Mozgásban
A Bosch és a Daimler a világon elsőként kaptak engedélyt automatizált parkoláshoz
Teljesen automatizált, vezető nélküli parkolószolgáltatás, amely hatósági jóváhagyást kapott
A Bosch és a Daimler mérföldkőhöz ért az automatizált vezetés területén: a két vállalat megkapta Baden-Württemberg tartomány hatóságainak engedélyét a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában létrehozott automatizált parkolórendszerükhöz.
Az automatizált parkolószolgáltatás egy okostelefonos alkalmazáson keresztül érhető el, és nem igényel biztonsági járművezetőt sem. Ez a világ első, mindennapi használatra hivatalosan is jóváhagyott, teljesen automatizált, vezető nélküli SAE 4. szintű parkolója.
„A hatóságok döntése azt mutatja, hogy az automatizált parkolószolgáltatáshoz hasonló innovációk elsőként Németországban valósulhatnak meg”
– nyilatkozta Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja.
„A vezető nélküli autózás és parkolás a jövő mobilitásának fontos építőköve. Az automatizált parkolórendszer üzembe helyezése rávilágít arra, milyen messzire jutottunk ezen a fejlesztési területen.”
Dr. Michael Hafner, a Daimler AG vezetési technológiáért és automatizált vezetésért felelős megbízottja elmondta:
„A baden-württembergi hatóságok jóváhagyása világszerte példát teremt a parkolóházi szolgáltatások jövőbeli engedélyeztetéséhez. Ez a projektünk az automatizált vezetés úttörőjeként megalapozza azt, hogy az automatizált parkolószolgáltatás a jövőben széleskörűen elterjedhessen.”
Biztonságos megoldás: két partner, egy közös cél
A vezető nélküli parkolószolgáltatás fejlesztése során a Bosch és a Daimler legfontosabb szempontja a kezdetektől a biztonság volt. Mivel jelenleg még nincs hivatalos engedélyezési folyamata a vezetőt nem igénylő automatizált vezetési funkcióknak, a német TÜV Rheinland szakértői mellett a helyi hatóságok – a stuttgarti regionális adminisztratív hatóság, illetve Baden-Württemberg tartomány Közlekedésügyi Minisztériuma – felügyelték a projektet. Céljuk a gépjármű-, valamint parkolóház-technológia működési biztonságának értékelése volt.
A projekt eredménye egy olyan átfogó biztonsági koncepció lett, amely megfelelő tesztelési és engedélyezési feltételekkel rendelkezik és a kísérleti fázison túl is alkalmazható. Ennek keretében a fejlesztők meghatározták, hogyan érzékeli a vezető nélküli jármű az útjába kerülő gyalogosokat és más autókat, valamint akadályoztatás esetén hogyan áll meg megbízhatóan.
A vezető nélküli parkolás mögött rejlő technológia
Behajtás a parkolóházba, az autó parkolóhelyre irányítása, kihajtás; mindez már az okostelefon képernyőjén is lehetséges – az automatizált parkolószolgáltatáshoz nincs szükség vezetőre. Amint a sofőr elhagyja a parkolót, az autó önállóan elvezet a kijelölt helyre, majd beparkol. Később a jármű pontosan ugyanilyen módon visszatér a leadási ponthoz. A vezető nélküli parkolás a Bosch által biztosított intelligens parkolóház-infrastruktúra és a Mercedes-Benz gépjármű-technológiája közötti együttműködésre épül. A parkolóházban elhelyezett Bosch érzékelők az autó irányítása közben figyelemmel kísérik a vezetési folyosót és környezetét, illetve megadják az ehhez szükséges összes információt. A járműbe beépített technológia a kapott parancsokat vezetési manőverekké alakítja. Ilyen módon az autók önállóan képesek mozogni a parkolóház útjain és emeletei között. Amennyiben a szenzorok akadályt érzékelnek, a gépjármű azonnal megáll.
Projekt mérföldkövek
A Bosch és a Daimler a teljesen automatizált, vezető nélküli parkolás technikáját 2015-ben kezdte el fejleszteni. A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeumban alkalmazott kísérleti megoldásuk 2017 nyarán fontos mérföldkőhöz érkezett: a valós körülmények között történő automataparkoló-szolgáltatást vezetővel és anélkül először mutatták be a nagyközönségnek. Ezt egy intenzív tesztelési és beüzemelési szakasz követte. 2018-tól a múzeum látogatói már igénybe vehetik a biztonsági személyzettel kísért parkolószolgáltatást, és megoszthatják tapasztalataikat. A kísérleti projekt egyik eleme a gépjárművek megvilágítási koncepcióit tesztelte. A türkizkék fény azt mutatja, hogy a gépjármű önvezető üzemmódban van, ezzel értesíti az arra járókat, hogy az autó önállóan vezet. A tesztek eredményei a nemrégiben napvilágot látott SAE 3134.sz. szabványban találhatók. A hatóságok végső engedélyének megszerzése újabb fontos mérföldkövet jelent a Bosch és a Daimler számára: hamarosan az érdeklődők saját maguk, biztonsági vezető felügyelete nélkül próbálhatják ki az innovatív parkolószolgáltatást a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában.
Mozgásban
A Continental a jövő világítási ökoszisztémáját hozza el az autóiparba
A Continental a biztonságot és a vezetési élményt új szintre emelő világítástechnikai megoldásokat helyezi fókuszba az idei Auto Shanghai kiállításon, amelyet április 23. és május 2. között rendeznek meg Kínában. A technológiai vállalat a járművilágítási megoldások teljes skáláját mutatja be: az alacsonyabb költségű megoldásoktól – mint például a Headlamp Control Module (HCM) Air vezérlőegység – kezdve, az intelligens szoftverfunkciókon – például az automatikus tompított fényszóró-szintezésen – át, egészen a csúcstechnológiás újdonságokig, mint a jármű környezetére vetítő lézeres rendszer (LBS). A technológia jelentősen kibővíti a jelenlegi vetítési megoldások lehetőségeit a színek használatával, nagyobb mélységélességgel és élesebb felbontással.
„Teljes ökoszisztémát kínálunk a prémium autóipari világítási megoldásokhoz – az egyedi aktuátoroktól a digitális megoldásokig, beleértve az elektronikai és szoftveres integrációt is”
– hangsúlyozta Jean-François Tarabbia, a Continental E/E architektúrákért és hálózati megoldásokért felelős vezetője.
Lézeralapú technológia nyit új távlatokat a közeli vetítésekben
A Continental új fejlesztésű LBS technológiája rugalmas, hatékony és precíz megoldást kínál a jármű közvetlen környezetébe vetített dinamikus képek és információk megjelenítésére. A nagy felbontású, fókuszmentes mélységélességgel rendelkező rendszer képes navigációs útmutatást, biztonsági figyelmeztetéseket vagy személyre szabott vezetői üzeneteket a talajra vetíteni – akár színes (RGB) formában is.
Kiemelkedő képélessége, gyors reakcióideje és különböző felületeken is stabil megjelenítési teljesítménye megkülönbözteti más közeli vetítési technológiáktól. Az autógyártók számára további előnyt jelent a rendszer rendkívül rugalmas integrálhatósága: az LBS modulok mindössze 40 x 50 x 30 mm méretűek, így kis helyigényüknek köszönhetően a jármű bármely sarkában könnyedén elhelyezhetők.
„A Vision Zero iránti elkötelezettségünk azt jelenti, hogy nemcsak az utastérben ülők, hanem a jármű környezetében tartózkodók biztonságát is javítani szeretnénk. Ügyfeleink visszajelzései alapján ezért továbbfejlesztettük közeli vetítési rendszerünket, hogy még hatékonyabban csökkenthessük a balesetek és sérülések számát”
– mondta Maximilian Austerer, a Continental világítástechnikai innovációs vezetője.
Szoftveralapú újítások az intelligens világítási funkciókért
A hardverek mellett a Continental a szükséges szoftveres megoldásokat is biztosítja – úgynevezett SaaP (Software as a Product) formájában –, amelyek lehetővé teszik az új világítási funkciók zökkenőmentes integrálását a járműrendszerekbe. Ilyen például a szenzorfúziós elven működő automatikus fényszóró-szintezés, amely 2027-től minden új típusú jármű esetében kötelező lesz Európában. A megoldás lehetővé teszi a gyártók számára, hogy csökkentsék az elektronikus vezérlőegységek és szenzorok számát a járműben. A funkció célja, hogy a jármű a lehető legnagyobb megvilágítási távolságot biztosítsa anélkül, hogy elvakítaná a többi közlekedőt. A Continental algoritmusa a gyorsulás- és giroszkópadatok alapján generál vezérlési jelet a fényszóró dőlésének szabályozásához. A megoldás a már meglévő szenzorok jeleit használja, így nincs szükség új kábelezésre vagy extra hardverre – ezzel pedig csökken a rendszer súlya és költsége. Emellett a Continental különálló vezérlőegységet is kínál, amely saját inerciális mérőegységgel működik.
Új vezérlőegységek a rugalmasabb rendszerkialakításért
Az aktuátorok és innovatív szoftverfunkciók mellett a Continental különböző világításvezérlő egységeket is bemutat.
Az egyik ilyen az új HCM Air, amely optimalizált hőtervezésével és rugalmasabb csatornakiosztásával még jobban támogatja a könnyűszerkezetes kialakítást, miközben csökkenti a rendszerköltségeket is. A vezérlőegység a Continental saját fejlesztésű Celsius LED-meghajtó chipjét használja, amely többféle alkalmazási követelménynek is megfelel: több mint 90%-os energiahatékonyságot, kiváló hőelvezetést és rugalmasan konfigurálható áram- és feszültségszabályozási módokat kínál.
A komplexebb igényekhez a Continental a Central Light Computer (CLC) intelligens központi egységet kínálja, amely egyfajta vezérlőközpontként működik: képes fogadni és feldolgozni a jármű különféle jeleit – például világítási utasításokat vagy szenzoradatokat –, valamint irányítani a hagyományos és nagy felbontású fényaktuátorokat, az interaktív külső kijelzőket, a dinamikus belső világítást és a közeli vetítőket. Az integrált szoftvermeghajtók zökkenőmentes kommunikációt biztosítanak az Edge típusú fényvezérlő egységekkel, így a rendszer prémium minőségű, rugalmasan skálázható és jövőbiztos világításvezérlést tesz lehetővé – a teljes körű, holisztikus fényélmény megvalósításához.
Continental az Auto Shanghai 2025 kiállításon
A Continental legújabb technológiai megoldásait öt fókuszterületen mutatja be: szoftveralapú járművek, autonóm mobilitás, biztonság, élményközpontú közlekedés, valamint fenntarthatóság. A vállalat standja a sanghaji National Exhibition and Convention Center 2.2-es csarnokában, a 2BC009-es standszámon látogatható 2025. április 23. és május 2. között.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A cargo-partner szállította a világ legnagyobb harangját Brazíliába
A NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC. cégcsoporthoz tartozó cargo-partner sikeresen megszervezte a világ legnagyobb mozgatható (lengő) harangjának szállítását Lengyelországból Brazíliába.
A monumentális, Vox Patris – magyarul „Az Atya hangja” – névre keresztelt harang súlya 55 tonna és 4 méter magas, ami miatt a szállítása kiemelkedő precizitást és magas szintű logisztikai szakértelmet követelt meg.
Ez az összetett nemzetközi projekt – amelyet a cargo-partner helyi és nemzetközi partnereivel szoros együttműködésben valósított meg – remekül szemlélteti a vállalat szakértelmét a túlméretes szállítmányok kezelésében és szállításában.
„Számunkra ez egy különösen fontos megbízás volt”
– mondta Stanisław Bochenek, a cargo-partner lengyelországi ügyvezetője.
„A feladat mérete és összetettsége alapos előkészítést és összehangolt csapatmunkát igényelt. Büszkék vagyunk rá, hogy közreműködhettünk egy ilyen egyedülálló és jelentőségteljes szállításban.”
Vox Patris – a világ legnagyobb harangja
A Vox Patris lenyűgöző, 55 tonnás tömegével körülbelül tíz afrikai elefánt súlyának felel meg, magassága 4 méter, átmérője pedig 4,5 méter – ezzel jelentősen meghaladja például Lengyelország leghíresebb harangját, a krakkói Wawel-katedrálisban található Zsigmond-harangot, amelynél ötször nehezebb. A harang réz-ón ötvözetből készült, és hangzását, valamint megjelenését tekintve is különleges.
A harang útja
A szállítás Dél-Lengyelországból, a Jan Felczyński harangöntödéből indult, ahol a Vox Patris harang a Rduch Bells & Clocks közreműködésével készült el. A monumentális harangot daruval emelték teherautóra, majd gondos csomagolás után elszállították egy, a gdański Baltic Hub terminál közelében található raktárba. Innen indult tovább tengeren túlméretes (OOG) rakományként, két kisebb harang és a tartószerkezet egyes elemeinek kíséretében.
A raktárból kamion szállította a kikötőbe a harangot, amit közvetlenül a teherautóról emeltek át a hajóra, ahol három egymás mellé helyezett flat-rack konténerben, a hajófedélzet alatt rögzítették – fontos megjegyezni, hogy nem mindennapi intézkedéseket hoztak a rakomány stabilitásának biztosítása érdekében. A kisebb harangokat és kiegészítő elemeket egy flat-rack és két nyitott tetős (open-top) konténerben szállították. Az egyes konténerek bruttó tömege megközelítőleg 20–22 tonna volt.
A rakomány 2025. április 10-én hagyta el a Gdański kikötőt, úti célja a brazíliai Santos kikötő. Érkezés után a harang további több mint 1.600 kilométert tesz meg szárazföldön végső rendeltetési helyére, a közép-brazíliai Trindade városába. Ezt az útvonalat a brazil Windlog szállítmányozási cég koordinálja, amely megbízta a cargo-partner-t a harang előfutásának kezelésére és tengeri szállítására.
„Ekkora méretű és jelentőségű rakomány mozgatása rendkívüli precizitást, valamint a teljes logisztikai folyamat tökéletes összehangolását igényli”
– emelte ki Stanisław Bochenek.
„Csapatunk kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a harang mind a szárazföldi, mind a tengeri szállítás során a lehető legnagyobb biztonságban jusson el rendeltetési helyére.”
A teljes logisztikai folyamatot a cargo-partner gdyniai irodája koordinálta, beleértve a lengyelországi közúti szállítást, az átrakodást és a vámkezelést a Baltic Hub kikötőben. A projekt újabb meggyőző példája annak, hogy a cargo-partner felkészült és tapasztalt szereplője a komplex, nemzetközi szállítmányozási feladatok teljes körű lebonyolításának.
Miután megérkezik Brazíliába, a Vox Patris egy 100 méter magas harangtoronyban, 30 méter magasan kap helyet a „Minden Örökkévaló Atyaisten” szentélyében, Trindadéban. Itt jelenleg is épül egy új katedrális, amely 12.000 hívő befogadására lesz alkalmas – ezzel a világ legnagyobb templomává válik. A zarándokhelyet már most is évente több mint négymillió hívő keresi fel.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Forradalmi autómosási módszerek a jövő jegyében
Az autómosás világa gyorsan változik, a technológiai fejlődés itt is új utakat nyitott. Ám gondoltál már arra, hogy autódat végre anélkül tisztíthatod meg, hogy aggódnod kéne a vízfüggőség vagy az eszközigény miatt? Az innovatív megoldások között egyre inkább teret nyer a gyors autómosás technikája, amely elhozza neked a jövő technológiáját, miközben csökkenti az ökológiai lábnyomot.
