Tippek
Hatalmas iparági érdeklődés kíséretében zajlott a negyedszázados jubileumi PLC Verseny
2019. április 16-18. között az Óbudai Egyetem adott otthont a magyar műszaki felsőoktatás egyik jelentős, minden évben megrendezett hallgatói szakmai seregszemléjének, a XXV. Jubileumi Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozó Versenynek.
A köztudatban PLC verseny néven ismert szakmai vetélkedőt a házigazdák Zalotay Péter néhai főiskolai docens emlékének ajánlották, aki már a verseny alapításában is részt vett, és a hazai PLC oktatás egyik kiemelkedő egyénisége volt.
Az évről-évre visszatérő verseny kiváló alkalom arra, hogy a különböző felsőoktatási intézményekben tanuló, hasonló érdeklődésű fiatalok szervezett keretek között találkoznak egymással, összemérhessék elméleti és gyakorlati tudásukat. A 24 csapatot felvonultató jubileumi esemény házigazdája az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara volt, az Automatika Intézet rendezésében.
A nemes vetélkedés számadatai is elismerésre méltóak: 9 egyetem 14 szervezeti egységéből, 71 hallgató, 29 kísérő oktatóval csatlakozott a megmérettetéshez, melyek közül két csapat határon túlról, Szabadkáról érkezett. A verseny iránti növekvő érdeklődést jelzi, hogy két marosvásárhelyi oktató megfigyelőként követte nyomon az eseményeket, mérlegelve a jövő évi csatlakozás lehetőségét. Az Óbudai Egyetem öt csapattal vett részt, egy a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karról, két-két csapat pedig a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Automatika Intézetéből, illetve a Műszertechnikai és Automatizálási Intézetéből.
XXV. Jubileumi Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozó Verseny április 16-ai megnyitó ünnepsége elnökségében foglalt helyet Prof. Dr. Réger Mihály, az Óbudai Egyetem rektora, Földesi Gabriella, Egyetem kancellárja, Dr. Nádai László, a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar dékánja, Dr. Semperger Sándor, az Automatika Intézet igazgatója és Dr. Nagy István, a versenyt alapító Felsőoktatási Irányítástechnikai Oktatásmódszertani Egyesület (FIOM) elnöke.
Dr. Réger Mihály köszöntőjében méltatta az elődök munkáját, kiemelve, hogy:
„A verseny 25 évvel ezelőtti alapítói között volt az Óbudai Egyetem két jogelődje, a Bánki Donát és a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola is. Intézményünk az elmúlt negyed században már öt alkalommal rendezte meg a programot, óbudai telephelyünk pedig – 1999 és 2008 után – immáron harmadszor házigazdája e nemes versengésnek.”
Gondolatai zárásaként minden résztvevőnek kívánt:
„Sok sikert, a hallgatóknak eredményes és tanulságos szereplést, továbbá azt, hogy a megmérettetést követően a maguk választotta szakmai pályán tovább haladva hasznos tagjaivá váljanak a magyar társadalomnak és a nemzetgazdaságnak.”
Dr. Nádai László, a házigazda Kandó Kar nevében köszöntötte a megjelenteket, majd utalt az Óbudai Egyetem jogelődje alapításának 140. évére, kiemelve a Kar évfordulós eseményeit. Végezetül Dr. Nagy István, a FIOM elnöke a szervezet 25 éves történetét mutatta be, majd áttekintette a rendezvény statisztikai adatait.
Az Egyesület Elnöksége a negyedszázados jubileum tiszteletére törzsgárdát alapított. E jeles naptól fogva minden évben a verseny ünnepélyes megnyitója keretében kerül sor az új törzsgárda tagok köszöntésére. A törzsgárda tagja lehet az a felkészítő oktató, vagy egyetemi munkatárs, aki kerek öt éve kapcsolódott be a versenybe. Azoknál, akik már hallgatóként is részt vettek a versenyen, a törzsgárda tagság kezdetét az első hallgatói megjelenés évétől számítják. A jubileumi alkalommal öten 25 éves, ketten 20 éves, egy fő pedig 10 éves törzsgárda oklevelet vehetett át.
A verseny első napján a csapatok elméleti feladatokat oldottak meg a méréstechnika; az elektrotechnika; a digitális technika; az informatika; a mechatronika; a pneumatika; a szabályozás- és vezérléstechnika; valamint az MSZ EN 61131 szabvány ismeretének témaköreiben.
A második és harmadik napon egy-egy gyakorlati feladat várt a hallgatókra, amelyet a zsűri előtt élesben is be kellett mutatni. Az első gyakorlati feladat egy kockákat sorba rendező kollaboratív robot vezérlése, míg a második egy kertgondozó mobil robot vezérlése volt. A feladatok különös nehézségét az adta, hogy a versenyzők a négyórás kidolgozási idő alatt csak kétszer tíz percre csatlakozhattak a konkrét technológiához, így a működő programot gyakorlatilag „vakon” kellett elkészíteniük.
A verseny harmadik napjának estéjén került sor az eredményhirdetésre az Egyetem Bécsi úti aulájában. Az Ünnepélyes Díjátadó elnökségében foglalt helyet Prof. Dr. Réger Mihály rektor, Földesi Gabriella kancellár, Dr. Gáti József általános rektorhelyettes, Dr. Nádai László dékán, és Dr. Nagy István, a FIOM elnök, valamint a gyémánt fokozatú támogatók képviselői, így Bodnár Balázs, az Evopro Kft. ügyvezetője, Dr. Szilassy László, a Gamma Digital Kft. ügyvezetője, Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. divízió igazgatója, egyúttal az Óbudai Egyetem Konzisztóriumának tagja, valamint Mészáros Tamás, a Vesz-Mont 2000 Kft. projektmérnökségének vezetője.
A záró programon Dr. Gáti József köszöntötte a megjelenteket, akinek rektorhelyettesi minőségében a PLC verseny díjátadó ünnepsége volt az utolsó hivatalos megjelenése. A hallgatókhoz szólva hangsúlyozta:
„Önök egy gyorsan változó világban folytatják tanulmányaikat, amelyben a tudás gyors átadása, az új szakmai ismeretek beépülése az oktatási programba, az innováció művelése a mindennapi képzési feladatok részévé vált. E folyamatban fontos a kreativitás, a kritikus gondolkodás, a nyitottság az új iránt. Önök oly korban élnek, ahol az alapok elsajátítása mellett el kell sajátítaniuk a robotizáció, a felhő alapú technológiák, illetve a mesterséges intelligencia ismereteit, melyek az Ipar 4.0, a modern ipari gyártás átfogó innovációs trendjét jelentik.”
Záró gondolataiban rektorhelyettes úr az Óbudai Egyetem nevében megköszönte a versenyzők felkészülését segítő oktatók tevékenységét, a programok előkészítésében és lebonyolításában közreműködő munkatársak és hallgatók áldozatos munkáját, valamint a szakmai és anyagi hozzájárulást nyújtó intézmények, gazdasági partnerek kiváló támogatását. A díjátadón az elnökségében helyet foglaló a gyémánt fokozatú szponzorok képviselői is szólaltak a résztvevőkhöz, a rendezvény utánpótlásépítő szerepét hangsúlyozva.
A verseny negyezdszázados történelmére visszatekintve, az idei rendezvényt egyedülállóan nagy- számú, egészen pontosan 31 gazdasági partner tisztelte meg a jelenlétével szponzorként.
Gyémánt fokozatú támogatást nyújtott az Evopro Kft., a Gamma Digital Kft., a Siemens Zrt., valamint a Vesz-Mont 2000 Kft., akik hozzájárulása nélkül a versenyt nem lehetett volna megrendezni a felmutatott színvonalon.
Arany fokozatú támogatók, akik kiemelkedő értékű anyagi támogatást vagy elnyerhető tárgynyereményt ajánlottak fel. Így az Accenture Kft.; a Balluff-Elektronika Kft.; a Beckhoff Automation Kft.; az Evosoft Hungary Kft.; a FESTO Automatika Kft.; a HEITEC Hungary Kft.; a Mitsubishi Electric Europe B.V.; az OMRON Electronics Kft.; a Robot-X Hungary Kft.; a Schneider Electric Zrt.; valamint a WAGO Hungária Kft.
Ezüst fokozatú támogató az ATYS-CO Kft.; a Cont-L Kft. és az Infocontrol Hungária Kft., akik jelentős értékű anyagi támogatást, vagy elnyerhető tárgynyereményt ajánlottak fel. A sikeres lebonyolítást további bronz fokozatú és patrónus támogatók segítették elő. Ezúton is köszönjük a szponzorok támogatását!
A díjátadón emléklapot vehetett át minden hallgató, felkészítő tanár és támogató vállalkozás. A nagyszámú szponzornak köszönhetően minden résztvevő csapat tárgyjutalommal térhetett haza, amely a felkészítő intézmények tulajdonába került azzal a céllal, hogy a minőségi mérnökképzést szolgálja. Az első három helyezett csapat tagjai pedig az emléklap mellett oklevelet, pénzjutalmat, és további szponzori tárgyjutalmakat kaptak.
A XXV. Jubileumi Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozó Versenyen az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Automatika Intézetének „Óbudai Vincellérek” elnevezésű, Husz János, Nagy Roland, Nagy Zoltán összetételű csapata hazai pályán is sikerrel védte meg a tavaly Szegeden – „Óbudai Távolugrók” néven – elnyert első helyezését. Külön elismerést érdemel, hogy az Automatika Intézetnek ez már a nyolcaik, zsinórban pedig a negyedik első helyezése.
A második helyezést szintén az Automatika Intézet hozta el, az „Óbudai Szürkebarátok” elnevezésű, Haász János, Márkus Gábor, Soós Dániel összetételű csapatával. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a Pécsi Tudományegyetem Informatika és Villamos Intézetének „Pollesto” nevű csapata tagjaként Klepah Máté Otmár, Lovász Lázár Levente és Scheich Richárd János állhatott fel.
A PLC verseny és a Kandó Kar melletti két évtizedes elkötelezettsége és önzetlen támogató tevékenysége elismeréseként emléklapot vehetett át, és Kandó Kálmán Emlékplakett elismerésben részesült Husz Zoltán, az Omron Kft. műszaki igazgatója, valamint Magyar István, a Siemens Zrt. automatizálási üzletág vezetője.
Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. divízió igazgatója pedig Werner von Siemens emlékérmet adott át Lamár Krisztián, a verseny főrendezője és a Szervezőbizottság elnöke részére a vállalat és az Óbudai Egyetem közti szakmai kapcsolatok hosszú ideje fennálló építéséért és ápolásáért.
Gratulálunk a díjazottaknak, és kívánunk minden versenyzőnek további szakmai sikereket! Reméljük, hogy az idei résztvevők közül minél több hallgatóval újra találkozhatunk a jövő évi PLC versenyen is, amely a verseny történelmében először az országhatáron kívül, Szabadkán lesz.
Tippek
A Google már válaszol helyetted – de vajon hivatkozik rád?
GEO, automatizált kampányok, prediktív célzás és dinamikus kreatívok – ez már nem sci-fi, ez a jelen.
A következő egy-két évben a generatív AI által vezérelt keresési élmény tovább fog terjedni. Az AI-összefoglalók a találati lista élén jelennek meg, ami csökkentheti az organikus forgalmat bizonyos weboldalak számára. Ugyanakkor a PPC hirdetések egyre inkább integrálódnak ezekbe az AI-alapú válaszokba, miközben a kampánykezelés szinte teljesen automatizálttá válik.
A hangsúly a jövőben az adatvezérelt stratégiaalkotásra helyeződik át. A legnagyobb változás a Generative Engine Optimization (GEO) térnyerése lesz, amely az AI keresőkre való optimalizálást célozza. A Google AI Mode hazai bevezetése, az Agent 2 Agent protocol és a Model context protocol megjelenése tovább növeli a márkajelenlét és az említések fontosságát a linkekkel szemben.
Tartalomkészítés az AI-nak is: új elvárások, új lehetőségek
A tartalomkészítés és kulcsszókutatás terén is paradigmaváltás zajlik. Varjú János az INTREN analitika és CRO, SEO, valamint fejlesztés üzletágainak vezetője kiemeli: az AI keresők – különösen a Google AI Overview és AI Mode – már nem csupán a beírt szavakat, hanem a mögöttes felhasználói szándékot is értelmezik. „A tartalmaknak rövid, önállóan értelmezhető bekezdésekből kell állniuk, amelyek egy-egy gondolatot fejeznek ki, maximum 20 szavas mondatokkal. A query-fan-out mechanizmus miatt nem elég a konkrét kulcsszavakra válaszolni – a látens kérdésekre is reagálni kell. Mostantól nem csak a felhasználónak és a Google-nek, hanem az AI-nak is tartalmat kell készítenünk” – hangsúlyozza a szakértő. Az AI-generált tartalmak használata nem tiltott, sőt segíthet a folyamatok gyorsításában, de a végső minőségért továbbra is emberi kontroll szükséges.
Új SEO korszak: a GEO megjelenése
Az AI-alapú keresőalgoritmusok térnyerésével új optimalizálási szemlélet vált szükségessé: ez a Generative Engine Optimization (GEO). Varjú János elmondta: a GEO a klasszikus SEO alapjaira épül, de kiegészül azokkal a technikákkal, amelyek lehetővé teszik, hogy a tartalmak megjelenjenek az AI által generált keresési válaszokban. „Technikai szempontból elengedhetetlen a Semantic HTML és a strukturált adatok alkalmazása, míg tartalmi oldalon az AI standardek – rövid bekezdések, kérdés-válasz párok, tartalmi mélység és hitelesség – kerülnek előtérbe. A topical clustering, vagyis a tartalmi központok kialakítása kulcsfontosságú lett a témák teljes lefedéséhez” – emeli ki a szakértő.
PPC kampányok új motorja: az AI és automatizált siker
A mesterséges intelligencia mára a PPC platformok szíveként működik. Az AI nemcsak az organikus kereséseket, hanem a fizetett kampányokat is új szintre emelte. Bakóczy Bence, az INTREN Ad Operations üzletág vezetője szerint a PPC kampányok teljesítménye négy kulcsterületen javult: hatékonyabb licitálás és költségkezelés, prediktív célzás, dinamikus hirdetési kreatívok és teljesen automatizált kampánytípusok. „Kevesebb erőforrásból nagyobb valószínűséggel lehet sikeres kampányokat futtatni az AI segítségével” – fogalmaz. A szakértő szerint az AI az automatizált licitstratégiáktól kezdve a hirdetési kreatívok és szövegek generálásán át a célközönségek prediktív elemzéséig minden szinten jelen van. „Az algoritmusok folyamatosan tanulnak a kampányadatokból, hogy egyre hatékonyabban találják meg azokat a felhasználókat, akik a legnagyobb valószínűséggel konvertálnak” – hangsúlyozta. Ez a fejlődés lehetővé teszi, hogy a kampányok gyorsabban, pontosabban és kevesebb emberi beavatkozással érjenek el eredményeket.
Stratégia előtérben, kontroll kézben
Az AI eszközök megjelenésével a kampányoptimalizálás fókusza jelentősen átalakult. A napi szintű operatív feladatok helyett ma már a stratégiai tervezés került előtérbe. „A szakember feladata az AI számára a megfelelő üzleti célokat és kereteket meghatározni, a rendszerek által generált javaslatokat felügyelni, és a mélyebb, stratégiai elemzésekre koncentrálni” – emelik ki az INTREN szakértői. Ugyanakkor figyelmeztetnek: a túlzott AI-függőség „fekete doboz” effektust eredményezhet, ahol a hirdető elveszíti az átláthatóságot. Az algoritmusok nem mindig képesek reagálni a hirtelen piaci változásokra vagy a márkaépítési szempontokra, ezért a szakértői kontroll továbbra is elengedhetetlen lesz.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Újra startol a Megoldások a holnapért kihívás
A jövő formálói ismét színre lépnek.
A Samsung és az EdisonKids elismert kezdeményezése nemzetközi lehetőségekkel és 6 millió forintos összdíjazással várja a jelentkezőket. A Megoldások a holnapért idén hatodik alkalommal hívja kreatív kihívásra a 7–12. osztályos diákokat és tanáraikat. A program célja, hogy a fiatalok saját ötleteikkel, közösségi szemléletükkel és technológiai kreativitásukkal formálják a jövőt – most három izgalmas irányban: az egészség, a fenntarthatóság és a sport területén. A kihívás 6. évadára idén november 27-ig lehet jelentkezni.
A Megoldások a holnapért kihívás a Samsung nemzetközi Solve for Tomorrow programján alapszik, amely mára 68 országban több mint 2,8 millió diákot ért el. A hazai kihívás 2021 óta minden évben több száz fiatalnak ad lehetőséget arra, hogy professzionális, szakmai támogatással, inspiráló közösségben fejlessze ötleteit, és megtapasztalja, hogy mindez hogyan válhat a társadalom hasznára. Az ötletek ráadásul igazán nagyot is szólhatnak! A nyertesek akár nemzetközi szinten is megmérethetik magukat, az idei összeurópai döntőn is szerepelt magyar csapat, akik nemzetközi zsűri előtt mutathatták be a projektjüket.
A mostani évadban a résztvevők új tematikus irányokat kapnak inspirációnak, ugyanakkor bármilyen megoldási javaslatot kidolgozhatnak, amely valóban jobbá teheti a mindennapokat és a helyi közösségük életét. „Az idei kiemelt témák a nemzetközi program irányát tükrözik, egyúttal olyan területek, amelyekről tudjuk, hogy fontosak a fiatalok számára. Az egészséges, sportos életvitel és a fenntartható gondolkodás számukra tényleg nem csak buzzword-ök, hanem a mindennapjaik fontos része – mondta el Witsch Gerda, a Samsung Magyarország marketingvezetője és a verseny egyik zsűritagja. – A fiatalok ötletei gyakran sokkal előremutatóbbak, mint azt gondolnánk. Fontos célunk, hogy segítsünk nekik kibontakoztatni ezt a kreativitást, és megmutassuk, hogyan lehet a technológia a pozitív társadalmi változás kiindulópontja.” A kihívásra jelentkezők Az egészség jövője téma kapcsán a tudatos kütyühasználattól az egészségesebb alváson és táplálkozáson át egészen a mentális egészség megóvásáig hozhatnak ötleteket. A Fenntartható megoldások között az újrahasznosítással, szennyezés csökkentésével, zöld projektekkel foglalkozhatnak a diákok. A Változás a sport erejével az a témakör, ahol a csapatok – akár sportegyesületekben együtt mozgó fiatalok – megoldásai az aktív életmód és a csapatsport pozitív hatásait felhasználva érnek el társadalmi változást.
A verseny célja ugyanakkor nem csupán a kreatív ötlet megszületése, hanem annak a megértése is, hogyan épül fel egy megvalósítható projekt – a tervezéstől a kommunikáción és a bemutatáson át egészen a megvalósításig. Pontosan ebben különleges a Megoldások a holnapért. Olyan szakmai támogatást és mentorációt kínál a résztvevőknek – mind a diákoknak, mind tanáraiknak – amely segítheti őket a közös munkában és a kreatív problémamegoldásban, a versenyen túl pedig a továbbtanulásban és később a munkában is.
A TOP 50-be jutó csapatok egy személyes eseményen és a magyar Blue Colibri startup által fejlesztett online platformon tanulhatnak, ahol lépésről lépésre ismerkednek meg a tervezői gondolkodás szemléletével és ennek eszköztárával. A folyamat során a diákok nemcsak jövőformáló ötleteket dolgoznak ki, hanem ezzel párhuzamosan egyszerre fejlesztik kommunikációs és együttműködési készségeiket, tanulhatnak az AI tudatos használatáról és beleláthatnak a jövőkutatás izgalmas területébe is. A legjobb nyolc csapat személyes workshopokon, tréningeken és mentorálásokon vehet részt, ahol szakmai támogatást kapnak a döntőre.
„A mai diákoknak a 21. században komplex kihívásokkal kell szembenézniük, és éppen ezért fontos, hogy már fiatalon gyakorolják a kritikai gondolkodást, a kreatív problémamegoldást és az együttműködést – nyilatkozta Borsos Dorottya, az Edisonplatform és az EdisonKids program vezetője a kihívás kapcsán. – A Megoldások a holnapért ötletverseny pontosan erre készíti fel őket: tudatosan végiggondolják, mi zavarja őket a környezetükben, és megtapasztalják, hogy az ötletük, a véleményük számít. A program során olyan szuperkompetenciákat sajátítanak el, amelyek a tanuláson túl a közösségépítésben, a társadalmi felelősségvállalásban és a jövő munkaerőpiacán is kulcsfontosságúak.
A Megoldások a holnapért minden évadban külön figyelmet fordít a csapatokat segítő tanárokra is, hiszen ők azok, akik nap mint nap inspirálják a fiatalokat. A pedagógusok mentorációs és médiatudatossági képzéseken vehetnek részt, amelyek segítenek, hogy hatékonyabban tudják támogatni a diákjaik fejlődését, motiválni tudják őket és otthonosan mozogjanak azokon az online felületeken, amelyek meghatározzák a fiatalok mindennapi kommunikációját. A program így nemcsak verseny, hanem közösségi alkotóműhely is, ahol diákok és tanárok együtt fejlődnek.
A jelentkezés folyamata és nyeremények
A nevezéshez a csapatoknak egy 2 perces bemutatkozó videót kell beküldeniük 2025. november 27-ig, amelyben röviden ismertetik a választott problémát és megoldási javaslatukat. A szervezők még az év vége előtt, december 16-án kihirdetik a legjobb 50 csapatot, akik továbbjutnak a kihívás következő fordulójába. Nekik 2026. január 10-től egészen február 13-ig lesz lehetőségük jövőálló készségeket elsajátítására. Ezen időszak alatt, január 31-én személyesen is lehetőségük lesz találkozni a szakértőkkel. Arról, hogy kik kerültek be a legjobb 8 közé, 2026. március 4-én értesítik a résztvevőket. Március 6-tól április 14-ig tovább folytatódik a mentorálás, és a csapatokra szabott támogatás a zsűri szakértőinek bevonásával. Végül 2026. április 17-én a TOP 8-ba jutott csapatok a már elsajátított tudásukkal bemutatják a már végleges ötletet és annak lehetséges megvalósítását. A döntőben kiválasztott legjobb 3 csapat tagjai és az őket nevező intézmények a szakmai elismerés mellett összesen 6 millió forint értékben választhatnak Samsung eszközöket.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Nemcsak zavaró, de károkat is okoz a rossz beltéri mobil-lefedettség
Tízből kilenc embert zavar, ha sávszélességi vagy lefedettségi gondok miatt nem tudja a megszokott módon használni mobilját – derül ki egy friss országosan reprezentatív kutatásból.
A felhasználók sokszor szembesülnek ilyen problémával bevásárlóközpontokban, új építésű irodaházakban vagy lakóparkokban, viszont kevesen vannak tisztában azzal, kinek a felelőssége ilyen helyszíneken gondoskodni a térerőről.
A CETIN Hungary Zrt., Magyarország első mobiltávközlési infrastruktúraszolgáltatója által készített kutatás többek közt azt vizsgálta, mennyire fontos számunkra a mobil lefedettség, és milyen gyakran tapasztalunk ezzel kapcsolatos problémát az olyan helyszíneken, mint a bevásárlóközpontok, irodaházak, szállodák, vagy lakóparkok.
Nem meglepő, hogy a felhasználók elsöprő többsége számára nagyon fontos, vagy egyenesen létszükséglet (58%), több mint egyharmaduk számára pedig inkább fontos a megfelelő minőségű mobilinternet, és csak elenyésző 8 százalék nem tartja fontosnak. A válaszadók döntő többségét (90%-át) frusztrálja, ha a sávszélességi vagy lefedettségi problémák miatt nem tudja a megszokott módon használni a telefonját.
Mégis, kinek a feladata?
Bár a mobilszolgáltatóknak nagyon szigorú lefedettségi követelményeknek kell megfelelniük, ez automatikusan nem biztosítja, hogy egy újonnan épített ingatlankomplexumban is megfelelő lesz a térerő. A legkorszerűbb építési technológiák ugyanis annyira jól szigetelnek, hogy a mobilhálózatok elérhetőségét is akadályozzák.
A kutatásban megkérdezettek nagyobb része – 61 százaléka – tévesen úgy véli, hogy az ilyen helyszíneken a mobilszolgáltatónak kell gondoskodnia a megfelelő sávszélességről és lefedettségről. Csak a válaszadók 16 százaléka gondolta helyesen, hogy az építtető vagy ingatlanfejlesztő feladata lenne a jó minőségű szolgáltatás biztosítása.
Mi van, ha nem hasít a mobilnet?
A kutatás arra is választ keresett, milyen gyakran járnak a felhasználók ilyen helyszíneken – sportrendezvényeken, új építésű lakóparkokban, irodaházakban, szállodákban, városnegyedekben, ipari parkokban vagy bevásárlóközpontokban –, és ott milyen minőségű mobil lefedettséget tapasztaltak.
Az utóbbi fél évben a megkérdezettek 91 százaléka legalább egy – a nagy többségük (56%) pedig több – ilyen helyszínen járt a fentiek közül. A válaszadók jelentős része – 70 százaléka – alkalmanként vagy rendszeresen tapasztalt ilyenkor mobiltelefonnal, lefedettséggel kapcsolatos problémát. 58 százalékuk mélygarázsokban, közel 50 százalékuk pedig stadionokban, ipari parkokban, új építésű gyárakban és logisztikai központokban számolt be hasonló nehézségekről. Emellett 40 százalékuk észlelt mobil lefedettségi problémát hotelekben, irodaházakban, lakóparkokban, valamint új építésű város- és bevásárlóközpontokban.
A válaszadók nagy többségének minden hasonló helyszínen fontos, hogy legyen megfelelő sávszélesség és lefedettség. A legtöbben a bevásárlóközpontoknál (88%), új építésű városközpontoknál és szállodáknál (84-84%), lakóparkoknál (83%), irodaházaknál (81%), valamint ipari parkokban (80%) tartják lényegesnek ezt a szempontot, de a többség részéről a mélygarázsokban (63%) és stadionokban, nagyobb sportrendezvényeken (62%) is határozott elvárás a megfelelő sávszélesség és lefedettség.
Miért fontos a jó mobillefedettség mindenhol?
A megkérdezettek döntő többsége – 96 százaléka – nemcsak telefonálásra használja mobileszközét, hanem mobiladatforgalmat igénylő alkalmazásokra is. Közöttük a videóhívás, üzenetküldő szolgáltatások és a közösségi médiás aktivitás a leggyakoribb (74 %). Ettől nem sokkal marad el a mindennapi ügyintézés – bankolás, parkolás, emailezés, vásárlás, térkép – (69%) és a hírolvasás, tartalomfogyasztás (67%) sem. Mintegy egyharmaduk gyakran néz filmet vagy játszik, és 12 százalékuk már mobilinternetet igénylő okos / IoT eszközöket – például okosórát, -gyűrűt vagy vércukormérőt – is használ.
A kutatásban a megkérdezettek többségének származott már kára sávszélességi és lefedettségi probléma miatt. Elsősorban időt pazaroltak el (40%), fontos eseményről, lehetőségről maradtak le (25%), de keletkezett emiatt többletköltségük (14%) vagy bevételveszteségük (8%) is.
„Kutatásunk egyik legfontosabb tanulsága, hogy a mobil lefedettség ma már alapvető szükségletté vált. Ennek hiánya – így az elégtelen beltéri lefedettség is – nem csupán bosszúságot okoz a felhasználóknak, hanem sok esetben konkrét károkat is eredményez – mondta Kübler-Andrási Judit, a CETIN Hungary vezérigazgatója. – Ezért a felhasználók mellett az ingatlanfejlesztőknek és a mobilszolgáltatóknak is fontos, hogy nagy forgalmú, új építésű területeken mindenkinek legyen megfelelő szolgáltatása. Ehhez célszerű már a tervezés során megtalálni a megfelelő infrastruktúra-megoldást, hogy ne utólag, jóval költségesebben kelljen kiépíteni az ügyfelek elvárásait kiszolgálni képes multioperátoros mobilinternet- és telefonhasználatot biztosító hálózatot.”
A véleménykutatás az Europion piackutató applikációval történt 1195 fő megkérdezésével 2025. szeptember 20-án. Az eredmény országosan reprezentatív a 16 év feletti magyar lakosságra kor, nem, iskolai végzettség, lakóhely típusa és régiója szerint.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
A Kia EV4 bekerült a 2026-os Év Autója díj döntősei közé
-
Okoseszközök2 hét ago
Gigantikus, átlátszó OLED tévékből készült csillárral nyűgözte le az LG az APEC látogatóit
-
Okoseszközök2 hét ago
iRobot Roomba Max 705 Combo 2 az 1-ben robotporszívó
-
Gazdaság2 hét ago
Új házi fejlesztésű AI-platform a K&H-nál
-
Ipar2 hét ago
Évente 250 milliárd eurót takaríthatna meg Európa az elektrifikációval a Schneider Electric új elemzése szerint
-
Ipar2 hét ago
Közel 800 millió tonna CO2-kibocsátás elkerülésében segítette ügyfeleit a Schneider Electric
-
Tippek2 hét ago
Újra startol a Megoldások a holnapért kihívás
-
Okoseszközök2 hét ago
Jelszó nélküli bejelentkezések és mesterséges intelligencia által vezérelt biztonság

