Mozgásban

2023-ban az élelmiszerek rendelése nőtt a legdinamikusabban Magyarországon

dodo

Az okoslogisztikai vállalat több mint 6 millió megrendelést szállított ki Európa 88 városában, és rekorderedményekkel zárta a múlt évet

Tavaly magyarországi és európai viszonylatban egyaránt az élelmiszer-kiszállítás iránti igény nőtt a legdinamikusabban, derül ki a nemzetközi okoslogisztikai szolgáltató adataiból. Európa egyik legsikeresebb élelmiszer-kiszállítójaként a DODO az e-kereskedelemben általánosan tapasztalható visszaesés ellenére is rekorderedményekkel zárta a tavalyi évet; 63 millió eurós pénzügyi forgalmat ért el, piacra lépett két nyugati országban, több kulcsfontosságú partneri kapcsolatot kötött – többek között Magyarországon -, valamint olyan előremutató újításokat vezetett be, mint a dinamikus árazás és az AI megrendelés-előrejelző modell.

2023-ban kiélezett gazdasági helyzettel és az e-kereskedelemben tapasztalható visszaeséssel néztek szembe a piac résztvevői. A DODO-nak azonban ennek ellenére is sikerült felülmúlnia az előző évi adatait; forgalmát 20 százalékkal, több mint 63 millió euróra növelte, bruttó profitja 39 százalékkal nőtt, a magyarországi piaci részesedése pedig 13 százalékos bevétel-növekedést mutatott. Mindezt elsősorban a hatékony flottakihasználásnak, a kézbesítőhálózat bővítésének, valamint az új piacok működési folyamatainak optimalizálása terén elért további előrelépésnek köszönheti.

Nemzetközi okoslogisztikai vállalatként a DODO hat európai piacon van jelen, az előző évhez képest pedig 76-ról 88-ra nőtt azoknak a városoknak a száma, ahol házhoz szállítást végez, továbbá piacra lépett Németországban és Ausztriában. Összesen 14 különböző szegmensben tevékenykedik az élelmiszerektől az elektronikai cikkeken és a drogériákon át, egészen a gyógyszerekig. A legnagyobb éves növekedést az európai piacon az élelmiszer-szegmensben tapasztalták, ahol a DODO Európa egyik legsikeresebb kiszállító cégévé vált. Ez a tendencia itthon is megfigyelhető, sőt, a fellendülés nem átmeneti, a Statista Market Insights előrejelzései alapján ugyanis ebben a szegmensben az elkövetkező időszakban évente 6 százalék feletti növekedés várható. A DODO tavalyi, reprezentatív magyarországi kutatása pedig arra is rávilágít, hogy az online élelmiszervásárlás során várják el a vásárlók a legnagyobb (75 százalékos) arányban az aznapi, vagy 90 percen belüli kiszállítást.

Piaci terjeszkedés és új együttműködések

Az ételkiszállítás mellett, a DODO a gyors és pontos aznapi kézbesítés iránti növekvő igényre reagálva, tavaly elsőként vezette be a szolgáltatást olyan új szegmensekben, mint a sport, az elektronikai és a barkács területek. A hazánkban több mint 30 városban működő vállalat legismertebb ügyfelei közé tartozik a Tesco, a KFC, a Rossmann, a SPAR és a BENU gyógyszertárhálózat, akikkel tavaly egyedülálló megoldást találtak a vény nélküli gyógyszerek aznapi kiszállítására. Nemzetközi partnerei körét bővíti többek között a Decathlon, Csehországban pedig az előző évben kötött együttműködési megállapodást a kulcsfontosságú élelmiszer-kiszállítási szegmens meghatározó szereplőjével, a Billa üzletlánccal, amelynek vásárlóit egy újonnan nyílt webáruházból szolgálja ki.

„Bár az e-kereskedelem tavaly általános visszaeséssel küzdött, vállalatunk jelentős növekedést tudott elérni, és tovább folytatta terjeszkedését a főbb nyugati piacokon. Sikeresen megvetettük a lábunkat Németországban és Ausztriában, és erős menedzsmentcsapatot építettünk ki a teljes DACH-régióban. A tavalyi év sikerese zárása azt jelzi, hogy idén ismét növekedés várható az e-kereskedelemben, amelyet terveink szerint piaci pozíciónk további erősítésére használhatunk. 2024-ben tovább fejlesztjük az élelmiszer-kiszállítás szegmenst, ehhez új, megbízható partnereket szeretnénk megnyerni. Emellett célunk, hogy szabványosított egynapos kiszállítási megoldást kínáljunk az e-boltoknak, és tovább növekedjünk azokon a piacokon, ahol már jelen vagyunk”

– mondta Michal Menšík, a DODO Group vezérigazgatója és többségi tulajdonosa.

A DODO tavaly több mint 6 millió megrendelést teljesített. Legforgalmasabb napján hat országban összesen 29 075 megrendelést szállított ki, és naponta átlagosan körülbelül 16 400 kézbesítést teljesített. Magyarországon december 22-én szállították ki a legtöbb rendelést, a kézbesítések száma aznap az éves napi átlag több mint kétszeresét érte el. A magyarországi futárok a tavalyi házhoz szállítások során naponta átlagosan 12 866 kilométert tettek meg. Legrövidebb szállítási útvonaluk 8,4 méter, a leghosszabb pedig közel 60 kilométer volt, az előbbi során egy gyorséttermimenüt, utóbbinál pedig egy közel negyven tételből álló élelmiszervásárlást kézbesítettek. A hazai élelmiszerszegmens rendeléseinek száma, közel 55 ezerrel, délelőtt 10 és 11 óra között tetőzött, míg napok tekintetében a szombat bizonyult a legforgalmasabbnak.

Technológiai újítások és a mesterséges intelligencia használata

A további növekedés és új szegmensekben történő terjeszkedés mellett, a DODO egyre inkább az automatizálás, a mesterséges intelligencia és az adatelemzés technológiai innovációjára összpontosít. Tavaly a vállalat több olyan újítást vezetett be, amelyek célja a hatékonyság növelése és a szállítási költségek csökkentése, figyelembe véve a környezetet és a városok közlekedési helyzetét.

„A DODO-nál mindig nagy hangsúlyt fektettünk a saját logisztikai platformunk, valamint a mesterséges intelligencia alapú technológiák fejlesztésére, mivel hisszük, hogy az ilyen jellegű innovációk révén építhetjük a logisztika jövőjét. Tavaly kezdtük el ügyfeleink körében tesztelni az AI-alapú megrendelés-előrejelző modellünket, amely akár órára pontosan, két hétre előre meg tudja jósolni a megrendeléseket, de 2023-ban vezettük be a dinamikus árazás gyakorlatát is, vagyis az aktuális kereslet alapján optimalizált kézbesítési díjakat”

mondta Kordás Sándor, a DODO magyarországi értékesítési vezetője, aki azt is hozzátette, céljuk az iparág technológiai vezető szerepének betöltése és az e-kereskedelmi trendek meghatározása.

A DODO 2023-ban több szakmai elismerésben is részesült: az AI Prediktor (mesterséges intelligencia alapú megrendelés-előrejelző) és a zóna logisztikai koncepciójáért elnyerte a The Best of Czech and Slovak Logistics 2022/23 verseny első és harmadik díját, a neves cseh gazdasági napilap, az Ekonom nívós logisztikai versenyén, az Impuls Logistikán pedig két első helyezést ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

utcakép

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen.

A Google Utcaképnek köszönhetően a felhasználók bárhonnan felkereshetik a magyar városok túlnyomó részét, megtekinthetnek számos várat és kastélyt, valamint a digitális térben akár nemzeti parkokat is bejárhatnak. Hazánkban a Google Térkép Utcakép szolgáltatása 2013 óta érhető el, a mindenki által látható képanyagot rendszeresen frissítik azóta, ezáltal biztosítva, hogy hűen tükrözze a valóságot. A folyamatos frissítésnek köszönhetően a felhasználók még jobban eligazodhatnak, amikor új helyeket keresnek fel. Az Utcakép 360 fokos képeket mutat az utcákról, valamint a természeti és kulturális nevezetességekről.

A Google Utcakép autói április 23-án indulnak el Magyarországon és kisebb-nagyobb városokat egyaránt bejárnak majd. A lakosok találkozhatnak velük például a Dunántúlon Veszprémben, Sopronban, Szombathelyen, Esztergomban és Szekszárdon, míg a keleti országrészből többek között Egerben, Orosházán, Kecelen, Dabason és Sárospatakon.

Az utcák és utak mellett a Google több magyar város gyalogos zónáit is rögzítette, valamint más, autóval megközelíthetetlen helyeket. Ennek köszönhetően a felhasználók virtuálisan sétálhatnak Pécs vagy Debrecen utcáin, ellátogathatnak a Balaton partra , az Aggteleki Nemzeti Parkba, vagy elkirándulhatnak az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkba is.

A Google kiemelten elkötelezett a személyes adatok védelme iránt. A személyes adatok védelméhez való jogok érvényesülése érdekében a közzétételt megelőzően a képeket egy speciális eljárás alá vetik, amely elhomályosítja az emberek arcát, illetve a rendszámokat, így azok  nem lesznek beazonosíthatók. Az Utcakép lehetőséget kínál a felvételek közzétételét követően is további részletek (egyének, házak, autók, stb.)  elhomályosítására, ezt a képek jobb alsó sarkában található  „Hiba bejelentése” gombra kattintva lehet kérni.

A Google Térkép népszerű funkciója az Utcakép, amely jelenleg a világ több mint 220 országában érhető el, beleértve az Antarktiszt és az Északi-sarkot is. Elérhető asztali számítógépeken, mobileszközökön, valamint a Google Earth programban.

További információ az Utcaképről itt található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Mesterséges intelligencia és alternatív meghajtású járművek

Az online élelmiszer-bevásárlás az egyéni autóssal szemben már jelenleg is akár 12,5 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással jár, a klímaváltozás megfékezése azonban még több olyan megoldást követel az e-kereskedelem szereplőitől, amelyek gyorsan és hatékonyan képesek minimalizálni a környezetre gyakorolt hatásaikat. 

Ilyen a mesterségesintelligencia-alapú futárkoordináció és útvonaltervezés, a közúti forgalom előrejelzése, az alternatív meghajtású járműflotta, valamint a fenntartható csomagolóanyagok szélesebb körű használata. A Föld napja alkalmából az utolsó kilométeres futárszolgáltatásokat nyújtó DODO összegyűjtötte, hogyan járul hozzá a környezetbarátabb házhoz szállításhoz, továbbá megosztja, mire lehet szükség a még fenntarthatóbb városi logisztikához.

A környezettudatosságra és a fenntarthatóbb működésre irányuló törekvések ma már szinte valamennyi iparágban megjelennek. A logisztika környezetre gyakorolt hatásának csökkentése egyre sürgetőbb, főként annak fényében, hogy a házhoz szállítási igény ugrásszerű növekedésével a nagyvárosokban előreláthatóan 2030-ra akár több mint 30 százalékkal megemelkedhet a károsanyag-kibocsátás. Az utolsó kilométeres házhoz szállítás úttörője, a DODO élen jár az olyan fenntarthatóságot szolgáló logisztikai innovációk terén, amelyek már rövid távon is pozitív változásokat idézhetnek elő.

Hogyan lehet a mindennapokban fenntarthatóbbá tenni az élelmiszer-bevásárlást?

