Mozgásban
Jeff Bezos kilövette magát a világűrbe
Július 20-án, kilenc nappal Richard Branson után Jeff Bezos is beszállt a milliárdosok űrversenyébe – az Amazon és a Blue Origin vezére, egyben a világ leggazdagabb embere saját cégének rakétáján emelkedett 100 km-es magasság fölé, az űrbe.
A súlytalanságot elérve Bezos – ha minden igaz – egy lebegés közben végrehajtott hátra szaltóval ünnepelt, amiről már nagyjából 50 éve álmodott.
A New Shephard hordozórakétája 76 km-es magasságig emelte fel a kapszulát, ami itt vált le, hogy aztán egyedül, önerőből folytassa útját a Kármán-vonalon túlra. Eközben az újrahasználható rakéta visszatért Texasba, ahol nagyjából 3 km-re a felszállás helyétől sikeresen landolt. A kapszula az utasoknak biztosított pár perc lebegés után kezdte meg az ereszkedést, hogy aztán az út végén fékezőernyők segítségével landoljon a texasi sivatagban. Az egész nem sokkal több mint 10 percet vett igénybe – a kilövéstől számított szűk négy percen belül pedig már az űrben is voltak.
A kapszula landolása után percekkel már ott is volt a technikai személyzet a sivatagban, hogy kisegítse a négy űrugrót a kabinból, amivel az űrbe repültek. Elsőként Jeff Bezos szállt ki belőle, majd három társa követte. Az űrugrók és kíséretük rövid ünneplés és pezsgőzés után elhagyták a landolás helyszínét, hogy később sajtótájékoztatón számoljanak be a súlytalanságban szerzett élményeikről.
Kik utaztak Bezosszal?
A világ leggazdagabb emberét öccse, Mark Bezos, az eredeti űrverseny egyik úttörője, a Mercury 13 program legígéretesebb női asztronauta-jelöltje, a 82 éves Wally Funk, illetve egy 18 éves holland diák kísérte el – utóbbi egy titokzatos licitáló helyére ugrott be, aki bár 28 millió dollárt (8,5 milliárd forintot) fizetett az űrugrás lehetőségéért, végül a sűrű programja miatt nem ért rá. Mark Bezos civilben önkéntes tűzoltó, az Amazon egyik első befektetőjeként szintén elég gazdag, illetve a saját magántőke-befektetési társaságát vezeti, valamint több jótékonysági szervezet vezetőségében is ott van.
A két Bezos melletti két másik utassal a Blue Origin egyből két rekordot is döntött:
- a holland Oliver Daemen lett a valaha volt legfiatalabb személy, aki az űrbe jutott,
- Wally Funk pedig a 82 évével a legidősebb űrig jutó személy rekordját döntötte meg.
Daemen egyébként egy magántőke-befektetési társaság vezérigazgatójának a fia, ő is licitált az aukción, ám végül elmaradt a győztes ajánlattól, így eredetileg csak a második utazásra kapott helyet, de most előre vették.
Bár most csak négyen mentek az űrbe, a Blue Origin rakétája normál esetben hat főt is képes befogadni. A rakéta korábban 15, személyzet nélküli repülést hajtott végre, ez volt az első útja utasokkal a fedélzetén – a július 20-i repülés abból a szempontból is történelmi, hogy ez volt az első teljesen automatizált repülés az űrbe tisztán civil legénységgel, jelen esetben utasokkal.
Bár sokan, főleg Amerikában úgy tekintik, hogy Branson nyerte a milliárdosok szűk körén belüli űrversenyt, a helyzet nem ilyen egyszerű. Nézzük, hogy mit ért el kedd reggel, magyar idő szerint kedd délután nem sokkal 3 után Bezos, és az hogyan viszonyul Branson szűk másfél héttel ezelőtti repüléséhez.
Our astronauts have completed training and are a go for launch. #NSFirstHumanFlight pic.twitter.com/rzkQgqVaB6
— Blue Origin (@blueorigin) July 19, 2021
Branson július 11-én a Virgin Galactic rakétahajtású repülőjén, a VSS Unityn repült körülbelül 86 km-es magasságba, ahol társaival együtt megtapasztalhatták a súlytalanságot, hogy aztán rövid időn belül visszatérjenek a földre. A probléma, hogy az űr határát csak a NASA, az amerikai hadsereg és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tekinti 80 km-nek, a világ minden más szervezete az úgynevezett Kármán-vonalnál húzza meg az űr határát, ami 100 km-es magasságban van. Bezosék ezt bőven átlépték, nagyjából 107 km-ig emelkedtek.
Vagyis nemzetközi tekintetben Branson nem érte el az űrt, az 57 éves Bezos viszont igen. Űrutazással viszont egyikük sem kérkedhet, ahhoz Föld körüli pályára is kellett volna állni, Bezosék viszont a Blue Origin rakétájával csak kikukkantottak a Kármán-vonalon túlra, majd nagyjából négy perc lebegés után visszatértek Texasba.
A magasság mellett fontos különbség Branson és Bezos próbálkozása között az utazás módja is. Bransonék egy hordozórepülőről indított másik repülővel törtek fel az égbe, és ezt is kínálják majd a jövő űrturistáinak 250 ezer dolláros, mintegy 75 millió forintos áron, Bezos cége viszont a klasszikus rakétaélményt kínálja. Nem elhanyagolható az sem, hogy a New Shepard rakéta kabinján az eddigi űreszközökhöz mérten óriási ablakok vannak, amiken keresztül kiválóan lehet bámészkodni a Föld felé.
Arról egyelőre nincs hír, hogy a Blue Origin mennyiért árulja majd a jegyeket a New Shepharddal történő utazásra, jelenleg csak annyit tudunk, hogy a titokzatos licitáló 28 millió dollárt fizetett azért, hogy az első járat utasai között lehessen – hogy aztán lemaradjon az útról. A 28 millió dolláros ár egyébként nagyjából pont félúton van a Branson-féle Virgin Galactic által kért 250 ezer dollár, illetve a SpaceX által felszámolt 55 millió dollár között – utóbbiér viszont a Crew Dragon egyenesen a Nemzetközi Űrállomásra viszi azt a szerencsést, akinek van felesleges 17 milliárd forintja.
Forrás: Telex
Mozgásban
A Hankook téli gumiabroncsai öt aktuális teszten is kiváló eredményeket értek el
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó kiváló eredményeket ért el a legutóbbi téli gumiabroncs-teszteken: a kompakt terepjárókhoz és középkategóriás személyautókhoz készült Hankook Winter i*cept RS3, a személyautókra szabott Hankook Winter i*cept evo 3, valamint a terepjárókhoz ajánlott Hankook Winter i*cept evo 3 X öt összehasonlító tesztben is jól teljesített, kiegyensúlyozott teljesítményével, kiváló biztonsági tartalékaival és lenyűgöző hatékonyságával.
Hankook Winter i*cept RS3: biztonságos kezelhetőség kedvezőtlen körülmények között
A népszerű 215/55 R17 méretben a Hankook Winter i*cept RS3 „példás” minősítést kapott az Auto Bild Allrad kompakt SUV modellek téli gumiabroncs-tesztjén (2025. október 16-i szám). Összesen tizenkét teszt után a tesztelők a következőre jutottak: „fékezési szakértő havas és nedves utakon, kiváló tapadás havon”. A Hankook Winter i*cept RS3 a tesztben szereplő összes téli gumiabroncs közül a legjobb eredményeket érte el a havas és nedves utakon történő fékezés, az aquaplaning értékelések, a nedves körpálya és a száraz kezelhetőség terén.
A Hankook Winter i*cept RS3 – 215/55 R17 méretben az „Auto, Motor und Sport” magazin téli gumiabroncs-tesztjén is „nagyon jó” minősítést kapott a kombi és kis SUV-k kategóriában, (2025. szeptember 25-i szám). „A legrövidebb féktávolság havon, biztonságos kanyarodás nedves úton, a legjobb védelem aquaplaning ellen. Nagyon pontos vezetési jellemzők, szinte hasonlóak a nyári gumiabroncsokéhoz, bőséges tartalékkal a száraz kanyarokban” – dicsérte a magazin.
Hankook Winter i*cept evo 3: jó teljesítmény a havon, alacsony kopás
Top értékeléseket kapott a Hankook Winter i*cept evo 3 is, a sportos kompakt modellek esetében népszerű 225/40 R18 méretben. Az Auto Bild nagy téli gumiabroncs összehasonlításán (2025. október 9-i szám) a prémium gumiabroncs „jó” minősítést szerzett. A gumiabroncs különösen a kezelhetőség és a tapadás terén mutatta meg erősségeit a havon. Az ítélet: „hóspecialista” „remek ár-érték aránnyal.” A Hankook Winter i*cept evo 3 ugyanakkor a „kanyarodási aquaplaning nedves utakon” kategóriában is lenyűgöző volt, a legjobb oldalgyorsulási értékkel az összes tesztelt téli gumiabroncs közül.
A Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18 méretben szintén „jó” minősítést szerzett az ADAC értékelésén. Európa legnagyobb autóklubjának tesztelői különösen pozitív értékelést adtak a környezeti- és költség kategóriákban. A Hankook Winter i*cept evo 3 “nagyon magas várható élettartamot és minimális kopást mutat. A hatékonysága lenyűgöző, köszönhetően alacsony súlyának és üzemanyag-fogyasztásának.” A biztonsággal kapcsolatos kategóriákban a gumiabroncs szintén jó eredményeket ért el nedves és száraz utakon.
Hankook Winter i*cept evo 3 X: a legjobb SUV-gumiabroncs
A Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19 méretben szintén szintén kiválóan teljesített az Auto Bild Sportscars téli gumiabroncs sportos SUV-modellek téli gumiabroncsainak tesztjén (11/2025 szám), ahol szintén „jó” minősítést kapott. A tesztelők ítélete: „minden kategóriában egyenletesen jó teljesítményt nyújtó, sokoldalú gumiabroncs”. A Hankook gumiabroncs különösen a biztonság szempontjából fontos, havas és nedves felületen történő fékezés tesztjein teljesített kiválóan. A havas felületen végzett szlalom tesztben is az egyik legjobbnak bizonyult.
| Téli gumiabroncsteszt | |||
| Média | Gumiabroncs | Méret | Teszteredmény |
| Auto Bild Allrad | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Példás |
| Auto Motor und Sport | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Nagyon jó |
| Auto Bild | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| ADAC | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| Auto Bild Sportscars | Hankook Winter i*cept evo 3 X | 235/50 R19 | Jó |
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.
A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).
Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.
Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:
„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”
Honda S+ Shift
A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.
További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe
Fejlett e:HEV hajtáslánc
A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.
Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.
Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték
Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.
A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.
A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.
Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.
Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
A Kingston Technology 2024-ben is megőrizte vezető helyét a DRAM-modulok eladásában
-
Ipar2 hét ago
Antimikrobiális anyagot mutatott be az LG a németországi K Show-n
-
Okoseszközök2 hét ago
A Google már nem keres – gondolkodik! Az AI forradalom felforgatja a szabályokat
-
Gazdaság2 hét ago
Az AI korában a STEM szakmák is jövőállóak
-
Gazdaság2 hét ago
Nem babusgatásra, fejlesztésre van szüksége a Z generációnak a munkahelyeken
-
Gazdaság2 hét ago
A Samsung már hatodik éve őrzi élvonalbeli helyét a Best Global Brands listán
-
Gazdaság2 hét ago
Tőzsdére lép az LG Indiában
-
Tippek1 hét ago
Trükkök, amikkel a monitorunk a produktivitás motorja lesz



