Connect with us

Mozgásban

Az ultragyors kiszállítás tündöklése és bukása: a gyorsaság önmagában már nem elég

kiszállítás

Az élelmiszerek és egyéb kereskedelmi termékek azonnali kiszállítását ígérő gyorskereskedelem 2020-ban vált iránymutató trenddé, azonban napjainkra már elérte fejlődésének határait.

Peter Menky, a DODO okoslogisztikai vállalat globális kereskedelmi igazgatója szerint a kizárólag ultragyors kiszállítási modellre alapozó vállalatok mára veszteségesen, üzletileg nem fenntartható módon működnek. A fenntartható városi logisztika szakértője jelentős európai szereplők példáján keresztül mutatja be, milyen út vezetett idáig.

A pandémia alatt a befektetők dollármilliókkal támogatták az akkoriban legígéretesebbnek tartott kereskedelmi szektort, az ultragyors kiszállítást vagy más néven gyorskereskedelmet. Az újonnan formálódó ágazat szereplői hamar kiugróan magas piaci értéket képviseltek, hiszen mind az üzletemberek, mind a vásárlók számára vonzó volt egy olyan világ lehetősége, ahol gyakorlatilag bármilyen megrendelést perceken belül kézhez kaphatnak. Azonban ahogy ez gyakran előfordul, a csábító elképzeléseknek hamar gátat szabtak a gazdasági realitások.

A Gorillas és a Getir felfutása és hanyatlása

A világjárvány következtében a nemzetközi piacon számos ágazat bedőlt, jónéhány pedig váratlanul berobbant. A körülmények termékeny közeget biztosítottak az azonnali házhoz szállítási szolgáltatások lendületes növekedéséhez, azonban a járványt követő gazdasági tényezők már kevésbé voltak kedvezőek. Jó példa erre a Gorillas nevű szolgáltató, amely a legtöbb piacról kivonulni kényszerült, a fizetésképtelenségtől pedig a török Getir nevű cég mentette meg. A sors fintora, hogy a Gorillas felvásárlása után a Getir hamar hasonló sorsra jutott: a vállalat alapítását követően lenyűgöző, 2,3 milliárd dollárnyi befektetést gyűjtöttek össze, azonban most mégis kivonulnak Európából, mindössze egy évvel azután, hogy 1,2 millió dollárt költöttek a német versenytárs, a Gorillas felvásárlására.

A 10-30 percen belüli ultragyors kiszállítás vonzó lehetősége kezdetben ugyan figyelemre méltó volt, a jelenlegi piaci folyamatok azonban azt támasztják alá, hogy a gyorskereskedelem törékeny alapokon nyugszik. A sebességet előtérbe helyező modell egyszerűen figyelmen kívül hagyja a gazdasági fenntarthatóságot, és alábecsüli a kiszolgálóközpontok (dark store-ok) hálózatának kiépítésével, valamint a platformok és futárok szervezésével járó kihívásokat.

Az „egy rendelés, egy út” modell csődje

A Getirhez hasonló gyorskereskedelmi szereplők problémái az egész modell alapvető hiányosságaira világítanak rá. Kezd egyértelművé válni, hogy egy olyan megoldás nem lehet sikeres, amellyel egy futár egy útvonalon gyakran csak egy-két terméket tartalmazó csomagot szállít ki. A szolgáltatás költségének egyetlen megrendelésből kell megtérülnie, így pedig az üzleti modell nem hatékony és nem fenntartható. A gyorskereskedelem ugyan kielégíti a fogyasztók gyorsaság iránti azonnali igényét, végeredményben azonban hosszú távon anyagilag nem működőképes.

A DODO globális kereskedelmi igazgatója szerint az okoslogisztikai vállalat szintén foglalkozik az áruk gyors és precíz aznapi kiszállításával, azonban ez mindig összhangban áll a fenntarthatósági és hatékonysági alapelvekkel. A vállalat fenntarthatósági stratégiája több különböző tényezőből áll, ezek egyike a tőkebefektetés modellje, amely szerint a logisztikai vállalat saját költséges raktár, és átrakodó-állomások infrastruktúrájának fenntartása helyett az ügyfelek átvételi pontjairól végzi a kiszállításokat. A DODO-nál ilyen átvételi helyek például a raktárak, üzletek, bemutatótermek és az ügyfelek kisebb ellátópontjai. Egy másik tényező a precíz tervezés és az útvonaloptimalizálás, amelynek köszönhetően a kiszállítás költségei a teljes ügyfélláncon oszlanak el, maximalizálva az óránként kiszállított rendelések számát egy jól megtervezett útvonalon. Ez a megközelítés olyan szintre csökkenti a szállítás költségeit, amely elfogadható a vásárlóknak, miközben fenntartja a gazdaságilag funkcionális működést.

Sokcsatornás megközelítés és az időablakos kiszállítás

Ennek megvalósításához a modern technológia, a precíz tervezés és kellő számú megrendelés mellett olyan időablakos megközelítésre van szükség, amely során a vásárlók kiválaszthatják a kiszállítás pontos idősávját. Így a megrendelések az ügyfelek preferenciáját, valamint a futárok és a kereskedők kapacitását is figyelembe véve arányosan oszlanak el egy nap alatt.

A gyorskereskedelem és más, nem csupán élelmiszerekre kiterjedő szállítási modellek egységnyi gazdaságosságára vonatkozó adatokat és tanulmányokat vizsgálva mára már nyilvánvaló, hogy kizárólag az ultragyors kiszállítás modelljére támaszkodva nem lehet nyereséges és fenntartható egy vállalkozás. Az európai piaci előrejelzések szerint gazdaságilag a sokcsatornás üzleti modell kiépítése a legfenntarthatóbb, amellyel nem csupán a gyorsaságra, de a kiszállítási módra és a pontosságra vonatkozó fogyasztói igényeket is teljesíteni lehet. Gazdaságilag kedvező még a válaszható időablakos kiszállítást ajánló e-kereskedelmi modell, amely az ételkiszállításon túlmutatva mára más szektorokban is egyre elterjedtebb. Peter Menky meggyőződése szerint az időablakos kiszállítás Európa-szerte minden szegmensben alapvető sztenderd lesz az elkövetkező években.

A siker kulcsa a sebesség és a precizitás

A kiszállítás jövője valóban a sebességben és a precizitásban rejlik, azonban elengedhetetlen a technológiai fejlődés, az intelligens keresletkezelés és a racionális gazdasági tervezés. Egyre nyilvánvalóbb, hogy az elégedett vásárlókhoz rugalmas és pontos szállításon, nem csupán a gyorsaságon keresztül vezet az út.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

A Hankook téli gumiabroncsai öt aktuális teszten is kiváló eredményeket értek el

A Hankook prémium gumiabroncsgyártó kiváló eredményeket ért el a legutóbbi téli gumiabroncs-teszteken: a kompakt terepjárókhoz és középkategóriás személyautókhoz készült Hankook Winter i*cept RS3, a személyautókra szabott Hankook Winter i*cept evo 3, valamint a terepjárókhoz ajánlott Hankook Winter i*cept evo 3 X öt összehasonlító tesztben is jól teljesített, kiegyensúlyozott teljesítményével, kiváló biztonsági tartalékaival és lenyűgöző hatékonyságával.

Hankook Winter i*cept RS3: biztonságos kezelhetőség kedvezőtlen körülmények között

A népszerű 215/55 R17 méretben a Hankook Winter i*cept RS3 „példás” minősítést kapott az Auto Bild Allrad kompakt SUV modellek téli gumiabroncs-tesztjén (2025. október 16-i szám). Összesen tizenkét teszt után a tesztelők a következőre jutottak: „fékezési szakértő havas és nedves utakon, kiváló tapadás havon”. A Hankook Winter i*cept RS3 a tesztben szereplő összes téli gumiabroncs közül a legjobb eredményeket érte el a havas és nedves utakon történő fékezés, az aquaplaning értékelések, a nedves körpálya és a száraz kezelhetőség terén.

A Hankook Winter i*cept RS3 – 215/55 R17 méretben az „Auto, Motor und Sport” magazin téli gumiabroncs-tesztjén is „nagyon jó” minősítést kapott a kombi és kis SUV-k kategóriában, (2025. szeptember 25-i szám). „A legrövidebb féktávolság havon, biztonságos kanyarodás nedves úton, a legjobb védelem aquaplaning ellen. Nagyon pontos vezetési jellemzők, szinte hasonlóak a nyári gumiabroncsokéhoz, bőséges tartalékkal a száraz kanyarokban” – dicsérte a magazin.

Hankook Winter i*cept evo 3: jó teljesítmény a havon, alacsony kopás

Top értékeléseket kapott a Hankook Winter i*cept evo 3 is, a sportos kompakt modellek esetében népszerű 225/40 R18 méretben. Az Auto Bild nagy téli gumiabroncs összehasonlításán (2025. október 9-i szám) a prémium gumiabroncs „jó” minősítést szerzett. A gumiabroncs különösen a kezelhetőség és a tapadás terén mutatta meg erősségeit a havon. Az ítélet: „hóspecialista” „remek ár-érték aránnyal.” A Hankook Winter i*cept evo 3 ugyanakkor a „kanyarodási aquaplaning nedves utakon” kategóriában is lenyűgöző volt, a legjobb oldalgyorsulási értékkel az összes tesztelt téli gumiabroncs közül.

A Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18 méretben szintén „jó” minősítést szerzett az ADAC értékelésén. Európa legnagyobb autóklubjának tesztelői különösen pozitív értékelést adtak a környezeti- és költség kategóriákban. A Hankook Winter i*cept evo 3 “nagyon magas várható élettartamot és minimális kopást mutat. A hatékonysága lenyűgöző, köszönhetően alacsony súlyának és üzemanyag-fogyasztásának.” A biztonsággal kapcsolatos kategóriákban a gumiabroncs szintén jó eredményeket ért el nedves és száraz utakon.

Hankook Winter i*cept evo 3 X: a legjobb SUV-gumiabroncs

A Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19 méretben szintén szintén kiválóan teljesített az Auto Bild Sportscars téli gumiabroncs sportos SUV-modellek téli gumiabroncsainak tesztjén (11/2025 szám), ahol szintén „jó” minősítést kapott. A tesztelők ítélete: „minden kategóriában egyenletesen jó teljesítményt nyújtó, sokoldalú gumiabroncs”. A Hankook gumiabroncs különösen a biztonság szempontjából fontos, havas és nedves felületen történő fékezés tesztjein teljesített kiválóan. A havas felületen végzett szlalom tesztben is az egyik legjobbnak bizonyult.

Téli gumiabroncsteszt
Média Gumiabroncs Méret Teszteredmény
Auto Bild Allrad Hankook Winter i*cept RS3 215/55 R17 Példás
Auto Motor und Sport Hankook Winter i*cept RS3 215/55 R17 Nagyon jó
Auto Bild Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18
ADAC Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18
Auto Bild Sportscars Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude

Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.

A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).

Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.

Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:

„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”

Honda S+ Shift

A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.

További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe

Fejlett e:HEV hajtáslánc

A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.

Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.

Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték

Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.

A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.

A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.

Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.

Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke

A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.

Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.

A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.

A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss