Ipar
Önvezető könnyű páncélvédettségű járművet fejlesztett a Széchenyi István Egyetem és a Gamma Zrt.
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett önvezető és távirányítási funkciókat a győri Széchenyi István Egyetem.
A hazai védelmi ipar meghatározó gyártójával, a Gamma Zrt.-vel közösen kialakított, hazánkban egyedülálló katonai és katasztrófavédelmi célú járművet az intézmény Járműipari Kutatóközpontjának munkatársai látták el ön- és távvezérlést lehetővé tevő technológiával.
A Széchenyi István Egyetem és a budapesti Gamma Zrt., a hazai védelmi ipar meghatározó gyártója sikeresen valósította meg közös projektjét, egy ön- és távvezérlésre alkalmas könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjármű fejlesztését. Az újítás igénye a meglévő, ballisztikai védelemmel rendelkező járművek tesztelése, képességeinek demonstrálása során merült fel az élő erő védelme és az emberierőforrás-szükséglet csökkentése érdekében.
Az innovációs pályázat fő célkitűzése egy olyan nehéz terepi viszonyok között is alkalmazható, fizikai behatásokkal szemben védelmet nyújtó alapjármű megépítése volt, amely biztosítja az önvezérléshez szükséges rendszerintegráció alapvető feltételeit, valamint a többcélú alkalmazást. A megvalósult szimpla fülkés, félplatós, 4×4 hajtásképletű járműhöz illeszkedő, többfunkciós feladatellátást támogató cserefelépítmény-rendszert is kidolgoztak a szakemberek, amely lehetővé teszi a különböző felhasználói igényeknek megfelelő, különleges szakmai képességekkel rendelkező felépítmények fejlesztését.
„Először azon dolgoztunk, hogy a jármű mozgása, így a pedálrendszer és a kormány távolról is irányítható legyen. Ebbe a munkába az egyetem Digitális Fejlesztési Központja is bekapcsolódott, hogy zökkenőmentesen, rövid reakcióidővel működjön a kamerakép átvitele, amihez 5G- és wifihálózatot használtunk” – vázolta fel Kőrös Péter, a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának (JKK) Autonóm Közlekedési Rendszerek operatív vezetője. Kiemelte, hogy a távvezérlés kezelői felületét, irányítói programjait és a digitális műszerfallal ellátott operátori állást mind a központ munkatársai valósították meg.
A szakember elárulta, hogy az autonóm működési mechanizmus beépítése nem volt újdonság a kollégáknak, hiszen a JKK egyik fő kutatási profilját az önvezető járművek adják. „Az egyetlen ismeretlen tényező a méret volt, hiszen 16-18 tonnás páncélozott járműre még nem fejlesztettünk ilyen funkciót” – fejtette ki. „Ebben az irányítási formában GPS-technológia segítségével előre felmérjük a bejárandó terepet, amelyen a jármű utána önállóan végig tud menni. Ha bármilyen akadály kerül az útjába, akkor a jármű vagy megáll, vagy kikerülő manővert végez el attól függően, hogy mit programoztunk be neki” – részletezte Kőrös Péter.
Eredetileg határvédelmi és felderítő funkciók ellátására alkalmas jármű kidolgozása volt a fő fókusz, de azóta már számos más területről – például tűzoltóságról – is érdeklődtek az innováció iránt. „A szenzorokat és a távközléshez szükséges eszközöket a járműtestre szereltük fel, a hátsó felépítmény pedig cserélhető, ezért bármilyen funkciót elláthat a mérésektől a mentéseken át a hadi alkalmazásig. Az autonóm és távvezérlés pedig Magyarországon egyedülálló módon funkciótól és felépítménytől függetlenül működik” – húzta alá a mérnök. A céggel történő együttműködésről elmondta: „Szakmailag és emberileg is kiváló csapat dolgozott a projekten. A fejlesztés nem valósulhatott volna meg Ocskay Gábor, a Gamma Zrt. Különleges Jármű Divíziójának egykori vezetője nélkül, aki sajnos a közös munka végeredményét már nem élhette meg.”
A konzorciumi tagok a projekt során a Gamma Zrt. Komondor járműcsaládjának hatodik, új típusát (RDO-3927) alkották meg. Dr. Zsitnyányi Attila, a vállalat vezérigazgatója elmondta, a Széchenyi István Egyetemmel sikerre vitt pályázat további fejlesztéseket is inspirált, a távirányíthatóságot és az önvezető funkciót pedig akár más járműveikre is kiterjesztenék.
„Magyarország egyetlen könnyű páncélvédettségű bázisjármű-fejlesztőjének és -gyártójának lenni komoly felelősséggel jár, ezért nyitottan állunk az olyan jövőbe mutató kutatási együttműködésekhez, mint amilyen a győri egyetemmel is megvalósult. A projekten dolgozó kutatóközpont, illetve az egyetem vezetésének hozzáállását, munkabírását már a pályázat készítése során csodáltam. Kiváló munkát végeztek végig, hihetetlenül rövid reakcióidőkkel. Öröm volt velük együtt dolgozni” – jelentette ki a vezérigazgató. Hozzátette: a kiváló tapasztalatoknak köszönhetően a jövőben is folytatnák a partnerséget az intézménnyel.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Kiberbiztonsági ellenőrzés CNC gépekhez
Hálózatban – Napjainkban a gyártási folyamatok egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a digitális technológiákra, ami számos előnyt kínál a hatékonyság és a pontosság terén, ugyanakkor a CNC gépek hálózatba kapcsolása növeli a kibertámadások kockázatát.
A digitalizáció és a hálózatépítés terjedése sebezhetőbbé teszi a CNC szerszámgépeket a manipulációval és a kibertámadásokkal szemben. A támadók gyakran érzékeny és bizalmas adatok, például CNC-programok eltulajdonítására törekednek, különösen a repülőgépiparban és a védelmi iparban. Emellett a kibertámadásokat szabotázsra is felhasználhatják, ami komoly veszélyt jelenthet a gyártási folyamatokra. Egy sikeres kibertámadás komoly anyagi károkat okozhat, és akár a termelés teljes leállását is eredményezheti. Különösen a kisebb vállalatok számára jelenthet létfontosságú kérdést a megfelelő kiberbiztonsági intézkedések bevezetése.
A döntéshozók egyre szigorúbb szabályozásokat vezetnek be, valamint iránymutatásokat dolgoznak ki a kiberbiztonsági intézkedések hatékony végrehajtására. A CNC szerszámgépek üzemeltetőinek proaktív lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy a termelési infrastruktúra biztonságos és zavartalan maradjon.
A következőkben bemutatjuk a CNC gépek védelmére vonatkozó legfontosabb biztonsági lépéseket, melyekkel minimalizálhatók a kockázatok, és biztosítható a gyártási folyamatok zavartalan működése.
- Védelem a jogosulatlan hozzáférés ellen
A CNC gépek működésének védelme érdekében elengedhetetlen a hozzáférések szabályozása. A Siemens megoldásai lehetőséget biztosítanak a személy- és tevékenység specifikus jogosultságok kezelésére. A CNC gépek beépített felhasználókezelő rendszere lehetővé teszi az egyedi jogosultságok beállítását. Lehetőség van a gépek integrálására nagyobb, központilag kezelt rendszerekhez, például Active Directory-hoz, amely egyszerűsíti a jogosultságok kezelését és növeli a biztonságot.
- Bizalmi kapcsolat a CNC hardverkomponensek között
A CNC rendszerek gyakran több hardverkomponenst tartalmaznak, amelyek közötti biztonságos kommunikáció elengedhetetlen. A Siemens megoldásai tanúsítványokat használnak a CNC-PC közötti kapcsolat hitelesítésére, amely biztosítja a zárt rendszerben történő adatcserét.
- Hálózatbiztonság szegmentálással
Az iroda- és gyártási hálózatok elkülönítése kulcsfontosságú a kibertámadások kockázatának csökkentésében. A termelési és irodai hálózatok közötti szigorú elválasztás minimalizálja az esetleges támadások terjedését. A Siemens ipari megoldásai külön hálózati szegmenseket hoznak létre, így biztosítva a különböző eszközök elkülönített kommunikációját.
- Cellavédelem és tűzfalak alkalmazása
A hálózati infrastruktúra védelme érdekében a Siemens SCALANCE tűzfalakat és VPN eszközöket kínál. Az egyes gyártási egységeket külön védelmi zónákba szervezi, amely megakadályozza az illetéktelen hozzáférést. A biztonságos, titkosított távoli hozzáférést VPN kapcsolatokkal lehet biztosítani, ezzel védve az érzékeny adatok átvitelét.
- Biztonságos kommunikációs protokollok használata
A régi, sebezhető hálózati protokollok használata jelentős kockázatot hordoz. Az elavult SMB V1 helyett a Siemens az SMB V3 (Windows) vagy az NFS V4 (Linux) protokollok használatát javasolja a biztonságos adatcsere érdekében.
- CNC folyamatadatok védelme
A CNC gépekből származó adatok védelme kiemelten fontos a gyártási folyamatok zavartalansága érdekében. Az OPC UA protokoll használata biztosítja a megbízható és titkosított kommunikációt a CNC gépek és a külső szoftverek között.
- Biztonságos távoli elérés biztosítása
A távoli karbantartás lehetőséget ad a gyors hibaelhárításra, ugyanakkor a nem ellenőrzött hozzáférés komoly veszélyforrás lehet. VPN-alapú megoldásokkal a SINEMA Remote Connect és a SCALANCE ipari routerek segítségével a távoli elérés biztonságosan kezelhető.: A Siemens felhőalapú hozzáférése, a Manage MyMachines / Remote megoldás lehetőséget ad a távoli hozzáférésre egy biztonságos, titkosított felhőalapú rendszeren keresztül.
- Rendszerintegritás ellenőrzése
A szoftverek és a vezérlők védelme alapvető a manipuláció megelőzése érdekében. A CNC gépek biztonságos indítása a Secure Boot alkalmazásával megakadályozza a nem hitelesített szoftverek futtatását. Emellett a Siemens jelszavas védelmet és titkosítást kínál a PLC adatok biztonságának növelésére.
- Adattitkosítás alkalmazása
A CNC gépeken tárolt érzékeny adatok védelmére titkosítási megoldásokat kell alkalmazni. A SIMATIC IPC-modulok használata lehetőséget biztosít az adatok titkosítására a működés során és az eszközök selejtezésekor is.
- Események monitorozása és naplózása
A biztonsági események nyomon követése és naplózása elengedhetetlen a gyors reagálás érdekében. A CNC gépek biztonsági eseményei naplózhatók és egy központi Syslog szerverre továbbíthatók, így biztosítva a folyamatos felügyeletet.
A kiberbiztonsági fenyegetések folyamatosan nőnek, ezért a CNC gépek védelmére irányuló intézkedéseket rendszeresen frissíteni kell. A Siemens azt javasolja, hogy a vállalatok mindig a legújabb biztonsági megoldásokat alkalmazzák, és kövessék az iparági szabványokat, például az ISO 27001-et, hogy minimalizálják a kibertámadások kockázatát.
A Siemens „Defense in Depth” megközelítése
Az ipari üzemek átfogó védelme érdekében a kibertámadásokkal szembeni védekezést minden szinten egyszerre kell megvalósítani – az üzemi szinttől a terepi szintig, az adat-hozzáférés szabályozásától a másolásvédelemig. A Siemens erre a célra a „Defense in Depth” elnevezésű mélységi védelmi stratégiát kínálja, amely egy átfogó kiberbiztonsági koncepcióként szolgál. Ez a megközelítés tökéletesen illeszkedik az ISA99 / IEC 62443 ipari biztonsági szabványokhoz, amelyek vezető iránymutatásként szolgálnak az ipari automatizálás területén.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Mozgásban a vegyipar – a siker kulcsa a logisztika lehet
A vegyipar nem napjainkban éli virágkorát az Európai Unióban.
Az iparág termelése lassan, de egyértelműen csökken, és bár a bevételei ennek ellenére kis mértékben emelkedtek az elmúlt öt évben, a korábban vegyipari exportőr Unió mára importőrré vált. Az ágazat Magyarországon nagyon hasonló görbét írt le, 2018 és 2024 között hazai termelése mintegy 7 százalékkal csökkent. Nem új keletű feltevés, hogy a kedvezőtlen trendeken a vegyipari szolgáltatásokra szabott logisztika változtathat – egy a Dachser felkérésére készült új, németországi kutatás azt vizsgálta, pontosan milyen elvek mentén lehet elérni ezt. Innováció, alkalmazkodás, modern technológia és mindennek kiindulópontja, az ember szükséges hozzá, mondják az eredmények.
A magyar vegyipar hozzájárulása a GDP-hez általában 3-5 százalékra tehető, és a feldolgozóipar mintegy ötödét képviseli az ezen a területen dolgozó több mint 1500 cég – az ágazat nagysága és jelentősége vitathatatlan. Az elmúlt években a hazai vegyipart – ahogy az unióst is – komoly megrázkódtatások érték az egekbe szökő energiaárak, a bérek a termelés volumenénél erőteljesebb emelkedése vagy akár a háború miatt elveszített piacok formájában. Mindezek ellenére az ágazat mutatói nem romlottak jelentősen, a veszteséges vállalatok aránya alig nőtt, ami a terület alkalmazkodóképességét jelzi.
A Dachser Chem Logistics szakemberei jó ideje hangsúlyozzák, hogy az iparágra szabott logisztikai megoldások javíthatják a vegyipar versenyképességét, és ezt a véleményüket a közelmúltban egy, az ágazatot részletesen elemző német kutatás is alátámasztotta. Az iparági szakértők bevonásával készült tanulmány a vegyipar előtt álló legnagyobb kihívásokat és azok lehetséges megoldásait is felsorolja. Megállapításai az uniós és német piaccal szorosan kapcsolódó magyar vegyiparra is érvényesek lehetnek, az alábbiakban bemutatjuk ezért a legfontosabbakat.
Az ágazat legnagyobb kihívásai:
- Társadalmi szempontból: bár az iparági szereplők igyekeznek javítani a vegyipar általános reputációján, a szakképzett munkaerő hiánya különösen érzékenyen érintheti a jövőben a vállalatokat.
- Technológiai szempontból: az infrastrukturális kihívások folyamatosan nőnek – megoldást a digitalizáció és az automatizáció jelenthet, amelyek révén az érintett vállalatok növelni tudják hatékonyságukat és versenyképességüket.
- Gazdasági szempontból: az elemzés azt mutatta, hogy az ágazatban az ömlesztett termékekre összpontosító cégeknél várhatóan csökkenő, míg a csomagolt áruk és kiegészítő szolgáltatások esetében növekvő volumen lesz jellemző.
- Politikai szempontból: a (kereskedelmi) konfliktusok megoldása, a magas energiaköltségek csökkentése és a klímasemlegesség elérése felé vezető úton számos akadály merülhet fel. Míg egyes vállalatok számára ez a teher kezelhető lesz, mások számára elfogadhatatlan költségnövekedéshez vezet majd.
A kihívások áttekintése mellett a tanulmány ajánlásokat is megfogalmazott a vegyipari logisztika számára azzal a céllal, hogy segítse az iparág fejlődését, visszatalálását ahhoz a meghatározó szerephez, amelyet évtizedek óta betöltött Európában:
- A logisztika (ahogy eddig is) csak és kizárólag az emberek révén lehet sikeres. A munkaerő-toborzásba és -megtartásba mindenképpen érdemes invesztálni, mert hosszú távú versenyelőny érhető el vele.