Működik megújuló energiák nélkül?
A hagyományos autómosók által használt százliteres vízfelhasználást a gyors autómosás váltotta fel, amely mindössze fél liter vizet igényel. De hogyan lehetséges ez? A nanotechnológia segítségével a tisztítószerek molekulái olyan hatékonyan oldják fel és vonják körbe a szennyeződéseket, hogy azok egyszerűen letörölhetők, karcolások nélkül. Az ilyen innovációval dolgozó csapatok igyekeznek bebizonyítani, hogy a jármű tisztítása nem jelent egyet a pazarlással. Emellett az eszközeik többsége akkumulátoros, így az áramhasználatot is minimalizálják.
Védelem a karcolások ellen
Többen kérdezik, nem rongálja-e a fényezést ez az új módszer? Gyakran hallani, hogy a hagyományos autómosó szivacsok karcolásokat hagynak a kocsi felületén. Ennek elkerülése végett a nanotechnológiás tisztítószerek védőréteget képeznek a szennyeződéseken, így azok nem karcolják a fényezést. A prémium mikroszálas törlőkendőkkel történő tisztítás pedig biztosítja, hogy járműved ragyogó és sértetlen maradjon.
Mobilitás a zsebben
Ahogyan az életünk egyre inkább a digitális térbe terelődik, úgy az autómosó szolgáltatások is átléptek erre a színtérre. Egy applikáció segítségével gyerekjáték megtekinteni a különféle szolgáltatásokat és árakat, majd akár a kanapéról időpontot foglalni. A rendszer automatikusan besorolja a járműved méretét, így biztosan az arányos díjszabás szerint fizetsz. Ha már a modern kényelemmel élünk, miért ne lehetne a tiszta autó is egy kattintásra?
Hogyan működik a fizetési rendszer?
A digitális korban a fizetési lehetőségek is átalakultak. Bár sokan még a készpénzhez ragaszkodnak, itt főként bankkártyás, valamint Google és Apple Pay opciók állnak rendelkezésre. Ez megkönnyíti a folyamatot, és az alkalmazás gyors és biztonságos tranzakciókat garantál. Elavult a készpénz, amikor a telefonod úgyis mindig nálad van, nem?
Hogyan talál rád az autómosó szakember?
Megvan a helyed, lefixáltad az időpontot. De mi történik akkor, ha megérkezik az autómosó szakember? A munkavállalók a megadott időben felveszik veled a kapcsolatot telefonon, így nem kell a távollét miatt aggódnod, hiszen minden gördülékenyen zajlik. A munka befejeztével szintén értesítenek, így átnézheted az elkészült munkát és elismerheted, hogy járműved tisztán és ragyogóan vár rád.
Mi van, ha extra szolgáltatásra lenne szükséged?
Előfordulhat, hogy az alap mosás mellett további tisztítási igényed merül fel a helyszínen. Ebben az esetben is egyszerű a dolog, elég szólnod a helyszínen lévő szakembernek, aki továbbítja a kérésedet. A további költségeket banki átutalással tudod rendezni, ezzel elkerülve a készpénzes fizetést.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
Amit a négyévszakos gumikról tudnod kell
-
Egészség2 hét ago
Kalóriaszükséglet: az étkezés tudománya a hétköznapokban
-
Okoseszközök1 hét ago
A SPAR új JBL hűségpromóciójával ismét veled mozdul a zene
-
Okoseszközök1 hét ago
Professzionális portrék és lehengerlő teljesítmény Megérkezett a vivo V50 széria
-
Ipar2 hét ago
Kiberbiztonsági ellenőrzés CNC gépekhez
-
Egészség2 hét ago
Még nem késő: itt az idő felkészülni a Balaton-átúszásra!
-
Gazdaság5 nap ago
Ismét drasztikusan csökkent az elektromos autók átlagára, és egyre többen keresik őket
-
Mozgásban2 hét ago
Forradalmi autómosási módszerek a jövő jegyében