Mozgásban

Idén tovább nő az élelmiszerkereskedelemben az online értékesítés szerepe

online

Az élelmiszerek vásárlásán belül az online házhoz rendelések arányának további növekedésére számítanak az okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO szakértői.

Az elmúlt évben kétszeresére nőtt az ilyen jellegű házhoz szállítások száma a társaság saját adatai szerint. Ezzel párhuzamosan a vásárlók egyre inkább a gyors, pontos és megbízható házhoz szállítást kínáló piaci szereplőket részesítik előnyben. Ehhez az élelmiszerek online értékesítését végző vállalatok vagy saját logisztikai rendszert építenek fel, és maguk bonyolítják a házhozszállítást, vagy külső logisztikai partnert vesznek igénybe. Az érintett vállalatok 64 százaléka szerint utóbbi megoldással, vagyis egy külső szolgáltató bevonásával eredményesen csökkenthetőek a logisztikai költségek egy tavaly közzétett tanulmány szerint.

Az üzletek személyes felkeresését kiváltó online házhoz rendelések térhódításával egyre nő a nyomás az élelmiszerláncokon, hiszen már nem elég csupán a házhoz szállítás lehetőségét biztosítaniuk vásárlóik részére, ennek kivitelezése is a lehető legnagyobb profizmust és gyorsaságot követeli meg tőlük. Az online rendelés népszerűségéről árulkodik, hogy az okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO futárjai 2022-ben összesen közel hétszázezer élelmiszer- és melegétel rendelést teljesítettek Magyarországon, közel kétszer annyit, mint az azt megelőző évben. Az esetek többségében nem napok vagy órák döntenek az ügyfélelégedettségről, hanem percek. A nagyvállalatok mellett a kis- és középvállalkozások közül is egyre többen felismerik, hogy saját futárflotta foglalkoztatása helyett külső logisztikai partner bevonásával csökkenthetik logisztikai költségeiket, és egyben javíthatják vásárlóik elégedettségét. A cégek jellemzően az alábbi okokból váltanak a saját futárflotta fenntartása helyett a külső szolgáltató bevonása mellett.

  1. Költséghatékonyság

A házhoz szállítás logisztikai rendszerének kiépítése és üzemeltetése jelentős befektetést igényel, ahol értelemszerűen fellépnek a méretgazdaságosság problémái. Ezzel szemben egy logisztikai partner meglévő infrastruktúrájának és szakmai tudásának köszönhetően, gördülékenyen képes ellátni ezt a feladatot. Ezt igazolta a 2022-ben közzétett 26. Third-Party Logistics tanulmány, amely szerint a megkérdezett vállalatok 64 százaléka úgy látja, hogy egy logisztikai partnerrel együttműködve tovább csökkentheti a vállalat teljes logisztikai költségét.

  1. Speciális logisztikai szakértelemhez való hozzáférés

A profi logisztikai cégek működése arra épül, hogy a szállítás technológiai háttérhez, a platformhoz és a szakértelemhez való csatlakozási lehetőséget egyben biztosítsák ügyfeleik számára, így nekik nem kell ezekre a feladatokra erőforrásokat delegálniuk; ahogy a logisztika felelőssége, valamint a kivitelezése során felmerülő akadályok leküzdése sem hárul rájuk. Ráadásul a vásárló és a kereskedő közti egyetlen kapocs sokszor a rendelést kézbesítő futár, így személye, hozzáállása, profizmusa javíthatja az adott márka vagy a kereskedő megítélését. Érdekes, hogy a már említett kutatásban a válaszadó vállalatok közel háromnegyede vélte úgy, hogy a választott logisztikai partner új és innovatív módszereket kínált a szállítás hatékonyságának javítására.

  1. A fogyasztói igények maximális kiszolgálása

Az élelmiszerláncoknál történő online vásárláskor három elvárásnak kell egyidejűleg teljesülnie: a jó ár-érték aránynak, a kényelemnek, valamint a gyorsaságnak. A B2B logisztikai szolgáltató egyik fő előnye, hogy sokféle módon javíthatja partnerei házhoz szállítási láncának folyamatait – mint például a hőmérséklet-szabályozott és hűtött szállítás, szállítási útvonalak lerövidítése, kézbesített termékek csomagolása, a szállítási területekhez kapcsolódó működési koncepció megtervezése.  A DODO utolsó kilométeres városi logisztikai szolgáltatásai számos ügyfél részére kínálnak aznapi házhoz szállítási megoldásokat, amellyel hatékonyan növelhető a fogyasztói elégedettség és elköteleződés.  A már említett kutatásban a válaszadók 73 százaléka állította, hogy a szállítási feladatok kiszervezése egy logisztikai partnerhez hozzájárult a vásárlóiknak nyújtott szolgáltatás javításához.

  1. Vállalatfejlesztési lehetőségek

A logisztika igen komplex, a gördülékeny és hatékony végrehajtását egy sor összetett, egymást átfedő folyamat, és a benne résztvevők összehangolt működése eredményezi. Egy logisztikai partner bevonásával a vállalatnak nem kell az értékes energia- és erőforrásaiból elkülönítenie a sikeres házhoz szállítás érdekében, helyette az alapvető céljainak megvalósítására fordíthatja azokat.

  1. Fenntarthatóság

A házhoz szállítás nem megy szembe a környezettudatossággal. A fenntarthatósági faktor épp úgy megjelenik a logisztikai folyamatok optimalizálásában, mint a szállítás technikai megvalósításában. Érdemes tehát az összehangolt, alaposan megtervezett és hatékony házhoz szállításra törekedni, amire igazán csak a logisztikai területre specializálódott szolgáltató képes.

A DODO a fenntartható városi okoslogisztika szakértője, amit nem csupán autóflottája bizonyít. A cég saját fejlesztésű, mesterséges intelligencia alapú platformja segítségével nagymennyiségű adat egyidejű elemzésére képes, ezáltal az útvonalak és futárok kapacitásának optimalizálására, valamint a flottakapacitás maximális kihasználására törekszik. Hiszen a rövidebb és gyorsabb útvonal is csökkenti a környezeti terhelést.

„A DODO számára az okoslogisztika és az innováció kéz a kézben járnak. Saját adatvezérelt platformunk segítségével a városi utolsó kilométeres házhoz szállítási megoldások szakértőivé váltunk az elmúlt évek során, de a fejlesztéseink itt nem érnek véget. Folyamatosan keressük az új lehetőségeket a kiszállítási idő lerövidítése és a környezeti hatások csökkentése érdekében, amelyek révén kereskedelmi partnereink számára is hatékony megoldásokat tudunk kínálni a házhoz szállítás területén”

– mondta el Dr. Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

A magyar nők több mint fele rendszeresen vásárol webshopokból, legnagyobb arányban élelmiszert

nők

A nők online vásárlási szokásait és szállítási elvárásait vizsgálta a DODO.

Havi és heti szinten is legtöbbször élelmiszert rendelnek Magyarországon a nők internetes vásárlásaik során, de a ruházati, gyógyászati vagy épp drogériás termékek online beszerzése is kifejezetten népszerű körükben. A kisállattartáshoz kapcsolódó cikkek esetén azonban közel kétharmaduk továbbra is a személyes vásárlást preferálja, az aznapi kiszállításra specializálódott, utolsó kilométeres városi logisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO legfrissebb, reprezentatív magyarországi kutatása alapján.

A reprezentatív kutatásban részt vevő nők több mint fele rendszeresen él az online rendelés lehetőségével. A válaszadók több mint harmada havonta többször vásárol élelmiszert webshopokból, közel negyedük pedig rendszeresen az interneten keresztül szerzi be a különböző divatcikkeket. Hasonló népszerűségnek örvend a gyógyszerek és étrend-kiegészítők, valamint a kozmetikai és drogériás termékek házhoz szállítása. A különböző termékkategóriákban a női vevők mindössze 1-3 százaléka vásárol hetente többször online, az élelmiszert kivéve, amely közel 20 százalékos arányával kiemelkedik a többi terméktípus közül. Lakberendezési és kertfelszerelési tárgyakat, valamint elektronikai eszközöket 5 nőből 1 vásárol negyedévente legalább egyszer online, míg sportfelszerelést csak fele ennyien. Amit azonban a női vevők legnagyobb százaléka továbbra is személyesen szeret megvenni, az a kisállatfelszerelés és állateledel – több mint fele nyilatkozott ugyanis úgy, hogy szinte sosem vásárol online ilyen termékeket.

A női vevők számára a szállítás gyorsasága döntő tényező lehet a webáruház kiválasztása során

A megfelelő minőségen és a kedvező árakon túl, online vásárláskor a nők háromnegyede kifejezetten fontosnak tartja a gyors kiszállítást – közel harmaduk 2000 forintot meghaladó plusz díjat is hajlandó lenne ezért kifizetni -, de csupán 38 százalékuk elégedett a kézbesítés jelenlegi sebességével. Az élelmiszerek házhoz szállításakor 3 nőből 1 azt várná el, hogy 90 percen belül megkapja a megrendelt árut, az online ruházati, drogériai, elektronikai és sportfelszerelés-rendelés esetén azonban ez az elvárás némiképp módosul, 2-3 napon belül vagy gyorsabban szeretnék megkapni a megvásárolt terméket.

A tavalyi évben a nők közel fele legalább egy alkalommal szakította meg az online vásárlást, mert nem talált a kézbesítési lehetőségek között elég gyors szállítást, és az elmúlt évben több mint negyedük azért nem vásárolt újra egy webáruházban, mert túl hosszúnak érezte a korábbi kiszállítást. A kézbesítési idő mellett, 10-ből 8 nő fontosnak tartja, hogy a rendelése leadásakor ki tudja választani az általa preferált szállítási lehetőséget – a legnépszerűbb az otthonra vagy a munkahelyre kért kézbesítés, illetve a csomagpont. A nők kétharmada továbbá azt is hangsúlyosnak tartja, hogy az általuk kiválasztott időintervallumon belül kapják meg a megrendelésüket, tehát az időablakos-kiszállítás kiszámíthatóságát szeretnék élvezni.

Az aznapi kiszállításra specializálódott nemzetközi okoslogisztikai vállalat, a DODO kutatása alapján kijelenthető, hogy a Magyarországon élő nők többsége rendszeresen rendel webáruházakból – a legnépszerűbb kategória egyértelműen az élelmiszer-, és komoly vásárlást befolyásoló tényezőnek tartják a kiszállítás gyorsaságát és azt, hogy mennyire igazodik a saját napirendjükhöz, tehát az online rendeléskor az elérhető kényelmi funkciókat is figyelembe veszik.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Villámtöltő-forradalom: Így változik meg Magyarország közlekedése az EU döntése alapján

Villámtöltő

A 2023 júliusában az EU által elfogadott Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúrájáról szóló Rendelet (AFIR) konkrét, 2025-re illetve 2030-ra teljesítendő kiépítési célokat tűz ki a közlekedési ágazat szereplői számára.

Az új jogszabály célja az közlekedés karbonlábnyomának drasztikus csökkentése Európa-szerte. Rendelkezik többek közt a nyilvános töltőkapacitás kvantum-ugrásszerű bővítéséről a városokban és az autópályák mentén is. De mit is jelentenek ezek a fejlesztések a gyakorlatban?

2025-re a transzeurópai közlekedési hálózat (angol rövidítése: TEN-T) fő folyosói mentén 60 kilométerenként kell telepíteni olyan villámtöltő pontokat, amelyek a személy- és kisteherautókat töltőpontonként legalább 150 kW elektromos töltéssel képesek ellátni; az elektromos buszokat és tehergépjárműveket pedig legalább 350 kW töltéssel.

Ez hazai vonatkozásban úgy fordítható, hogy összesen több mint 1440 kilométernyi magyar úthálózat mentén nyílnak hamarosan új, hipererős töltőpontok a villanyautósok részére. A telepítési határidő 2025 a TEN-T hálózat törzs-útvonalaira, és 2030 a teljes infrastruktúrára nézve.

Az új rendelet kitér az elektromos töltőknél történő fizetésre is: az új villámtöltőknek kötelezően fel kell tudniuk dolgozni a fizetési kártyás vagy érintésmentes fizetési módokat is.

„Az EU fenti intézkedései segítenek a környezetvédelmi és gazdaságossági célok elérésében, de a kivitelezéshez innovatív megoldásokra van szükség. Itt jön képbe a Zerova, a holland vállalat, mely magyar forgalmazójával együtt szállít olyan fejlett technológiákat, amelyek lehetővé teszik a hipererős elektromos töltőállomások hatékony és fenntartható telepítését

– mondja Széles Tamás, a Zerova-t forgalmazó villámgyors.hu projektvezetője.

„A Zerova jövőbemutató fejlesztéseinek köszönhetően már most, 2023-ban elérhetőek a magyar piacon olyan villámtöltők, amelyek megbízhatóan képesek akár a 360 kW teljesítmény leadására is. A beépített fizetési funkcióról is tudjuk, hogy üzembiztosan működik, hiszen jelenleg is Magyarország több pontján használják az a villanyautósok”

Az EU új rendeletei, a Zerova és a villámgyors.hu megoldásai együttesen járulnak hozzá az elektromos közlekedés forradalmi változásához Magyarországon is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

A Dachser tizenkét újabb városra terjeszti ki károsanyag-kibocsátásmentes szállítását Európában

dachser

2025 végére megduplázódik, azaz 24-re nő azon városok száma, amelyeket a Dachser károsanyag-kibocsátásmentes kiszállítással szolgál ki.

A Dachser jelentősen kiterjeszti a nem hűtött gyűjtőszállítmányok emissziómentes kiszállítását bizonyos belvárosi területekre. A logisztikai szolgáltató 2025 végére további tizenkét európai városban tervezi elindítani a DACHSER Emission-Free Delivery, azaz károsanyag-kibocsátásmentes szolgáltatását: Amszterdam, Barcelona, Dublin, Hamburg, Köln, London, Malaga, Rotterdam, Stockholm, Toulouse, Varsó és Bécs szerepelnek a listán. Ezen kívül a vállalat bővíti a már meglévő kibocsátásmentes szállítási területét Párizsban.

„Azt az ambiciózus célt tűztük ki magunk elé, hogy 2025 végére megduplázzuk a DACHSER Emission-Free Delivery kiszállítással kiszolgált városok számát”

– mondta Alexander Tonn, a Dachser Road Logistics igazgatója.

„Hálózatunkban dolgozó telephelyeink rendkívül motiváltak, hogy eleget tegyenek ügyfeleink fenntarthatóbb városi szállítások iránti igényének. Célunkat az elektromos kisteherautók térnyerésére és az európai töltőinfrastruktúra bővülésének gyorsulására alapoztuk.”

DACHSER Emission-free Delivery: A 12-ből 24 lesz

Moduláris rendszerének köszönhetően a DACHSER Emission-Free Delivery elméletileg bármelyik európai városban alkalmazható megoldás. A szolgáltatás már tizenkét meghatározott belvárosi területen érhető el, nevezetesen Berlinben, Koppenhágában, Dortmundban, Freiburgban, Madridban, Münchenben, Oslóban, Párizsban, Portóban, Prágában, Strasbourgban és Stuttgartban. Az újabb tizenkét belvárosi területet 2025 végéig adják hozzá az első kör résztvevőihez. A Dachser fióktelepek a helyi igényekhez igazodó moduláris rendszer alkalmazásával elektromos furgonokat és kisteherautókat, valamint elektromos teherbicikliket használnak. A kerékpárokat kifejezetten gyűjtőszállítmányok és raklapos áruk szállítására tervezték. A helyszín egyedi adottságaitól függően ez a koncepció magában foglalja a városközpontok közelében található, mikrócsomópontoknak (microhub) nevezett kis tranzitterminálok használatát is. Ilyen esetekben a teherbiciklik a mikrócsomóponttól indulnak útnak, és a forgalmas gyalogos övezetekbe szállítják az árukat. Az elektromos teherautók pedig a mikrócsomópontokat látják el áruval, vagy a kerékpáros szállításhoz túl nagy, illetve túl nehéz csomagok és raklapok esetében az árut közvetlenül a címzettekhez szállítják.

„Földrajz, társadalmi szerkezet, közigazgatás: minden városnak megvan a maga egyedi profilja, amelyet figyelembe veszünk a károsanyag-kibocsátásmentes szállítási terület megtervezésekor és megvalósításakor”

– magyarázza Tara Li, a DACHSER Emission-Free Delivery projektvezetője.

„Ugyanakkor a tizenkét európai városban szerzett tapasztalatunkra támaszkodva azonosíthatjuk a szinergiákat és az optimalizálási lehetőségeket.”

Pozitív hatások a környezetre és a járművezetőkre

A Dachser károsanyag-kibocsátásmentes belvárosi kiszállításai hozzájárulnak a levegőminőség javításához és a közlekedési zaj csökkentéséhez. Mivel az elektromos teherautók és teherbiciklik nem bocsátanak ki légszennyező anyagokat, ezért jelentős szerepet játszanak a levegő tisztán tartásában. A Dachser kizárólag megújuló erőforrásokból előállított villamosenergiát vásárol a flotta feltöltéséhez. Ezáltal az utolsó mérföldre vonatkozó üvegházhatású gázkibocsátás nullára csökken. Emellett nagymértékben mérséklődik a zajkibocsátás, miközben a teherbiciklik használatával csökkennek a teherautók által okozott torlódások. Az elektromos járművek a sofőrök számára is pozitív változást hoznak, ők ugyanis  a vezetőfülkében már nincsenek kitéve a motor rezgésének.

 A hosszú távú klímavédelmi stratégia része

A DACHSER Emission-Free Delivery koncepciója összhangban áll a logisztikai szolgáltató hosszú távú klímavédelmi stratégiájával. A fenntartható üzleti fejlődés előmozdításával, a folyamat- és energiahatékonyságra, az innovációra és a felelősségvállalásra való összpontosítással a családi tulajdonban lévő vállalat ügyfeleivel és partnereivel együtt a fenntartható logisztika útját egyengetik.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss