Connect with us

Tippek

Agyrohasztó spam terjed a Facebookon

facebookon

Teljesen új, a platform legnépszerűbb tartalmait összesítő jelentést adott ki a Facebook a transzparencia jegyében, mellyel alighanem az is lenne a techóriás célja, hogy bebizonyítsa, nem a radikális, gyakran szélsőjobbos tartalmak dominálják a diskurzust.

A jelentés, amelyet mostantól minden negyedévben kiadnak majd, az amerikai felhasználók hírfolyamának legnépszerűbb posztjait összesíti majd, méghozzá az interakciók száma helyett az eléréssel, amely a cég szerint jobban reprezentálja azt, hogy mi népszerű a Facebookon.

A jelentés viszont ránézésre nem fest túl jó képet a Facebookról, amellett ugyanis, hogy nem sok minden derül ki belőle, az azért látszik, hogy a legnagyobb elérést a borzalmas, századjára újrahasznosított memék szállítják.

Cicás GIF, Green Bay Packers és keresztény pólók

Ahogy azt a Facebook ebben a jelentésben is kiemelte, a transzparencia nagyon fontos számukra, ezért szerettek volna rávilágítani arra, hogy melyek voltak a legnézettebb domainek, linkek, oldalak és posztok a platformon az előző negyedévben. Mint írták, ez a jelentés (a Lájkbajnokságban általunk is használt) CrowdTangle interakciós adataival összevetve teljesebb képet ad arról, hogy mit látnak az emberek a Facebookon, és azt is hozzátették, hogy a jövőben szeretnék a mostaninál is részletesebben feldolgozni a témát.

Erre amúgy szükség is lenne, mert jelenleg minden listán csak húsz tétel szerepel, ami elég messze van a teljes képtől, de következtetéseket azért ez alapján is lehet levonni a jelentésből. Kiderült többek közt, hogy a benne szereplő, legnézettebb tartalmak az összes tartalomnak mindössze 0,1 százalékát tették ki, ahogy az is, hogy az Egyesült Államokban a vizsgált negyedévben a posztok 87,1 százalékához nem mellékeltek linket. Ez érdekes infó, ám valójában sokat azért nem számít, mert a fennmaradó 12,9 százalék is észbontó mennyiségű linket jelent, az emberek pedig valószínűleg minden nap számos ilyen poszttal találkoznak a platformon.

A listákat átpörgetve elsőre talán fel sem tűnik, hogy mennyire furcsa a helyzet, a domaineknél például olyan oldalak dominálnak, mint a YouTube, az Amazon, a Unicef, a GoFundMe vagy a Twitter. Ebben semmi meglepő nincs, várható, hogy az internet legnépszerűbb, legismertebb oldalai Facebookon is gyakran feltűnnek, mivel pedig az nem derül ki, hogy ezeken belül pontosan mit néztek az emberek – vagyis például a több milliárd YouTube-videóból bármelyikről lehet szó – következtetni sem nagyon lehet ebből.

Kicsivel lejjebb viszont már feltűnnek olyan bizarr dolgok, mint a Green Bay Packers amerikaifutball-csapat korábbi játékosait tömörítő oldal, a playeralumniresources.com.

A Facebookon a linkeknél aztán teljesen el is szabadulnak a dolgok, itt már a fent említett Packerses oldal az első, a vizsgált negyedévben 87,2 millió embert ért el, amivel népszerűbb volt minden más linknél. Ez már önmagában is érdekes, de lejjebb sem lesz jobb a helyzet, a második helyen egy cannabidiolt (CBD) és ahhoz köthető termékeket árusító online áruház van, az ötödiken pedig a keresztény tematikájú pólókban utazó reppnforchrist.com. A top 10-ben emellett van egy tumblrös GIF két cicáról, akik egymásba kapaszkodva sétálnak a hóban (49,1 milló emberes eléréssel) meg az Epoch Times nevű, trumpista és egyéb összeesküvés-elméleteket terjesztő lap feliratkozói oldala.

Az észbontó elérés neve: Meme

Wired saját cikkében kicsit jobban kibontották a bizarr linkek kiugróan jó teljesítményének hátterét, az pedig hamar kiderült, hogy ezek az oldalak nem azért vannak ilyen magasan, mert akkora tényezőnek számítanának a Facebookon. A Packershez kapcsolódó oldalt például a csapat korábbi rúgója, Chris Jacke menedzseli, aki a hivatalos Facebook-oldalt nem pörgeti túlságosan, a saját profilján viszont 120 ezer követőnek tolja megállás nélkül a zéró energiabefektetést igénylő, századjára újrahasznosított virális, a Packershez egyáltalán nem kapcsolódó meméket, a leírásba pedig minden egyes alkalommal odateszi az oldal linkjét.

A CBD-s oldalnál, amely mögött a lap szerint a ’90-es évek végéig futó, Family Matters nevű sitcom egyik volt szereplője, Jaleel White áll, pontosan ugyanezzel a módszerrel sikerült a toplista csúcsára pörgetni a linket. Arra pedig, hogy ez mennyire jól működik, nem is kell jobb bizonyíték a legtöbb embert elérő posztok lecsekkolásánál, itt ugyanis egymást érik a „mi lenne a VAGINÁD ? vagy PÉNISZED ? neve, ha a legutóbbi sorozatról vagy filmről neveznéd el, amit láttál” kategóriájú posztok, meg az olyanok, ahol egy szósalátából kihámozott három szóval jellemezhetik az emberek a saját életüket.

Mint azt a Wired is kiemelte, ennek fényében elég érdekes, hogy a Facebook ebben a formában hajlandó volt közzétenni ezt a jelentést, mert hiába próbálta vele bebizonyítani, hogy nincs tele szélsőséges tartalmakkal, inkább azt bizonyította be, hogy rogyásig van agyzsibbasztó virális tartalmakkal. Ez pedig nem pont arra utal, hogy a Facebook az értelmes és fontos diskurzus hazája lenne, egyes esetekben pedig még veszélyesnek is tűnik a helyzet, elég csak a fentebb említett Epoch Times-ra gondolni.

Az persze nem derült ki, hogy hányan kattintottak rá ezekre a linkekre, csak az, hogy hány embert értek el, úgyhogy az is lehet, hogy valójában szinte semennyi forgalmat nem generált a Facebook a toplistán lévő oldalaknak.

Ez azért fontos, mert bár a Facebook egyebek mellett vélhetően a New York Times újságírójának, Kevin Roose-nak is vissza akart vágni a mostani jelentéssel, mert elsősorban ő, illetve az általa kezelt Twitter-oldal felelős azért, hogy a platformot a szélsőjobbos tartalmakkal azonosítják. Roose ugyancsak a CrowdTangle adatait veszi alapul, az ott elérhető adatok alapján pedig minden nap összeállít egy tízes listát a legtöbb interakciót elérő posztokról, ezeket pedig jellemzően a szélsőjobbos bejegyzések dominálnak.

A Facebook már korábban is azzal védekezett, hogy az interakció nem minden, és a mostani jelentésből is látszik, hogy inkább az elérésre akarták helyezni a hangsúlyt, de egyszerűen nem közöltek annyi infót, hogy ebből kiindulva ki lehessen jelenteni bármit.

Addig jó a transzparencia, míg nem árt a Facebooknak

Az biztos, hogy az eddigi helyzethez képest – amikor a Facebook egyáltalán nem osztott meg infókat a legnépszerűbb posztokról – a mostani már előrelépésnek számít, de a Facebook szándéka ellenére nem biztos, hogy ennél sokkal több infót fognak majd kiadni a jövőben. Roose éppen júliusban foglalkozott azzal egy nagyobb cikkben, hogy korábban arról is volt szó a cégnél, hogy minden adatot tegyenek nyilvánossá, ez azonban komoly belső ellenállásba ütközött.

Az ötletet ellenző vezetők úgy érezték, hogy a cég már most is túl sok információt közöl, az újságírók és a kutatók pedig arra használják a CrowdTangle-t, hogy rájuk nézve kellemetlen infókat ássanak elő és tárjanak a nyilvánosság elé. Ők inkább gondosan kiválogatva, egy jelentés formájában akarták megmutatni ezeket ahelyett, hogy az emberek kezébe adták volna az irányítást, végül pedig ez is valósult meg. Az egyébként a mostani listák alapján nem meglepő, hogy nem akarták kiadni a kezükből a kontrollt, hiszen már ez a jelentés sem fest túl jó képet a platformról, és láthatóan nem is lett túl jó a sajtója.

„Rettentően különösnek találom ezt a jelentést, mert gyakorlatilag semmi sem támasztja alá a megszabott paramétereket. Összességében egyértelmű, hogy túl sok minden hiányzik belőle, így ez nem a Facebookon leggyakrabban látott tartalmak összefoglalója, hanem annak egy kis szelete. Mennyire lenne más a helyzet, ha [a hírfolyamon regisztrált elérés mellett – a szerk.] az oldalakat, a csoportokat és a nem nyilvános posztokat is beleveszik az elemzésbe? Biztos vagyok benne, hogy más lenne a kép, de ezt lehetetlen megmondani, mert csak a Facebook lát rá ezekre az adatokra”

– mondta Rebekah Tromble, a George Washington University Adatokért, Demokráciáért és Politikáért felelős intézetének igazgatója a Wirednek.

A Facebook részéről természetesen ezt a jelentést is lehet a transzparencia felé tett lépésként értékelni, mert jogilag semmi nem kényszeríti őket arra, hogy ezzel foglalkozzanak, de ha már ezzel foglalkoznak, sokkal többet is tudnának tenni azért, hogy átlátható legyen a működésük. Ez viszont sokszor kellemetlen lenne nekik, ahogy pedig azt nemrég a Facebook korábbi alelnöke, az adatok nyilvánossá tétele mellett kiálló Brian Boland is elmondta, amikor a transzparencia kellemetlen pillanatokhoz vezet, gyakran úgy reagálnak, hogy megszüntetik a transzparenciát.

Forrás: Telex

Tippek

Virág mellé őszinte figyelem: erre vágynak a magyar anyák

Országos kutatás készült az anyukákkal való kapcsolattartásról

Egy anyák napja apropójából készült országos reprezentatív kutatás szerint tízből hat magyar legalább hetente beszél az édesanyjával, és ha nem tudnak személyesen találkozni, leggyakrabban mobilon tartják a kapcsolatot. Ilyenkor az esetek több mint felében legalább tíz percet beszélgetnek, viszont inkább praktikus kérdésekről, és kevésbé jellemzőek az érzelmeket is érintő témák. A Mélylevegő csoport szakértői szerint azonban fontos, hogy a hétköznapi beszélgetéseken túl a mélyebb kapcsolatteremtésre is kerítsünk időt – ebben segíthetnek a Yettel anyák napjára készített digitális kártyái. 

A magyarok fele legalább hetente többször szokott beszélni az édesanyjával, tízből négyen akár naponta több alkalommal is – derült ki a Yettel friss, országos kutatásából[1]. Ez leggyakrabban telefonon (76%) vagy személyes találkozás útján valósul meg (71%), de a Z generációsok fele chaten is tartja a kapcsolatot, a kitöltők ötöde (és a 30-39 éves korosztály harmada) pedig gyakran videótelefonál.

A fiatalabbak osztják meg az örömüket – és a bánatukat is

Akik szoktak hang- vagy videóhívásban kommunikálni, azok jellemzően legalább 5 percet beszélnek ilyenkor. Az esetek kétharmadában 5-10 vagy 10-30 percig tart egy-egy hívás, de a kitöltők negyede általában több mint fél órát, tízből egy magyar pedig több mint egy órát beszélget alkalmanként az édesanyjával. Ha mégis rövid (5 percnél kevesebb) hívásról van szó, az a férfiaknál némileg gyakrabban fordul elő, mint a nőknél. A válaszadók saját bevallásuk szerint gyakrabban kezdeményezik a hívásokat, mint az édesanyjuk, és minél idősebbek, annál inkább jellemző, hogy ők a hívó felek.

És hogy ilyenkor miről esik szó? Legtöbbször az általános kapcsolattartás miatt hívjuk az anyukánkat („hogy van”); egészségügyi állapotáról, a rokonokkal kapcsolatos információkról érdeklődünk, vagy a praktikus kérdéseket (például bevásárlást, ügyintézést) beszéljük meg. A kitöltők harmada akkor is felhívja az anyukáját, ha nagy öröm éri őt – és minél fiatalabb a válaszadó, ez annál inkább jellemző. Hasonló tendencia figyelhető meg a szomorú hírek esetén: míg a Z generációs korosztály 37 százaléka beszámol ezekről az anyukájának, hatvan év felett már szinte senki. Ugyancsak megfigyelhető, hogy míg a nők harmada megosztja édesanyjával a bánatát, a férfiaknak már csak az ötöde.

Erre vágynak anyák napján a magyar szülők

Anyák napján a kitöltők háromnegyede a személyes találkozást preferálja, de ha ez nem megoldható, harmaduk telefonon köszönti az édesanyját. Ajándékozni leggyakrabban a Z generáció szokott: itt még mindig a virág vezet, ezt követik a tárgyi ajándékok, ugyanakkor a saját készítésű és nem tárgyi ajándékok (például program) nem jellemzők. Ezzel szemben a kutatásban válaszadó édesanyák a közös programnak is ugyanannyira örülnének, mint a virágnak.

„Az anyukánk nem csak egy háttérszereplő a saját életében, aki fáradhatatlanul szervezi a miénket. Ő is főszereplő. Ha a kapcsolatunk kizárólag praktikus infócserére korlátozódik – ki mit vett a boltban, milyen idő lesz holnap, vagy kell-e vinni esernyőt , előbb-utóbb olyan lesz, mint egy banki ügyintézés: udvarias, hasznos, csak éppen lélek nincs benne. Ahogy egy párkapcsolat sem tartható életben pusztán azzal, hogy megbeszéljük a heti menüt, úgy a szülő-gyerek kapcsolatban is fontos, hogy néha rákérdezzünk a mélyebb dolgokra is. Hogy mi az, amiről még sosem beszéltünk vagy amitől még mindig felcsillan a szeme. Adjunk teret annak, hogy ne csupán anyák legyenek, hanem egyszerűen „csak” emberek is, akiket a virágcsokor mellett az őszinte figyelmünkkel is megajándékozhatunk”

– mondta Pető Dorina és Juhász Bettina, a Mélylevegő Projekt pszichológusai.

A kérdőívet a Yettel munkatársai is kitöltötték, ami az országos kutatáshoz hasonló eredményeket hozott: az édesanyák leginkább a személyes találkozásnak és az olyan közös programoknak örülnek leginkább, amik megerősítik a kapcsolódást. Ezt támogatva a mobilszolgáltató alkalmazásában a Mélylevegő Csoport pszichológusaival közösen olyan beszélgetést ösztönző kártyákat hozott létre, amelyek segítenek a kommunikáció elmélyítésében. A digitális kártyák célja, hogy olyan témákat is megbeszéljünk az édesanyánkkal, amik a mindennapos kommunikáció során nem kerülnek szóba. Ezek inkább témaindítóként funkcionálnak és többek között olyan kérdésekkel is foglalkoznak, mint hogy „mi az a három dolog, amit szeretnél, ha én is megtanulnék az élettől” vagy „mit szerettél volna mindig is kipróbálni?”. A digitális kártyák április 30-tól érhetőek el a Yettel applikációban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Elfogyott az adatkeret húsvét után? Most egy mozdulattal segíthetsz rajta

Az ünnepi hétvégék és hosszabb családi együttlétek után sokan szembesülnek vele, hogy az adatkeret nem minden esetben végtelen.

Legyen szó húsvéti videóhívásokról, közösen nézett online filmekről vagy útvonaltervezésről, könnyen előfordulhat, hogy egy barát vagy családtag net nélkül marad – épp a legrosszabb pillanatban. A Yettel legújabb innovációja, a „Dobj 1 gigát!” funkció pontosan erre kínál megoldást: egy teljesen díjmentes lehetőséget, amellyel a számlás ügyfelek havonta egyszer 1 GB adatot küldhetnek egy feltöltőkártyás ismerősüknek, pusztán néhány érintéssel a Yettel applikáción keresztül. 

Ez a funkció nemcsupán kényelmi szolgáltatás, hanem igazi újdonság a hazai telekommunikációs piacon. A szolgáltatás célja, hogy közelebb hozza egymáshoz az embereket a digitális térben is – hiszen sokszor elég egyetlen giga ahhoz, hogy elérjünk valakit, akinek fontos üzenetünk van, vagy aki épp úton van, net nélkül. 

Hogyan működik? 

A funkció használata rendkívül egyszerű. A Yettel app friss, 11.9.0-ás vagy újabb verzióját használva a főképernyőn, vagy a Szolgáltatások > Ajándékozás menüpont alatt érhető el az újítás. Innen néhány kattintással kiválaszthatjuk, kinek szeretnénk adatot küldeni, és az ajándék giga már landol is a kiválasztott feltöltőkártyás Yettel-előfizető adatkeretében – bármiféle extra költség, engedélykérés vagy beállítás nélkül. 

A „Dobj 1 gigát!” különösen aktuális most, amikor az emberek egyre tudatosabban használják a mobilinternetet – ugyanakkor egyre több az adatintenzív tevékenység is a mindennapokban. Egy ilyen apró, de jelentős figyelmesség igazi segítséget jelenthet,  hiszen legyen szó navigációról, egy fontos e-mail elküldéséről vagy akár csak egy videó megtekintéséről, néhány száz megabájt hiánya is nagy akadályt jelenthet – főleg akkor, ha a közelben nincs Wi-Fi. 

A Yettel fejlesztőcsapata ezzel a kezdeményezéssel nemcsak technológiai előnyt kínál, hanem egy újfajta közösségi gesztust is: egyetlen érintés most valódi segítséggé válhat. Az adatmegosztás ebben a formában nemcsak praktikus, hanem személyes, és kifejezi azt is, hogy figyelünk egymásra a digitális térben is. 

A funkció jelenleg minden lakossági számlás Yettel előfizető számára elérhető, és havonta egy alkalommal használható fel. A vállalat bízik benne, hogy ez az újítás sokak számára hoz majd könnyebbséget, és hogy egyre többen élnek majd a lehetőséggel.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Magyarországon is elérhető a LEGO® Braille Bricks

A LEGO Alapítvány és a LEGO Csoport Magyarországon is bemutatta a LEGO® Braille Bricks készletet. A program mára több mint harminc országban működik sikeresen világszerte.

A LEGO Braille Bricks célja, hogy a látássérült gyermekek számára befogadó és játékos módon tegye lehetővé a Braille-írás és -olvasás elsajátítását. A LEGO Alapítvány 2020 óta biztosít LEGO Braille Bricks készleteket olyan szervezeteknek, amelyek a látássérült gyermekek oktatására specializálódtak.

A Braille-írás tanulása játékos formában

A LEGO Braille Bricks speciálisan tervezett LEGO kockák, amelyek bütykei megfelelnek a Braille-ábécé betűinek és számainak, miközben teljes mértékben kompatibilisek a hagyományos LEGO kockákkal. Minden kockán megtalálható a megfelelő betű nyomtatott változata is, így a látássérült gyerekek és látó tanárok, diákok és családtagok együtt tanulhatnak és játszhatnak.

A készletet kifejezetten iskolai felhasználásra tervezték, és kiválóan ötvözhető a játékon keresztül történő tanulás pedagógiai módszerével: a készletekben a kockákra épülő feladatokhoz nyújtanak ötleteket a tanárok számára. Minden anyag elérhető a www.LEGOBrailleBricks.com weboldalon. A Braille-kockákkal a gyerekek fejleszthetik tapintási készségeiket, és új, szórakoztató formában tanulhatnak.

Kollaborációból született projekt

Számos javaslat érkezett az évek során egy Braille-írásra fókuszáló, LEGO kockákból álló készlet létrehozására. A LEGO Alapítvány kísérleti programja 2019-ben indult, az első ingyenes LEGO Braille Bricks készleteket pedig 2020 augusztusában, vakokat segítő partnerszervezetek közreműködésével juttatták el a diákokhoz. A program eddigi működése során több mint 56 000 gyermekhez jutott el, a LEGO Braille Bricks készletek 19 nyelven készültek el, beleértve a latin betűs ábécéket, a kínait és a vietnámit is. A készletek jelenleg 35 országban érhetők el, és több mint 54 000 képzett szakember, pedagógus és egyéb szakértő használja őket.

A magyar Braille-ábécét tartalmazó készlet fejlesztése és alkalmazása helyi szakértők bevonásával

A magyar LEGO Braille Bricks készlet fejlesztése 2021-ben kezdődött, szoros együttműködésben a Nyíregyházi Egyetemmel és a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesületével.

Az Egyesület, a Nyíregyházi Egyetemen működő LEGO® Education Innovation Studio (LEIS) közreműködésével, március végén szakmai programot szervezett a Braille-írás 200. évfordulója alkalmából, és az eseményen mutatták be a magyar LEGO Braille Bricks készletet.

A Nyíregyházi Egyetemen működő LEGO® Education Innovation Studio (LEIS) szakmai vezetője és trénere, Szabó József Mihály már a kezdetektől részt vett a magyar Braille készlet fejlesztésében.

A többéves munkában résztvevőket mindvégig erős személyes indíttatás is vezérelte, a stábot pedig további elismert szakemberek erősítették

– mondja Szabó József Mihály.

Az első hazai készletet 2023-ban gyártotta le a LEGO Csoport. A magyar nyelvű készlet finomhangolását és a hozzá kapcsolódó módszertan kidolgozását az Egy sima, egy fordított – Egyesület az Inklúzióért munkatársai végezték látássérült gyermekek bevonásával.

A frissen kifejlesztett kockakészlet pilot programját az Egyesület az Inklúzióért a LEGO Csoport Helyi Közösségi Szerepvállalás csoportjával együttműködve indította el. „A célunk az volt, hogy ezt a sokoldalú eszközt a magyar nyelv sajátosságaira alakítva adaptálni tudjuk a nagy múltú hazai gyógypedagógiai hagyományhoz ” – mondta Tóth Adrienn Anita, az Egy sima egy fordított – Egyesület az Inklúzióért munkatársa.

A tapasztalataink nagyon jók, hiszen nemcsak a pedagógusok, hanem a látássérült és a tanulásban akadályozott látássérült gyerekek is szívesen használják a LEGO Braille Bricks készletet. A kockákhoz az alsó és a felső tagozatos általános iskolások számára külön módszertani csomagot dolgoztunk ki. Az oktatási anyagot öt kurzusra bontottuk, amelyek „hibrid“ formában, vagyis e-learning és jelenléti oktatás keretében elérhetők. Ezekre folyamatosan várjuk a gyógypedagógus kollégák jelentkezését. Szeretnénk egy olyan szakmai közösséget építeni, amelyben a látássérült gyerekek integrációját segítő aktív diskurzus alakulhat ki.

Az egyesület képviselője a szakmai közösségtől a tapasztalatok megosztását, a módszertani repertoár bővítését, valamint a pályaelhagyók számának csökkenését is reméli.

Tanulás és játék szabadon

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslései szerint világszerte körülbelül 19 millió gyermek él látássérültként, közülük mintegy 1,4 millió gyermek visszafordíthatatlan vaksággal. A LEGO Alapítvány és a LEGO Csoport elkötelezett amellett, hogy a játékon keresztüli tanulást minden gyermek számára elérhetővé tegye – függetlenül képességeiktől –, ezért a készleteket továbbra is ingyenesen biztosítják a kijelölt iskolák, intézmények és olyan szervezetek számára, amelyek látássérült gyermekekkel foglalkoznak.

A magyarországi hozzáférés

A LEGO Braille Bricks készletek Magyarországon a LEGO Csoport hivatalos partnerszervezetén keresztül, az Egy sima egy fordított – Egyesület az Inklúzióért közreműködésével érhetők el. Azok az iskolák és intézmények, amelyek szeretnének készletet igényelni, további információt a www.egysimaegyforditott.com weboldalon találnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss