Mozgásban

Az ultragyors kiszállítás tündöklése és bukása: a gyorsaság önmagában már nem elég

kiszállítás

Az élelmiszerek és egyéb kereskedelmi termékek azonnali kiszállítását ígérő gyorskereskedelem 2020-ban vált iránymutató trenddé, azonban napjainkra már elérte fejlődésének határait.

Peter Menky, a DODO okoslogisztikai vállalat globális kereskedelmi igazgatója szerint a kizárólag ultragyors kiszállítási modellre alapozó vállalatok mára veszteségesen, üzletileg nem fenntartható módon működnek. A fenntartható városi logisztika szakértője jelentős európai szereplők példáján keresztül mutatja be, milyen út vezetett idáig.

A pandémia alatt a befektetők dollármilliókkal támogatták az akkoriban legígéretesebbnek tartott kereskedelmi szektort, az ultragyors kiszállítást vagy más néven gyorskereskedelmet. Az újonnan formálódó ágazat szereplői hamar kiugróan magas piaci értéket képviseltek, hiszen mind az üzletemberek, mind a vásárlók számára vonzó volt egy olyan világ lehetősége, ahol gyakorlatilag bármilyen megrendelést perceken belül kézhez kaphatnak. Azonban ahogy ez gyakran előfordul, a csábító elképzeléseknek hamar gátat szabtak a gazdasági realitások.

A Gorillas és a Getir felfutása és hanyatlása

A világjárvány következtében a nemzetközi piacon számos ágazat bedőlt, jónéhány pedig váratlanul berobbant. A körülmények termékeny közeget biztosítottak az azonnali házhoz szállítási szolgáltatások lendületes növekedéséhez, azonban a járványt követő gazdasági tényezők már kevésbé voltak kedvezőek. Jó példa erre a Gorillas nevű szolgáltató, amely a legtöbb piacról kivonulni kényszerült, a fizetésképtelenségtől pedig a török Getir nevű cég mentette meg. A sors fintora, hogy a Gorillas felvásárlása után a Getir hamar hasonló sorsra jutott: a vállalat alapítását követően lenyűgöző, 2,3 milliárd dollárnyi befektetést gyűjtöttek össze, azonban most mégis kivonulnak Európából, mindössze egy évvel azután, hogy 1,2 millió dollárt költöttek a német versenytárs, a Gorillas felvásárlására.

A 10-30 percen belüli ultragyors kiszállítás vonzó lehetősége kezdetben ugyan figyelemre méltó volt, a jelenlegi piaci folyamatok azonban azt támasztják alá, hogy a gyorskereskedelem törékeny alapokon nyugszik. A sebességet előtérbe helyező modell egyszerűen figyelmen kívül hagyja a gazdasági fenntarthatóságot, és alábecsüli a kiszolgálóközpontok (dark store-ok) hálózatának kiépítésével, valamint a platformok és futárok szervezésével járó kihívásokat.

Az „egy rendelés, egy út” modell csődje

A Getirhez hasonló gyorskereskedelmi szereplők problémái az egész modell alapvető hiányosságaira világítanak rá. Kezd egyértelművé válni, hogy egy olyan megoldás nem lehet sikeres, amellyel egy futár egy útvonalon gyakran csak egy-két terméket tartalmazó csomagot szállít ki. A szolgáltatás költségének egyetlen megrendelésből kell megtérülnie, így pedig az üzleti modell nem hatékony és nem fenntartható. A gyorskereskedelem ugyan kielégíti a fogyasztók gyorsaság iránti azonnali igényét, végeredményben azonban hosszú távon anyagilag nem működőképes.

A DODO globális kereskedelmi igazgatója szerint az okoslogisztikai vállalat szintén foglalkozik az áruk gyors és precíz aznapi kiszállításával, azonban ez mindig összhangban áll a fenntarthatósági és hatékonysági alapelvekkel. A vállalat fenntarthatósági stratégiája több különböző tényezőből áll, ezek egyike a tőkebefektetés modellje, amely szerint a logisztikai vállalat saját költséges raktár, és átrakodó-állomások infrastruktúrájának fenntartása helyett az ügyfelek átvételi pontjairól végzi a kiszállításokat. A DODO-nál ilyen átvételi helyek például a raktárak, üzletek, bemutatótermek és az ügyfelek kisebb ellátópontjai. Egy másik tényező a precíz tervezés és az útvonaloptimalizálás, amelynek köszönhetően a kiszállítás költségei a teljes ügyfélláncon oszlanak el, maximalizálva az óránként kiszállított rendelések számát egy jól megtervezett útvonalon. Ez a megközelítés olyan szintre csökkenti a szállítás költségeit, amely elfogadható a vásárlóknak, miközben fenntartja a gazdaságilag funkcionális működést.

Sokcsatornás megközelítés és az időablakos kiszállítás

Ennek megvalósításához a modern technológia, a precíz tervezés és kellő számú megrendelés mellett olyan időablakos megközelítésre van szükség, amely során a vásárlók kiválaszthatják a kiszállítás pontos idősávját. Így a megrendelések az ügyfelek preferenciáját, valamint a futárok és a kereskedők kapacitását is figyelembe véve arányosan oszlanak el egy nap alatt.

A gyorskereskedelem és más, nem csupán élelmiszerekre kiterjedő szállítási modellek egységnyi gazdaságosságára vonatkozó adatokat és tanulmányokat vizsgálva mára már nyilvánvaló, hogy kizárólag az ultragyors kiszállítás modelljére támaszkodva nem lehet nyereséges és fenntartható egy vállalkozás. Az európai piaci előrejelzések szerint gazdaságilag a sokcsatornás üzleti modell kiépítése a legfenntarthatóbb, amellyel nem csupán a gyorsaságra, de a kiszállítási módra és a pontosságra vonatkozó fogyasztói igényeket is teljesíteni lehet. Gazdaságilag kedvező még a válaszható időablakos kiszállítást ajánló e-kereskedelmi modell, amely az ételkiszállításon túlmutatva mára más szektorokban is egyre elterjedtebb. Peter Menky meggyőződése szerint az időablakos kiszállítás Európa-szerte minden szegmensben alapvető sztenderd lesz az elkövetkező években.

A siker kulcsa a sebesség és a precizitás

A kiszállítás jövője valóban a sebességben és a precizitásban rejlik, azonban elengedhetetlen a technológiai fejlődés, az intelligens keresletkezelés és a racionális gazdasági tervezés. Egyre nyilvánvalóbb, hogy az elégedett vásárlókhoz rugalmas és pontos szállításon, nem csupán a gyorsaságon keresztül vezet az út.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Nincs már szükség téli-nyári gumikra?

5+1 érdekesség, amit nem tudtál a gumiabroncsokról

Milyen abroncs szükséges egy elektromos autóra, mitől fogyaszt kevesebbet egy jármű, milyen jelölések találhatók a gumikon, és milyen forradalmi változások zajlanak a gyártásban? Az Ipar Hangjai podcast legfrissebb adásában Dr. Nemes Attila, a Michelin Hungária ügyvezető igazgatója osztott meg érdekességeket a gumiabroncsokkal és a nyíregyházi gyár működésével kapcsolatban.

  1. Így változott az alapanyag 150 év alatt

A gumiabroncsipar technológiai fejlődése az alapanyagokban is megmutatkozik. A kaucsuk és a korom helyét a modern abroncsokban egyre inkább biológiai eredetű, újrahasznosítható anyagok veszik át, amivel nemcsak az abroncsok élettartama, hanem környezetbarátsága is növekszik. A Michelin célja, hogy 2050-re a gumiabroncsok teljesen újrahasznosíthatók legyenek. „Ma már gumiabroncsaink 40%-a újrahasznosított anyagokból készül, és folyamatosan dolgozunk azon, hogy ez az arány növekedjen” – ismertette az Ipar Hangjai podcast adásában Dr. Nemes Attila, a Michelin Hungária ügyvezető igazgatója.

  1. Gördülési ellenállás: Az autó fogyasztásának titkos tényezője

Miközben sokan figyelik az üzemanyagárak folyamatos változásait, kevesen tudják, de az autó üzemanyag-fogyasztásának akár 20%-át is a gumiabroncs gördülési ellenállása teszi ki. „Öt tankolásból egyet a gumik ‘esznek meg’, a gördülési ellenállás csökkentésével viszont hatékonyabbá tehetjük a járműveket” – magyarázta Dr. Nemes Attila.

Keretes: Ezekről is mesélnek az abroncsok

A szokásos méret, sebességindex és gyártási időpontot tartalmazó DOT kód mellett, a modern abroncsok hasznos információkkal szolgálhatnak még a gumiabroncs konstrukciójáról, azaz az abroncs felépítéséről, és anyaghasználatáról. Az abroncs oldalfalába égetett adatok között található az időjárási minősítés is, ami segít meghatározni, hogy milyen körülmények között ajánlott használni az abroncsot. Végül, az abroncsok földrajzi zónák szerinti homologizációja is szerepel, amely megmutatja, hogy az adott abroncs mely régiókra vonatkozóan felel meg a jogszabályi előírásoknak.

  • Méret: Az abroncs oldalfalán található számok és betűk jelölik az abroncs szélességét, oldalfal-magasságának arányát és átmérőjét. Például egy „205/55 R16” jelölés azt jelenti, hogy az abroncs szélessége 205 mm, oldalfali aránya 55%, radiál szerkezetű abroncs és a felni átmérője 16 hüvelyk.
  • Sebességindex: Az abroncsokon található egy betűs jelölés az abroncs maximális sebességét jelzi, például a „H”: 210 km/h, „V”: 240 km/h, „Y” 300 km/h maximális sebességgel használható biztonságosan.
  • DOT kód: A legfontosabb jelölések közé tartozik a gyártási időpont, amelyet a DOT kód tartalmaz. Ez a kód megmutatja, hogy az abroncs mikor készült, és segít eldönteni, hogy az abroncs még mindig biztonságosan használható-e. Az első két szám a gyártási hetet, a második kettő pedig a gyártási év utolsó 2 számjegyét mutatja.
  • XL (Extra Load): Erősített oldalfalú abroncs, amely nagyobb terhelhetőséggel rendelkezik, mint a vele azonos méretű normál kivitelű abroncsok.
  • RF (Reinforced): Erősített oldalfalú abroncs, hasonló az XL jelöléshez, de a „RF” megjelölés a gyártó eltérő kifejezésére utalhat. Az ilyen abroncsot az extra terhelhetőség és stabilitás jellemzi.
  • TWI (Tread Wear Indicator): Kopásjelzők helye, amelyek segítenek nyomon követni az abroncs kopását. Ezek a jelölések az abroncs futófelületén találhatók.
  • TL (Tubeless): Tömlő nélküli abroncs. Ez a jelölés azt jelzi, hogy az abroncs nem igényel belsőt, mivel az air-tight rendszer az abroncson belül van kialakítva.
  • M+S (Mud + Snow): Téli gumik jelölése, amelyek a sár és hó ellen is optimális teljesítményt nyújtanak. Ezt a jelölést általában téli vagy négyévszakos abroncsokon találjuk.
  • All season, all weather: Négyévszakos abroncs, amelyet arra terveztek, hogy minden időjárási körülmény között teljesítse a feladatát, legyen az eső, hó vagy száraz idő.

  1. Milyen abroncsot válasszunk az elektromos járművekre?

Sok elektromosautó-tulajdonosban felmerül a kérdés, hogy milyen abroncsot válasszon járművére az optimális működés érdekében. Az elektromos autók számos szempontból eltérnek a hagyományos benzines vagy dízel járművektől, és ezek a különbségek az abroncsok kiválasztásában is szerepet játszanak. Először is kiemelkedő nyomatékkal rendelkeznek, amely az abroncsok gyorsabb és intenzívebb kopását okozhatja, másodszor, az elektromos autók akkumulátorai miatt az autók nehezebbek, ezért az abroncsok terén is nagyobb terhelhetőségre van szükség. Mindezek ellenére a Michelin szakértője szerint nem szükséges kifejezetten elektromos autókhoz tervezett abroncsokat választani; valamennyi Michelin abroncs úgy van kialakítva, hogy megfeleljen az elektromos autók teljesítményigényeinek is, így azok nemcsak elektromos, hanem hagyományos autókhoz is megfelelőek.

  1. Gumilabdától a Porsche abroncsokig

Meglepő lehet, de a Michelin nyíregyházi gyárában eredetileg nem is gumiabroncsokat gyártottak. A gyár kezdetben piros pöttyös labdákat és különféle műszaki gumiárukat készített, majd 1979-ben kezdtek traktorabroncsok gyártásába. Az igazán nagy változás 1996-ban történt, amikor csatlakoztak a Michelin-csoporthoz és 2005-től váltottak át személyautókhoz való abroncsok gyártására. Ma a gyár olyan luxusmárkák beszállítója, mint a Porsche, Ferrari vagy a Land Rover; évente körülbelül kétmillió darab nagy teljesítményű gumiabroncsot gyártanak itt.

  1. Itthon már nincs szükség téli-nyári gumikra

Minden tavasszal és ősszel nagy fejtörést okoz az autósok számára az évszakhoz igazodó gumicsere. Nem véletlen, hogy a négyévszakos gumik egyre népszerűbbek, hiszen praktikus megoldást nyújtanak az egész éves autózásra, de sokáig a szakértők a gumicsere és a téli abroncsok fontosságát hangsúlyozták. A Michelin ügyvezető igazgatója az Ipar Hangjai podcastban ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy Magyarországon olyan körülmények vannak, hogy a négyévszakos abroncsok nagyon jó választásnak bizonyulhatnak.

„Nyáron ezek az abroncsok jól futnak, télen pedig nincsenek olyan extrém körülmények, hogy szükség lenne ennél komolyabb teljesítményű téli abroncsokra”

– tette hozzá Dr. Nemes Attila.

5+1. Gőz és gáz helyett elektromos árammal vulkanizálnak

A fenntarthatóság a gumiiparban is meghatározó irány lett. A Michelin nyíregyházi gyárának működése az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül az energiahatékonyság és fenntarthatóság jegyében. Az abroncsgyártás egyik kulcsfontosságú lépése, a vulkanizálás, amely hagyományosan gőzzel történik, mostanra átalakult: a gyár áttért az elektromos energia használatára a gáz helyett. A Siemensszel való együttműködés során a vulkanizáló préseket átalakították, így ma már közvetlenül elektromos árammal történik az abroncsok előállítása. Emellett a gyár egyre inkább robotizált folyamatokat alkalmaz, amelyek nemcsak növelik a termelés hatékonyságát, de a dolgozók fizikai terhelését is csökkentik. Az abroncsrakó robotok szintén Siemens-vezérléssel működnek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Hogyan kerülhetjük el használt elektromos jármű vásárlásakor, hogy félrevezessenek?

Az elektromos járművek népszerűsége világszerte folyamatosan nő, ami a használt autók piacán is jól látható, hiszen egyre több gépkocsivezető érdeklődik irántuk.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértője szerint előfordul, hogy a tisztességtelen eladók az akkumulátor valós állapotának eltitkolása, és ezzel a jármű értékének növelése érdekében manipulálják az elektromos autók futásteljesítményét. Mire kell figyelnünk tehát, ha használt elektromos autót vásárolunk?

A használt elektromos járművek piacát a Tesla modellek uralják

A drágább elektromos járművek gyorsabban amortizálódnak, ezért a vásárlók gyakran döntenek olyan több éves autó mellett, amely már jócskán veszített az értékéből. Ez különösen igaz azokra a járművezetőkre, akik lízingszerződéssel vásárolnak elektromos járművet, és szeretnék elkerülni a magas havi törlesztőrészleteket.

A carVertical platformon leggyakrabban ellenőrzött elektromos jármű a Tesla Model 3 (az összes ellenőrzött elektromos jármű 16,1%-a), amely közismerten keveset veszít az értékéből, és igen népszerű a használtautó-piacon. A Model S (11,84%), a Nissan Leaf (11,83%), az Audi e-tron (9,8%) és a Volkswagen Golf (9,5%) szintén a legtöbbet ellenőrzött elektromos modellek közé tartozik.

„A Teslákról kialakult kép meglehetősen pozitív az elektromos járművek piacán, így sok sofőr érdeklődik irántuk. Ezek az autók a biztonság és a technológia tekintetében is kiválóan teljesítenek, továbbá teljes feltöltés esetén nagy a hatótávolságuk. Az egyik legfontosabb érv azonban, amely mellettük szól, hogy nem veszítenek gyorsan az értékükből. Bár nem tartoznak a legolcsóbb elektromos járművek közé, egy használt Tesla Model 3 mindent egybevetve jó vétel lehet”

– hangsúlyozza Buzelis.

A nagyobb futásteljesítmény az akkumulátor elhasználódásával jár

A legtöbb autógyártó nyolc évig vagy 160 000 kilométerig ad garanciát az elektromos autók akkumulátorára. Minél nagyobb az elektromos jármű futásteljesítménye, feltehetően annál gyengébb az akkumulátora. Az akkumulátor teljesítményének csökkenése azonban attól is függ, hogy hogyan töltötték az autót: gyakran vették-e igénybe a gyorstöltő állomásokat, vagy betartva a gyártók ajánlását, lassan, legfeljebb 80%-ig töltötték.

Az elektromos járművek esetében komoly gondot jelent a hamisított futásteljesítmény, mivel ez megnehezíti az akkumulátor valódi állapotának felmérését. A carVertical adatai szerint a platformon ellenőrzött elektromos járművek 2,6%-ának manipulálták a kilométeróráját. A hibrid (4,5%), a benzines (5,4%) és a dízel (6,2%) autók futásteljesítményét még gyakrabban módosították.

Minél jobban elhasználódott egy elektromos jármű akkumulátora, annál rövidebb utat képes megtenni. Egy régebbi elektromos autó nem jut olyan messzire, mint az, amelyik éppen legördült a gyártósorról. Valószínűleg ez az egyik fő oka annak, hogy egyes sofőrök még mindig tartanak a korlátozott hatótávolságtól, ezért elvetik az elektromosjármű-vásárlás gondolatát.

Olcsóbb karbantartás, drágább javítás

Bár sok vásárló kifejezetten tart attól, hogy egy elektromos jármű karbantartása költséges lehet, ez nem felel meg teljesen a valóságnak. Az elektromos járművek felépítése általában egyszerűbb, mint a belső égésű motorral felszerelteké, és kevesebb bennük a mozgó alkatrész.

Ha azonban egy elektromos jármű egy súlyos közlekedési baleset során sérül, a javítási munkák több százezer forintba kerülhetnek, de akár milliós tételt is jelenthetnek. A carVertical platformon ellenőrzött összes autó közül az elektromos járművek esetében volt a legmagasabb az átlagos kárérték – 2 700 000 forint, míg a hibrid (2 600 000 forint), a benzines (2 300 000 forint) és a dízel (1 600 000 forint) autók átlagos kárértéke mind alacsonyabb volt.

Más járművekhez viszonyítva az elektromos autók ritkábban szenvednek balesetet. Míg a hibrid autók 45%-a, a benzinesek 49,1%-a és a dízelautók 46%-a sérült már legalább egyszer, addig a carVertical platformon ellenőrzött járművek között a korábban sérült elektromos gépkocsik aránya mindössze 35,4%. Buzelis szerint ennek az az oka, hogy az elektromos járművek kevésbé elterjedtek – a legtöbb országban még nem túl népszerűek, és az átlagéletkoruk is szembetűnően alacsonyabb.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

A Continental kampányt indít a kultúrált és balesetmentes közlekedésért

„Jó úton járunk?” címmel viselkedésformáló kampányt indított a Continental Magyarország, melyben többek között Rékasi Károly példáján keresztül és számtalan szemléletes statisztika segítségével mutatja be a cég, hogy milyen komoly következményei lehetnek az apró közlekedési figyelmetlenségeknek, kihágásoknak.

A német technológiai vállalat így nem csupán megannyi hazánkban gyártott vagy fejlesztett termékével és megoldásával tesz nap mint nap a balesetmentes közlekedésért, de kampányával most felhívja a figyelmet az egyén felelősségére is.

A magyar közlekedési morál állapotát vizsgálja a vállalat

Az elmúlt években a közlekedési kultúra színvonala megdöbbentően leromlott Magyarországon. Számos kutatás rámutat, hogy a komoly szabálysértések mellett szinte mindenki követ el kisebb szabálytalanságokat a hétköznapokban. Legyen szó besorolás megtagadásáról, indexelés elfelejtéséről vagy akár ártatlannak tűnő, kocsisorok közötti gurulásról. Ezekről sokszor úgy vélekedünk, hogy még “beleférnek”, sőt tulajdonképpen csupán az előírások „rugalmas értelmezése“.  Azonban nem is gondolunk rá, hogy ezek az apróbb kihágások sokszor tragikus kimenetelűek lehetnek. Erre szeretné felhívni a figyelmet a Continental új kampánya, amelyben szembesíti az embereket azokkal a gondolatokkal és vélekedéssel, amivel a hétköznapokban közlekedünk.

„Nem csupán az autósokat vagy a kerékpárosokat szólítjuk meg, hanem mindenkit, aki részt vesz a közlekedésnek nevezett társasjátékban, hiszen csak együtt, egymásra odafigyelve tudunk tenni a balesetmentes közlekedésért. Mi menetbiztonsági termékeinkkel és megoldásainkkal járulunk hozzá a közös célhoz, kampányunkban pedig arra kérjük a közlekedés résztvevőit, hogy ők is vegyék ki a saját részüket. Értsék meg a sokszor elbagatellizált problémák fontosságát és mindenki a maga módján tegyen egy biztonságosabb jövőért”

– mondta el Takács István, a Continental Magyarország kommunikációs igazgatója.

A kampány weboldalán elérhető dokumentumfilm azt vizsgálja, hogy milyen állapotban van a közlekedési morál napjainkban. A film arra is kitér, hogy a közlekedésben résztvevők hogyan élik meg helyzetüket és szerepüket az utakon. A film elgondolkodtató adatokkal világít rá arra, hogy a szabályok rugalmas értelmezése – amit néha még erénynek is tartunk – mennyire veszélyes helyzetekhez vezethet. A film narrátora, Rékasi Károly, aki motorosként egy figyelmetlenségből bekövetkezett közlekedési baleset áldozata lett néhány évvel ezelőtt.

A vállalat Vision Zero célkitűzésének célja a halálos közúti balesetek kiküszöbölése

A gumiabroncsok jelentik az egyetlen érintkezési pontot a jármű és az út között, ezért a Continental termékfejlesztő csapatai azon dolgoznak, hogy a gumiabroncsok mindig kiváló fékteljesítményt, maximális biztonságot és tiszta vezetési élményt nyújtsanak. Emellett hazánkban több száz mérnök dolgozik a cég fejlesztési központjaiban és Kelet-Európa legnagyobb vállalati kézben lévő tesztpályáján különböző menetbiztonsági megoldások fejlesztésén és tesztelésén. A német vállalat magyarországi gyáraiban a világ meghatározó autómárkáinak végzi autóelektronikai termékek gyártását, kimagaslóan fejlett és innovatív technológiákat alkalmazva a járműelektronika szinte minden területén. A fejlesztések elsődleges célja a kényelem mellett a biztonságos és balesetmentes közlekedés a hétköznapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss