Tippek
Hatalmas iparági érdeklődés kíséretében zajlott a negyedszázados jubileumi PLC Verseny
2019. április 16-18. között az Óbudai Egyetem adott otthont a magyar műszaki felsőoktatás egyik jelentős, minden évben megrendezett hallgatói szakmai seregszemléjének, a XXV. Jubileumi Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozó Versenynek.
A köztudatban PLC verseny néven ismert szakmai vetélkedőt a házigazdák Zalotay Péter néhai főiskolai docens emlékének ajánlották, aki már a verseny alapításában is részt vett, és a hazai PLC oktatás egyik kiemelkedő egyénisége volt.
Az évről-évre visszatérő verseny kiváló alkalom arra, hogy a különböző felsőoktatási intézményekben tanuló, hasonló érdeklődésű fiatalok szervezett keretek között találkoznak egymással, összemérhessék elméleti és gyakorlati tudásukat. A 24 csapatot felvonultató jubileumi esemény házigazdája az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara volt, az Automatika Intézet rendezésében.
A nemes vetélkedés számadatai is elismerésre méltóak: 9 egyetem 14 szervezeti egységéből, 71 hallgató, 29 kísérő oktatóval csatlakozott a megmérettetéshez, melyek közül két csapat határon túlról, Szabadkáról érkezett. A verseny iránti növekvő érdeklődést jelzi, hogy két marosvásárhelyi oktató megfigyelőként követte nyomon az eseményeket, mérlegelve a jövő évi csatlakozás lehetőségét. Az Óbudai Egyetem öt csapattal vett részt, egy a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karról, két-két csapat pedig a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Automatika Intézetéből, illetve a Műszertechnikai és Automatizálási Intézetéből.
XXV. Jubileumi Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozó Verseny április 16-ai megnyitó ünnepsége elnökségében foglalt helyet Prof. Dr. Réger Mihály, az Óbudai Egyetem rektora, Földesi Gabriella, Egyetem kancellárja, Dr. Nádai László, a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar dékánja, Dr. Semperger Sándor, az Automatika Intézet igazgatója és Dr. Nagy István, a versenyt alapító Felsőoktatási Irányítástechnikai Oktatásmódszertani Egyesület (FIOM) elnöke.
Dr. Réger Mihály köszöntőjében méltatta az elődök munkáját, kiemelve, hogy:
„A verseny 25 évvel ezelőtti alapítói között volt az Óbudai Egyetem két jogelődje, a Bánki Donát és a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola is. Intézményünk az elmúlt negyed században már öt alkalommal rendezte meg a programot, óbudai telephelyünk pedig – 1999 és 2008 után – immáron harmadszor házigazdája e nemes versengésnek.”
Gondolatai zárásaként minden résztvevőnek kívánt:
„Sok sikert, a hallgatóknak eredményes és tanulságos szereplést, továbbá azt, hogy a megmérettetést követően a maguk választotta szakmai pályán tovább haladva hasznos tagjaivá váljanak a magyar társadalomnak és a nemzetgazdaságnak.”
Dr. Nádai László, a házigazda Kandó Kar nevében köszöntötte a megjelenteket, majd utalt az Óbudai Egyetem jogelődje alapításának 140. évére, kiemelve a Kar évfordulós eseményeit. Végezetül Dr. Nagy István, a FIOM elnöke a szervezet 25 éves történetét mutatta be, majd áttekintette a rendezvény statisztikai adatait.
Az Egyesület Elnöksége a negyedszázados jubileum tiszteletére törzsgárdát alapított. E jeles naptól fogva minden évben a verseny ünnepélyes megnyitója keretében kerül sor az új törzsgárda tagok köszöntésére. A törzsgárda tagja lehet az a felkészítő oktató, vagy egyetemi munkatárs, aki kerek öt éve kapcsolódott be a versenybe. Azoknál, akik már hallgatóként is részt vettek a versenyen, a törzsgárda tagság kezdetét az első hallgatói megjelenés évétől számítják. A jubileumi alkalommal öten 25 éves, ketten 20 éves, egy fő pedig 10 éves törzsgárda oklevelet vehetett át.
A verseny első napján a csapatok elméleti feladatokat oldottak meg a méréstechnika; az elektrotechnika; a digitális technika; az informatika; a mechatronika; a pneumatika; a szabályozás- és vezérléstechnika; valamint az MSZ EN 61131 szabvány ismeretének témaköreiben.
A második és harmadik napon egy-egy gyakorlati feladat várt a hallgatókra, amelyet a zsűri előtt élesben is be kellett mutatni. Az első gyakorlati feladat egy kockákat sorba rendező kollaboratív robot vezérlése, míg a második egy kertgondozó mobil robot vezérlése volt. A feladatok különös nehézségét az adta, hogy a versenyzők a négyórás kidolgozási idő alatt csak kétszer tíz percre csatlakozhattak a konkrét technológiához, így a működő programot gyakorlatilag „vakon” kellett elkészíteniük.
A verseny harmadik napjának estéjén került sor az eredményhirdetésre az Egyetem Bécsi úti aulájában. Az Ünnepélyes Díjátadó elnökségében foglalt helyet Prof. Dr. Réger Mihály rektor, Földesi Gabriella kancellár, Dr. Gáti József általános rektorhelyettes, Dr. Nádai László dékán, és Dr. Nagy István, a FIOM elnök, valamint a gyémánt fokozatú támogatók képviselői, így Bodnár Balázs, az Evopro Kft. ügyvezetője, Dr. Szilassy László, a Gamma Digital Kft. ügyvezetője, Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. divízió igazgatója, egyúttal az Óbudai Egyetem Konzisztóriumának tagja, valamint Mészáros Tamás, a Vesz-Mont 2000 Kft. projektmérnökségének vezetője.
A záró programon Dr. Gáti József köszöntötte a megjelenteket, akinek rektorhelyettesi minőségében a PLC verseny díjátadó ünnepsége volt az utolsó hivatalos megjelenése. A hallgatókhoz szólva hangsúlyozta:
„Önök egy gyorsan változó világban folytatják tanulmányaikat, amelyben a tudás gyors átadása, az új szakmai ismeretek beépülése az oktatási programba, az innováció művelése a mindennapi képzési feladatok részévé vált. E folyamatban fontos a kreativitás, a kritikus gondolkodás, a nyitottság az új iránt. Önök oly korban élnek, ahol az alapok elsajátítása mellett el kell sajátítaniuk a robotizáció, a felhő alapú technológiák, illetve a mesterséges intelligencia ismereteit, melyek az Ipar 4.0, a modern ipari gyártás átfogó innovációs trendjét jelentik.”
Záró gondolataiban rektorhelyettes úr az Óbudai Egyetem nevében megköszönte a versenyzők felkészülését segítő oktatók tevékenységét, a programok előkészítésében és lebonyolításában közreműködő munkatársak és hallgatók áldozatos munkáját, valamint a szakmai és anyagi hozzájárulást nyújtó intézmények, gazdasági partnerek kiváló támogatását. A díjátadón az elnökségében helyet foglaló a gyémánt fokozatú szponzorok képviselői is szólaltak a résztvevőkhöz, a rendezvény utánpótlásépítő szerepét hangsúlyozva.
A verseny negyezdszázados történelmére visszatekintve, az idei rendezvényt egyedülállóan nagy- számú, egészen pontosan 31 gazdasági partner tisztelte meg a jelenlétével szponzorként.
Gyémánt fokozatú támogatást nyújtott az Evopro Kft., a Gamma Digital Kft., a Siemens Zrt., valamint a Vesz-Mont 2000 Kft., akik hozzájárulása nélkül a versenyt nem lehetett volna megrendezni a felmutatott színvonalon.
Arany fokozatú támogatók, akik kiemelkedő értékű anyagi támogatást vagy elnyerhető tárgynyereményt ajánlottak fel. Így az Accenture Kft.; a Balluff-Elektronika Kft.; a Beckhoff Automation Kft.; az Evosoft Hungary Kft.; a FESTO Automatika Kft.; a HEITEC Hungary Kft.; a Mitsubishi Electric Europe B.V.; az OMRON Electronics Kft.; a Robot-X Hungary Kft.; a Schneider Electric Zrt.; valamint a WAGO Hungária Kft.
Ezüst fokozatú támogató az ATYS-CO Kft.; a Cont-L Kft. és az Infocontrol Hungária Kft., akik jelentős értékű anyagi támogatást, vagy elnyerhető tárgynyereményt ajánlottak fel. A sikeres lebonyolítást további bronz fokozatú és patrónus támogatók segítették elő. Ezúton is köszönjük a szponzorok támogatását!
A díjátadón emléklapot vehetett át minden hallgató, felkészítő tanár és támogató vállalkozás. A nagyszámú szponzornak köszönhetően minden résztvevő csapat tárgyjutalommal térhetett haza, amely a felkészítő intézmények tulajdonába került azzal a céllal, hogy a minőségi mérnökképzést szolgálja. Az első három helyezett csapat tagjai pedig az emléklap mellett oklevelet, pénzjutalmat, és további szponzori tárgyjutalmakat kaptak.
A XXV. Jubileumi Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozó Versenyen az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Automatika Intézetének „Óbudai Vincellérek” elnevezésű, Husz János, Nagy Roland, Nagy Zoltán összetételű csapata hazai pályán is sikerrel védte meg a tavaly Szegeden – „Óbudai Távolugrók” néven – elnyert első helyezését. Külön elismerést érdemel, hogy az Automatika Intézetnek ez már a nyolcaik, zsinórban pedig a negyedik első helyezése.
A második helyezést szintén az Automatika Intézet hozta el, az „Óbudai Szürkebarátok” elnevezésű, Haász János, Márkus Gábor, Soós Dániel összetételű csapatával. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a Pécsi Tudományegyetem Informatika és Villamos Intézetének „Pollesto” nevű csapata tagjaként Klepah Máté Otmár, Lovász Lázár Levente és Scheich Richárd János állhatott fel.
A PLC verseny és a Kandó Kar melletti két évtizedes elkötelezettsége és önzetlen támogató tevékenysége elismeréseként emléklapot vehetett át, és Kandó Kálmán Emlékplakett elismerésben részesült Husz Zoltán, az Omron Kft. műszaki igazgatója, valamint Magyar István, a Siemens Zrt. automatizálási üzletág vezetője.
Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. divízió igazgatója pedig Werner von Siemens emlékérmet adott át Lamár Krisztián, a verseny főrendezője és a Szervezőbizottság elnöke részére a vállalat és az Óbudai Egyetem közti szakmai kapcsolatok hosszú ideje fennálló építéséért és ápolásáért.
Gratulálunk a díjazottaknak, és kívánunk minden versenyzőnek további szakmai sikereket! Reméljük, hogy az idei résztvevők közül minél több hallgatóval újra találkozhatunk a jövő évi PLC versenyen is, amely a verseny történelmében először az országhatáron kívül, Szabadkán lesz.
Tippek
Fókuszban a pénzügyi biztonság: így védi ügyfeleit a K&H a digitális térben
A pénzügyi csalások egyre összetettebb és nehezebben felismerhető formában jelennek meg napjainkban.
A K&H, mint folyamatosan innováló IT és banki szervezet helyben fejlesztett megoldásokkal védi ügyfeleit az adathalász támadásokkal szemben. Eközben a csalók minden rendelkezésre álló csatornát kihasználnak annak érdekében, hogy személyes adatokat vagy pénzt csaljanak ki az ügyfelektől. A K&H tapasztalatai alapján jelenleg a legnagyobb veszélyt az adathalász technikák jelentik, amelyek e-mailben, SMS-ben vagy telefonos hívások formájában próbálják rávenni az ügyfeleket arra, hogy érzékeny adataikat adják meg a csalóknak. A támadások gyakran a bank nevében, megtévesztő arculati elemeket használva történnek, így az ügyfelek számára nehéz lehet felismerni, hogy egy hamis üzenettel állnak szemben.
A digitális bankolás terjedésével a hamis linkeken keresztül történő adatlopás, az online piactereken kínált irreális ajánlatok, valamint a „túl szép, hogy igaz legyen” típusú befektetési lehetőségek is megjelentek a csalási kísérletek között. Emellett egyre gyakoribbak a közösségi médián keresztül történő visszaélések, különösen az úgynevezett romantikus csalások, amelyek alkalmával a csalók társkereső oldalakon vagy üzenetküldő alkalmazásokon keresztül próbálnak hosszabb távú kapcsolatot kialakítani az áldozattal, hogy aztán pénzt csaljanak ki tőle. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2023 októbere és decembere között a pénzintézeteket és ügyfeleiket összesen több mint 8,2 milliárd forint kár érte. Ebből közel 2,5 milliárd forint a bankkártyás tranzakciókhoz, míg több mint 5,7 milliárd forint az egyéb elektronikus fizetési műveletekhez kapcsolódott.
A technológia ma már megkerülhetetlen faktor a csalás elleni védekezésben. A K&H nem csak bank, hanem egy helyben fejlesztő IT szervezet is, amely folyamatosan innovál. Saját fejlesztésű csalásmegelőzési rendszere valós időben elemzi az ügyfelek tranzakciós adatait, és mindössze 400 milliszekundum alatt képes azonosítani a szokásostól eltérő viselkedési mintát. Az automatikus rendszer azonnal értesíti az ügyfelet a gyanús tevékenységről, és szükség esetén be is avatkozik a tranzakció megakadályozása érdekében. A technológia évente több mint 1,5 milliárd tranzakciót vizsgál meg és naponta több száz csalási kísérletet hiúsít meg még azelőtt, hogy az ügyfelek pénze veszélybe kerülne. A fejlett „push” értesítési rendszernek köszönhetően például csak 2024 októberében több mint 92 000 kártyaeseményt jeleztek vissza az ügyfelek számára, növelve ezzel az azonnali reakcióképességet.
Azonban a legkorszerűbb technológiai megoldások sem érnek célt, ha a felhasználók biztonságtudatossága nem fejlődik ezzel párhuzamosan. Ezt a csalók is pontosan tudják, ezért leginkább az emberi tényezőre fókuszálnak a csalási kísérleteknél. Mára a pénzügyi védelem leggyengébb láncszeme gyakran maga az ember lett: ha valaki nem figyel oda a gyanús jelekre, vagy nem ismeri a legújabb csalási módszereket, könnyen áldozattá válhat. A K&H ezért hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a belső edukációra és a tájékoztatásra. Ennek része a KiberPajzs program is, amely keretében a bank közösségi média felületein, közérthetően hívja fel ügyfelei figyelmét a rájuk leselkedő veszélyekre, honlapján pedig rendszeresen frissített tartalmakkal, figyelmeztetésekkel, esettanulmányokkal segíti ügyfelei biztonságtudatosságát.
Amennyiben mégis megtörténik a baj, az azonnali segítségkérés javasolt az ügyfelek számára. A bank a K&H Telecenteren keresztül támogatást biztosít, és lehetőséget kínál arra is, hogy az ügyfél saját maga tiltsa le bankkártyáját, illetve törölje mobileszközeit az e-bank felületén. A K&H együttműködik a hatóságokkal is: csalás gyanúja esetén segít a feljelentés megtételében, és minden esetben arra törekszik, hogy minimalizálja az ügyfeleket érő anyagi károkat.
„A célunk nem csupán a csalások kiszűrése, hanem az is, hogy ügyfeleink minden körülmények között biztonságban tudhassák pénzüket. Öt éve működtetjük a saját fejlesztésű rendszerünket és a mögötte dolgozó szakértői csapatunk nap mint nap bizonyítja, hogy a technológiai újítások és az ügyféltudatosság kéz a kézben járnak. A csalásmegelőző rendszer napi szinten 4-5 millió tranzakciót tárol le, vizsgál meg és szükség szerint többszáz beavatkozást hajt végre. A gyors és precíz reagálás kulcsfontosságú a csalások megelőzésében és az ügyfelek biztonságának garantálásában”
– mondta Ozorai Dénes, a K&H Csoport IT részlegének vezetője.
A K&H továbbra is elkötelezett a legmodernebb, elosztott és skálázható analitikai technológiák alkalmazása mellett, fejlesztéseit pedig folyamatosan a nemzetközi csalásmegelőzési trendekhez igazítja annak érdekében, hogy a pénzügyi biztonságot a lehető legmagasabb szinten garantálhassa.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
Így kerülhetjük el a váratlan kiadásokat nyaraláskor
Elkezdődött a nyári szezon, így sokan – akár csak hétvégére – kocsiba pattannak, hogy a vízpart mellett pihenjenek. Annak érdekében, hogy valóban felhőtlen legyen a nyaralás, nem árt pár előkészületről gondoskodnunk. A Prémium Egészségpénztár most összegyűjtötte, miket szerezzünk be és gondoljunk át a nyaralás előtt, hogy megelőzzük a baleseteket, és felkészüljünk a váratlan kiadásokra, amelyek fedezésére állami támogatás is igénybe vehető.
Óvatosan a napon
Bár már a csapból is az folyik, hogy napozáskor mindenki gondoskodjon a kellő fényvédelemről, sokan nem tudják, hogy ez nem csak akkor igaz, ha órákig fekszünk a homokos parton. A nyári időszakban különösen fontos, hogy használjunk magas fényvédő faktorú naptejet és akár naponta többször újrakenjük (különösen fürdés után) – még akkor is, ha strandolás helyett túrázni vagy városi sétákra megyünk. Emellett gondoskodjunk UV-szűrős ruházatról és kalapról, hogy csökkentsük a napégés kockázatát, és vigyünk magunkkal enyhítő krémet arra az esetre is, ha megtörténne a baj.
Szintén komoly panaszokat okozhat a napszúrás is, különösen a gyerekeknél és az időseknél. Figyeljünk oda a rendszeres folyadékbevitelre és a legmelegebb órákban használjunk kalapot vagy tartózkodjunk az árnyékban.
Nem mindegy, mit eszünk a strandon
A nyaralás során a legtöbben félretesszük a diétát, és bátrabban próbálunk ki helyi specialitásokat. Ha azonban nem vagyunk hozzászokva a zsírosabb, fűszeresebb ételekhez, azok könnyen megviselhetik a szervezetünket. A nyári hőségben ráadásul az ételek a megszokottnál gyorsabban megromlanak. Ezért a strandra hűtőtáskában vigyük a friss ételeket, és kerüljük a gyorsan romló alapanyagokat (például nyers hús, hal, gomba, tojás). Ha pedig a parton ebédelünk, vigyázzunk azokkal a fogásokkal, amik akár több órát kint állhattak a napsütésben. A gyerekek esetében különösen ügyeljünk arra, hogy a kisebb étkezések, így a fagyizás vagy nassolás előtt is mossanak kezet, hiszen a homokozás vagy más kültéri játék közben könnyen érintkezhetnek kórokozókkal.
Külföldi utazás esetén pedig tájékozódjunk előzetesen arról, hogy a csapvíz fogyasztható-e. Ha nem, kerüljük el az ezzel mosott zöldségeket, gyümölcsöket és a jeget is.
Kellemetlen kísérők
A nyárral együtt megérkeztek a rovarok is, akik a végeláthatatlan éjszakai zümmögésen túl más kellemetlenségeket is okozhatnak. A bosszantó szúnyogcsípések mellett ilyenkor gyakran előfordulnak pók-, méh- vagy kullancscsípések is, amik allergiás reakciót válthatnak ki, illetve betegségeket terjeszthetnek. Utazáskor használjunk rendszeresen rovarriasztó sprayt vagy krémet, és vigyünk magunkkal bőrnyugtató készítményeket is, amelyek enyhíthetik a csípések okozta fájdalmat.
Ha pedig erdős vagy mezős helyeken kirándulunk, a kullancsriasztó használata mellett végezzünk alapos önvizsgálatot és ellenőrizzük gyermekeink bőrét is. Ha kullancsot találunk, a patikában kapható rugós acélcsipesszel távolítsuk el – a kullancs testének összenyomása vagy zsíros készítmény használata azonban szigorúan tilos.
Kék-zöld foltok
Zsúfolt játszóterek, csúszós stégek, kavicsos partszakaszok – a felszabadult játék közben könnyen előfordulhat egy-egy rossz mozdulat vagy esés, ami horzsolásokkal vagy más sérüléssel járhat. A nyaralásra ezért vigyünk mindenképpen magunkkal sebfertőtlenítőt és ragtapaszt, de akár kisméretű, komplett elsősegélycsomagot is beszerezhetünk a patikákban, amellyel könnyen elláthatjuk a leggyakoribb sérüléseket.
A családi nyaralások alatt gyakran előfordulnak a kisebb-nagyobb balesetek és rosszullétek, azonban kellő tudatossággal ezek nagyrészére felkészülhetünk – anyagilag is. Egészségpénztári keretből például fedezhetők az előkészületek költségei, így az elsősegélycsomag (kötszerek, fertőtlenítő szerek), a védőoltások vagy akár az egészségbiztosítás is. Emellett szükség esetén a helyszíni orvosi ellátások, gyógyszerek költségei is finanszírozhatók az egész család számára, ráadásul ezek után 20% adóvisszatérítést vehetünk igénybe, akár 150 ezer Ft erejéig – ennyi ugyanis az évente visszaigényelhető adókedvezmény maximális összege.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Tapsolni vagy nem tapsolni: az itt a kérdés!
Sok évtizedes dilemmára is választ adhat az etikett!
A nyári forróság már javában tart, ezt pedig egy tengerparton sokkal jobban el lehet viselni, mint az iroda falai között. Ha távolabbi desztinációt választunk a szabadságunk idejére, sok esetben ülünk repülőre, így nem árt, ha tisztában vagyunk azokkal az alapvető szabályokkal, amiket, ha betartunk nem csak a saját, de utastársaink dolgát is megkönnyítjük. A repülőtéri és repülőgépi etikettbe a JTI protokoll- és etikett szakértője, Dr. Kibédi-Varga Katalin nyújt betekintést.
Talán elsőre egyértelműnek tűnhetnek azok a kívánalmak, amiknek eleget kell tennünk egy utazás során, vannak azonban olyan részletek, amik gondolkodóba ejthetik még a tapasztaltabb kalandorokat is. Ezek tisztázása végett Dr. Kibédi Varga Katalin a felszállástól egészen a leszállásig megosztja azokat az etikett tippeket, amik segíthetnek az utat nyugodtabbá tenni. Lássuk, hogy pontosan mik is ezek!
- A türelem fél egészség!
Még mielőtt elkezdődne a beszállás és a repülőgép elhagyná a kifutót, a reptérre érkezve is fontos, hogy betartsunk néhány szabályt. Ezek elég általánosak így nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy igyekezzünk türelmesen kivárni a sort a biztonsági ellenőrzésnél, azon átjutva pedig a váróban ne foglaljunk el csomagjainkkal több helyet, mint amennyit muszáj. Érdemes akkor is türelmesnek lenni, mikor megkezdődik a beszállás. Felesleges tolakodni, hiszen mindenkinek megvan a helye, engedjük előre speciális igényű és gyermekes utastársainkat.
- Csak gyorsan és hatékonyan!
Mikor megnyitják a kapunk és elfoglalhatjuk a helyünk a gépen, az első etikett szabály, aminek tudatában kell lennünk a csomagokkal kapcsolatos. Legyen nálunk készenlétben minden olyan holmi, amit az ülések feletti tárolóba szeretnénk elhelyezni. Törekedjünk rá, hogy egy perc leforgása alatt elintézzük a bepakolást és az ülőhely elfoglalását. Minél kevesebbet kell várnia ránk a többi utazónak, annál hamarabb helyezheti magát mindenki kényelembe és a repülőgép is időben felszáll majd.
- Ne változtassuk az utasteret az Éhezők Viadala arénájává!
Az utazás és a nassolás kéz a kézben jár, valahogy úgy, mint a mozi és a popcorn. Ezzel nincs is semmi baj, de érdemes bizonyos élelmiszereket mellőzni a fedélzetről. Ne zavarjuk a többieket „zajos” ételekkel, mint a chips, az alma vagy a nyers zöldségek és tartózkodjunk az erős illatú majszolnivalóktól. A felnőttkorú utasok alkoholos italokat is fogyaszthatnak a repülőtéren és a repülés során, de fontos, hogy legyünk mértéktartóak! Egy ittas állapotban lévő utas nem csak önmagára, de másokra is veszélyes lehet, valamint az indulást is késleltetheti.
- Ülés etikett
A méltán népszerű ablak melletti ülések tiszta idő esetén pazar kilátást nyújtanak az utazóknak, de az is tény, hogy innen a legbonyolultabb kijutni a mellékhelyiségre. Ha felállunk ügyeljünk rá, hogy a már ülők felé fordulva hagyjuk el a helyünket, miközben elnézést kérünk az okozott kellemetlenségért. Miután elrendeztük minden szükségletünk előfordulhat, hogy szundítanánk egyet az út hátralévő részében, amit természetesen megtehetünk, de legyünk körültekintőek, ha hátrahajtanánk az ülésünket! Fontos, hogy tartsuk tiszteletben a mögöttünk ülőt, legyünk rá tekintettel! Előfordulhat, hogy a szóban forgó utas magas, aki már eleve szűkösen fér el, de az is megeshet, hogy valaki kisbabát tart az ölében, így ezekben az esetekben tanácsos nem hátradönteni az ülést. Ha úgy gondoljuk a mögöttünk ülőnek nem okozunk kellemetlenséget az ülés hátradöntésével célszerű várnunk az étkezés végéig, hogy az illetőnek lehetősége legyen a lehető legnagyobb kényelemben elfogyasztani az ételt.
- Minden szundítás főellensége: a gyermeksírás
Bár egy hajnalban induló járat esetében nem biztos, hogy toleranciánk teljében vagyunk, de érdemes tudatosítani magunkban, hogy a gyerekek nagy valószínűséggel nem kedvelik az órákon át tartó csendben ülést, a turbulenciát vagy a fülsértő légnyomásváltozást. Nemtetszésüket gyakran sírással fejezik ki, ez ellen pedig vajnyi keveset tehetünk; nem mehetünk át egy másik szobába és a gépet sem célszerű elhagynunk menet közben. Muszáj, hogy toleránsan viselkedjünk és értékeljük, ha a szülő mindent megtesz azért, hogy gyermekét megnyugtassa. Ezt akár szóban is jelezhetjük, jól fog neki esni az érzelmi támogatásunk!
- Változnak az idők
Mai fejjel visszatekintve szinte elképzelhetetlennek tűnik, de néhány évtizeddel ezelőtt még lehetett dohányozni a reptereken és a kabinban. Erre már természetesen a kijelölt dohányzóhelyeken kívül nincs lehetőségünk és ez egyáltalán nem baj! Sok embert zavar, érzékenyen érint a dohányfüst vagy dohánypára, így az ő védelmükben mindenképp üdvözlendő ez a modern szabályozás. Bár nem a legjobb módja az utazással járó stressz levezetésének, ha mindenképp dohányozni szeretnénk, azt kizárólag az erre kijelölt területen tegyük, legyen szó akár hagyományos akár hevített dohánytermékekről. Mindig figyeljünk a környezetünkre, ne fújjuk más arcába sem a füstöt, sem pedig a dohánypárát, a csikket és az elhasznált dohánytöltetet pedig ne hagyjuk hátra magunk után, gondoskodjunk ezek eltakarításáról!
- Leszálláskor taps?
Örök dilemma, hogy kell-e tapsolnunk mikor leszáll a repülőgép, avagy sem. Rejtély, hogy az utasok mikor és miért kezdtek el ilyenkor tapsolni, egy elmélet azonban van rá. A tapsolás eszerint akkor kezdődhetett, amikor a repülés egy ritkább és kockázatosabb utazási forma volt, így a leszállás új és kissé ijesztő élmény lehetett. Az első feljegyzett példa a leszálláskor történő tapsra 1948-ban volt, mikor az American Airlines egyik gépe meghibásodott futóművel körözött Cincinnati felett, de végül sikeresen landolt. A leszállás utáni taps mind a mai napig egy megosztó kérdés, hiszen nem mindenki szeret tapsolni és azt sem értékeli, ha mások tapsolnak mellette. A veterán utazók többnyire nem értékelik ezt a gesztust, míg az újonc világjáróknak általában kedvére van.
Dr. Kibédi-Varga Katalin tanácsait megfogadva csökkenthetjük, de akár ki is védhetjük a legtöbb stresszforrást, ami együtt jár a repülőutakkal, így már az első pillanattól kezdve átadhatjuk magunkat a méltán megérdemelt nyári pihenésnek.
További részletek: https://hevitettetikett.hu/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság2 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld2 hét ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Gazdaság2 hét ago
A családok fele felélné a családi adókedvezményekből befolyó plusz pénzt
-
Tippek7 nap ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Gazdaság2 hét ago
Hihetetlen összeget költ egy család lakáshitel-törlesztésre
-
Okoseszközök2 hét ago
Rangos fenntarthatósági tanúsítványokat érdemeltek ki az LG 2025-ös OLED televíziói
-
Egyéb kategória6 nap ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t