Ipar
Önvezető könnyű páncélvédettségű járművet fejlesztett a Széchenyi István Egyetem és a Gamma Zrt.
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett önvezető és távirányítási funkciókat a győri Széchenyi István Egyetem.
A hazai védelmi ipar meghatározó gyártójával, a Gamma Zrt.-vel közösen kialakított, hazánkban egyedülálló katonai és katasztrófavédelmi célú járművet az intézmény Járműipari Kutatóközpontjának munkatársai látták el ön- és távvezérlést lehetővé tevő technológiával.
A Széchenyi István Egyetem és a budapesti Gamma Zrt., a hazai védelmi ipar meghatározó gyártója sikeresen valósította meg közös projektjét, egy ön- és távvezérlésre alkalmas könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjármű fejlesztését. Az újítás igénye a meglévő, ballisztikai védelemmel rendelkező járművek tesztelése, képességeinek demonstrálása során merült fel az élő erő védelme és az emberierőforrás-szükséglet csökkentése érdekében.
Az innovációs pályázat fő célkitűzése egy olyan nehéz terepi viszonyok között is alkalmazható, fizikai behatásokkal szemben védelmet nyújtó alapjármű megépítése volt, amely biztosítja az önvezérléshez szükséges rendszerintegráció alapvető feltételeit, valamint a többcélú alkalmazást. A megvalósult szimpla fülkés, félplatós, 4×4 hajtásképletű járműhöz illeszkedő, többfunkciós feladatellátást támogató cserefelépítmény-rendszert is kidolgoztak a szakemberek, amely lehetővé teszi a különböző felhasználói igényeknek megfelelő, különleges szakmai képességekkel rendelkező felépítmények fejlesztését.
„Először azon dolgoztunk, hogy a jármű mozgása, így a pedálrendszer és a kormány távolról is irányítható legyen. Ebbe a munkába az egyetem Digitális Fejlesztési Központja is bekapcsolódott, hogy zökkenőmentesen, rövid reakcióidővel működjön a kamerakép átvitele, amihez 5G- és wifihálózatot használtunk” – vázolta fel Kőrös Péter, a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának (JKK) Autonóm Közlekedési Rendszerek operatív vezetője. Kiemelte, hogy a távvezérlés kezelői felületét, irányítói programjait és a digitális műszerfallal ellátott operátori állást mind a központ munkatársai valósították meg.
A szakember elárulta, hogy az autonóm működési mechanizmus beépítése nem volt újdonság a kollégáknak, hiszen a JKK egyik fő kutatási profilját az önvezető járművek adják. „Az egyetlen ismeretlen tényező a méret volt, hiszen 16-18 tonnás páncélozott járműre még nem fejlesztettünk ilyen funkciót” – fejtette ki. „Ebben az irányítási formában GPS-technológia segítségével előre felmérjük a bejárandó terepet, amelyen a jármű utána önállóan végig tud menni. Ha bármilyen akadály kerül az útjába, akkor a jármű vagy megáll, vagy kikerülő manővert végez el attól függően, hogy mit programoztunk be neki” – részletezte Kőrös Péter.
Eredetileg határvédelmi és felderítő funkciók ellátására alkalmas jármű kidolgozása volt a fő fókusz, de azóta már számos más területről – például tűzoltóságról – is érdeklődtek az innováció iránt. „A szenzorokat és a távközléshez szükséges eszközöket a járműtestre szereltük fel, a hátsó felépítmény pedig cserélhető, ezért bármilyen funkciót elláthat a mérésektől a mentéseken át a hadi alkalmazásig. Az autonóm és távvezérlés pedig Magyarországon egyedülálló módon funkciótól és felépítménytől függetlenül működik” – húzta alá a mérnök. A céggel történő együttműködésről elmondta: „Szakmailag és emberileg is kiváló csapat dolgozott a projekten. A fejlesztés nem valósulhatott volna meg Ocskay Gábor, a Gamma Zrt. Különleges Jármű Divíziójának egykori vezetője nélkül, aki sajnos a közös munka végeredményét már nem élhette meg.”
A konzorciumi tagok a projekt során a Gamma Zrt. Komondor járműcsaládjának hatodik, új típusát (RDO-3927) alkották meg. Dr. Zsitnyányi Attila, a vállalat vezérigazgatója elmondta, a Széchenyi István Egyetemmel sikerre vitt pályázat további fejlesztéseket is inspirált, a távirányíthatóságot és az önvezető funkciót pedig akár más járműveikre is kiterjesztenék.
„Magyarország egyetlen könnyű páncélvédettségű bázisjármű-fejlesztőjének és -gyártójának lenni komoly felelősséggel jár, ezért nyitottan állunk az olyan jövőbe mutató kutatási együttműködésekhez, mint amilyen a győri egyetemmel is megvalósult. A projekten dolgozó kutatóközpont, illetve az egyetem vezetésének hozzáállását, munkabírását már a pályázat készítése során csodáltam. Kiváló munkát végeztek végig, hihetetlenül rövid reakcióidőkkel. Öröm volt velük együtt dolgozni” – jelentette ki a vezérigazgató. Hozzátette: a kiváló tapasztalatoknak köszönhetően a jövőben is folytatnák a partnerséget az intézménnyel.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Élen jár a Schneider Electric hazai csapata a nők egyenjogúságának biztosításában
Nagyszabású, a nők értékesítési területen történő érvényesülésére fókuszáló workshopot rendezett a közelmúltban a Schneider Electric „Sustainability Business” üzletágának budapesti központja.
A vállalat Magyarországon már a múlt évben elérte a globális tervekben 2025 végéig megfogalmazott célkitűzéseket a nők arányára vonatkozóan az újonnan felvettek és a vezetők körében.
A háromnapos, budapesti „Women in sales” rendezvénysorozat célja az volt, hogy megvizsgálják, milyen akadályok nehezítik a nők elhelyezkedését az értékesítési területen, illetve milyen módszerekkel lehetne támogatni az érvényesülésüket ezekben a pozíciókban. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az értékesítők között alacsonyabb a nők aránya, mint a férfiaké, és ez különösen igaz a mérnöki tudást igénylő ágazatokra. A Schneider Electricnél az elmúlt években az értékesítési pozíciókban számottevő javulás volt, mára ezen a területen elérte a 24 százalékot a nők aránya, a vezetői posztokon pedig a 17 százalékot.
„Úgy gondoljuk, hogy a nők ugyanúgy tudnának érvényesülni az értékesítői szerepkörben is, mint a férfiak, hiszen rendelkeznek a szükséges képességekkel, ráadásul új értékeket is be tudnának hozni erre a területre. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a meglévő sztereotípiák, a családban betöltött szerepük miatt, illetve a megfelelő mentori támogatás és magabiztosság hiányában sokan eleve lemondanak arról, hogy erre a pályára lépjenek. A budapesti „Women in sales” rendezvényünk volt az első ilyen jellegű, nagyobb program a cégen belül, amelyen a világ számos országából mintegy 60 kollégánk vett részt. Nagyon fontosnak tartom, hogy a hasonló, a közösségépítést is jelentős mértékben támogató eseményeken keresztül ne csupán felhívjuk a figyelmet erre a kihívásra, hanem a tapasztalatok és a tudás megosztásával megoldási javaslatokat is megfogalmazzunk”
– mondta el Gábor Csilla, a Schneider Electric „Sustainability Business” üzletág budapesti központjának HR vezetője.
A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat 2025 végéig megfogalmazott ESG célkitűzései között szerepel a nők arányának növelése az újonnan felvettek és a vezetők között is. A tervek szerint az idei év végére az újonnan felvettek körében a nők arányát 50 százalékra, az első vonalbeli vezetők között 40, míg a felsővezetők esetében 30 százalékra kell növelni. A társaság legfrissebb, a tavalyi utolsó negyedévre vonatkozó jelentése alapján, globális szinten az újonnan felvettek 42 százaléka volt nő, az első vonalbeli vezetők körében 30, míg a felső vezetőknél 31 százalék volt az arányuk. A vállalat törekvéseinek és elért eredményeinek elismeréseként zsinórban hatszor szerepelt a Bloomberg Nemek Közötti Egyenlőségi Indexében.
Magyarországon a 2025 végéig szóló célkitűzéseket már 2024-ben sikerült elérni – sőt, itthon a felső vezetők körében is már 40 százalék a nők aránya a cégnél –, ezzel a teljesítménnyel a társaság hazai érdekeltségei élen járnak a régióban. A nemek közötti egyenlőség kapcsán a másik fontos célkitűzés a bérek egy szintre hozása az azonos feladatkört ellátó nők és férfiak között, ezen a területen legfeljebb egy százalékos különbség elérése a terv a társaságnál. Magyarországon a múlt évben 1,2 százalék volt ez az érték, vagyis lényegében sikerült ezt a célt is teljesíteni.
„Nagyon fontos, hogy legyenek olyan egyedi kezdeményezések, mint a „Women in sales” program, hiszen a mi esetünkben kihívást jelent, hogy sok olyan értékesítői pozíció van, ahol magas szintű mérnöki ismeretek is szükségesek ahhoz, hogy valaki sikeres lehessen, és a mérnöki pályán eleve kisebbségben vannak a nők. Az ilyen események pedig segítik a hosszú távú, fenntartható eredmények elérését. Emellett gondot fordítunk arra, hogy a mindennapokban is beépüljön az alaptevékenységünkbe, hogy egyenlő esélyeket kínálunk mindenkinek arra, hogy valóra váltsa karrierálmait. Különösen büszke vagyok arra, hogy tavaly úgy sikerült az újonnan felvettek között tartani a nemek közötti egyenlőséget, hogy többszáz fővel bővült a dunavecsei Duna Smart Power Systems üzemünk csapata, és főleg közvetlenül a gyártásban dolgozókat vettünk fel oda. A Schneider Electricnél nagyfokú rugalmasság jellemzi a munkavállalókhoz való viszonyulást, így például egyre több lehetőséget kínálunk a részmunkaidős foglalkoztatásra, valamint a „Family Leave” programunk keretében rendkívüli családi események alkalmával plusz fizetett szabadság jár a dolgozóinknak. Úgy gondolom, ezek a lehetőségek is hozzájárultak ahhoz, hogy sikerült már tavaly elérnünk a nők arányára vonatkozó célkitűzéseket”
– mutatott rá Ivanov Katalin, a Schneider Electric országos HR vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Folyamatosan erősödik az elektromos és a hibrid, stagnálnak a hagyományos hajtásláncok
A Használtautó.hu adatai alapján 2025 februárjában az előző év azonos időszakához viszonyítva ismét emelkedtek az átlagárak a használt autók piacán – kivéve az elektromos autók esetében.
A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértője megnézte, elmúlt év második hónapjához viszonyítva hogyan alakultak a 2025. februári autópiaci adatok.
A Használtautó.hu-n februári adatok alapján a hajtásláncok rangsorát magabiztosan a hagyományos hajtásláncú – benzines és dízeles – autók vezetik, azonban ha nem az összesített számokat, hanem a változás mértékét nézzük, sokkal árnyaltabb képet kapunk. Tavaly februárhoz képest idén 34,9%-kal nőtt elektromosok, és 7,3%-kal a hibridek után érdeklődők száma. Ezzel szemben a benzines autók iránti kereslet 5,4%-kal csökkent, a dízelek népszerűsége viszont csupán 1,3%-ot esett.
Átlagárakat vizsgálva egyedül elektromos autót vehetünk olcsóbban, mint tavaly ilyenkor, a hibrid, benzin- és dízelhajtású autók átlagára 2% – 3,5% között emelkedett.
„Tavaly februárhoz képest nagyot ugrott az alternatív hajtásláncok, tehát a hibrid (+7,3%) és elektromos autók (+34,9%) iránti érdeklődés mértéke. Ettől függetlenül a hagyományos hajtásláncokat sem kell félteni, ugyanis nagyon minimális visszaesés történt csupán. Az átlagárak tekintetében az elektromos autóké csak 7,5%-ot csökkent, míg a hibrideké növekedett 3%-kal”
– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
A Használtautó.hu-n meghirdetett autók átlagéletkora minimálisan növekedett, ez számokban kifejezve a benzines autók esetében 13,6, dízeleknél 12,3, elektromos autóknál 3,5 és hibrideknél pedig 4,3 évet jelent.
Kivitel szerinti bontásban a legnépszerűbbek továbbra is a ferdehátú autók, azonban idén a SUV-ok már megelőzték a kombikat, ugyanis a városi terepjárók iránt 10,2%-kal nőtt az érdeklődés, míg kombit 4,6%-kal kevesebben kerestek tavaly februárhoz képest.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Columbia Sportswear és az Intuitive Machines bővítette tudományos partnerségét az újabb Hold-misszióval
Az Intuitive Machines a Columbia két szabadalmaztatott technológiáját fogja alkalmazni, hogy megvédje a holdra szálló egységét az űrbeli szélsőséges hőmérsékletektől.
A Columbia Sportswear tovább teszteli innovatív technológiai határait az Intuitive Machines űrkutató vállalattal folytatott partnerségének bővítésével, a második történelmi holdra szállás előtt. A Columbia Omni-Heat™ Infinity és Omni-Shade™ Sun Deflector technológiái segítenek megvédeni a leszállóegységet az űrben és a Holdon uralkodó szélsőségesen hideg és forró hőmérséklettől. A Hold déli pólusát érintő küldetés célja, hogy megfúrják a felszínt annak érdekében, hogy a Holdon jeget találjanak, ami egy olyan tudományos mérföldkő, amelyet ebben a zord környezetben még soha nem kíséreltek meg.
A tavalyi sikeres IM-1 küldetést követően, amely a Columbia Omni-Heat Infinity szigetelési technológiáját alkalmazta, a Columbia és az Intuitive Machines szorosan együttműködtek olyan hőkezelő anyagok tervezésében és tesztelésében, amelyek teljes mértékben integrálják a Columbia Omni-Heat Infinity technológiáját, valamint egy további technológiát, az Omni-Shade Sun Deflector-t az IM-2 leszállóegységbe, az Athenába. Az Omni-Heat Infinity hővisszaverő szigetelés segít megvédeni a leszállóegység egyes részeit a fagyos hőmérséklettől, míg az Omni-Shade Sun Deflector technológia megvédi az Athena egyéb részeit a nap extrém hőjétől az űrben és a hold felszínén.
„Az IM-1 küldetés során bemutattuk az Omni-Heat Infinity technológiánk szigetelő erejét és tartósságát a leszállóegység védelme érdekében – ugyanazt a szigetelést, amelyet téli kabátjainkban és felszereléseinkben használunk. Miközben ünnepeltük ezt a történelmi pillanatot, tudtuk, hogy ez csak az első lépés a Columbia szabadalmaztatott innovációinak valódi potenciáljának felszabadításában,”
– mondta Dr. Haskell Beckham, a Columbia Sportswear innovációs alelnöke.
„Ezen tudományos partnerség révén képesek voltunk az anyag- és terméktesztelés határait a legvégsőkig kiterjeszteni amellett, hogy a világ néhány leginnovatívabb szabadtéri megoldásait nyújthassuk.”
Az Athena extrém hőségnek lesz kitéve a Nap miatt, miközben kísérleteket végez a holdfelszínen. A Columbia Omni-Shade Sun Deflector technológiája, egy szabadalmaztatott anyag, amelyet az emberek védelme érdekében fejlesztettek ki a nap intenzív hőjével szemben, beépítésre fog kerülni egy többrétegű szigetelő (MLI) takaróba, amely a leszállóegység felső fedélzetét borítja. A Columbia technológiája segít hűvösebben tartani a leszállóegységet a túlmelegedés megakadályozása érdekében, elterelve a napsugarakat az Athena létfontosságú akkumulátoraitól és avionikájától. A Földön az Omni-Shade Sun Deflector anyag számos meleg időjárásra szánt Columbia termékben megtalálható és titán-dioxidból készült visszaverő pontokat használ a nap forró sugarainak eltérítésére a testtől, ami mérsékli a hőfelhalmozódást, ezáltal hűvösebb érzetet biztosítva az embereknek a szabadban.
Ahogy az IM-1 küldetésnél is, a Columbia díjnyertes Omni-Heat Infinity technológiáját ismét használni fogják, ezúttal az Athena héliumtartályának szigetelésére, segítve annak védelmét a körülbelül +250° és -250° Fahrenheit (-121°C és -157°C) közötti hőmérsékletektől, miközben az Athena az űrön keresztül utazik, valamint a leszállóegység működési fázisa alatt a holdfelszínen.
„Büszkén csatlakozunk az Intuitive Machines-hez ezen a második történelmi Hold-misszión, támogatva az Egyesült Államok célját, hogy embereket juttassunk vissza a Holdra, és a mi mérnöki anyagainkat adjuk aküldetéshez”
– mondta Joe Boyle, a Columbia Sportswear márka elnöke.
„Az oregoni Portlandben lévő központunktól egészen a Hold felszínéig, magabiztosan állíthatjuk, hogy termékeink a legalaposabb tesztelésen mennek keresztül annak biztosítására, hogy megfeleljenek a legmagasabb szintű elvárásoknak is. Ez a partnerség lehetővé tette számunkra, hogy félelem nélkül kísérletezzünk és alkalmazzuk technológiáinkat a legextrémebb környezetekben, erősítve közös elkötelezettségünket az emberi felfedezés mellett a Földön és azon túl.”
A NASA kereskedelmi holdrakományok szolgáltatási (CLPS) kezdeményezésének részeként, amely a NASA Artemis holdfelfedezési erőfeszítéseinek kulcsfontosságú része, az Intuitive Machines IM-2 küldetése a holdi mobilitást, erőforrás-felderítést és a felszín alatti anyagokból származó illékony anyagok elemzését hivatott bemutatni. Ez kritikus lépés a Földön túli vízforrások felfedezése felé – amely kulcsfontosságú összetevője a fenntartható infrastruktúra kialakításának mind a Hold felszínén, mind az űrben.
Az IM-2 holdmisszió fellövése a NASA Kennedy Űrközpontjából történt és a küldetést élőben közvetítették a NASA TV-n és a https://www.intuitivemachines.com/im-2 oldalon.
„Az űr és a Föld egy innovációs ökoszisztéma részei, ahol az egyik területen elért haladás előrelendíti a másikat,”
– mondta Steve Altemus, az Intuitive Machines elnök-vezérigazgatója.
„A Columbia Sportswearrel kialakított partnerségünk folytatásával bizonyítjuk, hogy a kereskedelmi innováció áttörheti a mérnöki korlátokat, támogatva az új iparágakat a Holdon, miközben olyan technológiai előrelépéseket hajt végre, amelyek újraformálják a piacokat a Földön.”
A partnerségre vonatkozó nagyfelbontású képekért, videókért és további információkért a Columbia és az Intuitive Machines között, kérjük látogasson el ide.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Világszerte megnőtt az érdeklődés a biológiai megoldások iránt a mezőgazdaságba
-
Mozgásban2 hét ago
A Kia PV5 PBV újradefiniálja a tér és a mobilitás fogalmát
-
Mozgásban2 hét ago
Érdemes időben gondolni az abroncsok szezonális cseréjére – figyelmeztet a Hankook szakértője
-
Gazdaság2 hét ago
100 millió forintos támogatással segíti a Richter Gedeon Nyrt. Centenáriumi Alapítvány a közoktatási intézmények természettudományos fejlesztését
-
Zöld2 hét ago
Rangos díjakkal ismerték el a SPAR kevesebb műanyagot igénylő, innovatív csomagolási megoldását
-
Egyéb kategória2 hét ago
Új nevet kapott a Veszprémi Kézilabdacsarnok
-
Tippek1 hét ago
Ezek a legkecsegtetőbb pályák a mai fiataloknak
-
Tippek2 hét ago
Az európaiak 71%-a aggódik amiatt, hogy gyereke megrongálja telefonját