldkő a Rackhost életében, hiszen Bécsre is kiterjesztjük tevékenységünket. Ez a partnerség nemcsak az infrastruktúránkat erősíti, hanem azon képességeinket is bővíti, hogy kiemelkedő szolgáltatásokat nyújtsunk ügyfeleinknek Magyarországon és nemzetközi szinten egyaránt. Izgatottan várjuk, hogy új lehetőségeket fedezzünk fel, és tovább növekedjünk az Inter.linkkel közösen.”

Együttműködés kezdete

Az Inter.link 2023 októberében találkozott a Rackhosttal a hazai hálózatüzemeltetők első magyarországi konferenciáján, a HUNOG_1-en, ahol az Inter.link az esemény fenntarthatósági támogatójaként vett részt, és Nógrádi Nicol, az Inter.link számla- és fenntarthatósági menedzsere előadást tartott a hálózati iparág fenntarthatóságáról.

A partneri együttműködés eredetileg a Deninet Kft.-vel, a budapesti hoszting és adatközpont szolgáltatóval indult, azonban 2023 végén valósult meg, amikor a Rackhost Zrt. külföldi nagyvállalatok elől felvásárolta a Deninet Kft. hoszting és adatközpont szolgáltatási üzletágát.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Intelligens logisztika a termelésellátásban

wago Jungheinrich

A WAGO, az elektromos csatlakozás- és automatizálási technológiák vezető szolgáltatójaként mindig innovatív megoldásokat keres a termelés hatékonyságának növelése érdekében.

A Jungheinrich komissiózó mobil robotjával, a SOTO-val végzett tesztüzem teljes sikert aratott. A mobilrobot 2023 áprilisa óta van használatban a tárolóládák kezeléséhez a Minden-i központban. Az üzemben a gyártósorokat kis rakománytárolókkal (SLC) látja el, és önállóan szállítja azokat a raktár és a gyártás között. Szabadon navigál, biztonságosan együttműködik a dolgozókkal, és lehetővé teszi a folyamatok gazdaságos méretezését – ez minden szempontból előnyös az ügyfél számára.

A SOTO kis rakományhordozókkal, tárolóládákkal látja el a gyártósorokat, és önállóan szállítja azokat a raktár és a gyártósor között. SOTO, Magazino, Autonomous Mobile Robots

MÉRFÖLDKŐ AZ AUTOMATIZÁLÁSBAN.

Az innovációs nyomás és a kor kihívásaira válaszul az automatizált megoldások iránti igény arra késztette a WAGO-t, hogy a Jungheinrich és a Magazino együttműködésével először használja a SOTO mobil robotot saját gyártásellátására. Az innovatív végponttól végpontig történő automatizálási megoldás a fröccsöntőgépek anyagellátásáért felel, és meggyőző teljesítményt nyújt hatékony áteresztőképességével, nagyfokú folyamatbiztonságával és egyszerű integrálhatóságával. „Igazi öröm volt számunkra, amikor láttuk, hogy a SOTO végrehajtja az első szállítási megbízást” – nyilatkozta Marius Bunge, a WAGO műszaki folyamatmérnöke.

MAXIMÁLIS HATÉKONYSÁG AZ ANYAGÁRAMLÁSBAN.

A SOTO flotta mobil robotjai ideális megoldást jelentenek a kis tárolóládák automatizált szállításához. Az adaptív megragadó technológia lenyűgöző mozgékonyságot tesz lehetővé akár 24 különböző méretű KLT szállítása során. A SLAM navigáció* segítségével a SOTO rugalmasan reagál a környezet változásaira, és alkalmazkodik a napi logisztikai műveletek változó követelményeihez. A karbantartásmentes lítiumion-technológia mindössze 1,5 óra gyorstöltés után biztosítja a magas rendelkezésre állást és a folyamatos működést akár 8 órán keresztül. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a termelékenység nő, hanem a költséghatékonyabb is a folyamatok.

EMBEREK ÉS ROBOTOK EGYMÁS MELLETT.

Annak érdekében, hogy a WAGO már a korai szakaszban bevonja a munkavállalókat, a kezdetektől fogva az átláthatóságra és a kommunikáció nyitottságára helyezte a hangsúlyt. Oktatásokat tartottak, hogy elmagyarázzák, hogyan változtatja meg a SOTO a meglévő munkafolyamatokat, és milyen előnyöket kínál az automatizált rendszer. A robot az emberekkel párhuzamosan dolgozik, és lézerszkennerek és 3D-s kameratechnológia segítségével biztonságosan navigál a gyártási szakaszokon, miközben elkerüli az akadályokat. Ezenkívül a SOTO a kis rakományhordozók egyedi szállításához képest csökkenti a területen szükséges járművek számát, mivel a kis rakományhordozókat a saját polcrendszerébe puffereli. Ez több munkaterületet teremt az alkalmazottak számára, és megakadályozza az anyagelakadást a gyártósoron.

A SOTO könnyen integrálható a már működő raktári rendszerekbe, és lehetővé teszi további járművek hozzáadását is a szabványosított VDA 5050 interfészen keresztül. SOTO, Magazino, Autonomous Mobile Robots

IDEÁLIS HELYZETBEN A JÖVŐRE NÉZVE.

A SOTO nem csak könnyen integrálható a meglévő raktározási rendszerekbe, hanem a szabványosított VDA 5050 interfészen keresztül további járművek hozzáadását is lehetővé teszi a vállalat növekedésével igény szerint. A SOTO rendszer sikeres tesztelése a WAGO fröccsöntőgyártásában megalapozza az automatizálás kiterjesztését a gyártás más részeire is. Ezzel a mindkét fél számára inspiráló és megbecsülő projekttel a vállalat nemcsak a fejlett technológiák iránti elkötelezettségét erősíti meg, hanem a jövő kihívásaira is optimálisan pozícionálja magát.

ÖSSZEFOGLALVA

KIHÍVÁS

Mobil robot bevezetése a kis alkatrészek logisztikájának automatizálására a fröccsöntéses gyártás során, és az automatizált rendszer zökkenőmentes integrálása a meglévő gyártási környezetbe.

JUNGHEINRICH MEGOLDÁS

Az innovatív és mozgékony SOTO mobil robot a termelésben történő autonóm tárolóláda-kezeléshez, akár 24 kis rakodóeszköz (SLC) szállítási kapacitásával, átfogó biztonsági funkciókkal és VDA 5050 interfésszel.

EREDMÉNYEK

A SOTO rendszer sikeres tesztelése a fröccsöntéses gyártás egyik részterületén, a hatékonyság és a folyamat megbízhatóságának jelentős növekedésével, valamint a jövőben más járműtípusokra történő kiterjesztés lehetőségével.

*A simultaneous localization and mapping (SLAM) algoritmusokat olyan robotikairendszerekben alkalmaznak, ahol a rendszerre szerelt érzékelők adatait használják fel egy lokális térkép automatizált készítésére, és ezzel egyidőben a robot térbeli elhelyezkedésének meghatározására.

További információ: Autonom mobil robot SOTO (jungheinrich.hu)


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss