Connect with us

Mozgásban

Egyre szűkülő kiszállítási időablakokkal versenyeznek a vásárlókért a webshopok

webshopok

Az időablakos kézbesítés bevezetésével a vállalatok többek között csökkenthetik a sikertelen vagy elmaradt szállítások valószínűségét, javíthatják az általános ügyfél-elégedettséget és növelhetik versenyképességüket.

A hazai és a nemzetközi e-kereskedelemben egyaránt megfigyelhető, hogy a vásárlók számára egyre fontosabb a rugalmas kézbesítés lehetősége. Az aznapi kiszállításra specializálódott nemzetközi okoslogisztikai vállalat, a DODO szakértői szerint az időablakok egyre látványosabb szűkülésére érdemes számítani, s a piaci verseny szempontjából döntő jelentősége lesz annak, hogy a különböző webshopok milyen mértékben képesek ezzel lépést tartani. 

Az ütemezett kézbesítés javítja a logisztikai műveletek hatékonyságát és koordinációját, mivel lehetővé teszi az ügyfelek, fuvarozók és beszállítók számára, hogy hatékonyabban tervezzék és kezeljék erőforrásaikat. Az idősávokra osztott kiszállítás során maga a vásárló is bevonódik a házhoz szállítás megtervezésébe, mivel az adott napon belül ő választhatja ki a számára legmegfelelőbb kézbesítési időpontot. Azt, hogy a házhoz szállítás mennyire sokat számít az ügyfélelégedettség szempontjából, a McKinsey & Company kutatása is jól mutatja: a megkérdezett vásárlók kiemelték, hogy egyre fontosabb számukra a kényelmes és rugalmas kézbesítés, továbbá 25 százalékuk plusz szállítási költséget is hajlandó lenne fizetni az aznapi vagy azonnali kiszállításért.

Mivel egyre gyakrabban és egyre több szegmensben fordul elő az idősávos szállítási lehetőség, a vásárlói oldalról is növekvő igény mutatkozik rá. Hiszen azt a fajta flexibilitást és kiszámíthatóságot, amit az időablakos kézbesítés jelent, a legtöbb vásárló értékeli. Lehetővé teszi ugyanis számukra időbeosztásuk tervezhetőségét, mivel nem kell egész nap a futár érkezésére várniuk. A kiszolgáltatottság érzése is eltűnik, hiszen ők határozzák meg a kézbesítés idejét. A vásárlói igényekhez igazítható szállítás nagyobb ügyfél-elégedettséghez és márkahűséghez vezethet.

Az interneten keresztül megrendelhető termékek széles skálája, és a vásárlói elvárások folyamatos növekedése együttesen mutat ugyanabba az irányba; a piaci versenyt az egyre szűkülő kiszállítási időablakok fogják eldönteni. Magyarországon az ütemezett kézbesítést biztosító webshopok és más e-kereskedelmi szereplők átlagosan 3-5 órás idősávot határoznak meg, de egyre gyakoribb az egyórás időablak is. Kivételt képeznek ez alól a melegételt kínáló éttermek és gyorsétteremláncok, amelyek esetén már szinte alapkövetelmény a fél órán belüli kiszállítás.

„Az idősávok néhány perctől több óráig terjedhetnek a logisztikai folyamat követelményeitől és összetettségétől függően. DODO utolsó kilométeres városi logisztikai szolgáltatásai számos ügyfél részére kínálnak aznapi házhoz szállítási megoldásokat 1, 2 és 4 órás idősávokkal, melegétel esetén gyors kiszállítással, vagyis a rendeléstől számítva 30 percen belül. Ügyfeleink közül már nemcsak élelmiszeripari vállalatok, de egy dinamikusan fejlődő drogéria-parfüméria hálózat is egyórás kiszállítási időablakkal rendelkezik. A tendencia abba az irányba mutat, hogy az időablakok egyre szűkülni fognak, amiben a logisztikai vállalatok fejlődésének és felkészültségének hatalmas szerepe lesz”

– foglalta össze Dr. Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője.

A még szűkebb idősávok eléréséhez elengedhetetlen egy hatékony útválasztási és ütemezési rendszer, hogy az útvonalak optimalizáltak, a szállítási határidők pedig betarthatók legyenek. A logisztikai vállalatoknak a szállítási hálózatuk felett valós idejű átláthatósággal is rendelkezniük kell, amellyel nem csupán a kiszállító járműveiket tudják nyomon követni, de a forgalmi, időjárási viszonyokat is figyelemmel kísérhetik, így szükség esetén korrigálhatják az útvonalakat és az ütemterveket. Az ügyfelekkel kialakított megbízható kommunikációs csatornák is elengedhetetlenek, hiszen ezeken keresztül tudják tájékoztatni őket a szállítási határidőkről vagy azok változásairól – ez történhet e-mailben, SMS-ben vagy mobilalkalmazásokon keresztül. Ahhoz, hogy szűkebb kézbesítési időablakokat kínálhassanak, a logisztikai vállalatoknak megfelelő számú futárral és adminisztrációs munkaerővel kell rendelkezniük a megnövekedett kereslet kezeléséhez.  A fentebb említett feltételek megvalósításának érdekében a logisztikai vállalatoknak olyan technológiai megoldásokba kell befektetniük, mint a flottakezelő rendszerek, a valós idejű nyomon követés és az automatizálás, így növelhetik produktivitásukat és csökkenthetik a hibázás lehetőségét.

Végezetül, a szűkebb szállítási határidők betartása, és a teljes ellátási lánc hatékony működése érdekében elengedhetetlen a szorosabb együttműködés például az e-kereskedelmi platformokkal, kiskereskedőkkel és beszállítókkal.  Ez magában foglalja az adatok megosztását, az ütemezések összehangolását és a folyamatok racionalizálását.

Az időablakos kiszállítás ugyan kihívást jelenthet mind a logisztikai, mind az e-kereskedelmi vállalatok számára, azonban számos előnnyel is jár.

Hatékonyabb működés – Az ütemezett kiszállítás a logisztikai vállalatok számára lehetővé teszi a szállítási útvonalak optimalizálását, és a jobb erőforrás-gazdálkodást. Ez a folyamat pedig hozzájárulhat a produktivitáshoz, a szállítási kapacitás kihasználásához, valamint a szállítási idők és az általános működési költségek csökkenéséhez.

Az utolsó kilométeres logisztika szakértőjeként, a DODO az útvonalak és futárok kapacitásának optimalizálására, valamint a flottakapacitás maximális kihasználására törekszik. Ebben a nagymennyiségű adat egyidejű elemzésére képes, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú platformja segíti.

Magasabb ügyfél-elégedettség – Egy 2021-es felmérés is kiemeli, mennyire fontos a vásárlók számára, hogy olyan házhoz szállítási módot választhassanak, amely alkalmazkodik időbeosztásukhoz. Az időablakos kézbesítést a napi teendőikhez tudják igazítani, kevesebb várakozási időráfordítással, ami rendkívül kényelmessé teszi számukra a szállítási folyamatot – növeli az elégedettségüket, és nagyobb valószínűséggel fognak ismételten vásárolni.

Minimális számú sikertelen kiszállítás – Mivel mind az vásárló, mind a futár pontosan látja a kézbesítési időablakot, így minimálisra csökkenthető az elmaradt, sikertelen kiszállítások száma. Ez a házhoz szállítást végző szolgáltatók és kereskedők számára költségmegtakarítást, a vásárlók számára pedig kevesebb idegeskedést jelent.

Fokozott biztonság – Az időablakos kiszállítás csökkentheti a csomagok ellopásának vagy megrongálódásának kockázatát, mivel a vásárlók számítanak rendelésük érkezésére, ezért a kézbesítés jóval kevesebb időt vesz igénybe, ezáltal pedig lerövidül az az idő, amíg a csomagok felügyelet nélkül maradnak a szállító járműben.

Környezettudatos megoldás – Az optimalizált szállítási útvonalak és a csökkentett várakozási idő, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, valamint kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményezhet. Mindez egyszerre támogatja a környezetvédelmi törekvéseket, és a fenntarthatósági célokat.

A DODO, mint a fenntartható városi okoslogisztika szakértője, nem csupán autóflottájával, de a saját fejlesztésű, adatvezérelt GAIA platformja által tervezett, rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalaival is arra törekszik, hogy csökkentse a környezeti terhelést.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Széles körben elterjedhet jövőre az időablakos házhoz szállítás

Az időablakos kiszállítás alkalmazására ösztönzik a hazai piaci szereplőket a külföldi webshopok térnyerése nyomán átalakuló vásárlói igények.

Jövőre ezért az e-kereskedelem egyre több szegmensében elérhetővé válhat ez a szolgáltatás.  Emellett olyan új szolgáltatásmodellek terjedhetnek el a házhoz szállításban, mint az előfizetéses rendszer vagy a dinamikus árképzés – ezek a trendek fogják meghatározni 2025-ben az e-kereskedelem fejlődését Magyarországon az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO szakértői szerint.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a hazai e-kereskedelmi piac, amely a hazai webáruházak és a futárcégek számára egyaránt új kihívásokat hozott, s ezek a változások 2025-ben is döntő hatást gyakorolnak az e-kereskedelem és a házhoz szállítási szolgáltatások fejlődésére. Az innovatív logisztikai megoldásaival Európa hat országában jelenlévő DODO szakértői összegyűjtötték azokat a trendeket, amelyek e téren meghatározó szerepet töltenek be az előttünk álló évben.

Az ázsiai webáruházak előretörése ösztönzőleg hat a kiszállítási szolgáltatások fejlesztésére

A hazai webshopokat komoly kihívás elé állítják a határokon túli versenytársaik, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a magyar vásárlók online költéseiből: az év első felében a külföldi online megrendelések értéke megközelítette, majd a Black Friday idején meg is haladta a belföldi webes vásárlások összegét. Mindez lépéskényszerbe hozza a hazai piaci szereplőket. A megrendelések számának hirtelen, dömpingszerű megugrása a hagyományos eljárások és technológiák alkalmazásával egyre több esetben már nem volt kezelhető, ez pedig bizonyos esetekben fennakadásokat okozott a kézbesítési feladatok teljesítésében. Mivel az ilyen esetek jelentősen befolyásolják a webshopok iránti vásárlói bizalmat, a jövőben a fogyasztók elvárásainak egyre precízebb teljesítése döntő szerepet kap a futárcégek piaci versenyében.

Az időablakos kiszállítás széles körben elterjed, az időkeretek tovább szűkülnek

Az idei év tapasztalatai nyomán már a magyarországi online vásárlók döntő többsége, mintegy 85% szeretné előre tudni, sőt, ki is választani, hogy a futár mikor, melyik napon és azon belül is melyik idősávban kézbesíti a megrendelt terméket. Mivel a vásárlók közel négyötöde szívesebben vásárol olyan webshopokban, amelyek ilyen precíz kiszállítási szolgáltatást kínálnak, 2025-ben az időablakos egyre szélesebb körű térnyerésére érdemes számítani. Nemcsak egyre több terméktípus, e-kereskedelmi szegmens esetén válik majd elérhetővé ez a vásárlóbarát megoldás, de a piaci verseny erősödésével az időablakok is szűkülni fognak, s nem lesz ritka az egyórás kiszállítási időkeret sem.

Mesterséges intelligencia, adatelemzés, robotika

Az időablakos kiszállítás terjedésének hatására 2025-ben még inkább fel fognak értékelődni azok a mesterséges intelligencia és adatalapú megoldások, amelyek a hatékonyság fokozása és a kiszállítások optimalizása révén kiszámíthatóbbá teszik a megrendelések kézbesítését. Mivel a fogyasztói élmény egyre fontosabb a webshopok számára, a vásárlás és a kiszállítás személyre szabhatóságát segítő algoritmusok, illetve AI-megoldások fokozott terjedésére lehet számítani. Elsősorban a csomag nyomon követése, a kézbesítési időablak pontos meghatározása, továbbá a termék egyszerűbb visszaküldésének biztosítása terén várható érdemi előrelépés. Még fontosabbá válik emellett az adatelemzés, amelyre támaszkodva a vállalatok jobban megérthetik a fogyasztók igényeit, és ehhez igazíthatják szolgáltatásaikat. Ez nagymértékben segíti egyebek mellett az aznapi kiszállítás további elterjedését, igazodva ezzel a vásárlók elvárásaihoz. A hatékonyság növeléséhez a logisztikában a raktározási folyamatok automatizálása, a robotika alkalmazása járulhat hozzá.

Stabil kereslet a divatáru, az élelmiszerek és a gyógyszerek házhoz rendelése iránt

Továbbra is eltérően reagálnak a gazdasági környezet alakulására a különböző terméktípusok. A ruházati termékek és kiegészítők, az élelmiszerek, valamint az egészséggel összefüggő árucikkek az idei évhez hasonlóan várhatóan 2025-ben is dobogós helyeken fognak szerepelni az online vásárlások rangsorában. Ezek az alapvető fogyasztási cikkek közé tartoznak, amelyekről utoljára mondanának le a vásárlók, s így ezek értékesítését a külső körülmények változásai kisebb mértékben befolyásolják. Az építőanyagok, a barkácsáru, a lakberendezési cikkek és a járművek, illetve járműalkatrészek iránti érdeklődés ezzel szemben jóval érzékenyebben reagálhat a különböző gazdasági mutatók alakulására.

Új szolgáltatásmodellek elterjedése

A vásárlók és a futárcégek számára egyaránt kiszámíthatóbbá és egyben költséghatékonyabbá teheti a jövőben az online rendelések kézbesítését az előfizetéses modellek elterjedése. Ezek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók egy havidíj ellenében korlátlan számban kérjenek házhoz szállítást, s emellett elsőbbségi kiszállítást is igénybe vehetnek, de az új szolgáltatásokat is elsőként próbálhatják ki. Ez a más országokban már látványosan terjedő megoldás nemcsak a vásárlói hűség erősítését segíti, de az „ingyenes kiszállítás” iránti igény kielégítésére is fenntartható alternatívát kínál. Hasonlóképpen szélesebb körben alkalmazhatják 2025-ben a dinamikus árképzés gyakorlatát, egyre több vásárlónak megadva a lehetőséget arra, hogy a kiszállítási díj csökkentése érdekében egy adott napon a csúcsidőn kívüli időszakra kérjék csomagjaik kézbesítését. Ez nemcsak a vásárlók számára jelent megtakarítási lehetőséget, de az eddigi tapasztalatok alapján a webshopok forgalmát is növelheti.

Az idei év több olyan változást hozott az e-kereskedelemben Magyarországon, amelyekre a vásárlók bizalmának megőrzése és erősítése érdekében a webáruházaknak reagálniuk kell. Várakozásaink szerint 2025-ben a fogyasztók elvárásaihoz igazodva az időablakos kiszállítás még inkább felértékelődik. Így azok az internetes üzletek tehetnek szert előnyre, akik a vásárlók által előre kiválasztott, akár egyórás időkeretekben tudják kézbesíteni az online rendeléseket. Az olyan, általunk is használt innovatív, okoslogisztikai megoldások, mint az adatelemzés vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása, kulcsszerepet fognak játszani ebben”

mondta el Peter Menky, a DODO kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Forradalom a légi közlekedésben

A légi közlekedés karbonkibocsátása hosszú ideje áll a repülés nagy ökológiai lábnyomát érő kritikák kereszttüzében.

Most azonban egy új fejlesztés ígéri, hogy jelentősen növeli a légi áruszállítás fenntarthatósági szintjét. A Natilus egy innovatív kaliforniai startup, amely a Siemensszel közösen újragondolta az áruszállító repülőgépek tervezését, ötvözve a legmodernebb mérnöki technológiát és a környezettudatosságot.

Blended-wing: aerodinamikai forradalom

A Natilus nevű, innovatív startup San Diegóban, Kaliforniában működik. A cég 2015-ben alakult tapasztalt repülőgépipari és mérnöki szakemberek csapataként, azzal a ”szerény” céllal, hogy forradalmasítsák a légi közlekedést. A vállalat pilóta nélküli áruszállító repülőgépek fejlesztésére specializálódott, amelyek a kevert szárny-test (blended wing body) kialakítás révén nemcsak hatékonyabbak, hanem fenntarthatóbbak is, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

„A probléma, amit meg akarunk oldani, az, hogy a légi teherszállítás túl drága, de gyors, míg a tengeri teherszállítás olcsó, de nagyon lassú”

– magyarázza a cég vezérigazgatója.

„Hogy perspektívát adjak: az áruk tengeren történő szállítása Ázsiából az Egyesült Államokba akár egy hónapot is igénybe vehet, de olcsó. A légi szállítás tízszer drágább, viszont két-három nap alatt teljesíthető. A mi megoldásunk az, hogy áthidaljuk ezt a szakadékot, és megőrizzük a légi teherszállítás gyorsaságát, de 50–60 százalékos költségcsökkentéssel közelítsük a tengeri szállítás árkategóriájához. Ezzel a mi repülőgépeink súlykategóriájában a légi teherszállítás válhat az új normává, és a tengeri szállítás szinte eltűnhet.”

A vállalat fejlesztéseinek középpontjában a blended-wing body design, azaz a kevert szárny-test kialakítás áll. Ez az aerodinamikai megoldás nemcsak a hatékonyságot javítja, hanem újraértelmezi a szállítási kapacitást is. Egy-egy repülés során a Natilus gépei akár 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, miközben másfélszer több rakományt képesek szállítani. Ezek az eredmények új mércét állítanak fel a fenntartható légi közlekedésben, és jelentős mértékben csökkenthetik az iparág üvegházhatású gázkibocsátását.

A Natilus már több mint 6 milliárd dollár értékben kapott előrendeléseket világszerte jelentős légitársaságoktól és ügyfelektől, több mint 400 repülőgépre. A cég közlése szerint a teherszállító légitársaságok működési árrése csekély, mindössze három-négy százalék, és csak jó években nyereségesek. Ha a jelenlegi Boeing- és Airbus-flottáikat ilyen gépekre cserélnék, ez az árrés 33 százalékra nőhetne, ami óriási változást hozna az eredményességben.

A cég megoldása egy másik iparági kihívást is kezel – a jól képzett pilóták világméretű hiányát. A becslések szerint az utasszállító forgalom 2035-re megduplázódik, és a teherszállító pilóták várhatóan részt vesznek ennek az űrnek a betöltésében. A Natilus távirányítású rendszerei lehetővé teszik, hogy egyetlen pilóta egyszerre három repülőgépet irányítson.

A Natilus jelenleg három terméket fejleszt- többek közt a Siemens technológiájának segítségével-, amelyek mindegyike szénszálas kompozit vázszerkezetű. Az első egy 19 000 font (kb. 8600 kg) súlyú repülőgép, 90 láb (kb. 27 méter) szárnyfesztávolsággal. A második egy 60 tonnás repülőgép, amely méretében egy Boeing 767-eshez hasonlítható, és elsősorban belföldi szolgáltatásokra szánják az Egyesült Államokban, de képes Európa és Ázsia kiszolgálására is. A zászlóshajó termék egy 700 tonnás modell, amely a Boeing 777-es versenytársa lesz, 10 százalékkal nagyobb szárnyfesztávolsággal, és képes csendes-óceáni repülésre.

A startup fejlesztései egyúttal túlmutatnak az üzemanyag-hatékonyságon. A repülőgépek kialakítása kompatibilis az úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF). Sőt a cégnél felkészültek a jövő hidrogénalapú hajtási technológiáinak implementálására is. A kérdés így már csak az, hogy megoldásaik mikor fognak megjelenni a hétköznapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kiberbiztonsági tanúsítványt szerzett az LG

A 3. szintű CSMS tanúsítvány a vállalat innovatív mobilitási megoldásainak digitális biztonságát bizonyítja.

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban megszerezte a globális tesztelő és tanúsító ügynökség, a TÜV Rheinland 3. szintű bizonyítványát kiberbiztonsági irányítási rendszerére (CSMS) vonatkozóan. Ez a kategóriában elérhető legmagasabb szintű minősítés, amely jól szemlélteti az LG elkötelezettségét a biztonságos termékfejlesztés, gyártás és valós felhasználói alkalmazás iránt.

A CSMS-tanúsítvány – amely az ISO/SAE 21434 szabványnak és az UN R155 rendelet előírásainak való megfelelést igazolja – ma már 56 piacon kötelező elvárás az autógyártók számára. A minősítés átfogó értékeléseket foglal magában, beleértve olyan szimulált kibertámadásokat is, amelyek célja a biztonsági intézkedések és folyamatok sebezhetőségének azonosítása. Az LG az új CSMS tanúsítvánnyal a másodikról a harmadik szintre lépett, ami a társaság elkötelezettségét mutatja amellett, hogy megfeleljen az egyre szigorodó kiberbiztonsági elvárásoknak.

Az LG az iparág legjobb gyakorlataival összhangban az ASPICE (Automotive SPICE, egy széles körben elismert nemzetközi szabvány az autóipari szoftverfejlesztési folyamatok értékelésére) keretrendszert követi. A számos ismert európai autógyártót tömörítő Automotive Special Interest Group által kifejlesztett ASPICE szisztematikus megközelítést biztosít a járműszoftver-fejlesztési folyamatok értékeléséhez és javításához. Az LG elismerést kapott az ASPICE for Cybersecurity bevezetéséért, amely az ASPICE számos további kiberbiztonsági értékelést tartalmazó kiterjesztése.

Miközben az autóipar egyre inkább a szoftveralapú járművekre fókuszál, az LG továbbra is élen jár a változó kiberbiztonsági kihívások kezelésében. Az olyan globálisan elismert tanúsítványok, mint a CSMS, illetve az ASPICE keretrendszer alkalmazása mellett az LG stratégiai kezdeményezésekkel is megerősítette pozícióját az iparágban, például 2021-ben felvásárolta az izraeli Cybellum autóipari kiberbiztonsági céget.

„Az LG élen jár a legmodernebb biztonsági technológiák és eljárások alkalmazásában, hogy minél megbízhatóbb megoldásokat nyújtson az autógyártók és a végfelhasználók számára” – mondta Eun Seok-hyun, az LG járműipari megoldások üzletágának elnöke. „Folyamatosan fejlesztjük biztonsági rendszereinket, hogy azok a mobilitási ágazatot célzó, egyre kifinomultabb kiberfenyegetésekkel szemben is felvegyék a küzdelmet.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss