Az időablakos kézbesítés bevezetésével a vállalatok többek között csökkenthetik a sikertelen vagy elmaradt szállítások valószínűségét, javíthatják az általános ügyfél-elégedettséget és növelhetik versenyképességüket.
A hazai és a nemzetközi e-kereskedelemben egyaránt megfigyelhető, hogy a vásárlók számára egyre fontosabb a rugalmas kézbesítés lehetősége. Az aznapi kiszállításra specializálódott nemzetközi okoslogisztikai vállalat, a DODO szakértői szerint az időablakok egyre látványosabb szűkülésére érdemes számítani, s a piaci verseny szempontjából döntő jelentősége lesz annak, hogy a különböző webshopok milyen mértékben képesek ezzel lépést tartani.
Az ütemezett kézbesítés javítja a logisztikai műveletek hatékonyságát és koordinációját, mivel lehetővé teszi az ügyfelek, fuvarozók és beszállítók számára, hogy hatékonyabban tervezzék és kezeljék erőforrásaikat. Az idősávokra osztott kiszállítás során maga a vásárló is bevonódik a házhoz szállítás megtervezésébe, mivel az adott napon belül ő választhatja ki a számára legmegfelelőbb kézbesítési időpontot. Azt, hogy a házhoz szállítás mennyire sokat számít az ügyfélelégedettség szempontjából, a McKinsey & Company kutatása is jól mutatja: a megkérdezett vásárlók kiemelték, hogy egyre fontosabb számukra a kényelmes és rugalmas kézbesítés, továbbá 25 százalékuk plusz szállítási költséget is hajlandó lenne fizetni az aznapi vagy azonnali kiszállításért.
Mivel egyre gyakrabban és egyre több szegmensben fordul elő az idősávos szállítási lehetőség, a vásárlói oldalról is növekvő igény mutatkozik rá. Hiszen azt a fajta flexibilitást és kiszámíthatóságot, amit az időablakos kézbesítés jelent, a legtöbb vásárló értékeli. Lehetővé teszi ugyanis számukra időbeosztásuk tervezhetőségét, mivel nem kell egész nap a futár érkezésére várniuk. A kiszolgáltatottság érzése is eltűnik, hiszen ők határozzák meg a kézbesítés idejét. A vásárlói igényekhez igazítható szállítás nagyobb ügyfél-elégedettséghez és márkahűséghez vezethet.
Az interneten keresztül megrendelhető termékek széles skálája, és a vásárlói elvárások folyamatos növekedése együttesen mutat ugyanabba az irányba; a piaci versenyt az egyre szűkülő kiszállítási időablakok fogják eldönteni. Magyarországon az ütemezett kézbesítést biztosító webshopok és más e-kereskedelmi szereplők átlagosan 3-5 órás idősávot határoznak meg, de egyre gyakoribb az egyórás időablak is. Kivételt képeznek ez alól a melegételt kínáló éttermek és gyorsétteremláncok, amelyek esetén már szinte alapkövetelmény a fél órán belüli kiszállítás.
„Az idősávok néhány perctől több óráig terjedhetnek a logisztikai folyamat követelményeitől és összetettségétől függően. A DODO utolsó kilométeres városi logisztikai szolgáltatásai számos ügyfél részére kínálnak aznapi házhoz szállítási megoldásokat 1, 2 és 4 órás idősávokkal, melegétel esetén gyors kiszállítással, vagyis a rendeléstől számítva 30 percen belül. Ügyfeleink közül már nemcsak élelmiszeripari vállalatok, de egy dinamikusan fejlődő drogéria-parfüméria hálózat is egyórás kiszállítási időablakkal rendelkezik. A tendencia abba az irányba mutat, hogy az időablakok egyre szűkülni fognak, amiben a logisztikai vállalatok fejlődésének és felkészültségének hatalmas szerepe lesz”
– foglalta össze Dr. Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője.
A még szűkebb idősávok eléréséhez elengedhetetlen egy hatékony útválasztási és ütemezési rendszer, hogy az útvonalak optimalizáltak, a szállítási határidők pedig betarthatók legyenek. A logisztikai vállalatoknak a szállítási hálózatuk felett valós idejű átláthatósággal is rendelkezniük kell, amellyel nem csupán a kiszállító járműveiket tudják nyomon követni, de a forgalmi, időjárási viszonyokat is figyelemmel kísérhetik, így szükség esetén korrigálhatják az útvonalakat és az ütemterveket. Az ügyfelekkel kialakított megbízható kommunikációs csatornák is elengedhetetlenek, hiszen ezeken keresztül tudják tájékoztatni őket a szállítási határidőkről vagy azok változásairól – ez történhet e-mailben, SMS-ben vagy mobilalkalmazásokon keresztül. Ahhoz, hogy szűkebb kézbesítési időablakokat kínálhassanak, a logisztikai vállalatoknak megfelelő számú futárral és adminisztrációs munkaerővel kell rendelkezniük a megnövekedett kereslet kezeléséhez. A fentebb említett feltételek megvalósításának érdekében a logisztikai vállalatoknak olyan technológiai megoldásokba kell befektetniük, mint a flottakezelő rendszerek, a valós idejű nyomon követés és az automatizálás, így növelhetik produktivitásukat és csökkenthetik a hibázás lehetőségét.
Végezetül, a szűkebb szállítási határidők betartása, és a teljes ellátási lánc hatékony működése érdekében elengedhetetlen a szorosabb együttműködés például az e-kereskedelmi platformokkal, kiskereskedőkkel és beszállítókkal. Ez magában foglalja az adatok megosztását, az ütemezések összehangolását és a folyamatok racionalizálását.
Az időablakos kiszállítás ugyan kihívást jelenthet mind a logisztikai, mind az e-kereskedelmi vállalatok számára, azonban számos előnnyel is jár.
Hatékonyabb működés – Az ütemezett kiszállítás a logisztikai vállalatok számára lehetővé teszi a szállítási útvonalak optimalizálását, és a jobb erőforrás-gazdálkodást. Ez a folyamat pedig hozzájárulhat a produktivitáshoz, a szállítási kapacitás kihasználásához, valamint a szállítási idők és az általános működési költségek csökkenéséhez.
Az utolsó kilométeres logisztika szakértőjeként, a DODO az útvonalak és futárok kapacitásának optimalizálására, valamint a flottakapacitás maximális kihasználására törekszik. Ebben a nagymennyiségű adat egyidejű elemzésére képes, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú platformja segíti.
Magasabb ügyfél-elégedettség – Egy 2021-es felmérés is kiemeli, mennyire fontos a vásárlók számára, hogy olyan házhoz szállítási módot választhassanak, amely alkalmazkodik időbeosztásukhoz. Az időablakos kézbesítést a napi teendőikhez tudják igazítani, kevesebb várakozási időráfordítással, ami rendkívül kényelmessé teszi számukra a szállítási folyamatot – növeli az elégedettségüket, és nagyobb valószínűséggel fognak ismételten vásárolni.
Minimális számú sikertelen kiszállítás – Mivel mind az vásárló, mind a futár pontosan látja a kézbesítési időablakot, így minimálisra csökkenthető az elmaradt, sikertelen kiszállítások száma. Ez a házhoz szállítást végző szolgáltatók és kereskedők számára költségmegtakarítást, a vásárlók számára pedig kevesebb idegeskedést jelent.
Fokozott biztonság – Az időablakos kiszállítás csökkentheti a csomagok ellopásának vagy megrongálódásának kockázatát, mivel a vásárlók számítanak rendelésük érkezésére, ezért a kézbesítés jóval kevesebb időt vesz igénybe, ezáltal pedig lerövidül az az idő, amíg a csomagok felügyelet nélkül maradnak a szállító járműben.
Környezettudatos megoldás – Az optimalizált szállítási útvonalak és a csökkentett várakozási idő, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, valamint kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményezhet. Mindez egyszerre támogatja a környezetvédelmi törekvéseket, és a fenntarthatósági célokat.
A DODO, mint a fenntartható városi okoslogisztika szakértője, nem csupán autóflottájával, de a saját fejlesztésű, adatvezérelt GAIA platformja által tervezett, rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalaival is arra törekszik, hogy csökkentse a környezeti terhelést.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!