Tippek
Tech tippek a Kasperskytől az új évben érzett magány enyhítéséhez
2021 beköszöntével sokan reménykedtünk abban, hogy ez az év vidámabb lesz a 2020-asnál.
A valóság azonban az, hogy még mindig messze vagyunk attól, hogy ismét „valódi” társasági életet élhessünk. Ez, valamint az Európa-szerte tapasztalható újabb lezárási és korlátozási hullám azt eredményezte, hogy sokan újra belevetettük magunkat a Zoom-kvízekbe és az online társasági összejövetelekbe, és megszámlálhatatlanul sokféle technológiát használunk a szeretteinkkel és a barátainkkal való kapcsolattartáshoz.
A Kaspersky legújabb kutatásából az derült ki, hogy kontinens-szerte sokan magányosabbnak érzik most magukat, mint a járvány kitörése előtt. A technológiák azonban sokat segíthetnek a magányosság érzetének csökkentésében ebben a folyton változó időszakban. Sőt, tízből kilenc (89%) európai fogyasztó úgy vélekedik, hogy a technológiák segítenek nekik az egyedüllét enyhítésében. Ez az adat összecseng a kiberbiztonsági vállalat 2020 tavaszán végzett kutatásának eredményével, mely szerint a magyarok 82%-a használja a technológiát a magányosság elűzéséhez. Ezt figyelembe véve, valamint azt, hogy egyre több technológia-alapú megoldás válik elérhetővé, a Kaspersky listába szedte a legjobb tippeket és ötleteket ahhoz, hogy a fogyasztók idén is felülkerekedhessenek a szomorúságon.
Az év elejét hagyományosan nehéz időszakként tartják számon, hiszen az ünnepek véget érnek, de a tél és a sötétség tovább folytatódik. Ez az érzés az idén még intenzívebb lehet, mivel Európa- és világszerte több millió ember kénytelen társadalmi távolságtartást gyakorolni és sokkal több időt tölteni otthon, elszigetelve másoktól.
„Az ember természetéből fakadóan társas lény, igényeljük a fizikai kontaktust és az egymással eltöltött minőségi időt. A pandémia egyik markáns hozadéka az izoláció, amely – bár tagadhatatlanul pozitív hatással bír a vírus terjedésének csökkentésére – negatívan befolyásolja lelki állapotunkat. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az elszigeteltség életünk egészére kiterjed, magánéletünktől kezdve egészen a munkánkig, így nincs olyan mentsvárunk, ahol megpihenhetnénk. A digitalizáció által nyújtott virtualitás segíthet ezekben a nehéz időkben, teret adva a „találkozásoknak” és az együttes támogatásnak.”
– mondta Damsa Andrei, pszichológus.
A Kaspersky megállapította, hogy azon európaiak közül, akik saját bevallásuk szerint most magányosabbnak érzik magukat, mint a világjárvány előtt, négyötöd (84%) úgy véli, hogy ez azért van, mert nem találkozhatnak személyesen a családtagjaikkal, a barátaikkal és a kollégáikkal. Mióta tavaly intézkedéseket vezettek be a koronavírus megállítására, az emberek nemcsak az időtöltésre találtak új módszereket, hanem a szeretteikkel való kapcsolattartásra is. A rendszeres videóhívások és az online kvízek a legjobb példák arra, hogy miként segítette elő a technológia a kapcsolatban maradás iránti vágy megvalósulását.
A technológia különösen az idősebb generáció esetében játszott fontos szerepet a magány enyhítésében. Azon baby boomerek és 65 év felettiek közül, akik a világjárvány alatt a korábbinál magányosabbnak érezték magukat, 64% egyetért azzal az állítással, hogy a technológia segített nekik a magány enyhítésében. A Kaspersky kutatása ugyanakkor arra is rávilágított, hogy nem mindenki járatos eléggé a technológiában, ez pedig hatással lehet a mentális egészségükre és súlyosbíthatja a magányosság érzését. A válaszadók csaknem egyharmada (30%-a) szeretné magabiztosabban használni a technológiákat, ugyanis így kevésbé éreznék magukat magányosnak.
„A még mindig zajló világjárvány felborította a megszokott életünket, és most sokan kénytelenek nélkülözni az alapvető emberi interakciót. Az internet és az összekapcsolt világ, amelyben élünk, komoly segítséget jelentett a társadalomnak ebben az időszakban azáltal, hogy virtuális platformot biztosított az emberek számára a kapcsolattartáshoz, emellett a mentális segítségre szorulók számára is biztosította a megfelelő eszközökhöz és információkhoz való hozzáférést. A kutatásunk kimutatta, hogy a technológia segíthet a járvány miatt ránk nehezedő nyomás mérséklésében, és ezáltal a magány enyhítésében is. Még azok is, akik korábban ódzkodtak a technológiáktól, most villámsebességgel kezdték használni őket, csak hogy kapcsolatot tarthassanak másokkal. Egyes szolgáltatások, mint például a videóhívások vagy az online streamelés mostanra a mindennapi életünk részévé váltak. Remek, hogy a technológia előnyeit ilyen sokan ki tudjuk aknázni, ugyanakkor azzal is tisztában kell lennünk, hogy az emberek magatartása, illetve az online kockázatokról alkotott felfogása nincs mindig szinkronban a technológiahasználattal kapcsolatos ismereteikkel. Gondoskodnunk kell arról, hogy a kapcsolattartás közben mindnyájan biztonságban legyünk. Ha biztonságosan használjuk őket, az online és digitális eszközök gyógyírt jelenthetnek a magányra, és mentőövként szolgálhatnak az elszigeteltségben élők számára”
– fejtette ki David Emm, a Kaspersky vezető biztonsági kutatója.
Bár fontos, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjunk a szeretteinkkel, az internet jó eszköz lehet arra is, hogy hasonló érdeklődési körű csoportokkal lépjünk kapcsolatba, vagy hogy létfontosságú támogatást kapjunk ezekben a nehéz időkben. A társadalmi magányosság azonban már jóval a világjárvány előtt is problémát jelentett, így sok olyan mentális támogatást nyújtó szolgáltatás (pl. a Samaritans nevű szervezet) létezik, amelyek segítséget nyújthatnak az elszigeteltséggel való megbirkózáshoz.
Azok számára, akik a technológia kiaknázásával szeretnék enyhíteni a magányukat 2021 elején, a Kaspersky az alábbiakat ajánlja:
- Szervezzenek filmnéző estét, és kérjék meg a családtagokat és a barátokat, hogy csatlakozzanak. Sok streaming szolgáltató már „party” vagy „csoportos” filmnézési funkciót is kínál, amely lehetővé teszi, hogy több háztartás is egyszerre nézhesse ugyanazt a tartalmat. Sőt, egyes szolgáltatók még a valós idejű csevegés lehetőségét is felkínálják, így a filmnézés megszakítása nélkül is meg lehet beszélni egymással a látottakat.
- Tegyenek virtuális látogatást egy új vagy a kedvenc múzeumukban. A világ leghíresebb művészeti galériái és múzeumai közül már több is lehetőséget biztosít arra, hogy a látogatók online is megtekinthessék a kiállításokat és a műtárgyakat.
- Menjenek online koncertre vagy fesztiválra. A klasszikus zenétől a DJ-k által kevert zenékig az előadók világszerte több lehetőséget biztosítanak a rajongóknak ahhoz, hogy „élő” koncertélményben lehessen részük az otthonuk kényelmében.
- Csoportos edzés. Egyre több edzés érhető el online, és a résztvevők a barátaikkal vagy a családtagjaikkal közösen is részt vehetnek az órákon, így támogathatják egymást.
- Sajátítsanak el új készségeket. Számos tanfolyam érhető el online, a főzőtanfolyamoktól a nyelvleckékig, melyeket most már csoportosan is el lehet végezni.
- Az online játék nem csak a gamereknek való. Az Arcade-alapú játékokat kínáló weboldalakon a barátok és a családtagok együtt oldhatnak meg rejtvényeket, illetve pont úgy versenghetnek, mintha táblás társasjátékokkal játszanának.
A Kaspersky továbbá még az alábbi tippek megfogadását javasolja a digitális élet és az eszközök biztonságban tartásához:
- Védje minden eszközét egy jó hírű, hatékony internetes biztonsági szoftverrel. A Kaspersky Total Security például ilyen.
- Használjon egyedi, komplex jelszót minden online fiókjához, és ennek leegyszerűsítéséhez vegye fontolóra egy jelszókezelő szoftver, például a Kaspersky Password Manager használatát.
- Ne válaszoljon a kéretlen üzenetekre, illetve ne kattintson hivatkozásokra, vagy ne töltsön le ismeretlen forrásból származó mellékleteket – jobban teszi, ha közvetlenül keres fel egy weboldalt úgy, hogy saját maga írja be az URL-t.
- A csoportos mítingekre szóló meghívókat és míting-azonosítókat tartsa titokban, és használjon ki minden olyan funkciót, amellyel biztosíthatja az adatai védelmét.
- Nézze át az Ön által használt online szolgáltatások adatvédelmi és biztonsági beállításait, hogy korlátozhassa a másokkal megosztott adatok körét.
A Kaspersky kutatásának további megállapításai, valamint az online biztonságra vonatkozó tippek az online elérhető teljes Find Your Tribe c. jelentésben találhatók.
Tippek
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.
A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.
Tudásbázis
Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.
Önkiszolgáló felület
Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra. „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”
Chatbot
A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”
Munkavállalói jóllét
Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.
Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.
„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”
– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.
A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.
A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.
„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”
– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.
„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”
– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.
A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Ezek a használt autók kelnek el a leghamarabb
A Használtautó.hu legfrissebb elemzése azt vizsgálta, mely modellek cserélnek gazdát a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon.
A forgási sebességet – vagyis a „turnover” értéket – úgy számolták, hogy átlagosan hány nap telik el a hirdetés felkerülésétől a levételéig. A turnover adatok alapján az Ignis, a Wagon R+, az SX4 és a Swift egyaránt a legkeresettebb autók közé tartoznak. A leggyorsabban eladható autók toplistáját, valamint az életkor és hajtáslánc szerinti turnover-adatokat vizsgálta 2025 januártól augusztusig a Használtautó.hu.
A Suzuki kisautói pár hét alatt gazdára találnak, de egy régi Peugeot is meglepően gyorsan elkel
A Használtautó.hu friss, 2025 január–augusztusi adatai alapján egyértelmű, hogy a magyar használtautó-piacon egyes modellek szó szerint napok alatt gazdára találnak. A leggyorsabban eladható típusok listáját a Suzuki vezeti: az Ignis mindössze 14,9 napos átlagos eladási idővel áll az első helyen, szorosan mögötte a Wagon R+ – 15,5 nap, és az SX – 16,6 nap. A negyedik helyen a Suzuki Swift található 18 napos átlagos turnover-idővel, míg az ötödik leggyorsabban eladható modell a Peugeot 307, 18,1 napos értékkel.
„A magyar használtautó-piacon az ár a legmeghatározóbb tényező a vásárlási döntésekben, de a márka megítélése is kulcsszerepet játszik. Nem véletlen, hogy a Suzuki az egyik leggyorsabban gazdát cserélő márka: széles körben kedvelt, egyszerű felépítésének köszönhetően megbízható, szervizelése pedig olcsó és kiszámítható. Ezek miatt nemcsak a 15 évnél idősebb, hanem a 10–14 éves kategóriában is kiemelkedően népszerű. Érdekes adat továbbá, hogy a Peugeot 307 bizonyult az egyik leggyorsabban eladható modellnek. A Peugeot régebbi típusait sokan minőségi előrelépésként tekintik a Suzukikhoz képest, ráadásul széles motor- és karosszériaválasztékuk is vonzóvá teszi őket a használtpiacon”
– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
Meglepő módon a legöregebb autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon. A 15 évnél idősebb járművek átlagosan 21,9 nap alatt cserélnek gazdát, míg a 10–14 éves autók már 25,9 napos értéket mutatnak. Az 5–9 év közötti autók 27,5 napos átlaga is viszonylag jó, de a 0–4 éves, tehát újszerű autók már csak 42,5 nap alatt kelnek el, vagyis kétszer lassabban, mint az idősebb társaik.
Ez részben az árkülönbségekkel magyarázható: az idősebb autók alacsonyabb ára és olcsóbb fenntartása sok esetben gyorsabb döntésre ösztönzi a vevőket.
A benzinesek a legkapósabbak
Ha a hajtáslánc szerint nézzük az adatokat, az derül ki, hogy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon: a benzines járművek átlagosan 25,9 nap, míg a dízelek 26,4 nap alatt cserélnek gazdát. Ehhez képest az elektromos autóknál az átlagos eladási idő 33,3 nap, a hibridek esetében pedig még ennél is hosszabb, 35,4 nap.
Ez azt jelenti, hogy bár a villanyautók és hibrid modellek iránti érdeklődés fokozatosan nő, a piacon továbbra is a klasszikus hajtásláncok dominálnak, ha gyors értékesítésről van szó. Ennek oka lehet a hagyományos autók ismertsége, javíthatósága és alacsonyabb ára, illetve az alternatív hajtású modellekkel kapcsolatos fenntartási vagy töltési kérdések is.
Összefoglalva, a turnover-adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az ismert, könnyen fenntartható modellek kelnek el a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon. A Suzuki modelljei nemcsak az alsó árkategóriában népszerűek, de technikai egyszerűségük és országos szervizhálózatuk miatt is keresettek. A Peugeot 307 példája pedig arra világít rá, hogy még a régebbi típusok is versenyképesek lehetnek, ha praktikus kialakításuk és elérhető áruk van.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld6 nap ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Tippek2 hét ago
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
-
Okoseszközök2 hét ago
Extrém ellenállóképességgel vértezték fel a G-Shock újdonságát
-
Gazdaság2 hét ago
A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés
-
Gazdaság2 hét ago
Új csúcson a Bitcoin árfolyama
-
Gazdaság2 hét ago
Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak
-
Okoseszközök2 hét ago
AI-funkciókkal és díjmentes előfizetésekkel érkezik a T Phone 3 Pro
-
Ipar2 hét ago
A napenergia szerepe egyre nő a kiskereskedelemben