Július 20-án, kedden leleplezték az oroszok a legújabb, ötödik generációs vadászrepülőjüket, az egyelőre a Checkmate, azaz Sakk-matt névre keresztelt repülőt, amit az amerikai F-35-ös riválisának szánnak.
A MAKS-2021 Nemzetközi Repülőgépipari és Űrtechnikai Kiállításon történt bemutatóra maga Vlagyimir Putyin orosz elnök is ellátogatott.
„Amit most Zsukovszkijban látunk, az nyilvánvalóan azt mutatja, hogy az orosz légiközlekedés nagy fejlődési potenciállal rendelkezik. Repülőgépiparunk is folytatja az új, versenyképes repüléstechnikai berendezések létrehozását”
A bemutatón viszont nem egy valódi, röpképes gépet mutattak be, erre utal, hogy állóhelyzetben semmiféle vezetékelést vagy hidraulikus rendszert nem lehetett látni rajta, és a papíron a radarok számára lopakodó repülést biztosító felületek is eléggé elnagyoltak voltak. Szintén feltűnést keltett a Sakk-matt szokatlanul hegyes orra, illetve a pilótafülke alatti légbeömlője – ezekről a gép eddigi szupertitkos mivolta miatt semmit nem lehetett tudni.
Az is csak orosz közlésből ismert, hogy a Checkmate a gép testén belül tárolja a fegyverrendszerét, természetesen a lopakodó mivolta miatt. Lényegében mindennel fel lehet szerelni, ami egy háborús helyzetben szükséges lehet. Egyaránt hordozhat levegő-levegő és levegő-föld rakétákat, beleértve infravörös és radarirányítású levegő-levegő rakétákat, levegő-föld és hajó elleni rakétákat, irányított és nem irányított bombákat, valamint nem irányított rakétákat. Az oroszok szerint valahol egy géppuska is van rajta, de ebből a bemutatón semmi nem látszott, így azt sem tudni, hogy ez szintén belül kapott-e helyet, vagy később, kívülre szerelhető-e fel.
A bemutató alapján a Checkmate hatótávolsága 1500 km teljes harci felszereltséggel, képes rövid pályán le- és felszállni, tehát alkalmas repülőgéphordozókról indulni, vagy azokra visszatérni.
A tervezésben a MiG-gel együtt résztvevő Szuhoj kiemelte, hogy a gép csúcssebessége 1900 km/h, illetve, hogy huzamosabb ideig képes szuperszonikus repülésre. Ezzel arra utalt, hogy a nagy amerikai rivális, az F-35-ös a hírek szerint csak 50 másodpercig képes erre anélkül, hogy károsodna a gép. A Szuhoj közlése szerint a Checkmate 8G erőhatást jelentő manőverekre is képes.
A jövő háborúira tervezve
A Checkmate egyik legkülönlegesebb funkciója a gyártó ígérete szerinti pilóta nélküli mód. Mivel a típus képes folyamatos adatmegosztásra a levegőben, akár olyan bevetésekre is alkalmas lehet, amin egy pilóta által irányított Checkmate-et több, pilóta nélküli gép kísér és támogat – ezeket a pilóta által vezérelt gép irányítaná.
Minderre persze még várni kell. A gyártó Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (OAK) 25-30 millió dollár körüli vételárat ígér – ami kevesebb, mint a fele az F-35-ös 78 millió dolláros listaárának –, az első repülést viszont legkorábban 2023-ban végezhetik vele, a potenciális vásárlóknak pedig 2026-27-ig kell várni arra, hogy megkapják a vadászgépeket.
Még a későbbi, 2027-es szállítási időpont is elég optimistán hangzik egy ilyen komplex vadászgép esetében, a MAKS-2021-en kiállított darab alapján ugyanis a fejlesztési folyamat jelentős hányada hátravan még. Mivel a bemutatón az orosz hang mellett angol feliraton is megjelent minden, az orosz fél jó eséllyel a Szu-57-eshez hasonlóan külföldi partnert keres a fejlesztésre. Annál a vadászgépnél India lett a partner, de ők végül menet közben kiszálltak a projektből, mert túlzottan elhúzódott. Nem jó jel a Checkmate számára, hogy még az indiaiak bevonásával is csak egy pár Szu-57-es van szolgálatban 11 évvel a típus első repülése után. A Checkmate előnye egyébként a Szu-57-essel szemben, hogy kisebb, könnyebb.
Orosz remények szerint legalább 300 darabot eladhatnak majd a Checkmate-ből, elsősorban India, Vietnám és több afrikai ország lehet a célpontjuk, de egy videós prezentáció alapján Argentína és az Egyesült Arab Emírségek pénztárcájára is pályáznak.
Mitől lesz ötödik generációs egy vadászrepülőgép?
Ezek a vadászrepülők leginkább arról ismertek, hogy kiváló manőverezőképességet ötvöznek az alacsony észlelhetőséggel. Utóbbi miatt a fegyverzetük egy részét a gép testébe épített fegyvertérben hordozzák. Ami a manőverezőképességet illeti, elsősorban hangsebesség felett, illetve alacsony sebességeknél sokkal jobbak a negyedik generációs társaiknál.
Az ötödik generáció vadászgépei alkalmasak a hálózatalapú hadviselésre, azaz harc közben folyamatosan információkat osztanak meg egymással. A több forrásból (rádiólokátor, infravörös érzékelő, hálózat) érkező információt jelentős feldolgozás után, integráltan képesek a pilóta számára megjeleníteni, írja a Wikipédia.
A már említett amerikai F-35 Lightning II mellett a szintén amerikai F-22, a még fejlesztés alatt álló kínai Chengdu J–20, illetve az orosz(-indiai) Szu-57 tartozik ehhez a generációhoz.
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rangos munkáltatói elismerésekkel díjazták a Lufthansa Systems Hungáriát
A Lufthansa Systems Hungária 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, melyet a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány a munka és a magánélet egyensúlyát, valamint a munkavállalók fizikai és mentális egészségét támogató, családbarát intézkedéseket megvalósító munkahelyek részére ítél oda minden évben.
A vállalat emellett „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban megkapta a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgáló beneFit Prize pályázat különdíjait is.
A munka és a magánélet egyensúlya kiemelt jelentőséggel bír a Lufthansa Systems Hungária vállalati kultúrájában, ezért az IT-cég mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkavállalók a lehető leghatékonyabban, támogató légkörben, hibrid munkarendben végezhessék mindennapi feladataikat. Szemléletmódjának köszönhetően a cég 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, mely pályázat fókuszában idén a munka-magánélet egyensúly újraértelmezése és a legjobb családbarát gyakorlatok elismerése állt.
A Lufthansa Systems Hungária budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 800 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató, légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó vállalat, amely kiemelt figyelmet fordít munkavállalói jóllétére. A cég nagy hangsúlyt helyez a gondoskodó és befogadó szervezeti kultúrára és a dolgozói wellbeing támogatására, ennek elősegítésére pedig számos jólléti intézkedést, juttatást kínál – köztük vállalati egészségbiztosítási csomagot, irodai masszázst, privát pszichológiai konzultációs lehetőséget, valamint sporteseményeken való céges részvételt, emellett egészségnapokat is szervez munkavállalói számára.
A beneFit Prize az első olyan átfogó pályázat Magyarországon, amely a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgálja, figyelembe véve a környezeti és szociális hatásokat is. A pályázaton a Lufthansa Systems Hungária két különdíjat is elnyert „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban.
„Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkakörnyezetet biztosítsunk kollégáink számára, éppen ezért vagyunk nagyon büszkék az újabb munkáltatói elismerésekre. Legyen szó szakmai fejlődésről, a vezetői kultúránkról, a rugalmas, családbarát hibrid munkarendről, a széles körű juttatási csomagról, vagy a csapatépítést, szakmai fejlődést, illetve egészségmegőrzést szolgáló rendezvényekről, nagy hangsúlyt fektetünk a munka-magánélet egyensúlyra, illetve kollégáink jóllétére”
– hívta fel a figyelmet Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.
A Lufthansa Systems Hungária a fentiek mellett idén tavasszal további két rangos employer branding elismerést is elnyert: a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) „Megbízható Munkaadó 2024/26” díját, illetve a Randstad Hungary 2024-es Employer Brand kutatásán a „Legvonzóbb Munkaadó – IT kategória” címet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!