- Az innováció előny – a logisztikai újítások kutatása és ezek alkalmazása biztosíthat jó pozíciókat a nemzetközi piacon.
- Az automatizáció és a digitalizáció a vegyipari logisztikában is megkerülhetetlen, mert ezek képesek növelni a vegyipar ellenállóképességét és teljesítményét.
- A vegyipar átalakulás előtt áll, amely egészen biztosan megköveteli majd a logisztikai hálózatok és szolgáltatások újraszerveződését és alkalmazkodását.
- A klímaváltozás és az energiafelhasználás átalakulása stratégiai irányváltásra kényszeríti a vegyipari vállalatokat. A kapcsolódó logisztikának időjárásálló folyamatokat kell kidolgoznia, és fel kell készülnie az esetleges korlátozásokra az energiafelhasználás területén.
- A vegyipari vállalatoknak meg kell találniuk a helyüket az egyre feszültebbé váló multilaterális világban: a regionalizálódás irányába mutató tendencia a tengerentúli export csökkenését eredményezi a növekvő verseny miatt. A fennmaradó globális ellátási láncokat szilárdabb keretek között, átfogó együttműködéssel, új megközelítésekkel és modern technológiákkal kell működtetni.
A Dachser a világ egyik vezető vegyipari logisztikai vállalata, és a cég Chem Logistics üzletágának szakemberei az ügyfelek munkájának támogatása érdekében fontosnak tartják a jövő tendenciáinak, feladatainak megismerését. A fenti elemzés nemcsak ebben nyújtott segítséget számukra és ügyfeleik számára, hanem az is megmutatta: a sikeres vegyipar egyik legfontosabb pillére a jól működő vegyiáru-logisztika.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Többéves fejlesztés indul a német vasúthálózatnál
Modernizálják az energetikai hálózatüzemeltetést.
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
A fejlesztés központi elemét a meglévő Siemens-hálózatirányítási rendszer korszerűbb verzióra cserélése képezi. A Siemens Spectrum Power 7 szoftverrendszer bevezetésén túl számos új alkalmazást és optimalizálási funkciót is tartalmaz a modernizálási projekt. Ezek közé tartozik például egy teljesen integrált adattárház a hosszú távú archiváláshoz, hardver-, szerver- és hálózati komponensek, dedikált képzési rendszerek, valamint a Siemens Gridscale X szoftverportfólióhoz tartozó PSS®SINCAL tervezőszoftver is. A rendszer emellett folyamatos frissítéseket fog kapni, hogy mindig megfeleljen a legújabb biztonsági követelményeknek.
A DB Energie és a Siemens hosszú távú partnerségén alapuló beruházás segít majd a növekvő hálózati komplexitás, valamint az esetleges rendellenességek és biztonsági fenyegetések hatékony kezelésében. Eközben egyszerű használatot biztosít az üzemeltetőknek, és támogatja a vasúti vállalat klímasemlegessé válását azáltal, hogy megkönnyíti a zöldáram-használatot és a dízel üzemanyagok kivezetését.
A DB Energie-nél nemrégiben zárult egy másik, modernizációs projekt: 2025 januárjában a költséghatékony energiaellátás, valamint a hálózati generátor optimális használatát biztosító Siemens hálózati vezérlőegységet állítottak üzembe.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar1 hét ago
Kik Európa innovátorai?
-
Mozgásban2 hét ago
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
-
Gazdaság2 hét ago
Húsvéti felkészülés: csaknem 500 prémium termékét akciózta le a SPAR az ünnepi időszak előtt
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja a legújabb Odyssey gaming monitorokat
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung bemutatja az új hűtőszekrény-kínálatát
-
Tippek2 hét ago
Téli gumival autózni nyáron? Nem jó ötlet!
-
Gazdaság1 hét ago
A vállalatok miatt kell fenntartani a bankfióki pénztárakat
-
Okoseszközök7 nap ago
Hasznosnak tartjuk a mesterséges intelligenciát, mégsem élünk vele