Connect with us

Mozgásban

A volán mögött minden percben vizsgázunk

Nem csak rutin kérdése a biztonságos közlekedés

Alighanem mindenki emlékszik a napra, amikor sikeres forgalmi vizsgát tett, és élénken fel tudja idézni a legizzasztóbb forgalmi helyzeteket és a hibákat, amiket a vizsgabiztossal a háta mögött vétett. A jogosítvány megszerzése után fellélegzünk, pedig a neheze még csak ezután következik: az utakon minden nap, minden percben vizsgázunk. A Hankook annak járt utána, mi kell ahhoz, hogy kezdő sofőrként az egyre zsúfoltabb hazai utakon sikeresen helyt állhassunk.

A jogosítvány megszerzésével még nem ér véget a tanulás, sőt, ekkor kezdődik igazán – mondja Keleti László járművezetői szakoktató, aki közel 40 év oktatói tapasztalattal a háta mögött szemtanúja volt a hazai autóállomány dinamikus bővülésének. A forgalomban lévő járművek száma 2019-re rekordmagas lett, a 4 millióhoz közeli szintet ért el. Egyre többen ülnek tehát autóba, és ezzel párhuzamosan egyre fontosabbá válik az is, hogy felkészülten, és ami még ennél is hangsúlyosabb: fokozott türelemmel üljünk a volán mögé.

A rutin elengedhetetlen, de önmagában kevés

Jó sofőr nem egyik napról a másikra válik valakiből. Mindenki hibázik, hangsúlyozza a szakember, egy kezdő sofőrtől pedig nem várhatjuk el, hogy ugyanolyan rutinosan kezelje a váratlan forgalmi helyzeteket, mint aki már több ezer kilométert tud maga mögött. A hatályos előírások szerint a B-kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez a forgalmi vizsgára bocsátás feltételei között mindössze 580 kilométer minimálisan levezetett menettávolság szerepel. Könnyű belátni, hogy ez csupán arra elég, hogy – a sikeres vizsgát követően – önállóan gyakorolhassunk tovább. A hangsúly a gyakorláson van: a szakember úgy véli, akár 10 ezer kilométert is megteszünk, mire automatizálódnak a magabiztos vezetéshez szükséges mozdulatsorok. Ám még ekkor sem dőlhetünk hátra azzal a megnyugtató tudattal, hogy valamennyi váratlan helyzetre felkészültünk.

Ha például egy olajfolton megcsúszik az autó, nem feltétlenül fogunk ösztönből jó döntést hozni, és a mégoly alapos elméleti tudás is kevés lesz a baleset elkerüléséhez. A korszerű autókban megtalálható vezetéstámogató rendszerek ugyan nagyban hozzájárulnak a biztonságosabb közlekedéshez, pusztán ezekre hagyatkozni azonban felelőtlenség. Annál is inkább, mivel a hazai autóállomány átlagéletkora az elmúlt években nemhogy nem csökkent, hanem folyamatosan nőtt: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a 2019-es esztendő végére ez átlagosan 14,4 évet jelent. A legideálisabb persze az lenne, ha mindenki részt venne akár szimulátoros, akár speciális vezetéstechnikai pályákon vezetéstechnikai tréningen, ahol ellenőrzött körülmények között szembesülhet a saját és az autó határaival. Addig azonban, amíg ez nem elérhető valamennyi sofőr számára, a gondos felkészülés és a maximális körültekintés az, amire támaszkodhatunk.

A fedélzeti számítógép sem helyettesíti az odafigyelést

„Ha közlekedésbiztonságról van szó, elsőként az autókba szerelt legkülönfélébb technológiai újításokra gondolunk, pedig hétköznapi körülmények között már az is sokat jelent, ha betartjuk azt a néhány egyszerű szabályt, amit az oktatónktól milliószor hallottunk – mondja Keleti László. – Nem győzzük hangsúlyozni, mennyire fontos a megfelelő követési távolság tartása és az irányjelző következetes használata, vagy az, hogy – különösen a közelgő téli időszakban – tudatosan alkalmazkodjunk a mindenkori útviszonyokhoz.”

Elengedhetetlen az is, hogy gondoskodjunk a jármű megfelelő műszaki állapotáról. Nem véletlen, hogy a „Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek” tantárgy mind az elméleti, mind a gyakorlati tudásanyagban szerepel, és a forgalmi vizsga mindmáig elmaradhatatlan része. Igaz, hogy a korszerű autók fedélzeti számítógépei rengeteg információval szolgálnak, valamennyi feladatunkat azonban továbbra sem végzik el helyettünk. Hosszabb út előtt ezért a folyadékszintek, a világító és fényjelző berendezések, a fékberendezés ellenőrzése után a gumikra is szánjunk pár percet, tankoláskor pedig rutinszerűen ellenőrizzük a guminyomást is. Nagyon megéri: a túl alacsony abroncsnyomás miatt romlik a tapadás, ezért hamarabb kopnak el a gumik, ráadásul számottevően megnövekszik az üzemanyag-fogyasztás, miközben az autó irányíthatósága és menetstabilitása jelentősen lecsökken.

Az autózás a határtalan szabadság élményét biztosítja azóta, hogy az első autó legördült a szalagról. Azóta nagyot változott a világ, a vezetés azonban ma is éppúgy folyamatos, lankadatlan figyelmet igényel, mint évtizedekkel ezelőtt. A megnövekedett forgalom minden eddiginél nagyobb előrelátást, udvariasságot, kölcsönös tiszteletet és empátiát követel meg mindannyiunktól.

Mozgásban

Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke

A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.

Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.

A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.

A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka

AntOn by Jungheinrich

A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.

„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.

„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”

Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.

A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.

A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.

Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.

Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Vissza az irodába vagy győzött a home office?

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.

A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.

Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.

A home office elterjedtsége ma

Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.

A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.

A hatékony munkavégzés ideális helyszíne

Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.

A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.

Amiben az iroda jobb, mint az otthon

A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).

Az ideális iroda ismérvei

A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).

A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet

A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.

Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss