Connect with us

Tippek

Mit tehetünk, ha gyermekünk teljes mértékben mobilfüggő?

A mobiltelefon életünk része, de gyorsan függővé válhatunk. Hogyan tudjuk mértéktartásra nevelni a gyereket, és milyen praktikákkal segíthetünk mi, szülők abban, hogy az offline élet felé tolódjon a hangsúly?

A mobilfüggőség viselkedésfüggőség, ilyenkor a virtuális világ annyira vonzóvá válik, hogy minden más iránt elveszítjük az érdeklődésünket, a valódi életünk szinte teljesen megszűnik.

A mobilfüggőnél szorongás lép fel, amikor nincs a virtuális térben, fél attól, hogy kimarad valamiből. A gyerekek esetében a tanulásra is erőteljesen kihat a mobilhasználat, nem tudnak kellőképpen koncentrálni, sőt, társas kapcsolataik, barátaik sincsenek az offline térben. Mivel a kicsi gyerekek mentálisan éretlenebbek, könnyebben válnak függővé, bár a tinédzserek is veszélyben vannak, hiszen őket a közösségi média szippantja be.

Korábban írtunk arról, hogy az UNICEF milyen ajánlásokat fogalmazott meg a mobileszközök, a különböző applikációk és a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatban, ezen írásunkban viszont kifejezetten a gyerekeknél jelentkező mobilfüggőségre, és annak szakszerű kezelésére koncentrálunk.

„A mobilfüggő gyerek szinte csak a telefonnal motiválható. A mobilozás vagy tabletezés egészen kicsi kortól probléma, hiszen sok szülő hagyja, hogy a meséket és egyéb tartalmakat ezeken az eszközökön nézzen a gyereke, miközben például a babakocsiban tolja. Nagyobbaknál intő jel, ha a gyerekünknek csak online kapcsolatai vannak és nincsenek hús-vér barátai.”

– tudtuk meg Fedoszov Anna pszichológustól.

Adok-kapok huzavona helyett

A szülői példamutatás sokat segíthet, érdemes tehát önmérsékletet tanúsítani.

A TILTÁS SOSEM VEZET SEMMI JÓRA, ÉPPEN EZÉRT INKÁBB NEVELJÜK A GYEREKET EGÉSZSÉGES MOBILOZÁSRA, SZABÁLYOZZUK A NETET, TANÍTSUK MEG NEKI, HOGY MELYEK A HASZNOS ÉS MELYEK A „VESZÉLYES” TARTALMAK.

Fő a fokozatosság! Limitáljuk okosan a mobilozást, vacsora vagy tanulás közben vegyük el a telefont, de utána engedjük egy kicsit netezni. A mobilmentes időszakban természetesen mi se használjuk a telefonunkat!

Alkalmazások segítségével az internetet is tudjuk korlátozni, és hasznos, ha a gyerek telefonján nincsen korlátlan adatfogalom. Ha ugyanis tudja, hogy mennyivel gazdálkodhat, beosztó lesz, meggondolja, hogy mikor és mire használja a netet. Az online és az offline élet közti egészséges arányt kell megtalálni, mert elsősorban a való világban kell megállniuk a gyerekeknek a helyüket és nem a virtuálisban, ugyanakkor a digitális létnek is megvannak a maga előnyei.

GettyImages-459883192

Fotó: Thomas Trutschel/Getty

Beszéljünk róla!

„Szerencsére vannak olyan fiatalok is, akik a közösségi médiát elsősorban kapcsolattartásra használják, mert más is érdekli őket, van hobbijuk, olyan szabadidős tevékenység, amiben örömüket lelik. Sőt, vannak olyanok is, akik online térben alkotnak, például videókat szerkesztenek. Érdemes kicsi kortól odafigyelni arra, hogy mi iránt érdeklődik a gyerek, mi az az offline tevékenység, amiben tehetséges, ami feltölti, és ebben érdemes támogatni. Emellett törekedjünk arra, hogy töltsünk a gyerekünkkel minőségi időt, amikor csak rá koncentrálunk és nincsen a kezünkben a telefonunk”

– tanácsolja a pszichológus.

Kids outdoor

Fotó: picture alliance/Getty

FONTOS, HOGY A GYEREKEKNEK LEGYENEK OFFLINE TAPASZTALATAIK A VILÁGRÓL, MERT ÍGY KÖNNYEBBEN MEG TUDNAK FOGALMAZNI CÉLOKAT, TÖREKVÉSEKET, KÖRVONALAZÓDIK BENNÜK, HOGY MIT SZERETNÉNEK KEZDENI AZ ÉLETÜKKEL.

Az is lényeges, hogy a szülő legyen nyitott, érdekelje, hogy a gyermeke mit és miért kedvel az online térben, és az sem árt, ha tisztában van az internetes fogalmakkal. Ha megvan ez a kapocs, kialakul egy bizalmi légkör, elindul egy párbeszéd. Így a gyerek például könnyebben beszél arról, hogy mi az, ami megijeszti a neten, a szülő pedig segít neki értelmezni, feldolgozni ezeket. Egyre gyakoribb a bántalmazás az online térben, ezzel a bensőséges kapcsolattal a szülő ennek elkerülésében és – ha már megtörtént – feldolgozásában is segítheti gyermekét.

A digitális oktatás csak olaj a tűzre?

Azzal, hogy a járvány idején még az oktatás is a digitális térben folyik, a netezés még inkább a gyerekek életének része lett. Most a szülőknek még jobban oda kell figyelniük a szabályozásra, mit mikor engednek. Emellett az informatikaórákon is lényeges lenne, hogy a gyerekeket felelős számítógép-használatra tanítsák meg, egyfajta kritikai gondolkodásra, hogy meg tudják ítélni, mely tartalmak hitelesek és melyek nem.

Olaj a tüzre

Fotó: Ethan Miller/Getty

„Az internetet nagyon jól lehet használni információgyűjtésre egy dolgozathoz, kiselőadáshoz, prezentáció összeállításához. A praktikus tudást is segítheti a világháló: például megtervezhető a segítségével a havi költségvetésünk vagy akár étrendünk, elérhetőek a kötelező olvasmányok.”

– fejtette ki Fedoszov Anna.

Tény, hogy a számítógépfüggőknél a tanulási motiváció lecsökken, főleg a felső tagozatban. Ám vannak olyan praktikák, melyek ebben is segíthetnek. Érdemes a számítógépet a közös térben elhelyezni és nem a gyerek szobájában, vagy lefekvés előtt egy-két órával ne hagyjuk, hogy mobilozzon, így nyugodtabban fog aludni és kellően kipiheni magát.

Forrás: Index

Tippek

Trükkök, amikkel a monitorunk a produktivitás motorja lesz

A mindennapi munkavégzés során nagy segítséget jelenthet a monitorok használata, azonban kevesen tudják igazán kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.

Az LG szakértői most összegyűjtötték, hogy milyen beállításokkal, elrendezésekkel és szokásokkal lehetünk ténylegesen hatékonyabbak a monitorok használatával.

A monitorokkal kényelmesebb és ergonomikusabb lehet az egész napos munkavégzés, sokan azonban a megvásárolt kijelzőt egyszerűen elhelyezik az asztalon, és a laptop képernyőjének kiterjesztésére használják. Holott ennél sokkal több területen segíthetnek minket a monitorjaink.

  1. Alakítsuk igényeinkre az elrendezést

Számos munkakörben többféle feladatot végzünk – például szövegszerkesztés mellett táblázatokat is kezelünk –, mindezt gyakran hosszú ideig, megszakítás nélkül, így javasolt olyan monitort választunk, amit kényelmesen, az adott feladattól függően elforgathatunk és beállíthatunk.

Programozáshoz vagy szövegszerkesztési feladatokhoz a monitort érdemes pivot (álló) módba forgatni, így lényegesen többet láthatunk a függőlegesen elrendezett adatsorokból, azaz kevesebbet kell görgetnünk. Grafikai és videós munkákhoz általában két vízszintesen elrendezett monitor ajánlott: az egyiket így az aktív munkafelület, a másikat pedig az előnézet vagy eszköztárak megjelenítésére használhatunk. Táblázatok kezeléséhez azok típusától függően hasznos lehet az álló és a vízszintes elrendezés is.

Az LG  Ergo Dual talphoz például eleve két kijelzőt lehet csatlakoztatni, amiket bármilyen elrendezésben – akár egymás fölött is – kényelmesen elhelyezhetünk, a két monitor pozícióját pedig egyszerűen változtathatjuk. Emellett rugalmasan, egyenként állíthatjuk be a magasságukat és dőlésszögüket, ami különösen hasznos a hosszas, fókuszált munkavégzés során.

  1. Több monitor = több lehetőség

Ha több monitorunk van, a Windows billentyű + Shift + balra/jobbra nyíl lesz a kedvenc billentyűkombinációnk: ezzel ugyanis az aktív ablakot azonnal átküldhetjük a másik monitorra. Ha pedig egy kijelzőn több ablakot is szeretnénk látni, a Windows billentyű és a nyilak lehetnek a legjobb barátaink: ezzel a funkcióval a képernyő két felére, és a sarokba is tehetjük az ablakokat, így egy képernyőn láthatunk több folyamatot, emellett gyorsan válthatunk a teljes képernyős vagy a kisablakos nézetek között.

  1. Virtuális asztalok

A virtuális asztalok létrehozása egy valódi varázslat, amivel növelhetjük a hatékonyságunkat. Gondoljunk rájuk úgy, mint külön „szigetekre”, amelyek segítenek rendszerezni a különböző típusú feladatainkat: az egyiken futhatnak a kommunikációs csatornák, például az e-mailezés és a munkahelyi chat, a másikon a táblázatok, a harmadikon pedig a kreatív munka.

A Windows billentyű + Ctrl + D kombinációval egy új, tiszta asztalt hozhatunk létre – mintha éppen most kapcsoltuk volna be a számítógépet –, ahová egy adott feladattípushoz vagy projekthez kapcsolódó folyamatokat rendszerezhetjük. Az ezek közötti váltást a Windows billentyű + Ctrl + balra/jobbra nyíl könnyíti meg, ezzel villámgyorsan váltogathatunk az asztalok között, így a kontextusváltás nem töri meg a munkamenetet.

  1. Használjuk a fókusz módot

Mindannyian ismerjük azt a jelenséget, amikor a felugró értesítések miatt nem tudunk koncentrálni az adott feladatra, emiatt pedig végső soron sokkal lassabban végzünk a munkánkkal. A Win + N billentyűkombinációval egy mozdulattal előhívjuk az Értesítési központot, ahol a „Ne zavarjanak” módot bekapcsolva nem jelennek meg a felugró értesítések. Különösen hasznos megoldás lehet ez akkor, ha prezentációs helyzetben vagyunk.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.

A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.

Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.

Tudásbázis

Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.

Önkiszolgáló felület

Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra.  „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”

Chatbot

A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”

Munkavállalói jóllét

Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot

Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.

Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.

„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”

– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.

A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.

A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.

„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”

– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab  palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.

„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”

– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.

A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss