Connect with us

Tippek

Új laptopot vásárolnál? Ezekre az adatokra figyelj!

Új laptop vásárlása esetén lehetőséged van választani egy adott gép több felkínált konfigurációjából – különböző processzorral, memóriával, kijelzővel és háttértárral felszerelt típus megtalálható a gyártók palettáján. Még ha nem is tudod kézzel összeválogatni a számodra leginkább tetsző alkatrészekből álló konfigurációt, akkor is lehetőséged nyílik az igényeidhez legközelebb álló kiválasztására. Mai írásunkban az egyes részegységeket sorra véve mutatjuk be, hogy mely alkatrészek milyen hatással vannak a mindennapi munkádra, és hogy melyiket válaszd ezek közül, ha laptop vásárlás előtt állsz.

PROCESSZOR: INTEL CORE I5, AZ ARANY KÖZÉPÚT?

Miután a laptopod processzora fogja főként meghatározni annak sebességét, érdemes az Intel felkínált típusai közül legalább egy Intel Core i5-ös típust választanod, azon belül is a 7. vagy 8. generációs chipek közül válogatva: jó választás lehet a Core i5-7200U vagy a i5-8250U. Mindkettő alaplapra forrasztott típus, ezzel is csökkentve a laptop előállítási költségeit, ám mint mindennek, ennek az éremnek is két oldala van.

Már csak azért is ildomos az újabb, nyolcadik generációs típusok közül választanod, mert az Intel meglépte a chipben található magok duplázását – a hetedik generációs típusokkal ellentétben a nyolcadik generációban már 4 fizikai mag szolgálja ki a számítási feladatokat a korábbi kettővel szemben –, amivel közel 90%-os teljesítménynövekedést értek el.

laptop cserélhető processzoros

A cserélhető processzoros laptopok egy másik érát tükröznek, ma már kizárólag alaplapra forrasztott CPU-val találkozni, ami különösen fontossá teszi annak kiválasztását.

Amennyiben költséghatékony megoldást szeretnél, akkor az Intel Core i3 processzorok is remek alternatívát nyújthatnak, ilyenek például az i3-7100U és az i3-8145U chipek. Azonos modelltípus esetén az i3-as és i5-ös processzorral felszerelt variánsok között alsó hangon 40-50 ezer forintos árkülönbséggel kell számolnod.

Az i3-as típusok alatt a ranglétrán a Celeron és a Pentium processzorok találhatóak, melyek ebben a sorrendben erősödnek. Általános felhasználásra ezek is megfelelőek lehetnek, ám szem előtt kell tartanod, hogy ezen processzorok teljesítménye legfeljebb nem számításigényes irodai munkára és internetezésre elegendőek. Természetesen nem a processzor nyújtja önmagában a laptop teljesítményének eredőjét, ennek tudatában pedig egy kevésbé izmos chippel felszerelt típus is versenyképes lehet elegendő memória és egy gyors háttértár segédletével.

MEMÓRIA: 8GB-NÁL NE ADD ALÁBB

Mindennapi tapasztalataink alapján is kiderült már számtalanszor, hogy 8 GB memória alatt nem érdemes kezdeni, ennyi mindenképpen szükséges a laptopod folyamatos használatához. Kevesebb memóriával felszerelt típust is választhatsz, de ez a döntés többszörösen megbosszulhatja önmagát a későbbiekben, folyamatos bosszúságot okozhat számodra, ha olyan típusú munkára használod a géped, amiben memóriaigényes programok között kell váltogatnod.

A fentebb leírtak kiváltképp igazak, ha nem csak munkára, hanem esetleg játékra vagy azzal egy lapon említhető teljesítmény- és (ezzel együtt) memóriaigényesebb alkalmazásokat futtatsz a gépeden. Ilyen esetben hosszútávú kényelmes megoldást jelenthet egy 16 GB memóriával felszerelt típus választása. A többletmemória két azonos típus esetén körülbelül 25-30 ezer forintot jelenthet. Ha nem vagy biztos benne, hogy mennyi memóriára lesz szükséged, akkor biztonságos megoldásként a kevesebb RAM-mal felszerelt típust is választhatod, majd később bővíthetsz azon.

laptop szerelés

HÁTTÉRTÁR: LEGALÁBB 256 GB-OS SSD

Ha egy mód van rá, akkor 2019-ben nem akarsz magadnak olyan laptopot venni, amiben nem SSD van. Az SSD előnyeiről számtalan alkalommal beszéltünk már a blog keretein belül, ezek pedig nem lettek kevésbé igazak az idő múlásával, sőt. Két, egyébként teljesen azonos konfigurációjú laptop között zongorázni lehet a különbséget, ha a HDD helyett SSD-vel szerelt típus közül választasz. Nem csupán az operációs rendszer indul jelentősen fürgébben, de a programok is sokkal reszponzívabbak lesznek, nem beszélve a rendszer általános használatában tapasztalható folyamatosság élményről is. Ez leírva talán túlzásnak érződhet, de ha már használtál SSD-s gépet, akkor tudod miről beszélek.

laptop SSD

A legtöbb új laptop már rendelkezik M.2 SSD foglalattal.

Természetesen a SSD-k fajlagosan még mindig sokkal többe kerülnek, mint a HDD-k, így attól függően érdemes háttértárat választanod, hogy mennyi adatot szeretnél azon tárolni. Ha nem szükséges sok kép- és videófájlt tárolnod a gépeden, akkor tökéletesen megteszi egy 256 GB-os SSD – szűkösen talán egy 128 GB-ossal is elboldogulhatsz, ám ilyen esetben jelentősen gyakrabban kell majd takarítanod a fájljaid közt.

A laptopokban ma már nem ritkán elérhető a SATA3-as csatolófelület mellett a PCIe-NVMe bővítőhely is, amit kifejezetten SSD-k használatára találtak ki. A leendő laptopod kiválasztásakor érdemes ilyen bővítési lehetőségre is figyelni. Ez magában hordozza azt is, hogy ha adott esetben a vásárláskor nem SSD-vel felszerelt típust választasz, akkor is meghagyod magadnak a jövőbeni SSD-re váltás lehetőségét, amivel pedig elérkeztünk a legokosabb tárhelyválasztás opciójához: az SSD és HDD együttes használatához. Ha gyakran dolgozol nagyobb méretű kép- vagy videófájlokkal, de nem égetően fontos, hogy ezeket villámgyors SSD-n tárold, akkor dönthetsz úgy is, hogy a programjaid a gyorsabb SSD-n tartod, míg hagyományos háttértárként HDD-t választasz. Ilyen formán egy 128 GB-os SSD is bőven elegendő lehet számodra, amit egy 1-2 TB-os HDD-vel megtámogatva tudod megoldani a tárhelyproblémát.

KIJELZŐ: LEGALÁBB FHD FELBONTÁSÚT VÁLASSZ

Tudtad, hogy a laptopok kétharmada, alacsony felbontású, 1366×768 (HD) kijelzővel van felszerelve? Természetesen egy ilyen laptopon sem lehetetlen dolgozni, de manapság a programok és weboldalak inkább a nagyobb, ám laptopok esetén kevésbé elterjedt 1920×1080 (FHD) felbontású kijelzőkre vannak optimalizálva.

A nagyobb felbontás előnyeit talán nem kell ecsetelnem: minél nagyobb felbontású kijelzőn dolgozol, annál kevesebbet kell görgetned és annál több mindent látsz be egyszerre. Természetesen ez a végletekig nem fokozható, nem feltétlenül igaz a „nagyobb jobb” elv, hiszen egy ennél is nagyobb felbontású kijelzőt már nehezen fogsz látni – feltéve, hogy mindkét esetben az általános, 15.6”-os kijelzőről beszélünk.

laptop felbontások

Az összehasonlításból jól látszik, hogy azonos fizikai méretnél mekkora különbségek lehetnek adott felbontások között.

A kijelző választásnál másik sarkalatos pont a felbontás mellett a plusz funkciók megléte: már nem csak a prémium kategóriás laptopok esetén vált elérhetővé az érintőkijelző, aminek előnyeit legfőként nem a normál, hanem a 2-in-1 laptopok használata során élvezheted. A hagyományos laptopoknál is jól tud jönni persze, főleg, ha munkád során sokszor kell prezentálnod. A kérdés persze jogos, hogy érdemes-e emiatt plusz 50-60 ezer forintot szánnod a laptopra? Ugyan magam ellen beszélek, de ha engem kérdezel, akkor nem. Meg is mondom Neked, hogy miért: laptopszervizesként úgy gondolkodom, hogy milyen javítási költsége lehet egy-egy alkatrésznek. Az érintőkijelzős laptop jó móka lehet, ám ha esetleg leejted, vagy neki ütöd valaminek, akkor jelentősen magasabb áron fogod tudni csak szervizeltetni.

Ha már megvásároltad a laptopod, de mégis bővíteni szeretnéd, hogy gyorsabb és megbízhatóbb legyen, akkor keresd az egyik vezető budapesti laptop szervizt.

AKKUMULÁTOR: MINÉL NAGYOBB, ANNÁL JOBB

A laptopod akkumulátora esetén a kijelzővel ellentétben kizárólagosan a „nagyobb jobb” elvet tudom szajkózni: minél nagyobbat választasz, annál tovább fogja bírni egy töltéssel a géped. A végtelenségig erőltetett költségcsökkentési hajrá itt is elérte a laptopokat: míg néhány évvel ezelőtt ritkaságszámba ment a beépített akkumulátor, addig az alsó- és középkategóriás gépek jelentős része ma már ilyen módon kerül a polcokra.

laptop akkumulátor

2019-ben ritkaságszámba mennek a nem beépített akkumulátoros laptopok.

Természetesen botorság lenne kizárólag akkumulátor méret alapján választanod laptopot, ám ha üzleti szériás gépek közül válogatsz – gondolok itt a ThinkPad vagy Latitude típusokra –, akkor bizony megvan a lehetőséged egy combosabb akkumulátorral szerelt típus választására is. Hogy konkrét példával éljek, a ThinkPad T470 esetén a 3 cellás akkumulátor újdonsült korában átlagosan 7 órás, míg a 6 cellás akkumulátorral szerelt változat akár 15 órás üzemidővel is kecsegtethet.

WIFI, 4G

Ha gyakran kell Wifi-ről használd a géped, akkor a lehető legjobb választás egy 802.11ac kártyával/chippel felszerelt típus lehet, azon belül is olyan, amely 2×2-es antennával van felszerelve, a jobb sávszélesség kihasználás jegyében. Manapság még a 802.11ac specifikációnál eggyel gyengébb, 802.11n típusú Wifi-kártyás gépek közül válogathatsz. Abban az esetben éri meg a gyorsabb kártyával felszerelt típust választanod, ha jellemző a munkádra, hogy Wifi-kapcsolaton keresztül kell nagy fájlokkal dolgoznod. Egyéb esetben a 802.11n kártya is tökéletesen megfelel bármilyen felhasználásra.

A 4G LTE kártyahellyel felszerelt laptopok egészen más kategóriát képviselnek, általában csak a közép- és felsőkategóriás konzumer és üzleti laptopok sajátja ez a funkció, ami egyértelműen a borsos kategóriába sorolja ezt a funkciót. Csak abban az esetben legyen számodra a vásárlás során ez döntő tényező, ha sokat vagy úton és mindeközben elengedhetetlen számodra a laptop használata.

OPERÁCIÓS RENDSZEREK ÉS AZOK SZUBVERZIÓI

Akár tetszik, akár nem, az új laptopok árcédulájának jelentős részben kihatással van, hogy a gépet milyen operációs rendszerrel választod. Ha diák vagy, és lehetőséged van az oktatási rendszer keretein belül kedvezményes Windows használatra, akkor ésszerű megoldás Linux-al (vagy DOS-al) ellátott laptopok közül válogatnod. Minden egyéb esetben a Windows 10 valamelyik verziójára kell hagyatkoznod.

Az új laptopokat leggyakrabban Windows 10 Home változatával vásárolhatod meg, de néhány esetben elérhetőek ugyanazon típusok a Pro verzióval is. A jobb Windows verzió semmiképp ne jelentjen számodra döntési alapot, noha kínál plusz kényelmi funkciókat, ám nevéből is adódóan inkább a céges felhasználásban hasznos eszközökben jelentkezik a verziók közti különbség: távoli elérés, BitLocker titkosítás vagy a csoportházirend szerkesztése.

laptop operációs rendszer

VÉGEZETÜL

Az új laptop vásárlása mindig komoly fejtörést igényel, figyelembe kell venned az ellátandó feladathoz szükséges minimális hardverkövetelményeket (CPU, RAM, HDD, GPU) és azt sem szabad elfelejteni, hogy az anyaghasználat és a gép strapabírása talán a legfontosabb mind közül.

Azt javaslom szánd rá az időt és olvass teszteket (vagy keress rá a kiszemelt géptípusra YouTube-on), de mindenekelőtt keresd fel az üzletet, ahol vásárolnád és alaposan nézd meg személyesen is a leendő géped.

Tippek

A Google már válaszol helyetted – de vajon hivatkozik rád?

GEO, automatizált kampányok, prediktív célzás és dinamikus kreatívok – ez már nem sci-fi, ez a jelen.

A következő egy-két évben a generatív AI által vezérelt keresési élmény tovább fog terjedni. Az AI-összefoglalók a találati lista élén jelennek meg, ami csökkentheti az organikus forgalmat bizonyos weboldalak számára. Ugyanakkor a PPC hirdetések egyre inkább integrálódnak ezekbe az AI-alapú válaszokba, miközben a kampánykezelés szinte teljesen automatizálttá válik.

A hangsúly a jövőben az adatvezérelt stratégiaalkotásra helyeződik át. A legnagyobb változás a Generative Engine Optimization (GEO) térnyerése lesz, amely az AI keresőkre való optimalizálást célozza. A Google AI Mode hazai bevezetése, az Agent 2 Agent protocol és a Model context protocol megjelenése tovább növeli a márkajelenlét és az említések fontosságát a linkekkel szemben.

Tartalomkészítés az AI-nak is: új elvárások, új lehetőségek

A tartalomkészítés és kulcsszókutatás terén is paradigmaváltás zajlik. Varjú János az INTREN analitika és CRO, SEO, valamint fejlesztés üzletágainak vezetője kiemeli: az AI keresők – különösen a Google AI Overview és AI Mode – már nem csupán a beírt szavakat, hanem a mögöttes felhasználói szándékot is értelmezik. „A tartalmaknak rövid, önállóan értelmezhető bekezdésekből kell állniuk, amelyek egy-egy gondolatot fejeznek ki, maximum 20 szavas mondatokkal. A query-fan-out mechanizmus miatt nem elég a konkrét kulcsszavakra válaszolni – a látens kérdésekre is reagálni kell. Mostantól nem csak a felhasználónak és a Google-nek, hanem az AI-nak is tartalmat kell készítenünk” – hangsúlyozza a szakértő. Az AI-generált tartalmak használata nem tiltott, sőt segíthet a folyamatok gyorsításában, de a végső minőségért továbbra is emberi kontroll szükséges.

Új SEO korszak: a GEO megjelenése

Az AI-alapú keresőalgoritmusok térnyerésével új optimalizálási szemlélet vált szükségessé: ez a Generative Engine Optimization (GEO). Varjú János elmondta: a GEO a klasszikus SEO alapjaira épül, de kiegészül azokkal a technikákkal, amelyek lehetővé teszik, hogy a tartalmak megjelenjenek az AI által generált keresési válaszokban. „Technikai szempontból elengedhetetlen a Semantic HTML és a strukturált adatok alkalmazása, míg tartalmi oldalon az AI standardek – rövid bekezdések, kérdés-válasz párok, tartalmi mélység és hitelesség – kerülnek előtérbe. A topical clustering, vagyis a tartalmi központok kialakítása kulcsfontosságú lett a témák teljes lefedéséhez” – emeli ki a szakértő.

PPC kampányok új motorja: az AI és automatizált siker

A mesterséges intelligencia mára a PPC platformok szíveként működik. Az AI nemcsak az organikus kereséseket, hanem a fizetett kampányokat is új szintre emelte. Bakóczy Bence, az INTREN Ad Operations üzletág vezetője szerint a PPC kampányok teljesítménye négy kulcsterületen javult: hatékonyabb licitálás és költségkezelés, prediktív célzás, dinamikus hirdetési kreatívok és teljesen automatizált kampánytípusok. „Kevesebb erőforrásból nagyobb valószínűséggel lehet sikeres kampányokat futtatni az AI segítségével” – fogalmaz. A szakértő szerint az AI az automatizált licitstratégiáktól kezdve a hirdetési kreatívok és szövegek generálásán át a célközönségek prediktív elemzéséig minden szinten jelen van. „Az algoritmusok folyamatosan tanulnak a kampányadatokból, hogy egyre hatékonyabban találják meg azokat a felhasználókat, akik a legnagyobb valószínűséggel konvertálnak” – hangsúlyozta. Ez a fejlődés lehetővé teszi, hogy a kampányok gyorsabban, pontosabban és kevesebb emberi beavatkozással érjenek el eredményeket.

Stratégia előtérben, kontroll kézben

Az AI eszközök megjelenésével a kampányoptimalizálás fókusza jelentősen átalakult. A napi szintű operatív feladatok helyett ma már a stratégiai tervezés került előtérbe. „A szakember feladata az AI számára a megfelelő üzleti célokat és kereteket meghatározni, a rendszerek által generált javaslatokat felügyelni, és a mélyebb, stratégiai elemzésekre koncentrálni” – emelik ki az INTREN szakértői. Ugyanakkor figyelmeztetnek: a túlzott AI-függőség „fekete doboz” effektust eredményezhet, ahol a hirdető elveszíti az átláthatóságot. Az algoritmusok nem mindig képesek reagálni a hirtelen piaci változásokra vagy a márkaépítési szempontokra, ezért a szakértői kontroll továbbra is elengedhetetlen lesz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Újra startol a Megoldások a holnapért kihívás

A jövő formálói ismét színre lépnek.

A Samsung és az EdisonKids elismert kezdeményezése nemzetközi lehetőségekkel és 6 millió forintos összdíjazással várja a jelentkezőket. A Megoldások a holnapért idén hatodik alkalommal hívja kreatív kihívásra a 7–12. osztályos diákokat és tanáraikat. A program célja, hogy a fiatalok saját ötleteikkel, közösségi szemléletükkel és technológiai kreativitásukkal formálják a jövőt – most három izgalmas irányban: az egészség, a fenntarthatóság és a sport területén. A kihívás 6. évadára idén november 27-ig lehet jelentkezni.

A Megoldások a holnapért kihívás a Samsung nemzetközi Solve for Tomorrow programján           alapszik, amely mára 68 országban több mint 2,8 millió diákot ért el. A hazai kihívás 2021 óta minden évben több száz fiatalnak ad lehetőséget arra, hogy professzionális, szakmai támogatással, inspiráló közösségben fejlessze ötleteit, és megtapasztalja, hogy mindez hogyan válhat a társadalom hasznára. Az ötletek ráadásul igazán nagyot is szólhatnak! A nyertesek akár nemzetközi szinten is megmérethetik magukat, az idei összeurópai döntőn is szerepelt magyar csapat, akik nemzetközi zsűri előtt mutathatták be a projektjüket.

A mostani évadban a résztvevők új tematikus irányokat kapnak inspirációnak, ugyanakkor bármilyen megoldási javaslatot kidolgozhatnak, amely valóban jobbá teheti a mindennapokat és a helyi közösségük életét. „Az idei kiemelt témák a nemzetközi program irányát tükrözik, egyúttal olyan területek, amelyekről tudjuk, hogy fontosak a fiatalok számára. Az egészséges, sportos életvitel és a fenntartható gondolkodás számukra tényleg nem csak buzzword-ök, hanem a mindennapjaik fontos része – mondta el Witsch Gerda, a Samsung Magyarország marketingvezetője és a verseny egyik zsűritagja. – A fiatalok ötletei gyakran sokkal előremutatóbbak, mint azt gondolnánk. Fontos célunk, hogy segítsünk nekik kibontakoztatni ezt a kreativitást, és megmutassuk, hogyan lehet a technológia a pozitív társadalmi változás kiindulópontja.” A kihívásra jelentkezők Az egészség jövője téma kapcsán a tudatos kütyühasználattól az egészségesebb alváson és táplálkozáson át egészen a mentális egészség megóvásáig hozhatnak ötleteket. A Fenntartható megoldások között az újrahasznosítással, szennyezés csökkentésével, zöld projektekkel foglalkozhatnak a diákok. A Változás a sport erejével az a témakör, ahol a csapatok – akár sportegyesületekben együtt mozgó fiatalok – megoldásai az aktív életmód és a csapatsport pozitív hatásait felhasználva érnek el társadalmi változást.

A verseny célja ugyanakkor nem csupán a kreatív ötlet megszületése, hanem annak a megértése is, hogyan épül fel egy megvalósítható projekt – a tervezéstől a kommunikáción és a bemutatáson át egészen a megvalósításig. Pontosan ebben különleges a Megoldások a holnapért. Olyan szakmai támogatást és mentorációt kínál a résztvevőknek – mind a diákoknak, mind tanáraiknak – amely segítheti őket a közös munkában és a kreatív problémamegoldásban, a versenyen túl pedig a továbbtanulásban és később a munkában is.

A TOP 50-be jutó csapatok egy személyes eseményen és a magyar Blue Colibri startup által fejlesztett online platformon tanulhatnak, ahol lépésről lépésre ismerkednek meg a tervezői gondolkodás szemléletével és ennek eszköztárával. A folyamat során a diákok nemcsak jövőformáló ötleteket dolgoznak ki, hanem ezzel párhuzamosan egyszerre fejlesztik kommunikációs és együttműködési készségeiket, tanulhatnak az AI tudatos használatáról és beleláthatnak a jövőkutatás izgalmas területébe is. A legjobb nyolc csapat személyes workshopokon, tréningeken és mentorálásokon vehet részt, ahol szakmai támogatást kapnak a döntőre.

A mai diákoknak a 21. században komplex kihívásokkal kell szembenézniük, és éppen ezért fontos, hogy már fiatalon gyakorolják a kritikai gondolkodást, a kreatív problémamegoldást és az együttműködést – nyilatkozta Borsos Dorottya, az Edisonplatform és az EdisonKids program vezetője a kihívás kapcsán. – A Megoldások a holnapért ötletverseny pontosan erre készíti fel őket: tudatosan végiggondolják, mi zavarja őket a környezetükben, és megtapasztalják, hogy az ötletük, a véleményük számít. A program során olyan szuperkompetenciákat sajátítanak el, amelyek a tanuláson túl a közösségépítésben, a társadalmi felelősségvállalásban és a jövő munkaerőpiacán is kulcsfontosságúak.

A Megoldások a holnapért minden évadban külön figyelmet fordít a csapatokat segítő tanárokra is, hiszen ők azok, akik nap mint nap inspirálják a fiatalokat. A pedagógusok mentorációs és médiatudatossági képzéseken vehetnek részt, amelyek segítenek, hogy hatékonyabban tudják támogatni a diákjaik fejlődését, motiválni tudják őket és otthonosan mozogjanak azokon az online felületeken, amelyek meghatározzák a fiatalok mindennapi kommunikációját. A program így nemcsak verseny, hanem közösségi alkotóműhely is, ahol diákok és tanárok együtt fejlődnek.

A jelentkezés folyamata és nyeremények

A nevezéshez a csapatoknak egy 2 perces bemutatkozó videót kell beküldeniük 2025. november 27-ig, amelyben röviden ismertetik a választott problémát és megoldási javaslatukat. A szervezők még az év vége előtt, december 16-án kihirdetik a legjobb 50 csapatot, akik továbbjutnak a kihívás következő fordulójába. Nekik 2026. január 10-től egészen február 13-ig lesz lehetőségük jövőálló készségeket elsajátítására. Ezen időszak alatt, január 31-én személyesen is lehetőségük lesz találkozni a      szakértőkkel. Arról, hogy kik kerültek be a legjobb 8 közé, 2026. március 4-én értesítik a résztvevőket. Március 6-tól április 14-ig tovább folytatódik a mentorálás, és a csapatokra szabott támogatás a zsűri szakértőinek bevonásával. Végül 2026. április 17-én a TOP 8-ba jutott csapatok a már elsajátított tudásukkal bemutatják a már végleges ötletet és annak lehetséges megvalósítását. A döntőben kiválasztott legjobb 3 csapat tagjai és az őket nevező intézmények a szakmai elismerés mellett összesen 6 millió forint értékben választhatnak Samsung eszközöket.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Nemcsak zavaró, de károkat is okoz a rossz beltéri mobil-lefedettség

Tízből kilenc embert zavar, ha sávszélességi vagy lefedettségi gondok miatt nem tudja a megszokott módon használni mobilját – derül ki egy friss országosan reprezentatív kutatásból.

A felhasználók sokszor szembesülnek ilyen problémával bevásárlóközpontokban, új építésű irodaházakban vagy lakóparkokban, viszont kevesen vannak tisztában azzal, kinek a felelőssége ilyen helyszíneken gondoskodni a térerőről.

A CETIN Hungary Zrt., Magyarország első mobiltávközlési infrastruktúraszolgáltatója által készített kutatás többek közt azt vizsgálta, mennyire fontos számunkra a mobil lefedettség, és milyen gyakran tapasztalunk ezzel kapcsolatos problémát az olyan helyszíneken, mint a bevásárlóközpontok, irodaházak, szállodák, vagy lakóparkok.

Nem meglepő, hogy a felhasználók elsöprő többsége számára nagyon fontos, vagy egyenesen létszükséglet (58%), több mint egyharmaduk számára pedig inkább fontos a megfelelő minőségű mobilinternet, és csak elenyésző 8 százalék nem tartja fontosnak. A válaszadók döntő többségét (90%-át) frusztrálja, ha a sávszélességi vagy lefedettségi problémák miatt nem tudja a megszokott módon használni a telefonját.

Mégis, kinek a feladata?

Bár a mobilszolgáltatóknak nagyon szigorú lefedettségi követelményeknek kell megfelelniük, ez automatikusan nem biztosítja, hogy egy újonnan épített ingatlankomplexumban is megfelelő lesz a térerő.  A legkorszerűbb építési technológiák ugyanis annyira jól szigetelnek, hogy a mobilhálózatok elérhetőségét is akadályozzák.

A kutatásban megkérdezettek nagyobb része – 61 százaléka – tévesen úgy véli, hogy az ilyen helyszíneken a mobilszolgáltatónak kell gondoskodnia a megfelelő sávszélességről és lefedettségről. Csak a válaszadók 16 százaléka gondolta helyesen, hogy az építtető vagy ingatlanfejlesztő feladata lenne a jó minőségű szolgáltatás biztosítása.

Mi van, ha nem hasít a mobilnet?

A kutatás arra is választ keresett, milyen gyakran járnak a felhasználók ilyen helyszíneken – sportrendezvényeken, új építésű lakóparkokban, irodaházakban, szállodákban, városnegyedekben, ipari parkokban vagy bevásárlóközpontokban –, és ott milyen minőségű mobil lefedettséget tapasztaltak.

Az utóbbi fél évben a megkérdezettek 91 százaléka legalább egy – a nagy többségük (56%) pedig több – ilyen helyszínen járt a fentiek közül. A válaszadók jelentős része – 70 százaléka – alkalmanként vagy rendszeresen tapasztalt ilyenkor mobiltelefonnal, lefedettséggel kapcsolatos problémát. 58 százalékuk mélygarázsokban, közel 50 százalékuk pedig stadionokban, ipari parkokban, új építésű gyárakban és logisztikai központokban számolt be hasonló nehézségekről. Emellett 40 százalékuk észlelt mobil lefedettségi problémát hotelekben, irodaházakban, lakóparkokban, valamint új építésű város- és bevásárlóközpontokban.

A válaszadók nagy többségének minden hasonló helyszínen fontos, hogy legyen megfelelő sávszélesség és lefedettség. A legtöbben a bevásárlóközpontoknál (88%), új építésű városközpontoknál és szállodáknál (84-84%), lakóparkoknál (83%), irodaházaknál (81%), valamint ipari parkokban (80%) tartják lényegesnek ezt a szempontot, de a többség részéről a mélygarázsokban (63%) és stadionokban, nagyobb sportrendezvényeken (62%) is határozott elvárás a megfelelő sávszélesség és lefedettség.

Miért fontos a jó mobillefedettség mindenhol?

A megkérdezettek döntő többsége – 96 százaléka – nemcsak telefonálásra használja mobileszközét, hanem mobiladatforgalmat igénylő alkalmazásokra is. Közöttük a videóhívás, üzenetküldő szolgáltatások és a közösségi médiás aktivitás a leggyakoribb (74 %). Ettől nem sokkal marad el a mindennapi ügyintézés – bankolás, parkolás, emailezés, vásárlás, térkép – (69%) és a hírolvasás, tartalomfogyasztás (67%) sem. Mintegy egyharmaduk gyakran néz filmet vagy játszik, és 12 százalékuk már mobilinternetet igénylő okos / IoT eszközöket – például okosórát, -gyűrűt vagy vércukormérőt – is használ.

A kutatásban a megkérdezettek többségének származott már kára sávszélességi és lefedettségi probléma miatt. Elsősorban időt pazaroltak el (40%), fontos eseményről, lehetőségről maradtak le (25%), de keletkezett emiatt többletköltségük (14%) vagy bevételveszteségük (8%) is.

„Kutatásunk egyik legfontosabb tanulsága, hogy a mobil lefedettség ma már alapvető szükségletté vált. Ennek hiánya – így az elégtelen beltéri lefedettség is – nem csupán bosszúságot okoz a felhasználóknak, hanem sok esetben konkrét károkat is eredményez – mondta Kübler-Andrási Judit, a CETIN Hungary vezérigazgatója. – Ezért a felhasználók mellett az ingatlanfejlesztőknek és a mobilszolgáltatóknak is fontos, hogy nagy forgalmú, új építésű területeken mindenkinek legyen megfelelő szolgáltatása. Ehhez célszerű már a tervezés során megtalálni a megfelelő infrastruktúra-megoldást, hogy ne utólag, jóval költségesebben kelljen kiépíteni az ügyfelek elvárásait kiszolgálni képes multioperátoros mobilinternet- és telefonhasználatot biztosító hálózatot.”

A véleménykutatás az Europion piackutató applikációval történt 1195 fő megkérdezésével 2025. szeptember 20-án. Az eredmény országosan reprezentatív a 16 év feletti magyar lakosságra kor, nem, iskolai végzettség, lakóhely típusa és régiója szerint.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss