Connect with us

Ipar

Az ABB integrált technológiája stabilizálni fogja a villamosenergia-hálózatot a spanyol szigetek zöld energiára való átállása során

A Red Eléctrica, a spanyol villamosenergia-hálózat átviteléért és működtetéséért felelős Redeia-vállalat négyszinkronkompenzátorokra vonatkozó megrendelést nyújtott be az ABB-nek, hogy megerősítse a villamosenergia-hálózatot, javítsa az ellátás minőségét és fokozza a Kanári-szigetek és a Baleár-szigetek energetikai átállását.

Az elektromos és automatizációs berendezéseket is magában foglaló integrált megoldás elengedhetetlen szerepet fog játszani a szigetek hálózatai stabilitásának, megbízhatóságának és folytonosságának fenntartásában, mivel azok egyre nagyobb mértékben fogják integrálni a megújuló energiát, hogy megfeleljenek Spanyolország energetikai átállásra vonatkozó céljainak. A megrendelés benyújtására 2024 első negyedévében került sor. A pénzügyi részleteket nem tették közzé.

A projekt a 2021–2026-ra szóló hálózatfejlesztési terv része, amelynek végrehajtása a megújuló energia 67%-os integrálását fogja lehetővé tenni a villamosenergia-szerkezetbe, és ezáltal megelőlegezi Spanyolország 2021–2030-ra szóló integrált nemzeti energia- és klímatervének (a spanyolországi PNIEC) célkitűzéseit. A PNIEC1 célja, hogy az 1990-es értékhez képest 32 százalékkal csökkenjen az üvegházhatásúgáz-kibocsátás, és 81%-os legyen a megújuló energiaforrások aránya a villamosenergia-hálózatban. A Red Eléctrica adatai szerint a megújuló energia aránya 2023-ban meghaladta az 50%-ot Spanyolország villamosenergia-termelési szerkezetében.

A két szigeten az energetikai átállás előrehaladása kihívást jelent a rendszerüzemeltető számára, ami szükségessé teszi a hálózat megerősítését, hogy meg lehessen őrizni az egyensúlyát és biztosítani lehessen a megbízható és ellenálló működést. Az ABB és a Red Eléctrica közösen azon dolgozik, hogy rugalmas, megbízható és integrált megoldást hozzanak létre a szinkronkompenzátorok segítségével.

A szinkron kompenzátorok egy forgó mozgást végző elektromos gép, amelyek a nagy generátorok működését utánozva segítenek stabilizálni a hálózatot, ha a terhelés és a megújulóenergia-termelés ingadozik. Ezek a gépek az inerciájukkal és a zárlati teljesítményükkel hozzájárulnak a hálózat stabilitásához. A szinkronkompenzátor képes előállítani inerciát, növelni a rövidzárlati teljesítményt, valamint a meddő teljesítményt is elnyeli.

„Azon dolgozunk, hogy biztonságosabb, védettebb, robusztusabb, intelligensebb és összekapcsoltabb áramhálózatot hozzunk létre, amely készen áll az energetikai átmenettel járó kihívásra, különösen a szigeti hálózatainkon. A szinkronkompenzátorok ideális megoldást jelentenek a szigeti rendszerekben, mivel a szigetek áramellátási biztonságának fenntartásához elengedhetetlen műszaki kapacitást nyújtanak, ami lehetővé teszi a megújuló energiák integrálásának további előrehaladását a meghatározott célkitűzések elérése érdekében”

– mondta Juan Bola, a Red Eléctrica nem félszigeti területeken működő rendszerek üzemeltetéséért felelős igazgatója.

„Az ABB szinkronkompenzátorokra irányuló ajánlata hatalmas hozzáadott értéket jelent a teljesen integrált megközelítéssel, és kiváló műszaki megoldáson és kompetenciákon alapul.”

A szinkronkompenzátorokra vonatkozó megrendelések közül három a Kanári-szigeteken valósul meg, ahol a Red Eléctrica is jelentős projekteket – például a Salto de Chirát vagy a Tenerife és La Gomera közötti összekapcsoltságra irányuló projektet – hajt végre annak érdekében, hogy előmozdítsa az energetikai átmenetet. A Baleár-szigeteken, ahol minden sziget össze van kötve egymással és a mallorcai szárazföldi hálózattal, szintén sor kerül egy szinkronkompenzátor telepítésére.

„Az áramtermelés dekarbonizációja az energetikai átmenet elengedhetetlen eleme. Az a kihívás, hogy elérjük ezt a célt, miközben stabil és megbízható áramhálózatokat tartunk fenn”

– mondta Heikki Vepsäläinen, az ABB nagy motorokért és generátorokért felelős részlegének igazgatója.

„Ez az, ahol a szinkronkompenzátorok kulcsszerepet játszanak. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Red Eléctrica vállalattal közösen elkezdtünk ezen a projekten dolgozni, amely megmutatja, hogy a technológiánk miként tudja kezelni az inerciával kapcsolatos kihívást, ahogyan azt más szigeteken is megtette.”

„Integrált automatizációs és villamosítási megoldásainkon keresztül produktivitást, megbízhatóságot és energiahatékonyságot nyújtunk az alacsony karbonkibocsátású világért”

– mondta Brandon Spencer, az ABB Energy Industries elnöke.

„Ez különösen fontos ahhoz, hogy nagy mennyiségű megújuló energia felvételéhez és átviteléhez szükséges stabilitású és megbízhatóságú dekarbonizált áramhálózatokat hozzunk létre.”

Az ABB teljes körű és integrált megoldást fog nyújtani, amely magban foglalja a kezdeti rendszertanulmányokat, az elektromos és automatizációs berendezésekkel kapcsolatos részletes mérnöki munkát, a lendkerékkel integrált szinkronkompenzátorok telepítését, a projektmenedzsmentet és a képzést. Az ABB Ability™ System 800xA® által forgalmazott irányítási rendszer szintén a csomag része, a hosszú távú szolgáltatástámogatással együtt. A megoldások segíteni fognak a megújuló energiaforrásokból származó energia elérhetőségének és stabilitásának biztosításában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Ipar

Forma–1: a Hungaroring stratégiai partnereként a Magyar Nagydíjon mutatja be technológiai tevékenységeit a Széchenyi István Egyetem

A győri Széchenyi István Egyetem a Hungaroring Sport Zrt. stratégiai partnereként idén először saját standdal képviselteti magát a jubileumi, 40. Forma–1-es Magyar Nagydíjon. A látogatók a kilences kanyarnál található FanZone területén ismerkedhetnek meg az intézmény innovatív motorsport- és járműipari tevékenységeivel.

A Széchenyi István Egyetem Magyarország meghatározó felsőoktatási intézménye a motorsport- és járműipari képzések, valamint kutatás-fejlesztések terén. Mindezt többek között a motorsportmérnök mesterszak és számos szakirányú továbbképzés mellett a világ elitjébe tartozó Formula Student- és Shell Eco-marathon-csapatok, a Győr Rally szervezésében és a Formula Student Symposium nemzetközi rendezvény lebonyolításában, valamint e-sport-szakágban vállalt jelentős szerep, illetve az Európa egyik legkorszerűbb járműipari tesztpályája, a ZalaZone szomszédságában lévő Zalaegerszegi Innovációs Parkja támasztja alá.

E sokrétű tevékenység megismerésére nyílik módja annak a sok tízezer magyar és külföldi szurkolónak, aki kilátogat a Hungaroringre, az augusztus 1–3. közötti 40. Forma–1-es Magyar Nagydíjra. Az érdeklődők testközelből tekinthetik meg az Arrabona Racing Team (ART) hallgatói csapat versenyautóját, az egyetemi fejlesztésű elektromos gokartot, e-sport-szimulátort próbálhatnak ki, valamint digitális táblákon és nagyméretű képernyőkön keresztül nyerhetnek betekintést a széles körű képzési portfólióba. A standon az egyetem Járműipari Kompetenciaközpontja, e-sport-csapata, Nemzetközi Programok és Alumni Központja, valamint az ART tagjai várják három napon át a látogatókat.

„A Széchenyi István Egyetem célja, hogy tudás- és innovációs központként a legmagasabb szinten szolgálja ki a járműipar és a motorsport szereplőinek igényeit. A Hungaroringen való jelenlétünkkel nemcsak képzési és kutatási portfóliónkat mutatjuk be a szurkolóknak, hanem a hazai és a nemzetközi motorsport-innovációk előmozdításáért végzett tevékenységünket is hangsúlyozni tudjuk”

– fogalmazott dr. Kolossváry Tamás, az egyetem Győri Innovációs Parkjának központvezetője. Hozzátette: a 40. Forma–1-es Magyar Nagydíjon való megjelenés az intézmény és a Hungaroring Sport Zrt. által 2023-ban kötött stratégiai együttműködési megállapodás részeként valósul meg.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A Magyar Telekom és a BME sikeresen tesztelte az 50GPON hálózatot

A Magyar Telekom a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel (BME) együttműködésben sikeresen tesztelte a Huawei legújabb, szimmetrikus 50Gbps elméleti sebességre képes Triple PON rendszerét.

A Triple PON technológia újdonsága abban rejlik, hogy egyetlen optikai szálon, egyetlen PON vonali kártya és egy kombinált optikai modul segítségével képes három generációs PON technológiát (GPON, XGS-PON, 50GPON) párhuzamosan kiszolgálni. Az 50GPON technológia legnagyobb előnye, hogy szimmetrikusan elméleti 50 Gbps adatátviteli sebességet biztosít, amely ideálissá teszi a jövő digitális alkalmazásaihoz, például 8K felbontású videóstreaminghez, e-sporthoz, VR/AR élményekhez és az otthoni felhőszolgáltatásokhoz. Emellett kiemelkedően alacsony, 1 milliszekundum alatti késleltetéssel, valamint mikroszekundum szintű késleltetésingadozással működik, ami nélkülözhetetlen az 5G bázisállomások kiszolgálásához (mobil backhaul), illetve az ipari automatizálási rendszerek és a távgyógyászati alkalmazások számára is. A technológia csomagvesztésmentes adatátvitelt biztosít, ami elengedhetetlen a magas szolgáltatásminőség és a megbízható, zökkenőmentes felhasználói élmény garantálásához. Mindezeken túl az 50GPON jövőálló infrastruktúrát kínál: lehetővé teszi, hogy a meglévő optikai hálózatok minimális módosítással is képesek legyenek kiszolgálni a következő évtized technológiai és digitális igényeit.

„Az 50GPON nemcsak a sávszélesség új szintjét jelenti, hanem válasz lehet a jövő digitális társadalmának kihívásaira is, hiszen az otthoni szórakozástól az ipari automatizálásig minden területen új lehetőségeket nyithat meg. Büszkék vagyunk rá, hogy az országban elsőként tesztelhettük ezt az innovációt, és külön öröm számunkra, hogy ebben együttműködő partnerünk a BME, ahol a hallgatók is közvetlen tapasztalatokat szerezhetnek a legkorszerűbb optikai hálózati technológiáról”

– mondta Nagy Péter, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese.

A teszthez szükséges eszközöket a Huawei Technologies Hungary biztosította, az első végpont bekötése a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának Távközlési és Mesterséges Intelligencia Tanszékén valósult meg.

A BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) számára a Magyar Telekom által rendelkezésre bocsátott 50PON technológia igazi mérföldkő az oktatásban, mert a legújabb, világszínvonalú optikai hálózati infrastruktúrát hozza közvetlenül a hallgatók és kutatók közelébe

– emelte ki Imre Sándor, a BME VIK dékánja.

Az új 50GPON végpont a BME VIK Távközlési és Mesterséges Intelligencia Tanszéken (BME VIK TMIT) került bekötésre, így az itteni laboratóriumokban működő AR/VR műhely, a felhőből vezérelt, mesterséges intelligencia-támogatású ipari automatizációra szakosodott műhelyek is kiaknázzák az aktuális kutatási feladatok során. A BME és a Kar ezzel tovább erősíti szerepét a hazai digitális innováció élvonalában

– hangsúlyozta Varga Pál, a VIK TMIT tanszékvezetője.

A Huawei Technologies immár 20 éve van jelen Magyarországon és dolgozik azon, hogy legmodernebb megoldásaival elősegítse a hazai digitális ökoszisztéma fejlesztését. Büszkék vagyunk arra, hogy a Magyar Telekom hosszú távú partnereként hozzájárulhatunk az olyan innovatív technológiák bevezetéséhez, mint az 50GPON, amelyek nemcsak a hálózatok jövőjét formálják, hanem közvetlen hatással vannak az ipar, az oktatás és a mindennapi élet digitalizációjára is

– mondta el Kiefer Tamás, a Huawei Technologies magyarországi kiemelt ügyfélkapcsolati igazgatója.

Az együttműködés célja, hogy a végzett mérésekből, visszajelzésekből közös értékelést végezzenek, és hasznos tapasztalatokat gyűjtsenek use case-ek megvalósításához. A projekt egyben kivételes lehetőséget nyújt a BME hallgatóinak is, akik testközelből ismerkedhetnek meg a világ egyik legmodernebb vezetékes hálózati technológiájával.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Hazai cég biztosít automata raktárrendszert egy amerikai gyárnak

Intralogisztikai fejlesztés – Amerikába szállít Siemens-eszközökkel felvértezett automata raktárrendszert egy magyar cég. A LOG-X Systems Kft. ügyvezetője válaszolt kérdéseinkre.

Komoly szerződést könyvelt el egy német iparvállalat: megnyerte egy amerikai autógyártó cég tenderét. A megbízás elektromos járművekben használt BLDC motorokhoz szükséges ritkaföldfém mágnesek gyártására és beszállítására vonatkozik. A projekt megvalósításához a német cég új leányvállalatot alapított az Egyesült Államokban, és egy korszerű gyáregységet épít Dél-Karolina államban. Bár csak kétféle, viszonylag kis méretű mágnest fognak itt gyártani, a tervezett üzem meglepően nagy méretű lesz. És hogy jön ide a LOG-X?

„A mi vállalatunk feladata ehhez a projekthez 6 darab automata raktárrendszer szállítása. Ezek közül 5 darab a gyártási folyamat különböző fázisai között működik majd pufferraktárként (átmeneti tárolóként), illetve 1 darab hagyományos készáruraktárként üzemel, ahonnan az áruk komissiózása (megrendelések szerinti összeválogatása) is történik”

– foglalta össze a projektet Nagy Attila ügyvezető.

Hogy nyerték el a projektet?

A 2023-as AUTOMATICA kiállításon vettünk részt Münchenben, melynek eredményeként több vállalatnál is radarra kerültünk, és a projektmenedzsmentet végző cég megkeresett minket. Részt vettünk a kiírt tenderen, ahol mi feleltünk meg szinte minden szempontból a legjobban.

Mennyire jellemzőek a külföldi piacra készülő projektek?
Az utóbbi 2-3 évben erősen áthelyeződött a hangsúly külföldre. Németországba és az USA-ba is már több rendszerünk van, de nemrég Ausztráliába is telepítettünk egy többsoros automata rendszert, ahol szintén nagy az érdeklődés és az igény a raktárrendszereinkre.

Mi ebben a hozzáadott érték?

Általában azt szoktuk mondani, hogy a termékhordók (pl. ládák, tálcák, raklapok stb.) kivételével mindent mi fejlesztünk, tervezünk és gyártunk Budapesten, de ebben az esetben még az egyedi termékhordókat is mi fejlesztettük, gyártjuk és szállítjuk. Ezen felül több egyedi igény is felmerült, például automata manipulátorokkal is ki kellett egészíteni a raktárakat.

Milyen Siemens-eszközöket implementáltak?
Szinte minden elektronikai eszköz a Siemenstől származik, így például kismegszakítók, PLC-k, hajtásszabályzók, szervomotorok, HMI-k. Mi csak és kizárólag Siemens-megoldásokat építünk be rendszereinkbe, mert nagyon innovatív és megbízható eszközöket jelentenek. A technológiai vállalat platformja jó átjárhatóságot biztosít az egyes eszközök között, legyen az elektronikai vagy szoftver alapú. A CE mellett a legtöbb eszköz UL minősítéssel is rendelkezik, ami az adott projektnél elengedhetetlen volt. Ezen felül nemzetközi projekteknél nem elhanyagolható, hogy a Siemens szinte a világ minden országában jelen van, jellemzően helyi támogatással, és a legtöbb esetben gyorsabban tud lokálisan pótalkatrészt biztosítani.

Melyek a beruházás során készített raktárrendszerek főbb elemei?

A rendszerek, mint gyártásközi puffer és komissiózó raktár főbb részei: állványrendszer, sínrendszer, rakodógép, teherfelvevő, egyedi termékhordó, szállítópálya-rendszer, egyedi manipulátor, biztonsági elkerítés, vezérlés, raktárirányítási rendszer, anyagáramlási rendszer. Ezeket szinte mind mi terveztük és gyártjuk, a mechanikát és a szoftvert is beleértve. Komoly CNC lemezmegmunkáló és forgácsoló gépeink vannak, ezekhez szinte csak az alapanyagot vesszük, majd a felületkezelést partnerek végzik. Nálunk történik a szerelés, a telepítés és a beüzemelés, és itt valósul majd meg az előzetes tesztelés is.

 

www.siemens.hu, www.log-x.systems


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss