Mozgásban
A Continental technológiája futurisztikus élményt hoz az elektromos BMW iX-be
A Continental technológiai vállalat alapvető elemek szállításával járul hozzá az új BMW iX által nyújtott intuitív és magával ragadó felhasználói élményhez.
A járművek digitalizálását megcélzó irányvonalhoz igazodva ebben az elektromos autóban megtalálható a Continental nagy teljesítményű számítógépe, a Cockpit High Performance Computer. A számítógép feladata az egyre komplexebb szoftverek, valamint a vezetőhelyen elérhető, gyors ütemben növekvő funkciók kezelése lesz. A számítógép ezen kívül biztosítja szem elé vetített és nagyméretű kijelzőinek funkcióihoz is a szükséges számítási teljesítményt. A digitális műszerklaszterbe integrált vezetői kamerával együtt a Continental egy újfajta felhasználói élményt nyújtva kínál alapvető építőelemeket a vezető és a jármű közötti zökkenőmentes interakcióhoz. Emellett a Continental az elektromos modellt ultraszéles sávú adó-vevőkkel is felszereli, hogy az digitális kapcsolatot teremthessen okostelefonokkal. A vállalat további megoldásai, mint például az induktív töltést lehetővé tévő rövid távú kommunikációs okostelefon terminál, a BMW Sky Lounge elnevezésű intelligens panorámatető elektronikája, valamint a puha és alacsony károsanyag-kibocsátású felületi anyagok, a kényelem, az ergonómia és a felhasználóbarát jelleg mellett az izgalmas dizájnról is gondoskodnak.
„A felhasználói élmény egyre fontosabb döntési szemponttá válik a járművásárlók körében. A BMW iX-ben a vezető és a jármű közötti intuitív, biztonságos, de mindenekelőtt vonzó interakciót lehetővé tevő építőelemeinkkel, valamint a szoftverfejlesztési és rendszerintegrációs szakértelmünkkel hozzájárulunk a fenntartható mobilitás előmozdításához”
– mondta Nikolai Setzer, a Continental vezérigazgatója.
A nagy teljesítményű számítógép alapot teremt a jövő autóinak infotainment világához
A BMW iX elektronikai architektúrája áthidalja a manapság előforduló elosztott, valamint a jövőben alkalmazott centralizált járműarchitektúra közötti szakadékot. Ahelyett, hogy több elektronikus vezérlőegységre támaszkodna, a BMW új elektromos járműve néhány központi számítógépben koncentrálja a különféle funkciók számítási teljesítményét. A Continental nagy teljesítményű vezetőhelyi tartományvezérlője különféle szoftverfunkciókért felel, és központilag, egyetlen elektronikus vezérlőegységen keresztül kezeli a jármű belsejében található valamennyi bemeneti és kimeneti eszközt. Mindezzel új lehetőségeket kínál az egyedi és egységes felhasználói élményhez a jármű teljes egészére vonatkozóan. Ezen felül egyesülnek az infotainment és a műszerek funkciói is, amelyek így mostantól szabadon konfigurálhatóvá válnak, ez pedig lehetőséget teremt a maximális személyre szabásra a vezető és az utasok számára, valamint a járműtervezés tekintetében is nagyobb szabadságra lehet számítani. A központi nagy teljesítményű számítógép a harmadik féltől származó alkalmazások és felhőszolgáltatások előtt is megnyitja a kaput, és támogatja a hardverfüggetlen szoftverintegrációt. Az online szoftverfrissítések megoldásával kombinálva a vezetőhely így folyamatosan frissíthető és bővíthető marad.
A vezetőhely és az ember és gép közötti interfész így egyre inkább átalakul, amely a sofőr helyéből egy, a sofőr igényeihez alkalmazkodó multimodális társsá válik. Ez a megközelítés a legjobban a szélvédő kijelzőrendszerén és a beszállító az ívelt kijelzőn elhelyezkedő vezetői kameráján figyelhető meg. A szem elé vetített kijelzőn a lényeges információk mint például a sebesség, a fontos figyelmeztető üzenetek, és navigációs nyilak, az autóvezető közvetlen látómezejében jelennek meg, melynek köszönhetően a figyelem továbbra is az útra és a forgalomra irányul. A BMW iX kijelzőjébe zökkenőmentesen integrált műszerklaszterben található vezetői kamera elemzi a sofőr fejének helyzetét és irányát, a szemnyílását és látószögét figyelő kameraképeket, ezáltal gondoskodik arról, hogy a vezető jelzést kapjon abban az esetben, ha figyelme elterelődik a forgalomról, vagy fáradtság miatt lankad az ébersége. Ennek megfelelően a két megoldás az intuitív felhasználói élményt és a közúti biztonságot egyaránt elősegíti. A Continental egyéb aktív és passzív elektronikus biztonsági alkatrészei, mint például a fékek, a futómű és a légzsák vezérlőegységei, valamint az érzékelők szintén hozzájárulnak a vezetési biztonsághoz a holisztikusan pozitív felhasználói élmény biztosítása érdekében.
A digitális ökoszisztéma és az egyedi térérzet további megoldásai
A Continental szállítja a BMW iX elektromos jármű adó-vevő moduljait is, amivel hozzájárul a hagyományos autókulcsok digitalizálásához. Az okostelefonon keresztül történő kulcs nélküli hozzáférés elengedhetetlen építőelemeként a mobilitásszolgáltató moduljai képesek lemérni az okostelefon és a jármű közti távolságot. Így lehetőség nyílik a digitális kulcs pontos helyének meghatározására a passzív hozzáférés és a motor indítása érdekében, anélkül, hogy a vezetőnek a kezébe kellene vennie az okostelefont. Az ultraszéles sávú (UWB) technológiának köszönhetően a maximális kényelem mellett a megoldás első ízben nyújt jelentősen megnövelt védelmet a közbeékelődéses támadások ellen. Így például a járműtolvajok már nem fogják tudni befogni és kiterjeszteni a kulcs jeleit, hogy hozzáférést szerezhessenek. Emellett a járműtulajdonos egyidejűleg akár öt digitális kulcsot is generálhat a járműgyártó My BMW alkalmazásán keresztül, és kényelmesen megoszthatja azokat családjával és barátaival.
A passzív járműhozzáférés globális szabványát az ágazatközi Car Connectivity Consortium (CCC) fejleszti. Az autóipari vállalatok, az okostelefon-gyártók, valamint a technológiai cégek itt közösen dolgoznak azért, hogy előmozdítsák az okostelefonok és a járművek közötti hálózatépítést. A CCC célja továbbá, hogy újabb alkalmazásokat határozzon meg az UWB technológián alapuló járműazonosításhoz. A CCC-ben a Continental más neves cégekkel, például a BMW-vel és az Apple-lel együtt tűzte ki célul maga elé a járművekhez való hozzáférés UWB rádiószabványának alapvető kifejlesztését.
A BMW iX-ben lehetőség van arra is, hogy a mobileszközt a Continental integrált rövid hatótávú kommunikációs (NFC) interfésszel rendelkező okostelefon-termináljára lehessen helyezni, és így induktív módon tölteni, mely során automatikus kapcsolat jön létre a telefon és az infotainment rendszer között. Ezenkívül a jármű az NFC-n keresztül is kinyitható, ha az okostelefon akkumulátora lemerülne.
Az úgynevezett Sky Lounge vezérlőrendszerével a Continental a panorámatetőt is intelligenssé teszi. A nagyméretű üvegfelület a fényviszonyoktól függően elektronikusan sötétíthető. A tető így egyedi térérzetet nyújt, mintha csak a természetben lennének az utasok.
A kellemes beltéri hőmérséklethez a Continental különféle felületi anyagai is hozzájárulnak, mint például a műszerfal, a kapaszkodók és az ülések borítása. A dekoranyagnak használt Acella Lux magas komfortérzetet biztosító és alacsony károsanyag-kibocsátású tulajdonságokkal rendelkezik.
A Continental a BMW iX-hez különböző nyári és téli abroncsmodelleket is kínál a helyi gumikereskedőknél, amelyek teljesítményét rövid fékút és kiváló kezelhetőség jellemzi száraz és vizes utakon egyaránt.
Mozgásban
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.
A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.
A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:
- F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
- YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
- Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
- BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
- Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.
„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”
– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.
„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”
A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.
Extrém körülmények, maximális teljesítmény
A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.
Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.
2025-ös FIM EWC versenynaptár:
- 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
- 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
- 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
- 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A HERE 3D-ben térképezi fel Magyarországot
A HERE, a helyalapú felhőszolgáltató, júliustól rendkívül pontosan, 3D-ben térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejletteb térképét biztosítsa.
A HERE azzal kezdi, hogy a legújabb technikával felszerelt autókkal járják be az utakat, és nagy pontossággal rögzítik az útadatokat, így az útburkolati jeleket és a KRESZtáblákat egyaránt. Az egyértelműen azonosítható HERE autók 3D-ben is rögzítenek, valamint utcaszintű képeket hoznak létre a látványosságokról, az üzletekről, benzinkutakról és éttermekről.
Az információkat egy részletgazdag Magyarország-térképen fogják használni, melyet az önvezető autókhoz és egyéb fejlett szolgáltatásokhoz terveztek, amik növelik a közlekedésbiztonságot, enyhítik a forgalmi dugókat és megkönnyítik a városi navigációt.
A következő hetekben a HERE autói az ország összes fontosabb útját bejárják. A felmérés nem zavarja a rendes forgalom menetét.
A HERE elkötelezett a magánszféra tiszteletben tartása iránt. A rögzített képek csak az autóban tárolódnak, majd később, titkosított formában kerülnek át egy biztonságos tárhelyre. Ezután elkezdődik a feldolgozásuk az iparágban vezető szoftver és egy fejlett algoritmus segítségével. A képek csak az után lesznek elérhetőek, hogy az arcokat és rendszámokat elhomályosították.
Abban a ritka esetben, ha a képen látható személy vagy rendszám felismerhető maradt, bárki egyszerűen jelentheti ezt a HERE felé. Nézze meg az online képet, majd kattintson a térképen a “Report Image” linkre a bal alsó sarokban.
További információkért, kérjük, látogassa meg a https://here.com/en/drive-schedule weboldalt, ahol megtudhatja, hogy a HERE, hogyan óvja magánéletét.
A HERE-ről
A HERE Technologies, a helyalapú felhőszolgáltató, valós idejű navigációs szolgáltatást nyújt a hétköznapi emberek, a közlekedési eszközök, a vállalkozások és városok számára. A HERE mögött a vezető autóipari cégek konzorciuma áll. Ha szeretne rólunk többet megtudni, látogassa meg weboldalunkat: http://360.here.com.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! A cikkben partnerünk volt az instant.co.hu. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Út a vadonba: igazi porfelhőt kavarnak a Hankook abroncsai
A 2025-ös FIA Rally Világbajnokság (WRC) harmadik fordulóját, a legendás Szafari Rally-t március 20. és 23. között rendezik meg a kenyai Naivasha és Nakuru megyék területén.
A prémium gumiabroncsokat gyártó Hankook a WRC hivatalos abroncsszállítójaként támogatja a világ legjobb rallycsapatait, akik ezen a hétvégén a WRC versenynaptár egyik legkeményebb megmérettetésével néznek szembe.
A végeláthatatlan, vadregényes tájakon zajló Szafari Rally híres arról, hogy a végsőkig próbára teszi mind a versenyzőket, mind a rallyautókat. A kimerítő sziklás utak, a mély homokrétegek, a perzselő hőség, a hirtelen esőzések és a vadon élő állatok kiszámíthatatlansága mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a verseny – közel 385 kilométeres versenytávval és 21 szakasszal – a kitartás, az irányítás és a teljesítmény igazi próbája legyen.
A Hankook a kenyai Szafari Rally-n a csapatokat az extrém terepre készült rallyabroncsával, a Dynapro R213-mal látja el. Az abroncsot kifejezetten úgy tervezték, hogy a burkolatlan útfelületeken is csillapítsa az ütéseket, miközben kiemelkedő élettartamot és tapadást biztosít extrém körülmények között is. Megerősített szerkezete ellenáll a vágásoknak és a defekteknek, míg az optimalizált tapadás és a precíz kezelhetőség a kiszámíthatatlan terepen is nagy magabiztosságot nyújt a pilótáknak. A rally extrém körülményeihez igazodva a Dynapro R213 két változatban érhető el: lágy és kemény gumikeverékben, biztosítva a legjobb teljesítményt a különböző utakon és hőmérsékleti viszonyok között.
A Hankook 2023 óta működik együtt az FIA-val és a résztvevő gyártókkal, így több mint 2000 kilométernyi valós körülmények közötti tesztelést végzett a nagy teljesítményű rallyabroncsok fejlesztése és minősítése érdekében. Ez az intenzív fejlesztési folyamat biztosítja, hogy a pilóták a Hankook prémium abroncstechnológiájára támaszkodhassanak a kenyai Szafari Rally zord körülményei között is.
A Rally Sweden-en szerzett győzelmüket követően a bajnoki tabellán jelenleg Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin (Toyota GAZOO Racing World Rally Team) vezet 61 ponttal.
A Hankook a WRC mellett jelenleg mintegy 70 globális motorsporteseményre szállít versenyabroncsokat, és számos csapatot támogat. A versenyekről érkező adatok felhasználásával a vállalat folyamatosan fejleszti abroncstechnológiáját, és az így szerzett kulcsfontosságú ismereteket mind a nagy teljesítményű versenyabroncsok, mind a fogyasztói abroncsok fejlesztésében alkalmazza, biztosítva az iparágvezető minőséget és teljesítményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar7 nap ago
Egyre népszerűbb az ADA P1 Meter – de nem csak a HMKE felhasználók körében
-
Okoseszközök2 hét ago
Április 7-től további Samsung készülékekre érkezik a One UI 7
-
Tippek2 hét ago
A hó végéig még elérhetők az ajándék LEGO utalványok a HONOR Magic7 széria mellé
-
Zöld2 hét ago
Elindult a munka a házikertekben
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja az AI-vezérelt, összekapcsolt élet jövőjét
-
Okoseszközök6 nap ago
A Sony bemutatja az új WF-C710N fülhallgatót
-
Zöld2 hét ago
A világ legfenntarthatóbb vállalatai közé került a Zyxel
-
Ipar1 hét ago
A cargo-partner az AutoStore rendszerrel növeli logisztikai hatékonyságát