Okoseszközök
Csomag az égből? Már nem sci-fi, de még nem is valóság
Amikor csomagszállító drónokról hallunk, sokan jövőbe illő jeleneteket képzelnek maguk elé: lebegő szerkezetek hozzák házhoz a rendelést, közvetlenül az erkélyre vagy a kertkapu elé.
A valóság azonban ennél jóval összetettebb, és a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy ezek az eszközök önállóan, biztonságosan és megbízhatóan tudjanak tájékozódni a gyakran kiszámíthatatlan városi környezetben. A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) szakemberei ezen a területen értek el világszinten is egyedülálló eredményeket olyan intelligens irányítási megoldások fejlesztésével, amelyekkel a drónok képesek valós időben reagálni a környezet változásaira – mindezt minimális energiafelhasználás mellett.
A drón, ami lát, gondolkodik és dönt
Ahhoz, hogy egy drón biztonságosan repülhessen, tudnia kell, hol van, mi van körülötte, és merre érdemes haladnia. Ehhez nem elég előre beállítani a repülési pályát – villámgyors, rögtönzött alkalmazkodásra van szükség. Egy arra szálló madár, az építkezés miatt felállított daru, vagy akár egy hirtelen széllökés is felülírhatja az eredeti útvonaltervet. Az autonóm drónokat különféle érzékelők segíthetik a tájékozódásban: GPS, gyorsulás- és forgásisebesség-mérők, kamerák, illetve a LIDAR, ami a radarhoz hasonlóan működik, de rádióhullámok helyett lézerrel térképezi fel a környezet tárgyait és akadályait.
Itt érkezünk el a technológia egyik alapvető dilemmájához: felszerelhetjük a drónt a lehető legjobb szenzorokkal, de azok nehezek, sok energiát fogyasztanak, és bonyolultabbá teszik a működést. Egy drón pedig csak korlátozott súlyt bír el, és akkumulátorának kapacitása is véges. Ezért van szükség okos, hatékony irányítási megoldásokra – a cél nem az, hogy minden apró adatot észleljen és rögzítsen az eszköz, hanem az, hogy pont annyit érzékeljen és dolgozzon fel, amennyi a gyors, biztonságos döntésekhez elegendő.
A HUN-REN SZTAKI SCL kutatói olyan szoftveres rendszereket fejlesztenek, amelyek képesek a rendelkezésre álló adatok alapján gyors és megbízható döntéseket hozni.
„Ezek a rendszerek nemcsak előre terveznek, hanem a legkisebb váratlan változásra is reagálva folyamatosan tervezik újra a drón mozgását – mondja Péni Tamás, az SCL kutatója. – Nem elég ugyanis azt tudnunk, hogy az adott pillanatban hol van az akadály, azt is fel kell mérnie az eszköznek, hogyan mozoghat az a tárgy a jövőben, és megfelelő biztonsági távolságok betartásával ehhez igazítania kell a saját mozgását is.”
Ennek érdekében a repülési pálya kialakítása két szinten történik. Az egyik a globális szint, ami annak felel meg, mint amikor az autónkkal a GPS alapján elindulunk úticélunk felé. A rendelkezésre álló térképek és információk alapján a drón ugyanígy tervezi meg előre az útvonalát. Amikor azonban váratlan helyzet adódik – például egy akadály kerül a drón elé –, akkor életbe lép a lokális szintű tervezés, az eszköz változtat a röppályáján, sőt, ha kell, az egész további útvonalát is módosítja. Ha pedig több drón van egyszerre a levegőben, akkor ezek kommunikálni is tudnak egymással. Ha például az egyik új akadályt vesz észre – mondjuk egy darut, amit nem jeleztek a térképen –, ezt az információt azonnal meg tudja osztani a többi drónnal. Így minden eszköz egyetlen közös, valós idejű „térképen” dolgozik, és mindannyian képesek biztonságosan eljutni a célállomásra.
A HUN-REN SZTAKI kutatói által kifejlesztett rendszerrel felszerelt drón képes arra, hogy egy egyszerű horog segítségével önállóan felvegye a csomagot a mozgó járműről, majd egy másik, szintén mozgó járműre kézbesítse – centiméteres pontossággal. A vásári horgászós játékból tudhatjuk: ez még saját kezünkkel irányítva sem könnyű mutatvány. Emberi vezérlés nélkül, teljesen autonóm drónnal pedig a világon jelenleg csak a magyar laboratóriumban képesek ezt végrehajtani.
„Más nemzetközi kísérletek nehezebb és bonyolultabb, aktív megfogó mechanikát, például tűket, elektromágnest vagy markoló kart használnak, míg a mi megoldásunk nem csupán technológiailag egyszerűbb, de energiatakarékosabb is – mondja dr. Tóth Roland, az SCL kutatója. – Ez lehetővé teszi, hogy olcsóbb, kisebb drónok is el tudjanak végezni komplex feladatokat, ráadásul egy horog aránylag könnyen felszerelhető bármely csomagra.”
Pizzát azért még ne rendeljünk a drónoktól
Bár a csomagszállító drónokat leggyakrabban városi környezetben képzeljük el, az első, valóban működő rendszerekkel nem a nagyvárosi utcákon találkozunk majd. Ennek egyszerű oka van: a vidéki, ritkán lakott környezet, vagy éppen a zárt terek, raktárak sokkal kiszámíthatóbbak.
Néhány országban már elindultak az első olyan szolgáltatások, ahol a drónok gyógyszert, ételt vagy kisebb csomagokat szállítanak, ám ezek jellemzően stabil időjárási viszonyok között, alacsony épületek és egyszerű légiforgalom mellett működnek. Ilyen környezetben nincs szükség nagy pontosságra vagy gyors irányváltásokra.
Ezzel szemben az a fajta irányítás, amely lehetővé teszi, hogy egy drón akár mozgó járművek között is biztonságosan és önállóan kézbesítsen csomagot, még nem része a hétköznapi gyakorlatnak. Az ilyen feladatokhoz szükséges, valós idejű és centiméteres pontosságú mozgásvezérlés az, amiben a HUN-REN SZTAKI kutatóinak munkája világszinten is előremutatónak számít.
Ezeknek a fejlesztéseknek pedig az ipari vagy logisztikai létesítmények jelenthetik a legjobb tanulópályát: az ilyen zárt terekben ugyanis nincsenek véletlenszerű mozgások, madarak vagy járókelők, és nem befolyásolja a repülést a szél vagy a köd. Így ideális környezetet biztosítanak a precíziós autonóm repülés fejlesztéséhez, ahol a drónok valódi kihívások között, de ellenőrzött módon bizonyíthatják megbízhatóságukat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Okosmegoldások, amelyek értéket adnak az ingatlanokhoz
Az elmúlt években a digitalizáció nemcsak a munkahelyeket vagy a közlekedést alakította át, hanem az otthonainkat is. Az okosotthon-technológiák ma már messze túlmutatnak az egyszerű kényelmi funkciókon. Nemcsak arról van szó, hogy a lámpákat egy gombnyomással vezérelhetjük, hanem arról is, hogy az otthonaink energiatakarékosabbá, biztonságosabbá és sokkal rugalmasabbá válnak. Ez a változás pedig közvetlenül hat az ingatlanpiacra is, hiszen egy korszerűen felszerelt lakás vagy ház jóval vonzóbbá válik a vevők szemében.
Példák a piacról: kiadó lakások és eladó házak
Az okosotthonok iránti kereslet nem csak a technológiai újdonságokra nyitott rétegeknél jelentkezik. Ma már egy kiadó lakás Budapest belvárosában sokszor alapból rendelkezik olyan megoldásokkal, mint a távolról vezérelhető fűtés vagy világítás. Ugyanez figyelhető meg a külvárosi vagy az agglomerációban található ingatlanoknál is: egy eladó ház Budapest környékén gyakran kínál előre telepített biztonsági rendszert vagy energiamenedzsment-megoldásokat. A Tecnocasa tapasztalatai szerint az ilyen fejlesztések egyre inkább elvárásnak számítanak a vásárlók és bérlők körében, nem csupán plusz extrának.
Az okosotthon, mint értéknövelő tényező
Az ingatlanpiacon a korszerűség régóta fontos szempont, de az okosmegoldások új szintet jelentenek. Az energiatakarékos fűtés és világítás például nemcsak költségcsökkentést jelent a mindennapokban, hanem hosszú távon növeli az ingatlan értékét is. Egyes vásárlók már kifejezetten olyan otthont keresnek, ahol előre beépített IoT-rendszerek működnek, hiszen így nem nekik kell a fejlesztésekre költeniük. Ez pedig a hirdetések szövegezésében is visszaköszön: a modern technológiai megoldások gyakran az elsők között szerepelnek a kiemelt jellemzők listáján.
A jövő ingatlanpiacának iránya
A trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a digitalizáció mélyen beépül az ingatlanpiac működésébe. Ez az ingatlanfejlesztők, -közvetítők és a tulajdonosok számára kihívást és lehetőséget is jelent egyaránt. Kihívás, mert folyamatosan lépést kell tartani a technológia fejlődésével, és lehetőség, mert az okosotthon-megoldásokkal rendelkező ingatlanok iránti kereslet várhatóan tovább nő. Akár egy városi lakásról, akár egy agglomerációs családi házról van szó, a digitalizáció mára megkerülhetetlen szemponttá vált.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Közel kétmillióan szavazták meg, hogy Móron épülhessen a következő okoszebra
Átadták a móri okoszebrát a 2025-2026-os tanévkezdésre
A Generali a Biztonságért Alapítvány évek óta népszerűsíti okoszebra programját. Idén – a tavalyihoz hasonlóan – egy szavazás keretei között a hazai lakosság arról dönthetett, melyik városban alakítsanak „okossá” olyan gyalogátkelőhelyet, ami iskola közelében található. A verseny a nyár elején lezárult, a napokban pedig átadásra is került a győztes városban az okoszebra.
Napjainkban sokkal több nehézséggel kell szembenézniük a gyerekeknek a gyalogos közlekedés során, mint évtizedekkel ezelőtt – elég csak a gépjárművek megnövekedett mennyiségére gondolnunk. Nem véletlen, hogy a szülők nehezebben engedik el egyedül akár csak iskolába a gyerekeket: a Generali a Biztonságért Alapítvány tavaly júliusi kutatásában 1000, 16-75 év közötti magyar lakost kérdezett többek között arról, hogy mennyire érzik magukat biztonságban a gyalogátkelőkön. A válaszokból akkor egyértelműen kiderült, hogy a hazai lakosság kétharmada inkább csak viszonylag érzi magát biztonságban, amikor gyalogátkelőn halad át. A válaszadók mindössze 16 százaléka számolt be arról, hogy általában véve maximálisan biztonságban érzi magát a zebrán való átkeléskor. A kutatásból az is kiderült, hogy átlagosan a 10-11 éves kor az, amikortól a szülők úgy érzik, egyedül is közlekedhet a gyerek.
Okoszebra szavazás 2025: elkészült a móri okoszebra
A Generali alapítványa nyár elején indított közönségszavazást: a hazai lakosságnak két héten át lehetősége volt online megszavazni egy, az OBB javaslata alapján összeállított 19-es listából azt a legveszélyesebbnek ítélt, iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, amit okossá alakítanak még az idei iskolakezdés előtt.
A szavazatok számából ezúttal is kiderült, hogy rengeteg embert foglalkoztat a gyermekek biztonságos közlekedése: több, mint kétmillió szavazat érkezett a két hét alatt. A győztes város idén Mór lett, őt követte a legtöbb szavazatot kapott városok listáján Szombathely, a bronzérmet pedig Karcag szerezte meg.
Így a móri, Szent István tér és Kossuth Lajos utca kereszteződésénél lévő gyalogátkelő szeptemberi iskolakezdésre okossá alakult – a napokban megtörtént a gyalogosvédelmi rendszer átadása is.
„2021-ben hirdette meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestünk, ahol veszélyes az átkelés. A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan négy éve már okoszebraként működik. A 2022-es szavazást Szentendre nyerte, ahol azóta már okoszebra segíti a biztonságosabb közlekedést. A 2023-as okoszebra szavazás győztese Mohács volt, tavaly pedig Mátészalkára szavaztak a legtöbben, így 2024 szeptemberére el is készült az okoszebra, ami azóta biztonságosabbá teszi az iskolába igyekvők mindennapjait. Büszkék vagyunk rá, hogy az okoszebrák létesítésével sokat tehetünk azért, hogy a gyermekek nagyobb biztonságban közlekedhessenek a mindennapokban”
– mondta Kalmár László, a Generali a Biztonságért Alapítvány képviselője.
Mi az az okoszebra?
A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.
A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését: a program elindítása óta közel 70 zebrát alakított okossá; és több mint 120 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
A Samsung a berlini IFA 2025 kiállításon mutatja be a legújabb mosógép-innovációit, köztük az új Bespoke AI készüléket, amely 65%-os energiahatékonysággal rendelkezik, és olyan funkciókat kínál, mint az AI Mosás+.
A Samsung továbbra is nagy hangsúlyt fektet az energiatakarékos és intelligens funkciókkal rendelkező, egyedi stílusú készülékek fejlesztésére.
„A Samsung az új A-65% energiabesorolású mosógéppel magasabb szintre emeli az energiahatékonyságot – mondta Jeong Seung Moon, a Samsung digitális készülék (DA) üzletág K+F csoportjának vezetője és ügyvezető-alelnöke. – A vállalat személyre szabott élményt kínál az AI-funkciókkal, mint az új AI Mosás+, valamint a hatékony, továbbfejlesztett hardverrel és a változatosabb formatervezéssel. A személyre szabott élmények párhuzamosan csökkenthetik a felhasználók energiabefektetését, míg növelhetik kényelmüket.”
„A-65%” Bespoke AI mosógép: Egy új mérföldkő az energiahatékonyságban
A Samsung az IFA 2024 kiállításon mutatta be az „A-55%” energiabesorolású Bespoke AI mosógépet, idén pedig az új, „A-65%” energiabesorolású modellt leplezi le, amely 65%-kal kevesebb energiát fogyaszt, mint az európai piacon meghatározott „A” osztályú energiabesorolás követelményei. A hatékonyabb motor, valamint a finomhangolt mosási és keringtető algoritmusok gondoskodnak erről a teljesítményről.
Az új mosógép a továbbfejlesztett AI Mosás+ funkcióval is rendelkezik, amely mostantól intelligensen igazodik a legkülönbözőbb textíliákhoz, beleértve a szabadtéri öltözéket és a farmeranyagot is. Az AI Mosás+ érzékeli a töltet súlyát, a szennyezettség mértékét és az anyag típusát, majd ezek alapján automatikusan beállítja a víz- és mosószeradagot, valamint a mosási ciklust az optimális végeredményért.
A mosógép funkcionális fejlesztésekkel Sötétacél színben lesz kapható és megtalálható rajta egy 7 colos érintőképernyő, amely forradalmi funkciókkal és szolgáltatásokkal, valamint zökkenőmentes SmartThings-integrációval kínál minőségibb felhasználói élményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Ipar2 hét ago
A hazai additív gyártás régi-új arca: a FreeDee mostantól ADMASYS HU
-
Okoseszközök2 hét ago
Az LG felhőalapú innovációkkal és játékújdonságokkal erősíti gaming-ökoszisztémáját
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök2 hét ago
Hogyan dolgozz otthonról laptoppal: Az ideális munkaállomás kialakítása