Vegyünk egy egyszerű példát. Egy család heti háromszor megy autóval bevásárolni, s alkalmanként átlagosan 20 kilométeres távot tesz meg. Ez havi szinten 12 bevásárlást, 240 megtett kilométert és átlagosan 24 liter üzemanyag fogyasztását jelenti, amely 40 kilogramm szén-dioxid kibocsátással jár. A DODO az utolsó kilométeres logisztikának köszönhetően ugyanezen paraméterekkel mintegy 150 bevásárlást tud lebonyolítani, amivel a havi családi autós bevásárlásoknál 12,5-szer környezetbarátabb megoldást kínál.

A házhoz szállítás környezetre gyakorolt hatásakor érdemes figyelembe venni a kiszállított termékek csomagolóanyagait is, egy átlagos élelmiszer-bevásárlásnál ugyanis akár 8-10 műanyag zacskóval is számolni kell. Ezek visszagyűjtésével, újrahasznosításával vagy környezetbarát csomagolóanyagok használatával is csökkenthető a logisztikai karbonlábnyom.

Technológiai innovációkkal az élhetőbb városokért

Egyre nagyobb figyelmet kap a környezetvédelem és a fenntarthatóság, az elmúlt években a házhoz szállítási lehetőségek megválasztásánál is kiemelt vásárlói tényezőként szerepelnek. Ezt támasztja alá a DODO reprezentatív magyarországi kutatása* is, a válaszadók jelentős része – több mint 40 százaléka – mérlegeli ugyanis rendelése során a környezetbarát szállítási módot. Annak érdekében, hogy a logisztikai vállalatok csökkentsék a környezetre gyakorolt hatásukat, rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalakkal, flottájuk kihasználtságának növelésével és alternatív meghajtású járművek alkalmazásával tehetik a legtöbbet. Az ilyen jellegű fenntarthatósági intézkedések bevezetésében pedig nélkülözhetetlen a mesterséges intelligencia- és az adatalapú logisztikai rendszerek használata.

Az utolsó kilométeres városi logisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO számára rendkívül fontos, hogy működését ne csupán hatékonyabbá, de fenntarthatóbbá is tegye. A házhoz szállítást az útvonalak optimalizálásán túl – több megrendelés kiszállítása egyazon útvonalon -, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú rendelés-előrejelző modelljével, a zónalogisztika bevezetésével, továbbá alternatív meghajtású járművekkel teszi eredményesebbé, gyorsabbá és környezetbarátabbá.

Az AI megrendelés-előrejelző modellje – amelyet a DODO tavaly indított el – mindössze 10 százalék alatti hibaaránnyal képes megjósolni egy adott terület vásárlói megrendeléseinek mennyiségét két héttel, órára pontosan, a mesterséges intelligencia által gyűjtött adatoknak és a gépi tanulásnak köszönhetően. Használatával egy adott területen belül könnyebbé válik a megfelelő számú jármű és futár hatékony elosztása, továbbá az útvonalak tervezése, hiszen nem csak az aktuális helyzetet, hanem a következő órák és napok alakulását is figyelembe lehet venni. Ezzel a tulajdonságával pedig nagyban hozzájárul a környezetbarátabb és zökkenőmentesebb városi közlekedéshez.

A zónalogisztika a járművek és megrendelések egy adott területen belüli megosztásának elvén működik. Fő célja a városi forgalom csökkentése, továbbá a kiszállítás és a járműflotta racionalizálása. A koncepcióban minden város külön zónaként vagy zónacsoportként működik. A DODO saját fejlesztésű, adatvezérelt és mesterséges intelligencia alapú logisztikai platformja, a GAIA számításainak köszönhetően maximalizálható a járművek kihasználtsága, így a futárok úgy dolgoznak, hogy sosem szállítanak feleslegesen „levegőt”. A zónalogisztika koncepcióját a DODO-nál 2023 nyarán kezdték el alkalmazni, elveit pedig fokozatosan terjesztik ki a különböző szegmensekhez tartozó ügyfeleik szállítási szolgáltatásaira.

A városi közlekedés zöldebbé válása érdekében a DODO új szállítási lehetőségeket is tesztel. Ennek megfelelően a vállalat folyamatosan növeli alternatív üzemanyag-meghajtású járműveinek számát, beleértve a CNG üzemű autókat és elektromos járműveket, köztük hibrid autókat, kerékpárokat és robogókat. Az elektromos meghajtású flották térhódítása elsősorban a rendelkezésre álló töltő-infrastruktúrától függ, amennyiben fokozódna az elektromos töltőpontok sűrűsége, a logisztikában is több elektromos járművet lehetne alkalmazni, amely hosszú távon szinte nullára csökkentené a kiszállításból adódó károsanyag-kibocsátást.

Fenntartható logisztikai megoldásaival az aznapi kiszállításra specializálódott nemzetközi logisztikai vállalat, a DODO elősegíti a gördülékenyebb városi közlekedést, az élhető városok és a városkép megteremtését, és csökkenti a környezeti terhelést, miközben növeli a vásárlók jobb és gyorsabb elérhetőségét és a kézbesítés hatékonyságát.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Közel félmillió e-töltőpontra is szüksége lehet Franciaországnak néhány éven belül

siemens

A nagyszabású fejlesztéshez 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

A becslések szerint 2030-ra Franciaországban legalább 330 ezer, de akár 480 ezer e-töltőállomásra is szükség lehet. Ehhez gyors ütemben, folyamatosan újabb és újabb autópálya-pihenőhelyeket szerelnek fel töltőkkel, ahol már most akár 20 perc alatt 80 százalékra „tankolhatóak” az e-autók.

Franciaországban 2022-ben közel 200 ezer új elektromos járművet regisztráltak, ami 26 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. Így 2022 végén több mint 1,1 millió elektromos és plug-in hibrid jármű közlekedett Franciaországban, 2030-ra pedig akár 35 százalékra emelkedhet az elektromos autók aránya a francia utakon. Ez a CO2-kibocsátást és a klímacélok elérését tekintve mindenképpen jó hír, az azonban kihívást jelenthet, hogy ilyen mennyiségű elektromos jármű számára biztosítva legyen a megfelelő töltőinfrastruktúra.

Franciaországban ezért a töltőállomások országos hálózatának megerősítése és bővítése kulcsfontosságú a jövő mobilitásának megteremtéséhez. 2023 májusában az ország át is lépte a 100 ezer nyilvános töltőállomás mérföldkövét. Ebben a munkában talált partnerre az ENGIE Vianeo e-mobilitási vállalat a Siemensben, miután a tavalyi év során 64 franciaországi autópálya-pihenőt szereltek fel, összesen 320 darab, nagy teljesítményű, Siemens elektromos jármű (EV) töltővel.

Az országszerte négy autópálya-hálózaton (SANEF, APRR, AREA és VINCI Autoroutes hálózatok) telepített töltők között 251 darab 300 kW teljesítményű, ultragyors SICHARGE D modell és 69 darab 160kW-os, de skálázhatóságának köszönhetően akár ugyanúgy 300 kW-ra fejleszthető SICHARGE D töltő kapott helyet. Egy-egy csomópontnál így akár 24 töltőpont is elérhető, megelőzve ezzel azt, hogy a töltésre várakozók feltorlódjanak.

Ezek a töltőállomások az autópályás közlekedés igényeinek megfelelve, akár 20 perc alatt 80 százalékra képesek feltölteni az EV-ket. Minden töltőállomás képes egyidejűleg két jármű között dinamikusan elosztani a rendelkezésre álló teljesítményt, a könnyű használatot pedig a 24 hüvelyk átmérőjű, felhasználóbarát kezelőképernyők biztosítják.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss