Connect with us

Mozgásban

Ezekre figyeljünk, ha autópályán közlekedünk

autópályán

Elindult a szabadságolások és a nyaralások időszaka, így egyre több járművel találkozhatunk az autópályákon, főleg a népszerű nyaralóhelyek környékén.

Az autópályán való vezetésről megoszlanak a vélemények: egyesek unalmasnak találják, hiszen sok esetben még a sebességváltóhoz sem kell hozzányúlni, mások szerint kifejezetten veszélyes a hazánkban akár 130 km/órás sebességhatár miatt. Az ALD | LeasePlan flottakezelő most megosztja az ilyen útszakaszokra érvényes szabályokat, illetve etikettet, melyek ismeretében még magabiztosabban érezhetjük magunkat a volán mögött, és mások biztonságáról is gondoskodhatunk.

Az autópályán történő közlekedés sok sofőr számára egyszerűbbnek tűnik, mint a városi vezetés, mivel kevesebb a váratlan helyzet, ugyanakkor az autópályákon magasabb az átlagsebesség, vagyis jóval rövidebb időn belül kell a vezetőnek reagálnia. A legtöbb statisztikát alapul véve a halálos kimenetelű autóbalesetek mintegy 10 százaléka autópályán történik, ezért különösen fontos odafigyelni az érvényes szabályokra, és betartani azokat. Emellett nem árt, ha a díjfizetés terén sem ér minket meglepetés például a magyar vagy a szlovák autópálya matrica használata során. Az ALD | LeasePlan szakemberei erre készítenek fel az alábbi jó tanácsokkal.

220 alatt

A legtöbb veszély a nem megfelelően megválasztott sebességből ered, ezért törekedjünk az alábbiakra:

  • Figyeljünk a sebességkorlátozásra: Tartsuk be az adott szakaszra érvényes sebességhatárt még akkor is, ha nincs nagy forgalom. A száguldozást nemcsak a pénztárcánk vagy a jogosítványunk bánhatja, hanem az autónk és saját testünk épsége is múlhat rajta, nem beszélve az utasokéról.
  • Vegyük fel a tempót: Az adott maximális sebességhez képest egyes járművek gyorsabban, míg mások lassabban haladnak. A biztonság érdekében azonban fontos lépést tartani a forgalommal, hogy ne okozzunk feleslegesen torlódást. Válasszuk az autónk sebességének megfelelő sávot, és legyünk együttműködőek a többi vezetővel.
  • Csináljunk nagy (sebességű) felhajtást: Amikor felhajtunk az autópályára, igyekezzünk minél hamarabb felgyorsulni a megfelelő sebességre, így a többi sofőrt nem kényszerítjük hirtelen manőverre, például lassításra, gyorsításra vagy sávváltásra.

Sávokba sorolva

Leggyakrabban talán éppen a sávváltások és a sávválasztások miatt bosszankodunk az autópályán, ezek ugyanis nemcsak kényelmetlenséget, hanem balesetet is okozhatnak, ha nem körültekintően, illetve nem az autó sebességéhez illeszkedően járnak el a sofőrök.

  • Előzzük meg a szabálytalan előzést: Autópályán a legbelső sáv előzésre szolgál, itt tehát ne tartózkodjunk huzamosabb ideig. Amint végrehajtottuk a manővert, térjünk vissza a külső sávba. Ugyanígy kerüljük a jobbra-balra előzgetést, mert ezzel megijeszthetünk más vezetőket, ami a többi közlekedőt is veszélybe sodorhatja.
  • Tartsunk jobbra: Válasszuk mindig az autó aktuális sebességének megfelelő sávot, és ne haladjunk tartósan a belső sávban, ha a szélső sáv is üres.
  • Csak indokolt esetben használjuk a leállósávot: A leállósáv nem a dugó kikerülésére van, a KRESZ egyértelműen szabályozza, hogy milyen esetekben lehet használni. Ezek közé tartozik a továbbhaladást akadályozó műszaki meghibásodás, illetve annak elhárítása, a mozgásképtelen jármű elszállítása, a forgalomellenőrzés, az útfenntartás vagy a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek esete. Komoly büntetést reszkíroz az, aki a leállósávban szabálytalanul tartózkodik, illetve közlekedik.

Figyelem, felkészülés, figyelmesség

Ne csak a potenciális büntetéseket, illetve a szabályok követését tartsuk szem előtt, amikor autópályán közlekedünk. A többi autósra való odafigyelés éppoly fontos a kényelmes és biztonságos körülmények megteremtéséhez.

  • Előzzünk előzékenyen: Előzés előtt mindig alaposan nézzünk körül, és győződjünk meg arról, hogy elég hely áll rendelkezésünkre, a nagy sebesség miatt ugyanis jelentősen megnő a reakcióidő és a féktáv. Akkor is kerüljük a hirtelen mozdulatokat és sávváltást, ha egy lassabb jármű halad előttünk. Ha nem biztonságos a megelőzése, inkább lassítsunk le, és várjuk meg a megfelelő pillanatot.
  • Legyünk engedékenyek az újonnan jövőkkel: Ha felhajtó közelébe érünk, és úgy látjuk, hogy nagy a bejövő forgalom, próbáljunk óvatosan a belső sávba sorolni, szabad utat adni ezzel a besorolóknak.
  • Ne halogassuk a lehajtást: Készüljünk fel időben a lehajtásra és a kisorolásra, ne veszélyeztessünk másokat, illetve magunkat az utolsó pillanatban elvégzett váratlan sávváltással. Ha túl későn eszméltünk fel a kijárat közeledtére, inkább menjünk tovább, és válasszuk a következő kihajtót a visszafordulásra.
  • Látszódjunk, de ne villogjunk: A KRESZ egyrészt előírja a tompított fényszóró használatát autópályán, másrészt a nagy sebesség miatt egyébként is előnyös a használata, mivel a többi sofőr így hamarabb észreveszi az érkező járművet, bármilyen is legyen az időjárási körülmény. A fényszóró villogtatását azonban kerüljük. Magyarországon ugyan nem büntetik a levillogást, ennek ellenére nagyon illetlen és zavaró viselkedés az előttünk haladó sebességnövelésének ösztönzésére. A kevésbé rutinos vezetőket akár meg is ijesztheti, leszorítással kombinálva pedig életveszélyes is lehet.

Ragadós szokás

Nevével ellentétben a magyarországi autópályamatrica-rendszer teljes mértékben elektronikus, ahogy a díjellenőrzés is, tehát rendszámleolvasó kamerák segítségével tudják megállapítani, hogy az adott rendszámra váltottak-e úthasználati jogosultságot. Ettől függetlenül a díjfizetés kötelező, a visszaigazolást pedig javasolt az érvényesség végét követően további 2 évig megőrizni.

Ha elfelejtettünk matricát venni, vagy csak véletlenül hajtottunk fel a fizetős útra, az első adandó alkalommal pótoljuk a mulasztást. Erre a felhajtástól számítva 60 percünk van, mivel a matrica érvényessége a vásárlást megelőző 60. percben kezdődik. Rendszámonként egyébként naponta csak egy büntetést szabhatnak ki az autónkra, függetlenül attól, hogy hányszor ellenőriztek bennünket. Ez jó hír abban az esetben, ha esetleg továbbra sem tudatosulna bennünk, hogy fizetős útszakaszon közlekedünk.

Előfordulhat, hogy van ugyan matricánk, de nem felel meg járművünk díjkategóriájának, lejárt vagy még el sem kezdődött az érvényessége, nem az adott vármegyére érvényes, vagy a rajta lévő rendszám nem egyezik meg autónk rendszámával. Az ilyen esetek megelőzésére a vásárlás során mindig ellenőrizzük a visszaigazoló szelvényen lévő adatokat.

Ha véletlenül alacsonyabb gépjárműkategóriára érvényes matricát vettük, akkor csak a pótdíjkülönbözetet kell megfizetnünk. Magasabb kategória esetén pedig nincs büntetés. Amennyiben téves rendszám szerepel a matricánkon, maximum 3 karakter eltérésig – eljárási díj ellenében – kérhetjük a matricán szereplő rendszám módosítását. Erre az érvényességi idő kezdetétől vagy a hibás rendszám miatt kiszabott felszólítás kézhezvételétől számított 60 napon belül van lehetőségünk. A megyei matricák csak az adott vármegyére, illetve a határos vármegyék irányába eső első csomópontig érvényesek. Ezeken kívüli díjköteles utak használata büntetést von maga után. A problémák orvoslásának, valamint a büntetések lekérdezésének ügyében a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatához fordulhatunk.

Külföldi utazás előtt előzetesen járjunk utána a helyi szabályoknak, így sem a KRESZ-előírások, sem pedig a díjfizetési kötelezettségek nem érhetnek minket váratlanul.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon

A Tesla megnyitotta első V4 Supercharger állomását Magyarországon a pécsi Shopland Bevásárlóparkban, a Makay István úton. Az új töltőponton 8 oszlop áll az autósok rendelkezésére, amelyek egyenként akár 250 kW teljesítményre is képesek.

A töltők nemcsak a Tesla alkalmazáson keresztül érhetők el, és nem kizárólag Tesla-tulajdonosok számára, más elektromos járművek vezetői is használhatják őket. A hosszabb töltőkábeleknek köszönhetően nőtt a kompatibilitás, sőt hamarosan bankkártyával, applikáció nélkül is lehet  fizetni. Mindössze 15 perc alatt akár 275 kilométer hatótáv tölthető.

A töltőállomás közelében számos üzlet és étterem várja a látogatókat, a helyszínt a Tesla ügyfél-szavazásos „Voting Winner” programja alapján választották ki. Ez a 11. Supercharger állomás Magyarországon, és jól mutatja a Tesla V4 töltők folyamatos terjeszkedését az országban. Jelenleg több mint 120 töltőpont üzemel 11 különböző lokáción.

A pécsi töltőpont az első olyan Tesla töltőállomás, amely a Shopper Park Plus Nyrt-vel      együttműködésben valósult meg. A zöld ingatlanbefektetéseket előnyben részesítő vállalat célja a portfóliójához kapcsolódó ökológiai lábnyom csökkentése. A Shopper Park Plus az Adventum Grouppal közösen támogatja a Teslát a stratégiailag fontos helyszínek kiválasztásában és a töltőhálózat bővítésében, ezzel megkönnyítve az e-mobilitást a gyorsan növekvő felhasználói kör számára.

A Tesla ezzel új szolgáltatást nyújt a bevásárlópark látogatóinak, és a forgalmat is növeli.

Meghívó a nyitóeseményre

Az ünnepélyes megnyitó alkalmából a Tesla különleges eseményt szervez, ahol a látogatók kipróbálhatják a legújabb Tesla modelleket és az új töltőállomásokat.

Időpont: 2025. október 17.
Helyszín: Shopland Pécs

7634 Pécs, Makay István út 7.

További információk:


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA

A Maserati az idei nyáron a Goodwood Festival of Speed keretében mutatta be új modelljét a nemzetközi közönségnek – most pedig hazai környezetben, a 2025-ös Torinói Autószalonon (Salone Auto Torino) debütál az MCPURA, kupé és cabrio kivitelben egyaránt.

Az új szupersportautó olaszországi premierjének a rendezvény méltó helyszínt biztosít: a Maserati az MCPURA bemutatásával ismét a teljesítmény és az olasz formatervezés iránti elkötelezettségét hangsúlyozza – a modell büszkén viseli a 100%-ban Made in Italy jelzést.

A torinói Piazza Reale szívében a Maserati legújabb modelljének kétféle karaktere is bemutatkozik: az MCPURA exkluzív Ai Acqua Rainbow árnyalatban érkezik, matt felülettel a kupé, fényes kivitelben pedig a Cielo változat. Mindkét modell a Maserati Fuoriserie személyre szabási programjának keretében készült, egyedi konfigurációban.

A Torinói Autószalon idén második alkalommal kerül megrendezésre, és rövid idő alatt a nemzetközi autóipar egyik fontos találkozóhelyévé vált. A rendezvény Torinó – az olasz autógyártás fővárosaként számon tartott város – különleges atmoszférájában zajlik, nem csupán kiállításként, hanem egyfajta szabadtéri színpadként, ahol az autók iránti szenvedély valódi élménnyé válik.

Ebben az egyedi környezetben a Maserati ismét központi szerepet kap, miközben tovább erősíti a kapcsolatot Torino, a Motor Valley és Modena – a márka otthona – között. A márka ezzel is az olasz luxus hiteles értékeit helyezi előtérbe. A Torinói Autószalon nem pusztán egy hagyományos járműkiállítás, hanem élményalapú rendezvény, ahol a teljesítmény iránti szenvedély a motorok jellegzetes hangján keresztül is testet ölt.

A háromnapos esemény egyik leginkább várt pillanata a szombati felvonulás (szeptember 27-én), amely a Reggia di Venaria történelmi királyi rezidenciától indul. A program itt egy exkluzív látogatással és közös ebéddel veszi kezdetét, majd Superga érintésével Torinó belvárosában, a Piazza San Giovanni téren zárul.

A felvonulást a Maserati Forza Torino ügyfelei vezetik olyan ikonikus modellek volánja mögött, mint a GranTurismo és az MC20. Az eseményen különleges vendégként részt vesz Cristina Chiabotto modell és televíziós műsorvezető is, aki egy GranCabrio utasaként képviseli az olasz eleganciát.

|

Az új Maserati MCPURA

Az ikonikus MC20 természetes evolúciójaként megalkotott MCPURA a szupersportautók új dimenzióját képviseli: teljesítményben és egyediségben is magasabb szintre emeli elődjét.

A modell kupé és cabrio kivitelben is elérhető, és olyan technikai megoldásokkal tűnik ki, amelyek a Maserati mérnöki tudásának legjavát jelenítik meg. A karbon szálas monocoque vázszerkezet egyszerre garantál kivételes szilárdságot és alacsony tömeget, így a jármű összsúlya 1500 kilogramm alatt marad. A 630 lóerős Nettuno V6-os motor szabadalmaztatott előkamrás égéstechnológiával működik, és kategóriájában kiemelkedő, 2,33 kg/lóerő tömeg-teljesítmény arányt eredményez. A „Butterfly” típusú ajtók és – a Cielo változat esetében – a visszahúzható elektrokromatikus üvegtető a formanyelv és a funkcionalitás különleges egységét képviselik. Az MCPURA a Maserati hiteles márkaértékeinek legtisztább megnyilvánulása, és az olasz luxusipar nemzetközi szimbóluma.

A modell bemutatkozásához választott árnyalat, az Ai Acqua Rainbow, egy különleges azúrkék fényezés, amely napfényben szivárványszerű színhatással változik. A prizmából inspirálódva a fehér fényt színeire bontva jeleníti meg annak minden árnyalatát. A víz ihlette alapárnyalatra építve ez a különleges festés érzelmi és látványos hatást kelt – ritka, kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztett pigmentekkel készül.

A kiállított, különleges példány a Maserati Fuoriserie program keretében készült, amely az egyedi igényekhez igazodó konfigurációkat és exkluzív kiviteleket kínál. Az MCPURA gyártása, fényezése és személyre szabása teljes egészében Modenában, a történelmi Viale Ciro Menotti üzemben történik – ugyanitt készül a Nettuno motor, a GT2 Stradale, valamint 2025 végétől az új GranTurismo és GranCabrio modellek is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben

brit

A magyar versenyző visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, az idei utolsó előtti versenyhétvégére.

Ritka esemény történt Molnár Martinnal a brit Forma–4-ben: a magyar pilóta az előző fordulóban begyűjtött büntetései közül az egyiket utólag törölték, így Martin visszakapott egy elveszettnek hitt 2. helyet, ami új lendületet adhat neki a silverstone-i folytatásra.

Molnár Martin és a brit F4 mezőnye a hétvégén visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, hiszen Silverstone-ban rendezik az idei szezon utolsó előtti fordulóját. A Virtuosi Racing magyar pilótája az idén már harmadik alkalommal fog versenyezni a legendás helyszínen, hiszen a második fordulóban a Grand Prix-nyomvonalon csapott össze a riválisokkal, júliusban pedig részt vett a Forma–1-es Brit Nagydíj betétfutamain ugyanitt.

Az 5891 méter hosszú Grand Prix-pálya helyett azonban most a mindössze 2639 méteres, 18 helyett csupán 6 kanyarból álló National-nyomvonal ad otthont a küzdelemnek, amelyet Martin a tavalyi szezonból már szintén jól ismer, de azért jól jött neki, hogy szimulátorban is tudott készülni a hétvégére.

 

„A Silverstone-hoz közel eső futamok előtt általában ellátogatunk a pályától nem messze levő szimulátorba, így ez most sem volt másként. Ilyenkor van időnk felvenni az adott pálya ritmusát, belőni a referenciapontokat, helyre tenni az íveket, szóval vezetéstechnikai szempontból minden olyan beidegződést kialakítani, amivel aztán a szabadedzéseken már nem kell foglalkozni, mert automatikusan előhívható” 

– mutatott rá a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.

„Ami ezt a rövidebb vonalvezetést illeti, az idén sikerült elég jól ráéreznem és megszeretnem a Grand Prix-pályát, így nem bántam volna, ha most is azon versenyzünk, de most a National nyomvonal következik, úgyhogy ezen kell jól szerepelni. Szárazon sok előzésre nem kell készülni, mert csak gyors és középgyors kanyar található a pályának ezen a konfigurációján, de az eső hozhat némi izgalmat”

– tekintett előre Martin, aki két nehezebb hétvége után az elmúlt időszakban teljesen „félretette” az autósportot és kerékpározással, illetve nyaralással töltődött a szezonhajrára.

Mindezek mellett pedig az is lendületet adhat a magyar versenyzőnek, hogy a legutóbbi, Donington Parkban rendezett forduló mégsem sikerült olyan rosszul a számára, mint azt egy ideig hitte. Martin ugyanis abban a tudatban jött el az előző hétvégéről, hogy elveszítette 2. helyét az összetettben és nőtt a hátránya a listavezető Fionn McLaughlinnal szemben.

A Virtuosi Racing azonban fellebbezett pilótája utolsó doningtoni futamon pályaszélesítésért kapott 10 másodperces büntetése ellen, a brit F4 felügyelői pedig igazat adtak a csapatnak.

„Visszanézték a teljes versenyt, és kiderült, hogy eggyel kevesebbszer hagytam el a pályát, így a tíz másodperces büntetést utólag visszavonták, aminek köszönhetően ugyanott végeztem, ahol átszeltem a célvonalat.”

Martint így a 9. helyett a 2. helyen rangsorolták az utolsó futamban, azaz két dobogós helyezéssel zárta a hétvégét, és ami ennél is fontosabb, 6 ponttal többet gyűjtött McLaughlinnál, azaz 6 futammal a vége előtt 34,5 pontos hátrányban a második helyen áll az összetettben. Ami természetesen nem kevés, de ahhoz elég, hogy ne legyen lefutott a küzdelem.

„Természetesen örülök, hogy így nem csúsztam hátrébb egy helyet és még faragtam is a hátrányomon, de továbbra sem számolgatom a pontokat, mert nincs értelme. Az utóbbi, felemásan sikerült hétvégék után arra fogok törekedni, hogy hibátlan teljesítményt nyújtsak az időmérőn és a futamokon, és vasárnap este úgy hagyhassuk el Silverstone-t, hogy nincs keserű szájízünk. Ha ez sikerül, azzal elégedett leszek.”

Az összetettben jelenleg Fionn McLaughlin vezet 274,5 ponttal, a második helyen Martin áll 240 egységgel, míg a harmadik pozíciót James Piszcyk foglalja el 229 ponttal.

A hétvége 2. és 3. futamát a brit F4 hivatalos YouTube-csatornáján lehet élőben követni.

A silverstone-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

Szombat
11:40 – 12:05: Időmérő edzés
15:55 – 16:15: 1. futam

Vasárnap
10:55 – 11:15: 2. futam
16:25 – 16:50: 3. futam


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss