Tippek
Cisco: Ilyen az informatikai szakemberek élete a koronavírus után
A nemzetközi felmérésben részt vevő szervezetek háromnegyedénél (74%) a digitális átalakulást célzó projektek hetek alatt jóváhagyásra kerültek
A Cisco nemrégiben két nemzetközi kutatást is végzett, amelyek az informatikai szakemberek és vezetők (CIO-k, CTO-k) által tapasztalt kihívásokat, valamint a nagymértékű digitális átalakuláshoz kapcsolódó technológiai stratégiákat, terveket térképezte fel.
A két tanulmány a krízishelyzet más-más aspektusait dolgozta fel, az azonban közös megállapítás volt, hogy a gyorsan megváltozott körülményekből adódó nyomás és stressz jelentős tényezőként jelent meg.
„Bár a Cisco átfogó tudással és eszköztárral rendelkezik a távoli munkavégzés területén, azonban arra eddig még nálunk sem volt példa, hogy az átlagosan 20 000 távolról dolgozó munkatárs helyett a teljes globális szervezet, azaz 140 000 munkatárs távoli munkavégzésére kelljen átállni mindössze 10 nap alatt. Ez az átállás mindenütt kihívásokkal teli időszak volt az informatikai vezetők számára, és felméréseink szerint 78%-uk gondolja úgy, hogy a járvány kirobbanása komoly hatással volt vállalata működésére”
– mondta Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója.
„Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy a magyarországi foglalkoztatottak jelentős része nem irodai munkát végez, így esetükben a távmunka nem lehetett valós alternatíva. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a digitalizáció felgyorsulása a gazdaság valamennyi szektorára hatással lesz, messze túlmutatva a távmunkán”
– tette hozzá Dalos Ottó.
Informatikai szakemberek: gyorsuló digitális átalakulás, felhasználói élmény növelése, új erőforrások iránti igények
A Cisco részeként működő AppDynamics tanulmánya világszerte 1000 IT-szakember megkérdezésével készült. A válaszadók arról számoltak be, hogy rendkívüli nyomás nehezedett rájuk az otthoni munkavégzésre való átállás során. Emellett a szakembereknek új feladatokat, munkaköröket is el kellett látniuk a vészhelyzet miatt.
- 81% szerint pályafutásuk során a járványhelyzet okozta az eddigi legnagyobb technológiai kihívást, 61% pedig úgy érzi, sokkal nagyobb nyomás alatt dolgozik, mint korábban.
- Majdnem kétharmaduknak (64%) olyan feladatokat is el kell látnia, amelyekkel korábban nem kellett foglalkoznia.
A megkérdezett szakemberek 66%-a ismerte el, hogy a járvány gyengeségekre világított rá vállalatuk digitális stratégiájában, amelyek megoldása érdekében a korábban több évre tervezett digitalizációs folyamatokat jelentősen fel kellett gyorsítani. A felmérésben részt vevő szervezetek háromnegyedénél (74%) a digitális átalakulást célzó projektek hetek alatt jóváhagyásra kerültek (a korábbi akár egy év helyett), 71% szerint pedig a végrehajtás ideje is jelentősen csökkent (évekről, hónapokról, akár hetekre).
Mindemellett az elmúlt időszakban a digitális felhasználói élmény javítása vált az egyik legfontosabb feladattá, mind az ügyfelek mind pedig a munkatársak oldaláról. Az ehhez kapcsolódó legnagyobb kihívások:
- A kiugró forgalom kezelése a weboldalak esetében (81%);
- az átláthatóság és az adatok hiánya a technológiai megoldások teljesítményről, és azok felhasználói hatásairól (80%);
- valamint a problémák megoldásához szükséges idő menedzselése a távoli informatikai csoportok esetében (70%).
87% szerint a nagy nyomás ellenére ez az időszak jó lehetőségeket is hozott számukra. A szakemberek 80%-a jelezte, hogy megítélésük pozitívan változott a járvány időszakában. is.
A koronavírus-járvány jelen szakaszában a gyors, spontán lépéseket egyre inkább felváltják a hosszútávú, stratégiai döntések, amihez szükségesek az ezeket megalapozó adatok és információk. A válaszadó informatikai és technológiai szakembereknek leginkább a célok egyértelmű meghatározása (90%), a valós idejű adatok biztosítása (89%), az önállóság és elszámoltathatóság (88%), illetve a kísérleti és kockázatvállalási szabadság (87%) területén lenne szükségük az üzleti vezetés támogatására.
Informatikai vezetők: stressz, munkafolyamatok változása, jövőt formáló új stratégiák
Egy kapcsolódó kutatás során a Cisco 300 informatikai vezetőt kérdezett meg világszerte arról, milyen hatással volt a járvány munkafolyamataikra, a mindennapi stressz szintjükre és az IT-stratégiák alakulására.
Az IT biztonsággal kapcsolatos stresszhatások 14%-kal emelkedtek a járvány kitörése óta, a távoli munkavégzésre való gyors átállás miatt. A válaszadók szerint a legnagyobb stresszforrások a VPN kapcsolatokhoz szükséges sávszélesség, a csökkenő produktivitás és a technológiai leállások voltak. Ezzel szemben a járvány előtt a fő stresszfaktorok a biztonsághoz, a költségekhez, valamint a tehetségek felkutatásához és megtartásához kapcsolódtak.
A kutatás a modern hálózatok kritikus szerepére is rávilágított. Az informatikai vezetők 72%-a szerint a modern, automatizált hálózati technológiák segítenek az IT csoportokra nehezedő nyomás csökkentésében. A vezetők háromnegyede (75%) szerint a biztonsági incidensekre történő gyors reagálás szintén csökkentheti az IT csoportok stressz szintjét.
Az együttműködési eszközök nélkülözhetetlenek a válságban. A felmérésben részt vevő válaszadók kiemelték a rendszeres videokonferenciák (86%), az innovációt támogató egységes kommunikációs eszközök (79%), valamint az online megbeszélések (78%) fontosságát.
„A Cisco esetében is jól látható volt a virtuális kapcsolattartás jótékony hatása a munkatársak mentális egészségére. Itt a Cisco Magyarországnál is számos virtuális kávézás, csoportos fitneszfoglalkozás és más szabadidős tevékenység zajlott, a kollégáink kreativitása nem ismert határokat”
– mesélte Dalos Ottó.
Nem kérdéses, hogy a jövőben további jelentős változások várhatók majd a digitalizáció területén, és a gyorsuló átalakulás válik majd az új normává. A mostani járványhelyzetben megtapasztalt kihívások és tanulságok azonban segíteni fogják a vezetőket és a szakembereket az új lehetőségek kihasználásában.
Tippek
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.
A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.
Tudásbázis
Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.
Önkiszolgáló felület
Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra. „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”
Chatbot
A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”
Munkavállalói jóllét
Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.
Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.
„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”
– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.
A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.
A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.
„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”
– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.
„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”
– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.
A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Ezek a használt autók kelnek el a leghamarabb
A Használtautó.hu legfrissebb elemzése azt vizsgálta, mely modellek cserélnek gazdát a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon.
A forgási sebességet – vagyis a „turnover” értéket – úgy számolták, hogy átlagosan hány nap telik el a hirdetés felkerülésétől a levételéig. A turnover adatok alapján az Ignis, a Wagon R+, az SX4 és a Swift egyaránt a legkeresettebb autók közé tartoznak. A leggyorsabban eladható autók toplistáját, valamint az életkor és hajtáslánc szerinti turnover-adatokat vizsgálta 2025 januártól augusztusig a Használtautó.hu.
A Suzuki kisautói pár hét alatt gazdára találnak, de egy régi Peugeot is meglepően gyorsan elkel
A Használtautó.hu friss, 2025 január–augusztusi adatai alapján egyértelmű, hogy a magyar használtautó-piacon egyes modellek szó szerint napok alatt gazdára találnak. A leggyorsabban eladható típusok listáját a Suzuki vezeti: az Ignis mindössze 14,9 napos átlagos eladási idővel áll az első helyen, szorosan mögötte a Wagon R+ – 15,5 nap, és az SX – 16,6 nap. A negyedik helyen a Suzuki Swift található 18 napos átlagos turnover-idővel, míg az ötödik leggyorsabban eladható modell a Peugeot 307, 18,1 napos értékkel.
„A magyar használtautó-piacon az ár a legmeghatározóbb tényező a vásárlási döntésekben, de a márka megítélése is kulcsszerepet játszik. Nem véletlen, hogy a Suzuki az egyik leggyorsabban gazdát cserélő márka: széles körben kedvelt, egyszerű felépítésének köszönhetően megbízható, szervizelése pedig olcsó és kiszámítható. Ezek miatt nemcsak a 15 évnél idősebb, hanem a 10–14 éves kategóriában is kiemelkedően népszerű. Érdekes adat továbbá, hogy a Peugeot 307 bizonyult az egyik leggyorsabban eladható modellnek. A Peugeot régebbi típusait sokan minőségi előrelépésként tekintik a Suzukikhoz képest, ráadásul széles motor- és karosszériaválasztékuk is vonzóvá teszi őket a használtpiacon”
– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
Meglepő módon a legöregebb autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon. A 15 évnél idősebb járművek átlagosan 21,9 nap alatt cserélnek gazdát, míg a 10–14 éves autók már 25,9 napos értéket mutatnak. Az 5–9 év közötti autók 27,5 napos átlaga is viszonylag jó, de a 0–4 éves, tehát újszerű autók már csak 42,5 nap alatt kelnek el, vagyis kétszer lassabban, mint az idősebb társaik.
Ez részben az árkülönbségekkel magyarázható: az idősebb autók alacsonyabb ára és olcsóbb fenntartása sok esetben gyorsabb döntésre ösztönzi a vevőket.
A benzinesek a legkapósabbak
Ha a hajtáslánc szerint nézzük az adatokat, az derül ki, hogy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon: a benzines járművek átlagosan 25,9 nap, míg a dízelek 26,4 nap alatt cserélnek gazdát. Ehhez képest az elektromos autóknál az átlagos eladási idő 33,3 nap, a hibridek esetében pedig még ennél is hosszabb, 35,4 nap.
Ez azt jelenti, hogy bár a villanyautók és hibrid modellek iránti érdeklődés fokozatosan nő, a piacon továbbra is a klasszikus hajtásláncok dominálnak, ha gyors értékesítésről van szó. Ennek oka lehet a hagyományos autók ismertsége, javíthatósága és alacsonyabb ára, illetve az alternatív hajtású modellekkel kapcsolatos fenntartási vagy töltési kérdések is.
Összefoglalva, a turnover-adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az ismert, könnyen fenntartható modellek kelnek el a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon. A Suzuki modelljei nemcsak az alsó árkategóriában népszerűek, de technikai egyszerűségük és országos szervizhálózatuk miatt is keresettek. A Peugeot 307 példája pedig arra világít rá, hogy még a régebbi típusok is versenyképesek lehetnek, ha praktikus kialakításuk és elérhető áruk van.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld5 nap ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Tippek2 hét ago
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
-
Ipar2 hét ago
Sokoldalúan konfigurálható kompakt erőművek
-
Okoseszközök2 hét ago
Extrém ellenállóképességgel vértezték fel a G-Shock újdonságát
-
Gazdaság2 hét ago
A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés
-
Gazdaság2 hét ago
Új csúcson a Bitcoin árfolyama
-
Gazdaság2 hét ago
Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak
-
Okoseszközök2 hét ago
AI-funkciókkal és díjmentes előfizetésekkel érkezik a T Phone 3 Pro