Mozgásban
Egyre szűkülő kiszállítási időablakokkal versenyeznek a vásárlókért a webshopok
Az időablakos kézbesítés bevezetésével a vállalatok többek között csökkenthetik a sikertelen vagy elmaradt szállítások valószínűségét, javíthatják az általános ügyfél-elégedettséget és növelhetik versenyképességüket.
A hazai és a nemzetközi e-kereskedelemben egyaránt megfigyelhető, hogy a vásárlók számára egyre fontosabb a rugalmas kézbesítés lehetősége. Az aznapi kiszállításra specializálódott nemzetközi okoslogisztikai vállalat, a DODO szakértői szerint az időablakok egyre látványosabb szűkülésére érdemes számítani, s a piaci verseny szempontjából döntő jelentősége lesz annak, hogy a különböző webshopok milyen mértékben képesek ezzel lépést tartani.
Az ütemezett kézbesítés javítja a logisztikai műveletek hatékonyságát és koordinációját, mivel lehetővé teszi az ügyfelek, fuvarozók és beszállítók számára, hogy hatékonyabban tervezzék és kezeljék erőforrásaikat. Az idősávokra osztott kiszállítás során maga a vásárló is bevonódik a házhoz szállítás megtervezésébe, mivel az adott napon belül ő választhatja ki a számára legmegfelelőbb kézbesítési időpontot. Azt, hogy a házhoz szállítás mennyire sokat számít az ügyfélelégedettség szempontjából, a McKinsey & Company kutatása is jól mutatja: a megkérdezett vásárlók kiemelték, hogy egyre fontosabb számukra a kényelmes és rugalmas kézbesítés, továbbá 25 százalékuk plusz szállítási költséget is hajlandó lenne fizetni az aznapi vagy azonnali kiszállításért.
Mivel egyre gyakrabban és egyre több szegmensben fordul elő az idősávos szállítási lehetőség, a vásárlói oldalról is növekvő igény mutatkozik rá. Hiszen azt a fajta flexibilitást és kiszámíthatóságot, amit az időablakos kézbesítés jelent, a legtöbb vásárló értékeli. Lehetővé teszi ugyanis számukra időbeosztásuk tervezhetőségét, mivel nem kell egész nap a futár érkezésére várniuk. A kiszolgáltatottság érzése is eltűnik, hiszen ők határozzák meg a kézbesítés idejét. A vásárlói igényekhez igazítható szállítás nagyobb ügyfél-elégedettséghez és márkahűséghez vezethet.
Az interneten keresztül megrendelhető termékek széles skálája, és a vásárlói elvárások folyamatos növekedése együttesen mutat ugyanabba az irányba; a piaci versenyt az egyre szűkülő kiszállítási időablakok fogják eldönteni. Magyarországon az ütemezett kézbesítést biztosító webshopok és más e-kereskedelmi szereplők átlagosan 3-5 órás idősávot határoznak meg, de egyre gyakoribb az egyórás időablak is. Kivételt képeznek ez alól a melegételt kínáló éttermek és gyorsétteremláncok, amelyek esetén már szinte alapkövetelmény a fél órán belüli kiszállítás.
„Az idősávok néhány perctől több óráig terjedhetnek a logisztikai folyamat követelményeitől és összetettségétől függően. A DODO utolsó kilométeres városi logisztikai szolgáltatásai számos ügyfél részére kínálnak aznapi házhoz szállítási megoldásokat 1, 2 és 4 órás idősávokkal, melegétel esetén gyors kiszállítással, vagyis a rendeléstől számítva 30 percen belül. Ügyfeleink közül már nemcsak élelmiszeripari vállalatok, de egy dinamikusan fejlődő drogéria-parfüméria hálózat is egyórás kiszállítási időablakkal rendelkezik. A tendencia abba az irányba mutat, hogy az időablakok egyre szűkülni fognak, amiben a logisztikai vállalatok fejlődésének és felkészültségének hatalmas szerepe lesz”
– foglalta össze Dr. Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője.
A még szűkebb idősávok eléréséhez elengedhetetlen egy hatékony útválasztási és ütemezési rendszer, hogy az útvonalak optimalizáltak, a szállítási határidők pedig betarthatók legyenek. A logisztikai vállalatoknak a szállítási hálózatuk felett valós idejű átláthatósággal is rendelkezniük kell, amellyel nem csupán a kiszállító járműveiket tudják nyomon követni, de a forgalmi, időjárási viszonyokat is figyelemmel kísérhetik, így szükség esetén korrigálhatják az útvonalakat és az ütemterveket. Az ügyfelekkel kialakított megbízható kommunikációs csatornák is elengedhetetlenek, hiszen ezeken keresztül tudják tájékoztatni őket a szállítási határidőkről vagy azok változásairól – ez történhet e-mailben, SMS-ben vagy mobilalkalmazásokon keresztül. Ahhoz, hogy szűkebb kézbesítési időablakokat kínálhassanak, a logisztikai vállalatoknak megfelelő számú futárral és adminisztrációs munkaerővel kell rendelkezniük a megnövekedett kereslet kezeléséhez. A fentebb említett feltételek megvalósításának érdekében a logisztikai vállalatoknak olyan technológiai megoldásokba kell befektetniük, mint a flottakezelő rendszerek, a valós idejű nyomon követés és az automatizálás, így növelhetik produktivitásukat és csökkenthetik a hibázás lehetőségét.
Végezetül, a szűkebb szállítási határidők betartása, és a teljes ellátási lánc hatékony működése érdekében elengedhetetlen a szorosabb együttműködés például az e-kereskedelmi platformokkal, kiskereskedőkkel és beszállítókkal. Ez magában foglalja az adatok megosztását, az ütemezések összehangolását és a folyamatok racionalizálását.
Az időablakos kiszállítás ugyan kihívást jelenthet mind a logisztikai, mind az e-kereskedelmi vállalatok számára, azonban számos előnnyel is jár.
Hatékonyabb működés – Az ütemezett kiszállítás a logisztikai vállalatok számára lehetővé teszi a szállítási útvonalak optimalizálását, és a jobb erőforrás-gazdálkodást. Ez a folyamat pedig hozzájárulhat a produktivitáshoz, a szállítási kapacitás kihasználásához, valamint a szállítási idők és az általános működési költségek csökkenéséhez.
Az utolsó kilométeres logisztika szakértőjeként, a DODO az útvonalak és futárok kapacitásának optimalizálására, valamint a flottakapacitás maximális kihasználására törekszik. Ebben a nagymennyiségű adat egyidejű elemzésére képes, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú platformja segíti.
Magasabb ügyfél-elégedettség – Egy 2021-es felmérés is kiemeli, mennyire fontos a vásárlók számára, hogy olyan házhoz szállítási módot választhassanak, amely alkalmazkodik időbeosztásukhoz. Az időablakos kézbesítést a napi teendőikhez tudják igazítani, kevesebb várakozási időráfordítással, ami rendkívül kényelmessé teszi számukra a szállítási folyamatot – növeli az elégedettségüket, és nagyobb valószínűséggel fognak ismételten vásárolni.
Minimális számú sikertelen kiszállítás – Mivel mind az vásárló, mind a futár pontosan látja a kézbesítési időablakot, így minimálisra csökkenthető az elmaradt, sikertelen kiszállítások száma. Ez a házhoz szállítást végző szolgáltatók és kereskedők számára költségmegtakarítást, a vásárlók számára pedig kevesebb idegeskedést jelent.
Fokozott biztonság – Az időablakos kiszállítás csökkentheti a csomagok ellopásának vagy megrongálódásának kockázatát, mivel a vásárlók számítanak rendelésük érkezésére, ezért a kézbesítés jóval kevesebb időt vesz igénybe, ezáltal pedig lerövidül az az idő, amíg a csomagok felügyelet nélkül maradnak a szállító járműben.
Környezettudatos megoldás – Az optimalizált szállítási útvonalak és a csökkentett várakozási idő, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, valamint kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményezhet. Mindez egyszerre támogatja a környezetvédelmi törekvéseket, és a fenntarthatósági célokat.
A DODO, mint a fenntartható városi okoslogisztika szakértője, nem csupán autóflottájával, de a saját fejlesztésű, adatvezérelt GAIA platformja által tervezett, rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalaival is arra törekszik, hogy csökkentse a környezeti terhelést.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Ipar2 hét ago
Papír helyett digitalizáció: nemzetközi trendekhez illeszkedő megoldásokkal spórol több tonna papírt a SPAR
-
Gazdaság2 hét ago
A kriptobefektetők 66%-a növelni tervezi befektetéseit









